Visa fullständig version : Hjälp med sidnumrering till uppsats
Hejsan!
Sitter med det sista finliret på min c-uppsats. Ska fixa sidnumreringen och nu till min fråga. Jag vill inte ha sidnumrering på de två första sidorna, utan den ska börja på sida tre. Hur Gör jag?
Kära kolomedlemmar, hjälp mig!
Krille 87
2008-05-08, 21:35
Hejsan!
Sitter med det sista finliret på min c-uppsats. Ska fixa sidnumreringen och nu till min fråga. Jag vill inte ha sidnumrering på de två första sidorna, utan den ska börja på sida tre. Hur Gör jag?
Kära kolomedlemmar, hjälp mig!
Klipp ut de två första sidorna å lägg de i ett annat dokument. Inte det bästa eller smidigaste men enda jag vet ;) !
Då uppsatsen ska skickas in o granskas via mail funkar inte det! Men tack ändå!
Meridian
2008-05-08, 21:36
Lägg en avsnittsbrytning efter sida 2. Klicka sedan på "Samma som föregående" så att det avaktiveras. Då kan du lägga till en ny numrering som börjar på "1".
Tack för tipset! Men hur gör jag de då :Virro?
Meridian
2008-05-08, 21:51
Infoga --> Brytning... --> Välj "Avsnittsbrytning", t ex "Nästa sida".
Visa sidfoten (eller vart du nu vill ha sidnumret) på sidan 3. Klicka på en knapp som heter "Samma som föregående" så att det avaktiveras (om du har det aktiverat så står det som en liten text ovanför sidfot/sidhuvud)
Välj sedan sidnumrering och sedan "Formattera sidnummer". Där kan du välja "Börja med: 1". Klart.
Jag skall spara den här tråden; jag hinner alltid glömma hur man gör mellan gångerna, och får sitta en hel evighet innan jag lyckas komma på hur det var man gjorde (jag hatar Word). *gah!*
Bump
Dessa instruktioner gäller inte Word 2007 va?
En brytning lyckas jag lägga till.
sen då?
Sidlayout/brytningar/löpande.
Det finns ju "samma som föregående" men när jag klickar där händer inget?
edit: jag vill ha första sidan utan sidnummer, sedan några rommerska, sedan vanliga sidnummer.
Nu har jag inte Word på denna dator, men jag har alltid gjort så att jag har valt "börja numrering vid sida nr X" eller liknande vid "sidnumreringsalternativen".
har dock aldrig hållt på med brytningar osv.
Albatross
2008-08-29, 17:25
För den som använder OpenOffice gör man det genom Format -> Stycke -> Textflöde.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.