Visa fullständig version : Taurin i proteinpulver!
Har börjat fundera över mitt proteinpulver som innehåller taurin. Fick höra att man ska ha i sig 3mg taurin om dagen, vilker jag iofs är tveksam till, men mitt proteinpulver innehåller 2 GRAM taurin per portion står det på förpackningen. Är inte det väldigt mycket? Hur mycket ska man max få i sig per dag?
Är rätt orolig med tanke på allt knas man hör om att taurin i energidrycker osv orsakar med akut hjärtdöd osv. EXTREMT tacksam för svar!
Va fan? Av 54 som kollat tråden kan inget kläcka ur sig något?
Borde jag sumpa pulvret och köpa nytt? Lever jag farligt?
Fjällbrynt
2008-05-06, 20:20
de tror jag inte att du gör, jag gick in på slv.se och kolla lite. I energidryck är det 4 g per liter. Var har du läst rekommendationerna på 3 mg? I en vanlig kost får man i sig typ 150 mg och de är 50 ggr så mycket.
Eddie Vedder
2008-05-06, 20:45
Det finns inga rekommendationer för intag av taurin. Det är en icke-essentiell aminosyra, kroppen kan alltså bilda den själv. Dessutom finns det i kosten så du får i dig mer än "bara" det du får i dig från dina tillskott.
Det har påstådda prestationshöjande effekter vid extra högt intag, hur pass stark den evidensen må vara kan nog diskuteras dock. Och som du säger har ju olyckor skett när energidryck och alkohol blandats, där är taurinet en faktor som misstänkts.
Är du orolig så håll nere på konsumtionen helt enkelt.
Varför det har blivit mycket negativt snack om taurin är ju beroende på Red bull och vodka och man sett att taurin och alkohol kanske inte är en så bra kombination. Undvik alkohol i samband med taurin så behöver du nog inte vara orolig. Jag har aldrig sett något som påvisar att taurin i sig är farligt.
Eddie Vedder
2008-05-07, 13:13
Varför det har blivit mycket negativt snack om taurin är ju beroende på Red bull och vodka och man sett att taurin och alkohol kanske inte är en så bra kombination. Undvik alkohol i samband med taurin så behöver du nog inte vara orolig. Jag har aldrig sett något som påvisar att taurin i sig är farligt.
Fast krävs det groggar då?
När Läkartidningen skrev om den eventuella faran med energidrycker nämndes ju ett antal fall där det inte alltid var i direkt kombination, d.v.s. inte Red Bull Vodka eller dylikt. Vissa fall var perioder av högt intag av taurin där även fylla förekommit.
Så kanske kan det vara ohälsosamt att få i sig stora doser taurin dagligen om man dessutom drar till med en rejäl fylla regelbundet? Oavsett om man skippar att blanda taurinrik dryck och sprit så utesluter det ju inte att etanol och taurin kombineras.
EDIT: Här är artikeln från Läkartidningen:
http://www.lakartidningen.se/store/articlepdf/4/4893/LKT0638s2738_2741.pdf
Det var det här fallet jag syftade på:
Fall 3 gäller en 18-årig man, som under en vecka sommaren 2005 intensivläst inför det teoretiska körkortsprovet. Anamnestiskt framgick att han druckit åtminstone ett par burkar Red Bull om dagen för att »hålla uppe skärpan«. Tillsammans med vänner såg han på TV när han plötsligt föll ihop livlös. Återupplivningsförsök påbörjades på plats av en granne, utbildad brandman. Vid den rättsmedicinska undersökningen påvisades uttalat hjärnödem, uttalat lungödem och lindrig till måttlig, diffus bindvävsinlagring i hjärtmuskulaturen.
Den rättskemiska undersökningen påvisade 0,59 promille etanol i lårblod och 0,80 promille etanol i urin men inga narkotiska preparat eller anabola steroider. Med ledning av de rättsmedicinska undersökningsfynden kunde man inte fastställa någon entydig dödsorsak.
När Läkartidningen skrev om den eventuella faran med energidrycker nämndes ju ett antal fall där det inte alltid var i direkt kombination, d.v.s. inte Red Bull Vodka eller dylikt. Vissa fall var perioder av högt intag av taurin där även fylla förekommit.
Så kanske kan det vara ohälsosamt att få i sig stora doser taurin dagligen om man dessutom drar till med en rejäl fylla regelbundet? Oavsett om man skippar att blanda taurinrik dryck och sprit så utesluter det ju inte att etanol och taurin kombineras.
Att dra i sig flera energydrycker per dag är väl knappast nyttigt ur någon synpunkt. Det innehåller ju inte bara taurin utan andra saker som du kanske inte bör få i dig för mycket av.
Eddie Vedder
2008-05-07, 14:11
Att dra i sig flera energydrycker per dag är väl knappast nyttigt ur någon synpunkt. Det innehåller ju inte bara taurin utan andra saker som du kanske inte bör få i dig för mycket av.
Jag påstod inget annat, det var inte menat i syfte att rätta dig eller påstå att du har fel.
Det jag menar är bara att den eventuella bieffekten av taurin+etanol kanske inte MÅSTE kräva groggar som sagt. Det är ju inte klarlagt överhuvudtaget vad som är boven, taurinet är ju bara en faktor som diskuterats. Och jag vet inte mer om det än forskarna på området.;)
Den artikeln plus flera andra lyckades jag googla fram! Verkar ju som att procenthalten taurin i kroppen höjs, alltså kan det uppenbart vara skadligt att överkonsumera taurin en period och ett tag senare dra på sig en redig fylla.
Jag gör nog som så att jag tar mitt protein ENDAST i samband med träning, alltså 1-2 portioner varannan dag. Sedan har jag köpt en måltidsersättning med mycket protein i som jag tar på mellandagarna istället för kvällsmat eller nåt typ. Plus att jag undviker alkohol strängt de månader det tar att få slut på proteinpulvret samt även kanske en månad till efteråt för att vara på den säkra sidan. I framtiden köper jag ett annat proteinpulver. Låter det som ett moget upplägg?
Jag påstod inget annat, det var inte menat i syfte att rätta dig eller påstå att du har fel.
Det jag menar är bara att den eventuella bieffekten av taurin+etanol kanske inte MÅSTE kräva groggar som sagt. Det är ju inte klarlagt överhuvudtaget vad som är boven, taurinet är ju bara en faktor som diskuterats. Och jag vet inte mer om det än forskarna på området.;)
Det förstod jag ville bara påpeka att det inte behöver ha så mycket med taurin att göra. Nu dricker jag inte alkohol över huvudtaget men det blir en del taurin och det kommer jag fortsätta med.
Den artikeln plus flera andra lyckades jag googla fram! Verkar ju som att procenthalten taurin i kroppen höjs, alltså kan det uppenbart vara skadligt att överkonsumera taurin en period och ett tag senare dra på sig en redig fylla.
Jag gör nog som så att jag tar mitt protein ENDAST i samband med träning, alltså 1-2 portioner varannan dag. Sedan har jag köpt en måltidsersättning med mycket protein i som jag tar på mellandagarna istället för kvällsmat eller nåt typ. Plus att jag undviker alkohol strängt de månader det tar att få slut på proteinpulvret samt även kanske en månad till efteråt för att vara på den säkra sidan. I framtiden köper jag ett annat proteinpulver. Låter det som ett moget upplägg?
Har du haft det pulvret länge? Jag vet ingen som längre tillsätter extra taurin i proteinpulvret. Vet att det fanns förut men togs bort så om du vill fortsätta med det proteinet kolla om de fortfarande har extra taurin i.
Har du haft det pulvret länge? Jag vet ingen som längre tillsätter extra taurin i proteinpulvret. Vet att det fanns förut men togs bort så om du vill fortsätta med det proteinet kolla om de fortfarande har extra taurin i.
Pulvret köptes typ i januari/februari i år. Möjligt att det har stått länge på affärens lager dock (webshop). Vet inte riktigt hur reglerna här på forumet är ang. marknadsföring iom att kolo är ett vinstdrivande företag. Men pulvret är Micro Whey Active och vad jag vet så är det fortfarande taurin tillsatt i. Får hem min nya förp. idag, kan se på innehållsdeklarationen.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.