Visa fullständig version : Vilket fett på kroppen förbränns först?
Det stället där jag lättast lägger på mig fett. Är det också det stället där jag tappar fett först under en deff?
Till exempel om jag lägger på mig mest fett på magen. Kommer fettet frn magen vara det första stället där kroppen börjar förbränna fett?
forslund
2008-05-07, 15:50
Varken inlagring eller förbränning av fett sker endast på ett enda ställe, det sker överallt. Sen är det genetiskt betingat var någonstans fettet kommer lagras/förbrännas mest.
kroppen bestämmer själv vart den tar fettet ifrån!
überstarken
2008-05-07, 19:19
Det stället där jag lättast lägger på mig fett. Är det också det stället där jag tappar fett först under en deff?
Till exempel om jag lägger på mig mest fett på magen. Kommer fettet frn magen vara det första stället där kroppen börjar förbränna fett?
Det är väl så i de allra flesta fall ja.
Ok, ska försöka vara tydlig nu :)
Fettet förbränns i större utsträckning på vissa områden än andra. Ställena och mängden fett man kan bli av med per tidsenhet skiljer sig åt beroende på hur tjock man är, och vem man är.
Så som du ställt frågan är nog svaret ja.
Scratch89
2008-05-07, 20:07
Rätta mig om jag har fel nu men...
Bukfetma har högre omsättningshastighet, och hamnar lättare ute i blodet än annat fett. Det är därför bukfetma är farligt; hyperlipedemi uppstår av allt för mycket fria fettsyror i blodet och i levern.
Det är väl snarast tvärtom. Det ställe där fettet samlas lättast, är det sista fettet som försvinner vid en viktnedgång. Det är min iakttagelse iaf.
Sheogorath
2008-05-08, 14:33
Det är väl snarast tvärtom. Det ställe där fettet samlas lättast, är det sista fettet som försvinner vid en viktnedgång. Det är min iakttagelse iaf.
Helt riktigt.
Helt riktigt.
+1
"först dit, sist bort"
"sist dit, först bort"
Insulinus
2008-05-10, 10:37
Varför lagrar jag allt mitt fett runt buken, kan det inte lagras runt armarna och vaderna istället. Djävla gener, ska skälla ut farsan för att han har gubbmage. :D
Varför lagrar jag allt mitt fett runt buken, kan det inte lagras runt armarna och vaderna istället.
Det är y-kromosomen. :D
(Givetvis skiljer det även mellan killar, men en grov generalisering "killar-mage, tjejer-rumpa och lår" är inte helt gripen ur luften.)
ugly_kid
2008-05-10, 14:14
Så om jag lägger på mig ca 10 kg fett, jag har lättast för att lägga det på röven, sen går jag ner 6-7kg och då tappar minst från röven, sen går upp igen och fortsätter så upp och ner så kommer jag ju få en helt enorm röv tillsut, det kan ju inte stämma.
Eddie Vedder
2008-05-10, 16:17
(Givetvis skiljer det även mellan killar, men en grov generalisering "killar-mage, tjejer-rumpa och lår" är inte helt gripen ur luften.)
nej den är verkligen inte gripen ur luften. Ytterligare ett tydligt exempel på det är ju den annorlunda fettansamlingen som ofta drabbar kvinnor efter menopausen.
Från att ha snamlat mest på lår och rumpa får ju även kvinnor en mer "manlig" fettansamling då, d.v.s. det omfördelas till att lagras mer på magen även för dom.
Så om jag lägger på mig ca 10 kg fett, jag har lättast för att lägga det på röven, sen går jag ner 6-7kg och då tappar minst från röven, sen går upp igen och fortsätter så upp och ner så kommer jag ju få en helt enorm röv tillsut, det kan ju inte stämma.
Alltså egentligen behöver man inte prata om inlagringen och förbränningen som två skiljda saker här. På vissa delar av kroppen ansamlas mer fett helt enkelt.
Om man har en sämre förmåga att förbränna det fettet så innebär ju det att fett som ständigt lagras in i alla vävnader just sitter lite mer envist kvar där. Alternativt att vi vänder på det och säger att förbränningen är lika bra i all fettvävnad men djust på en plats vill gärna extra mycket hamna.
Då är det helt enkelt så att du kommer ha svårare att hålla den kroppsdelen fit.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.