handdator

Visa fullständig version : Dags för en ny tråd om Omega-3

Muskelsmurfen
2003-05-31, 10:51
Jag har kollat runt lite på gamla trådar men står fortfarande frågande?
Zeta's linfröolja verkar billig och bra men den säljs i ljusa flaskor och det står ingenting om att den är kall eller varmpressad?
Någon som vet mer om denna olja? Är det bara att börja klunka? Priset är det nog ingen som slår...22.90kr på Ica.
Hur mycket skall man dricka per dag?

Munter
2003-05-31, 11:15
Det står på flaskan, en tesked om dagen täcker upp behoven av de ingående fettsyrorna. Eller var det en matsked kanske, vet inte. Står på flaskan iaf.

Kimo
2003-06-01, 19:01
Jag käkar krossade linfrön, en fem matskedar om dagen ungefär (=ca: en matsked per måltid). Vet inte om det är bra eller dåligt.

Team 666
2003-06-01, 21:25
Jag tjackade en flaska linfröölja och tar mig en klunk då och då. Det står på flaskan lite om omega 3 i oljan. Förjävla äckligt är det iallafall.

mvh,,

Muskelsmurfen
2003-06-01, 22:34
Jag har upptäckt att om man tar en msk i prottedrinken så får den bara en lätt smak av linfrö. :thumbup:
tre msk/dag verkar vettigt tycker jag men då är det lätt att skjuta i höjden på fettintaget om man går på diet.
Kan man äta hur mycket fleromättat som helst utan att man börjar lägga det kring magen?
Mättat=bilringar
Enkelomättat=Lagras fort men används också fort.
Fleromättat= Lagras inte så lätt?
MCT=Omsätts direkt till energi i levern.

Även om det fleromättade fetterna inte lagras så lätt så måste det väl finnas en gräns för hur mycket som är nyttigt?
Om det väl lagras som kroppsfett, är det lätt eller svårt att omsätta det?
Jag kör med psylliumfrön under dieten men krossade linfrön under bulken.

Sverker
2003-06-02, 06:54
Det var väldigt förenklat Gillerstedt.

Äter du mycket fleromättat fett samtidigt med ett överskott av energi så kommer istället annat fett att sätta sig kring midjan.
Men visst, mycket tyder på att de fleromättade fetterna förbränns fortare än mättade.

Nackdelen med att äta mycket fleromättar är ju att det ställer mycket högre krav på att du får i dig mycket antioxidanter från frukt och grönsaker förutom de antioxidanter som finns naturligt i oljan. När oljan blir äldre så är innehållet av naturliga antioxidanter mindre pga att de förbrukas. Välj så färsk olja som möjligt med lite smak.

Det är svårt att bibehålla balansen mellan Omega-6 och Omega-3 när man äter mycket fleromättat. Det man äter då är ju ffa majsolja, sojaolja, solrosolja och tistelolja som nästan enbart innehåller Omega-6.
Bättre alternativ är ju då att istället välja rapsoljan som både är balanserad mellan Omega-6 och -3 och innehåller enkelomättat fett istället.

MCT är ju lite speciellt eftersom det är snabb energi som absorberas fort och förbränns omgående i levern. Bättre att använda MCT direkt efter träningen eller mellan olika träningspass.

Muskelsmurfen
2003-06-02, 08:11
Sverker>Tackar, jag hoppades du skulle kommentera. :thumbup: