Logga in

Visa fullständig version : Vad göra med dijon-senap?

Ello
2008-05-05, 13:10
Tips emottages tacksamt! Hur använder ni dijonsenap i matlagningen? Har en burk hemma och har än så länge bara konstaterat att den är hyfsat stark i smaken...

shut teh face
2008-05-05, 13:19
Brukar köra som i frankrike ibland, gör iordning en oxfile utan någon som helst kryddning och bre på dijonsenap på köttet och ät. Väldigt gott faktiskt.

Kör även dijonsenap när vi kör fetaost biffar

Köttfärs
Salt
Peppar
Matlagningsgrädde
Dijonsenap

Blanda ihop och gör pannkakor av dem, lägg riktig fetaost i mitten och vänt upp allting så det blir biffar. Detta är grymt gott. :)

Scratch89
2008-05-05, 13:22
Vänta tills Eddie Vedder ser den här tråden...

Eddie Vedder
2008-05-05, 13:25
Vänta tills Eddie Vedder ser den här tråden...

:laugh:

Om du läser tråden om dagens måltider ser du i alla fall mitt huvudsakliga användsningsområde. Jag blandar med vitkål helt enkelt. Om vitkålen i sig känns lite smaklös är det opti att kleta på massa dijonsenap.

Även som smörersättning på macka är det faktiskt kanon. Och ja, jag har blandat dijonsenap i gröt faktiskt.:D

lectris
2008-05-05, 13:36
Senapsdressing?

Scratch89
2008-05-05, 13:50
Eddie, jag brukar käka sånt där jättegrovt rågbröd, tillsammans med skinka och ost. Tror du dijonsenap passar sig där med?

AsTfL
2008-05-05, 13:59
Sås. senap+vitlök=gott.

dam00r
2008-05-05, 14:19
Hamburgare.

rödlök, salt och peppar

Ivar_Lo-J
2008-05-05, 14:20
En av de godaste såserna jag vet:

Crème fraîche
Sirap
Dijonsenap
(smaka sig fram till proportioner)

Helt enormt gott. Jag brukar äta detta till pannkakor fyllda med quorn, avocado, rödlök, tomat och ev. keso. Vill man ha lite mindre energi så kan man göra såsen direkt på keson istället för crème fraîche

sissa
2008-05-05, 14:41
Gott i kall sås till stekt fisk.Eller som smaksättning i fiskgratäng.
Även gott att blanda med creme fraiche och göra nån pastasås. Med strimlad lövbiff tex

bubbe
2008-05-05, 14:42
Senapsbiffar kallar vi det när vi gör ungefär som shut the face skriver,

För att ytterliggare stärka på smaken så brukar jag göra en senapssås som jag använder till biffarna men även till helstekt fläskfile

sky
dijonsenap (ca 1-2 matskedar)
fond
mycket svartpeppar
salt
grädde

stark och fräsch smak.

Vinegrette till sallad,
en tredjedel av vardera
vit balsamvinäger
dijonsenap
olivolja
lägg till örtkryddor och salt
skaka om ordentligt.

Gillar den särskilt bra till fransk potatissallad (skivad potatis, purjolök,lök, persilja)

bubbe
2008-05-05, 14:48
en annan grej,

Panerad fisk med dijonsenap.

Fixa ett par torskfileer, lägg över mycket salt. bred ut dijonsenap i en tallrik och ströbröd i en annan.

vänd ner fileerna i först senapen sedan ströbrödet, stek med smör (lägg dom på en tallrik för att ge plats att steka klart allihop).

När allt är stekt, lägg alla fileerna i stekpannan och häll på ordentligt med grädde samt en hel knippa finklippt dill. låt koka upp och stå ett par minuter.

Ätes med potatis.

creperiet
2008-05-05, 14:58
Spä den med lite vatten, strösötningsmedel och något bindmedel så har du sockerfri senap.

Eddie Vedder
Eddie, jag brukar käka sånt där jättegrovt rågbröd, tillsammans med skinka och ost. Tror du dijonsenap passar sig där med?

Ja absolut!*drool*

Senap på mackor är ju standard, typ turkey sandwich och för att inte tala om julskinka och senap. Jag själv föredrar faktiskt dijonsenapen före den riktigt söta senapen även om jag är en sucker för all senap. Det ska vara så att man får ont i näsan när man käkar.:thumbup:
Den enda jag inte gillar är den senap som görs med vitt vin.

Ello
Tipsen haglar! Underbart!

Fiskpaneringen ska jag absolut prova (dock troligtvis med pollock). Har precis upptäckt tjusningen med vitkål och coleslaw, som jag skrev i dietmat-tråden, så där känns det som läge att blanda i lite senap också.

Tack och bock!

shut teh face
2008-05-05, 15:15
Ja det kan hända att det är lite torrt med de där biffarna jag skrev. Men man får inte bränna så köttet blir torrt. Det ska vara saftigt och köttfärs på nöt får ju vara lite rött också utan problem. :- )

dam00r
2008-05-05, 16:23
Hamburgare.

rödlök, salt och peppar

+ köttfärs så klart

Cohen
2008-05-05, 20:09
Jag använder Dijon precis på samma sätt som jag använder vanlig Svensk senap. Till skinka, till korv, i maten, i såser etc.

Gillar man stark senap är annars Colmas Mustard Powder att rekomendera. Bara att blanda med vatten och man har en senap som får Dijon att blekna i jämförelse. Dessutom blir det billigare.

YTS
2008-05-06, 19:47
Som Eddie skriver, vitkål och dijonsenap.

Koka 150g mathavre i 2,5dl vatten m. 1/2 grönsaksbuljongtärning 19 min.
Koka 75g blötlaggda kikärter.
Fräs en tärnad morot tills bitarna sviktar något, när man trycker på dem. Lägg i en strimlad vitkålsklyfta, en hackad lök och 2 skivade champinjoner, fräs en stund. Gör toppredning på 4 dl mellanmjölk, 2,5 msk vetemjöl och 3 tsk dijonsenap, 2 tsk dragon, 1/2 krm gurkmeja, häll på redningen på grönsakerna och låt puttra 3 minuter, klart. Servera m. havren och kikärterna.

de_dave
2008-05-06, 22:43
Min favoriträtt är en köttgryta med:

Creme fraiche
Dijonsenap
Dragon
Soja
Salt och Peppar
worchestershire sauce
svamp

och kött då, helst älg eller ren. Men fint nötkött är såklart gott det också :)

LadyG
2008-05-07, 08:44
Dijonsenap är perfekt smaksättare på potatissallad och korv stroganoff.

Hacka och fräs en ring falukorv och en finhackad lök tillsammans med salt, peppar och paprikapulver. Häll på cirka en halv deciliter matlagningsgrädde eller mjölk. Ta 1 del senap till 2 delar tomatpuré i sådan mängd att du får så mycket sås du vill ha. Smaka av med ytterligare salt, peppar och paprikapulver om det behövs. Blir såsen för tjock kan du späda den med lite mjölk. Servera till ris, majs och rivna morötter.

Potatissallad
Ingredienser:
700-800 g potatis
2 syrliga äpplen (absolut inte söta!!! Det fungerar INTE med söta!)
1 liten bit purjolök och/eller ½ röd lök (gillar du lök så ta båda)
1 bit ca 15 cm gurka (skär bort det slafsiga i mitten)
8-10 rädisor

Dressing:
2 dl gräddfil
1 dl fettfri majonnäs (fungerar alldeles utmärkt!!!)
1-2 msk dijonsenap
2-3 krossade vitlöksklyftor
1 krm salt
Grillkrydda
Chilipeppar
Svartpeppar
Vitpeppar
2-3 msk finhackad gräslök
Finklippt dill

Gör så här:
Koka potatis (helst färskpotatis) och låt kallna (t ex i frysen, då går det fort). Medan potatisen kallnar kan du göra dressingen: Rör samman gräddfil och majonnäs och smaksätt den med senap och kryddor i en skål. Blanda i gräslöken. Skär äpplena och gurkan i tärningar. Ansa och skär purjolöken i tunna strimlor, hacka eventuell rödlök i små bitar. Tärna rädisorna. Skär den nu kokta, kalla potatisen i lagom munsbitar.
Lägg ner alla hackade och tärnade ingredienser i en skål, vänd ner dressingen och rör om ordentligt men försiktigt så att inte potatisen blir mos.
Låt gärna salladen stå kallt en stund och ta smak, under tiden kan du grilla kött eller fågel att servera till. Klipp över dillen det sista du gör före serveringen.

Palten
2008-05-07, 09:14
marinader :D

Jokr
2008-05-07, 13:09
Jag brukar använda dijon i såser, typ som:

1 burk gräddfil
1-1.5 tesked dijon senap
1 vitlöksklyfta
en rejäl näve färsk hackad basilika

blanda, låt stå ett tag
ät =)

MyungChul
2008-05-18, 20:51
Dijonsenap är en smakhöjare. Som tomatpuré. Likaså socker. Etc.

cosmic_dancer
2008-05-18, 21:48
riv äpple och vattna ur något
blanda ner creme fraice, salt, peppar och dijonsenap. Servera tillsammans med lax

Dijonsenap är även en höjdare att blanda ner då man gör biffar, korv stroganoff eller en linsgryta.

Cohen
2008-05-19, 21:46
Använd till en Waldorfsallad. Mycket gott om man gillar sådant. Vilket jag gör. :)

lovelysmile
2008-05-20, 08:06
Första tanken var: "Du ska lägga den på din dumma korv!"

Waldorfsallad är megasuperduperdroolie.

YTS
2008-05-20, 17:07
Nå'n som vet nå't märke av riktigt stark Dijonsenap.
Jag har köpt Maille och den har bara blivit svagare, smakar knappt nå't längre.

Eddie Vedder
2008-05-20, 18:00
Nå'n som vet nå't märke av riktigt stark Dijonsenap.
Jag har köpt Maille och den har bara blivit svagare, smakar knappt nå't längre.

Covinor heter min senap, ett franskt märke. Det är den starkaste jag smakat på i alla fall. Extra plus att burken är på 850 gram så den räcker i alla fall ett hyfsat tag.

Just nu är den slut dock och det är en jäkla bit hemifrån mig till affären här i Uppsala som säljer den.*gah!*

YTS
2008-05-20, 22:15
Covinor heter min senap, ett franskt märke. Det är den starkaste jag smakat på i alla fall. Extra plus att burken är på 850 gram så den räcker i alla fall ett hyfsat tag.

Just nu är den slut dock och det är en jäkla bit hemifrån mig till affären här i Uppsala som säljer den.*gah!*

Tack för tipset, kanske det är den de har på Hemköp här i stan, skall kolla.

Scratch89
2008-05-20, 22:19
Min dijonsenap är en jätteliten burk, och den är inte heller så stark längre, men då mna smaklökar har blivit totalt misshandlade de senaste åren så är jag föga förvånad. Vilken affär handlar du din senap på, Eddie? Är det en nationell kedja eller är det hos turken på hörnan?

Eddie Vedder
2008-05-21, 04:36
Är det en nationell kedja eller är det hos turken på hörnan?

Affären heter Nelins här i Uppsala, en affär som typ är specialinriktad på frukt, grönsaker och rotfrukter. Så det är en lite "specialaffär" sådär.

Dessutom har dom asmycket typisk burkmat o.s.v. Så jag skulle gissa att den senapen kanske kan finnas på typ ÖB eller någon invandraraffär eller så. För det är samma typ av utbud och samma märken i övrigt som dom affärerna brukar ha.

jompa
2008-05-26, 19:11
Stek Fläskfilé skivor och tillsätt en kelda matlagningsgrädde, lite soja och 1-3 skedar dijon senap. Blir underbart gott!

saajmon
2008-05-26, 19:19
Stek Fläskfilé skivor och tillsätt en kelda matlagningsgrädde, lite soja och 1-3 skedar dijon senap. Blir underbart gott!

Känner allt igen det där men kan utveckla det lite mer!

Bryn fläskfilé i skivor, ta upp dem, häll ner lite vatten och vispa runt med vist. Sedan ner med en burk creme fraiche av valfri fetthalt, i med en köttbuljongtärning, svartpeppar, lite soja och några klickar dijonsenap (pröva dig fram till rätt mängd). Lägg sedan i köttet och låt puttra under lock några minuter. Ta sedan några soltorkade tomater i olja, hacka dem och lägg ner i grytan. Servera med ris eller potatis och sallad (ris tycker jag är godast till)

Ch4rles
2008-06-06, 15:27
Tror ni dijonsenap passar till ärtsoppa?

Eddie Vedder
2008-06-06, 17:07
Tror ni dijonsenap passar till ärtsoppa?

Förvänta dig inte att det ska bli samma sak som svensk söt senap. Båda smakar suveränt enligt mig men samtidigt väldigt olika. Testa!:thumbup:

Ch4rles
2008-06-06, 18:10
Förvänta dig inte att det ska bli samma sak som svensk söt senap. Båda smakar suveränt enligt mig men samtidigt väldigt olika. Testa!:thumbup:

Will do på torsdag! Jag får återkomma med recension då. :)

Lellan
2008-06-06, 18:11
Renskav (sånt där fryst paket: finns även viltskav, älkskav osv) är guuudooomligt med just dijonsenap... satana va gott det är! Tror det står ett smarrigt recept på baksidan med champinjoner och dijonsenap.. Testa!

Cohen
2008-06-06, 22:09
I vinegrätt till fransk potatissallad platsar dijon som hand i handsken. Ett bra tips så här i färskpotatistider.

Ch4rles
2008-06-08, 18:29
Finncrisp med dijonsenap är en mycket lyckad kombination! Jag sitter och knastrar as I speak

Cohen
2008-06-08, 22:46
Finncrisp med dijonsenap är en mycket lyckad kombination! Jag sitter och knastrar as I speak

Bara Finncrisp och dijonsenap? Inget annat?

Märklig kombination, låter inte speciellt gott. :)

Hemi
2008-06-11, 00:18
Hur är det nu, marinaden till kycklingen:
Lite olja, Soya och dijonsenap tror jag att jag brukar göra. Låt stå ett tag och sen in i ugnen. Länge sedan, i Frankrike.

Mackorna är ju självklara, när man klättrar exempelvis. Brie, salladsblad, skinka eller nåt och dijonsenap. Sen ett par koppar kaffe ur termosen på det och upp på blocken igen. Den typiska Fontainebleau dagen. Funkar även i Falun.

Ch4rles
2008-09-12, 16:17
Såg just att jag faktiskt glömde att recensera ärtsoppa med dijonsenap. Det är väldigt gott, det blir faktiskt inte speciellt olikt vanlig senap. Blir faktiskt lite sötare på något sätt, trots att den inte innehåller socker.

De två jag testat är Grey Poupon och Dijona. Den senare är en billigare variant som inte har vitt vin i sig, vilket jag tycker gör sig bättre till ärtsoppa. Hittills har inte en ärtsoppetorsdag förflutit utan en stor klick dijonsenap, rekommenderas starkt!

blaki
2008-09-12, 22:29
Har inte läst hela tråden men kan tipsa om ett firrerecept. Ta varlfi vit fisk (dock ej torsk av den miljöfarliga sorten) och lägg i ugnsform. Salta fisken. Därefter tar du turkisk youghurt eller crème fraiche och blandar i lite dijonsenap och oregano, och salt o peppar efter smak. Klicka på fisken och in i ugnen. Servera med pärstampa eller kanske lite bulgur/dinkel! Klart och uppätet på ett nafs!

Nån
2008-09-12, 22:39
Kan rekomendera i kaffet om man dricker sådant - gärna med en bit stark ost i oxå!

Icefire
2008-09-13, 07:57
Utmärkt som pyttipanna-smaksättare!
Jag stekte kokt potatis + lök + nötkött och kryddade med timjan och ca 1 msk dijon.