handdator

Visa fullständig version : Ang. marklyft som massbyggare

Animalistic
2008-05-04, 17:01
många säger sig få fin ryggmassa pga av marklyft, kör dom/ni med 8+ reps då?
eller kör ni med ~5 för att bygga en bra rygg? vilket i sig verkar helt ologiskt om man ska gå på allt som sägs om att 8+ bygger, mindre bygger bara styrka

jak er forvirat hest!

Durre
2008-05-04, 17:36
Förut när jag körde marklyft i ca 6 månader och då varje vecka var det runt 4-8 reps, märkte att det byggdes rejält under den tiden, speciellt djupet.

jwzrd
2008-05-04, 17:40
Det är med marklyft som med knäböj; har man en dålig/ineffektiv teknik så blir fler än bara ett fåtal reps farligt och kontraproduktivt. Dels för att lyftaren ödslar mängder med energi på "fel" saker och dels för att skaderisken ökar när den lyftaren blir trött.

Lösningen är att lägga energi på att lära sig övningarna riktigt bra.

Animalistic
2008-05-04, 17:57
Det är med marklyft som med knäböj; har man en dålig/ineffektiv teknik så blir fler än bara ett fåtal reps farligt och kontraproduktivt. Dels för att lyftaren ödslar mängder med energi på "fel" saker och dels för att skaderisken ökar när den lyftaren blir trött.

Lösningen är att lägga energi på att lära sig övningarna riktigt bra.

och sedan?

Wao
2008-05-04, 18:00
Sen kanske du kan tänka i de banor att öka reps antalen?

jwzrd
2008-05-04, 18:02
och sedan?

Och sedan kan du träna övningen som alla andra du behärskar väl.

Jorgen
2008-05-04, 18:03
och sedan?

Träna. ;)

Mark är inte annorlunda andra övningar. Du kan köra treor och du kan köra tolvor, resultaten lär du få ändå.

Man måste inte köra lågreps i mark för att bygga (även om det är roligt).

Edit: Fan, långsam. *grr*

Mapa
2008-05-04, 18:04
klart du växer av 3or och 5or...

t.ex. om du vid tillfälle 1 gör en 5a på 140 och och vid tillfälle 2 gör en 5a på +200.. tror du inte att du är större/har en bättre rygg vid tillfälle två?

edit:
oj, seeeg

Timme
2008-05-04, 18:07
och sedan?

Jag tycker inte att mer en 5 reps är någon höjdare i mark. Just för att man blir så trött och risken ökar för att det ska bli fler reps med kass teknik.

Om ditt 3RM i marklyft är 130kg när du börjar och sedan efter en viss tids träning har ett 3RM på 200 i marklyft så är det ju inte så konstigt att du har större ryggmuskler. Det kvittar nog för massan hur du tränade för att ta dig dit. Faktum är att man måste han en viss mängd muskler för att klara 3 reps på 200kg och ännu större muskler för att klara mer vikt än så.

Så över 5 reps i mark gillar inte jag. Det finns en del som tränar fler men jag tror att <5 reps är säkrast.

Jag lovar dig att det finns inte någon i världen med små muskler som klarar 3x300 i mark.

Timme
2008-05-04, 18:10
Jag var segast. Men men.

Man kan bygga bra med 12or i mark och man kan bygga bra med 3or.

Jorgen
2008-05-04, 18:13
Jag tycker inte att mer en 5 reps är någon höjdare i mark. Just för att man blir så trött och risken ökar för att det ska bli fler reps med kass teknik.

Om ditt 3RM i marklyft är 130kg när du börjar och sedan efter en viss tids träning har ett 3RM på 200 i marklyft så är det ju inte så konstigt att du har större ryggmuskler. Det kvittar nog för massan hur du tränade för att ta dig dit. Faktum är att man måste han en viss mängd muskler för att klara 3 reps på 200kg och ännu större muskler för att klara mer vikt än så.

Så över 5 reps i mark gillar inte jag. Det finns en del som tränar fler men jag tror att <5 reps är säkrast.

Jag lovar dig att det finns inte någon i världen med små muskler som klarar 3x300 i mark.

Lustigt nog fick Wolf frågan om marklyft på seminariet jag var på med honom igår.
"Kör du mark och hur mycket kör du på?" Alla förväntade sig nog att han skulle svara 300kg eller något, men svaret var 180kg. Motiveringen var att han inte var en styrkelyftare utan en bodybuilder. Så det går nog att bygga stora muskler med lättare vikt. Kan ha lite med hur intensivt man tränar också. :)

Men jag håller med dig, över fem reps är inte lika roligt.

jwzrd
2008-05-04, 18:15
Jag var segast. Men men.

Man kan bygga bra med 12or i mark och man kan bygga bra med 3or.

Tricket är att det är lättare att lära någon kontrahera armen mot en kabel än det är att lära en datakropp lyfta mark.