Visa fullständig version : från xp till vista och behålla infon?
Har nu windows xp på min dator och funderar på att lägga in vista istället. Måste jag då formtatera datorn eller går det bra att bara byta windows och behålla allt på hårddisken? Alltså att installera om ett nyare windows..
Sen undrar jag också vad de kan vara för fel då jag redan provat att lägga in vista skivan i datorn, då jag först ska trycka i valfri tangent för att starta med skivan men sen kommer det bara upp "Windows vista" och sen är det en grön laddare som bara laddas utan att nåt händer.. Sen måste jag starta om datorn!
Scratch89
2008-05-12, 07:08
Hur länge väntar du innan du startar om datorn? Min syster installerade Vista och det tog en halv evighet.
Hur länge väntar du innan du startar om datorn? Min syster installerade Vista och det tog en halv evighet.
Det är bara det att det är en grön laddare som åker fram och tillbaka. Det hörs ingenting från datorn att den ens laddar. Väntade kanske 10 minuter. Verkar bara som att nåt är fel..
Nåja, viktigaste är väl ändå för mig att jag vill behålla allt på hårddisken. Så säg gärna till om det kommer försvinna om jag skiftar till vista så jag kan låna någon extern hårddisk att lägga över allt på.
Scratch89
2008-05-12, 07:13
OK, andra frågan. Är det en originalversion av Vista, eller någon billig nedladdning från nån torrent?
bertbert
2008-05-12, 07:14
Om du inte ska installera som uppgradering underlättar det onekligen om du har separata partitioner. Då är det inga problem. Du kan inte slänga över de filer du vill behålla på en separat USB-hårddisk? Då är du safe även om du klantar till det.
OK, andra frågan. Är det en originalversion av Vista, eller någon billig nedladdning från nån torrent?
Det är en orginal skiva som min syster fick med när hon köpte sin bärbara dator. Står dock på skivan att det är för Fujitsu Siemens men borde väl funka på andra också?
Om du inte ska installera som uppgradering underlättar det onekligen om du har separata partitioner. Då är det inga problem. Du kan inte slänga över de filer du vill behålla på en separat USB-hårddisk? Då är du safe även om du klantar till det.
Okej. Var längesen jag höll på med partitioner så lite osäker där. Men kan nog få låna en extern hårddisk av någon kompis. Vore nog säkrast som sagt :)
Varför skulle man vilja byta ner sig till vista? och svaret om det går att använda fujitsu skivan är nog tyvärr negativt. det är allt som oftast inte med en riktig version av os:et utan en backuppskiva med alla program mm redan förinstallerade, detta kräver att man har en likadan dator som skivan följde med till.
Vill du uppdatera din dator så kommer Svenska versionen av SP3 inom kort tid.
Inte säkert det funkar så bra. På den XP-disken som du fick med till din dator kan det vara många drivrutiner med också som passar till din dator. Om du installerar med din systers skiva kan den vara skräddarsydd för hennes dator och det kan vara jobbigt att hitta de rätta drivrutinerna sen..
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.