handdator

Visa fullständig version : Fästingjävlar

Carolinew
2008-05-07, 09:55
Ja detta lilla äckliga otyg gör mig tokig... Plockade nyss ett litet monster från valpen. Tänkte höra vad ni använder för skydd på era djur? Finns ju allt från gifter i pälsen till giftiga halsband, hokus-pokus örthalsband, bärnstenshalsband, nåt mirakelmedel man lägger i maten osv osv...

Har försökt ringa veterinären och be om råd men ingen svarar och jag vet inte om jag vill vänta till imorgon :(

Så, vad använder ni?

Vinter
2008-05-07, 10:01
På katten använde vi förut ett medel som man applicerade några droppar i nacken(köptes på apoteket tror jag). Fungerade helt ok, antalet fästingbett minskade rejält. Borde nog finnas för hunden med.

Nitrometan
2008-05-07, 10:02
Jag plockade årets första fästing på hunden i februari. *gah!*

Vi har iofs mycket fästingar härnere men det får finnas gränser. *screwy*

Jag använder Frontline. Sånt där gift man har i pälsen. Har bara hittat två fästingar till sen dess.

Har använt Frontline varje säsong. Provade med det där giftiga halsbandet (som skrivs ut av veterinär), men jag blev nervös av att veta hur giftigt det var. Fiskar dör där hundar badar om man glömmer ta av det. Däremot fick hunden inga biverkningar av det under den period vi hade det.

Plina
2008-05-07, 10:15
Jag vet att mina föräldrar använde scalibor till deras hund förra året och det är det som tveklöst har funkat bäst.
Till mina hästar använder jag switch, fast det finns nog bara för hästar.

hahavaffan
2008-05-07, 10:25
Det enda som faktiskt funkar är "fästinghalsband", dvs. ett litet vitt halsband i gummi med nåt gift som håller dom jävlarna borta. Dock ska det enligt vissa kunna skapa allergi och annat hos hunden, men vi har inte drabbats av det på nån av våra labbar. Scalibor har vi också.

Pluttski
2008-05-07, 11:14
Vi har X-spot på våra hundar (droppas på huden i nacken) enda som vår allergiker till schäferblandning klarar av. En behandling räcker jäkligt länge. Räcker med att behandla hundarna för att katten ska slippa fästingar också :hbang: (tydligen giftigt för katten om man behandlar den eftersom den slickar pälsen)

Exdiaq
2008-05-07, 11:16
Min mormor använder också ett sånt fästinghalsband och det funkar grymt bra

Nitrometan
2008-05-07, 11:18
Det enda som faktiskt funkar är "fästinghalsband", dvs. ett litet vitt halsband i gummi med nåt gift som håller dom jävlarna borta. Dock ska det enligt vissa kunna skapa allergi och annat hos hunden, men vi har inte drabbats av det på nån av våra labbar. Scalibor har vi också.
Synd bara att de är så giftiga.

För två år sen lyckades tillverkaren med att stoppa i 3-5 gånger så mycket gift som det var meningen. En bekants hund blev jättesjuk. Men han frisknade till på ett par veckor efter att de hade tagit bort halsbandet.

Ignatius72
2008-05-07, 11:46
scalibor halsband. Funkar kanon och det går att ta av om man inte vill att hunden ska förgifta fiskar. Alla andra variantet är också rent gift så det är pest eller kolera.

z_bumbi
2008-05-07, 12:08
Vi har X-spot på våra hundar (droppas på huden i nacken) enda som vår allergiker till schäferblandning klarar av. En behandling räcker jäkligt länge. Räcker med att behandla hundarna för att katten ska slippa fästingar också :hbang: (tydligen giftigt för katten om man behandlar den eftersom den slickar pälsen)

Har man katt är det inte så smart att behandla hunden med x-spot, katterna blir riktigt dåliga om de kommer i kontakt med medlet.

lectris
2008-05-07, 13:17
Min katt fick en fästing förra året.. och hon är dessutom innekatt. Blev helt paff :D

En kollega till mig berättade att hon brukade skära upp några vitlöksklyftor och ha i en vattenflaska som hon skakade om och lät stå ett tag. Vitlöksvattnet hade hon på maten och det höll tydligen fästingarna borta.. om det stämmer eller inte vet jag dock inte :)

Spene
2008-05-07, 13:32
Bara jag som tycker det är mysigt att få sitta och pilla i pälsen på min lilla älskling? (nej inte den älsklingen)

Nitrometan
2008-05-07, 13:52
Vitlök kan hjälpa. En jägare jag känner som har sina hundar mycket i skogen ger de ett par vitlöksklyftor per dag i maten. De klarar sig rätt bra från fästingar.

Bara jag som tycker det är mysigt att få sitta och pilla i pälsen på min lilla älskling? (nej inte den älsklingen)
Jo. Men inte att hitta fästingar. De är onda och äckliga.

IntenZe
2008-05-07, 13:59
Vitlök kan hjälpa. En jägare jag känner som har sina hundar mycket i skogen ger de ett par vitlöksklyftor per dag i maten. De klarar sig rätt bra från fästingar.

Jag har läst i en national geographic att vitlök kan leda till blodbrist och njursvikt för hundar.

Nitrometan
2008-05-07, 14:02
Jag har läst i en national geographic att vitlök kan leda till blodbrist och njursvikt för hundar.
Säker?

Vet att gul lök inte är nyttigt för dem.

Vilka mängder snackade de om då?

tobbo
2008-05-07, 14:40
Jag plockade årets första fästing på hunden i februari. *gah!*

Vi har iofs mycket fästingar härnere men det får finnas gränser. *screwy*

Jag använder Frontline. Sånt där gift man har i pälsen. Har bara hittat två fästingar till sen dess.

Har använt Frontline varje säsong. Provade med det där giftiga halsbandet (som skrivs ut av veterinär), men jag blev nervös av att veta hur giftigt det var. Fiskar dör där hundar badar om man glömmer ta av det. Däremot fick hunden inga biverkningar av det under den period vi hade det.

Tror vi också har på det och han är inte fått en fästing sen vi börja med det. Vi har testat bl. a halsband förut men det har inte hjälpt ett skit.

Carolinew
2008-05-07, 14:56
Det verkar vara väldigt olika för olika hundar vad som funkar och inte funkar. På det stora hela så verkar det som att Scalibor halsband är det mest effektiva (blanda inte ihop det med örthalsband o dylikt). Det är heller inte farligt för fiskar osv om hunden badar. Dock är det ju inte bra om hunden leker med andra hundar och de biter i halsbandet. Så jag är väldigt kluven... Men åker till Gotland på fredag så jag måste fasen fixa nåt NU! :(

Doozer
2008-05-07, 15:03
Ni häller kemikalier på era hundar för att hålla ofarliga fästingar borta? *screwy*

Carolinew
2008-05-07, 15:13
Ni häller kemikalier på era hundar för att hålla ofarliga fästingar borta? *screwy*

Ofarliga? Har du nån aning om hur mycket dödliga sjukdomar de går och bär på?

z_bumbi
2008-05-07, 16:04

Borelia mm går även på hund.

Spene
2008-05-07, 16:13
Hittade just två fina på katten. Såg ut som krusbär i mönstret, ni som har djur vet vad jag pratar om. Riktigt trevligt att få vrida om. Samma äckelblandade begär som man får av finnar...
Eldade även upp dem efteråt för maximal njutning.

Devoid
2008-05-07, 17:29
Har plockat en på min katt och det verkar som att han själv rivit bort två till.
Han har en jävla tendens att dra på sig fästingar, kanske skulle testa något halsband på honom, frågan är bara hur han hade reagerat på att få något om halsen...

Carolinew
2008-05-07, 21:17
Har plockat en på min katt och det verkar som att han själv rivit bort två till.
Han har en jävla tendens att dra på sig fästingar, kanske skulle testa något halsband på honom, frågan är bara hur han hade reagerat på att få något om halsen...

Har ni inget halsband på katten? :eek: Bara så du vet så kan katten bli skjuten pga att den inte har något halsband...

Devoid
2008-05-07, 21:37
Har ni inget halsband på katten? :eek: Bara så du vet så kan katten bli skjuten pga att den inte har något halsband...

Nej han har aldrig haft någon form av halsband, han är ganska så gammal nu så tror inte han hade uppskattat det heller.
Det där med att skjuta katter är nog mer ett storstadsfenomen, häromkring har jag aldrig hört talas om det iallafall.

Finns det någon lag som kräver halsband på katter förresten?

Carolinew
2008-05-07, 21:48
Vet inte om det finns nån lag för det, det är väl mest om man vill vara säker på att ingen tar den för vildkatt och skjuter den. Iofs så kan ju en katt tappa halsband också men det blir iaf säkrare om man har ett på dem.

Sen kan jag hålla med om att det nog är mer i städer som det är så, dock behöver det ju inte vara några storstäder. Hos mamma som bor i lilla Ängelholm så är det en stor (förmodligen vildkatt) som gjort sig hemmastadd på vår gård. Men eftersom den attackerar våra egna katter så skall kommunen komma och skjuta den. Hade den haft halsband hade man såklart kontaktat ägaren istället, under förutsättning att kontaktuppgifterna finns på brickan i halsbandet.

Ett alternativ till halsband kan ju annars vara chipmärkning. Då läser man bara av chipet och man hittar ägaren direkt. Vet dock inte om de kollar så om halsbandslösa katter har chip innan de skjuter dem? :confused:

IntenZe
2008-05-11, 20:07
Säker?

Vet att gul lök inte är nyttigt för dem.

Vilka mängder snackade de om då?

Det stod inte.

Wao
2008-05-11, 20:46

Vi har också fästinghalsbandet till våra labbar, och ingen av dom har fått någon allergi. Visste inte ens om att dom kunde få det :confused:

Aasa
2008-05-12, 07:52
Urk!

Hur långt norrut finns det fästingar nuförtiden?

Pluttski
2008-05-12, 14:57
Har man katt är det inte så smart att behandla hunden med x-spot, katterna blir riktigt dåliga om de kommer i kontakt med medlet.

Det är ju inte riktigt så att katten går och slickar hundarna i nacken. Hon har inte mått dåligt av att dela madrass med dem i två år heller så jag tror inte det är någon större fara så länge hon inte får det i sig.