Visa fullständig version : deff om jag är sjuk?
hassezilla
2008-05-13, 10:59
Har varit förkyld nu i snart 2 veckor och med andra ord inte kunnat träna nåt på gymmet. Jag har fortsatt att ligga på ett kcalunderskott fastän förkylningen.
Men vad händer egentligen under en sjukdomsperiod, kommer kroppen att ta den energi som den behöver från muskler istället från fett? Jag menar, jag tränar ju inte musklerna nåt alls, prioriterar kroppen att bränna bort muskler i en högre grad i en sån här situation?
Jag är livrädd att förlora den lilla muskelmassa jag har.:D
bustz0rz
2008-05-13, 11:13
Kroppen prioriterar väl aldrig att bränna bort muskler. Såvida man inte är en proffsbyggare som har sjukt mycket muskler. Då har man ju onormalt mycket muskler, som inte kroppen egentligen behöver.
Att vara immobil, inte träna och ligga på energiunderskott ökar muskelkatabolisering. Nedbrytningen är större då än uppbyggnaden, hur mycket muskler man förlorar och hur snabbt är en annan fråga. Optimalt är det hur som helst inte om du vill behålla din muskelmassa, då är det bättre att ligga på energibalans.
som inte kroppen egentligen behöver.
Vad menar du? Hur kan man ha muskler som man egentligen inte behöver? Muskler utvecklas ju av att man överbelastar den som sen kompenserar för ansträngningen genom att växa, klart man då har den muskelmassa som krävs av en? Är man proffsbyggare så lär man ju träna så pass hårt/tungt att musklerna visst behövs. Kanske inte när man ligger i sängen och snorar, men under två veckor lär man väl inte förlora så stora mängder massa heller.
Lite OT och svammel men.. *rolleyes*
bustz0rz
2008-05-13, 11:59
Vad menar du? Hur kan man ha muskler som man egentligen inte behöver? Muskler utvecklas ju av att man överbelastar den som sen kompenserar för ansträngningen genom att växa, klart man då har den muskelmassa som krävs av en? Är man proffsbyggare så lär man ju träna så pass hårt/tungt att musklerna visst behövs. Kanske inte när man ligger i sängen och snorar, men under två veckor lär man väl inte förlora så stora mängder massa heller.
Lite OT och svammel men.. *rolleyes*
Det jag menade är att de har mycket muskler mot vad som egentligen är normalt för kroppen. Då borde kroppen förbränna mera muskler än på en "normal" person, med normalmängd muskler.
Jag snackar formodligen i nattmössan, men så har jag förstått det iallafall.
Eddie Vedder
2008-05-13, 12:08
Hur kan man ha muskler som man egentligen inte behöver? Muskler utvecklas ju av att man överbelastar den som sen kompenserar för ansträngningen genom att växa, klart man då har den muskelmassa som krävs av en?
Exakt.
Och det är just av den anledningen som inaktivitet är nedbrytande. Helt plötsligt slutar man ju belasta musklerna, således behövs dom ju inte på samma sätt och blir mer "försumbara".
Så man får den muskelmassa som krävs av en, det har du helt rätt i. Men är du inaktiv så upphör ju dom kraven att ställas. Och det finns inga fördelar för kroppen att gå runt och släpa på en massa extra tung muskelvikt som kostar energi helt i onödan.
bustz0rz
2008-05-13, 12:27
Och det finns inga fördelar för kroppen att gå runt och släpa på en massa extra tung muskelvikt som kostar energi helt i onödan.
Det var det jag menade, lecris. :) Jag är så jävla bra på att förklara bara...
hassezilla
2008-05-13, 13:25
Då drar jag slutsatsen att det inte är en bra idé att ligga på underskott utan kontinuerlig styrketräning. Pausar deffen tills jag kan träna igen. Thx. :hbang:
Eddie Vedder
2008-05-13, 14:42
Då drar jag slutsatsen att det inte är en bra idé att ligga på underskott utan kontinuerlig styrketräning.
Ja den slutsatsen kan du dra. Men en ännu viktigare slutsats jag skulle dra om jag vore du är att inte ligga på underskott när jag är sjuk överhuvudtaget. Att ligga i energibalans innebär inget annat än att deffen stagnerar, du går ju inte upp i vikt igen.
Däremot ger du din kropp tillräckligt med energi för att ha bra förutsättningar till snabbast möjliga tillfrisknande. Visst fortsätter du gå ner i vikt vid underskottet men om det innebär att du är sjuk längre innebär det ju samtidigt längre avhållsamhet från träningen.
Då skulle jag hellre låta deffen "vila", ta hand om kroppen och äta tillräckligt tills jag är frisk och sedan köra hårt igen när kroppen är redo för träningen.:thumbup:
hassezilla
2008-05-13, 15:01
Aha, det är så det funkar. Visste inte att ett undeskott medförde en långsammare tillfriskning.
Jag börjar förstå varför jag har varit förkyld i snart 2 veckor. :smash:
Eddie Vedder
2008-05-13, 15:07
Aha, det är så det funkar. Visste inte att ett undeskott medförde en långsammare tillfriskning.
Jag börjar förstå varför jag har varit förkyld i snart 2 veckor. :smash:
Det måste inte göra det, men det säger ju sig självt att kroppen inte fungerar lika bra när man medvetet undviker att ge kroppen den näring och energi som behövs för alla funktioner.
All bantning är ju en form av självsvält och det är ju inget positivt. Även skaderisken är större vid kaloriunderskott t.ex.
Scratch89
2008-05-13, 16:48
Sen, som en bonus, kan man ju säga att kroppens energiförbrukning kommer att höjas vid sjukdom, olika infektioner, feber osv. Jag kommer inte ihåg siffrorna i huvudet, men det är en hel del faktiskt. En grads kroppsvärme ökar energiförbrukningen 8% eller liknande, vilket innebär att 40 graders feber troligen kommer öka förbrukningen mer än en normalt stillasittande dag. Kombinerat med sänkt matlust kommer man säkert att gå ner i vikt ändå (om man inte kompenserar med äta-glass-vid-sjukdom-syndromet som jag. :D)
Eddie Vedder
2008-05-13, 16:56
En grads kroppsvärme ökar energiförbrukningen 8% eller liknande
Japp det stämmer, ungefär 10% av BMR ökar för varje grad celsius enligt Näringslära för högskolan. Men vid vanlig förkylning lär det inte bli någon skillnad mer än eventuellt minimala mätbara förändringar.
I övrigt gäller det t.ex. vid trauma som du säger, typ benbrott och allvarligare sjukdomar.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.