Logga in

Visa fullständig version : Kvinna 50+

saZmer
2008-05-13, 12:01
Hej!

Jag har deffat ett par månader nu och gått ner 7 kg, känner mig nöjd med resultatet hittils och fortsätter några kilo till.
Min mamma har hört om vad jag håller på med och då hon bestämt sig för att banta (funderade på viktväktarna eller nåt) hörde hon med mig om "mitt system" funkade för henne med.

Min fundering är vad som gäller när det blir mer vanlig bantning och för en dam istället för en styrketränande i sina bästa år. Finns det några skillnader i upplägg?
Hur mycket kan hon gå ner i veckan? 104 kg, 167 cm, 54 år gammal..
Ska man tänka på nåt angående vitaminer och så vidare som är annorlunda?

Johan_P
2008-05-13, 12:56
Principen för viktminskning är densamma för både dig och din mamma. Räkna ut ungefärligt energibehov, sätt ihop en bra kost på bra livsmedel med rätt energimängd. Rekommenderad viktminskning är 0,5 kg/vecka - alltså ett underskott på 500 kcal varje dag.

CyberDoll
2008-05-13, 22:28
Jag föreslår att din mamma tränar på en crosstrainer.

Sniggel
2008-05-13, 22:47
Där är skillnader.
Eftersom hon inte är aktiv och är äldre har hon ett mycket lägre kaloribehov och måste äta mindre än vad du gör (iofs är hon ganska överviktig så det där stämmer kanske inte). Det är då svårare att få i sig tillräckligt med mikronutrienter. Dessutom kommer hon att förlora mer muskelmassa (om hon inte har bättre genetiska förutsättningar än dig) om hon bara bantar utan att köra någon form av motion.
Många tycker det dessutom är svårare att ligga på ett kaloriunderskott utan att köra någon träningsform samtidigt eftersom man kan äta mer och ändå ligga på ett underskott och därmed mår bättre och får mindre/färre sug efter att frossa i sig vad som helst och därmed mindre psykologiska påfrestningar under själva dieten.

saZmer
2008-05-15, 11:01
Okej!
Den motion hon tänkt sig är långa hundpromenader, men inte i särskilt hög takt.. Jag tror inte att det kommer bli något av någon mer aktiv träning än så :/

Tack för svaren :)

Johan_P
2008-05-15, 16:07
Okej!
Den motion hon tänkt sig är långa hundpromenader, men inte i särskilt hög takt.. Jag tror inte att det kommer bli något av någon mer aktiv träning än så :/

Tack för svaren :)

Det räcker i motionsväg. Så länge hon äter som hon ska så kommer hon förlora vikt.

Anders The Peak
2008-05-15, 16:17
Hej!

Jag har deffat ett par månader nu och gått ner 7 kg, känner mig nöjd med resultatet hittils och fortsätter några kilo till.
Min mamma har hört om vad jag håller på med och då hon bestämt sig för att banta (funderade på viktväktarna eller nåt) hörde hon med mig om "mitt system" funkade för henne med.

Min fundering är vad som gäller när det blir mer vanlig bantning och för en dam istället för en styrketränande i sina bästa år. Finns det några skillnader i upplägg?
Hur mycket kan hon gå ner i veckan? 104 kg, 167 cm, 54 år gammal..
Ska man tänka på nåt angående vitaminer och så vidare som är annorlunda?

Damen är i fruktansvärt risig form. Hon behöver tänka på både träning och mathållning och det är bäst att starta försiktigt då hon kraftigt överviktig drygt 37 i BMI och lär ha en hel drös med krämpor som hon har att tampas med.
Viktväktarna kanske kan vara en bra start och börja med lite längre hundpromenader tillsammans med dig som coach kanske...