handdator

Visa fullständig version : Träningsprogram

gatewarden
2008-05-09, 19:57
Tjenare!

Skulle vilja ha lite konstruktiv kritik på ett träningschema jag funderat på.
När det gäller själva styrketräningen köra Bumbis förslag

Marklyft 3*8
Skivstångsrodd 3*10
Latsdrag 3*10
Benböj 3*10
Rakbensmark 3*10
Omvända ryggresningar 2*10
Bicepscurl med stång 3*10
Stående vadpress 3*10

Bänkpress 3*10
Axelpress 3*10
Baksida axlar med hantlar (Omvända flyes) 2*10
Smal bänkpress 3*10
Tricepspress 2*10
Situps 3*10-20
Rope crounches alternerande sidor 2*10-20
Rotator cuff, utåtrotation 3*15
Rotatorcuff, innåtrotation 2*15

Utöver det cykla till jobbet 2mil varje dag jag jobbar (jobbar skift så ledig en del) + köra 2-3 3mils pass i skogen / vecka.

Detta borde vara rätt rimligt för att komma tillbaks? Var med om en olycka 2005 som gjorde att jag fick sluta träna.

Tänkte köra detta till jul och sen gå över till ett annnat program. Detta kommer även köras under en hyfsat strikt deff. tom september-oktober någon gång.

Solve
2008-05-09, 20:06
2trådar med exakt samma nanmn efter varrandra :O vad är oddsen?

gatewarden
2008-05-09, 23:34
Kan tillägga att målet är att bli "biff". Men först och främst behöver jag komma tillbaks i det och bli av med lite mage.. För stor för att bulka just nu.

Mr. Moose
2008-05-10, 02:24
Detta borde vara rätt rimligt för att komma tillbaks? Var med om en olycka 2005 som gjorde att jag fick sluta träna.

Vad var det för olycka?

Några bestående problem som kanske man behöver ta hänsyn till?

Hur mycket tränar du just nu?

Utöver det cykla till jobbet 2mil varje dag jag jobbar (jobbar skift så ledig en del) + köra 2-3 3mils pass i skogen / vecka.

Att gå från ingenting till denna träningsdosen kan nog bli lite för bra. Ha inte för brått, kroppen måste få lite tid att vänja sig.

2-3 3mils pass i skogen?? Inte löpning hopps jag?

gatewarden
2008-05-10, 02:43
Nein. Gammal cyklist. Fick en benskada 2005 vid en bilolycka. Muskelaturen bröts ner totalt, nerver gick sönder + korsbandet nästan gick av. Gick på reab 1 år och fick inte träna benen utöver det.

Det kändes som om mitt liv blev värdelöst. Tragiskt nog började jag spela mkt datorspel och supa som en tok.. Sen dess har jag tränat till och från både gym och cykling men är långt ifrån min gamla form.

Benet är fullt funktionsdugligt idag förutom att nerverna kan spöka men det påverkar inte träningen.

I dagsläget så har jag börjat cykla till jobbet bara men höjer nivån konstant för att som du säger inte överbelasta / ha för brottom. Gymmar även helkropspass när jag har haft tid (haft för mkt å göra det senaste) behöver även börja träna ordentligt för att sluta leva i stress och med grova sömnproblem.

Cykling i skogen är det jag syftar till. Dom slingorna är ungefär som att cykla 6-9 mil på asfalt i snitt 25-30 / km. När jag körde förr förbrände jag 1600kcal / pass enligt ett antal olika pulsklockor. Blir en konstant puls på 80%.

Mr. Moose
2008-05-10, 05:36
Nein. Gammal cyklist. Fick en benskada 2005 vid en bilolycka. Muskelaturen bröts ner totalt, nerver gick sönder + korsbandet nästan gick av. Gick på reab 1 år och fick inte träna benen utöver det.

Det kändes som om mitt liv blev värdelöst. Tragiskt nog började jag spela mkt datorspel och supa som en tok.. Sen dess har jag tränat till och från både gym och cykling men är långt ifrån min gamla form.

Benet är fullt funktionsdugligt idag förutom att nerverna kan spöka men det påverkar inte träningen.

I dagsläget så har jag börjat cykla till jobbet bara men höjer nivån konstant för att som du säger inte överbelasta / ha för brottom. Gymmar även helkropspass när jag har haft tid (haft för mkt å göra det senaste) behöver även börja träna ordentligt för att sluta leva i stress och med grova sömnproblem.

Cykling i skogen är det jag syftar till. Dom slingorna är ungefär som att cykla 6-9 mil på asfalt i snitt 25-30 / km. När jag körde förr förbrände jag 1600kcal / pass enligt ett antal olika pulsklockor. Blir en konstant puls på 80%.

Verkar som du har koll på läget.

Ang. nervskaderna, blev själv knivstucken för snart 30 år sen (triceps och ulnaris-nerven kapad) har fortfarande lite problem. Så tyvärr är det möjligt att du alltid kommer att dras med "nerv-problemen".

Lycka till.

gatewarden
2008-05-10, 15:26
Verkar som du har koll på läget.

Ang. nervskaderna, blev själv knivstucken för snart 30 år sen (triceps och ulnaris-nerven kapad) har fortfarande lite problem. Så tyvärr är det möjligt att du alltid kommer att dras med "nerv-problemen".

Lycka till.

Redan fått diagnosen på att dom aldrig kommer läka och att svedan samt lite smärta kan komma anytime. Men detta är inget som påverkar / hindrar träningen.

Ingen som har någon förbättrningsförslag eller så?

Lavorini
2008-05-10, 16:22
Redan fått diagnosen på att dom aldrig kommer läka och att svedan samt lite smärta kan komma anytime. Men detta är inget som påverkar / hindrar träningen.

Ingen som har någon förbättrningsförslag eller så?

Nope det är bra som det är, förutom ordningen på vissa övningar. Det du kan labba med är att variera repsen lite från pass till pass. När du blir varm i kläderna så kan du gå ner och köra lite tyngre reps (5-8 reps t.ex.).

gatewarden
2008-05-10, 16:40
Nope det är bra som det är, förutom ordningen på vissa övningar. Det du kan labba med är att variera repsen lite från pass till pass. När du blir varm i kläderna så kan du gå ner och köra lite tyngre reps (5-8 reps t.ex.).

Ah, så sant så. Alltid kört 4 x 6 eller 3 x 8 innan. Då är det bara å sätta igång då =)

Lavorini
2008-05-10, 17:00
Ah, så sant så. Alltid kört 4 x 6 eller 3 x 8 innan. Då är det bara å sätta igång då =)

Hur ofta kommer du styrketräna btw? Det är inte så dumt att köra det där t.ex. mån ons fre, då får vissa muskelgrupper träning 2 gånger i veckan varannan vecka :thumbup: