handdator

Visa fullständig version : Väldigt ont i ryggen sekunderna efter militärpress?

Koloftw
2008-05-08, 07:02
Jag kör ofta tunga militärpressar, 3-6 reps.

Efter de flesta setten så har jag skitont i ryggen, det gör ont när jag andas och jag känner mig ihoptryckt. Det går alltid över efter mindre än 30 sekunder och jag har aldrig känt någonting utanför träningen. Men jag oroar mig ändå ...

Är det något farligt/vad är det?

Mr. Moose
2008-05-08, 07:51

Efter de flesta setten så har jag skitont i ryggen, det gör ont när jag andas och jag känner mig ihoptryckt. Det går alltid över efter mindre än 30 sekunder och jag har aldrig känt någonting utanför träningen. Men jag oroar mig ändå ...

Hur mycket lutar du dig tillbaka medan du pressar?

Spänner du mage/TA under övningen?

Sitter eller står du?

Prova att köra stående, spänn till magen under settet och försök att stå upprätt utan att luta dig alltför mycket (bakåt).

sleep is the enemy
2008-05-08, 09:51

Du kör antagligen på för mycket vikt så du inte orkar hålla upp kroppen under övningen. Du bör inte sjunka ihop under seten.

JoeyP
2008-05-08, 11:09
Fick ont igår i ryggen då jag lutade mig lite bakåt. På failset.

tobbo
2008-05-08, 11:10
Du kör antagligen på för mycket vikt så du inte orkar hålla upp kroppen under övningen. Du bör inte sjunka ihop under seten.

Kanske svag bål, korsrygg gentemot överkropp.

Koloftw
2008-05-08, 11:19
Hur mycket lutar du dig tillbaka medan du pressar?

Spänner du mage/TA under övningen?

Sitter eller står du?

Prova att köra stående, spänn till magen under settet och försök att stå upprätt utan att luta dig alltför mycket (bakåt). Så mycket som det blir, en hel del antar jag.

Mage, ja. TA är antagligen någon bålmuskel och de spänner jag så gott jag kan ja.

Står.

Ok, tack. Men det är svårt att hålla ryggen upprätt, och sänker jag vikten så kan jag inte köra lika tungt för axlarna ...

Sänker jag vikten så kanske jag håller ryggen upprätt men då får inte axlarna någon stryk på låga reps.

Värt att köra mer isolerat, t.ex. med ryggstöd eller i maskin?

Scratch89
2008-05-08, 11:27
Varför är du så bestämd att axlarna ska tränas med så låga reps?

Koloftw
2008-05-08, 11:28
Jag tycker det är roligare.

Mr. Moose
2008-05-08, 11:58
Om du bara vill åt framsidan av axeln går det utmärkt att luta sig bakåt så mycket man kan. Men borde det inte va bättre att få med utsidan av axeln också? Sänk vikten och stå mera upprätt, det blir en bättre övning på det viset.

Att träna tungt är bra men inte om det innebär dålig teknik. Tycker själv att axlarna svarar bättre på lite högre reps.
(Var inte så vikt-kåt,)

Sniggel
2008-05-08, 13:02
Hur länge har du kört övnignen på tunga reps och hur länge har du känt smärtan?
Förstår att du vill köra låga reps. Jag själv älskar tunga militärpress, en av de roligaste övningarna man kan göra imo.

sleep is the enemy
2008-05-08, 13:38
Sänker jag vikten så kanske jag håller ryggen upprätt men då får inte axlarna någon stryk på låga reps.

Värt att köra mer isolerat, t.ex. med ryggstöd eller i maskin?

Om det är så att du måste köra tunga vikter för att känna att det ger nåt i axlarna, men inte klarar av de vikterna med resten av kroppen. Så är det kanske dumt att isolera axlarna ännu mer. Och istället försöka träna upp hela överkroppen. Militärpressar kan vara ganska tunga för överkroppen, så om ja vore du skulle ja sänka vikten och inte luta mej så mycket bakåt.

747
2008-05-08, 15:32
Förut körde jag lågreps stående, då kunde det kännas i ryggen ibland. Nu för tiden kör jag sittande, tycker det är svårare att fuska då. Vikten blir så klart lägre men å andra sidan är jag ju ensam om att köra militärpress på mitt gym så ingen bryr sig. Det har nog ingen gjort ändå men va fan.

Gastrocnemius
2008-05-08, 16:48
Du kanske svankar för mycket?

Lavorini
2008-05-08, 18:06
Kanske svag bål

+1

von huff
2008-05-08, 18:07
att stå på knä och göra militärpressar i smithmaskinen kan vara ett alternativ.Sparar ryggen lite

Dreas
2008-05-08, 19:33
Kör du framför eller bakom huvudet?:)

Gastrocnemius
2008-05-08, 20:45
Kör du framför eller bakom huvudet?:)

Framför och bakom huvud stimulerar väl helt olika muskler? Bakom huvudet klassas väl inte som militärpress?

Dreas
2008-05-08, 22:43
Ta för vana att träna axelpress med skivstången framför nacken. Att träna axelpress bakom nacken flyttar inte belastningen från den främre delen till den mellersta eller bakre delen. Det råder delade meningar bland experter inom området om det även skulle vara skadligt för axelleden att träna bakom nacken. Man får helt enkelt testa sig fram – alla är vi olika. Jag personligen rekommenderar press framför nacken. Saxat ur Axons muskelskola på Flashback, hoppas inte han dödar mig nu*kissass*

Jag vet inte hur det är egentligen men jag har hört att endel skadat sig då de kört bakom huvudet, hurvida detta stämmer låter jag vara osagt.

Koloftw
2008-05-08, 23:14
Jag kör framför.

*Hoppas och ber att någon riktigt kunnig inom anatomi kommer och förklarar att någon ryggkota har tryckts ihop eller att någon kalciumjon i benmärgen har förtvinat eller dylikt*

Damonk
2008-05-09, 08:01
Jag kör framför.

*Hoppas och ber att någon riktigt kunnig inom anatomi kommer och förklarar att någon ryggkota har tryckts ihop eller att någon kalciumjon i benmärgen har förtvinat eller dylikt*

Jadu, kalciumjoner är känsliga saker :D

Själv har jag en dum tendens att börja pressa framför nacken för att sen sluta i en stöt-position, med händerna längst ut på stången, så att säga. Kanske är dags att tänka om.

obesogen
2008-05-09, 08:15
Jag kör framför.

Den här tråden borde egentligen ligga i rehabdelen. Det låter som någon form av diskogen smärta och beror antagligen på att du belastar ryggen ordentligt i extension då du behöver böja dig bakåt (svanka) för att få upp vikten. Sänk vikten, se till att hålla kroppen hyfsat rak och spänn magen hårt.

myggan
2008-05-09, 09:02
Kanske är värt att varva med bälte på de tunga seten alternativt byta övning. (t. ex pressar i smith med ryggstöd eller sittande pressar utan ryggstöd)

Att få ont i ryggen varje pass låter inte speciellt hållbart i längden.

Mr. Moose
2008-05-09, 09:31
Den här tråden borde egentligen ligga i rehabdelen. Det låter som någon form av diskogen smärta och beror antagligen på att du belastar ryggen ordentligt i extension då du behöver böja dig bakåt (svanka) för att få upp vikten. Sänk vikten, se till att hålla kroppen hyfsat rak och spänn magen hårt.

Haha, gud va man kan läsa fel, skrattade högt när jag läste din post men sen fattade jag.

Jag läste det som disko-gen, med tanke på alla trådar ang. genernas betydelse på sistånde tolkade jag det som en viss gen hos disko-byggare. :em: :smash: