handdator

Visa fullständig version : Användning av Kasein-pulver

LadyInsane
2008-05-06, 20:22
Råkade av misstag beställa Kasein ist för Vassle... grymt irriterande. Vad kan jag använda pulvret till nu? Hade tänkt dricka det direkt efter träningen. Brukar inte ta något långvarigt protein innan sömnen, men är det vad som gäller nu för att helt enkelt bli av med det?

Edit: And oyes, I'm such a n00b.

-squat-
2008-05-06, 20:30
Du kan ta kasein efter träning. Du lär inte märka ett smack i praktiken.

King Grub
2008-05-06, 20:30
Använd det efter träning som du tänkt (kasein är lika bra som vassle efter styrketräning), som mellanmålsprotein, som måltidsprotein, när som helst.

LadyInsane
2008-05-06, 20:41
Du kan ta kasein efter träning. Du lär inte märka ett smack i praktiken.

Använd det efter träning som du tänkt (kasein är lika bra som vassle efter styrketräning), som mellanmålsprotein, som måltidsprotein, när som helst.

Alright, then I'll do it. Tack för de snabba svaren. :)

z_bumbi
2008-05-07, 09:26
Köp ett vassle och blanda 50/50 (eller något åt det hållet) så får du en smidigare konsistens.

KeeMarcello
2008-05-08, 13:43

Att kasein är bra som mellanmål/kvällmål visste jag, men direkt efter träning? Är det bara BS att vassle är bättre än kasein direkt efter träning? Iofs sa du ju inget om att vassle inte skulle vara bättre, utan bara att kasein var bra. Men hur ligger det till egentligen?

Om vi säger såhär då: även om vassle tas upp mycket snabbare än kasein (vilket man ju kunde tro var en fördel gentemot kasein, när det gäller direkt efter träning), är det bara försumbara skillnader dem emellan, när det kommer till vilken som är mest "effektiv" efter träning?

King Grub
2008-05-08, 13:50
Kasein och vassle verkar vara ungefär likvärdiga efter styrketräning. Är något bättre, är det oklart vilket. Båda vänder proteinbalansen till positiv och stimulerar anabolism.

Kasein är inte långsamt efter styrketräning, utan förbättrar alltså fenylalaninbalansen lika snabbt som vassle.

10-15 % av aminosyrorna i en vassle- eller kaseinproteindrink efter träningen tas upp i muskulaturen.

There is no difference in the percent of amino acid taken up by the leg that was ingested between the ingested proteins (10% for phenylalanine and 11-15% for leucine), suggesting that there is no difference in the anabolic response.
It is clear that both proteins stimulate an anabolic response in muscle after exercise, but it is less clear whether one protein results in greater stimulation than the other.

In summary, ingestion of casein and whey proteins after resistance exercise stimulated net muscle protein synthesis by providing essential amino acids. Thus, consumption of whole proteins after exercise may be an effective strategy to increase muscle size and strength. The blood amino acid pattern of appearance differs for casein and whey proteins, likely resulting in greater oxidation of leucine when whey protein was ingested. Our results do not clearly demonstrate a difference in the response of net muscle protein synthesis between casein and whey proteins.

Intramuskulära aminosyrekoncentrationer.

http://i1.tinypic.com/7wfbii1.jpg

Tipton et al. Medicine & Science in Sports & Exercise. 2004;36(12):2073-2081.

KeeMarcello
2008-05-08, 17:43
Kasein och vassle verkar vara ungefär likvärdiga efter styrketräning. Är något bättre, är det oklart vilket. Båda vänder proteinbalansen till positiv och stimulerar anabolism.

OK, I see.

Men, hur kommer det sig att alla pratar om att det är vassle som gäller efter träningen då? Hur ofta ser man kasein i en gainer t.ex.? Är allt bara en "hausse"?

King Grub
2008-05-08, 18:03
Men, hur kommer det sig att alla pratar om att det är vassle som gäller efter träningen då?

Fråga dom.

tp_88
2008-05-08, 18:44
Men, hur kommer det sig att alla pratar om att det är vassle som gäller efter träningen då? Hur ofta ser man kasein i en gainer t.ex.? Är allt bara en "hausse"?
Myter. Det är väl tom så att det nu är EAA etc som "gäller".

Det är dyrare och oftare svårare att blanda, t.ex.

Ajin
2008-05-08, 18:55
Myter. Det är väl tom så att det nu är EAA etc som "gäller".

Det är dyrare och oftare svårare att blanda, t.ex.

Dyrare ja, svårare att blanda? Det tycker jag är att ta i. Det är små skopor som blandas med vatten. Visst, det smakar armhåla, men det är på många håll mycket mer praktiskt än Vassle som i mångas vardag blandas med mjölk.

Inte för att det spelar särskilt stor roll .. *rolleyes*

tp_88
2008-05-08, 18:59
Dyrare ja, svårare att blanda? Det tycker jag är att ta i. Det är små skopor som blandas med vatten. Visst, det smakar armhåla, men det är på många håll mycket mer praktiskt än Vassle som i mångas vardag blandas med mjölk.

Inte för att det spelar särskilt stor roll .. *rolleyes*
Små skopor? Jag kanske formulerade mig knasigt, jag menade iaf att vassle blandar sig bättre och får bättre konsistens, imo.

MrBulk
2008-05-08, 19:57
Det nämns ofta "skummjölkspulver" på många färdigblandade drinkar som proteinkälla, är det bara kasein eller är det blandat 80/20 Kasse/vassle som i vanlig mjölk?

Eddie Vedder
2008-05-08, 20:30
Det nämns ofta "skummjölkspulver" på många färdigblandade drinkar som proteinkälla, är det bara kasein eller är det blandat 80/20 Kasse/vassle som i vanlig mjölk?

Skummjölkspulver är helt enkelt mjölk i pulverform. Kasein- och vasslepulver är ju mjölkproteinerna separerade, mjölkpulver är mjölk helt enkelt.

KeeMarcello
2008-05-09, 08:29
Detta är, för mig, rätt så uppseendeväckande grejer. Det kastar ju om precis allt man läst och lärt sig under flera år. "Efter träning ska man ha nåt som tas upp snabbt, dvs. vassle".

I don't get it. Eller, jag gör väl det, men det är så förvånande. *gah!*

King Grub
2008-05-09, 08:35
Och ändå har det varit känt länge. Tipton och Wolfe studie som jag refererar till ovan är t ex från 2004. Senare har det även vid flera tillfällen visats att helt vanlig mjölk också går bra och vänder proteinbalansen till positiv.

Vassleproteinpulver är ändå ett bättre val än kaseinproteinpulver efter träning, om inte annat därför att det är billigare.

KeeMarcello
2008-05-10, 01:01
Tack för infon, King Grub.

Tänka sig att man levt så många år i tron att "vanlig mat (och även kasein) är inte att föredra efter träning då det tas upp långsamt, medan vassle tas upp mycket snabbare".

Kanske inte ska bunta ihop "vanlig mat" med kasein, dock? Kan inte tänka mig att t.ex. en stek direkt efter träning kan ge samma effekt som vassle direkt efter träning. Eller?

KeeMarcello
2008-05-20, 08:50
Iofs så sa t.o.m. den gode King Grub för ett par år sedan det jag alltid trott:

I samband med träning (före och efter) är snabbt upptagligt protein (vassle) det absolut bästa valet. Ju snabbare du kan få ut aminosyrorna och stimulera proteinsyntes, desto bättre. Kasein har en aminosyreutsöndring som varar bra många timmar och är ett långsamt protein som ger bättre proteinbalans vid andra tillfällen än kring träning.

Vassle är alltså bättre än kasein? Och inte bara tack vare billigare pris?

KeeMarcello
2008-05-20, 08:57
OK, My Bad. Såg nu att Grub skrivit nåt om att det var gammal information som inte längre gäller...

King Grub
2008-05-20, 09:05
När man verkligen undersökte saken, fann man att kasein var likvärdigt. Du har ju frågat om det i den här trådan t o m!

KeeMarcello
2008-05-20, 09:09
När man verkligen undersökte saken, fann man att kasein var likvärdigt. Frågade du inte om det för bara några veckor sedan?

Jo, typ, men jag blev lite förvånad när jag såg vad du hade skrivit. Sen såg jag att du hade tagit tillbaka det. Var mest lite förvirrad ett tag.

Detta är lite OT, men jag funderar på att köra EsaPro eller Essential Amino Rush innan passet, sen en vanlig gainer med nån extra skopa vassle efter passet.

Frågan är då om jag "borde" satsa på mer kasein efteråt. Iofs, om du säger att de båda är likvärdiga så borde ju vassle vinna med tanke på det billigare priset?

Vi kan väl göra det enkelt och fråga: vilka grejer kör du på, om några alls?

King Grub
2008-05-20, 09:36
Jag? Jag använder inga proteinpulver. Varför den vetskapen nu skulle förenkla din tillvaro, oavsett vad svaret skule vara. :)

KeeMarcello
2008-05-20, 10:27
Jag? Jag använder inga proteinpulver. Varför den vetskapen nu skulle förenkla din tillvaro, oavsett vad svaret skule vara. :)

Det var mest för att du ju verkar väldigt insatt och kunnig, så det du kör på borde ju vara skapligt. Inte för att man ska se upp till nån som nån guru eller nåt, alltså.

Haha.

Får man fråga varför du inte använder nåt tillskott då? Tycker du att det är pengar i sjön när man "lika gärna kan äta bra, det räcker" eller är det nåt annat som ligger bakom?

jwzrd
2008-05-20, 10:38
Det var mest för att du ju verkar väldigt insatt och kunnig, så det du kör på borde ju vara skapligt. Inte för att man ska se upp till nån som nån guru eller nåt, alltså.

Haha.

Får man fråga varför du inte använder nåt tillskott då? Tycker du att det är pengar i sjön när man "lika gärna kan äta bra, det räcker" eller är det nåt annat som ligger bakom?

Om du tänker dig att grubbens svar kommer att vara ett som du själv - innan han svarat alltså - kommer att värdera högt; varför tar du då inte hans svar som: Ahhhh, pulver är alltså inte nödvändigt på något vis.

KeeMarcello
2008-05-20, 10:48
Om du tänker dig att grubbens svar kommer att vara ett som du själv - innan han svarat alltså - kommer att värdera högt; varför tar du då inte hans svar som: Ahhhh, pulver är alltså inte nödvändigt på något vis.

Därför att han kanske inte använder pulver av skäl som vi inte vet om. Heck, han kanske inte ens har råd. :D

Haha, OK, det är inte särskilt troligt. Ville bara belysa att det inte behöver betyda att han tycker att det är skit för att han inte använder det. Men vad vet jag, jag har ingen aning om varför han inte använder det.

Pelle2
2008-05-20, 13:15
Det är inte skit, det är ett komplement till maten, äter du tillräckligt är det onödigt eller mindre nödvändigt med pulver (Protein/Kolhydrater).

KeeMarcello
2008-05-20, 13:27
Det är inte skit, det är ett komplement till maten, äter du tillräckligt är det onödigt eller mindre nödvändigt med pulver (Protein/Kolhydrater).

Vet att det inte är skit alltså. Det var mest ett överdrivet uttryck. Men han kanske anser att det inte är tillräckligt bra/nödvändigt för att det ska in i kosten. Men, jag ska inte sitta och resonera om Grubs matvanor osv. Det får han nog göra själv. ;)