handdator

Visa fullständig version : Osymmetriska lats?

Insidedoubt
2008-05-06, 21:37
Gör jag en front lat spread så är höger "vinge" mycket bredare än vänster, skillnaden är verkligen jättesynlig (inte lika synligt bakifrån men det kan väl vara för att mer underhudsfett döljer muskulaturen där).

Jag har börjat köra hantelrodd i varje ryggpass och fokusera på att dra jämnt i övningar där jag använder stång men det som förvånat mig är att jag inte märker någon direkt skillnad i styrka mellan höger och vänster sida?

Förhoppningsvis jämnar det ut sig såsmåningom men det hade nästan känts bättre om jag dessutom varit klenare på vänster sida, då hade jag haft något att jobba med. Nu är det bara kolla spegeln och hoppas på att det rätar till sig (känns det som).

Någon som har fler tips för att rätta till ojämna lats?

Sheogorath
2008-05-06, 21:53
Gör jag en front lat spread så är höger "vinge" mycket bredare än vänster, skillnaden är verkligen jättesynlig (inte lika synligt bakifrån men det kan väl vara för att mer underhudsfett döljer muskulaturen där).

Jag har börjat köra hantelrodd i varje ryggpass och fokusera på att dra jämnt i övningar där jag använder stång men det som förvånat mig är att jag inte märker någon direkt skillnad i styrka mellan höger och vänster sida?

Förhoppningsvis jämnar det ut sig såsmåningom men det hade nästan känts bättre om jag dessutom varit klenare på vänster sida, då hade jag haft något att jobba med. Nu är det bara kolla spegeln och hoppas på att det rätar till sig (känns det som).

Någon som har fler tips för att rätta till ojämna lats?

Är du jämnstark är saker som de ska vara. Du kan nog räkna ut hur det kommer att påverka din kropp om du tränar dig till asymmetrisk styrka i ryggmuskulaturen bara för att dina lats ska "se" lika stora ut.

Dina lats kanske helt enkelt ursprunger från olika kotnivåer i din kotpelare. Säg att den ena sidan ursprunger en kota längre ner än den andra. Det kan räcka för att ge en tydlig sidoskillnad visuellt. Sådana saker är mycket vanligt. Precis som asymmetriska magrutor, olika långa bicepsfästen eller vad du nu vill.

L-Sami
2008-05-06, 21:55
Stelhet i ena axeln kan också bidra till att du inte får fram latsen på den andra sidan lika bra när du kör en front latspread.

Arne Persson
2008-05-06, 21:58
Behöver inte alls bero på latsen, utan snarare på M. serratus anterior som abducerar skulderbladen som i sin tur "drar med sig" latsen och M. teres major. Jag tror att problemet sitter där.

Sheogorath
2008-05-06, 21:59
Behöver inte alls bero på latsen, utan snarare på M. serratus anterior som abducerar skulderbladen som i sin tur "drar med sig" latsen och M. teres major. Jag tror att problemet sitter där.

Mycket möjligt. :)

Arne Persson
2008-05-06, 22:02
Mycket möjligt. :)

Jo.... jag är lite rädd för det....:D
Det har nästan alltid varit så när jg har checkat av "problemposer" på byggare.:)

KaptenKnäsvag
2008-05-06, 22:56
Det heter asymmetrisk.

Chris-Dawg
2008-05-07, 06:33
Det heter asymmetrisk.

Bra att du förtydligade det, oerhört viktigt inlägg av dig...

KaptenKnäsvag
2008-05-07, 09:18

Det är lugnt

Runda Grodan
2008-05-07, 09:27
Vad kan men göra åt det i sådana fall?

Arne Persson
2008-05-07, 09:42
Vad kan men göra åt det i sådana fall?

Lära sig maxabducera sina skulderblad.

Runda Grodan
2008-05-07, 09:52
Lära sig maxabducera sina skulderblad.
Det är alltså själva rörelsen man ska träna på? Det är inte så att man kan strecha några särskilda muskler som kan begränsa den, eller nåt annat?

Arne Persson
2008-05-07, 10:12
Det är alltså själva rörelsen man ska träna på? Det är inte så att man kan strecha några särskilda muskler som kan begränsa den, eller nåt annat?

Framförallt M. trapezius pars transversa och Mm. rhomboideii majoris et minoris. Alltså främst trapezius mellersta tvärgående del samt de båda rutmusklerna då dessa kan hindra optimal abduktion av skulderbladen.

Runda Grodan
2008-05-07, 10:13
Framförallt M. trapezius pars transversa och Mm. rhomboideii majoris et minoris. Alltså främst trapezius mellersta tvärgående del samt de båda rutmusklerna då dessa kan hindra optimal abduktion av skulderbladen.
Tack för svaret Arne! :thumbup:

Arne Persson
2008-05-07, 10:14
Tack för svaret Arne! :thumbup:

Det är lugnt....:)

Insidedoubt
2008-05-07, 14:34
Jag tackar också ödmjukast för tipsen! Intressanta teorier.
Jag ska prova mig fram och se om det kan vara så att ena sidan "låser upp sig" i ett högre läge.

Att det heter "asymmetrisk" vet jag väl egentligen mycket väl. Klockan var långt över läggdags när jag skrev så jag fick väl hjärnsläpp pga sömnbrist.

-S-T-
2008-05-07, 15:07

I en diskussion om anatomi är det helt rätt att påpeka vad saker heter på riktigt. Ditt inlägg mot hans inlägg är dock bara totalt onödigt.

-S-T-
2008-05-07, 15:08
Att det heter "asymmetrisk" vet jag väl egentligen mycket väl.

Se där, trådskaparen tog det ju bra i alla fall ;)

Insidedoubt
2008-05-07, 15:19
Se där, trådskaparen tog det ju bra i alla fall ;)

Jag har själv varit språkpolis många gånger så det är väl inte mer än rätt att jag ska åka på en anmälan själv ibland :)

Själv brukar jag dock aldrig rätta någon utan att även komma med ett konstruktivt inlägg i tråden. I det här fallet tillförde det väl inte direkt något då det framgick ganska tydligt vad jag menade om man läste min post.

Chris-Dawg
2008-05-07, 17:53
Jag har själv varit språkpolis många gånger så det är väl inte mer än rätt att jag ska åka på en anmälan själv ibland :)

Själv brukar jag dock aldrig rätta någon utan att även komma med ett konstruktivt inlägg i tråden. I det här fallet tillförde det väl inte direkt något då det framgick ganska tydligt vad jag menade om man läste min post.

Precis vad jag tyckte:thumbup: