handdator

Visa fullständig version : Epa

3.1415926535
2008-05-09, 18:23
Hur viktigt är det att man får i sig EPA genom maten och i vilken utsträckning kan kroppen producera det själv om man får i sig tillräckligt med DHA och alfalinolensyra?

Anledningen till att jag frågar är att jag är vegan och just nu tar EPA- och DHA-tillskottet V-pure, som är sjukt dyrt, och det finns mycket billigare veganska DHA-tillskott, men de innehåller inte EPA, så jag undrar om det är värt pengarna att käka V-pure med EPA. Jag äter förutom V-pure linfröolja för att få bra balans mellan linolsyra och alfalinolensyra.

Sverker
2008-05-09, 19:18
Vi ska nog inte stirra oss blinda på den dåliga omvandlingen av linolensyra till EPA och DHA. Överdriver vi inte vårt intag av Omega-6 borde egentligen omvandlingen vara tillräcklig.

Jag väntar fortfarande med spänning på första ordentliga lanseringen av svarta vinbärsfröolja, black currant oil. En olja som innehåller SDA, vilket är första omvandlingssteget av linolensyran.

Fairing
2008-05-09, 20:56
Vi ska nog inte stirra oss blinda på den dåliga omvandlingen av linolensyra till EPA och DHA. Överdriver vi inte vårt intag av Omega-6 borde egentligen omvandlingen vara tillräcklig.

Jag väntar fortfarande med spänning på första ordentliga lanseringen av svarta vinbärsfröolja, black currant oil. En olja som innehåller SDA, vilket är första omvandlingssteget av linolensyran.

Det finns en del företag som säljer black current oil. Tror dock att produkten är större utomlands:

"Black Currant Oil (Immune) is arich source of gamma linolenic acid, GLA, along with other important polyunsatura-ted fatty acids. Fatty acids are involved in many body functions, such as maintaining body temperature, insulating nerves, cushioning and protecting tissues and creating energy.

These essential fatty acids are precursors of prostaglandins, which must be present for functions involved with dilating blood vessels, regulating arterial pressure, metabolizing cholesterol, activating T-lymphocytes, protecting against platelet aggregation, controlling abnormal cell proliferation, and other functions. Before the discovery of black currant oil, the only other known sources of GLA were mother’s milk and evening primrose oil.

Each black currant oil capsule contains 16-18 percent GLA (more than evening primrose oil), provides two essential fatty acids -- linoleic acid and alpha-linolenic acid -- and the unique stearidonic acid.