Visa fullständig version : Förbättrad glykogeninlagring i kombination med koffein.
Eddie Vedder
2008-05-09, 07:19
Sannolikheten finns att King Grub har postat den här tidigare men jag kunde i alla fall inte hitta den och tyckte ämnet är intressant nog för att lägga upp.
Uttömmande konditionsträning där man såg en ökad glykogeninlagring efter passet om kolhydraterna kombinerades med högt koffeinintag.
We determined the effects of the co-ingestion of caffeine with carbohydrate on rates of muscle glycogen resynthesis during recovery from exhaustive exercise in 7 trained subjects who completed 2 experimental trials in a randomized, double-blind crossover design. Prior to an experiment subjects performed exhaustive cycling and consumed a low-carbohydrate diet. The following morning subjects reported to the lab and rode until volitional fatigue. Upon completion of this ride subjects consumed either carbohydrate (CHO; 4 g.kg BM-1) or carbohydrate plus caffeine (CAFF, 8 mg.kg BM-1) during 4 h of passive recovery. Muscle and blood samples were taken throughout recovery. Muscle glycogen levels were similar at exhaustion and increased by a similar amount after 1 h of recovery. After 4 h of recovery CAFF resulted in higher glycogen accumulation (313 ± 69 vs. 234 ± 50 mmol±kg- d.w, P<0.001). The overall rate of resynthesis for the 4 h recovery period was 66% higher in CAFF compared to CHO (57.7 ± 18.5 vs. 38.0 ± 7.7 mmol±kg-1 d.w.h-1, P < 0.05). Phosphorylation of CAMKThr286 was similar post-exercise and after 1 h of recovery but after 4 h CAMKThr286 phosphorylation was higher in CAFF than CHO (P<0.05). Phosphorylation of AMPKThr172 and AktSer473 was similar for both treatments at all time points. We provide the first evidence that in trained subjects, the coingestion of large amounts of caffeine with carbohydrate has an additive effect on rates on post-exercise muscle glycogen accumulation compared to when carbohydrate alone is consumed.
http://jap.physiology.org/cgi/reprint/01121.2007v1
HIGH RATES OF MUSCLE GLYCOGEN RESYNTHESIS AFTER EXHAUSTIVE EXERCISE WHEN CARBOHYDRATE IS CO-INGESTED WITH CAFFEINE. J Appl Physiol (May 8, 2008).
8 mg/kg det blir ca 600 mg då efter uttömmande konditions idrott.
Högt ja men inte EXTREMT högt vilket gör det här ganska intressant.
Langster
2008-05-09, 08:20
Men vad jobbigt att ta så pass mycket koffein EFTER träning ändå...
haha sant man vill ju ha energin under träning inte efter :D
Eddie Vedder
2008-05-09, 08:39
haha sant man vill ju ha energin under träning inte efter :D
Om glykogeninlagringen effektiviseras så får du ju kanske bättre energi under passet också, d.v.s. nästkommande pass med mer välpåfyllda och återhämtade muskler.;)
För övrigt behöver ju inte det ena utesluta det andra även om det förstås riskerar bli väldigt höga koffeinintag.:D
Helt okej att inta så mycket koffein om man springer eller konditionstränar på morgonen.
Eddie Vedder
2008-05-09, 09:03
Sedan ska man komma ihåg att försökspersonerna åt lite kolhydrater under själva studieperioden. Kanske skulle det se väldigt annorlunda ut för idrottare på en kolhydratitk kost.
Med mer kolhydrater i kosten och vid en mindre utmattande träningsintensitet kanske skillnaderna blir helt oväsentliga.
BigSpawn
2008-05-09, 09:27
låter intressant, men undrar ur jag skulle må av nästan 900mg koffein, nog för att jag är ganska koffeintålig, men tom 400mg känner jag av skapligt.
Langster
2008-05-09, 10:04
Sedan ska man komma ihåg att försökspersonerna åt lite kolhydrater under själva studieperioden. Kanske skulle det se väldigt annorlunda ut för idrottare på en kolhydratitk kost.
Med mer kolhydrater i kosten och vid en mindre utmattande träningsintensitet kanske skillnaderna blir helt oväsentliga.
Det är det som är så synd med många av dessa studier. De undersöker onaturliga situationer. Som hur EAA fungerar under träning - EFTER SVÄLT! OSV.
Jag tränar ofta två pass om dagen, inte till "fatigue" dock. Ska ta och testa med koffein efteråt för att se om jag märker något öht. Alltid kul att testa nya saker.
Är inte det konstigt mtp:
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=954565&postcount=2
8mg/kg är en extremt hög dos för mig, 90kg innebär att det blir 720 mg. Jag brukar ta piller på 200mg och det får jag en rejäl kick av. Blir röd i ansiktet, svettig och får grymt trück på plattformen. Fast jag är nog rätt känslig för koffein - försöker undvika kaffe i möjligaste mån. Sover bättre på natten och jag får ut mer av pillerna de få gånger jag använder dom. Risken är ju annars att man hela tiden måste öka dosen pga försämrad känslighet.
Frågan är: om man tar koffein under passet så borde det väl ändå bidra till den ökade glykogeninlagringen efteråt? Det cirkulerar ju ändå i några timmar.
Eddie Vedder
2008-07-09, 17:44
Är inte det konstigt mtp:
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=954565&postcount=2
Nej det tycker jag faktiskt inte. Jag förstår precis vad du menar men tänk på situationen i just den här studien. Jag tror knappast att det kan överföras till situationen där siffrorna i Grubs inlägg tagits fram.
Det jag menar är alltså den ganska extrema kontexten då denna studie gjordes, efter ett sådant pass är insulinkänsligheten och glukostoleransen sannolikt så oerhört förstärkt att den effekten på insulinkänslighetens som uppmätts vid mer normala situationer blir omöjlig att applicera här.
Kan det ligga något i mitt resonemang tror du?
Nej det tycker jag faktiskt inte. Jag förstår precis vad du menar men tänk på situationen i just den här studien. Jag tror knappast att det kan överföras till situationen där siffrorna i Grubs inlägg tagits fram.
Det jag menar är alltså den ganska extrema kontexten då denna studie gjordes, efter ett sådant pass är insulinkänsligheten och glukostoleransen sannolikt så oerhört förstärkt att den effekten på insulinkänslighetens som uppmätts vid mer normala situationer blir omöjlig att applicera här.
Kan det ligga något i mitt resonemang tror du?
Du kan mer om detta än jag, men visst låter det troligt. Det är ju bevisat att timing av näringsämnen har väldigt stor inverkan. Tex intag av EAA före träning och påfyllning av kolhyderater efter ett pass...
shadowfire
2008-07-13, 09:19
Aaah, hur kunde jag missa detta då jag sökte.
Tydligen gjorde yankeee samma misstag. Jag nyttjade inte riktigt samma sökord som finns i rubriken + att jag sökte i kost o näring och inte i tillskott hmmz.. :D
Intressant dock. Yankeee: har du provat ännu? Skulle vara kul o se om någon märker en faktiskt skillnad.
Låter logiskt tycker jag.
Om koffein sänker insulinkänsligheten akut så kommer de icke tränade musklerna få en mindre andel av kolhydratena medan de tränade, som då inte är beroende av insulin får mer...
Aaah, hur kunde jag missa detta då jag sökte.
Tydligen gjorde yankeee samma misstag. Jag nyttjade inte riktigt samma sökord som finns i rubriken + att jag sökte i kost o näring och inte i tillskott hmmz.. :D
Intressant dock. Yankeee: har du provat ännu? Skulle vara kul o se om någon märker en faktiskt skillnad.
Jag gjorde inte samma misstag eftersom att jag inte sökte öht :)
Har inte provat, mest för att jag inte är sugen på att dra i mig så stora mängder koffein. Visst, det är jävligt skönt ett tag att njuta av koffeinet, men sedan får man sitta på toaletten i två timmar plus att man blir screwed i huvudet resten av dagen.
Scratch89
2008-07-14, 19:13
Om man tränar innan frukost och har ledigt, eller en ordentlig sovmorgon, så borde det gå automatiskt med typ fyra koppar kaffe och DN/GP tillsammans med frukosten. Om nu vanligt kaffe har samma effekt, och inte bara koffeinkoncentrat.
machine gun
2008-07-14, 19:21
Om man tränar innan frukost och har ledigt, eller en ordentlig sovmorgon, så borde det gå automatiskt med typ fyra koppar kaffe och DN/GP tillsammans med frukosten. Om nu vanligt kaffe har samma effekt, och inte bara koffeinkoncentrat.
Troligtvis inte, eftersom kaffe inte har samma ergogena effekt som koffeintillskott.
EDIT: Iofs handlade ju detta om glykogeninlagring kom jag på, inte prestationshöjande effekter av koffein. Så går det när man inte har koll på vilken tråd man är inne i...
Silencer
2012-04-21, 11:05
Gäller detta hastigheten på inlagringen enbart eller ökar det även totala mängden man kan lagra in?
Eddie Vedder
2012-04-21, 11:16
Gäller detta hastigheten på inlagringen enbart eller ökar det även totala mängden man kan lagra in?
Det står ju till och med i abstraktet. Understruket.
Silencer
2012-04-21, 11:58
Hur mycket som lagrats in efter 4 timmar säger ju ingenting om huruvida maximala möjliga mängd glykogen i musklerna kan ökas av koffein eller ej. Varken koffeingruppen eller den utan lär ju ha lagrat fullt med glykogen under återhämtningen, eftersom det rör sig som ynka 4 timmar. Jag läser det som att koffeingruppen under 4 timmar helt enkelt hunnit lagra in mer, men fortfarande inte fulla (eller överfulla nivåer). Eller så läser jag helt fel.
King Grub
2012-04-21, 11:59
Huruvida koffeinintaget påverkar hur mycket glykogen som kan lagras in är inte undersökt.
Eddie Vedder
2012-04-21, 15:29
Hur mycket som lagrats in efter 4 timmar säger ju ingenting om huruvida maximala möjliga mängd glykogen i musklerna kan ökas av koffein eller ej. Varken koffeingruppen eller den utan lär ju ha lagrat fullt med glykogen under återhämtningen, eftersom det rör sig som ynka 4 timmar. Jag läser det som att koffeingruppen under 4 timmar helt enkelt hunnit lagra in mer, men fortfarande inte fulla (eller överfulla nivåer). Eller så läser jag helt fel.
Jaha du menar så. Nej utöver de fyra timmarna vet man ju inte utifrån det här. Jag trodde du uppfattade det som att man bara mätte hastighet men inte mängd.
Springer
2012-04-21, 15:47
Om man skulle översätta detta till kaffe och vetebröd, hur många koppar och hur mycket vetebröd är det (på ett ungefär) som det rör sig om?
Det går inte nödvändigtvis att översätta eftersom studien handlade om rent koffein, inte kaffe.
Det går inte nödvändigtvis att översätta eftersom studien handlade om rent koffein, inte kaffe.
Det handlar väl dessutom om syntetiskt koffein?
Jag dricker typ 2 liter starkt kaffe om dagen.. Problem?
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.