Visa fullständig version : Kvinnoförtryck
Mina damer och herrar,
Ärade medlemmar av moderatorstaben,
mini,
Vilka nackdelar ser ni för oss män med att utöva ett strukturellt patriarkalt förtryck mot kvinnor och hur överväger dessa fördelarna? Vilka är fördelarna? Vilka rationella skäl finns det att inte utöva detta patriarkala förtryck mot kvinnor (eller t.ex. invandrare) och på ett än subtilt, än direkt sätt förslava dem?
Finns inga nackdelar. Jag vill bestät hävda att allt en kvinna gör bra, kan en man göra bättre.
Finns inga nackdelar. Jag vill bestät hävda att allt en kvinna gör bra, kan en man göra bättre.Tyvärr så stämmer detta.
Finns inga nackdelar. Jag vill bestät hävda att allt en kvinna gör bra, kan en man göra bättre.
Struntprat. Finns massor av kvinnor som är betydligt duktigare än män.
Håll gärna tråden seriös och on topic.
Tyvärr så stämmer detta.
Nej, det gör det inte.
Nej, det gör det inte.
Exemplifiera.
Exemplifiera.
Diane Bruce. En kvinna som är duktigast i världen på IRCD-hybrid och specifikt TCM. Mycket avancerad programmering.
Struntprat. Finns massor av kvinnor som är betydligt duktigare än män.
Det skulle ju kunna användas som ett argument mot förtryck. Därtill är väl empati-och människovärdesargumenten lika rationella som något annat argument.
Nej, det gör det inte.Städning? (http://en.wikipedia.org/wiki/Vacuum_cleaner)
Kvinnor var duktiga på att städa men männen kom på ett bättre sätt.
Städning? (http://en.wikipedia.org/wiki/Vacuum_cleaner)
Kvinnor var duktiga på att städa men männen kom på ett bättre sätt.
Vet inte om du skulle vara rolig eller om du bara är dum?
Ryska_raketen
2008-05-02, 15:20
som att stava?
Mescreant
2008-05-02, 15:21
Vill inte att min syster, dotter, moder eller några av mina vänner ska leva under förtryck.
Att ens försöka en skapa en seriös diskussion om det här ämnet på internet. Alla stora starka män måste visa sina enorma internetkukar, se bara på Rex och hultman.
Det skulle ju kunna användas som ett argument mot förtryck. Därtill är väl empati-och människovärdesargumenten lika rationella som något annat argument.
Nä, varför då? Jag bryr mig inte om kvinnor blir ledsna för att de är förtryckta. Det viktiga är ju vad som gynnar mig. Sen att det finns duktiga kvinnor är ju inget argument för något. Att man är duktig betyder ju inte att man inte kan bli förtryckt. :)
Vill inte att min syster, dotter, moder eller några av mina vänner ska leva under förtryck.
Äsch. Vem bryr sig. Är det inte skönare att kunna ligga med vilken tjej du vill, när du vill, och ha slavar som arbetar för dig dygnet runt? Vem bryr sig om systrar och morsor... :)
Att ens försöka en skapa en seriös diskussion om det här ämnet på internet. Alla stora starka män måste visa sina enorma internetkukar, se bara på Rex och hultman.Ber om ursäkt.. Det var inte meningen att du skulle bli upprörd.
:D Internetkuk.. hehe, heter e-penis förresten.
Man ska inte möta kvinnor med män, speciellt inte när det kommer till fysiska saker. Vi har olika utgångspunkter och maxnivåer.
När det kommer till arbetslivet har det länge existerat något som heter könsroller som funnits så länge som vi kan minnas. Det började redan med grottmänniskorna där männen (de starkare fysiskt) gick ut och jaga medan kvinnorna tog hand om barnen och odlingen. Den här principen har vi byggt vidare på och idag har vi ett samhälle som inte är jämställt.
Mescreant
2008-05-02, 15:29
Äsch. Vem bryr sig. Är det inte skönare att kunna ligga med vilken tjej du vill, när du vill, och ha slavar som arbetar för dig dygnet runt? Vem bryr sig om systrar och morsor... :)
Jag bryr mig tillräckligt mycket om dem för att nackdelarna ska väga över fördelarna. Om jag var den ende som fick bedriva detta förtryck eller om jag hade möjligheten att enkelt förhindra förtryck av utvalda personer så hade det fungerat. :)
Jag bryr mig tillräckligt mycket om dem för att nackdelarna ska väga över fördelarna. Om jag var den ende som fick bedriva detta förtryck eller om jag hade möjligheten att enkelt förhindra förtryck av utvalda personer så hade det fungerat. :)
Om vi plockar bort kvinnorna som du bryr dig om och ingen får förtrycka dem. Vad säger du då? :)
Nä, varför då? Jag bryr mig inte om kvinnor blir ledsna för att de är förtryckta. Det viktiga är ju vad som gynnar mig. Sen att det finns duktiga kvinnor är ju inget argument för något. Att man är duktig betyder ju inte att man inte kan bli förtryckt. :)
Din argumentation låter som en förvanskad version av "Kasta ut alla invandrare! Ja, förutom dig då, Ahmed. Dig känner jag ju."
Din argumentation låter som en förvanskad version av "Kasta ut alla invandrare! Ja, förutom dig då, Ahmed. Dig känner jag ju."
Why not? :)
Man ska inte möta kvinnor med män, speciellt inte när det kommer till fysiska saker. Vi har olika utgångspunkter och maxnivåer.
När det kommer till arbetslivet har det länge existerat något som heter könsroller som funnits så länge som vi kan minnas. Det började redan med grottmänniskorna där männen (de starkare fysiskt) gick ut och jaga medan kvinnorna tog hand om barnen och odlingen. Den här principen har vi byggt vidare på och idag har vi ett samhälle som inte är jämställt.
Och därför är det rätt eller?
Ignatius72
2008-05-02, 15:36
Vilka nackdelar ser ni för oss män med att utöva ett strukturellt patriarkalt förtryck mot kvinnor och hur överväger dessa fördelarna? Vilka är fördelarna? Vilka rationella skäl finns det att inte utöva detta patriarkala förtryck mot kvinnor (eller t.ex. invandrare) och på ett än subtilt, än direkt sätt förslava dem?
En stor nackdel är att det finns väldigt många män som inte vill att alla kvinnor ska bli fötryckta för att de är kvinnor. En annan nackdel är att man inte utnyttjar en extremt stor resurs, folk som är förtryckta brukar inte vara så pigga på att leverera utan snarare arbetar kontraproduktivt gentemot förtryckarna.
Men ärligt talat Bolio, vill du ha en seriös diskussion om detta eller liknande så bör du nog lyfta den åtminstone till mellanstadieklass. Just nu så låter det som en lillgammal åttaåring som tror sig kommit på något.
En stor nackdel är att det finns väldigt många män som inte vill att alla kvinnor ska bli fötryckta för att de är kvinnor. En annan nackdel är att man inte utnyttjar en extremt stor resurs, folk som är förtryckta brukar inte vara så pigga på att leverera utan snarare arbetar kontraproduktivt gentemot förtryckarna.
Men ärligt talat Bolio, vill du ha en seriös diskussion om detta eller liknande så bör du nog lyfta den åtminstone till mellanstadieklass. Just nu så låter det som en lillgammal åttaåring som tror sig kommit på något.
"En stor nackdel är att det finns väldigt många män som inte vill att alla kvinnor ska bli fötryckta för att de är kvinnor" måste ju vara sämsta argumentet någonsin. =D
Det är som att jag skall förespråka libertarianism och mena att fler borde tycka om den ideologin, och du skall ange som argument mot libertarianismen att väldigt många människor faktiskt inte är libertarianer, alltså är det fel att förespråka libertarianism. =D
Not so bright son.
Resurs hit och resurs dit. De är slavar. Vi tjänar på att ha dem. De kostar mindre än nu och kommer att göra allt sådant jobb som vi själva inte gör, annars spöar vi dem. Och eftersom de är kvinnor och svagare så kan de aldrig bryta sig fria. Överallt där kvinnor har lyckats med det har det handlat om att männen bytt åsikt och blivit feminister.
Dina argument är alltså helt keffa. Next!
Man lär ju inte få ligga så mycket om vi ska förslava hela kvinnosläktet. Kvinnornas generella inställning till männen kommer vara aningen fientlig. Eller tror du stockholmssyndromet kommer ta över och de ser oss som nåt slags beskyddare och blir kära iallafall?
Dina argument är alltså helt keffa. Next!
Men "Det känns fel" måste ju vara ett lika bra argument som ditt "Det känns bra"? Eller? Var varsam mot mig nu. Jag är retoriskt skör.
pragmatist
2008-05-02, 15:50
Tre direkta nackdelar med ett patriarkalt samhälle, för oss män:
1) Kvinnor tenderar monopolisera relationen till barnen, vilket gör att män får dålig kontakt med sina egna barn och har en snöbolls chans i helvetet att vinna i en vårdnadstvist, även om mamman helt öppet bryter mot lagen (typ kidnappar ungarna).
2) I den utsträckning som kvinnor diskrimineras i arbetslivet så utnyttjas inte deras kompetens för att bidra till hela samhällets välstånd, inklusive mäns. Diskriminering = mindre effektiv konkurrens om viktiga positioner i samhället, d.v.s. inkompetenta män kommer längre i karriären än de borde.
3) Om man är pappa med döttrar vill man naturligtvis att samhället ska erbjuda dem så bra möjligheter som möjligt, inte missgynna dem till förmån för en massa män som man inte känner. Man vill ju t.ex. att ens dotter ska få en rättvis lön, inte diskrimineras till förmån för random-snubbe för att denne råkar ha snopp.
Ignatius72
2008-05-02, 15:56
"En stor nackdel är att det finns väldigt många män som inte vill att alla kvinnor ska bli fötryckta för att de är kvinnor" måste ju vara sämsta argumentet någonsin. =D
Det är som att jag skall förespråka libertarianism och mena att fler borde tycka om den ideologin, och du skall ange som argument mot libertarianismen att väldigt många människor faktiskt inte är libertarianer, alltså är det fel att förespråka libertarianism. =D
Not so bright son.
Jag ska försöka beskriva det enklare så att du förstår. Eftersom många män inte vill förtrycka sina mödrar, fruar, döttrar så blir det ett problem. Du säger att du inte bryr dig. Det är en sak, men om alla män ska förtrycka alla kvinnor så blir det ett problem om för många besitter någon form av emapti för de förtryckta. det är inte så mycket ett argument som ett konstaterande.
Det är ett problem för libertarianerna om alla är emot dem. Det är en klar nackdel. Eller du ser det som en fördel? man kan förespråka vad man vill, men om man är ensam i världen så är det en nackdel. Oavsett vad bolio tycker.
Mescreant
2008-05-02, 15:57
Om vi plockar bort kvinnorna som du bryr dig om och ingen får förtrycka dem. Vad säger du då? :)
Det hade varit väldigt skönt att ha en, eller flera, gratis uppassare. Ännu hellre attraktiva sådana. Men även om de kvinnor som står mig närmast var fria från förtryck är det inte omöjligt att jag skulle känt sådan empati med de övriga förtryckta att jag hade sett situationen som negativ. Tror inte jag är egoistisk nog för att sätta mina egna/min hälft av samhällets rätt till lyx framför den andra hälftens rätt till frihet.
Ur ett teoretiskt perspektiv såklart - men förhoppningsvis hade jag inte tyckt annorlunda om din idé blev verklighet.
Desto mindre fria kvinnor är desto mer kläder har de på sig och desto mer porr är förbjuden.
Bolio, jag vill minnas att du skrev att du ville förslava kvinnor.
Vilket flummigt struntprat. Enligt vilka kriterier? Givet vilka antropologiska fakta? Enligt det kriterium som gör att det är skönt, roligt och bekvämt att ha slavar. Högre tanke hit och högre tanke dit. För det första är det skitsnack, och för det andra så bryr väl inte jag mig om det när jag vill att en söt 18-årig tjej skall laga mat åt mig, plocka bort min disk och ha sex med mig närhelst jag behagar. Varför skulle jag?
Jag ser inte kvinnor som "mindre värda". Jag vill bara förslava dem. Kan inte en gammal man få göra det?
Med det här som bakgrund...
Vad tycker du om den Österrikiske man nyligen blivit avslöjad med att ha haft delar av sin familj i källare i närmare 20 år?
Som förslavat sin dotter och utnyttjat henne på alla möjliga och omöjliga sätt?
Vad tycker du om Anders Eklund som misstänks för att ha utnyttjat och tagit sig friheter med flickan Engla?
För övrigt så är väl förmodligen inte ditt sätt att resonera om 18-åringen på något vis annorlunda än den 73-årige österrikarens resonemang om sin dotter. Tänker du skaffa barn?
Nej,
jag vill ha ärliga motjuck....:)
dummaste jag hört, behandla tjejerna väl
Mina damer och herrar,
Ärade medlemmar av moderatorstaben,
mini,
Vilka nackdelar ser ni för oss män med att utöva ett strukturellt patriarkalt förtryck mot kvinnor och hur överväger dessa fördelarna? Vilka är fördelarna? Vilka rationella skäl finns det att inte utöva detta patriarkala förtryck mot kvinnor (eller t.ex. invandrare) och på ett än subtilt, än direkt sätt förslava dem?Jag har funderat en del på saken och undrar vem det är som är förtryckt egentligen (nu bortser vi från förtryck där fysiskt våld är inblandat). Vi kvinnor är ju ytterst delaktiga i att skapa en mansroll som ingen man ipassar in i, eller kan må bra av, och många sväljer det med hull och hår.
Och inte nog med det. Vi är onåbara; osårbara. Vi är offret som inte får ifrågasättas så länge vi har vår offerroll. På så sett styr vi med enkelhet, medvetet eller omedvetet, män in på höga poster och bort från sina känslor för att passa in i den mansroll som vi bestämt är den rätta,. Den mansroll som leder till att just Du (Nej, inte du, min käre bolio) får befrukta oss.
"Han ser ut som en karl. Han går som en karl, nonchalant som en karl och han kyyyyysser som en karl skall."
"Shut the ¨f*ck up och sätt dig längst fram i taxin."
Således är nackdelen att ni avstår chansen att återfå er frihet, och att öppet få kritisera kvinnan (inte bara som anonyma personer på forum). Fördelen, rejält förenklat (klockan är ändå bara ~6) torde vara att det finns en falsk trygghet i att saker är som saker alltid har varit, och det är något som jag tror att många upplever sig behöva.
Observera att jag talar om sverige här.
lovelysmile
2008-05-03, 11:35
En av snubbarna jag träffade var, när jag tänker efter, en feeder som försökte göra mig fet.
I say kill 'em. Kill 'em aaall.
Men "Det känns fel" måste ju vara ett lika bra argument som ditt "Det känns bra"? Eller? Var varsam mot mig nu. Jag är retoriskt skör.
Ja, men det jag ifrågasätter är just denna känsla av "fel". Till vad syftar den? Av vilken anledning existerar den? Är den till din fördel eller nackdel? Har den uppstått ur förnuft eller finns den där som en fornlämning efter något - vad?
Tre direkta nackdelar med ett patriarkalt samhälle, för oss män:
1) Kvinnor tenderar monopolisera relationen till barnen, vilket gör att män får dålig kontakt med sina egna barn och har en snöbolls chans i helvetet att vinna i en vårdnadstvist, även om mamman helt öppet bryter mot lagen (typ kidnappar ungarna).
2) I den utsträckning som kvinnor diskrimineras i arbetslivet så utnyttjas inte deras kompetens för att bidra till hela samhällets välstånd, inklusive mäns. Diskriminering = mindre effektiv konkurrens om viktiga positioner i samhället, d.v.s. inkompetenta män kommer längre i karriären än de borde.
3) Om man är pappa med döttrar vill man naturligtvis att samhället ska erbjuda dem så bra möjligheter som möjligt, inte missgynna dem till förmån för en massa män som man inte känner. Man vill ju t.ex. att ens dotter ska få en rättvis lön, inte diskrimineras till förmån för random-snubbe för att denne råkar ha snopp.
1. Vi bestämmer lagarna och alla vårdnadstvister utfaller till vår fördel. Point simple, point blank.
2. Vi vinner lika mycket ekonomiskt på att bara ge dem livsförnödenheter såsom mat och små rum som de kan bo i (eller så kan de få sova i våra sängar med oss om de fyller vissa fysiska krav), så på det stora hela blir de en billig affär och vi vinner på det ekonomiskt. Och seriöst, hur mycket är en porrig slav värd för just dig? Jag värderar dem högt.
3. Säg att just dina döttrar får komma undan i exemplet. Och din mamma osv.
Ja, men det jag ifrågasätter är just denna känsla av "fel". Till vad syftar den? Av vilken anledning existerar den? Är den till din fördel eller nackdel? Har den uppstått ur förnuft eller finns den där som en fornlämning efter något - vad?
Empati? Vi brukar avstå från saker om vi svarar nej på frågan "Skulle jag gilla om någon gjorde så mot mig?" Inte hyperrationellt kanske, men som flockbeteende brukar det löna sig.
En av snubbarna jag träffade var, när jag tänker efter, en feeder som försökte göra mig fet.
I say kill 'em. Kill 'em aaall.
Haha, man måste ju arbeta med alla vinklar för att få en relation att hålla i längden. Klart att damen ska göras lite tjock för att ta 'na av marknaden.
Feedin' is needin'.
Jag ska försöka beskriva det enklare så att du förstår. Eftersom många män inte vill förtrycka sina mödrar, fruar, döttrar så blir det ett problem. Du säger att du inte bryr dig. Det är en sak, men om alla män ska förtrycka alla kvinnor så blir det ett problem om för många besitter någon form av emapti för de förtryckta. det är inte så mycket ett argument som ett konstaterande.
Det är ett problem för libertarianerna om alla är emot dem. Det är en klar nackdel. Eller du ser det som en fördel? man kan förespråka vad man vill, men om man är ensam i världen så är det en nackdel. Oavsett vad bolio tycker.
Du är fett keff breeeeee. =D
1. Vi säger att frågan ställs till en man som just hans döttrar, morsa osv kommer undan.
2. Detta empati är det som vi ifrågasätter här. Om du vände på diskussionen och skulle debattera mot män UTAN empati (t.ex. dumma blattar i något blatteland) för kvinnor att få empati för kvinnor. Skulle ett giltigt argument mot dig då vara "men du får ju det jävligt svårt att övertyga alla män utan empati!"? Men Ignatius... jag vet det... det är liksom därför jag försöker övertyga.
3. Se 2.
Det hade varit väldigt skönt att ha en, eller flera, gratis uppassare. Ännu hellre attraktiva sådana. Men även om de kvinnor som står mig närmast var fria från förtryck är det inte omöjligt att jag skulle känt sådan empati med de övriga förtryckta att jag hade sett situationen som negativ. Tror inte jag är egoistisk nog för att sätta mina egna/min hälft av samhällets rätt till lyx framför den andra hälftens rätt till frihet.
Ur ett teoretiskt perspektiv såklart - men förhoppningsvis hade jag inte tyckt annorlunda om din idé blev verklighet.
Jag gillar dig. \o/
Desto mindre fria kvinnor är desto mer kläder har de på sig och desto mer porr är förbjuden.
Absolut inte. Vi behöver ju inte bli muslimer bara för att vi förtrycker kvinnor. Vi kan förtrycka dem på vårt sätt, med mer porr och mer slamperi!
Bolio, jag vill minnas att du skrev att du ville förslava kvinnor.
Med det här som bakgrund...
Vad tycker du om den Österrikiske man nyligen blivit avslöjad med att ha haft delar av sin familj i källare i närmare 20 år?
Som förslavat sin dotter och utnyttjat henne på alla möjliga och omöjliga sätt?
Vad tycker du om Anders Eklund som misstänks för att ha utnyttjat och tagit sig friheter med flickan Engla?
För övrigt så är väl förmodligen inte ditt sätt att resonera om 18-åringen på något vis annorlunda än den 73-årige österrikarens resonemang om sin dotter. Tänker du skaffa barn?
\o/
lovelysmile
2008-05-03, 12:07
Haha, man måste ju arbeta med alla vinklar för att få en relation att hålla i längden. Klart att damen ska göras lite tjock för att ta 'na av marknaden.
Feedin' is needin'.
"Shh! Listen carefully, I shall say this only once."
You will be among the first of those waiting in line for extermination.
You will be lured with cheep women who promise lude behaviour and wear tinzy winzy lingerie.
They will offer you beer and körv while you wait.
*sagt med väldigt auktoritär och suspekt fransk accent*
Jag har funderat en del på saken och undrar vem det är som är förtryckt egentligen (nu bortser vi från förtryck där fysiskt våld är inblandat). Vi kvinnor är ju ytterst delaktiga i att skapa en mansroll som ingen man ipassar in i, eller kan må bra av, och många sväljer det med hull och hår.
Och inte nog med det. Vi är onåbara; osårbara. Vi är offret som inte får ifrågasättas så länge vi har vår offerroll. På så sett styr vi med enkelhet, medvetet eller omedvetet, män in på höga poster och bort från sina känslor för att passa in i den mansroll som vi bestämt är den rätta,. Den mansroll som leder till att just Du (Nej, inte du, min käre bolio) får befrukta oss.
"Han ser ut som en karl. Han går som en karl, nonchalant som en karl och han kyyyyysser som en karl skall."
"Shut the ¨f*ck up och sätt dig längst fram i taxin."
Således är nackdelen att ni avstår chansen att återfå er frihet, och att öppet få kritisera kvinnan (inte bara som anonyma personer på forum). Fördelen, rejält förenklat (klockan är ändå bara ~6) torde vara att det finns en falsk trygghet i att saker är som saker alltid har varit, och det är något som jag tror att många upplever sig behöva.
Observera att jag talar om sverige här.
Du har faktiskt helt rätt, och det säger jag inte bara för att jag är kär i dig. Fett bra skrivet.
dummaste jag hört, behandla tjejerna väl
Din mamma.
"Shh! Listen carefully, I shall say this only once."
You will be among the first of those waiting in line for extermination.
You will be lured with cheep women who promise lude behaviour and wear tinzy winzy lingerie.
They will offer you beer and körv while you wait.
*sagt med väldigt auktoritär och suspekt fransk accent*
Läste bara "cheap women", where do I sign up?
Så, vad är den riktiga frågan här?
Det blir ju lätt att leda en diskussion om du får lägga till och anpassa de helt verklighetsfrämmande parametrarna själv efterhand. Jag vidhåller fortfarande att diskussionen är ointressant så länge den är 100% teoretisk. Om man ska hålla den p åden nivån kan man ju säga att det vore ännu billigare att bygga porriga undergivna robotar.
Jag är inte övertygad om att det är billigare med slavar än med fria närande individer.
Vad har du för belägg för att kvinnor inte kan göra uppror pga en generellt svagare fysik? Är det bara fysiskt starkare individer/grupper som gjort uppror och lyckats genom historien?
Så, vad är den riktiga frågan här?
Det blir ju lätt att leda en diskussion om du får lägga till och anpassa de helt verklighetsfrämmande parametrarna själv efterhand. Jag vidhåller fortfarande att diskussionen är ointressant så länge den är 100% teoretisk. Om man ska hålla den p åden nivån kan man ju säga att det vore ännu billigare att bygga porriga undergivna robotar.
Jag är inte övertygad om att det är billigare med slavar än med fria närande individer.
Vad har du för belägg för att kvinnor inte kan göra uppror pga en generellt svagare fysik? Är det bara fysiskt starkare individer/grupper som gjort uppror och lyckats genom historien?
Söt du är. =)
Söt du är. =)
Tack för svaret. Då vet jag att jag inte behöver anstränga mig för att skriva mer.
Söt du är. =)
Är det svagheten bland de flesta män som gör att de behöver andra som berättar om dem eller på annat vis visar på deras styrka? Narcissism?
Är det svagheten bland de flesta män som gör att de behöver andra som berättar om dem eller på annat vis visar på deras styrka? Narcissism?
Är du feminist eller...
Är du feminist eller...
Är du schackspelare eller...
lovelysmile
2008-05-03, 12:26
Feministiska shackspelare finns på min dödslista. Moahahaa! :)
maaherra
2008-05-03, 12:31
Väldigt intressant diskussion.
Jag skulle inte vilja vara förtryckt, jag förtrycker ingen. Simple as that.
pragmatist
2008-05-03, 16:29
1. Vi bestämmer lagarna och alla vårdnadstvister utfaller till vår fördel. Point simple, point blank.
Nu menade jag ju nackdelar med det faktiskt existerande s.k. patriarkala samhället, inte ett hypotetiskt überpatriarkat. Då hamnar ju saken delvis i ett annat läge. Men om vi talar om hypotetiska samhällen så kan jag tänka mig många som vore ännu bättre än ett überpatriarkat, i alla fall för mig.
2. Vi vinner lika mycket ekonomiskt på att bara ge dem livsförnödenheter såsom mat och små rum som de kan bo i (eller så kan de få sova i våra sängar med oss om de fyller vissa fysiska krav), så på det stora hela blir de en billig affär och vi vinner på det ekonomiskt. Och seriöst, hur mycket är en porrig slav värd för just dig? Jag värderar dem högt.
Porrig slav, ja inte lika mycket som jag värderar min frus lönecheck på 60k varje månad, så mycket kan jag ju säga. ;)
3. Säg att just dina döttrar får komma undan i exemplet. Och din mamma osv.
Ja men så kan man ju säga om alla regler i samhället, eller hur? Det bästa för mig vore om alla regler bara gällde för alla andra och jag kunde göra permanenta undantag för mig själv och min familj hela tiden. D.v.s. jag skulle gynnas mest av ett 100% rättvist, laglydigt och jämställt samhälle vars regler aldrig gällde för just mig. Jag kunde stjäla som en korp, ha 200 sexslavar, strunta i att betala skatt, skjuta alla som jag retade mig på, köra 130 på cykelbanor och putta omkull gamla tanter med rollator bara för att det är roligt, helt utan negativa konsekvenser. :thumbup:
Den intressanta frågan måste ju snarare vara vilket samhällssystem som gynnar mig som mest, inte att jag tjänar på en massa undantag för det är ju uppenbart. Och då är det långt ifrån klart att jag skulle tjäna på att samhället brister i jämställdhet.
Ignatius72
2008-05-03, 17:22
Du är fett keff breeeeee. =D
1. Vi säger att frågan ställs till en man som just hans döttrar, morsa osv kommer undan.
2. Detta empati är det som vi ifrågasätter här. Om du vände på diskussionen och skulle debattera mot män UTAN empati (t.ex. dumma blattar i något blatteland) för kvinnor att få empati för kvinnor. Skulle ett giltigt argument mot dig då vara "men du får ju det jävligt svårt att övertyga alla män utan empati!"? Men Ignatius... jag vet det... det är liksom därför jag försöker övertyga.
3. Se 2.
Du verkar överhuvutaget inte förstå att jag inte argumenterar. Du frågade efter för och nackdelar, det är inte samma sak som att argumentera för eller mot något.
Mågna vuxna män har fruar, många av dem har döttrar. Blir ganska många undantag. Det är en stor nackdel för din teori.
Det bästa för mig vore om alla regler bara gällde för alla andra och jag kunde göra permanenta undantag för mig själv och min familj hela tiden. D.v.s. jag skulle gynnas mest av ett 100% rättvist, laglydigt och jämställt samhälle vars regler aldrig gällde för just mig. Jag kunde stjäla som en korp, ha 200 sexslavar, strunta i att betala skatt, skjuta alla som jag retade mig på, köra 130 på cykelbanor och putta omkull gamla tanter med rollator bara för att det är roligt, helt utan negativa konsekvenser. :thumbup:
Är du positivt eller negativt inställd till detta samhälle?
Tråd låst eftersom vissa debattörer inte kan höja sig över dagisnivån, högt satta ambitioner till trots.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.