Visa fullständig version : Vad är rätt?
Min mamma ska skiljas hon och hennes man har skrivit på papprena och sänt i väg dom men det kommer ta ca 6 mån innan allt går igenom.
Nu är det så att hennes snart fd man håller på och säger att hon INTE får ta möbler och saker till barnen och de möbler hon har tagit med är möbler som hon har köpt och ärvt samt gåva från hennes "fd" man...han har även bytt lås till huset så hon kommer inte in och kan hämta de saker som är hennes huset äger båda två. de har gemensama barn och de bor hos mamma, sist hon var iväg för att hämta saker så vaktade han henne hela tiden och sa att ditt och datt får du inte ta med,barnens leksaker och inrednings saker som de har hon honom som min mamma köpt de fick hon ej ta med,även om barnen sa att de ville ta med dom,och han var helt galen när hon var där han kollade på mamma och gick emot henne som att han skulle slå ihjäl henne,och barnen blev livrädda och satt i bilen hela tiden.
och sedan så ringer han till mammas familje medlemmar och klagar om att hon inte får ta mer saker att de ska dela lika på möblerna och att han ska stämma mamma pga hon har tagit för mycket möbler..men de möbler hon har tagit är Hennes som hon köpt och ärvt som jag nämnde tidigare..
Hur ska hon göra?? vad är rätt och inte rätt??
Om man gifter sig så delar man väl på allt? Då måste man komma överens om vem som får vad om man skiljer sig tror jag..
Man kontaktar en jurist och börjar förhandla med motpartens jurist, om man inte på egen hand är överens.
Saker som har köpts in när de bor ihop delas, om inte man har avtalat annat.
Saker man har med sig in i boendet är ens eget och behålls av den som hade det med sig.
MVH Henrik ( som precis har separerat)
Saker som har köpts in när de bor ihop delas, om inte man har avtalat annat.
Saker man har med sig in i boendet är ens eget och behålls av den som hade det med sig.
MVH Henrik ( som precis har separerat)
Refererar du inte sambolagen nu?
Nitrometan
2008-05-11, 12:48
Separationer kan verkligen locka fram det allra elakaste i människor.
Lyssna på Pirre:
Man kontaktar en jurist och börjar förhandla med motpartens jurist, om man inte på egen hand är överens.
Att han har bytt lås och haft sig borde placera honom i ett sämre förhandlingsläge. Dock har hon redan avlägsnat möbler och annat från huset. Kanske ett lika-läge?
Refererar du inte sambolagen nu?
Var de inte sambos? ingen aning om vad lagen kallas, emn de har bott ihop och separerat.
Är de sambo behövs det inte papper för att skiljas?
Tyvärr har din mamma fel. Är de gifta så delas allt lika. Om det inte är gåvor som specifikt ska gå till din mamma. (Vilket man oftast saknar bevis för) Sen spelar det ingen roll vem som har köpt vad under giftemål eller före giftemål, allt delas lika. Det enda undantag är ifall den rikare partner gifter sig med en fattigare och de skiljer sig inom 5 år. Finns en kvot på hur stor procentuellt delning varje person få då. Som det ser ut nu är bodelningsförrättare det enda rätta eftersom de inte kan komma överens.
Nitrometan
2008-05-11, 13:15
Det enda undantag är ifall den rikare partner gifter sig med en fattigare och de skiljer sig inom 5 år. Finns en kvot på hur stor procentuellt delning varje person få då.
Är de inte tvungna att ha ett äktenskapsförord även i det fallet?
Är de inte tvungna att ha ett äktenskapsförord även i det fallet?
Kapitel 12 sektion 1 i äktenskapsbalken.
1 § I den mån det med hänsyn särskilt till äktenskapets längd men även till makarnas ekonomiska förhållanden och omständigheterna i övrigt är oskäligt att en make vid bodelning skall lämna egendom till den andra maken i den omfattning som följer av 11 kap., skall bodelningen i stället göras så att den förstnämnda maken får behålla mer av sitt giftorättsgods. Är en make försatt i konkurs när bodelningen skall förrättas eller finns det andra särskilda skäl att inte dela makarnas giftorättsgods, skall varje make behålla sitt giftorättsgods som sin andel. Första stycket gäller inte vid bodelning med anledning av en makes död.
Kvoten står inte i lagen men de tidigare case har kvoten ökat gradvis tills paret var gifta i fem år.
Nitrometan
2008-05-11, 13:54
Tackar Prankie. :thumbup:
Fast där står ju inte att de måste ha varit gifta i fem år eller hur mycket inkomst/förmögenhet måste skilja sig. Kan det tänkas att det varierar med hänsyn till skillnaden?
Det här kommer ju bara att baseras på prejudicerande fall. Då måste man ha koll på dem.
de möbler hon har tagit är Hennes som hon köpt och ärvt som jag nämnde tidigare..
Hur ska hon göra?? vad är rätt och inte rätt??
Hon måste ha avtalat att te.x den här vasen har jag fått av min farmor så den vill jag ha ensam, annars delas den vid skiljsmässa.
Tackar Prankie. :thumbup:
Fast där står ju inte att de måste ha varit gifta i fem år eller hur mycket inkomst/förmögenhet måste skilja sig. Kan det tänkas att det varierar med hänsyn till skillnaden?
Det här kommer ju bara att baseras på prejudicerande fall. Då måste man ha koll på dem.
Jo, stämmer bra. Mycket kommer att baseras på prejudicerande fall. I de tidigare fall har de använt 5 år som den gyllne gränsen där bodelning blev 50/50 efter. Det står inte exakt gräns men används nog bara i solklara goldigger fall. Mycket av den svenska lagen står oftast att det ska vara rimlig, vilket blir upp till domaren.
ok..men har inte min mamma rätt att få mer är hälften pga deras gemensamma barn bor hos mamma..?? tyckte jag hört det..sedan så min mors inkomst är 7000 i mån och hennes mans inkomst är ca 19000 i mån får hon mer då också?
Min mamma och henes man har delat 50/50, mamma har lånat lite möbler av mig som hon behöver tex soffa.. tror t.o.m att han har lite mer för han har gömt undan saker också..
Jag var dit till huset han(hennes man) nu bor i för att hämta lite saker som är mina och min systers..de sakerna är inlåsta i sommarstugan som ligger brevid huset men när jag kom in så var saker borta..som min köks lampa så då gick jag till huset och kikade in, och ovanför köksbordet så hängde MIN kökslampa..
och en massa andra saker är också borta men eftersom min mamma ej har nyckeln till huset pga han bytt lås,så kommer man ju inte in för att kolla vad han har tagit..vad ska man göra åt det?? för han har ju bara gått och tagit saker som inte är hans,han har även tagit saker som mamma har fått i gåvor och i arv men han har hittat på att de har han fått av sin mamma..men vi har säkert nån bild på de sakerna..
Tricklev
2008-05-14, 15:08
Vad du ska göra är att kontakta laglig hjälp, ni ska inte slåss själva över dessa saker när ni inte har den blekaste om vad lagen säger.
Och din mamma har inte rätt till mer än hälften av hans inkomst, hon får väll skaffa sig en egen om det är så. ;)
Saker som är högst personliga behöver man inte dela med sig. Exempelvis kläder, i det här fallet kan jag tänka mig barnens leksaker. Gåvor och arv om det står specifikt att de ska går till din mamma. Allt annat är fifty fifty. Får ena parten mer grejer än den andra så måste man ersätta den andra med motsvarande summa pengar. Om de nu delar på allt lika kommer din mamma ändå få "mer" med tanke på hur mycket varje parten har bidragit med ekonomiskt sett.
Hon har inte rätt till hans inkomst överhuvudtaget. De har ju skiljt sig.
Kapitel 6 paragraf 7
7 § Efter äktenskapsskillnad svarar varje make för sin försörjning.
Om den ena maken behöver bidrag till sitt underhåll under en övergångstid, har den maken rätt att få underhållsbidrag av den andra maken efter vad som är skäligt med hänsyn till denna makes förmåga och övriga omständigheter.
Det hon kan få är underhållsningsbidrag beroende på åldern hos barnet.
0 – 6 år 65 procent 2 221 kronor/månad
7 – 12 år 80 procent 2 733 kronor/månad
13 – 17 år 95 procent 3 246 kronor/månad
Det summan minus 1050kr från det statliga bidrag.
Äktenskapsbalken, står mycket där hur allt ska gå till.
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19870230.htm
Hon har inte rätt till hans inkomst överhuvudtaget. De har ju skiljt sig.
Kapitel 6 paragraf 7
7 § Efter äktenskapsskillnad svarar varje make för sin försörjning.
Om den ena maken behöver bidrag till sitt underhåll under en övergångstid, har den maken rätt att få underhållsbidrag av den andra maken efter vad som är skäligt med hänsyn till denna makes förmåga och övriga omständigheter.
Det hon kan få är underhållsningsbidrag beroende på åldern hos barnet.
0 – 6 år 65 procent 2 221 kronor/månad
7 – 12 år 80 procent 2 733 kronor/månad
13 – 17 år 95 procent 3 246 kronor/månad
Det summan minus 1050kr från det statliga bidrag.
Äktenskapsbalken, står mycket där hur allt ska gå till.
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19870230.htm
Ponera att maken är Bill Gates. Påstår du att han fortfarande bara skulle behöva betala någon tusenlapp i underhåll? Minns att min farsa skulle behöva mer än så när mina föräldrar skilde sig och jag bodde hos morsan.
Ponera att maken är Bill Gates. Påstår du att han fortfarande bara skulle behöva betala någon tusenlapp i underhåll? Minns att min farsa skulle behöva mer än så när mina föräldrar skilde sig och jag bodde hos morsan.
Din pappa kanske var schysst och gav mer underhållsstöd till din mamma för att de pengar ska ju faktist gå till dig? Siffror jag gav är ju bara minimun, man får ger betydlig mer om man vill och det är ju faktist sina barn det handlar om.
Nu är Bill Gates är inte svensk, hade han varit det hade frugan fått mer i underhållsbidrag till barn. Men frugan får klara sig själv. Man räkna ut underhållsbidrag enlig den här sidan.
http://www.fk.se/privatpers/foralder/separerar/underhallsbidrag/
Underhållsbidraget ska bestämmas med hänsyn till barnets behov av underhållsbidrag och föräldrarnas ekonomiska förmåga. Ni föräldrar ska själva komma överens om underhållsbidragets storlek utifrån ert barns behov och er ekonomiska situation.
Det jag skrev på förra post för pengar för hela underhållsbidrag som ska delas mellan de två föräldrar. Då han tjänar mer och hon lever på existens minimun så kommer han för störst sannolighet betala hela summan, vilket är kan fortfarande tyckas att det är ganska låg. Men nu hade han inte nån större inkomst direkt, 19000kr.
oki..orsaken till att jag undrade ang inkomst är att jag har hört att etc:
den som tjänar mer kan köpa sig en ny tv pga han/hon har råd,vilket den med låg inkomst ej har( eller ja 7000 då har man råd men..då får man ju svälta och bo på gatan i en månad tills nästa lön kommer).. om ni förstår vad jag menar..
Och ang underhållsstöd så vägrar mammas man betala ut det, ena stunden säger han att han inte har pengar och då har han precis fått lönen (19000kr)
och sedan säger han att de ska dela på underhållsstödet..
så mm... men efter min mamma pratat om underhålls stöd så har han helt plötsligt velat ha barnen hela tiden och dyker bara upp och hämtar dom då när det är mammas helg att ha barnen(barnen bor varannan helg hos pappan)... så frågan är ju om han vill ha barnen hos sig mer bara för att slippa betala underhållsstöd??!!..
Advokat ja det är ju inte direkt det billigaste,men kanske värt det..man kan ju iaf höra sig runt om priser osv..
Självklart värt med advokat, det kommer ju bara bli värre om den där karln får göra som han vill.
Jag skulle ju tagit i hårdhandskarna men det är verkligen inte vad man bör göra, han har ju stulit din lampa t ex, polisanmäl det också. Du får ju tänka juridiskt och inte personligt, han har snott din lampa och vill tydligen ha den, eftersom han satt upp den. Sedan vill han inte betala underhållspengarna, behövs inte mycket för att veta att han är ute efter att slippa undan så lite som möjligt, och har ni ingen juridisk hjälp så kommer det åt skogen för eran del.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.