Visa fullständig version : Löpning, motivation och tips!
Hur ska jag få motivation till att börja jogga? Jag har, om möjligt, världens sämsta motivation när det gäller jogging. Styrketräningen längtar jag till men jag får inte fingrarna ur arslet när det gäller löpningen.
Som det är i dagsläget är den enda konditionsträningen jag får spontanidrott i form av fotboll och basket någon gång i veckan. Utöver det blir det långpromenader. Det känns givetvis alldeles för dåligt.
Hur bör man lägga upp sin löpträning för att inte slita ut sig? Vad är en lämplig sträcka att löpa från början?
Pulsklocka, kan det vara något att införskaffa? Det bör ju bli roligare då :)
Eddie Vedder
2008-05-11, 12:23
Ett tips i början är att jogga under delar av dina långpromenader. Känn hur det känns, kanske 10 minuter vardera, 10 minuter joggning och 15 minuter gång eller tvärtom?
Det där varierar ju lite beroende på vart du står just nu såklart. Men principen är i alla fall att du delar upp långpromenaderna i perioder av joggning och promenad till en början, gärna strukturerat med tid.
Därefter ökar du dosen löpning i den takt du känner att du utvecklas helt enkelt. Efter en period kommer du över tröskeln när det känns tungt och långtråkigt, då kommer du börja finna njutningen i löpningen. Fortsätt hänga i då och du kommer bli en junkie även du.:D
Den här kanske kan vara läsvärd?:
http://www.marathon.se/news/article.cfm?ThemeId=294
Finns mer tips och råd på den sidan. Jag vet ju inte riktigt din nivå i dagsläget som sagt, så om du inte är helt novis kan du ju kanske ge dig på ett annat träningsupplägg från samma hemsida.
Frustrator
2008-05-11, 13:12
Ett litet tips, som ibland kan göra stor skillnad.
Varje gång du har planerat att gå ut och löpa men inte alls känner för det, det regnar ute tex, på med kläderna och ut och värm upp i tio minuter. Om du fortfarande inte är sugen på att löpträna efter uppvärmningen, gå in och gör något annat.
För övrigt +1 på Eddies inlägg.
Varför ska du börja jogga?
Bit ihop, ut och spring. Det är inte roligt i början. Inte alls. Sen när du får upp kondisen blir det kul.
För övrigt är det är skitbra sätt att rensa skallen.
Varför ska du börja jogga?
Jag gjorde det förut och när man väl satt igång och fått upp flåset var det grymt roligt! Sen är ju all tid borta från datorn/tvn bra tid spenderad :P
Apropå något helt annat. PULSKLOCKA Vad behöver jag som är nybörjare? :P
Ett tips i början är att jogga under delar av dina långpromenader. Känn hur det känns, kanske 10 minuter vardera, 10 minuter joggning och 15 minuter gång eller tvärtom?
Det där varierar ju lite beroende på vart du står just nu såklart. Men principen är i alla fall att du delar upp långpromenaderna i perioder av joggning och promenad till en början, gärna strukturerat med tid.
Därefter ökar du dosen löpning i den takt du känner att du utvecklas helt enkelt. Efter en period kommer du över tröskeln när det känns tungt och långtråkigt, då kommer du börja finna njutningen i löpningen. Fortsätt hänga i då och du kommer bli en junkie även du.:D
Den här kanske kan vara läsvärd?:
http://www.marathon.se/news/article.cfm?ThemeId=294
Finns mer tips och råd på den sidan. Jag vet ju inte riktigt din nivå i dagsläget som sagt, så om du inte är helt novis kan du ju kanske ge dig på ett annat träningsupplägg från samma hemsida.
Bra svar Eddie :thumbup:
Frustrator
2008-05-11, 15:45
Jag gjorde det förut och när man väl satt igång och fått upp flåset var det grymt roligt! Sen är ju all tid borta från datorn/tvn bra tid spenderad :P
Apropå något helt annat. PULSKLOCKA Vad behöver jag som är nybörjare? :P
Antingen satsar du på en dyr klocka typ en garmin. (Se Stora löpartråden) Den kommer ge dig dåligt samvete och tvinga ut dig.
Eller så köper du något billigt och testar om pulsklocka är något för dig :)
Björkvedens mästare
2008-05-11, 16:40
Har du spelat fotboll och basket så har du säkert en del kondition redan, då handlar det mest om att tvinga sej ut. Ta dej i kragen människa, du kommer inte ångra dej den första gången som du känner att du orkar och du glider in i den där meditativa känslan och alla bekymmer blir som futtiga cummulusmoln på en i övrigt blå himmmel. Bestäm dej bara. Skit i pulsklocka...
Så. Där är din motivation.
Jag har ett väldigt hett tips gällande motivation till löpning. Jag tycker själv det är det bästa som finns, men det har inte alltid varit så. I början tyckte jag bara det var jobbigt och tvingade i princip ut mig själv. Det du ska göra är. Så fort du har nåt du måste göra som känns riktigt tungt och tråkigt, t.ex diska, tvätta, städa, plugga osv. Allt som du anser vara tråkigare än att knyta skorna och springa en vända. Vid dessa tillfällen så tar du dig i kragen och springer en runda. Då kan du se det som något positivt istället för något negativt eftersom du slipper göra den andra saken, som du tycker är ännu tråkigare.
För övrigt så är, som tidigare skribent har sagt, löpning ett grymt sätt att rensa skallen på. Om du har kärleksproblem, eller är stressad p.g.a någonting så kan du bara löpa skiten ur dig själv och lyssna på nån grym musik samtidigt och dina problem är ur världen för stunden.
En annan motivationskälla kan ju vara att du skaffar en löparkompis, ni kan jogga i lugnt tempo och snacka lite skit samtidigt. Då kommer kilometermätarn rusa iväg och en timmes löpning är snabbt avklarat, åtminstonde känns det så. :)
När du sedan har joggat en sisådär 50+ mil och konditionen börjar arta sig så kommer du att bli taggad av att slå nya personliga rekord gång på gång och detta leder till att det blir roligare och roligare hela tiden.
Att sätta upp ett mål tror jag också kan vara en bra metod, ge dig fan på att du ska fixa milen under en viss tid inom 2 månader. Sätt inte för höga mål dock, gärna mål som du med all säkerhet klarar av så att du vinner mot dig själv (psykiskt sett tror jag detta är viktigt för att motivationen inte skall avta). När du sedan har nått den tiden så sänker du den med 1-2 minuter till och kör vidare i ytterligare två månader. Till slut så är du helt fast i träsket och de nya måltiderna kommer minska med bara några fåtal sekunder eftersom din kondition har blivit så pass utvecklad så att det blir svårt att förbättra ytterligare. ;)
Jävlar va jag babblar på, jag har säkert en miljon stavfel och särskrivningar men det skiter jag faktiskt i nu för klockan är 01.41 och jag är förbannat trött. Jag hoppas allt är läsbart och att jag kunde ge några goda råd iaf, detta är åtminstonde saker som hjälpte mig i början och kanske hjälper de dig och andra också. Lycka till! :thumbup:
MVH
// BULLEN :hbang:
Alltså jag måste vara trött eller nånting men jag förstår verkligen inte programförslaget på Eddies länk, vad innebär exempelvis: 15 gång, 3*3/2, löpning/gång?
Alltså jag måste vara trött eller nånting men jag förstår verkligen inte programförslaget på Eddies länk, vad innebär exempelvis: 15 gång, 3*3/2, löpning/gång?
Bra fråga. Jag gissar på att det är tre upprepningar av en treminutersintervall med 2 min vila mellan. Men jag håller med dig i att det var rätt knepigt skrivet. 15 kan vara träningspass 15, för jag vill inte att det ska vara et pass med 15 rundor av 3 stycken 3-minutersintervaller. Det låter ... jobbigt.
Eddie Vedder
2008-06-02, 17:10
Det menas att du först promenerar i en kvart. Därefter tre minuters joggning x 3 med två minuters promenadvila däremellan.
Så uppfattar jag det som i alla fall. Och att man sedan ökar därefter.
Börja direkt från den egna dörren och gå i tio-femton minuter i rask takt. Jogga sen långsamt i några få minuter. Det ska inte gå fortare än att ni kan prata med varandra – den som springer ensam ska känna att flåset inte blir värre än att det hade gått att prata obekymrat. Det är säkerligen mycket söligare än vad du hade föreställt dig, men det kommer också att bära längre. Börja gå igen och växla mellan jogg och gång ett par gånger till, så att ni är tillbaka där ni startade efter en halvtimme. För varje pass ska du försöka förlänga tiden som du springer på bekostnad av gångpauserna. Till slut, efter några veckor, kommer ni att klara hela halvtimmen utan att behöva ta några pauser alls. Se sista punkten för ett mer detaljerat program.
Det är så jag uppfattar det som sagt. Men nog hade dom kunnat förklarat det mer pedagogiskt helt klart.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.