handdator

Visa fullständig version : Olika stort proteinintag vid stort kaloriunderskott...

King Grub
2008-05-04, 10:03
...och effekten på kroppssammansättning och hormonnivåer.

Energy restriction with high energy expenditure from arduous work is associated with an altered insulin-like growth factor-I (IGF-I) system and androgens that are coincident with losses of fat free mass.

Determine the effects of two levels of dietary protein content and its effects on IGF-I, androgens, and losses of fat free mass accompanying energy deficit. We hypothesized that increased dietary protein content would attenuate the decline in anabolic hormones preventing losses in fat free mass.

Thirty-four men [24 (0.3) y, 180.1 (1.1) cm, 83.0 (1.4) kg] participated in an eight-day military exercise characterized by high energy expenditure (16.5 MJ/d), low energy intake (6.5 MJ/d), and sleep deprivation (4 h/24 h) were divided into two groups of 0.9 g/kg or 0.5 g/kg dietary protein. IGF-I system analytes, androgens and body composition were assessed throughout the intervention. Results: Total, free and non-ternary IGF-I as well as testosterone declined 50%, 64% 55% and 45%, respectively, with similar reductions both groups, except that there was a diet x time interaction on day eight for total IGF-I and sex-hormone binding globulin. Decreases in body mass (3.2 kg), fat-free mass (1.2 kg), fat mass (2.0 kg) and percent body fat (1.5 %) were similar in both groups (p = 0.01).

Dietary protein content of 0.5 or 0.9 g/kg had minimal effects in attenuating the decline in the IGF-I and androgenic systems and fat-free mass during eight days of negative energy balance associated with high energy expenditure and low energy intake.

J Appl Physiol. 2008 May 1. EFFECTS OF DIETARY PROTEIN CONTENT ON IGF-I, TESTOSTERONE, AND BODY COMPOSITION DURING EIGHT DAYS SEVERE ENERGY DEFICIT AND ARDUOUS PHYSICAL ACTIVITY.

http://jap.physiology.org/cgi/reprint/00005.2008v1

Spene
2008-05-04, 10:29
Slutsatsen är att det är värdelöst att ligga på 2500kcal underskott?
Andra studier har ju visat att det spelar stor roll vid normal diet, vad jag förstår.
Eller finns det något annat intressant som jag, en lekman, har missat?

Koloftw
2008-05-04, 10:33
Ganska interessant. Det bevisar väl rätt bra att kolhydrat/fett sänker proteinbehovet rätt bra - eftersom de troligen fick fett/kolhydrat ist. för protein upp till sina 1.5mcal.

Men går det att jämföra med folk som äter mer än dubbelt så mycket protein som militärerna gjorde?

Koloftw
2008-05-04, 10:34
Slutsatsen är att det är värdelöst att ligga på 2500kcal underskott?
Andra studier har ju visat att det spelar stor roll vid normal diet, vad jag förstår.
Eller finns det något annat intressant som jag, en lekman, har missat?

Jag tolkade slutsatsen som att det var skitsamma om man åt 0.9g protein/kgbw, eller om man åt 0.5g protein/kgbw, vid lika energiunderskott. Kroppen sparar så gott det går på proteinet i kroppen istället, och gör sig av med fettet som inte är lika essentiellt.

Spene
2008-05-04, 11:01
Jag tolkade slutsatsen som att det var skitsamma om man åt 0.9g protein/kgbw, eller om man åt 0.5g protein/kgbw, vid lika energiunderskott. Kroppen sparar så gott det går på proteinet i kroppen istället, och gör sig av med fettet som inte är lika essentiellt.
Jo, fast jag menar att det kanske inte är jätterelevant att försöka mäta dessa skillnader vid ett så stort energiunderskott som 2500kcal (om jag räknat rätt). Vid så stort underskott visste vi redan att kroppen inte behöll särskilt mycket muskler.

Jag är nästan säker på att jag åtminstone läst referat på en liknande undersökning som upptäckte stora skillnader vid en mera normal viktminskning. Grubben var är duuu?

Eddie Vedder
2008-05-04, 11:07
Det är två olika proteinintag men båda är ju faktiskt väldigt låga. Det kan ju vara värt att tänka på när ni resonerar kring resultatet.

Med tanke på vilka höga proteinintag som ändå brukar rekommenderas vid underskott.

Xerxex
2008-05-04, 11:27
0,9 är ju i princip det vanliga rekomenderade dosen för vanliga personer. Man undrar vad skillnaden vore vara om man jämförde 0,9g/kg mot 2 g/kg. Borde vara mer intressant.

Spene
2008-05-04, 11:31
Det är två olika proteinintag men båda är ju faktiskt väldigt låga. Det kan ju vara värt att tänka på när ni resonerar kring resultatet.

Med tanke på vilka höga proteinintag som ändå brukar rekommenderas vid underskott.
Eller så är det tvärt om. Enligt vanliga rekommendationer så är det här väldigt låga värden. Alltså är vi enligt gamla tankegångar ganska säkra på att det är för lite och att alltså det lägre intaget än mer så.

Såg även att de plågar kroppen genom att inte sova...

Jag vet inte vad det var för militära övningar de genomförde men om vi tänker oss att övningarna inte innehöll några muskeluppbyggande element, hur påverkar det i så fall resultaten?

Eddie Vedder
2008-05-04, 11:37
Eller så är det tvärt om. Enligt vanliga rekommendationer så är det här väldigt låga värden. Alltså är vi enligt gamla tankegångar ganska säkra på att det är för lite och att alltså det lägre intaget än mer så.

Nu förstår jag inte riktigt. Min poäng är att de här intagen är låga, både det högre och det lägre. Att det då blev stora förluster där eventuella små skillnader inte uppnådde någon statistisk signifikans var kanske att båda helt enkelt var på tok för lite protein för att göra någon skillnad vid så extrema situationer.

Spene
2008-05-04, 11:59
Vad jag menar är att jag, åtminstone innan den här studien, skulle gissa på betydligt större skillnader mellan 0,5 och 0,9 än 1,6 och 2,0. Detta på grund av att 1,6 mycket möjligt med hyffsad näringstiming är nära max av vad kroppen kan ge anabol stimulans för. Eller nåt sånt...
Utöver det så tror jag att de 35g extra protein per dag som kontrollgruppen med högre intag fick i sig skulle ge anabol stimulans nära 0 ifall underskottet var normalt och de tränade och sov normalt.

Överbevisa mig gärna, jag har i stort sett inga förkunskaper :D