handdator

Visa fullständig version : Extremt dåligt mödravårdsystem i Sverige

shut teh face
2008-05-05, 10:39
Öppetiderna på telefonen är månd-fre 08.00-10.00 och på vissa ställen, även 13.00-14.00.

Ringer man runt till alla ställen i Stockholm som en viss person gjort, så är telefonsvararen ändå aktiverad den tid då det ska va öppet.

Ponera att en tjej blir gravid och märker detta efter 5:e veckan (utebliven mens). Att det tar sådan tid att ta kontakt med någon är helt värdelöst eftersom det ändå är upp till 9:e veckan som man kan göra en medicinsk abort.
Det är nog inte så kul att behöva göra en kirugisk operation bara pga. dålig tillgänlighet hos berörda mottagningar.

Angel
2008-05-05, 10:59
Det är väl bara att ringa dagen efter vid 08 då? Den kan völ inte vara aktiverad på ALLA ställen under telefontiderna? Ringde dom kanske en röd dag?

shut teh face
2008-05-05, 11:06
Det är väl bara att ringa dagen efter vid 08 då? Den kan völ inte vara aktiverad på ALLA ställen under telefontiderna? Ringde dom kanske en röd dag?
Nej det ringdes en vardag. Oavsett vilken morgon man börjar ringa så är det telefonsvarare eller "hej vi tar inte emot fler samtal idag!". *whatever*

Angel
2008-05-05, 11:09
Nej det ringdes en vardag. Oavsett vilken morgon man börjar ringa så är det telefonsvarare eller "hej vi tar inte emot fler samtal idag!". *whatever*

Till precis alla mvc i hela sthlm? Gå till Vårdcentralen istället då.

shut teh face
2008-05-05, 11:33
Till precis alla mvc i hela sthlm? Gå till Vårdcentralen istället då.
Vårdcentralen tar inte emot folk av den anledningen - vad jag vet ..

shut teh face
2008-05-05, 11:41
Det är ju strejk nu dessutom. *mini

Angel
2008-05-05, 11:51
Vårdcentralen tar inte emot folk av den anledningen - vad jag vet ..

Vill hon boka tid för abort eller för att ta en gravtest? Åk till KK-mottagningen annars.

LadyG
2008-05-05, 12:04
Är hon mellan 13 och 23 år kan hon besöka drop in på ungdomsmottagningen Ekerö t ex. Det finns fler MVC som har drop in tider. Orkar inte leta fram alla, men för ett gravtest räcker det att kissa i en kopp och vänta fem minuter så är det klart.

http://www.vardguiden.se/templates/SearchHealth.aspx?c=2572
Sök på Mödravårdcentral/MVC/Barnmorksemottagning

shut teh face
2008-05-05, 12:49
Hon vet redan att hon är gravid. Det som gäller är att boka tid för medicinsk abort.
edit: har kommit i kontakt med ett par mödravårdscentralen, men dessa verkar inte intresserade alls. De hänvisar till ett sjukhus och gynekelog istället. :S

Ironbabe
2008-05-05, 12:55
Håller med dig om att det är rent ut sagt SKIT med mödravårdssystemet vid såna här fall. Sommaren jag upptäckte att jag var gravid (mitt i semestertider oxå) och ville veta hur långt gånget det var mm så var det så svårt att få tag på någon gyn som kunde göra ett ultraljud på mig! Fick till slut tag på en tid som låg i en annan del av stan..

shut teh face
2008-05-05, 13:04
Ja det är väldigt dåligt måste jag säga. Det är en väldigt känslig grej också och alla har vi ju olika åsikter när det är ett "liv" och det kanske inte är så kul att avbryta en gradivitet som blivit långt kommen.

Jag har hört om skräckhistorier gällande sånt här där tjejer inte fått tag på hjälp och så har de varit tvugna att göra en skrapning när medicinsk abort varit mkt möjlighet om man inte fått vänta så jävla länge.

Angel
2008-05-05, 13:22
Hon vet redan att hon är gravid. Det som gäller är att boka tid för medicinsk abort.
edit: har kommit i kontakt med ett par mödravårdscentralen, men dessa verkar inte intresserade alls. De hänvisar till ett sjukhus och gynekelog istället. :S

Ring KK-mott och beställ tid för en abort då.

shut teh face
2008-05-05, 13:24
Hej fick tag på en barnmorska i gamla hemkommunen. Så vi har tid nästa vecka tisdag och planerad abort på torsdag. Så det känns jävligt skönt.

Ni på brädan som känner mig: berätta inte för någon att xxx är gravid.

Angel
2008-05-05, 13:26
Är inte MVC i första hand för dom som skall behålla barn?

shut teh face
2008-05-05, 13:27
Är inte MVC i första hand för dom som skall behålla barn?
Inte när barnmorskorna befinner sig i ett sjukhus/gynklinik/kvinnoklinik.

Fristående barnmorskcentraler brukar inte ha något med aborter att göra.

Angel
2008-05-05, 13:32
Inte när barnmorskorna befinner sig i ett sjukhus/gynklinik/kvinnoklinik.

Fristående barnmorskcentraler brukar inte ha något med aborter att göra.

Men alltså, mvc är ju en del innom primärvården. Barnmorskor jobbar det ju överallt på både kk-mottagningar/ungdomsmott osv osv.

Mvc är ju inte den enda vägen att gå. Du kan likagärna gå till en ungdomsmott/kk-mott eller vanlig vc.

shut teh face
2008-05-05, 13:35
Men alltså, mvc är ju en del innom primärvården. Barnmorskor jobbar det ju överallt på både kk-mottagningar/ungdomsmott osv osv.

Mvc är ju inte den enda vägen att gå. Du kan likagärna gå till en ungdomsmott/kk-mott eller vanlig vc.
Okej, uppfattningen jag fått när jag ring runt osv är att mödravårdscentralen som ligger ensamma, inte har med abort att göra.
Däremot kan barnmorskor arbeta på kvinnokliniker/gynekologmottagningar, och där står de mest för "pratet" medan läkare etc gör undersökning o så.

Tolkia
2008-05-05, 14:09
Jag vet inte hur det är på stora sjukhus, men på mindre orter brukar det, vad jag vet, gå bra att ringa till MVC och åtminstone få kvalificerad rådgivning angående hur man skall förfara (om de svarar i telefon, dock; verkar dåligt att inte koppla ur svararen under telefontid). Själva aborten utförs/administreras nog inte från MVC, men oftast är kopplingen MVC-BB-Gyn osv. tät på mindre ställen. På storsjukhus kan det nog vara "längre emellan", inte bara geografiskt.