Visa fullständig version : Vad tror du händer när man dör?
Kom in i denna diskussionen med en vän idag och vi hade ganska delade meningar.
Så vad tror kolo folket?
Klick. Som en lampa som släcks.
shut teh face
2008-05-04, 22:29
Även om vi genom evolution lyckats att skapa samhällen, religioner etc, så är vi fortfarande djur.
När man dör, så dör man. Din hjärna slutar fungera, du slutar tänka och din kropp ruttnar. Jag tror ej på något annat.
Man återföds till en jwzrd, alt king grub.
Fan vad äckligt egentligen om man skulle känna känslan precis innan det klickar till och man slocknar. Typ som om någon släcker lampan som jwrardis sa.
Men men
Man återföds till en jwzrd, alt king grub.
Och härmed ökar självmordsstatistiken bland unga tonårspojkar.
Jag tror att man dör, poff. Gone. När hjärnan dör så är man död, finns inget mer. Slut. Ingen auf wiedersehen, bara bye bye.
Jag tror att kroppen dör men att själen lever vidare alternativt kommer till himlen.
70 unreal tournament spelande oskulder väntar på mig. Äntligen ska jag ta revansch på finska landlaget.
man begravs och ruttnar och förmultnar i jorden.
Hur mycket levde vi innan vi föddes? Precis lika mycket kommer vi leva när vi är döda.
Jag tror att "själen" går vidare, hoppar in i något nytt foster antingen i nutid (precis när man dött) eller efter tvåhundra år typ, och beroende på hur snäll/god man varit i tidigare liv, desto rikare, snyggare osv. föds man till ens nästa liv.. som fågel, snigel eller whatever...
Jag vet faktiskt inte, coolt va!
Tricklev
2008-05-04, 23:26
Vad fan är en själ?
Jag är högst övertygad om att du inte fortsätter leva när din hjärna är död.
När ni dör är det precis som jwzrd säger, men om jag dör tar universum slut.
Det är i alla fall en tanke jag har svårt att släppa.
Hemskt det hade varit om man fortfarande kunde se och tänka men inte röra sig. Så när prästen stänger kistan så tänker man "NEEEEEEEEEEEEJ!!!" och sen får man ligga där och lyssna på jord som kastas över kistan.
man blir spectator min son
man blir spectator min son
Eller så får man blue screen, med en "Time to respawn: 9s"
MEDiAHORAN
2008-05-05, 00:44
Mjo jag tror också på att ingenting händer, du upphör att existera. Du lever kvar i andras minnen.
Men alltså dessa TV-program med folk som kan tala med andra och grejer, jag vill på något litet sätt tro på att allt inte är ett manus och krokodiltårar från deltagarna, någons morbrors systers man som känner någon producent för dessa TV-produktioner?
Tricklev
2008-05-05, 01:03
Mjo jag tror också på att ingenting händer, du upphör att existera. Du lever kvar i andras minnen.
Men alltså dessa TV-program med folk som kan tala med andra och grejer, jag vill på något litet sätt tro på att allt inte är ett manus och krokodiltårar från deltagarna, någons morbrors systers man som känner någon producent för dessa TV-produktioner?
Det är skitsnack.
JAG KÄNNER ETT N NÅGON SOM KÄNNER NÅGON PÅ N DET KAN VARA EN MOSTER, MORBROR, SYSTER, NÅGON KVINNA ALLS, ELLER KANSKE NÅGON MAN, NÅGON SOM KÄNNER NÅGON PÅ N?
Om någon av oss, fick förklarat för sej på ett sätt som
vi små människor kan förstå, vad det här med livet egentligen är,
så tror jag att man skulle bli mäkta förvånad och bara säga: -Ååhhh faen ?!!
Jag tror som någon skrev, "lampan släcks".
Men samtidigt så lever man ju kvar, i minnet hos folk och det man påverkat, allt man gör och inte gör har ju en ringar på vattnet - effekt.
(sista meningen skrev jag för att det lät dystert, med lampan. Å jag är inte dyster)
Många är begåvade med att skapa sin uppfattning och sedan göra den till den definitiva sanningen i sådana här frågor.
Vi övriga kan väl vara ganska överens om att ingen vet säkert.
Krokodil
2008-05-05, 03:26
Fan jag lever knappt nu!
Jag är inne på Jwzrd:s klickteori...
+1
Även om vi genom evolution lyckats att skapa samhällen, religioner etc, så är vi fortfarande djur.
När man dör, så dör man. Din hjärna slutar fungera, du slutar tänka och din kropp ruttnar. Jag tror ej på något annat.
+1 här också.
Allt sitter ju i hjärnan och utan den blir det ganska svårt att uppleva/bearbeta saker... .:thumbup:
Nitrometan
2008-05-05, 06:42
Japp. man dör. Det är slut.
Eddie Vedder
2008-05-05, 06:56
Dom flesta verkar, precis som jag, ha en övertygelse att när det tar slut så tar det slut. Jag tror inte människan på något sätt är annat än en biologisk varelse och inte tror jag att vi har en själ.
Dock utesluter jag inte att den tron kommer förändras, möjligt att jag får en mer andlig sida när jag blir gammal och känner att livet faktiskt börjar sjunga på sista versen samt att många av mina nära och kära har dött/snart kommer dö runtomkring mig.
Skulle ju vara jävligt ballt att bli "spectator" och kunna åka runt i universum och kolla allt som händer. Btw, jag är inte religiös, men har börjat fundera på om evolutionsteorin verkligen är så logisk.
Btw, jag är inte religiös, men har börjat fundera på om evolutionsteorin verkligen är så logisk.
Det är den.
Angående ämnet så är det lampan som gäller.
Mattedextrin
2008-05-05, 07:46
ja tror at de blir pangpuffdöd ja menar vem sejjer att de finns en själ separerad från kroppen?!?! är inte de en uppfattning som komer från kyrkan eller nå dravel?
ja tror att vi rasar ihop o blir de grundämnen som kroppen är uppbyggd av
:whipped: :hbang: :thumbup:
Btw, jag är inte religiös, men har börjat fundera på om evolutionsteorin verkligen är så logisk.
Hur mycket kan du om den?
Man springer till graveyard och ressar eller blir ressad av druid/sham/priest/pala.
Man springer till graveyard och ressar eller blir ressad av druid/sham/priest/pala.
+1 :D
Nae för att vara seriös så tror jag på det som de flesta i den här tråden redan har sagt, att det bara tar slut liksom. Men det känns iallafall bäst för mig att försöka tro att det skulle finnas något efter döden, gillar inte tanken på att allt en dag bara ska försvinna. *cry*
Shakemynuts
2008-05-05, 08:08
Haha, medium är ju för sköna. Jävla kvacksalvare, tjäna pengar på folks sorg sådär.
En sak är säker, stämmer det att vi blir andar är ju det jävligt kul, för då får vi tydligen leka charader hela tiden, så som alla medium håller på förklarar.
Rationellt sätt, och med lite sunt förnuft så tycker jag det känns väldigt väldigt självklart att när våran maskin slutar att fungera så är livet över.
Jag förstår dock att många inte kan hantera det här och väljer att övertyga sig om något annat, vilket kanske inte är så dumt om det nu gör deras liv lyckligare.
Det spelar ju ovidkommande ingen roll när man är död ändå, så det är ju bara att tro (hoppas) på det man vill.
Bör väl kanske tilläggas att det förmodligen kan vara rätt sporrande för många med och leva med inställningen att det här faktiskt är vårat enda liv och vi har en enormt kort tid på oss att prestera om man nu mot förmodan skulle ha betingat sig någon form av mening här.
Jag själv tackar väl mest lottohjulet för att det satte mig på jorden som människa, benägen att påverka min vardag (medvetande, vilja och frihet) till skillnad från resten av livet på planeten som är vad de är och förmår inte själva att förändra sig.
Jag tar livet med en väldig ro då jag finner det absurt att prata om någon slags mening. Världenär en absurd plats och var och en gör sitt bästa för att överleva, i någon slags temporär ordnad form av kaos kallad samhället.
Det hade väl inte påverkat en nämnvärt om man inte fick livet heller, då man knappast hade vetat om det, och så kommer det även vara när lampan släcks så det är väl bara att göra det bästa utifrån sina förutsättningar nu och leva ett sådant behagligt liv som möjligt under tiden.
We are made of star stuff. -Carl Sagan
amincissez
2008-05-05, 09:07
Jag höll min mamma i famnen när hon dog.
Dom sista 10 minuterna hade hon andnöd,o det kände hon .
Dom 2,3 sista minuterna var hon helt kvävd o försökte andas.
Sen orkade inte kroppen mer.
Min kära mammas död var nånting hon kände ,jag önskar inte ens min värsta fiende en död som inte är som en lampa som släcks.
Däremot efter döden,då är det ingenting.
Man blir till jord .
Min mamma var djupt troende.
Hon var övertygad om att hon skulle till himlen till jesus .
Detta gav henne en trygg känsla där hon inte var rädd eller panikslagen.
lovelysmile
2008-05-05, 09:13
Jag vet inte och jag vill inte veta heller. Är det något trevligt vill man kanske ta livet av sig och är det något otrevligt vill man inte gå igenom det otrevliga med att vänta tills den otrevliga döden kommer så att man kan ha det ännu mer otrevligt.
Vilken otrevlig fråga.
EDIT. Men det hade varit trevligt med en Interstella 5555-liknande tillvaro efter att man lämnade detta liv.
akerstrom
2008-05-05, 09:16
är väll som när du somnar tror jag, bara att du inte vaknar..
King Grub
2008-05-05, 09:19
Klick, som sagt. Inget mer, förutom att förrutnelseprocessen börjar.
Slartibartfast
2008-05-05, 09:26
Socrates sa att efterlivet är en evig sömn utan drömmar.
Nåt sånt är det väl.
Jag blir mycket besviken om jag inte får hemsöka omklädningsrum och snygga tjejers hus först.
Men jag vill inte tro att allt bara släcks ner. Jag tror lite på att vi har något inom oss som lever vidare, kanske i en annan dimension där vi träffar våra nära och kära. Eller man får snabbt återuppleva åren då man var som lyckligast innan man far vidare på nya äventyr.
Jag tror på någon form av reinkarnation (stavning?).
Jag har själv varit nära döden och sett mig själv på olycksplatsen ovanifrån...och nej, jag skojjar inte.
Fast hur det artar sig mera detaljerad har jag inte funderat så mkt på...har annat att fundera på som känns viktigare.
Jag har själv varit nära döden och sett mig själv på olycksplatsen
Du får gärna berätta lite mer=)
champion
2008-05-05, 09:44
Händer inget när man dör.
Du får gärna berätta lite mer=)
Jag gick över en väg, såg två ljus...nära.
Sen blev det svart...sen blev det vågor av olika färger, typ som när man tittat mot solen och blundar. Sen såg jag att jag låg på marken mellan massor av folk och ambulanser...typ. Långt där nere...som om jag var en liten fågel.
Plötsligt låg jag och tittade upp på massa folk ist. fast jag kunde bara se ett ansikte...min barndomsläkare. Och han var jäkligt långt upp...
Och jag låg och skrek att jag hade ont, fast det var i mitt huvud...ingen hörde mig.
Flera år senare hade min mor pratat med läkaren och han sa jag hade tur som överlevd, och att jag inte sitter i rullstol är ett mirakel.
Vad gulligt *cry*
Edit: Inte konstigt jag ser ut som jag gör *pekar på bilden*
Mattedextrin
2008-05-05, 09:51
Men jag vill inte tro att allt bara släcks ner. Jag tror lite på att vi har något inom oss som lever vidare, kanske i en annan dimension där vi träffar våra nära och kära. Eller man får snabbt återuppleva åren då man var som lyckligast innan man far vidare på nya äventyr.
man vill gärna tro at det inte är slut
Tricklev
2008-05-05, 11:02
Skillnaden på nära döden upplevelser, och döden, är dock den drastiska skillnaden att din hjärna fortfarande är igång under nära döden upplevelser, men det är den inte när du är död. Det är väll ingen som ifrågasätter att ens tankar med mera kommer ifrån hjärnan, hur har du tänkt att få dessa när du inte har någon?
Det är väll ingen som ifrågasätter att ens tankar med mera kommer ifrån hjärnan, hur har du tänkt att få dessa när du inte har någon?
Är det inte precis det som påstås?
Att man är död för en kort stund och får en "touch" av efterlivet men att man sedan dras tillbaka eller något liknande?
Fast om du frågar mig så är det du säger väldigt logiskt och känns helt riktigt.
Jag tycker det är intressant att se lite till hur den sekulära humanismen har utvecklats och hur religionen har gått från att vara kraftigt dominerande i allas våra hem på t.ex medeltiden gentemot till hur våran generella syn och förhållningssätt på livet är nu.
Förr i tiden och fortfarande på sina konservativa håll blir väl folk mer eller mindre hjärntvättade av kyrkan som också hade en väldig makt och sin självklara plats.
Hur kommer det se ut om 500 år? Kommer religionen vara ett minne blott i hela världen då månne? Jag tror det.
Edit: Om jag inte minns fel så är väl svenska kyrkan fortfarande den största markägaren i hela Sverige?
Skillnaden på nära döden upplevelser, och döden, är dock den drastiska skillnaden att din hjärna fortfarande är igång under nära döden upplevelser, men det är den inte när du är död. Det är väll ingen som ifrågasätter att ens tankar med mera kommer ifrån hjärnan, hur har du tänkt att få dessa när du inte har någon?
Jag kan hålla med om att tankar måste passera hjärnan för att de på något sätt ska kunna påverka omvärlden, men jag ser inte vad det finns för bevis att hjärnan faktiskt är tankarnas ursprung. Och för övrigt kan man ju tänka sig att hjärnan är tankarnas ursprung, men det som i hjärnan faktiskt skapar tankarna sen också lämnar hjärnan när den dör.
shut teh face
2008-05-05, 11:46
Hur kommer det se ut om 500 år? Kommer religionen vara ett minne blott i hela världen då månne? Jag tror det.
Jag hoppas det med. Men jag hoppar främst att vi gör oss förtjänt av våran existens. Jag hoppas vi är jämnställda, jag hoppas att vi inte mördar varandra lika mycket osv.
Jag hoppas det med. Men jag hoppar främst att vi gör oss förtjänt av våran existens. Jag hoppas vi är jämnställda, jag hoppas att vi inte mördar varandra lika mycket osv.
+100! får verkligen hoppas de! idag är det alldeles för mycket skit i vår värld! *grr27*
Tricklev
2008-05-05, 11:50
Jag kan hålla med om att tankar måste passera hjärnan för att de på något sätt ska kunna påverka omvärlden, men jag ser inte vad det finns för bevis att hjärnan faktiskt är tankarnas ursprung. Och för övrigt kan man ju tänka sig att hjärnan är tankarnas ursprung, men det som i hjärnan faktiskt skapar tankarna sen också lämnar hjärnan när den dör.
Ja, även om vi köper detta, att tankar är något som passerar hjärnan, och inte ursprungligen härstammar ifrån hjärnan, så vet vi däremot att hjärnan är den saken som lagrar minnen iaf, dina tankar och upplevelser. Utan din hjärna har du inga minnen, du kanske är en fri, vacker och speciell själ som svävar runt i himlavalven, synd bara att du inte har den blekaste jävla aning om vem du är, vad du har upplevt, och hur man balanserar.
Det är ett hårt liv(?) o vara en själ.
Jag får alltid svår ångest av såna här trådar. Fattar inte varför jag läser dom överhuvudtaget.
Deceiver85
2008-05-05, 12:25
"And when you die you go to a beautiful place called heaven. Nawww just kidding, you just rot in the ground" (Peter Griffin)
Ja, även om vi köper detta, att tankar är något som passerar hjärnan, och inte ursprungligen härstammar ifrån hjärnan, så vet vi däremot att hjärnan är den saken som lagrar minnen iaf, dina tankar och upplevelser. Utan din hjärna har du inga minnen, du kanske är en fri, vacker och speciell själ som svävar runt i himlavalven, synd bara att du inte har den blekaste jävla aning om vem du är, vad du har upplevt, och hur man balanserar.
Det är ett hårt liv(?) o vara en själ.
Det passar ju iofs bra ihop med reinkarnation.
shut teh face
2008-05-05, 13:23
Jag kan sträcka mig rätt långt inom vetenskapen dock. Jag är av den meningen att vi är väldigt underutvecklade gentemot det universum vi har, gentemot våran fantastiska kropp.
Kemisk reaktion i hjärnan innan man dör som är everlasting dröm, skulle jag kunna köpa. Ett liv i himmelen kanske också kan förklara med avancerad fysik.
Vi vet inte mycket.
Däremot, finns det fan ingen gubbe i himmlen som skapat oss genom att koda oss i Jpad.
Döden är något vackert. Alla är jämlika inför döden och det är döden som förenar allt levande. Vad skulle väl livet vara utan döden?
shut teh face
2008-05-05, 13:28
Vad skulle väl livet vara utan döden?
GoD-Mode
Henchman
2008-05-05, 14:17
Allt sitter ju i hjärnan och utan den blir det ganska svårt att uppleva/bearbeta saker... .:thumbup:
Fast man vet ju inte allt om hjärnan än. Och man vet för den delen heller inte om det finns någon del i hjärnan som orsakar medvetandet.
Man vet ju inte vad som händer men vissa är ändå stensäkra ;)
Visserligen är det mest logiskt att lampan släcks, men jag skulle då inte påstå att universum är logiskt.
Insulinus
2008-05-05, 15:58
Jag tror bara man typ somnar in och så är det inte mer med det, sen blir man antingen begravd och förruttnelseprocessen påbörjar eller så bränns man och sprids ut.
Granstr0m
2008-05-05, 16:28
jag kan inte tänka mej nåt annat än att man bara dör och de blir inget mer.
Men de är de väl egentligen ingen som vet? :D
jag skulle kunna sitta här och skriva i timmar om en massa nonsens.
alltså jag blir galen av att tänka på detta. detta med att hjärnan slutar fungera etc.. jag får inte ihop det riktigt. vad är det som gör att vi lever egentligen? hjärtat slår, man måste äta för att leva, det går runt som en cirkel. hur vaknade man till liv?
en hjärna är väl ungefär som en dator, lagrar minnen och sånt, och precis som datorn så är det i princip inte så stor skillnad på olika hjärnor - de har ju samma "uppdrag". men varför är jag jag och inte någon annan? våra hjärnor fungerar likadant men alla är vi olika. jag menar inte detta att vi är olika för att vi är uppväxta i annorlunda miljö, uppfostran etc. det måste vara något mer än hjärnan som gör så att vi är den vi är. jag menar det vissa kallar för själ. observera att jag inte är troende.
jag vet att de flesta inte vill att det ska ta slut, och hoppas innerst inne att det finns något efter, jag gör det.
men om det nu finns ett "liv" efter döden, hur och vad gör man i evigheten? man lär ju tröttna efter ett antal miljarder år. så är det kanske inte bättre om man låter sagan ha sitt slut och njuta av den korta tiden vi har, men till vilken nytta i så fall?
en hjärna är väl ungefär som en dator, lagrar minnen och sånt, och precis som datorn så är det i princip inte så stor skillnad på olika hjärnor - de har ju samma "uppdrag". men varför är jag jag och inte någon annan? våra hjärnor fungerar likadant men alla är vi olika. jag menar inte detta att vi är olika för att vi är uppväxta i annorlunda miljö, uppfostran etc. det måste vara något mer än hjärnan som gör så att vi är den vi är. jag menar det vissa kallar för själ. observera att jag inte är troende.
Nu fungerar det inte riktigt såhär men inkludera hårddisken i din datoranalogi. De flesta hårddiskar ser lika ut men innehållet brukar vara ganska annorlunda.
Nu fungerar det inte riktigt såhär men inkludera hårddisken i din datoranalogi. De flesta hårddiskar ser lika ut men innehållet brukar vara ganska annorlunda.
det är inte det jag menar. glöm detta med datorer, var en dålig jämförelse, omöjligt att förklara tror jag. det spelar ingen roll om vad hjärnan innehåller utan just varför jag är jag. inga ord kan förklara vad jag menar.
Det finns ett enkelt svar till denna fråga.
Vad var du innan du föddes? Ingenting.
Eller någon som har andra erfarenheter?
Mattedextrin
2008-05-05, 19:18
det är inte det jag menar. glöm detta med datorer, var en dålig jämförelse, omöjligt att förklara tror jag. det spelar ingen roll om vad hjärnan innehåller utan just varför jag är jag. inga ord kan förklara vad jag menar.
de e väl jener och intryck som din hjärna beearbetar?!
Egentligen, varför bry/oroa sig, man kommer inte kunna tänka eller känna något när man är död ändå.
Att man skulle hamna i en himmel eller helvete med en kroppslig eller andlig känsla EFTER man är död är helt absurdt, "ååh hjälp jag är rädd, Jag är i helvetet!" : D
von huff
2008-05-05, 19:23
Jag tror att man "går vidare" .Är ju många som sett något ljust,kännt värme osv då de varit nära döden.
Hur mycket kan du om den?
Tillräckligt. Men jag vill inte hamna i något religion vs evolutionsbråk, då jag inte står på någon utav sidorna. Det enda jag vill säga är att även sett från en kosmisk synvilkel så förefaller det ytterst osannolikt, rent utav omöjligt, att ha gått från ingenting/singularitet till allt detta. Hur fasiken går man från enstaka partiklar till varelser som består av dessa, grupperade och fungerande i symbios? Är det verkligen chans att liv har uppstått, och likaså intelligens? Motargumentet är självklart att i ett väldigt stort universum, eller kanske oändligt många sådana, så kan även den minsta sannolikheten inträffa. Men då måste man på samma gång erkänna att exempelvis en transcendent, allsmäktig varelse som åkte tillbaka i tiden och satte allt i rörelse eller rent utav skapade allt, skulle kunna finnas. Eller hur?
Jag tror att man dör, poff. Gone. När hjärnan dör så är man död, finns inget mer. Slut. Ingen auf wiedersehen, bara bye bye.
Jag tror att kroppen dör men att själen lever vidare alternativt kommer till himlen.
Jag tror att "själen" går vidare, hoppar in i något nytt foster antingen i nutid (precis när man dött) eller efter tvåhundra år typ, och beroende på hur snäll/god man varit i tidigare liv, desto rikare, snyggare osv. föds man till ens nästa liv.. som fågel, snigel eller whatever...
Jag är högst övertygad om att du inte fortsätter leva när din hjärna är död.
Japp. man dör. Det är slut.
Jag tror inte människan på något sätt är annat än en biologisk varelse och inte tror jag att vi har en själ.
ja tror at de blir pangpuffdöd ja menar vem sejjer att de finns en själ separerad från kroppen?!?! är inte de en uppfattning som komer från kyrkan eller nå dravel?
ja tror att vi rasar ihop o blir de grundämnen som kroppen är uppbyggd av
:whipped: :hbang: :thumbup:
Rationellt sätt, och med lite sunt förnuft så tycker jag det känns väldigt väldigt självklart att när våran maskin slutar att fungera så är livet över.
är väll som när du somnar tror jag, bara att du inte vaknar..
Socrates sa att efterlivet är en evig sömn utan drömmar.
Nåt sånt är det väl.
Jag blir mycket besviken om jag inte får hemsöka omklädningsrum och snygga tjejers hus först.
Jag har själv varit nära döden och sett mig själv på olycksplatsen ovanifrån...och nej, jag skojjar inte.
Fast hur det artar sig mera detaljerad har jag inte funderat så mkt på...har annat att fundera på som känns viktigare.
Händer inget när man dör.
Jag tror bara man typ somnar in och så är det inte mer med det, sen blir man antingen begravd och förruttnelseprocessen påbörjar eller så bränns man och sprids ut.
jag kan inte tänka mej nåt annat än att man bara dör och de blir inget mer.
Men de är de väl egentligen ingen som vet? :D
Jag tror att man "går vidare" .Är ju många som sett något ljust,kännt värme osv då de varit nära döden.
Jag tycker att alla dessa inlägg är precis lika logiska. Vi får antingen veta eller inte veta vad som händer när vi dör, man kan bara spekulera och hoppas.
Mattedextrin
2008-05-05, 19:40
Jag tycker att alla dessa inlägg är precis lika logiska. Vi får antingen veta eller inte veta vad som händer när vi dör, man kan bara spekulera och hoppas.
när ja dör så komer ja bli en sytråd i dina kalsonger *cupid*
bra va? :em:
enn liten spekulaton från min sida......:whipped:
när ja dör så komer ja bli en sytråd i dina kalsonger *cupid*
bra va? :em:
enn liten spekulaton från min sida......:whipped:
du menar återfödelse eller vad det heter?
ja, lika bra som world of warcraft spekulationen.
JustinCredible
2008-05-05, 19:52
Jag har haft en näradöden upplevelse där jag "åkt ur kroppen" så att säga, men hjärnan var ju fortfarande påslagen så det är nog bara nåt trick hjärnan hittar på.
Jag tror tyvärr att man bara blir som innan man föddes, alltså ingenting.
Mattedextrin
2008-05-05, 19:54
du menar återfödelse eller vad det heter?
ja, lika bra som world of warcraft spekulationen.
ja nestan fast min egen teori
mann behöver inte bli ett djur eller nåt utan man kann bli textil :)
Tricklev
2008-05-05, 19:54
Tillräckligt. Men jag vill inte hamna i något religion vs evolutionsbråk, då jag inte står på någon utav sidorna. Det enda jag vill säga är att även sett från en kosmisk synvilkel så förefaller det ytterst osannolikt, rent utav omöjligt, att ha gått från ingenting/singularitet till allt detta. Hur fasiken går man från enstaka partiklar till varelser som består av dessa, grupperade och fungerande i symbios? Är det verkligen chans att liv har uppstått, och likaså intelligens? Motargumentet är självklart att i ett väldigt stort universum, eller kanske oändligt många sådana, så kan även den minsta sannolikheten inträffa. Men då måste man på samma gång erkänna att exempelvis en transcendent, allsmäktig varelse som åkte tillbaka i tiden och satte allt i rörelse eller rent utav skapade allt, skulle kunna finnas. Eller hur?
Nej, argumentet om att någon skapare måste ha suttit igång allting är inte lika logiskt, det är rent ut sagt ännu mer ologoiskt, mest pga det faktum att du inte kan förklara vad skaparen kommer ifrån.
Hej, här är vi, vi existerar här, hur har vi uppkommit, så att vi kan existera?
Det finns flera sätt o beskriva detta, ett av dom är en teori som har starka stöd och argument på sin sida. (Allvarligt, desto mer man läser på, desto logiskare blir den, sätt dig ner flera timmar och läs på om den så ser du.) Ett av dom andra sätten är att säga "Vi kan inte ha uppkommit ur inget, därför måste något annan/annat ha uppkommit ur inget, så att denna figur som uppkom ur inget, kan ge upphov till oss."
GoD-Mode
Haha :laugh:
Älskar såna kommentarer!
Nej, argumentet om att någon skapare måste ha suttit igång allting är inte lika logiskt, det är rent ut sagt ännu mer ologoiskt, mest pga det faktum att du inte kan förklara vad skaparen kommer ifrån.
Likaså som man inte kan förklara varifrån singulariteten som gav upphov till big bang kom ifrån. Säger man att den har funnits för evigt skulle en gudavarelse lika gärna ha gjort det. Dessutom måste man erkänna att mänsklig logik har sina begränsningar, och att det mesta (om inte allt) vi "vet" och tror bygger på spekulationer och observationer som vi inte kan garantera att de gäller på andra håll. Eller hur?
Likaså som man inte kan förklara varifrån singulariteten som gav upphov till big bang kom ifrån. Säger man att den har funnits för evigt skulle en gudavarelse lika gärna ha gjort det. Dessutom måste man erkänna att mänsklig logik har sina begränsningar, och att det mesta (om inte allt) vi "vet" och tror bygger på spekulationer och observationer som vi inte kan garantera att de gäller på andra håll. Eller hur?
Vad finns det som tyder på att det existerar en "gudavarelse"?
Huffo the A-LagaRe
2008-05-05, 21:17
Antingen hamnar man i Hel, Valhall eller Folkvang.
Tricklev
2008-05-05, 21:19
Vad finns det som tyder på att det existerar en "gudavarelse"?
Helst någon annan förklaring än att evolutionsteorin har brister, om jag får hoppa in såhär o lägga till lite på Trance fråga.
Vi blir till aska eller så ruttnar vi bort. Kanske om tusen år är vi ett träd, en fisk eller en mask. Därför är det viktigt att leva nu, för att det kommer inte bli lika bra förutsättningar någonsin igen sen.
Helst någon annan förklaring än att evolutionsteorin har brister, om jag får hoppa in såhär o lägga till lite på Trance fråga.
Ja, jag antar väl att vi inte pratar om evolutionen nu då den varken behandlar universums eller livets uppkomst.
olander08
2008-05-05, 21:45
När det börjar närma sig kommer iaf jag hyra en korean som får springa med 2x xxl jumper cables efter mig hela tiden.
Nej, allt människan lärt sig genom åren pekar på att det inte finns något afterlife. Ingen hjärnaktivitet > inget liv. Men ooh vad jag hoppas på att det inte är sant...
_Croatian_
2008-05-05, 23:04
Personligen tror jag inte livet tar slut efter döden.
Why? Hur kom jorden till? Big bang? Var kom den ifrån?
Vad jag vill säga är att det finns någonting någonstans med en större kraft änn vad vi kan tänka oss. Något eller nånting måste ha skapat världen eller Big Bang.
Var det bara en slump? Nopes skulle inte tro det. Men vad skapade "gud" eller vem det nu änn är som skapade jorden.
Mycket svår fråga, men jag skulle inte bli förvånad om det fanns ett liv efter döden. Jag har alltid sätt det som att människor underskattar universum och världen. Hursomhelst tror jag på ett liv efter döden, var kommer man leva? Ingen aning, men eftersom jag är Katolik, så tror jag det är något paradis eller ett helvete.
Men alla får tro som dom vill. ;)
Jag brukar inte prata om det här eftersom folk blir så jäkla besserwisser, men det värkar som att folk på Kolo är mogna för att ta emot min tanke.
P.S INGEN vet hur världen eller människan blev skapad till 100%.
Absolut ingen.
Mattedextrin
2008-05-05, 23:09
Personligen tror jag inte livet tar slut efter döden.
Why? Hur kom jorden till? Big bang? Var kom den ifrån?
Vad jag vill säga är att det finns någonting någonstans med en större kraft änn vad vi kan tänka oss. Något eller nånting måste ha skapat världen eller Big Bang.
Var det bara en slump? Nopes skulle inte tro det. Men vad skapade "gud" eller vem det nu änn är som skapade jorden.
Mycket svår fråga, men jag skulle inte bli förvånad om det fanns ett liv efter döden. Jag har alltid sätt det som att människor underskattar universum och världen. Hursomhelst tror jag på ett liv efter döden, var kommer man leva? Ingen aning, men eftersom jag är Katolik, så tror jag det är något paradis eller ett helvete.
Men alla får tro som dom vill. ;)
Jag brukar inte prata om det här eftersom folk blir så jäkla besserwisser, men det värkar som att folk på Kolo är mogna för att ta emot min tanke.
P.S INGEN vet hur världen eller människan blev skapad till 100%.
Absolut ingen.
ja e bara litte nyfiken var får du de där me hellvete ifrån? :confused: har de enns nån grund?!
_Croatian_
2008-05-05, 23:16
ja e bara litte nyfiken var får du de där me hellvete ifrån? :confused: har de enns nån grund?!
Jag sa att jag är Katolsk, nej det har ingen grund precis som allt annat.
Big bang har ingen 100% grun heller.
Men jag ser religionen som en win/win situation.
Jag vill inte låta som en präst här med massa snack om kristendom.
Så jag hoppar av denna tråden nu.
Just my 2 cents.
99% av tiden tror jag på "klick", men sen händer det att jag stannar upp och tänker wtf, hur kan allt detta komma från inget? 99% av tiden svarar jag mig själv med "evolutionen ffs", osv osv... livet är magiskt, jag vill tro att döden är lika magisk..
Lite förvånad att många tänker som mig, alltså *klick* "you gone". Trodde inte människor var så "modiga". Kanske har vi modigare/mer logiska människor på detta forum än vad majoriteten av samhället är?
Go Kollo, the ultimate source of enlightment!
Lite förvånad att många tänker som mig, alltså *klick* "you gone". Trodde inte människor var så "modiga". Kanske har vi modigare/mer logiska människor på detta forum än vad majoriteten av samhället är?
The brave knights of Kolozzeum. ;)
Men vad är det som gör en viss livsåskådning/livssyn/dödssyn modigare än en annan? Jag kanske måste påpeka det är en verklig fråga efter din åsikt och inte ett retoriskt grepp (även om jag själv anser att alla livsåskådningar är tämligen lika fega/modiga).
GoD-Mode
LMAO.
Ren logik är inte alltid det som gör ens existens till det bättre. Säger inte att "*klick*-tänkarna" har fel, absolut inte. Men det är definitivt inte tvunget att den tron gör ens tillvaro och tankestånd angående döden till en behagligare upplevelse.
Jag drömde för första gången att jag dog för någon vecka sen.
Var ute med familjen i trädgården, en atom bomb sprängdes.
- Shit nu dör vi, sa jag.
Poff* Så ba känndes det som man flög iväg (vilket jag också kanske gjorde då en atom bomb sprängdes) Men iaf, tjuvkikade med ena ögat och då såg det ut som om jag var ute i rymden och såg jorden. Lol? Och vi sida om mig var det människor som svävade överallt. Haha.
Eddie Vedder
2008-05-06, 08:37
Jag har reagerat på exakt samma sak i den här tråden faktiskt. Det här är något jag diskuterat vid många tillfällen IRL och då är jag ganska ensam om den tron på döden och människan, d.v.s. jag tror inte på själen eller att ett dugg händer efter att vi dött.
Helt plötsligt startas en tråd på Kolo och nästan ALLA verkar ha den synen.
Jag gissar att King Grub bär ansvaret för detta strikt vetenskapliga synsätt som vi indoktrinerats med här på Kolo.:D
Jag kan glädja den orolige med att man faktiskt lever för evigt. Eftersom tid endast existerar tillsammans med medvetande finns det ingen tid man inte lever. :thumbup:
72 oskulder väntar på mig i himelriket.
Hoppas bara att de inte är "a bounch of ugly looking guys!"
:D
Nä seriöst så tror jag att det är som när man sover, fast man vaknar inte upp bara. Klick.
Äh, de flesta här är väl unga (och nördiga) män, deras egen död ser de som något oändligt avlägset och andras relaterar de inte till. Då är det lätt att hålla det där synsättet.
Granstr0m
2008-05-06, 16:13
jag tror att de blir som innan man föddes, alltså inte så himla mycket å hänga i julgranen. Nåt annat trams om att man föds på nytt och att livet aldrig tar slut har ja svårt å föreställa mig
Daniiiel
2008-05-06, 16:26
När jag dör kommer jag rida sida vid sida med Paksenarrion och tillsammans ska vi rensa världen från de onda gudarna, och skaffa massa barn.
Muskelbyggaren
2008-05-06, 16:49
Jag kan glädja den orolige med att man faktiskt lever för evigt. Eftersom tid endast existerar tillsammans med medvetande finns det ingen tid man inte lever. :thumbup:
Hehe, smart tänkt!
Muskelbyggaren
2008-05-06, 16:53
Jag tror för övrigt inte att något annat händer än att jag förmultnar.
Däremot minskar den inte alls respekten jag känner inför själva livets ändlighet och dagen då min roll här på jorden är utspelad. Jag kan se en skönhet i och känna välbehag kring att det i varje sekund föds nya människor som ska komma att leva ett helt liv som på många vis ska komma att lika det jag själv levt den dag jag kolar. Mina efterföljare kommer också att drömma om framtiden, undra om de räcker till, njuta av en dag i solen och tänka på vad som händer efter döden. Oavsett om det är min granne eller ett litet spädbarn i Tanzania som blir en av dessa.
_Croatian_
2008-05-06, 19:13
Vad har det med mod att göra? Majoriteten av samhället? Hallå?
Jag ska dra upp bara några av en miljard "modiga" människor som trodde på en gud och antagligen ett liv efter döden.
Atilla the hun
El Cid
The black prince of England
William Wallace
Napoloeon
Theoderic (Gothernas Kung)
Jean De'Arc
(Listen kan göras otroligt lång)
Alla dessa var enligt historien troende. Dom trodde att det fanns en gud.
Så vill du säga att tro har någor med mod att göra? Dom nämnda är några av historiens modigase människor. Ok att du kanske tror att det är modigt att "acceptera att det inte finns ett liv efter döden" är helt ok med mig. Men vad är det som säger att det är inte är modigt att tro på ett liv efter döden?
Om man håller upp hoppet om ett liv efter döden kan man se det som modigt också. Jag var tvungen att tilläga det eftersom det var värt att påpeka.
Jag har varit med om att folk som tror på ett liv efter döden och har dött p.g.a det dom tror på. Och även när en blev av med sitt liv för att han inte ville tro på något annat. Det är sant, och det var ett tag sen, jag ångrar att jag ens svarar på detta nu när jag tänker tillbaks på den tiden. Men jag känner bara att när du vill snacka om att vara modig så får du utveckla dig mer.
Fangtastic
2008-05-07, 14:40
Jag är övertygad om liv efter detta. Själen går vidare för kroppen är mera ett skal som man lämnar och går över till någon annan form som man får se då.
Jag är övertygad om liv efter detta. Själen går vidare för kroppen är mera ett skal som man lämnar och går över till någon annan form som man får se då.
vill inte sätta dit dig, bara intresserad..
tror du att du kommer minnas jordelivet?
minns du ett liv innan jordelivet?
eller tror du att när man föds på jorden är det "första" gången?
Man vill ju gärna tro.
Mina föräldrar hymlade aldrig med någon himmel så minns att jag hade en rätt jobbig depressiv period som barn med att komma tillrätta med döden. Vissa barnvisor/barnböcker som på något sätt berör döden var riktigt illa. Minns särskilt någon pedagogisk bok på det lokala biblioteket om en söt liten råtta som är ute och trallar i skogen, blir brutalt överkörd av en bil, följt av att man får följa förmultningsförloppet. Tänkte mig att det var ungefär som att vara en sten att vara död och det verkade inte så spännande.
När mina kompisar skulle konfirmeras så var jag lite sugen på att dra ett snabbdop och hänga på för att inte behöva brinna i helvetet, besinnade mig som tur var.
Nu som vuxen så har jag insett det absurda i kristendomen och dess vänner, men skulle gärna tro på någon form av efterliv bara det fanns något som faktiskt pekade på att det finns. Vad jag har förstått det som med min infernaliska hjärna så finns det verkligen inget i den stilen att erbjuda för tillfället.
Hur hanterar man det här då. Jo man kan försöka filosofera bort problemet. En ganska fin flumtanke som kan trösta är att du är egentligen inte du - en enhet skild från övriga världen, du är universum som skapat sitt eget medvetande. Ditt jag som du upplever det är bara en konstruktion. Sådär kan man hålla på. Meditation kan troligtvis hjälpa till att inse det också på ett mer basalt medvetandeplan än det torra teoretiska.
ArnefronUppsala
2008-05-07, 21:47
Om man hamnar i himmelen. Hur pass ok är det med sex och sånt?
får man leta efter en ny fru i himmelen fast man inte skild sig bara från döden.
Jag tror, som många andra, att det bara säger klick. Sen är man borta.
Det som är lite intressant dock är diskussionen om vad som verkligen fanns i början, innan universum skapades. Teoretiker säger Wasserstoff-Atome (Väteatomer på svenska?), men frågan är vart de kom ifrån? Och hur stort är universum?
Men jo, man slockar nog bara.
Om man hamnar i himmelen. Hur pass ok är det med sex och sånt?
får man leta efter en ny fru i himmelen fast man inte skild sig bara från döden.
Giftemålskontraktet med gud gäller "tills döden skiljer er åt" så det är bara att köra på.
Hur hanterar man det här då. Jo man kan försöka filosofera bort problemet. En ganska fin flumtanke som kan trösta är att du är egentligen inte du - en enhet skild från övriga världen, du är universum som skapat sitt eget medvetande. Ditt jag som du upplever det är bara en konstruktion. Sådär kan man hålla på. Meditation kan troligtvis hjälpa till att inse det också på ett mer basalt medvetandeplan än det torra teoretiska.
För mig är det enkelt att förtränga tanken. Kanske inte funkar för alla. Glömmer jag bort kan det kännas riktigt skit när dom tankarna kommer. Evigt liv hade ju suttit fint..
För mig är det enkelt att förtränga tanken. Kanske inte funkar för alla. Glömmer jag bort kan det kännas riktigt skit när dom tankarna kommer. Evigt liv hade ju suttit fint..
Ja det är det jag kör på i praktiken också. Har svårt att se något positivt i att gå och tänka på det.
ArnefronUppsala
2008-05-07, 22:42
Måste man tänka så jävla mycket på om det finns ett liv eller ej.
Jag tycker att leva livet som det är med smärta och glädje det är vad livet går ut på - Att leva. sen dör man och då går det ut på att man är död dvs lampan släcks.
Finns ingen som bestämd att det "går ut på det sättet" det bara gör.
Damien Thorne
2008-05-08, 07:54
Efter man dött så krossas man av en grävskopa *grr27* *cry*
http://forum.svt.se/jive/svt/category.jspa?categoryID=17 (http://www.svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=2232&lid=puff_1136902&lpos=lasmer)
Nitrometan
2008-05-08, 09:04
Giftemålskontraktet med gud gäller "tills döden skiljer er åt" så det är bara att köra på.
Men om döden inte skiljer dem åt då?
Om de fortfarande är tillsammans efter döden?
Gäller giftermålet då?
Finns ju folk som dött och sen återupplivats. En berättade att han gick i en varm gång och allt var ljust och han ville inte tillbaks till jorden. >.<
Finns ju folk som dött och sen återupplivats. En berättade att han gick i en varm gång och allt var ljust och han ville inte tillbaks till jorden. >.<
pwn.
Kunde inte låta bli, förlåt.
Damien Thorne
2008-05-08, 11:15
pwn?
Även jag blev nyfiken på vad det betyder.
Det är ett internetslangord för own som betyder ägd
http://en.wikipedia.org/wiki/Pwn
Definition of: pwn
In gaming, to trounce an opponent. To be "pwned" is to be defeated unmercifully. Pronounced "pone," "pwen," "pawn" or "pun," the derivation of the term is obscure. Some believe it came from a common typo of "own" because the o and p keys are next to each other.
Fangtastic
2008-05-08, 13:25
vill inte sätta dit dig, bara intresserad..
tror du att du kommer minnas jordelivet?
minns du ett liv innan jordelivet?
eller tror du att när man föds på jorden är det "första" gången?
Huruvida man upplever de då går inte att svara på för de övergår vårt förstånd.
Nitrometan
2008-05-08, 13:31
Efter man dött så krossas man av en grävskopa *grr27* *cry*
Hellre kremerad än krossad.
Fredszky
2008-05-08, 22:00
Jag tror inte på "klick"-teroin, här är en del av mina resonemang:
Du lever nu, du är inte död nu. Om du vore död oändligt lång tid efter (och kanske innan?) livet, är det inte väldigt osannolikt att du befinner dig i livet just nu?
Det är något som skiljer dig från alla andra. Vi har alla liknande uppbyggnad i form av en kropp med en hjärna, men vi upplever saker individuellt och inte tillsammans. Det är något som skiljer alla åt. En förklaring skulle kunna vara en själ, utan att blanda in religon i resonemanget.
En möjlig förklaring till att du lever just nu kan vara att man förlorar uppfattning om tid totalt när hjärnar slutar att fungera. När man inte har den uppfattningen så passerar tiden obemärkt förbi tillsynes oändligt snabbt till dess att något händer. Något skulle vara att du, på kanske något väldigt osannolikt sätt, återuppstår. När man pratar om en oändlighet av tid som passerar oändligt snabbt eftersom den döde inte uppfattar den, så finns det oändligt många möjligheter till reinkarnation. Hur det går till har jag ingen aning om, hur det kom till sig att jag lever i min kropp nu.
Annars kan det vara så att människan inte alls har den kapaciteten att förstå hur universum och livet fungerar, att vi bygger vetenskapen på ett litet korn av en tillfällig sanning i detta universum och de dimensioner vi kan uppfatta.
En tredje möjlighet är att vi lever i illusioner, kan hända att vi är program som körs eller något liknande, att vår "sanning" och världssyn är en illusion. Om du sätter ett nyfött barn i någon slags simulator så är det ju allt det barnet någonsin kommer att upfatta och bygga sin värdsbild på. Det skulle lika gärna kunna vara så.
Ju mer man disskuterar sånt här ju mer förstår man att man så lite förstår, tycker jag.
HajduMan
2008-05-08, 22:11
Med tanke på att kroppen slutar fungera när man dör, så dör även allt det jag är, för allt det jag är finns enbart i mitt huvud. :devil:
Fredszky
2008-05-08, 22:13
Sen är det också välidgt lurigt hur liv kan uppstå. Ditt barnbarnsbarn existerar inte som minsta beståndsdel. (Okej atomerna finns väl runt omkring oss hela tiden och sätts ihop på olika sätt och till slut till ett foster). Men sen kommer ett liv/medvetande uppstå från "ingenting", på samma sätt som du och jag uppstog och fick ett medvetande. Hur går det till? Om vi har ursprunget från ingenting men lever nu, ser jag inget hinder att leva igen efter att vi gått tillbaka till ingenting då vi dör.
Men om döden inte skiljer dem åt då?
Om de fortfarande är tillsammans efter döden?
Gäller giftermålet då?
Jag tolkade det som att det bryts automatiskt i dödsögonblicket, men helt klart värt att fundera på. Hoppas innerligt att mitt råd inte lett till något äktenskapsbrott nu. :em:
HajduMan
2008-05-08, 22:23
Jag vill inte verka kränkande men jag tycker att folk som tror på liv efter döden eller någon annan variant av det har alltid så konstiga teorier till varför dom just tror så.
HajduMan
2008-05-08, 22:24
(Okej atomerna finns väl runt omkring oss hela tiden och sätts ihop på olika sätt och till slut till ett foster)
va
HajduMan
2008-05-08, 22:27
Vad har det med mod att göra? Majoriteten av samhället? Hallå?
Jag ska dra upp bara några av en miljard "modiga" människor som trodde på en gud och antagligen ett liv efter döden.
Atilla the hun
El Cid
The black prince of England
William Wallace
Napoloeon
Theoderic (Gothernas Kung)
Jean De'Arc
(Listen kan göras otroligt lång)
Alla dessa var enligt historien troende. Dom trodde att det fanns en gud.
Så vill du säga att tro har någor med mod att göra? Dom nämnda är några av historiens modigase människor. Ok att du kanske tror att det är modigt att "acceptera att det inte finns ett liv efter döden" är helt ok med mig. Men vad är det som säger att det är inte är modigt att tro på ett liv efter döden?
Om man håller upp hoppet om ett liv efter döden kan man se det som modigt också. Jag var tvungen att tilläga det eftersom det var värt att påpeka.
Jag har varit med om att folk som tror på ett liv efter döden och har dött p.g.a det dom tror på. Och även när en blev av med sitt liv för att han inte ville tro på något annat. Det är sant, och det var ett tag sen, jag ångrar att jag ens svarar på detta nu när jag tänker tillbaks på den tiden. Men jag känner bara att när du vill snacka om att vara modig så får du utveckla dig mer.
Det finns olika typer av mod, och vad jag tror Dav0d menar är nog att han tycker folk är modiga över att kunna erkänna för sig själv att det inte händer något mer när man levt ifrån A till B, att dom kan leva utan att känna en tomhet eller meningslöshet, vilket jag kan hålla med om.
Det finns olika typer av mod, och vad jag tror Dav0d menar är nog att han tycker folk är modiga över att kunna erkänna för sig själv att det inte händer något mer när man levt ifrån A till B, att dom kan leva utan att känna en tomhet eller meningslöshet, vilket jag kan hålla med om.
Jag förstår hur du tänker, men det är något av ett cirkelresonemang, som det alltid blir när man försöker visa att tro är fel eller att tro är rätt. Det kräver ju grundantagandet att den som tror på ett liv efter döden a) har fel, och b) har "valt att tro" av "feghet" (egentligen kräver det väl också att personen tror på något slags paradisliv efter döden, och inte på straff och skärseld) för att slippa fejsa den hårda verkligheten. med andra ord ett "bevis" bara för den övertygade. Samma sak gäller givetvis åt andra hållet.
HajduMan
2008-05-08, 23:00
Jag förstår hur du tänker, men det är något av ett cirkelresonemang, som det alltid blir när man försöker visa att tro är fel eller att tro är rätt. Det kräver ju grundantagandet att den som tror på ett liv efter döden a) har fel, och b) har "valt att tro" av "feghet" (egentligen kräver det väl också att personen tror på något slags paradisliv efter döden, och inte på straff och skärseld) för att slippa fejsa den hårda verkligheten. med andra ord ett "bevis" bara för den övertygade. Samma sak gäller givetvis åt andra hållet.
Jag ser inte det modiga i att tro på liv efter döden, det känns som en plan B till allt riskfyllt man tar (Det var inte alls det jag höll med om som mod, men det verkar vara så du tolkar det, så jag bara svarar) dessutom känns inte mod som ett passande ord, skulle mer kalla det för "ork att acceptera" SIN logiska tro.
Jag ser inte det modiga i att tro på liv efter döden, det känns som en plan B till allt riskfyllt man tar (Det var inte alls det jag höll med om som mod, men det verkar vara så du tolkar det, så jag bara svarar) dessutom känns inte mod som ett passande ord, skulle mer kalla det för "ork att acceptera" SIN logiska tro.
Jag måste erkänna att jag inte riktigt hänger med nu (jag anar ett samband mellan det och det som du skrivit inom parentes?).
Personligen ser jag bara inte riktigt hur det ena eller det andra skulle vara modigare. Inte heller det som du skrev om att erkänna att det inte finns någon fortsättning efter döden utan att känna meningslöshet; det känns lite som att anta att man borde uppleva att livet är meningslöst eftersom det inte varar för evigt. Och varför borde man det (om du förstår hur jag menar)?
Men det är ju återigen min uppfattning, och den är inte mer rätt än någon annans.
HajduMan
2008-05-08, 23:16
Jag måste erkänna att jag inte riktigt hänger med nu (jag anar ett samband mellan det och det som du skrivit inom parentes?).
Personligen ser jag bara inte riktigt hur det ena eller det andra skulle vara modigare. Inte heller det som du skrev om att erkänna att det inte finns någon fortsättning efter döden utan att känna meningslöshet; det känns lite som att anta att man borde uppleva att livet är meningslöst eftersom det inte varar för evigt. Och varför borde man det (om du förstår hur jag menar)?
Men det är ju återigen min uppfattning, och den är inte mer rätt än någon annans.
Jag är trött så jag orkar inte tänka så det kan hända att det blir rörigt men iaf, Jag känner ingen meningslöshet eller tomhet bara för att jag inte tror på någon uppföljare av mitt liv, själ, gloria, whatever, men det är nog många som gör det/hade gjort det utan någon "trygghet", en jäkla massa i min närhet iaf, och det accepterar jag(dock inte innerst inne), ibland händer det att jag frågar varför dom tror si eller så, men jag undviker att försöka övertala(iaf till en viss gräns haha), nu händer det kanske att det blev offquote, men jag har nog alzheimer, så nu ska jag sova, gonatt!
Fredszky
2008-05-09, 10:53
va
Vad jag menar med det är att atomer återanvänds i ett kretslopp. En kossa äter gräs, gräset omvandlas till protein, en människa äter sen kossan/proteinet och producerar spermier av samma atomer.
Poängen är att byggstenarna för ett medvetande finns överallt omkring oss men ett medvetande uppstår inte förän de sätts ihop på rätt sätt.
Ignatius72
2008-05-09, 11:05
Det som händer är tack och godnatt. Vissa saker vill man att det ska vara häftigare, mer komplicerat och meningsfullare än vad det är, men tyvärr.
Man blir upplöst till vätska och hälls ut i avloppet. :D (http://www.aftonbladet.se/nyheter/article2433443.ab)
Jag vill inte tänka på det som ridå men det är ju så det lär vara. Därför tänker jag inte på det så utan jag har en ganska romantiserad vision om vad som händer. En vision som ändras från dag till dag.
Fuck logic.
Ganska skum grej egentligen, att en klump atomer kan begrunda och studera sig själva. Nästan provocerande.
Ganska skum grej egentligen, att en klump atomer kan begrunda och studera sig själva. Nästan provocerande.
Haha, ja. Klockrent.
ManuelIT
2008-05-09, 14:23
*Klick*... och sen är det över.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.