Visa fullständig version : Latsdrag med sträckta armar
Ser ibland folk på gymet som kör den och jag funderar på att testa den.. är den skräp eller något att ha? Nåt särskilt att tänka på kanske?
Tänkte att man kunde köra den växelvis med vanligt latsdrag..
:bpump:
Fultjack
2003-05-29, 11:54
hm? med sträckta armar hur? .. fattar ingenting :smash:
Letade rätt på den i "Styrketräning - en anatomisk guide" (Frédéric Delavier) och där såg jag att den hette så (sid 64).
Man står framför en dragmaskin med en rak stång fäst i övre trissan och så har man överhandsgrepp och drar stången med raka armar tills den snuddar låret.
Eftersom jag tycker att jag har ett "glapp" i armhålan lixom och den här ska aktivera just där (latissimus dorsi, teres major och triceps långa huvud) tänkte jag fråga om någon använder övningen och om den är nåt att ha eller om jag ska hålla mig till vanliga latdrag och kanske attackera triceps mer eller nåt.
Åse Columbus
2003-05-29, 12:17
Originally posted by Lellan
Ser ibland folk på gymet som kör den och jag funderar på att testa den.. är den skräp eller något att ha? Nåt särskilt att tänka på kanske?
Tänkte att man kunde köra den växelvis med vanligt latsdrag..
:bpump:
jag gör det som avslutning på mina tunga latsdrag...föratt krama ut det sista i latsen ....det blir bara skulderbladen som jobbar armarna förblir raka....o man kan köra riktigt tungt....fina vingar blir det....;)
Å
Survivor
2003-05-29, 12:41
Originally posted by Åse Columbus
jag gör det som avslutning på mina tunga latsdrag...föratt krama ut det sista i latsen ....det blir bara skulderbladen som jobbar armarna förblir raka....o man kan köra riktigt tungt....fina vingar blir det....;)
Å
Fjutta lite i ytterläget?? Kan väl aldrig ge några bra resultat?
ivandrago
2003-05-29, 12:55
tycker såna där "specialar-, aktiverar just den muskeln, kramar ur det sista"-övningar är till för folk som redan har en välutvecklad muskulatur och behöver slipa lite på någon liten symmetrisk deffekt. För oss andra borde det absolut räcka med vanliga, tunga övningar för att bygga muskler symmetriskt.
jag känner att jag har svårt att få kontakt med latsen i vanliga latsdrag, så jag brukar köra den där övningen på slutet.
tar bra och ger en härlig träningsvärk tycker jag.
Bra sagt ivan. Men om den känns bra för dig ska du ju fortsätta köra den
AciDBL00D
2003-05-29, 14:50
Originally posted by ivandrago
tycker såna där "specialar-, aktiverar just den muskeln, kramar ur det sista"-övningar är till för folk som redan har en välutvecklad muskulatur och behöver slipa lite på någon liten symmetrisk deffekt. För oss andra borde det absolut räcka med vanliga, tunga övningar för att bygga muskler symmetriskt.
Jag håller med dig där!
Fultjack
2003-05-29, 20:25
det är väl nästan samma rörelse som i en pullover maskin? iaf den vi har på gymmet i boden ..
och dom kallas för pushdowns med raka armar här uppe :smash:
Originally posted by Fultjack
det är väl nästan samma rörelse som i en pullover maskin? iaf den vi har på gymmet i boden ..
och dom kallas för pushdowns med raka armar här uppe :smash:
så sant så sant.
har också tänkt på att den borde kallas för pushdowns med raka armar, mest för att folk då fattar bättre hur övningen är.
Originally posted by Spud
har också tänkt på att den borde kallas för pushdowns med raka armar, mest för att folk då fattar bättre hur övningen är.
Övningen heter straight arm pulldown!
allan
Åse Columbus
2003-05-30, 07:03
Originally posted by Allan
Övningen heter straight arm pulldown!
allan
Precis!!!!!
Nån djävla PUSH down är det INTE!!!!!!
Finns inget "push" i rörelsen alls......:smash:
Å
Bara jag som kör liggande hantelresningar istället för kabeltramset ?
Precis!!!!!
Nån djävla PUSH down är det INTE!!!!!!
Finns inget "push" i rörelsen alls......:smash:
Å
Den kan väl lika gärna heta just latsdrag med raka armar, straight arm pulldown som pushdowns med raka armar?
det kanske inte är nåt "push" i rörelsen men spelar det någon större roll bara om folk förstår vad man menar? jag byter ofta namn på övningar om jag vet att en kompis kallar den på ett annat sätt.
jag skulle inte ha något problem med att kalla bänken för push-ups, armböjningar eller kanske växellåda, bara folk fattade vad jag menade.
Muahahahaha växellåda :D
om det är ok med dig så ska jag börja kalla den för det...
3set växellåda :D
lättroad idag.
Survivor
2003-05-31, 11:13
Den kan väl lika gärna heta just latsdrag med raka armar, straight arm pulldown som pushdowns med raka armar?
det kanske inte är nåt "push" i rörelsen men spelar det någon större roll bara om folk förstår vad man menar?
Hur ska folk fatta om du börjar kalla "pull"-övningar för "push"-övningar?! Fan, PUCKO! :thefinger
Originally posted by Survivor
Hur ska folk fatta om du börjar kalla "pull"-övningar för "push"-övningar?! Fan, PUCKO! :thefinger
bongo :)
om jag säger såhär "nu ska jag köra latsdrag med raka armar" till en gubbe, och han inte vet vad det är så han frågar "vad är det?"
om jag då vet att han vet vad pushdowns är t ex, så kan ju jag säga "pushdowns med raka armar".
om han då fattar så är det väl bra?
Åse Columbus
2003-06-02, 15:14
bongo :)
om jag säger såhär "nu ska jag köra latsdrag med raka armar" till en gubbe, och han inte vet vad det är så han frågar "vad är det?"
om jag då vet att han vet vad pushdowns är t ex, så kan ju jag säga "pushdowns med raka armar".
om han då fattar så är det väl bra?
visst gör det med den gubben .....men inte här på detta forum...du kommer att få problem med att vi inte alls förstår vad du menar...håll dig till dem termer som är vedertagna inom byggning....pull är en sak ...push en helt annan.
o punkt slut är bara det...:smash:
Tillbaka till om övningen är nåt att ha eller ej.
Jag tycker faktiskt att den är fin att starta med ibland, lite som förutmattning av ryggen då armarna i princip ej arbetar. Sen går jag på dragövningarna.
Mvh Nilzon
mangemani
2003-06-02, 16:31
tycker den är skit,den tar inget plus att man tappar lätt balansen när man gör den.
Definitivt ingen nybörjarövning!
allan
Originally posted by nilzon
Tillbaka till om övningen är nåt att ha eller ej.
Jag tycker faktiskt att den är fin att starta med ibland, lite som förutmattning av ryggen då armarna i princip ej arbetar. Sen går jag på dragövningarna.
Mvh Nilzon
Det låter iofs som om du skulle träffa ryggen ännu bättre och inte armarna som i denna övning får jobba statiskt om du slappnade av i armarna och lät dem böja sig och bara drog med ryggen.
Men vänta lite nu. Då har vi ju vanliga latsdrag :D
Nils:
visst gör det med den gubben .....men inte här på detta forum...du kommer att få problem med att vi inte alls förstår vad du menar...håll dig till dem termer som är vedertagna inom byggning....pull är en sak ...push en helt annan.
o punkt slut är bara det...:smash:
Jag har väl inte sagt att jag ska börja kalla den något annat heller? bara att jag inte har något problem med att kalla den andra saker bara folk fattar vad man menar.
Det innebär ju att här på forumet så användar jag de rätta namnen.
Stickboy
2003-06-03, 09:23
den är guld att superseta med latsdrag ger en grym kontakt och pump.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.