handdator

Visa fullständig version : Synpunkter på deffschema!!!

Hasssse
2008-05-11, 17:49
Hej kolo!

Har lagt upp ett deff-schema nu inför beachen '08.
Skulle gärna vilja höra era tankar och åsikter om det.

Till att börja med, 180 cm lång och 75 kg tung -.-

Detta är första gången jag ska deffa, så jag har inga egna erfarenheter utan bara andras. Min förbränning hade jag tänkt att det ska se något liknande detta ;

Exempel

Frukost 07:00 : 1 dl havregrynsgröt med 2 msk krossade linfrön.
Ett ägg.
En kopp kaffe.
Omega-3 som piller.
2g kalcium pyruvat
Cyklar till skolan, högt tempo 5 km.

Lunch 11:00 : Lite mindre än halva talriken grönt, mycket kött, måttligt med den ”varma” kolhydratkällan, sen ett knäckebröd.
1h gympa, varierad intensitet (tar hänsyn till detta, och kanske drar ner lite på träningen över resten av dygnet)
Cyklar hem i högt tempo.

Middag 15:00 – 16:00 : Antingen en varmrätt med samma principer som lunchmålet, eller tonfisk med keso och curry + grönt vid sidan, eller 3 st lingon grova med en burk makrill i tomatsås.
2g kalcium pyruvat

17:00 : 5km lätt jogging i skogen, 1dl vassleprotein med minimjölk direkt efter och en handfull nötter.
Om jag känner mig pigg och har energi efter det så tar jag en runda ner till gymmet också.

19:00 : Kvällsmat,
Så ser en dag ut, dagen efter så kör jag tung styrketräning en si sådär 1-1,5h och intervaller på konditionscykeln i 20 min.

Onsdagar och Lördagar : Vilodagar med bara lite lågintensiv träning såsom promenader eller cykla lite kanske.
Detta är bara hur det skulle kunna se ut sen kan man ju variera lite efter ork, lust och så ;D

Sen lite till vad det gäller kost.
Har tänkt ut lite vad man skulle kunna stoppa i sig under denna perioden.
Här är det jag tänkt livnära mig på :Virro

Hallon, russin, bananer, äpplen
Morötter, isbergsallad, gurka
Tonfisk, makrill, kykling, nötkött, ägg, keso, linfrön
Ris och pasta (fullkorn) potatis, havregryn, rågbröd, knäckebröd
Minimjölk, smör (becel)

Mitt mål är att gå ner 4 kg på 6-9 veckor.
Vad jag är mest rädd för är att jag ska bryta ned mina muskler, så den som har några tips och synpunkter om det vad det gäller mitt schema så var inte rädda för att sjunga ut! Tack i förskott

Mvh Hannes

Scratch89
2008-05-11, 18:46
Det ser inte pjåkigt ut, men varför äter du inte senare än kl 19 på kvällen?
Jag skulle byta ut isbergssalladen och gurkan mot bättre grönsaker, som mättar mer och som ger näring. Broccoli och wokgrönsaker är gott, t.ex.

Shululu
2008-05-11, 21:00
Jag skulle byta ut isbergssalladen och gurkan mot bättre grönsaker, som mättar mer och som ger näring. Broccoli och wokgrönsaker är gott, t.ex.

Glöm inte färska sparris som man koker själv, det är förjävla gött och ger mättnadskänsla.

Förövrigt ser schemat bra ut, hoppaas du följer det.

Det som jag ser som en deff i matväg är, minska på kolhydrater, öka på de gröna.

Scratch89
2008-05-11, 21:40
Sparris smakar jävligt illa.
Förövrigt finns det ingen anledning att börja mixtra och greja med kolhydratsmängder om man inte har koll på vad man gör, särskilt inte om man är student eller har ett arbete som kräver bra prestationsförmåga. Det absolut bästa för många här på brädan vore att öka konditionsträningen, då många verkar ha noll minuter inlagt på veckoschemat.

Shululu
2008-05-11, 21:42
Sparris smakar jävligt illa.
Förövrigt finns det ingen anledning att börja mixtra och greja med kolhydratsmängder om man inte har koll på vad man gör, särskilt inte om man är student eller har ett arbete som kräver bra prestationsförmåga. Det absolut bästa för många här på brädan vore att öka konditionsträningen, då många verkar ha noll minuter inlagt på veckoschemat.

Visst är de så, konditionsträning är väldigt viktigt, men det är mycket behagligare att gå på gym än vara ute och springa, så resunerar nog många.

Trots det , så springer jag betydligt fler timmar i veckan än jag är på gymmet pga jag tycker det är friare, och ajg har inget behov av muskler. Utan jag vill att 1 muskel på kroppen ska må bra, jo hjärtat

Hasssse
2008-05-12, 06:03

Bra tanke där!
Det ska jag lägga in i kosten.
Anledningen till att den sista måltiden för dagen ligger vid 19:00 är att jag går och lägger mig inte långt efter det för jag sover väldigt mycket. Bra eller dåligt ?

Eddie Vedder
2008-05-12, 06:08
Trots tråd efter råd efter tråd efter tråd som diskuterar linfrön så fortsätter folk använda det. Jag kan inte förstå varför. Men även i den här tråden får jag nämna att jag skulle skippa dom krossade linfröna om jag vore du, eventuellt att du byter ut dom mot 1msk hela linfrön i såna fall.

Och då enbart för magens skull och inget du ska tugga i dig.

Att du sover mycket är varken bra eller dåligt i sig. Om ditt sömnbehov kräver det så ska du sova. Om deina aktiviteter under vakna timmar räcker för att deffen ska funka så är allt som det ska.:) Men du tränar väl inte EFTER maten och sedan inte äter hoppas jag?

Hasssse
2008-05-12, 06:33
Jag tänkte att linfrön kunde vara en bra proteinkälla så på morgonen. Känner att ett ägg kanske inte täcker det? Några tips?

Nej, äter alltid efter träning.

Eddie Vedder
2008-05-12, 06:40
Jag tänkte att linfrön kunde vara en bra proteinkälla så på morgonen. Känner att ett ägg kanske inte täcker det? Några tips?

Linfröna gör varken till eller från för proteinmängden skulle jag säga. SÖk lite så hittar du hur många trådar som helst om varför linfrön inte är värt att ha i maten, i synnerhet inte krossade.

Har du ingen mjölk eller så i gröten? Jag själv föredrar yoghurt i gröt men mjölk är ju det vanligaste. Där har du ju i såna fall en bra proteinkälla som dessutom kompletterar havregrynens protein kanonbra.:)

Nej, äter alltid efter träning.

Bra:thumbup:

Har du någon uppfattning om energimängderna i din kost kontra din förbrukning? Det känns som en kille på din vikt och med din aktivitetsnivå skulle ha utrymme för lite mer käk om du skulle vilja. Jag tänker då på din rädsla för muskelkatabolism, den risken ökar ju desto större underskott. Särskilt med tanke på en hel del konditionsträning. En till dl havregryn på morgonen t.ex. så blir frukosten lite mer rejäl. Men det var bara ett litet förslag.:)

Hasssse
2008-05-12, 07:06
Stor tack ;D Mycket bra råd som jag kan använda mig av nu när brädan ska fram;)
Jag kör på etthalvtkiloiveckan-principen. 3200kcal förbrukade jag under dagen tidigare då jag bulkade.
Nu tänkte jag att försöka förbruka iaf 3000kcal om dagen och äta -2500.

Scratch89
2008-05-12, 07:22
Bra målsättning där! Du kommer ju sedan att märka om det går för fort eller för snabbt.

Hasssse
2008-05-12, 14:27
Finns det nånting som man kan gå efter vad det gäller kolhydrater / kilokroppsvikt

Scratch89
2008-05-12, 14:34
Man brukar generellt säga 50-60 E% kolhydrat, 15-20 E% protein och 25-30 E% fett, men det beror ju lite på hur mycket energi man äter totalt. Man kan även räkna på 2 g protein per kg kroppsvikt, 1 g fett per kg kroppsvikt och resten kolhydrat. 3-4 g per kg kroppsvikt borde räcka, om du ska ha ett normalaktivt liv.

Eddie Vedder
2008-05-12, 14:37
Man brukar generellt säga 50-60 E% kolhydrat, 15-20 E% protein och 25-30 E% fett, men det beror ju lite på hur mycket energi man äter totalt.

Det där är ju siffror för energibalans. Bantar man kan det nog vara klokt med högre proteinandel, 60E% kolhydrat känns ju overkill för nästan alla som inte är uthållighetsidrottare typ.

Jag är mycket väl medveten om att det är SNR:s siffror men jag tycker definitivt det är i överkant om jag ska vara ärlig.

Scratch89
2008-05-12, 14:51
Det där är ju siffror för energibalans. Bantar man kan det nog vara klokt med högre proteinandel, 60E% kolhydrat känns ju overkill för nästan alla som inte är uthållighetsidrottare typ.

Jag är mycket väl medveten om att det är SNR:s siffror men jag tycker definitivt det är i överkant om jag ska vara ärlig.

Javisst, men att då ligga på 50 E% kolhydrat och sen 20-30 E% på protein och fett är inte alls en dålig fördelning. Man kan ju fortfarande ha ett underskott och högt proteinintag.