Visa fullständig version : Betalningsanmaning..
Fick idag ett brev från kronofogden ett sk betalningsanmaning
jag ska betala nån tusenlapp till radiotjänst i kiruna..men det är ju så att det är snart 1 år sedan jag flyttade från den lägenheten där jag hade tv-licens,och jag har ringt till dom och sagt upp licensen det funkade inte så jag skickade email ca 5 ggr.. men de har fortsatt att skicka fakturor till mig om att jag ska betala...
Hur ska jag göra de på radiotjänst lyssnar ju inte..
Mass-Tech
2008-05-12, 12:17
Skriv till Plus.
Nalfaren
2008-05-12, 12:18
Fick betala dubbla radiotjänsten, fastän det skall vara 1 per bostad.
Min sambo flyttade ju in, hon sa upp sin lägenhet, jag ringde å ringde
de svarade aldrig. Använde deras tjänst på hemsidan där man kunde flytta.
+ Adressändring där de skulle ändra också. + Mail.
Fick räkningar ändå. Som jag efter en del överklagan ändå fick betala.
shut teh face
2008-05-12, 12:25
Japp det är därför man inte ens ska betala skiten från första början. :Virro
novaline
2008-05-12, 12:40
Japp det är därför man inte ens ska betala skiten från första början. :Virro
+1
Ungefär lika intressant att betala radiotjänst som det skulle vara att bjuda Eivor 78 på ett paket pampers modell pensionär.
jag ska betala nån tusenlapp till radiotjänst i kiruna..men det är ju så att det är snart 1 år sedan jag flyttade från den lägenheten där jag hade tv-licens,och jag har ringt till dom och sagt upp licensen det funkade inte så jag skickade email ca 5 ggr.. men de har fortsatt att skicka fakturor till mig om att jag ska betala...
Var hemma en dag och ring dom hela tiden tills du blir avskriven. Att hamna på kant med kronofogden är inte bra. *slap*
Betala för att få se englas begravning - *whatever*
Hur du än gör så se till att betala räkningen!
Överklaga och greja kan du göra sen men om du inte betalar så riskerar du att hamna i registret med betalningsanmärkning med de problem som det medför.
Tricklev
2008-05-12, 14:20
Hur du än gör så se till att betala räkningen!
Överklaga och greja kan du göra sen men om du inte betalar så riskerar du att hamna i registret med betalningsanmärkning med de problem som det medför.
+1
Se till att slåss med dom så fort du är säker, men inte fören dess.
hahavaffan
2008-05-12, 14:23
Hata Radiotjönst.
+1
Se till att slåss med dom så fort du är säker, men inte fören dess.
Är det verkligen det bästa sättet? enl konsumentverket ska man ju inte betala (även om det gäller företag), http://www.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp?lngCategoryId=1475&lngArticleId=2659
Kontakta Kronofogden omedelbart. Förklara situationen och fråga hur du ska gå tillväga. Mest sannolikt kommer du uppmanas att betala direkt och sedan överklaga. Det är i varje fall säkraste sättet att slippa problem.
Jag säger detta med en nypa tveksamhet då jag inte är helt säker på om en överklagan kan ge uppskov med betalning. Jag är dock tveksam till det då jag tror att du rent formellt juridiskt måste ha protesterat mot Radiotjänst krav innan ärendet gått vidare till Kronofogden. Nu när du inte gjort det så tror jag att det juridiskt sett kan betraktas som ett legitimt betalningskrav, och då måste Kronofogden driva in pengarna om du inte själv betalar.
Men, som sagt, ta det här med en lite nypa tveksamhet och ring Kronofogden omedelbart för att få hjälp.
Tricklev
2008-05-12, 14:46
Det gäller inte när man slåss emot staten Bubbe. ;)
Pluttski
2008-05-12, 14:48
Är det verkligen det bästa sättet? enl konsumentverket ska man ju inte betala (även om det gäller företag), http://www.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp?lngCategoryId=1475&lngArticleId=2659
Har också hört det, så länge man har överklagat ska de väl inte kunna kräva en på pengar innan det retts ut, eller något sånt.
Det gäller inte när man slåss emot staten Bubbe. ;)
Jodå, vi har slagits mot skattemyndigheten genom rättssystemet på vårat företag, gick bra det.
Det stämmer nog som de skriver. Själv fick jag för mig att betalningsanmaningen inte är det första som skickas ut, men jag rörde nog till det i mitt huvud... Min tanke var alltså att om skulden kommit in och godkännts hos Kronofogden, så gör man bäst i att betala om man kan.
Hursomhelst gällde det nog inte i det här fallet utan jag får skylla på att min lilla hjärna rörde till det.
Oavsett vad ska man dock snarast kontakta Kronofogden. Då får man prata direkt med någon som handlägger ärendet och skulle det dyka upp några juridiska frågeställningar så kan man bli kopplad till en fogde(jurist).
Coldsmith
2008-05-12, 15:14
att dom aldrig kan lägga ner skiten
Klart ni ska betala, ty pengarna går till högkvalitativa produktioner så som Andra avenyn:laugh:
Edit: Jag menar klart att man betalar...
Om man flyttar till ny lägenhet (och inte betalat licens förr), kommer man att få räkning automatiskt ändå om t ex den förra hyresgästen betalade, eller hur ligger det till? Man hoppas och tror på ett nej, men man vet aldrig (tills man har fått det bekräftat av någon på ett internetforum).
Om man flyttar till ny lägenhet (och inte betalat licens förr), kommer man att få räkning automatiskt ändå om t ex den förra hyresgästen betalade, eller hur ligger det till? Man hoppas och tror på ett nej, men man vet aldrig (tills man har fått det bekräftat av någon på ett internetforum).
Nej, men du kan räkna med att du få besök / de ringer dig / skicka brev till dig.
novaline
2008-05-12, 20:17
nej. Men inom några månader kommer du få ett inbetalningskort som fungerar som perfekt toapapper.
dom försäker ringa mig hela tiden men jag svarar inte.. Vad vill dom mig? jag har nyligen flyttat, men _ALDRIG_ betalat radiotjänst och kommer inte göra.
shut teh face
2008-05-12, 20:48
Jag flyttade och de ringde upp mig och tänkte att jag skulle betala tv-licens på nya stället. Jag sa att jag itne hade någon tv. Kärringen bråkade men vad ska hon göra? De kan hälsa på om de vill, men jag behöver inte släppa in dem enligt lag. :)
dom försäker ringa mig hela tiden men jag svarar inte.. Vad vill dom mig? jag har nyligen flyttat, men _ALDRIG_ betalat radiotjänst och kommer inte göra.
Svara dem istället och säg att du inte har någon TV. Inget mer med det.
Ja behövde bara maila en gång och säga att ja va rock and roll och slängt ut TV:n. Sen när dom ringt ibland så säger ja att jag är synskadad och snyftar. Så besvärar dom mig ine.
Se först och främst till att betala enligt betalningsanmaningen, därefter kan du bråka med radiotjänst om pengarna. Eftersom tv-avgiften grundar sig på ett myndighetsbeslut så räknas det direkt som en giltig exekutionstitel och du kan endast hindra verkställighet genom att betala in beloppet.
http://www.kronofogden.se/kanintebetala/betalningsanmaning.4.731e901069429e4958000496.html
Det sker alltså ingen kontroll av exekutionstiteln vid A-mål? Borde göra det lite extra surt om radiotjänst bråkar med en.
Vet du om det finns någon vettig anledning till att det funkar så? Jag menar, att det grundar sig på ett myndighetsbeslut gör det ju inte med nödvändighet till ett giltigt krav, och då verkar det rimligare om exekutionstiteln kontrolleras precis som vid enskilda mål.
machine gun
2008-05-13, 05:08
Ja behövde bara maila en gång och säga att ja va rock and roll och slängt ut TV:n.
+1
Dessutom är det i mitt fall sant :D
Ganymedes
2008-05-13, 05:47
Betala ffs. Ta striden sedan, när du är utom "fara". En betalningsanmärkning kan ligga dig i fatet rejält resten av livet.
Själv har jag alltid betalat tv-avgiften, men jag svär lite varje gång. Skitavgift. Jag ser ju fan nästan aldrig på TV. Payperview-SVT skulle vara ok. :)
Det sker alltså ingen kontroll av exekutionstiteln vid A-mål? Borde göra det lite extra surt om radiotjänst bråkar med en.
Vet du om det finns någon vettig anledning till att det funkar så? Jag menar, att det grundar sig på ett myndighetsbeslut gör det ju inte med nödvändighet till ett giltigt krav, och då verkar det rimligare om exekutionstiteln kontrolleras precis som vid enskilda mål.
Själva exekutionstiteln prövas inte vid enskilda mål heller, förutom att du kan invända att betalning redan skett och liknande. Alla andra invändningar måste ske i processen som ledde till exekutionstiteln (alltså i domstolen eller hos kronofogden när betalningsföreläggande begärts).
Vet ej säkert varför vissa myndighetsbeslut blir exekutionstitel direkt (efter laga kraft), en trolig anledning skulle kunna vara att du alltid kan överklaga myndighetens beslut i förvaltningsdomstol. Det finns alltså redan en chans för den enskilde att få sina invändningar prövade i domstol. Om Radiotjänst bråkar med en så har man alltså redan haft en chans att överklaga deras beslut.
Okej... ja, det är väl på sätt och vis rimligt egentligen. Kronofogden har ju inte som uppdrag att pröva varje mål utan de ska jobba med verkställighet.
En liten fundering är dock hur systemet skulle funka när det gäller större belopp. Säg t.ex. att de krökar till lite hos skattemyndigheten och plötsligt är det något geni som kommer på att den där Yes, han har minsann en enorm skuld till skattekontot. Då snackar vi sådär mycket pengar att det inte är en chans att betala inom utsatt tid(vilket, nu när jag tänker efter, kanske är väldigt lång tid när det gäller sådana här skulder?).
Om jag förstått saken rätt nu så kommer jag först få vanliga betalningskrav, vilka jag givetvis kan invända mot. Fast om skattemyndigheten är lika envisa som radiotjänst i Kiruna, och vägrar lyssna när jag säger att det blivit fel, så borde ärendet skickas till kronofogden för indrivning.
Vad händer i det här fallet med mina invändingar? Kommer verkställigheten stoppas tills målet prövats i domstol, eller kör man bara på och sen får eventuella felaktigheter redas ut i efterhand?
I fallet med småskulder som TV-avgift kan ju de flesta ändå betala inom utsatt tid och då slipper man ju diverse tråkigheter. Med större skulder blir det ju lite svårare. Under tiden man väntar på att få saken prövad skulle det ju, såvida jag inte missat något här, kunna innebära att man får diverse egendom utmätt och annat tråkigt.
Vad jag är inne på är alltså att det verkar som säkerheten i systemet är bristande om det väl skulle bli något större fel.
Vad jag är inne på är alltså att det verkar som säkerheten i systemet är bristande om det väl skulle bli något större fel.
Det var en intressant fråga, ska försöka svara även om jag inte har så bra koll :)
Grundregeln är att verkställigheten endast stoppas om du har invändningar om att du redan betalat och liknande (UB 3:21). Blir det indrivning som senare visar sig vara grundat på ett felaktigt beslut så har du rätt till ersättning för den skada du lidit (3:22 UB).
Innan ärendet hamnar hos kronofogden finns dock flera möjligheter att komma med invändningar. Beslutet överklagas och samtidigt begärs anstånd med inbetalningen. Om det faktiskt är så att du har vettiga invändningar mot beslutet eller om skulle lida betydande skada av att behöva betala in skatten innan beslutet prövats på nytt så kommer anstånd att beviljas = betalningstidpunkten skjuts frammåt (17:2 SBL).
Har du fått anstånd eller troligen kommer att få det så ska skatteverket inte lämna över kravet till kronofogden (20:1 SBL).
Lämnas kravet ändå över till kronofogden så kan indrivningen i vissa fall skjutas upp, bl.a. med hänsyn till gäldenärens personliga förhållanden (7 § 1993:891).
Den som råkar ut för ett något felaktigt beslut från skatteverket har alltså ganska stor chans att slippa få sin egendom utmätt innan beslutet har hunnit prövas av högre instanser :thumbup:
Tack för ett jättebra svar!
Jag måste dock säga att jag får nästan lite dåligt samvete om mina frågor fick dig att slå upp utsökningsbalken och skattebetalningslagen på din fritid. :D
Annars känns det betryggande att det funkar som du skriver. Möjligheten att invända och överklaga, samt förstås beviljas anstånd med inbetalningarna, måste ju vara väldigt viktigt för rättsäkerheten i sådana här fall.
Tack för ett jättebra svar!
Jag måste dock säga att jag får nästan lite dåligt samvete om mina frågor fick dig att slå upp utsökningsbalken och skattebetalningslagen på din fritid. :D
Annars känns det betryggande att det funkar som du skriver. Möjligheten att invända och överklaga, samt förstås beviljas anstånd med inbetalningarna, måste ju vara väldigt viktigt för rättsäkerheten i sådana här fall.
Kul att kunna hjälpa! Dåligt samvete ska du inte ha, bra mycket roligare och mer lärorikt att svara på intressanta frågor än att traggla kurslitteratur:)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.