Logga in

Visa fullständig version : Lista för onoterade bolag?

Krille 87
2008-05-06, 21:09
Ja, det är helt ok drag i Aktietråden så jag antar att det finns en del på denna brädan som investerar i onoterade bolag. Vilken sida eller finns det någon särskild lista ni använder er av när ni ska titta på nya bolag? Inoff e den enda jag har hittat hittils. Tacksam för svar :) .

Krille 87
2008-05-08, 22:00
Ingen som vet nått?!

Torwald
2008-05-08, 22:03
Nu kanske jag är dum, men grejen med private equity är ju att den är private. Vem som helst kan inte investera.

jakke
2008-05-08, 23:05
Nu kanske jag är dum, men grejen med private equity är ju att den är private. Vem som helst kan inte investera.

nja. Det finns listor för "onoterade bolag" typ aktietorget. Tror inte det är så stora volymer på handeln bara.

The Auditor
2008-05-08, 23:14
Lista på onoterade bolag? Det finns ungefär 250 000 stycken.:)

kharon
2008-05-09, 13:03
Beror lite på vad du är ute efter? Vill du ta över ett företag? Vill du spekulera i aktierna?

Ska det vara totalt onoterade, som Lennarts Korvmoj AB? Eller bara onoterade på t.ex. stockholmsbörsen?

kharon
2008-05-09, 13:17

Nej, det är inte grejen med private equity. Det är inte frågan om en hemlig klubb där några få invalda får investera i olika saker. Men ofta är det såklart så att "vem som helst" inte kan investera, på grund av att "alla" inte har tillräckligt med kapital att göra sådana transaktioner som brukar räknas till private equity. Du kan dock t.ex. investera i private equity fonder.

Köper du en aktie i Lennarts Korvmoj AB på Krille 87s lista så har du gjort en private equity deal. :D

GurraGo
2008-05-09, 16:29
nja. Det finns listor för "onoterade bolag" typ aktietorget. Tror inte det är så stora volymer på handeln bara.

Alltså stop i backarna nu, det hela beror ju på vad man menar med onoterade. Det finns börser och aktielistor/MTF.

Att lista sig på någon av de alternativa listorna är ju ett val och man kan således säga att de bolag som valt att notera sig på Aktietorget också är noterade. Finns även t.ex First North mfl och dessa är aktielistor till skillnad från börserna.

Börser är t.ex OMX (Nordic exchange) och NGM.

OT:Mig veterligen finns det ingen lista för bolag som valt att varken notera sig på en börs eller MTF/aktielista.

GurraGo
2008-05-09, 16:33
Ofta handlar ju problemet med "private equity" (bolag som inte är noterade) att det inte finns en plats för köpare och säljare att mötas. Sedan kan det självklart också handla om att de som vill sälja enbart vill sälja så stora poster att mycket få har råd att köpa dem.

Att man kan köpa en andel i en private equity-fond är ju en helt annan sak än att investera i private equity.

kharon
2008-05-10, 06:49
OT:Mig veterligen finns det ingen lista för bolag som valt att varken notera sig på en börs eller MTF/aktielista.

Det är inte så vanligt att mindre företag säljer delar av sina aktier för att skaffa kapital utifrån. De affärer som görs är främst andra "större" företag som köper upp mindre, eller ägare som säljer hela företaget då dom väljer att sluta.

Andra affärer sköts ofta internt bland kollegor och bekanta. Om t.ex. personer i ett familjeföretag väljer att sälja sina aktier till någon annan. Alternativt en grundare säljer till annan grundare/anställda o.s.v.

Säkert finns det ställen där man kan hitta sådana erbjudanden också, men knappast i någon större utsträckning.

Men frågan återstår vad Krille söker?

Torwald
2008-05-10, 07:13
Nej, det är inte grejen med private equity. Det är inte frågan om en hemlig klubb där några få invalda får investera i olika saker. Men ofta är det såklart så att "vem som helst" inte kan investera, på grund av att "alla" inte har tillräckligt med kapital att göra sådana transaktioner som brukar räknas till private equity. Du kan dock t.ex. investera i private equity fonder.

Köper du en aktie i Lennarts Korvmoj AB på Krille 87s lista så har du gjort en private equity deal. :D
Jag vet hur det fungerar. Gemene mans problem är att Lennarts Korvmoj sällan tillåter vem som helst att köpa aktierna, eftersom gemene man, som du säger, sällan varken har kapitalet eller kompetensen som krävs.

NiXPhoenix
2008-05-10, 14:10
Men frågan återstår vad Krille söker?

Han har ju skrivit det själv i sitt första inlägg, mer listor i stil med Inofficiella listan, "Inoff".

http://www.inoff.nu/ominoff.htm
http://www.inoff.nu/

Själv känner jag inte till nån annan heller.
Sen varför han söker såna företag har jag inte en aning om, kanske har han vunnit några miljoner på spel och bara måsta satsa pengarna nånstans. :D

kharon
2008-05-10, 15:50
Känner inte till hur det ligger till hos er i Sverige, men "bequoted" är något jag har tillgång till via min mäklare i alla fall?

Så finns det ju pink sheets, portal och OTCBB i Amerika. Säkerligen 10-tusentals företag med betydligt större likviditet