Visa fullständig version : datorfel?
Sparven från Minsk
2008-05-11, 16:50
Lämnade datorn på då man drog till gymmet.
Kommer hem, datorn är av, en propp har gått, ingen ström till datorn.
Öppnar burken, sjukt mycket damm inne i hela lådan speciellt runt aggregatet.
Vad blir diagnosen? Nätaggregatet som dött eller?
den vill inte alls starta=ingen ström till den.
Help me! *gah!*
en propp har gått
Har du bytt ut den då? :D
Luktar det bränt? Mest troligen så är det nätagget som är bränt och det kan åtgärdas med en ny.
Dock har jag själv träffat på en transistor på moderkortet som blev trasig av överspänning. Datorn får ström men vill inte starta och kan inte åtgärdas med byte av nätagg.
hahavaffan
2008-05-11, 18:33
Har du bytt propp?
Händer absolut ingenting när du trycker på startknappen? Funkar skärmen?
Har du bytt propp?
Händer absolut ingenting när du trycker på startknappen? Funkar skärmen?
Sparven (min pojkvän) hälsar att ja, proppen är bytt, skärmen får ström, men datorn vägrar starta....
shut teh face
2008-05-11, 20:57
Ja, datorn kan bli stekt när proppen går. Därför alla borde ha en UPS vid datorn.
Här har proppen gått 5 gånger, men har haft turen att datorn överlevt. Men man vet ju inte heller säkert, någon komponent kan ju börja strula i framtiden pga. detta.
Jag tippar på nätagget.
Mitt gick åt fanders, proppen (automatsäkring) gick och försökte jag stoppa in kontakten igen så löste den ut på nytt.
Bytte nätagg och allt blev bra igen.
hahavaffan
2008-05-11, 20:59
Det är med största sannolikhet säkringen i nätaggregatet som gått åt pipan. Vet du hur du byter - byt. Annars köp ett nytt för några hundringar. Men för att vara på den säkra sidan kan du ju testa med ett fungerande från en annan dator. Om du inte vet hur du byter, eller ens vad ett nätaggregat är, så lämna in datorn till nån kunnig.
Sparven från Minsk
2008-05-11, 21:11
Jupps tippar också några spänn på att det är aggregatet. Ska kila o fixa en ny imorgon samt ta hjälp av en polare som är utbildad ingenjör att trycka in den i burken :D
Håller tummarna för att det är just den nu då! Vill inte hålla på att strula mer med burken!
Tack för hjälpen alla! (*cupid* kolo)
Sparven från Minsk
2008-05-12, 11:16
Sådär ja!
Nu är datorn up and runing again! Det var som väntat, nätaggregatet!
600 kr fattigare men vad gör väl det när solen skiner ute! :cool:
novaline
2008-05-12, 12:38
usch, been there done that, twice. Som du redan upptäckt så är det nättaggregatet som gått och dött.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.