Visa fullständig version : Finns så många Omega-3?
Har testat ett par stycken olika Omega 3-tabletter/kurer och undrar vad som egentligen skiljer alla åt?
alla dom olika märkerna ja prövat så har tabletterna sett likadana ut men det kan skilja sig jättemycket i pris. Finns det "renare" omega 3 eller ere bara nått som vissa tillverkare säger? nu pratar jag inte om sälolja lr krill osv, utan vanliga traditionella omega 3-tabletter.
vet inte om frågan blev luddig men ja undrar alltså hur/om det är ngn skillnad på dyr kontra billig omega 3
någon smo kan hjälpa killen? *rolleyes*
Klart att det finns olika kvalitéer av fiskolja.
Fiskolja går att köpa bulkvis på världsmarknaden och är lätt att stoppa i kapslar. Jag har lämnat oljevärlden men det går att skilja bra och dålig fiskolja på smaken. En olja som smakar mycket fisk och som ligger kvar i halsen länge är sämre än en olja med lite smak.
Satsa på ett välkänt märke.
Skiljer sig musseloljan lyprinol sig mycket från en bra fiskolja? Den sägs ju dels ha en bra fettsammansättning, dels ha många bra naturliga antioxidaner.
Hahahah det är ju samma olja alting. tror du den ena är strömmingolja och den andra är torskolja? =) det är nog inte mycket som skiljer.
Kan säga jag lagt märke till samma sak, att alla är lika. bäst pris har ********
Scratch89
2008-05-05, 19:25
Hahahah det är ju samma olja alting. tror du den ena är strömmingolja och den andra är torskolja? =) det är nog inte mycket som skiljer.
Jo, det är stor skillnad beroende på vad man köper för tabletter. Det finns många fiskar som man kan utvinna olja ifrån. Om fettet däremot har olika kvalitet är jag inte säker på, men det är sannolikt att det är så.
Ofta är det 180mg av en och 120mg av en annan långkedjad omega-3. Det är EPA och DHA men jag minns inte vilken som hade vad.
Klart att det finns olika kvalitéer av fiskolja.
Fiskolja går att köpa bulkvis på världsmarknaden och är lätt att stoppa i kapslar. Jag har lämnat oljevärlden men det går att skilja bra och dålig fiskolja på smaken. En olja som smakar mycket fisk och som ligger kvar i halsen länge är sämre än en olja med lite smak.
Satsa på ett välkänt märke.
borde de inte va så att dom tabletter då fisksmaken sitter kvar länge, dom är bättre fiskolja (fett) i? *rolleyes* de låter mest logiskt för mig :em:
Ren fiskolja är smaklös och ger ingen irriterande ( härsken )smak i halsen.
Calleman
2008-05-08, 12:16
Hur är kolozzeums egna Omega-3, är det rätt proportioner?
Då är nog den jag köper nu den bästa jag provat hittills. Friggs omega på flaska smakar inte så mycket och är 3-4 ggr så billig (ca 50kr för 150 ml) som de flesta kapslar.
Börja med flaska du med, vänj dig vid att dricka det LuThe, det blir så mycket billigare än att låta tillverkaren kapsla in det åt dig. Och dessutom känner du smaken vilket gör att du kan jämföra märken och avgöra vilken som har bättre kvalité. Det är mitt tips.
Jag lånar tråden lite; när går gränsen för att börja ta omega 3 som tillskott? Om man aldrig äter fisk eller annat omega 3-rikt? Själv äter jag fisk varje vecka och äter omega 3-berikat smör varje dag, och jag använder inte omega 3 som tillskott - har dock dålig koll på om jag ligger på lagom nivå, men jag vill tro det :)
Eddie Vedder
2008-05-08, 15:06
Att sträva efter 1E% från omega-3 fettsyror om dagen är nog lämpligt. Har svårt att tro att du inte skulle uppnå det utslaget på en veckas tid.
Men att ligga högre är sannolikt inte fel, har man dessutom ett högt intag av omega-6 är ju också ett högre intag viktigt för att hålla kvoten dom emellan på en bra nivå.
Men om man i det fallet främst bör sänka intaget av omega-6 eller ligga på samma intag men öka omega-3 vågar jag inte säga. Mycket fleromättat fett i kosten ställer ju höga krav på antioxidativt skydd.
Hur är kolozzeums egna Omega-3, är det rätt proportioner?
Det där med proportioner är inte så viktigt när det gäller fiskolja. De flesta oljorna hamnar kring 30 % Omega-3 med 18 % EPA och 12 % DHA. Visst finns det oljor med andra förhållanden mellan EPA och DHA och möjligen, möjligen skulle en olja med mer EPA vara bättre.
Det finns oljor där man plockat bort de mer mättade delarna och mängden Omega-3-halten är högre, upp mot 70 %. Själv tycker jag det är onödigt att betala extra för en upprening som jag inte upplever som avgörande.
-Englund
2008-05-08, 21:47
Jag lånar tråden lite; när går gränsen för att börja ta omega 3 som tillskott? Om man aldrig äter fisk eller annat omega 3-rikt? Själv äter jag fisk varje vecka och äter omega 3-berikat smör varje dag, och jag använder inte omega 3 som tillskott - har dock dålig koll på om jag ligger på lagom nivå, men jag vill tro det :)
Fredrik Paulún säger att man äter fet fisk 3-4 ggr i veckan("normalstora portioner") så äre chill... :cool:
machine gun
2008-05-08, 21:50
Fredrik Paulún säger att man äter fet fisk 3-4 ggr i veckan("normalstora portioner") så äre chill... :cool:
Det räcker tom med 2 ggr/vecka som regel.
Det räcker tom med 2 ggr/vecka som regel.
Hm, vad för kvot siktar man på då? Jag har tidigare läst om att kvotten o3:o6 bör vara så nära 1 som möjligt men det låter ju inte sannolikt med tillskott på 2 gram per vecka (även om det givetvis beror på vad man äter i övrigt)
EDIT: läste fel, stog visst fisk inte tillskott.. dags att fixa brillor kanske :) men i alla fall, vad för kvot bör man sikta på?
Eddie Vedder
2008-05-09, 05:57
EDIT: läste fel, stog visst fisk inte tillskott.. dags att fixa brillor kanske :) men i alla fall, vad för kvot bör man sikta på?
Det där med "den optimala kvoten" är något som diskuteras och inte står helt klart. Vissa påstår, precis som du säger, att kosten bör bestå av kvoten 1:1. Den "allmänt rådande" åsikten idag är väl att en kvot på 1:5 (n-3:n-6) är lämplig. Det är lite svårt då omega-3 har en högre affinitet än omega-6. De konkurrerar om samma enzymsystem (desaturaser och elongaser) och omega-3 fettsyrorna är något "starkare" så risken kanske finns att en annan kvot skulle innebära att omega-3 konkurrerar ut omega-6 t.ex.
Den första effekten av Omega-6-brist är tunn och ömtålig hud. Brister på Omega-6 drappar vävnader med kraftig tillväxt. Huden är i ständig tillväxt och är lätt att studera.
Brist på Omega-6 drabbar oftast personer som äter en mycket fettfattig kost som t e x att leva enbart på ris.
Snarare leder ett överskott av Omega-3 till att man lätt drabbas av blåmärken och blödningstiden på små sår blir mycket lång eftersom blodet tar längre tid på sig att stelna.
Den första effekten av Omega-6-brist är tunn och ömtålig hud. Brister på Omega-6 drappar vävnader med kraftig tillväxt. Huden är i ständig tillväxt och är lätt att studera.
Brist på Omega-6 drabbar oftast personer som äter en mycket fettfattig kost som t e x att leva enbart på ris.
Att äta Omega-6-rik kost skulle alltså kunna vara ett möjligt alternativ för att slippa hudbristningar vid styrketräningsrelateradeområden som t.ex. axlar, vid viktökning?
Att sträva efter 1E% från omega-3 fettsyror om dagen är nog lämpligt. Har svårt att tro att du inte skulle uppnå det utslaget på en veckas tid.
Hittade relevant information från SLV:
Kosttillskott
Livsmedelsverket rekommenderar inte friska människor att äta extra tillskott av omega-3, i form av till exempel fiskolja. Det bästa är i stället att äta en varierad kost med fisk tre gånger i veckan, varav fet fisk en gång. Genom att äta varierat får man i sig alla de näringsämnen som behövs för att man ska må bra.
http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=14548&epslanguage=SV
Att äta Omega-6-rik kost skulle alltså kunna vara ett möjligt alternativ för att slippa hudbristningar vid styrketräningsrelateradeområden som t.ex. axlar, vid viktökning?
Verkar mycket långsökt. Då får du istället ökad risk för blodproppar, förhöjt blodtryck, skador av fria radikaler mm. Vi bör nog hålla oss till näringsrekomendationerna.
schabo-labo
2008-06-17, 16:16
Ren fiskolja är smaklös och ger ingen irriterande ( härsken )smak i halsen.
Enligt detta test skiljer det sig ganska mycket om tabletterna legat framme en stund. Det verkar som det är mycket viktigt att man förvarar omegan i ett väl sluten burk och ev något kyld också t.o.m.?
http://www.omega-3.se/oxidation.html
Helt OT:D
Det har hänt någon gång att jag stått med en fiskolja med svag gul färg. Uppgiften var att rena oljan ett sista steg för att få den färglös.
...vid lunch var den brun:confused: ...vid eftermiddagsfikat var oljan svart*gah!*
Gör om..gör rätt.
schabo-labo
2008-06-17, 17:45
Hej!
Har en fråga gällande innehåll kontra pris:
120st 1000mg med "70% omega-3 fettsyror i triglyceridform" tabletter kostar 217kr.
Jämfört med:
90st 1000mg varav "330mg utgörs av omega-3 i form av triglycerider" som kostar 120kr.
Visst blir det första alternativet billigare? Men är det nån nackdel med att det är 70%-igt?
TylerDurden84
2008-06-17, 17:53
Lite offtopic, men på 9 av 10 burkar med fiskolja så utlovas högre fettförbränning vid regelbundet intag. Är detta en långlivad myt eller har Omega-3 en märkbar fettförbännande effekt?
schabo-labo !
Den upprenade blir billigare när jag också räknar.
Finns ingen nackdel med den 70% vad jag kan se. Kontrollera bara så att både EPA och DHA finns med i rimliga proportioner.
Innehåll per kapsel: Naturlig fiskolja i högkoncentrat. 1000 mg fiskolja varav ca 70 % är omega-3 fettsyror. Av 1000 mg fiskolja utgör EPA 33%, DHA 22 % och DPA 5 %.
Står det på min burk. Vilken av de tre är den viktigaste?
Ser rimligt ut. Dela med två så kommer du inte så långt ifrån 18 % EPA och 12% DHA som verkar vara standard på ren fiskolja. Möjligen att EPA är något lägre men det är säkert bara en avvikelse i analysen.
Svårt att säga att den ena fettsyran är viktigare än den andra. Jag skulle säga att EPA är mer intressant..
StandAlone
2008-06-18, 22:01
Skiljer sig musseloljan lyprinol sig mycket från en bra fiskolja? Den sägs ju dels ha en bra fettsammansättning, dels ha många bra naturliga antioxidaner.
Det skiljer sig en hel del. Innehåller EPA och DHA visserligen, men även ETA som inte finns i vanlig fiskolja.
Lyprinolen är klart mer potent i antiinflammatoriskt syfte. (även om fiskoljan naturligtvis inte är dålig)
berra_berra
2008-06-18, 23:45
http://www.icakuriren.se/ArticlePages/200802/07/20080207145105_Icak195/20080207145105_Icak195.dbp.asp
http://www.omega-3.se/oxidation.html
Några länkar om Omega 3... :)
http://www.icakuriren.se/ArticlePages/200802/07/20080207145105_Icak195/20080207145105_Icak195.dbp.asp
Hon rekomenderar koncentrerad fiskolja för att inte få för mycket mättat fett och slippa äta så mycket.
Jag är inte säker att det är det mest optimala. Omega-3 och mättat fett sitter omvartannat på samma triglycerider ( eg triacylglycerol ). Tar man bort de mättade fettet kommer också en viss del av Omega-3 att försvinna. Det var därför jag frågade efter proportionerna mellan fettsyrorna.
Powerexpress
2008-06-20, 11:28
Kan rekommendera sälolja.
Hittade relevant information från SLV:
...jaha?
Om man nu vill ha ~10 g Omega-3 fetter/dag då? Självklart kan det diskuteras om det behövs så pass mycket. Men vid hårt och långvarigt dietande (som jag själv håller på med) skulle det väl kunna ge positiv effekt?
Knappast något positivt med 10 g Omega-3. Det låter som en terapeutisk dos för någon med störd omsättning av fleromättat fett ( Läs någon med extrem förmåga att förbränna fettsyrorna innan de kan byggas in i något membran ).
Den mängden kan säkert öka risken för skader pga fria radikaler:(
LadyInsane
2008-06-24, 21:17
Har läst att man kan testa sitt omega-3. In i frysen ska den på kvällen, och om den fortfarande är relativt mjuk på morgonen är den av bra kvalite. Någon som vet ifall det funkar?
theoppositescollide
2008-06-24, 22:32
Vart får man annars i sig Omega-3, förutom fet fisk? Jobbar 7 dagar i veckan på en restaurang (12'ish-timmar per dag) så allt jag äter är från menyn vi har, och den enda fisken vi har är friterad rödspätta. Annars blir det mest lövbiff, kyckling, burgare och dylika proteinkällor (förutom proteinpulvret), så hade det varit en god idé att knapra lite omega-3?
Linfrö/linfröolja.
Finns även i relativa mängder i vilt samt boskap som är uppfödd på gräs.
Har läst att man kan testa sitt omega-3. In i frysen ska den på kvällen, och om den fortfarande är relativt mjuk på morgonen är den av bra kvalite. Någon som vet ifall det funkar?
Jaha...aldrig funderat över ett sådant test. Vad det mäter är smältpunkten på fettet. Omega-3 är flytande i frysen medan det mättade fettet stelnar. Eftersom fiskfettet är en blandning borde allt fiskfett vara halvmjuk i frysen:confused:
Jag tror, tror, att det inte går att få ut något vettigt ur det enkla testet.
Linfrö/linfröolja.
Finns även i relativa mängder i vilt samt boskap som är uppfödd på gräs.Inte DHA och EPA vilket är dem oljerna som man menar när man talar om de positiva effekterna från omega-3. Den enda vettiga källan till dessa är fisk, kapslar eller djur uppfödda på fisk eller fiskolja. Det finns någon typ av alg som också ska innehålla oljerna, jag har aldrig sett den säljas i butik dock, fast sen har jag inte heller letat.
Bumpar en gammal tråd. Vad är det för skillnad på Omega3 ifrån Krill (ett djur som påminner om en räka) och från fisk?
I vissa fall är Krill 2-3 gånger så dyrt, och det ska tydligen vara den nya inne grejen i Norge när det gäller omega3.
Är det någon större skillnad eller har man hittat på ett nytt namn för att kunna tjäna bättre pengar?
Att i fiskoljan sitter alla fettsyrorna på triglycerider. Fosfolipiderna har man tvättat bort.
I krilloljan, som är relativt ny på marknaden, har man behållt fosfolipiderna i oljan. Det är här fördelarna och nackdelarna sitter.
Fördelarna är att fosfolipider ofta innehåller en större andel fleromättat fett med de spännande fettsyrorna EPA och DHA. Upptaget är lite annorlunda också, men här är jag dåligt påläst.
Nackdelen är att oljan blir lite svårare att tvätta oljan när fosfolipiderna är kvar. Ett vågspel som tillverkaren av krilloja tydligen löst.
rockbell
2009-05-19, 09:36
Jag brukar hälla lite rapsolja på maten då och då, och samtidigt äta omega 3 kapslar (farirings). Hur många kapslar per dag tror ni att jag måste äta?
smeander
2009-06-06, 11:25
Han säger så men forskning visar ju hur mycket som helst på just omega 3.
Under deff så ger omega3 mättnadskänsla, en studie under 8v visade att ett dagligt intag bidrog till bättre mättnadskänsla, man analyserade bara mättnadskänslan de två sista veckorna av studien. Detta är ju optimalt under deff då man inte vill gå hungrig!
Forskare från Japan rapporterar att Omega-3 kan minska vikten genom att förbättra fettomsättningen.
Vetenskapsmännen testade på en grupp av möss som fått en kost med mycket fett och Omega-3 och de ökade mindre vikt och använde mer fett än de möss som inte fick något kosttillskott. Studie är publicerad i Journal of Nutrition.
Forskare från neurologiavdelningen vid University of Pittsburgh Medical Center, USA har undersökt hur bra omega-3 fetterna EPA och DHAär på att behandla inflammation. I studien utvärderades totalt 250 patienter för icke kirurgisk ryggsmärta, alla tog NSAID. Varje person fick 2,4 gram av Omega-3 per dag i två veckor följt av 1,2 gram per dag i 8 veckor. Man följde upp testerna och frågade personerna hur de kände sig.
Hela 69% av personerna som fick Omega-3 sa att de haft mindre ledont. Över hälften av personerna kunde sluta ta sina läkemedel (NSAID) för sin ledsmärta. Dessutom var 80% mycket nöjda med omega-3. Bäst av allt, det fanns inga rapporter om bieffekter.
Det finns hur mycket artiklar och forskningsrapporter som helst att läsa om omega3 och fiskolja i ren allmänhet, men ett dagligt intag är ju ett måste, personligen så käkar jag 5-6tab á 1000mg varje dag.
Kika runt på nätet så kommer du hitta fler fördelar och inga nackdelar!*drool*
billanpillan
2009-06-09, 13:46
VAd gör själva omega-3 :p?
Jag äter fisk max 1 gång i veckan, så det kanske vore bra att ta sådana, men vad har dom för "effekt"?
King Grub
2009-06-09, 13:49
Anders The Peak
2009-06-09, 14:19
Jag har gett upp Omega 3 och övergått till Torskleverolja (tran) Betydligt bättre preparat.
Eddie Vedder
2009-06-09, 15:27
Jag har gett upp Omega 3 och övergått till Torskleverolja (tran) Betydligt bättre preparat.
Innehåller inte det väldigt väldigt höga halter av vitamin A?
Hur kan man ge upp Omega-3:confused:
Vi måste ha i oss det på något sätt.
Torskleverolja låter som en retinol/A-vitamin-bomb. Måste bli massor med retinol för att komma upp i de gram EPA och DHA vi behöver.
Christyle
2009-06-09, 18:43
är det bara Olja i? inehåller det ingen som helst Protein?
Eddie Vedder
2009-06-09, 18:48
är det bara Olja i? inehåller det ingen som helst Protein?
Ja det är olja, rent fett. Protein måste ju inte finnas i ALLT.
Christyle
2009-06-09, 18:51
Ja det är olja, rent fett. Protein måste ju inte finnas i ALLT.
jo jag vet tänkte bara att det liksom kom från fisken
King Grub
2009-06-09, 19:28
Fett är fett. Det finns inte protein i fett. Oavsett om det är fiskfett, fett från kött, eller fett från olivolja eller annat.
Anders The Peak
2009-06-09, 21:49
Hur kan man ge upp Omega-3:confused:
Vi måste ha i oss det på något sätt.
Torskleverolja låter som en retinol/A-vitamin-bomb. Måste bli massor med retinol för att komma upp i de gram EPA och DHA vi behöver.
Nej jag menade inte att jag gav upp omega 3. Men har hittat ett bättre alternativ av förädlad torskleverolja med betyligt bättre sammansättning.
Det finns alltid en risk mer retinolen men det är inte fel att få i sig d-vitamin av bra kvalitét.
Vad finner du som är bättre i torskleveroljan ?
Att fettsyrorna sitter på fosfolipider, som i krillolja ?
Att fettsyrorna sitter på andra positioner på triglyceriden, som i säl- och valolja ?
schabo-labo
2009-06-28, 12:22
Hej vad tror ni om Möllers Tran? (Vågar inte länka..)
250ml flaskor, en dos á 5ml ger 1,2mg omega 3 varav 0,6mg dha och 0,4mg epa. Kostar 99kr flaskan.
Så en flaska ger 50 doser så 1,2mg kostar 2kr, det är väl ett rätt bra pris? Men hur är det nu med hållfastheten eftersom det är en glasflaska? Nån som har provat produkten?
Ger dig 1/4 av ditt dagsbehov av retinol/A-vitamin. Bra eller dålgit är beroende på hur mycket retinol resten av kosten innehåller.
50 dagar på en öppnad flaska som står i kylskåpet är nog rimligt.
schabo-labo
2009-06-28, 12:50
Tack för svaret. Har för mig att den kan härskna eftersom ljuset påverkar mera eftersom det är glasflaska?
Oljan tar stryk av solljus.
Jag antar att glasflaskan är mörk eller säljs i en skyddande yttterkartong.
schabo-labo
2009-06-28, 12:55
Japp den är mörk flaskan. Tack för svaret.
rockbell
2009-06-28, 21:24
Jag brukar hälla lite rapsolja på maten då och då, och samtidigt äta omega 3 kapslar (farirings). Hur många kapslar per dag tror ni att jag måste äta?
(Äter typ aldrig fisk annars.)
mattilainen
2009-06-28, 21:26
står väl på förpackningen? Annars är väl två kapslar två ggr om dagen vad jag tagit. Inte fairings men ändå
Ni som använder och har använt Omega-3 under en tid, märker ni en förändring mot när ni inte äter det? Hjälper det er nåt? Jag käkar det sedan 1 månad men vet inte om jag ska fortsätta. Iofs är det ju skitbilligt...
mattilainen
2009-06-28, 22:48
jag märker inte av det så att man känner något speciellt men jag vet att jag inte får i mig tillräckligt med omega 3 annars..
schabo-labo
2009-06-29, 07:46
(Äter typ aldrig fisk annars.)Har för mig att det beror på hur mycket omega 6 du får i dig, alltså förhållandet mellan omega 3 och omega 6 är det riktvärde du ska se efter. Vet tyvärr inte vilket det ideala förhållandet är, men 1:6 om jag inte är helt ute och cyklar?
Eddie Vedder
2009-06-29, 08:44
Vet tyvärr inte vilket det ideala förhållandet är, men 1:6 om jag inte är helt ute och cyklar?
Det tror jag inte. Det optimala förhållandet är omdiskuterat men en så hög siffra som 1:6 har jag aldrig stött på.
Juliette
2009-06-29, 08:57
Lånar tråden lite :)
Jag har märkt senaste dagarna att mina omega-3 kapslar (märke: Fritt Flyt) luktar ganska starkt av fisk, de luktar alltså fast de är i en gelatinkapsel + burk. De luktar inte illa, men ganska mycket fisk. Har inte märkt det tidigare på andra märken, kan det vara för att det är så varmt som de börjat lukta, och är det en fördel att förvara dem i kylskåp nu under de varma månaderna?
Du ska alltid förvara fisksloja i kylskåpet.
Fisksmak är sådär. Det är en indikering men betyder inte att oljan är dålig. Värre ifall du får beska uppstötningar i svalget timmen efteråt. Då har du tydlig indikering på att oljan är härsken.
Sweety87
2011-08-10, 10:34
Du ska alltid förvara fisksloja i kylskåpet. Hur länge håller fiskolja i genomsnitt i kylskåp? I gelatinkapslar.
vicarious
2011-08-10, 10:35
Hur länge håller fiskolja i genomsnitt i kylskåp? I gelatinkapslar.
Kolla bäst-före på burken. Brukar väl vara nåt år, om inte mer.
Så summa summarum?
Vilket Omega-3 tillskott tillfredställer kraven på en bra fördelning mellan EPA och DHA samt har bra kvalité?
Själv har jag bara använt Kolozzeum's egna Omega-3 och kan inte säga att jag har negativa eller positiva erfarenheter av det.
vicarious
2011-08-10, 22:33
Vilket Omega-3 tillskott tillfredställer kraven på en bra fördelning mellan EPA och DHA samt har bra kvalité?
Alla? I tillräcklig mängd.
Själv har jag bara använt Kolozzeum's egna Omega-3 och kan inte säga att jag har negativa eller positiva erfarenheter av det.
Vilka positiva eller negativa erfarenheter hade du tänkt att du skulle kunna uppleva? Det är inget man "känner".
Använder Omega-3 som tillskott eftersom jag inte äter alltför mycket fisk. Det finns inga förväntningar på att det ska ge någon boost, det är helt enkelt en automatisk del av dagen för att främja bättre hälsa överlag.
Hm, jag har alltid haft mina Omega-3-kapslar i ett köksskåp. Kanske ska ta och stoppa in dom i kylskåpet då.. :o
vad är det för dagligt intag på fiskolja?
Eddie Vedder
2011-08-13, 11:57
vad är det för dagligt intag på fiskolja?
RDI av omega-3, från alla källor, är cirka 1E%. Inget behöver komma från fiskolja om det tillgodoses på annat sätt.
Vet någon av er vad det är för andel EPA och DHA i friggs flytande omega-3? Det står inte på förpackningen eller deras hemsida och de svarar inte på mina mail. Såg nämligen att man kunde få tag på en 150 ml flaska för 39 spänn på ICA Maxi.
proteinsynthesis
2011-08-15, 22:06
Vet någon av er vad det är för andel EPA och DHA i friggs flytande omega-3? Det står inte på förpackningen eller deras hemsida och de svarar inte på mina mail. Såg nämligen att man kunde få tag på en 150 ml flaska för 39 spänn på ICA Maxi.
Standard är ju 30 % dha + epa
Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
Fredrik_S
2011-08-15, 22:08
Vik upp fliken det står under den på flaskan.
Linfröolja då? Är den bra? Hur mycket bör man ta? Och spelar det någon roll när man tar den?
KalleTeodor
2011-08-15, 23:06
Jag har börjat med eye-q någon som kör på den eller vet om den är bra eller dålig? har bara kört ett par dagar än så länge.
eye-q har en annan användning.
Det är fiskolja och jättenattljusolja. Jag skulle ta oljorna var för sig ifall det var GLA jag ville ha.
Eddie Vedder
2011-08-16, 09:16
Linfröolja då? Är den bra? Hur mycket bör man ta? Och spelar det någon roll när man tar den?
Det minst dåliga alternativet som man får tag på i vanliga affärer om man är vegetarian eller fiskproteinallergiker. Så om du absolut inte kan/vill äta något från fisk kan du ju köpa linfröolja.
Men det är en ganska usel källa till EPA och DHA. Det är i princip alla vegetabiliska källor. Möjligtvis med undantag av alger.
Okejokej, är dock inte vegetarian. Utan det är farsan som använder linfröoljan och då har jag använt den i tron om att det är samma som fiskolja. Så fiskolja är att rekommendera framför linfröolja?
KalleTeodor
2011-08-16, 19:59
eye-q har en annan användning.
Det är fiskolja och jättenattljusolja. Jag skulle ta oljorna var för sig ifall det var GLA jag ville ha.
Vad menar du? Eye-Q är ju också omega 3 väl? Vad för användning menar du?
Eddie Vedder
2011-08-16, 20:25
Så fiskolja är att rekommendera framför linfröolja?
Om det är EPA och DHA man vill ha så är svaret tveklöst ja.
Vad menar du? Eye-Q är ju också omega 3 väl? Vad för användning menar du?
Kontrastseende, antar jag.
Eye-Q marknadsförs som något för hjärnan och inlärningen. Själv skulle jag använda originalet som också innehåller kraftfulla antioxidanter.
Anders The Peak
2011-08-17, 09:08
Jag skulle komplettera min fiskolja/tran med GLA (Gamma linolensyra) som finns att köpa för en billig peng eftersom eye q blir fruktansvärt dyrt om man ska upp i doser som ger effekt på ADD eller för andra terapeutiska ändamål.
GLA ( jättenattljusolja ) är dyrare än fiskolja:(
Anders The Peak
2011-08-17, 13:07
GLA ( jättenattljusolja ) är dyrare än fiskolja:(
Det är 20 mg per kapsel i eye q och du får 5400 mg vid separat köp av oljan för ca 129-149 kr
Det minst dåliga alternativet som man får tag på i vanliga affärer om man är vegetarian eller fiskproteinallergiker. Så om du absolut inte kan/vill äta något från fisk kan du ju köpa linfröolja.
Men det är en ganska usel källa till EPA och DHA. Det är i princip alla vegetabiliska källor. Möjligtvis med undantag av alger.
Vad är det som gör alger tveksamt, doserna eller upptaget? V-pure och vad dem nu heter har jag funderat på men det kanske inte är lönt?
V-pure:
Eicosapentaenoic (EPA) 10mg
Docosahexaenoic (DHA) 400mg
180mg EPA 120 DHA verkar ju vara det vanliga för fiskbaserade produkter men trodde ändå det var bättre än ren ALA som linfröolja?:confused:
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.