Visa fullständig version : Varför skiljer tvätttiden så enrom på hushållsmaskiner och tvättstugemaskiner
Fredrik_S
2008-05-07, 08:31
Tvättmaskinerna i tvättstugan tar ca 40-45 minuter på sig att tvätta en 40 tvätt medans många hushålls-tvättmaskiner ta ca 120 minuter på sig för samma tvätt.
När jag var i USA och tvättade i en av deras tvättomater tog samma tvätt drygt 15 minuter.
Vad är det som gör att det kan skilja nått så enormt, och vad blir skillnaden?
Alla tvättmaskiner centrufugerade tvätten för övrigt.
Ekonomiska fördelen för ägarna att tvätta snabbt i en tvättomat är uppenbar.
Men jag fattar verkligen inte vad hushållsmaskinerna håller på med som tar så enormt lång tid på sig jämfört med tvättstugemaskinerna.
Sir Anselm
2008-05-07, 09:11
Tvättmaskinerna i tvättstugan tar ca 40-45 minuter på sig att tvätta en 40 tvätt medans många hushålls-tvättmaskiner ta ca 120 minuter på sig för samma tvätt.
När jag var i USA och tvättade i en av deras tvättomater tog samma tvätt drygt 15 minuter.
Vad är det som gör att det kan skilja nått så enormt, och vad blir skillnaden?
Alla tvättmaskiner centrufugerade tvätten för övrigt.
Ekonomiska fördelen för ägarna att tvätta snabbt i en tvättomat är uppenbar.
Men jag fattar verkligen inte vad hushållsmaskinerna håller på med som tar så enormt lång tid på sig jämfört med tvättstugemaskinerna.
Jag skulle kunna tänka mig att hushållsmaskinerna är betydligt skonsammare mot tvätten... Men jag lovar inget...:)
Här är min teori.
En maski för bruk i lägenhet har lite krav på energi, vattenmängd, bullernivå plus att de oftast inte klarar av mer än 4-5kg tvätt.
Känns som en tvättstugemaskin är byggd för att klara så mycket som möjligt på en dag.
Piranha har ganska rätt.
Det har helt enkelt med miljöanledningar att göra. Nya moderna AA maskiner (eller om det är tre A:n helt enkelt) vill använda så lite energi och vatten som möjligt - därav den långa tvätt-tiden. Således används små mängder vatten som värms upp och återanvänds, så att säga. Jag minns inte den exakta setupen men det handlar inte om många liter vatten.
Det måste inte ta 120 minuter att tvätta kläder i en maskin, men i och med högre krav på energi och vattenåtgång har tiderna ökat.
Ibland är tvättmaskinerna så förbannat vattensnåla att dom inte löser upp tvättmedlet tillräckligt och således lämnar rester. Således, har ni alltid vita stretck på kläderna har ni antagligen en väldigt ny maskin (eller så har ni överfyllt maskinen med tvätt, eller så har ni överdoserat tvättmedel).
Fredrik_S
2008-05-07, 15:44
Ok men jag förstår ändå inte riktigt varför det ska ta längre tid om mindre vatten och mindre energi används.
Borde det inte gå åt mer energi och mer vatten att tvätta i 2 timmar än i 45 minuter?
Och varför måste tvätten tvättas längre tid om det är mindre vatten.
Eller är det själva sköljningarna som drar ut på tiden extra mycket när man använder mindre vatten?
Ok men jag förstår ändå inte riktigt varför det ska ta längre tid om mindre vatten och mindre energi används.
Borde det inte gå åt mer energi och mer vatten att tvätta i 2 timmar än i 45 minuter?
Och varför måste tvätten tvättas längre tid om det är mindre vatten.
Eller är det själva sköljningarna som drar ut på tiden extra mycket när man använder mindre vatten?
Den största kostnaden med en tvättmaskin är uppvärmningen av vattnet, inte att den snurrar (om jag minns rätt). Den använder således vattnet fler än en gång när den sköljer och har sig istället för att ta in nytt vatten (om jag minns rätt). Typ så.
Fredrik_S
2008-05-07, 22:53
Ok men då lyder förklaringen att eftersom den sköljer i samma vatten flera gånger så krävs dubbelt så lång tid i sköljningen för att få bort tvättmedlet ur kläderna?
Men är du säker på detta?.. Det känns spontant konstigt om jag ska vara ärlig. Du har inte en detlajerad programplan för en hushållsmaskin så man verkligen vet vad det är den gör i dessa två timmar.... Jag själv har ingen lust att sitta och titta hela tvätttiden, plus att det är svårt att se exakt vad det är den gör.
stargate
2008-05-08, 11:35
ställ in den på snabbtvätt och stäng av förtvätt.
Ok men då lyder förklaringen att eftersom den sköljer i samma vatten flera gånger så krävs dubbelt så lång tid i sköljningen för att få bort tvättmedlet ur kläderna?
Men är du säker på detta?.. Det känns spontant konstigt om jag ska vara ärlig. Du har inte en detlajerad programplan för en hushållsmaskin så man verkligen vet vad det är den gör i dessa två timmar.... Jag själv har ingen lust att sitta och titta hela tvätttiden, plus att det är svårt att se exakt vad det är den gör.
Jag har samma problem med min tankegång så jag misstänker starkt att jag minns fel. Men jag vet att det är ruskigt lite vatten som används i nya maskiner.
Här är min teori.
En maski för bruk i lägenhet har lite krav på energi, vattenmängd, bullernivå plus att de oftast inte klarar av mer än 4-5kg tvätt.
Känns som en tvättstugemaskin är byggd för att klara så mycket som möjligt på en dag.
The man speaks the truth.
Here's the deal. Jag gick och snackade med vår tvättmaskinsexpert istället.
Nya maskiner använder lite vatten (av miljöanledningar, inget annat): vid varje cykel fylls således trumman på med rätt lite vatten i jämförelse med tidigare äldre maskiner. Pga den mindre vattenmängden måste således kläderna och tvättmedlet skvalpa omkring för att medlet skall lösas fullständigt, samt att kläderna skall bli genomblöta (med tvättmedelslösningen).
Och det måste alltså skvalpa omkring längre än tidigare för att allt skall lösas och bli rent, därav den längre tiden. Bara för att klargöra.
Fredrik_S
2008-05-17, 14:55
Och det måste alltså skvalpa omkring längre än tidigare för att allt skall lösas och bli rent, därav den längre tiden. Bara för att klargöra.
Ok tack så mycket.
Finns dock många nya hushållstvättmaskiner som har högsta miljöklass men som även har snabbprogram på 45-50 minuter.
Tror du att dessa maskiner endast är miljövänliga i sina orginalprogram och snabbprogrammen inte är det. Går ju i så fall att missbruka för tvättmaskinstillverkarna att ha just ett miljövänligt orginalprogram på 3 timmar samt ett vatteslösande 45 minuters truboprogram som alla kommer använda som köper en sådan maskin.
Ok tack så mycket.
Finns dock många nya hushållstvättmaskiner som har högsta miljöklass men som även har snabbprogram på 45-50 minuter.
Tror du att dessa maskiner endast är miljövänliga i sina orginalprogram och snabbprogrammen inte är det. Går ju i så fall att missbruka för tvättmaskinstillverkarna att ha just ett miljövänligt orginalprogram på 3 timmar samt ett vatteslösande 45 minuters truboprogram som alla kommer använda som köper en sådan maskin.
Jag chansar på att snabbprogrammet helt enkelt inte tvättar lika noga som det vanliga programmet.
Fredrik_S
2008-05-17, 17:40
Jag chansar på att snabbprogrammet helt enkelt inte tvättar lika noga som det vanliga programmet.
Men anledningen att en maskin tar 3 timmar på sig istället för 45 minuter är inte att den är mindre nogrann utan att den använder så lite vatten att den måste skölja tvätten mycket längre tid för att lösa upp tvättmedlet...
Det går väl inte att tvätta så mycket mindre nogrannt... i så fall kommer det vara tvättmedel kvar i kläderna efteråt.
Vilket bara lämnar kvar alternativet att det används mer vatten. Men det är inget jag vet. Kan du som kände experten fråga hur dessa snabbprogram fungerar.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.