handdator

Visa fullständig version : Hur ska jag gå till väga? (Snabb fråga)

scream
2008-05-12, 07:07
Hej alla glada!
Har deffat sen nån gång i slutet av februari och har gått ner från 82 kg till 74 kg, och det både känns och syns att jag är smalare, men fortfarande så finns det mycket kvar att ta bort. Om man jämför med andra personer i samma ålder, längd och vikt (17 år, 180 cm), tycker jag ändå att jag borde se ännu smalare ut. Slutade deffen för två veckor sen av ren lathet, men tänker nu sätta igång igen! Saken är den, att jag är rädd att jag måste gå ner ca 7-10 kilo till innan jag känner mig helt nöjd, och det känns inte helt nyttigt för mig att väga runt 65 kg!

Så min fråga är: Låter det som ett bra och nyttigt alternativ att gå ner till 65 kilo ,för att sedan bygga lite mer, eller borde jag stanna tidigare?

Tolkia
2008-05-12, 07:13
Nej, det låter INTE som ett bra alternativ. Om du hade varit 170, men inte när du är tio cm längre.

Scratch89
2008-05-12, 07:17
Rent BMI-mässigt så skulle du som lägst hamna på 20, men frågan är ju hur du egentligen ser ut. Forumet fullkomligt flödar av magra människor som anser sig vara alldeles för tjocka.

scream
2008-05-12, 07:17
Ok, så vart tycker du jag ska sätta gränsen? 68-70?

Scratch89
2008-05-12, 07:21
Jag vet inte hur du ser ut, så det kan vara svårt. Om jag skulle gå ner till 29 i BMI skulle jag vara stenhård, men om du är otränad så behöver det inte alls vara så. 20 i BMI behöver inte vara för lågt; för många är det ett ideal eller ett mål för en idrottsman att hålla.
Se dig inte blind på vågen, utan titta vad du själv tycker passar bra. Många verkar tycka att de är feta för att höfterna är bredare än axlarna t.ex, men då är det snarare dags att komma igång med styrketräningen än att banta sig ner till ännu sämre proportioner.

scream
2008-05-12, 07:23
Ok! Lite förvirrande med två helt olika svar! :D Men tack för hjälpen :)

Scratch89
2008-05-12, 07:25
Svaren är egentligen inte olika, men jag tror att Tolkia drar slutsatsen att du är smal men inbilliar dig själv att gå ner mer. Jag vet att man kan vara lite magrund på 70 kg och din längd om man har otur, och då är det som det är. Se bara till att det inte leder till ett ohälsosamt beteende.

scream
2008-05-12, 07:29
Ska försöka att bete mig hälsosamt. Har ju gått fint hittills;)! Tack för svaren :)

Jaws
2008-05-12, 07:36
Har samma problem. Förra sommaren gick jag ner till 65 kg på 186 cm. Var missnöjd på 65 och föredrog absolut 75 kg, dels för att jag hade mer muskler vid 75 kg och såg visuellt bättre ut vid högre vikt. Deffar man ner sig för mycket så ryker muskler om man inte är tillräckligt insatt och då ser magen och överkroppen rätt slappa ut trots att man väger så lite.

Fast det är ju jag.