handdator

Visa fullständig version : Liten blek och klen goes större och starkare

Trashcan
2008-05-01, 15:26
Drar upp en träningjournal här så att jag inte kan fuska, att komma på någon ursäkt som funkar för en själv är aldrig svårt, men det är desto svårare om det är några andra som håller koll på en. :smash: Så här är den.

18 år gammal, 64kg(:em:)@178 cm och skitdålig hållning, tänkte främst satsa på att bli större och få bättre hållning, minsta "krav" är att komma över 70 pannor innan nyår, vilket kanske inte är så svårt om jag lägger på mig lite fett också, men det är ett mål, och går jag långt över det är det ju bara bra. :cool: Vill som "slutmål" blir riktigt fit, men måste jag bulka lite på vägen gör det ju inget. Känner att jag har svårt att lägga på mig något alls, men vi får väl se. Jag antar att jag får se det från den ljusa sidan, det kan fan bara[B] blir bättre!
Har tränat sporadiskt pga av lathet och miljarder förkylningar i ungefär ett år, jag är ganska säker på att det inte har gett någon effekt alls, ibland gick det en månad mellan träningspassen på gymmet. Tog tag i det för en månad sen och nu är det fan dags att det händer något.*slap* Cyklar någon mil några gånger i veckan till skolan...
Får i snitt i mig mellan 2300 och 2800 kcal per dag, enligt "highiq"'s (här på forumet) exceldokument. Äter kreatin, tränar hemma eftersom jag inte riktigt känner att jag har lust att lägga pengar på gym, och tycker dessutom att jag tränar bättre hemma. Köper eventuellt gymkort senare om det visar sig att hemmaövningarna inte räcker till när jag blivit starkare...

Ungefärligt träningsschema:

[Ryggövning]
Armhävningar
Chin-ups (Handflator mot kroppen)
Hantelpress axlar
Hantelcurls

[B]Vila en dag

Utfall med hantlar
Dumbell Straight Leg Deadlift (http://www.exrx.net/WeightExercises/ErectorSpinae/DBStraightLegDeadlift.html)(Den som kan svenska namnet, please tell... Känns fånigt att snacka engelska.:confused: )
[Vader]
3xMax Crunches

Vila en dag
Repeat...

Övningar inom "[]" behöver jag lite tips om...
Har till förfogande en stång jag kan gör chin ups etc. på, och att par hantlar med ~20 kg vikter.

Och ehh, här kommer skäms-bilderna som jag satsar på att kunna skratta åt om ett år. >_> (Fullt medveten om att poseringen är sådär på bra-skalan och att jag står lite halvsnett.)

Trashcan
2008-05-12, 17:56
Illa, det blev en hel vecka utan träning... Åkte till karlskrona och gjorde SUB3 för lumpen, vilket satte lite käppar i hjulen. Visserligen fanns det ett gym, men jag var trött nog utan...

Chin-ups
6,6,6
Fick assistera de tre sista...

Vanliga fakking armhävningar
9,9,12
Känner att det börjar bli dags att öka träningen på bröst...

Bicepscurls
8, 8, 8 @ 7.5kg
Kändes jävligt lagom tungt...

Hantelpress axlar
8, 6, 10 @ 3 kg
Lite okontrollerat kanske. Testar 2.5 kg nästa gång. Känns lite pinsamt lätt på siffran dock. :cool:

Hantellyft åt sidan
7, 7, 7 @ 2 kg
Asjobbigt. Lagom tungt...

Mådde skit (läs: yr, som vanligt...) under början av träningen, men det ordnade sig sen... I med världens godaste hemmagjorda drink och in i duschen. Klar för idag!

Trashcan
2008-05-17, 19:37
IGÅR
Glömde uppdatera

Chin-ups
6,6,7
Fick assist tre sista.

10,10,11
No comment

Bicepscurls
8, 8, 8 @ 7.5kg
Asjobbigt, klarade precis.

Hantelpress axlar
8, 8, 8 @ 2.5 kg
Asjobbigt, orkade precis.

Hantellyft åt sidan
7, 7, 7 @ 2 kg
För tungt, fick ta hjälp typ tre-fyra sista. (Fan, snart har jag inte mindre vikter.:em: )

Helt okej pass.

Edit: Vägde mig för övrigt igår : 66.7kg! Fakking yes, det är ju minst två kg till sen sist jag vägde mig vilket var typ 4 veckor sen.

Trashcan
2008-05-20, 08:18
IGÅR
Edit: Vägde mig för övrigt igår : 66.7kg! Fakking yes, det är ju minst två kg till sen sist jag vägde mig vilket var typ 4 veckor sen.

Vi ändrar det till 65.0kg, kan ju inte hålla på att väga mig med kläder och vid olika tider på dygnet, isf gick jag upp ett kg till igår och kom upp i 67.5 kg, det går fort.*rolleyes* 65.0Kg är alltså morgonvikt efter ehh, behov utförda. Har inte haft en egen våg förrän nu, så det blir lite lättare att hålla koll på.

18 Maj

Utfall 3x15 @ 10 kg per hantel
7 ,7 ,7/ben @ 10/hantel (Ett ben, ett set, i kontrast till varannat ben varje rep)

Straight leg deadlift
Värmde upp med 1x25@5 kg, sen 8,13,9@15 kg...
Shit pommefritt, jag hade antecknat någonstans att det var 3x15@15kg jag gjorde förut, men ofta det hade gått.*cry* Hoppas jag hade skrivit fel bara.

Bör/ska lägga till något för vader och mage.

Trashcan
2008-06-01, 13:50
1 Juni
Var länge sen sist, har mått lite sjukt/dåligt senaste veckan eller vad det är, huvudvärk och shit. Bestämde mig nu för att jag inte alls har ont i huvet och började träna igen.
Chin-ups
6,6, 9
Ingen fakking assist, och orkade dessutom tre utöver det vanliga :hbang:

10,10,10
No comment

Bicepscurls
7, 7, 7 @ 8kg
No comment

Hantelpress axlar
7, 7, 8 @ 2.5 kg
No comment.

Hantellyft åt sidan
7, 7, 7 @ 1.5 kg
Lagom

Har ju inte tappat speciellt mycket i alla fall. Vet iofs inte om jag har hunnit skaffa så mycket heller, men nu skare fan rulla på igen.

Trashcan
2008-06-09, 12:26
9 Juni

Chin-ups
6,6, 7
Utan någon assist på de sista igen.

10,8, 8
No comment

Bicepscurls
7, 7, 12 @ 8kg
No comment

Hantelpress axlar
7, 7, 8 @ 2.5 kg
No comment

Hantellyft åt sidan
7, 7, 8 @ 1.5 kg
Lagom

Dåligt drag i mig som fan och ont i huvudet. Länge sen sist också. Måste skärpa mig...
Men ljusa sidaN: Willys kränger bodycheck proteindrycker för 2,90 kr styck. Dom är inte så goda, men vafan, kostar den 3 spänn kan jag dricka ändå...

Trashcan
2008-06-11, 17:48
11 juni

Utfall
15, 15, 20 @ 10kg/hantel
1 eller 2 kg extra till nästa gång...

Straight leg deadlift
Värmde upp med 1x25@5 kg, sen 10,14,17@15 kg...
Tänkte först öka vikten, men det kanske är bra om man kör lite lättare. Ryggen är ju ömtålig sägs det...

Hängande benlyft
Gick åt helvete. Fick upp benen men jag vet inte om jag kom åt magen alls. Är nog för klen.*cry* Väntar ett par år med den här...

Crunches
3x~15
Tappade räkningen massa gånger. Brändes helt jättecpmycket i magen. Hoppas jag lär mig uppskatta känslan för jag hatar den.*cry*
Ja, eller... Crunches på en hög kontorsstol med benen fastklämda under bordet. Fick jääälit bra kontakt, kör på det i fortsättningen. Fick till samma ställning man får på dom dära bananformade "magställningarna" på gymmet.

Jaha, länge sen jag körde det här passet. Skäms på mig. :whipped:
Nu skakar hela överkroppen som ett asplöv och jag går som en mongolid Gollum. :hbang: Bara någon vadövning kvar till det här passet. Har så dålig balans bara...

Ants
2008-06-11, 18:14
1 Juni

Hantelpress axlar
7, 7, 8 @ 2.5 kg
No comment.

Hantellyft åt sidan
7, 7, 7 @ 1.5 kg
Lagom

Har ju inte tappat speciellt mycket i alla fall. Vet iofs inte om jag har hunnit skaffa så mycket heller, men nu skare fan rulla på igen.

Är det 1,5kgs hantlar då?

Tycker det verkar vara jvligt lite om man kollar på bilderna :S

Trashcan
2008-06-12, 11:58
Är det 1,5kgs hantlar då?

Tycker det verkar vara jvligt lite om man kollar på bilderna :S

1.5 kg vikter, dvs totala vikten blir vikten för själva hanteln plus "muttrar" liksom. Vet inte vad det kan väga...
Hahah, jag tar det som en komplimang :)

Trashcan
2008-06-16, 13:14
16 Juni

Chin-ups
6,6, 10 [PB]
Utan assist... Kanske ska värme upp lite extra inför nästa, knakade och knäppte i typ varenda led från bröstkorgen och uppåt. :D Fler reps på de tidigare seten nästa gång...

10,10,11
No comment

Bicepscurls
7, 7, 7 @ 9kg [PB]
Fick hjälpa lite lite på de sista.

Hantelpress axlar
7, 7, 15 @ 2.5 kg [PB]
Fick världens boost på slutet dära... :hbang:

Hantellyft åt sidan
6, 7, 11 @ 1.5 kg
Slängde upp dom sista, kändes som om jag inte riktigt kunde komma åt ordentligt, men det gjorde susen...

BRA pass för första gången på riktigt länge, kände mig starkare än vanligt, och siffrorna ljuger ju inte. Känner mig dock lite yr och light-headed, vilket jag tror mig ha avslöjat som lågt blodtryck, och då antar jag att det försvinner allt eftersom jag lägger på mig om man ska tror på vad folk säger...

Blev ett tag (igen) sen förra passet, pga av total träningsvärks-breakdown. :smash: Efter träning träning och sen BMX i flera dagar hade jag ont i varenda muskelfiber och tänkte att jag vilar upp mig innan nästa pass, dessutom studentmott. med mera.

Dagens vikt: 64.3 kg
Går åt helt fel riktning det där. Får hoppas att det bara är vatten som har försvunnit sen jag la av med kreatinet..

Wiktor
2008-06-16, 22:55
Att vågen diffar ett kilo är ingenting konstigt, så oroa dig inte över det.
Det ser bra ut annars, men slarva inte med maten! ;)
Svenska namnet på den där övningen är "raka marklyft".

Trashcan
2008-06-17, 09:20
Att vågen diffar ett kilo är ingenting konstigt, så oroa dig inte över det.
Det ser bra ut annars, men slarva inte med maten! ;)
Svenska namnet på den där övningen är "raka marklyft".

Tack, jag gör mitt bästa! Idag blir det ordentlig frukost, det var skitlänge sen vi handlade så det börjar tryta i förråden, men jag har kommit på att anything goes, så länge det är nyttigt. Ris med musslor, majs och torra linser, anyone?:hbang:
Just nu känns "okejdiffen" som mellan 64.5 och 67 typ, väger 67 komma nånting som mest. Kom under 64-strecket idag(63.9), that does it... Jag drar och tjackar gainer. *flex*
Tack! Har letat efter det :P

Trashcan
2008-06-19, 12:44
19 Juni

Chin-ups
7,7, 7

10,10,10
No comment

Bicepscurls
8, 8, 8 @ 8kg

**CUT**...
Här tog alla motivation och ork slut och jag är skityr. Fattar inte vad det beror på. Gör ont som fan i handleden som jag lyckades vricka eller något på cykeln, mina nyinköpta handledslindor hjälpte inte heller. Sämsta träningspasset på länge... Någon som vet något som helst som fixar yrheten? Det suger nämligen. *gah!*

Wiktor
2008-06-19, 12:53
Dricker du tillräckligt med vatten innan, under och efter passet?
Prova att ladda med lite kolhydrater innan träningen.

Siccan
2008-06-19, 13:23
Köpa en gainer och lite kreatin monohydrate kanske?
*Gainer = snabba kolhydrater som hjälper dig att lägga på lite vikt snabbt, hjälper även musklerna att återhämta sig om man intar det direkt efer träning.
*Kreatin monohydrate binder vätska i leder och hjälper dig förmodigen att gå upp ett par kilo i vätska på kort tid, plus att det ger dig extra energi när kroppen lagrat det. Motverkar även skador som kan uppkomma vid vattenbrist, då lederna alltid behöver mycket vatten, det är oftast vattenbrist som gör att man får sendrag o.s.v.
Så det är bara hinka 4-5 liter per dag, minst! ;D

Såg att du körde med kreatin, men inte med vilket.

Lycka till med träningsmålen!! :D

Trashcan
2008-06-19, 14:45
Dricker du tillräckligt med vatten innan, under och efter passet?
Prova att ladda med lite kolhydrater innan träningen.

Tror det. I samband med träningen brukar jag hinka i mig drygt en liter vatten... Innan passet vettefan iofs. :confused: Ska pröva att tanka på ordentligt innan nästa pass och se om det hjälper! Tack =)

Köpa en gainer och lite kreatin monohydrate kanske?
*Gainer = snabba kolhydrater som hjälper dig att lägga på lite vikt snabbt, hjälper även musklerna att återhämta sig om man intar det direkt efer träning.
*Kreatin monohydrate binder vätska i leder och hjälper dig förmodigen att gå upp ett par kilo i vätska på kort tid, plus att det ger dig extra energi när kroppen lagrat det. Motverkar även skador som kan uppkomma vid vattenbrist, då lederna alltid behöver mycket vatten, det är oftast vattenbrist som gör att man får sendrag o.s.v.
Så det är bara hinka 4-5 liter per dag, minst! ;D

Såg att du körde med kreatin, men inte med vilket.

Lycka till med träningsmålen!! :D

Köpte en gainer för 5 timmar sen faktiskt, hahah. Det behövs nog...
Ja, jag gick på kreatin ett tag, EAS, billigt från willys. Kan inte tänka mig att det skulle vara ngn skillnad mot dyrt kreatin, Creatinemonohydrate är ju alltid just det, oavsett märke liksom. Tar en stund att lösa upp sig, men whatever. :P Tyvärr vet jag inte om jag märkte så stor skillnad, men jag har ju precis börjat träna seriöst och jag kan tänka mig att det tar ett tag innan allt liksom stabiliseras. Tänkte vänta tills dess och sedan börja igen då jag har koll på vikter etc så man faktiskt ser om det blir någon skillnad...

Sommartjockis
2008-06-19, 19:51
Du kan klara det! När jag började 1:an vägde jag 63 kg, vid början av 2:an låg jag på 75 pannor (ungefär samma BF). Bara träna och äta som en gris ska du se att du går upp i vikt snabbt som fan. Pyttipanna med stekta ägg alternativt köttbullar med pasta funkade för mig. Lycka till med gymmandet/ätandet!

Trashcan
2008-06-22, 20:56
Nu drar jag till finland med cheyen. Ska försöka hålla igång träningen på något sätt och hålla journal där också. Inget fusk... Dock finns ingen dator, så vi får väl se hur det har gått om två veckor.

Trashcan
2008-07-06, 20:33
6 Juli

Shame on me, jag tränade inte minsta lilla på två veckor. Fanns liksom inte plats eller tid för det på nåt sätt. Wuteva, går inte att göra något åt det nu. Och jisses vad det har ätits.*spy* Fyra-fem måltider och fikor om dagen, hela tiden, varje dag... Har varit mätt på gränsen till illamående oftast hela dagarna. Sjukt. Men jag måste påstå att det ju egentligen var jävligt bra, nu vet HUR mätt man kan gå runt och vara hela tiden, och jag det verkar faktiskt som om jag har gått upp lite. Så, för att inte bara se det som något dåligt med träning i åtanke kan man kalla det bulkperiod. Yeeah. Bara fortsätta så nu .
Kom hem igårkväll och det är väl ingen idé att skjuta upp träningen. Here goes...

Chin-ups
6,6, 6
Det gick ju halvdåligt. Det får man väl räkna med under omständigheterna... =/

10,10,10

Bicepscurls
7, 7, 7 @ 8kg
Fick hjälpa lite lite på de sista.

Hantelpress axlar
7, 7, 11 @ 2.5 kg

Hantellyft åt sidan
7, 7, 11 @ 1.5 kg
Uuääh, fan vad jobbigt det var. Slängde upp sista fyra.

Inte helt oväntat rätt tungt... Inga personbästan, men det kändes i alla fall bra. Det är ju viktigast liksom.

Dagens morgonvikt: ~65.8 kg
Shit. Svullandet i finland verkar ha gett resultat. Trodde aldrig jag skulle kunna lägga på mig fett, men där ser man. Ser tillåme lite fetare ut om magen.:hbang: Är uppe i nästan 68 kg just nu :D, visserligen efter mat och gainer etc, men det är fan kul ändå när man faktiskt känner sig tyngre.

Siccan
2008-07-06, 20:49
:whipped: Iväg till gymmet ! ;D

Trashcan
2008-07-06, 21:57
:whipped: Iväg till gymmet ! ;D

Borta bra, hemma bäst! :D

Trashcan
2008-07-08, 13:22
8 juli

Vaf-n. Är en månad sen jag körde det här passet. Pinsamt... Tiden går fort. :confused:
Kände mig light-headed igen, så jag tänkte att lite uppvärmning kanske vore nåt... Ut på BMXen då, till macken (1.5-2km) pumpa däcken (Från 1.3 till 3 Bar. Inte konstigt att benen kändes som två slöa svampar efter ett tag...)

Utfall
15, 15, 20 @ 10kg/hantel
puh.

Raka marklyft...hette det visst
Värmde upp med 1x25@8 kg, sen 14,14,14@17 kg...
De sista tre-fyra blev lite misslyckade. Det kändes som om det fanns kraft kvar, men det gick liksom inte. Såg mest ut som en vickande banan innan jag insåg att det var slut nu. *rolleyes*

Crunches
3x~15
Tappade räkningen massa gånger igen. Fattar inte vad det är med crunches som gör det så jävla svårt att räkna. Skitsamma, man märker ju när setet är klart ändå.

Sådär. Ut i köket och fixa gainer - whoops, höll på att vika mig över diskbänken och lägga mig i diskhon... Ryggträning ÄR spännande, alltid lika överraskad över hur klen man blir och hur mycket man faktiskt använder ryggen...

paien
2008-07-13, 14:24
Du är duktig. Puss!

Trashcan
2008-07-24, 22:10
24 Juli
Det är inte lätt att hålla ett strikt schema när man flänger runt över halva norden hela tiden... Har varit hos morsan vid kolmården (Staden runt djurparken heter också så.) och jobbat trädgård i typ två veckor. Tog visserligen med mig vikter(Halvjobbigt med 10 kg vikter och kläder på tunnelbanan på väg hem sen. Dumt? Ja, ganska.) men jag var trött så det räckte utan styrketräning på det...

Chin-ups
6,6, 9
Gick ju bra

10,10,10

Bicepscurls
7, 7, 10 @ 7.5kg
Kanske bättre med 8-9 kg ändå. Eller så kör jag lågintensivt på biceps ett tag, det är dom tunga curlsen som drar fram yrseln

Hantelpress axlar
8, 8, 11 @ 3 kg [PB]
Fan vad bra det gick! Hmm. Trädgårdsarbetet kanske har hjälpt axlarna lite, fan vet jag.

Hantellyft åt sidan
8, 8, 9 @ 1.5 kg
Inte fler reps än vanligt egentligen, men dom kändes lättare och bättre än vanligt. Sschönt!

Oväntat bra.
Gainer-Dusch-Sova!

Dagens morgonvikt: ~66
Najs.

Wiktor
2008-07-28, 22:03
Mindre ursäkter och mer tränande nu! ;)
Fin morgonvikt där, grattis till ökningen. 70kg innan 2009 kommer du fixa lätt!
Men var inte rädd för att fläska på med mer mat. ;)

Trashcan
2008-08-07, 12:36
7 augusti

Mindre ursäkter var det så ehh, jag håller käft och kör mitt pass bara. *slap*

Utfall
15, 15, 15 @ 10kg/hantel

Raka marklyft
Värmde upp med 1x25@8 kg, sen 12,12,14@17 kg...

Crunches
3xNågra.
Kör tills jag får bränn i magen sen tre eller fyra till. GÅR inte att räkna!:confused:

Måste skaffa bättre stång för marklyften. Får ont i fingrarna av att hålla i en överfull liten hantel. *cry*
Börjar kreatinkur idag igen, nu är jag hemkommen från sista semesterresan och kan kanske få lite rutin på saker och ting. Får se om det ger några resultat. Har jag tur ökar jag 1-2 kg vatten på de 2-3 kg mysteriemassa(ser ingen större skillnad) jag skaffat mig redan. Confidence boost!

Trashcan
2008-08-09, 10:38
9 Augusti
Påbörjade kreatinkur igår, får se om det ger något resultat.

Chin-ups
6,6, 8
Känner mig klen. Bah

10,10,12
Måste öka intensiteten på något sätt. Det börjar ju nästan bli kondition det här...

Bicepscurls
9, 9, 10 @ 6kg
Tog lite lättare. Blev ändå yr och illamående. Det vetefan vad som är fel med min bicepsträning. Hursomhelst var det skönt att köra lite lägre vikt...

Hantelpress axlar
6, 6, 12 @ 4 kg [PB]
Fan vad bra det gick, igen! Tänkte att jag skulle köra lite tyngre för omväxlings skull. Höll på att svarta för ögonen de fyra sista repsen, men det gick. Det är konstigt hur jag underskattar mig själv i början just på hantelpressen. Tänkte efter andra setet "nu orkar jag fan inte ens fem till", men dubbelt så mycket gick ju bra. Får skitkonstigt lock i öronen när jag kör hantelpress också. Jag är fan weird.

Hantellyft åt sidan
6, 6, 8 @ 2 kg
Nja, ska nog köra lite lättare ändå på axlarna. Känns inte riktigt som om jag kommer åt ordentligt på något sätt. Kör en gång till på 2 kg så får vi se...

Dagens morgonvikt: 63.9 kg. :(

Helt allright pass. Pinsamt låg vikt dock, har slarvat som fan med både mat och träning. Blir bättre nu när skolan snart börjar igen, mer rutin på vardagen.
Hoppas kreatinet funkar bra, osäker på om något alls hände sist jag körde på det, men då tränade jag iofs dåligt. Ser fram emot några gratiskilon, det är visserligen inte mer muskler jag får, men om musklerna blir större av vatteninlagringen och dessutom starkare är det ju i stort sett samma sak.*rolleyes*
Nu mår jag rätt illa. Det är curlsen och jag fattar inte alls vad grejen är. Ska börja köra dom sist i passet istället eller med ännu lättare vikter kanske. Borde köra i mig en gainer nu, och ska nog göra det, men jag vill hellre ha en morot. *spy*

Niveus
2008-08-09, 11:06
1.5 kg vikter, dvs totala vikten blir vikten för själva hanteln plus "muttrar" liksom. Vet inte vad det kan väga...

Lägg din hantel på en personvåg och avläs. Om vågen inte tar så lite kan du ju väga dig med och utan hanteln och sedan subtrahera differensen.

Förresten så hejar jag på dig, jag är likväl en "skinny bastard" som vill gå upp i vikt så jag antar att vi sitter i samma båt. Kör så det ryker nu *flex*.

Trashcan
2008-08-11, 13:14
11 augusti
Faaaaaaaaan. Orka! Firefox kraschade och allt jag hade skrivit försvann. *grr*
Siffrorna blir vad jag kommer ihåg...

Utfall
15, 18, 23 @ 12kg/hantel [PB]
Helt sjukt stor förändring sen sist. Ökade både vikt och reps, och jag la inte av för att låren inte kunde trycka på mer utan för att jag blev trött och andfådd. Med andra ord fanns det mer att ge. Alltså bör jag öka vikten ännu mer, men jag har inte fler vikter. :smash: Får fixa fler. Synd att det ska vara så apdyrt bara.

Raka marklyft
Värmde upp med 1x25@8 kg, sen 12,12,10@17.5 kg...
Inte lika imponerande... Synd. Bör nog minska lite på vikterna nästa gång, kände att tekniken blev lite lidande på slutet.

Crunches
20, 15, 10, ungefär. Jag kan fortfarande inte räkna.
Jag tror jag börjar gilla magbrännet. :D

Shit vad svetto man blev.
Blandade en gainer och drack hälften innan passet. Det känns bättre med lite gainer i magen under passet. Ska dricka resten nu och duscha, luktar apa.

Funderar även på att ändra schemat lite. Det här passet är för kort och det andra för långt, och jag skulle behöva lägga till lite rodd för ryggen samt något för triceps, och då blir det andra ännu längre. Ska nog dela upp efter drag- och tryckövningar istället för över och underkropp... Får fundera på det.

Alfred Nobel
2008-08-11, 13:33
Kul med en relativt ny journal, ska försöka följa dig och din utveckling så gott som det går. Jag råder dig att planera dagen bättre så du har aningar om vad du ska äta och hur mycket. På så sätt minskar du risken att fuska med kosten.

Lycka till nu och hoppas kreatinet bidrar med lite prestation-, muskel- och styrkeökningar :thumbup:

Trashcan
2008-08-11, 14:13
Lägg din hantel på en personvåg och avläs. Om vågen inte tar så lite kan du ju väga dig med och utan hanteln och sedan subtrahera differensen.

Förresten så hejar jag på dig, jag är likväl en "skinny bastard" som vill gå upp i vikt så jag antar att vi sitter i samma båt. Kör så det ryker nu *flex*.

Smart. 2 kg väger hantel+"muttrar".
Cool! Ja, nu jälar ska det gå undan. Inga resor i vägen så nu kan jag hålla mitt träna-vila-träna-vila schema ordentligt! :hbang:

Trashcan
2008-08-11, 14:15
Kul med en relativt ny journal, ska försöka följa dig och din utveckling så gott som det går. Jag råder dig att planera dagen bättre så du har aningar om vad du ska äta och hur mycket. På så sätt minskar du risken att fuska med kosten.

Lycka till nu och hoppas kreatinet bidrar med lite prestation-, muskel- och styrkeökningar :thumbup:

Fan vad kul med folk som läser. =)
Mitt största problem med kosten är VAD jag ska äta. Kommer jag inte på något blir ofta inget alls... Inte så bra.
Tack!

Trashcan
2008-08-12, 13:41
Nytt schema:

Pass 1:

Stående rodd
Chinups
Bicepscurls
Raka marklyft
"Stolcrunches"

Pass 2:

Armhävningar
Hantellyft åt sidan
Hantelpress axlar
Tricepsextensions
Flyes
Utfall

Ungefär så. Tänkte inte börja med det på en gång, men det här kom jag fram till och antecknar det här tills vidare! Får med allting utom hamstrings/baksida lår(Är det samma sak?). Dom ska tydligen tränas vid raka marklyft, men det har jag aldrig märkt.

Wiktor
2008-08-13, 08:00
Raka marklyft är en övning som är till för att träna baksidalår/hamstrings, det är alltså i huvudsak den muskeln du tränar med raka marklyft.
Hoppa över måltider låter inte så smart, vill du gå upp i vikt så får du sluta fuska nu. ;)

Trashcan
2008-08-13, 22:05
Raka marklyft är en övning som är till för att träna baksidalår/hamstrings, det är alltså i huvudsak den muskeln du tränar med raka marklyft.
Hoppa över måltider låter inte så smart, vill du gå upp i vikt så får du sluta fuska nu. ;)

http://www.exrx.net/WeightExercises/ErectorSpinae/DBStraightLegDeadlift.html
påstår att det är Erector Spinae, och jag är benägen att hålla med, tvärdör i ryggen innan jag känner minsta ansträngning i hamstrings. :) Att hamstrings blir tränade till en viss grad förnekar jag iofs inte, nånting måste ju dra upp hela överkroppen... Men jag känner inte av det. :confused: Fel utförande kanske, jag vet inte.
Om du vet någon bättre övning för ryggen är jag idel, eh, vad man nu säger. Öra? Marklyft skulle kanske vara bättre, men jag har ju ingen skivstång. :/

Javet, men jag har inte slarvat speciellt mycket alls senaste veckan faktiskt, går rätt bra :hbang:, men man får inte slappna av för det!

Trashcan
2008-08-16, 12:06
16 Augusti
Påbörjade kreatinkur igår, får se om det ger något resultat.

Chin-ups
7,7,8
Siffrorna ser bra ut, men jag känner mig ändå lite klen här.

Armhävningar, fötter ~40cm upp på en stol
8,7,8
Såja, det blev lite mer lagom tungt.

Hantelpress axlar
7, 7, 12 @ 5 kg [PB]
Shit. Bomb-ökar här alltså.

Hantellyft åt sidan
7, 6, 14 @ 2 kg [PB]
Blev lite ta-i-så-det-stänker på slutet, istället för god och långsam form... Vet inte om jag ska fortsätta på 2 kg eller inte. Får se vad jag har lust med nästa gång...

Bicepscurls
5, 6, 7 @ 10kg, sen 10 @ 5kg [PB]
Kände mig sur som fan på mina biccar idag och bestämde mig för att dom skulle straffas för mitt illamående, så jag la på massa extrakilon. *grr* Det weirda är att det var helt vansinnigt skönt och jag känner inte något illamående alls av det, och jag har fakking sjuk pump. När armarna la av och inte kunde lyfta hanteln längre tänkte jag att dom får hjälpa varandra istället, för jag kände mig fan inte klar med dom, så jag körde 10 till med båda händerna på hanteln. Fan vad skönt det var.

Dagens morgonvikt: ~66kg. Glömde väga mig på morgonen, så jag gissar bort frukosten. Borde bli typ 66kg.

Passet var medelbra egentligen, men avslutningen var sjukt skön, och det är den känslan som hänger kvar, så vi säger att det var ett skitbra pass. :D Mer hulken-tänk i träningen. Det funkar faktiskt. *flex*

Gainer unt dusch!

paien
2008-08-19, 15:03
träningsdags snart igen? :whipped:

Trashcan
2008-08-23, 22:28
Nya schemat!

23 Augusti

8,10,10 [PB]
Saftigt med pump nu efter också!

Hantellyft åt sidan
8, 8, 10 @ 2 kg

Hantelpress axlar
6, 6, 11 @ 6 kg [PB]
Tuuuuuungt, men jag ser det som personbästa. Igen!

Hantelflyes
~10, ~10, ~10 @ 5 kg
Gör den här INNAN armhävningarna nästa gång, tar nog ett tag innan jag kan tekniken riktigt bra, och då är det nog bra om bröst är utvilade för teknikens skull. Ev. mer vikt också. Fick för övrigt både kramp och pump i lillfingrarna. Intressant.

Tricepsextentioner
~6, ~7, ~5 @ 8 kg
Den här bör göras innan axelträningen, blev lite svårt... 8 kg var för tungt.

Utfall
18, 20, ~20 @ 12 kg/hantel [PB]
Meeer vikt! Det är ju fan nästan kondisen som stoppar tycker jag... Kanske ryggsäck med 10 liter vattendunk i nästa gång...

zeroqp
2008-08-26, 21:52
Superkul med en hemmatränare, som jag. :D Jag har tänkt på att posta en egen journal, men jag tycker det är för pinsamt, då jag inte har något program att följa, och att jag är lite osäker om att fota min kropp... :) Men om jag fixar ett bra program så lovar jag att jag börjar en journal. Vilka redskap använder du? Hur fick du en chin-stång hemma? Länka gärna.

NickeSthlm
2008-08-27, 14:30
Snyggt där. Kommer nog inte lägga upp ngn journal och vägrar lägga upp bilder på kroppen :) Öl & kebab har lagt en ring runt mage och vid bröst. Väger iofs "endast" 87kg på mina 189cm och är 27 år så jag är inte direkt överviktig i övrigt utan snarare smal å rätt tanig men "Skiten" ska bort ;)

Kör hemma även jag och började efter tips köra som du nämnde för ngn dag sedan med dina hantelcurls. Körde förut 17kg på min hantelcurls men de senare gångerna så har jag kört följande:
10 x 7kg, 10 x 12kg, 5 x 17kg, 10 x 12kg, 10 x 7kg
Repterar sedan detta 3 ggr. Dock kör jag crunches mellan varje gång.
Fungerar kanon för mig och det känns som jag får ut bra mycket mer av armarna än när jag endast stod och "pumpade" med 17 kg hantel.

Ska fortsätta följa din journal. Keep it up!

Trashcan
2008-08-30, 16:16
30 Augusti

Stående skivstångsrodd, fast med hantlar.
10,11,15@8kg
Hoppas det är en godkänd övning. :confused: Hantelrodd såg jobbigt och omständigt ut, skivstångsrodd såg jättebra ut, så jag tog hantlarna och körde skivstångsrodd. Kan inte tänka mig att det skulle vara o-bra på något sätt. Gick skitbra. Däremot borde jag nog ha mer vikt nästa gång.

Chinups
7,7,6+4 hopp.
Gick in med världens motivation och lusta men det gick ju inte bättre för det. Skönt när musklerna tar slut innan psyket...

Bicepscurls
5, 5, 5 @ 10.5kg, sen 10 till med båda händerna på hanteln.
Inget illamående alls. :hbang:

Raka marklyft
9,9,10@15kg
Ryggen verkade inge pigg på det här idag, det var som att träna i motvind och uppförsbacke ungefär...

Stolcrunches
9,4,fuck it.
Hade redan massa träningsvärk i magen från div nollningsaktiviteter, och jag skakade som f-n! Kände att det inte var läge för magträning.

Bra pass, as in jag mår fortfarande bra! Massa gainer, nu dusch.

zeroqp
2008-08-31, 13:58
30 Augusti
Stolcrunches
9,4,fuck it.

Hahaha! :laugh:

Nä, men ärligt talat, starkt jobbat. :) Jag önskar jag kunde göra chins hemma bara, så hade jag varit "set". Finns lekplatsen en bit bort, men...
Jag ska kopiera det här idag. ;) Inklusive chins, fast jag bara klarar typ 5 som allra högst.

Trashcan
2008-08-31, 16:32
Snyggt där. Kommer nog inte lägga upp ngn journal och vägrar lägga upp bilder på kroppen Öl & kebab har lagt en ring runt mage och vid bröst. Väger iofs "endast" 87kg på mina 189cm och är 27 år så jag är inte direkt överviktig i övrigt utan snarare smal å rätt tanig men "Skiten" ska bort

Kör hemma även jag och började efter tips köra som du nämnde för ngn dag sedan med dina hantelcurls. Körde förut 17kg på min hantelcurls men de senare gångerna så har jag kört följande:
10 x 7kg, 10 x 12kg, 5 x 17kg, 10 x 12kg, 10 x 7kg
Repterar sedan detta 3 ggr. Dock kör jag crunches mellan varje gång.
Fungerar kanon för mig och det känns som jag får ut bra mycket mer av armarna än när jag endast stod och "pumpade" med 17 kg hantel.

Ska fortsätta följa din journal. Keep it up!

Så jävla tanig kan du ju iofs inte vara om du tar nästan dubbla vikten i curls jämfört med mig, men vad vet jag. ;) Jag är helt övertygad om att det är apviktigt att variera och framförallt känna att man får ut något av det, man får inte fastna i gamla mönster...
Coolt, alltid kul med folk som följer!

Superkul med en hemmatränare, som jag. :D Jag har tänkt på att posta en egen journal, men jag tycker det är för pinsamt, då jag inte har något program att följa, och att jag är lite osäker om att fota min kropp... :) Men om jag fixar ett bra program så lovar jag att jag börjar en journal. Vilka redskap använder du? Hur fick du en chin-stång hemma? Länka gärna.

Hahaha!

Nä, men ärligt talat, starkt jobbat. Jag önskar jag kunde göra chins hemma bara, så hade jag varit "set". Finns lekplatsen en bit bort, men...
Jag ska kopiera det här idag. Inklusive chins, fast jag bara klarar typ 5 som allra högst.

Äsch, jag hade inget speciellt program att följa från början heller, byggde på det allt eftersom. Tränade bara bröst och biceps i början(Hävningar och curls. Stenhårt!). Länka till andra webbutiker är väl enligt kolo's regler inte helt önskvärt, men om du söker på "Dörrtrapets" tror jag att du hittar det du söker. =) Den monterar du i vilken dörrpost som helst utan några permanenta ingrepp. Vet inte exakt hur dom vanligaste nuförtiden funkar, men bifogar en bild på den jag använder... Enda problemet är väl att riktigt breda grepp inte funkar för att man slår i dörrposten, men med sånt grepp blir det så tungt att jag ändå inte pallar mer än några enstaka, så det gör inget...

NickeSthlm
2008-09-01, 08:31
Tack för tipset på Chinbar... har letat efter ngt liknande men la ner då jag inte vill montera ngt "för gott" någonstans.. Damen där hemma skulle bli vansinnig om jag plockade bort någon dörr för att permanent montera en chinbar *slap*

Det är rätt kul att se dina första inlägg i maj jämfört med nu. Det går ju stadigt uppåt i antal repetitioner och vikterna. Keep going strong!

/ Nicke

Trashcan
2008-09-01, 20:16
Tack för tipset på Chinbar... har letat efter ngt liknande men la ner då jag inte vill montera ngt "för gott" någonstans.. Damen där hemma skulle bli vansinnig om jag plockade bort någon dörr för att permanent montera en chinbar *slap*

Det är rätt kul att se dina första inlägg i maj jämfört med nu. Det går ju stadigt uppåt i antal repetitioner och vikterna. Keep going strong!

/ Nicke

Hahah, nä, sånt är sällan uppskattat. :confused: Säg att hon också får göra chin-ups om hon vill. Kanske bara avundsjuka. *screwy*
Ja, titta, lite skillnad ere faktiskt! Tack. =) Själv vetetusan om jag egentligen har blivit starkare, sitter nog mest i teknik och psyke, men det ska ju också uppgraderas så det är väl egentligen inte sämre på något sätt. Har dock slarvat en hel del och jag tror definitivt att jag hade kunnat göra större framsteg under given period, men jag tror att det här med rutin och disciplin också ligger i psyket och således är på gång. Jag har inte bråttom, betalar ju ingen gymavgift! ;) Nästa pass blir nog imorgon, sen kommer burken med RAGE jag har beställt! Hoppas det hjälper dom gånger man bara inte orkar ta tag i det. Sett så sjukt många asbra kommentarer om det att det liksom verkar för bra för att inte prövas. :D

Trashcan
2008-09-05, 17:23
Fredag 5 September

Jag har fortfarande träningsvärk från mitt förra bicepspass. Det är nog 6 eller sju dagar sen... Hade riktigt ont ett tag, inte i biceps dock, men väl i, nu ska vi se... "Brachioradialis" hette den tror jag. Biceps little helper, typ. Sjukt ont. Börjar kännas bättre nu dock. :P
Nu har jag även hämtat ut mitt paket med RAGE, och intog en portion för drygt 25 minuter sen. Har precis börjat sticka lite, hahah, lustig känsla... Känner mig även lite lättare och lite extra taggad... Får se om det blir ett sjysst pass av det här!

Hantelflyes
7, 10, 9 @ 8 kg
F-n vad starka lillfingrar jag kommer få, fick lillfingerpump igen... Vågade inte köra till fail här, det är ju på ett parkettgolv jag tränar...

Tricepsextentioner
~8, ~8, ~11 @ 6 kg
6 kg kan nog vara rätt lagom tills jag kan övningen ordentligt...

Hantellyft åt sidan
10, 10, 17 @ 2 kg [PB]???
Ojrå. Duktigt av mig!

8,8,6 Fötter ~40 cm upp på stol.
Jisses. Det var som om någon punkterade musklerna på sista repetitionen, kände mig inte alls slut, men det gick inte att göra fler. :P

Hantelpress axlar
7, 6, 13 @ 6 kg [PB]
Personbästa. Igen! Vänsterarmen verkar dock ligga lite efter höger... Nåja... Det jämnar ut sig...

Utfall
12, 12, 12 @ 12 kg/hantel + 6 kg ryggsäck
Åhh fy f-n vad trött jag blev. Märks ju att benmusklerna är störst, tycker det går åt en hel del syre... puh...

Rage verdict: Skulle inte säga att effekt uteblev, men det var ju inte lika "eureka!" som allmänheten verkar tycka, det hjälper dock definitivt med "sugenheten"! Dessutom verkar ju många säga att det funkar lite trögt i början för att sedan bli bättre och bättre, så jag antar att det bara kan bli bättre. =)

zeroqp
2008-09-05, 22:33
Starkt jobbat! Keep it up! :thumbup: Jag ska nog träna så här NU, för det var länge sen jag tränade. Vi får kanske träna jämnsides och jämföra resultat! *flex*

Trashcan
2008-09-06, 06:55
Starkt jobbat! Keep it up! :thumbup: Jag ska nog träna så här NU, för det var länge sen jag tränade. Vi får kanske träna jämnsides och jämföra resultat! *flex*

Upp-med-journal! Upp-med-journal!
Inte lätt att få det regelbundet i början... Fan, jag har hållit på aktivt i säkert ett halvår nu med att hitta något som passar mig.
Ja, skitkul! :D Det borde vi definitivt göra.
Känner för övrigt hur värken i benen börjar komma smygande... Brr... Hoppas det blir lindrigare den här gången. :P

JBJ
2008-09-06, 09:55
Ser bra ut, bara å köra på!

Wiktor
2008-09-07, 15:09
Ser ut som om att det går framåt, härligt!
Men hade jag varit dig så hade jag nog dragit ner ett snäpp på antelet repetitioner, sikta på att göra 6-10 reps. När du gör så många som 17 så blir det mer konditionsträning, du kommer alltså inte bygga lika mycket massa.

zeroqp
2008-09-07, 15:16
Men hade jag varit dig så hade jag nog dragit ner ett snäpp på antelet repetitioner, sikta på att göra 6-10 reps. När du gör så många som 17 så blir det mer konditionsträning, du kommer alltså inte bygga lika mycket massa.

Låter som det ligger något i det. Men det är väl snarare uthållighet än kondition som tränas? För styrka, fläska på med vikterna och gör 6 reps. För massa, gör 12 reps.

Förresten, min logg är uppe nu, Trashcan. *flex*

Trashcan
2008-09-07, 23:18

Vad syftar du på? Lyften åt sidan? Ja, jag siktar på att ha antalet reps under typ 10, men känner jag att jag klarar fler så gör jag fler den gången, och ökar sedan vikten nästa gång. Det är väl inte helt fel tänk? =) Eller borde jag låta bli att göra dom där extra? Det känns ju lite fel att inte ge allt... För övrigt funderar jag på utfallen... Eftersom jag alternerar ben, borde jag köra ~12 reps(6 per ben) eller 6st totalt trots att jag alternerar? Kan inte lista ut det...

Låter som det ligger något i det. Men det är väl snarare uthållighet än kondition som tränas? För styrka, fläska på med vikterna och gör 6 reps. För massa, gör 12 reps.

Förresten, min logg är uppe nu, Trashcan. *flex*

Så som jag ser det är allt mellan 6 och 12 okej, jag tror skillnaderna i vad det ger är göra rätt antal reps är mindre än vad det ger av att jag känner att jag gör så många jag är sugen på och därmed kanske lyckas pressa ut mer ur träningen... Shit vilken lång mening, skitsamma.

Awesome! Här ska följas ;)

Trashcan
2008-09-08, 13:43
Söndag 8 september

10@10kg,10,13,7@12kg
Krångligt det blev, skulle inte ha höjt belastning riktigt så mycket kanske. Blev dålig form och jag vet inte om jag kom åt ryggen riktigt bra.

Chinups
7,7,5+2 hopp.
Vafan. Varför går jag baklänges??? Sista repetitionen måste varit den långsammaste jag nånsin gjort... Tänkte som något någon en gång sa: "Max är när du inte kan göra en repetition till ens om du skulle få en miljon för det..." Jag tänkte på miljonen, och kom fram till att jag förmodligen skulle klara det om jag fick en miljon kronor. Så jag gjorde den, men jävlar vad långsamt det gick.:cool:

Bicepscurls
5@12kg, 7@8kg, 3@12kg, 13@6kg
Mycket trevligt!

Raka marklyft
13,13,14@12kg
Lättade vikten lite för att vara snäll mot ryggen som var så grinig sist. Blev nog lite för lite... Å andra sidan fick jag fettosvällpump i ryggen, och det är skitskönt. :D

Stolcrunches
15,Ehh typ 14, sen några till. Kan inte räkna. *screwy*
Arhhh, megaskak! Får se till att ta den här INNAN marklyften nästa gång, jag tror jag måste ha ryggens fulla styrka för att stabilisera bra... Annars

Dips
1x6
Jag ville misshandla mina lats lite till, men jisses vad jobbigt det var.

Eftersom jag känner mig jätteavstannad i min chinups-utveckling lägger jag av med chinups ett tag och kör dips på tricepspasset istället...
Höjde rage-dosen lite idag, har fortfarande massa stickningar(Vilket just nu är asjobbigt. Svett+stickningar på ryggen=Jättekliar*cry*), men inga jätteskillnader i "prestanda", däremot är jag varje gång skitsugen på att testa om det är någon skillnad nästa gång, och när jag väl tagit dosen skulle det vara slöseri att inte träna, så det hjälper ju ändå ;). Jag får se det från den ljusa sidan, jag får inte dom ökända magproblemen i alla fall. :P

Dagens morgonvikt: 66kg.

Trashcan
2008-09-08, 19:29
Söndag 8 september

Eh ja juste, det är måndag idag. Jag var ledig, så det är inte så lätt... :confused:

zeroqp
2008-09-08, 23:36
När du gjorde bicepscurls, hade du så mycket vikt per hand?
Chinups är jobbiga, men det är väl som pushups för nybörjare... i början kan man göra typ 1 innan man lägger av, men det blir en till, och en till senare. Kan vara så att du tröttar ut musklerna som används i chins innan du gör dom. Men du skrev något liknande, så klart du har tänkt på det. Men jag tycker inte att du ska lägga av med det bara för att går dåligt. Tvärtom, du borde fokusera på det. Vila tills du inte känner dig trött i ryggen och axlarna och vad det är man använder till chins, och försök sen göra några. Jag får kanske köpa något liknande att göra chins på hemma också...

Hur gjorde du stolcrunches? Typ sätta fast fötterna på stolen på något sätt och låta resten av kroppen hänga ner mot golvet och sen göra crunches? Du nämnde en datorstol eller något längre bak, har jag för mig.

Hur gjorde du dips?? Använder du stolar eller har du någon sorts maskin? :p

NickeSthlm
2008-09-09, 11:10
Även zeroqp är alltså en hemmatränare. Skönt att se att man inte är ensam :)

Trashcan: ser mkt bra ut. Det går fortsatt framåt!!
Idag är det axlar + triceps som gäller för min del. Längtar hem.. Helt sjukt! Har blivit klart mer motiverad sedan jag började läsa på Kolozzeum!

Trashcan
2008-09-09, 18:13
När du gjorde bicepscurls, hade du så mycket vikt per hand?
Chinups är jobbiga, men det är väl som pushups för nybörjare... i början kan man göra typ 1 innan man lägger av, men det blir en till, och en till senare. Kan vara så att du tröttar ut musklerna som används i chins innan du gör dom. Men du skrev något liknande, så klart du har tänkt på det. Men jag tycker inte att du ska lägga av med det bara för att går dåligt. Tvärtom, du borde fokusera på det. Vila tills du inte känner dig trött i ryggen och axlarna och vad det är man använder till chins, och försök sen göra några. Jag får kanske köpa något liknande att göra chins på hemma också...

Hur gjorde du stolcrunches? Typ sätta fast fötterna på stolen på något sätt och låta resten av kroppen hänga ner mot golvet och sen göra crunches? Du nämnde en datorstol eller något längre bak, har jag för mig.

Hur gjorde du dips?? Använder du stolar eller har du någon sorts maskin? :p

Japp. De sista repsen satte jag dock båda händerna på 12kg hantel, vilket rent logiskt borde bli 6kg som jag skrev.

Hmm... Ja, det kanske ligger något i det, chinups huvudsakliga muskel är väl iofs latsen som inte borde användas mycket vid rodd, men ryggen spelar nog in en hel del, för att inte tala om biceps. Tänkte inte riktigt på att det var den som kunde ha sänkt lite. Men anledningen till att jag ville byta var liksom att jag inte har märkt några "gains" på ett tag i chinups; Ökade rätt fort till 3x9, men sen har det liksom inte hänt så mycket mer. Då jag har fått lära mig att man alltid måste se till att muskeln inte vet varifrån "nästa attack" kommer tänkte jag att jag kan luras lite med att köra dips ett tag, som tränar samma huvudmuskel, fast triceps istället för biceps...
Heheh, jo, först drog jag upp stolen i högsta läge och körde in knäna under bordsskivan och hängde ner mot golvet med kroppen och lyfte sedan upp kroppen etc... Jag upptäckte dock rätt fort att det var riktigt elakt mot ryggen, fick skitont. Bifogar en animation jag slängde ihop på hur jag gör nu. ;) Isolerar magen genom att se till att det BARA är magmusklerna som jobbar, försöker se till att "vridningspunkten" är precis i mitten av magen typ. Svårt att förklara, hoppas bilder förtydligar. :P Tycker övningen är jävligt praktisk i och med att jag kan variera belastningen helt steglöst genom att luta mig lite framåt(Lättare) eller bakåt(Tyngre). Så får man se till att andas in på nervägen och ut på uppvägen, annars blir det inte alls jobbigt(Blir sjukt stor skillnad). Kan iofs vara lite halvsvårt att få rätt teknik... Jag tycker det funkar bra i alla fall. Får världens mjölksyra/bränn och gott om träningsvärk, så helt kass kan det inte vara.

Dips gjorde jag bara med två rätt höga stolar vända rygg mot rygg. Fast det gäller nog att man är lätt och man får ta det lugnt så man inte välter stolarna eller skjuter iväg dom rakt åt sidan. :smash: Tänker man på det tycker jag att det går bra...

Trashcan: ser mkt bra ut. Det går fortsatt framåt!!
Idag är det axlar + triceps som gäller för min del. Längtar hem.. Helt sjukt! Har blivit klart mer motiverad sedan jag började läsa på Kolozzeum!
Tack!
That's the spirit! :D

Trashcan
2008-09-11, 21:16
Torsdag 11 September

Hantelflyes
-
Körde inga flyes idag. Blir så konstigt att dra fram stolar och planka i vardagsrummet när man inte är ensam hemma, så jag sket i det. :P

Tricepsextentioner
8, 9, 15 @ 6 kg
Tja... Ansträngde mig inte till max, men nästan.

Hantellyft åt sidan
8, 8, 12 @ 3 kg [PB]
Ehh, najs. Undrar var den styrkeboosten kom ifrån, förra passets styrka verkar ju sitta kvar! Kanske ska öka vikten ännu mer nästa gång..

8,8,9 Fötter ~40 cm upp på stol.
No comment.

Hantelpress axlar
5@7kg, 6, 8 @ 6 kg
Kände att 7 kg aaaldrig skulle gå bra.

Utfall
12, 13, 17 @ 12 kg/hantel + 6 kg ryggsäck [PB]
Jag hatar benträning. F-n vad jobbigt det är. Puh

Satan i gatan vad rage slog idag! Tog 50% mer pulver ungefär, 35-40 gram kanske(=1½ skopa). Kliade som tusen små, ehh, jag vet inte ens vad som var som. Höll på att bli vansinnig ett tag. Förutom det blev jag helt hyperaktiv och rastlös. Som motivation funkar det definitivt. =)

zeroqp
2008-09-11, 22:17
Där kom det. :D Starkt som vanligt. Flyes ska du göra, skit samma om du är ensam hemma eller inte. Men jag tycker det är konstigt att du har så (relativt) lätta vikter till överkroppen och så tungt till benträningen. Och vad betyder [PB]?

Varför gör du inte french press? Eller typ benböj eller vad det heter. Benträning med skivstång/curlstång? Har du bara hantlar och chinstång?

Keep it up! :) Vi vill se nya bilder snart.:hbang:

EDIT: Just det. Skitsnygg animation! Antar att du studerar något sånt?

JBJ
2008-09-11, 22:19
Grattis till PBna, kör hårt!

Trashcan
2008-09-12, 18:08
Fredag 12 september

12,12,14@16kg
Kändes bättre. Får inte slarva med tekniken på alla nya övningar...

Chinups
7,6,5+1 hopp.
Fortfarande lite baklängesstuk på det här...

Bicepscurls
5@12kg, 8@8kg, 3@12kg, 20@6kg [PB]
Mycket trevligt!

Stolcrunches
Ett gäng x3
Struntar i att ens försöka räkna hur många jag gör nu. Spelar för övrigt ingen roll, eftersom jag ändå inte kan jämföra med tidigare resultat då jag inte har någon bestämd belastning...
Skaken berodde för övrigt inte på marklyften, jag skakade nämligen ändå, fast bara första setet. Konstigt. Ouppvärmd kanske. Javene. :confused:

Raka marklyft
12,13,13@16kg
No comment

Mhmm. Rageeffekten var lite mer blygsam idag. 1 1/3 skopa. Tar 1½ igen nästa gång. Nu ska jag försöka få i mig något litet innan middagen...

Trashcan
2008-09-12, 21:56
Där kom det. :D Starkt som vanligt. Flyes ska du göra, skit samma om du är ensam hemma eller inte. Men jag tycker det är konstigt att du har så (relativt) lätta vikter till överkroppen och så tungt till benträningen. Och vad betyder [PB]?

Varför gör du inte french press? Eller typ benböj eller vad det heter. Benträning med skivstång/curlstång? Har du bara hantlar och chinstång?

Keep it up! Vi vill se nya bilder snart.

EDIT: Just det. Skitsnygg animation! Antar att du studerar något sånt?

Äh vadå, jag är lite klen bara. *flex* Och om benen, så tänkte jag också först när jag läste din journal, men sen kom jag på att du har väl ungefär 30 kg extra vikt "naturligt" jämfört med mig så att säga, så du är ändå starkare där. *cry* [PB] Är personbästa!

French press as in tricepsövning? Jag vet inte, den såg rätt praktisk och logisk ut. Har väl aldrig upptäckt den. Kanske ska köra det istället för extensioner som är lite jobbigt för handlederna... Tack! =)
Jepp, bara hantlar och chinstång...

Kan väl kanske lägga upp lite nya bilder, men det vete tusan om det skett någon förändring. Varken hänt speciellt mycket på vågen eller utseendet. Mesta styrka och psyke tror jag. Massan kommer sen!

Hahaha, komplimang jatack! =) Nä, inte alls. Hade lite one-on-one med photoshop en halvtimme bah. :D Studerar för övrigt elektroteknik, inte mycket animering där. :P

Grattis till PBna, kör hårt!
Tack!

zeroqp
2008-09-12, 22:02
Visst är french press en bra övning! Här har du utförande. http://www.youtube.com/watch?v=HgCRn2Rdoxc

Trashcan
2008-09-14, 15:18
Söndag 14 September

1½ mått Rage plus lite till. Kliandet gör mig tokig, kliar nåt sjukt i hårbotten, fast ändå inte. Rufsandet funkar som uppvärmning. :hbang:

Hantelflyes
6,6,6 @ 10kg
Vet inte om jag gillar flyes alltså. Ont om utrymme och det blir liksom... Inte bra bara.

"French press"
8@6kg, 4@8kg, 6,4@6kg Typ.
Fan vad krångligt det blev att hitta rätt vikt och teknik. Funkar nog som komplement till extentionerna, men tar inte riktigt lika bra.

Tricepsextentioner
8, 8, 8 @ 6 kg
Lite klenare än sist, men jag tränade ju nyss triceps.

Ragepåfyllning! ½ skopa ungefär. Kände att jag ville ha mer. >_>

Hantellyft åt sidan
7, 7, 13 @ 4 kg [PB]
:D

8,8,7½ Fötter ~40 cm upp på stol.
No comment.

Hantelpress axlar
8, 9, 12 @ 6 kg [PB]
Najs. Har ju satt något personbästa nästan varje gång. Nybörjare på styrketräning is the shit! Vänsteraxeln ligger ruskigt mycket efter... Orkar inte alls lika mycket.

Utfall
12, 15, 19 @ 12 kg/hantel + 7,5 kg ryggsäck [PB]
JÅÅÅBIIITTT! Slog PB grovt iaf. :D

Hmm. Jag vägde 103.3 kg med ryggsäck och hantlar. 66.2 kg utan. Extravikten blir 103,3-66,2=37.1kg. Vikterna är 12+12+7.5(1.5L PETflaska med vatten*5)=31.5kg. Det blir 5.6 hemliga kilon... Mjaja. Skitsamma. Coolt att se över 100 kg på vågen iaf. :hbang:

Har för övrigt upptäckt en jävligt konstig grej. Efter ett axelpass kan örongångarna öppna sig till luftvägarna, alltså typ som det blir när man gäspar... Kanske. Jag vet inte. Hur som helst är det sjukt irriterande, för jag hör varje andetag som en fakking orkan i huvudet och så fort jag pratar är det som om någon pratar rätt in i örat på mig. :smash: Hände bara nästan det här passet. Känner att det ligger nära; Ploffar i öronen varje gång jag sväljer. Men det är inte konstant iaf. Skönt att slippa.

Gainer!
Klar!
Herrå!

zeroqp
2008-09-14, 15:29
Mycket RAGE!:devil:

Grattis till PB och... hoppas öronproblemet löser sig.:confused: Vad det nu är som hänt. Du är faktiskt duktigare än mig på att göra pushups. Jag gillar inte "ursäkten" med naturlig kroppsvikt som motstånd, även om det faktiskt gäller. Men när man väger mer (som jag gör) verkar det som man har lättare för att bli stark också. Så jag säger det rakt ut: du är bättre än mig på pushups. Punkt.*mini

Jag tycker du ska vänja dig vid french press. Där kan du lasta på ganska mycket vikter, jämfört med tricepsextensions, och det är bekvämare att göra. Om den är effektivare låter jag vara osagt...

Trashcan
2008-09-14, 16:51
Mycket RAGE!:devil:

Grattis till PB och... hoppas öronproblemet löser sig.:confused: Vad det nu är som hänt. Du är faktiskt duktigare än mig på att göra pushups. Jag gillar inte "ursäkten" med naturlig kroppsvikt som motstånd, även om det faktiskt gäller. Men när man väger mer (som jag gör) verkar det som man har lättare för att bli stark också. Så jag säger det rakt ut: du är bättre än mig på pushups. Punkt.*mini

Jag tycker du ska vänja dig vid french press. Där kan du lasta på ganska mycket vikter, jämfört med tricepsextensions, och det är bekvämare att göra. Om den är effektivare låter jag vara osagt...

Höhö, ja, it's the shit!

Hahah, ja, det är lite skumt med öronen...
Har du hört om ectomorph-människor och vad mer det nu är? Finns tydligen tre huvudgrupper på människors fysik(Enligt någons teori alltså.) Jag tror jag är åt Ectomorph-hållet, smal benstomme och låg fettprocent, och rätt låg muskelmassa. Sen finns det typiska "football"-snubben, Mesomorph, grov stomme, bygger muskler ganska lätt och lägger även på sig fett ganska lätt. Sista typen är "tjockisen", Endomorph, rund och flabbig typ.
Står lite här. (http://www.muscleandstrength.com/articles/body-types-ectomorph-mesomorph-endomorph.html) Stödjer väl i stort sett din teori om att dom som väger mer även har lättare att bli starka =)

Wiktor
2008-09-14, 22:12
Jag syftade inte på någon speciell övning, jag tycker att jag ser ibland att du gör lite väl många repetitioner. Kan du göra fler än 8st så behöver du på med fler vikter. Du gör ofta 12-18 repetitioner, vilket är lite mycket.
Ta det lite lugnt med Rage:n, du är uppe på dubbla dosen nu. Jag väger 22 kg mer än dig och det räcker gott med 3/4 skopa för mig.

zeroqp
2008-09-14, 22:39
Jag syftade inte på någon speciell övning, jag tycker att jag ser ibland att du gör lite väl många repetitioner. Kan du göra fler än 8st så behöver du på med fler vikter. Du gör ofta 12-18 repetitioner, vilket är lite mycket.
Ta det lite lugnt med Rage:n, du är uppe på dubbla dosen nu. Jag väger 22 kg mer än dig och det räcker gott med 3/4 skopa för mig.

Vem säger att 8 reps är gränsen? Enligt vissa är det 20 reps. Men man kan gå på regeln att om man vill få styrka kan man göra få, tyngre reps. Om man vill ha massa gör man flera, lite lättare reps.

Trashcan
2008-09-14, 22:53

Tja, det kanske stämmer. I fallet med typ hantelrodden m.m. så är det för att det är en ny övning som jag vill få till tekniken ordentligt på innan jag börjar svinga runt vikter jag inte kan hantera ordentligt... Sen om jag går över 10 reps på sista setet i en övning ökar jag vikten nästa gång, satsar på att hålla 6-8 reps. Tror jag skrev det innan någon gång, men känner jag på sista setet att jag kommer klara av fler än 8 kommer jag knappast sluta för att lägga på mer vikt, det gör jag nästa gång istället. :) I benträningen har jag lite svårt att få tag i mer vikt, får väl slänga på mig ännu en ryggsäck nästa gång, hahah. Marklyften lider av samma problem, får bara plats ett visst antal vikter på en liten hantel... =/

Jag har läst lite och jag tror att dom har bytt skopa i dom senare batcharna. I stora rage-tråden har jag för mig att det snackas om en skopa som är 0.5dl, skopan jag har fått är 25cc(Står det på den) vilket bara är 0.25 dl. Mao ligger jag i stort sett rätt på den rekommenderade dosen 25 gram. =) Har för mig Fairing skrev i samma tråd att 7 teskedar är 25 gram(Inte 5 som det står på förpackningen). En tesked=5cc, 5*7=35cc. 25cc-skopa*1,5 blir 37.5cc. Hoppas jag iaf. Annars bör jag nog sänka dosen lite, ja! :P

Wiktor
2008-09-15, 19:06
zeroqp: Du vet mycket väl att jag inte menar att just 8 reps är någon magisk gräns, det är individuellt förstås, men 8 är ett bra riktmärke. Även då man ska bygga massa.

Om du inte har vikter så det räcker till så borde du ta och köpa det, även en stång kanske? (för om jag har förstått det hela rätt så har du bara hantlar?)
Bättre du lägger pengar på mer vikter än på kosttillskott som rage, det kommer göra betydligt mer för din träning än vad rage gör.

zeroqp
2008-09-16, 09:33
zeroqp: Du vet mycket väl att jag inte menar att just 8 reps är någon magisk gräns, det är individuellt förstås, men 8 är ett bra riktmärke. Även då man ska bygga massa.

Om du inte har vikter så det räcker till så borde du ta och köpa det, även en stång kanske? (för om jag har förstått det hela rätt så har du bara hantlar?)
Bättre du lägger pengar på mer vikter än på kosttillskott som rage, det kommer göra betydligt mer för din träning än vad rage gör.

Om du säger det så. Jag vet inte så mycket om reps, så jag kan inte säga emot dig mer där. :)

Detsamma gäller mig för mig: jag har bara skivstång och curlstång, samt för lite vikter. Men jag använder inte RAGE... fast alla har väl inte råd att gå och spendera 20kr/kg på vikter. Nej, jag personligen avvaktar iallafall tills något kommer upp på Blocket eller tills Cykelringen har rea. Eller om jag blir desperat kan jag kanske köpa Rustas skivstång med vikter, fast den inte verkar särskilt prisvärd...

Trashcan
2008-09-16, 19:31

Ska det, är bara en fråga om tid och pengar. Stång vetetusan dock, då är det fråga om utrymme också, då skulle jag behöva röja undan i vardagsrummet varje gång. :P

Nej, jag personligen avvaktar iallafall tills något kommer upp på Blocket eller tills Cykelringen har rea. Eller om jag blir desperat kan jag kanske köpa Rustas skivstång med vikter, fast den inte verkar särskilt prisvärd...

Hmm, den här rean du snackar om, är det något du vet kommer snart? Typ att den kommer varje år. Det är ju rea nu, men bara på gamla cyklar... Kanske kan vara värt att vänta, dom har ju rätt bra priser redan nu, så då kan det ju bli riktigt billigt!

zeroqp
2008-09-16, 19:33
Ska det, är bara en fråga om tid och pengar. Stång vetetusan dock, då är det fråga om utrymme också, då skulle jag behöva röja undan i vardagsrummet varje gång. :P

Hmm, den här rean du snackar om, är det något du vet kommer snart? Typ att den kommer varje år. Det är ju rea nu, men bara på gamla cyklar... Kanske kan vara värt att vänta, dom har ju rätt bra priser redan nu, så då kan det ju bli riktigt billigt!

Stångarna är OK pris... men vikterna kostar alla 20kr/kg. Jag har läst att dom ska ha rea, bara inte när. Jag tror det är några gånger per år? Men när jag upptäckte Cykelringen hade dom faktiskt stångarna för typ 99:- och vikterna för mycket mindre än de är nu. Jag avvaktade i några dagar, och när jag tittade efter igen var priserna högre. Har varit så sen dess, typ. Bara att vänta. Kanske slänga iväg ett mejl?

Wiktor
2008-09-16, 20:13
zeroqp: Nej, jag förstår fullt om inte alla har råd med det. Men i Trashcans fall så verkar det ju inte vara där som skon klämmer eftersom han har råd att köpa Rage.

Att inte köpa en stång pga av platsbrist tycker jag låter väldigt konstigt, en stång tar ju ingen plats alls? Du behöver ju inte ha en riktig stor kullagrad 50mm stång, köp en liten. Dags att sluta skylla på saker och börja lyfta tungt. ;)

Trashcan
2008-09-17, 16:44
Onsdag 17 september

12,12,12@10kg
Eh, måste ha skrivit fel på förra. Jag har inte nog med vikter för att kunna köra 2 hantlar på 16 kg. Jaja. Nästa gång kör jag tungt, då borde jag kanske ha varit och handlat nya vikter.

Chinups
7,7,6,4+1hopp
Gjorde ett extra set för att jag inte ser att det händer något här...

Bicepscurls
5@12.5kg, 7@9kg, 3@12.5kg, 12@8.5kg
"Dålig" form, men jag tror helt på att "dålig" form också kan vara bra att blanda in ibland, om det inte är skaderisk, och curls är väl ingen större riskfylld övning... Nästa gång blir det lättare med strikt form.

Stolcrunches
Några.
Fick ont i ryggen, så jag la av...

Raka marklyft
10,10,~13@17kg
No comment

Fan vad tråkigt pass. Var riktigt trött och omotiverad idag. Gick i och för sig inte jättedåligt ändå, men det kändes ungefär som att plugga glosor... Nu ska jag köra i mig lite gainer, så blir det lite roligt i alla fall. =)

Trashcan
2008-09-20, 18:39
Lördag 20 september

1½ mått Rage. Tror det är "min" dos.

Golvhantelflyes
8,7,10 @ 10kg
Gjorde på golvet. Mycket skönare och bättre, gjorde inte ont i axlarna, och ska tydligen vara snällare mot kroppen(axlarna) har jag hört. I alla fall utan någon som kan ta emot när man failar.

Skull crushers
9,8,8@10kg
Satte allting på en hantel, eftersom jag har köpt nya tyngre vikter finns det mer plats att hålla på kanterna av hanteln. Tog faktiskt riktigt bra, får se hur det går med extentionerna nu...

Hantellyft åt sidan
7, 6, 8 @ 5 kg
Ökad vikt! Blev lagom.

[Ehh. Middag!]

Tricepsextentioner
8, 8, 9 @ 6 kg
Gick ju bra trots att jag tog ut mig rätt hårt på andra tricepsövningen...

8,6,7 Fötter ~40 cm upp på stol.
No comment.

Hantelpress axlar
7, 6, 7 @ 7 kg
No comment

Utfall
7, 8, 10 @ 18 kg/hantel + 7,5 kg ryggsäck [PB]
Fiiiii fan vad tungt.

115.6 kg på vågen under utfallen. Det är fan min dubbla vikt! (Nästan.*rolleyes*) Jag nämnde det tidigare, men frågar igen: Är det någon som vet hur man ska utföra utfall för att det ska bli 3x8? Jag alternerar ben när jag kör, så det blir ju bara 4 per ben så att säga. Ska man göra 8 för varje ben, eller 8 alternerande? TakC!

French press verkar för övrigt vara en övning man gör sittandes bakom huvudet, eller alltså, vikten bakom huvudet. :confused: Barbell Lying Triceps Extension "Skull Crusher" (http://www.exrx.net/WeightExercises/Triceps/BBLyingTriExtSC.html) verkar vara den korrekta benämningen övningen zeroqp tipsade om, så jag döper om french press till det ungefär coolaste namnet på en övning ev4r. :hbang:

Har problem med mina personbästan. Kanske bara ska sätta ut det varje gång jag klarar minst 3x7 på en ny tyngre vikt. Jag gör nog så...

Var "tvungen" att äta middag mitt i övningen. Kände på mig att farsan skulle bli lite grinig om jag struntade i att komma och äta, så jag var tvungen att avbryta. Trodde att det skulle gå åt fanders pga tappat "flow" och matens "degande" effekt, men det gick bra ändå. Tur det.

Behöver väl knappast gainer när jag precis käkat, men kanske tar lite fettbildande ändå. Duschhejdå.

zeroqp
2008-09-20, 19:14
Du jobbar hårt som vanligt. Till skillnad från mig...:smash: Om man bara hade ett bra schema. Heh.

Vad är det för nya vikter du har? Igår gjorde jag 3 sets med skull crushers med, jag tror det var 10 reps i varje @, vad var det... 20kg? Tungt som fan var det... korkat också, känns det som. Jag är inte riktigt redo för den tyngden, så formen blev lidande. Och jag har ingen träningsvärk alls i triceps. Bara liite trötta. Men kul att du använder den, för jag har för mig att du skrev att den inte riktigt tog sist. :)

Trashcan
2008-09-21, 15:00
Du jobbar hårt som vanligt. Till skillnad från mig...:smash: Om man bara hade ett bra schema. Heh.

Vad är det för nya vikter du har? Igår gjorde jag 3 sets med skull crushers med, jag tror det var 10 reps i varje @, vad var det... 20kg? Tungt som fan var det... korkat också, känns det som. Jag är inte riktigt redo för den tyngden, så formen blev lidande. Och jag har ingen träningsvärk alls i triceps. Bara liite trötta. Men kul att du använder den, för jag har för mig att du skrev att den inte riktigt tog sist. :)

Tycker du? Najs! Det är inte riktigt karaktäristiskt för mig, skärpa sig is the shit! :D Äh, schema och schema. Har ju mina två pass, gör dom när jag får tid typ. Sätt dig ner med typ övningsbanken (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=31071) och komponera två eller tre trevliga pass med dina favoritövningar och sen roterar du bara. :thumbup:

Drog till cykelringen och köpte 4x5kg. Hade ju ingen bil då heller så att ehh... Jag gick tvärs över typ halva söder med 20 kg i en gammal skolryggsäck, mina axlar är definitivt inte vana vid sån belastning. Det var fan inte nådigt!

Ja, jag tycker det kan vara svårt att gissa sig till hur mycket vikt man ska ha i en ny övning... Dom första två gångerna jag kör en ny övning brukar det bara bli skit av det, men det brukar ordna sig sen. Första passet med skullcrushers kändes det som sagt inte så mycket, fel vikt och form, men det ordnade sig och nu känns dom riktigt bra faktiskt, practice makes perfect. Tack för tipset!:thumbup:

Wiktor
2008-09-21, 18:07
Jag skulle inte rekommendera någon som inte är direkt påläst att göra ett eget träningsschema, ta ett som någon annan har komponerat istället.

Angående utfall så ska du alternera benen, gör 6-8st på varje ben.

Man ska köra så mycket vikt som möjligt, fast utan att utförandet försämras.

JBJ
2008-09-21, 18:16
Ska nog kunna bli bra de här, kämpa på!

Trashcan
2008-09-22, 09:21
Jag skulle inte rekommendera någon som inte är direkt påläst att göra ett eget träningsschema, ta ett som någon annan har komponerat istället.

Angående utfall så ska du alternera benen, gör 6-8st på varje ben.

Man ska köra så mycket vikt som möjligt, fast utan att utförandet försämras.

Jag skulle inte kalla mig själv speciellt påläst, och jag antar eftersom du inte sagt något annat att det inte är några större fel på mitt träningsschema. Eller? Vill gärna ha lite kritik om sådan finns. =) Jag kollade bara upp vilka olika muskelgrupper som finns, skrev upp dom på ett papper och kryssade av övningar som tränade dessa grupper tills alla grupper var täckta. Behöver väl inte vara så komplicerat...

Tack!! Då blir det alltså 12-16 reps med alternerande. Tack! :thumbup:

Ska nog kunna bli bra de här, kämpa på!

Indeed :hbang:

zeroqp
2008-09-22, 10:52
Cykelringen, va. Hur är deras vikter? I dagsläget kostar dom väl fortfarande 20kr/kg? Vet du något om deras skivstång? Är det vanliga järnvikter?

NickeSthlm
2008-09-22, 12:56
Very well done min vän :hbang:

Själv körde jag mina första pass i helgen efter 1½ veckas sjukdom. Skönt att vara tillbaka, har varit inne och läst din journal varje dag (trots att du inte uppdaterat varje dag) för att bibehålla min motivation *flex*

Skull Crusher har jag testat men inte lagt in i "schemat" än. Ska nog göra det nu.. Tack för den Trashcan & Zeroqp!

Trashcan
2008-09-22, 17:34
Cykelringen, va. Hur är deras vikter? I dagsläget kostar dom väl fortfarande 20kr/kg? Vet du något om deras skivstång? Är det vanliga järnvikter?

Jag tyckte dom var astunga att bära hem iaf. *cry* Det är sjysst "kvalitet", vet inte om man kan säga så eftersom det ju bara är järn som ska väga liksom, men for what it's worth gillar jag formen(Fyrkantig profil, inte rundad som mina andra) och lacken. Mindre viktiga aspekter, men det är väl typ det som finns att säga. :P Ja, det var inte nådigt. 20 kg = 400kr... Skivstången ser ut som mina hantlar fast längre, inte delad någonstans vad jag kommer ihåg. Japp, högst ordinära tunga metallvikter.

Very well done min vän :hbang:

Själv körde jag mina första pass i helgen efter 1½ veckas sjukdom. Skönt att vara tillbaka, har varit inne och läst din journal varje dag (trots att du inte uppdaterat varje dag) för att bibehålla min motivation *flex*

Skull Crusher har jag testat men inte lagt in i "schemat" än. Ska nog göra det nu.. Tack för den Trashcan & Zeroqp!

Fan vad kul att man motiverar andra också! :D Kämpa på!

Trashcan
2008-09-22, 18:22
Måndag 22 september

Ingen rage idag. Blev så sent, och jag är så jävla nojig över min sömn att det är lika bra att låta bli att trycka i sig en massa koffein, annars är jag placebopigg och kan inte somna sen. *cry*

Stående hantelrodd [PB]
8,8,10@14kg
Meeer vikt nästa gång. 17 kg kanske.

Chinups
7,7,8,3½
Nu börjar det hända lite... 4 set igen, det funkade ju uppenbarligen!

Bicepscurls
5@10kg, 7,6@8kg
Strikt och långsam form.

Stolcrunches
Ett gängx3
Jag var duttig!

Raka marklyft [PB]
6,6,8@28kg
Fan vad ont jag får i fingrarna. Får hålla i dom där vassa muttrarna eftersom hanteln blir proppfull... Märkte ingen avtagande styrka i varken hamstrings eller rygg, men helt plötsligt står man där och kan inte räta ut sig.:confused:

Sådär då, gick ju bra även utan rage! Tyckte även för första gången sen jag började träna att jag kanske kanske såg lite större ut i spegeln. Lägger upp en dagens! Det är viktigt med snyggkeps och tillhörande hår när man tränar. Nu ska jag käka en välförtjänt middag.:thumbup:

Molle123
2008-09-22, 18:34
Måndag 22 september

Ingen rage idag. Blev så sent, och jag är så jävla nojig över min sömn att det är lika bra att låta bli att trycka i sig en massa koffein, annars är jag placebopigg och kan inte somna sen. *cry*

Stående hantelrodd [PB]
8,8,10@14kg
Meeer vikt nästa gång. 17 kg kanske.

Chinups
7,7,8,3½
Nu börjar det hända lite... 4 set igen, det funkade ju uppenbarligen!

Bicepscurls
5@10kg, 7,6@8kg
Strikt och långsam form.

Stolcrunches
Ett gängx3
Jag var duttig!

Raka marklyft [PB]
6,6,8@28kg
Fan vad ont jag får i fingrarna. Får hålla i dom där vassa muttrarna eftersom hanteln blir proppfull... Märkte ingen avtagande styrka i varken hamstrings eller rygg, men helt plötsligt står man där och kan inte räta ut sig.:confused:

Sådär då, gick ju bra även utan rage! Tyckte även för första gången sen jag började träna att jag kanske kanske såg lite större ut i spegeln. Lägger upp en dagens! Det är viktigt med snyggkeps och tillhörande hår när man tränar. Nu ska jag käka en välförtjänt middag.:thumbup:

Grym förändring :hbang: Liten blek och tunn va vad man kunde kalla mig förut också, eller kanske fortfarande, men jag är precis som du, på bättringsvägen *drool* Lycka till!

Wiktor
2008-09-22, 19:18
Posta ditt schema så kan jag säga vad jag tycker (anser mig inte vara någon expert direkt, men kan se ifall det finns några uppenbara fel). Jag har faktiskt inte alls kollat hur ditt schema ser ut.

Din form ser väldigt mycket bättre ut nu, jag trodde inte ens det var samma person först! :thumbup:
Fortsätt kämpa på, mera mat och mera vikter vill vi se! ;D

Trashcan
2008-09-22, 20:39
Grym förändring :hbang: Liten blek och tunn va vad man kunde kalla mig förut också, eller kanske fortfarande, men jag är precis som du, på bättringsvägen *drool* Lycka till!

Tack :hbang:

Posta ditt schema så kan jag säga vad jag tycker (anser mig inte vara någon expert direkt, men kan se ifall det finns några uppenbara fel). Jag har faktiskt inte alls kollat hur ditt schema ser ut.

Din form ser väldigt mycket bättre ut nu, jag trodde inte ens det var samma person först! :thumbup:
Fortsätt kämpa på, mera mat och mera vikter vill vi se! ;D

Det står ju överallt i hela min journal:

Pass 1:
Stående hantelrodd
Chinups
Bicepscurls
Stolcrunches
Raka marklyft

Pass 2:
Golvhantelflyes
Skull crushers
Hantellyft åt sidan
Tricepsextentioner
Hantelpress axlar
Utfall

Vila 1-3 dagar mellan dom två passen brukar det väl bli. Siktar på en dag, blir ofta två. Kan bli tre under vissa omständigheter.

Fan vad gryyymt. :thumbup: Tack!

Wiktor
2008-09-22, 21:33
Det där schemat håller nog tillbaka dig lite. Du har kommit såpass långt nu att du gott kan gå på ett 3-split schema.
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=87454
Börja gå efter det 3-split schemat som är där, det hade iaf jag gjort om jag hade varit dig!

Trashcan
2008-09-24, 12:39
Onsdag 24 september

1½ mått Rage.

Golvhantelflyes [PB]
7,8,8 @ 11kg
Gjorde på golvet. Mjuuk matta. Sköönt. :D Öka till 12 kg nästa gång tror jag.

Skull crushers
8,8,10@11kg [PB]
Kommer tappa hanteln i fejset någon dag, lillfingrarna blir duktigt trötta. Hanteln är lite för liten alltså. Även här 12 kg nästa gång.

Hantellyft åt sidan
7, 6, 8 @ 5 kg
Tungt ju.

Tricepsextentioner
8, 9, 10 @ 6 kg
Här går vi framåt... Mer vikt nästa gång.

7,8,7 Fötter ~40 cm upp på stol.
Nåo kåmment

Hantelpress axlar
7, 6, 7 @ 7 kg
Samma som sist. Vänsteraxeln är fortfarande gay och orkar inte riktigt hänga på höger.

Utfall
12, 12, 12 @ 18 kg/hantel
Fanjagblirsåjääääälaslut. Puls ~150bpm...

Morgonvikt: ~66kg

Jag hatar utfall. Hela kroppen blir ju helt fakking jätteslut. Tur att det är sist i passet... I med gainer, tackochhej.

Trashcan
2008-09-24, 12:59
Det där schemat håller nog tillbaka dig lite. Du har kommit såpass långt nu att du gott kan gå på ett 3-split schema.
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=87454
Börja gå efter det 3-split schemat som är där, det hade iaf jag gjort om jag hade varit dig!

Jag känner nog att det här schemat fortfarande passar rätt bra, men det kanske är dags att utveckla lite om en månad eller ett par veckor... Får fundera på det tills dess. Tack för åsikten! =) Kan ju inte köra alla övningar som finns i det där schemat i och med att jag inte har ett gym, men jag kan ju definitivt hämta lite inspiration. Ska nog införa lite "mindre" övningar, dvs rotatorcuffar, underarmar etc... Får se när jag känner att det är dags. Lyssna på kroppen is the shit! :hbang:

Wiktor
2008-09-24, 18:41
Jag hade nog satsat mer på de stora övningarna istället för att börja med småövningar. Marklyft, knäböj och bänkpress, de bör vara på allas program. :)
En stång borde du köpa, det kommer göra gott för din träning.
Edit: En bänk borde du fixa också om du inte har det, finns för nästan ingenting på blocket.

Trashcan
2008-09-25, 08:39
Jag hade nog satsat mer på de stora övningarna istället för att börja med småövningar. Marklyft, knäböj och bänkpress, de bör vara på allas program. :)
En stång borde du köpa, det kommer göra gott för din träning.
Edit: En bänk borde du fixa också om du inte har det, finns för nästan ingenting på blocket.

Jag vet inte det... Varför? Hantelpress borde väl egentligen vara "bättre" än bänkpress, av samma anledning som fria vikter är bättre än maskiner, alltså att man måste stabilisera mer. Quadriceps får sig en rätt rejäl genomkörare av utfall, på vilket sätt är knäböj bättre?
Ryggen tar jag ju på raka marklyft, och visst, man ska väl sikta på att ha mer än en övning per muskelgrupp, men varför glorifieras dom här tre övningarna så mycket? :P Någon anledning måste det ju finnas, och jag lyssnar gärna!
Ang bänken är det väl inte egentligen en fråga om pris, utan snarare plats. En bänk är ju rätt otymplig och jag kan inte tänka mig någonstans där den skulle passa... I ett garage kanske, men har ju inget sånt.

Wiktor
2008-09-25, 21:42
Själv kör jag väldigt lite bänkpress och mer hantelpress, jag undrar dock hur du kan köra hantelpress utan en bänk?
Marklyft och knäböjj är två bra och tunga basövningar som gör att du bygger en stark kropp och en stark bål. Raka marklyft är inte samma sak som vanliga marklyft, båda är dock kanonövningar.

Är du intresserad av mer information om dom så finns det mängder med information i forumet, du får allt leta lite själv. ;)
Trist att du inte har plats med en bänk, undrar om det inte finns någon ihopfällbar, tycker det?

Trashcan
2008-09-27, 12:11
Själv kör jag väldigt lite bänkpress och mer hantelpress, jag undrar dock hur du kan köra hantelpress utan en bänk?
Marklyft och knäböjj är två bra och tunga basövningar som gör att du bygger en stark kropp och en stark bål. Raka marklyft är inte samma sak som vanliga marklyft, båda är dock kanonövningar.

Är du intresserad av mer information om dom så finns det mängder med information i forumet, du får allt leta lite själv. ;)
Trist att du inte har plats med en bänk, undrar om det inte finns någon ihopfällbar, tycker det?

S.k floorpress blir det då. ;) Lite sämre i styrke- och volymökningssyfte iom att man inte får "full range of motion" men det ska tydligen vara snällare mot axlarna som inte trivs med att vara böjda bakom kroppsplanet. Det är vad jag läst alltså, känns dock logiskt också. Dessutom blir man inte trasig2k om man failar och vikten drar ner armen...
Alltså, jag känner att jag vill ha en lite längre stång, men en skivstång känns jävligt overkill och klumpig. Finns det inget mellanting? 60cm stång skulle funka till marklyft, knäböj etc... Allt utom bänkpress, typ. Kör hellre hantelpress ändå. Gummibandsbelastade armhävningar skulle ju kunna vara något istället för bänkpress... Hmm...

Finns det säkert, men det kommer bli så omständigt att möblera om ett rum bara för att montera en bänk varje gång man ska träna. Kanske blir en bänk någon gång, men jag planerar ju ändå att fortsätta min träningsresa på gym någon gång, bara inte just nu. Kanske om ½-1½ år eller något. Idé! Ett gäng plankor som man staplar på varandra och som är lika breda som en bänk går ju att få lite halvhögt iaf. Fast då måste jag ändå möblera om lite. Ändå känns det mycket bättre. Jag måste ha något undermedvetet emot en bänk...

Nu känner jag mig helt sjuk också, ont i halsen, huvudet och näsan. Fan också. Jag hatar att vara sjuk. :( Hoppas det blir kortvarigt. Jag borde ha tränat igår eller idag, men får se om det blir något...

zeroqp
2008-09-27, 12:16
För det första, krya på dig. :)

Sen tycker jag inte du ska dissa bänkpress helt och hållet. Det är ett bra komplement till vanliga chestpress och flys. För vissa ger det bättre resultat än chestpress, men jag använder det som komplement när jag kan. Det är svårt utan bänk, dock. Man måste ha någon som hjälper till att få upp den och sen att få ner den.

Wiktor
2008-09-28, 01:00
Har du ont i halsen så ska du absolut inte träna! Vila tills du blir frisk istället.

Att det skulle vara mindre skadligt på axlarna att köra från golvet tror jag inte, jag tror snarare att det är tvärtom. Du borde skaffa något bänkliknande så att du kan börja köra riktiga hantepressar, för det där tycker jag låter lite läskigt att bara köra så kort rörelsebana.

zeroqp
2008-09-28, 13:21
Har du ont i halsen så ska du absolut inte träna! Vila tills du blir frisk istället.

Att det skulle vara mindre skadligt på axlarna att köra från golvet tror jag inte, jag tror snarare att det är tvärtom. Du borde skaffa något bänkliknande så att du kan börja köra riktiga hantepressar, för det där tycker jag låter lite läskigt att bara köra så kort rörelsebana.

Nej, det stämmer inte. Att träna på golvet är som Trashcan säger: säkrare men mindre effektiv träning. Lite billigare också, då man slipper bänk...
Sen är alla olika känsliga (i axlarna också), och att göra full ROM på bänk skadar vissa mer än andra. Jag tror de flesta är OK med det. Men som sagt, om man failar då? Ska man ha två högar med böcker att avlasta på eller någon som är med en varje gång man tränar och är spotter?

Trashcan
2008-09-28, 17:44
För det första, krya på dig. :)

Sen tycker jag inte du ska dissa bänkpress helt och hållet. Det är ett bra komplement till vanliga chestpress och flys. För vissa ger det bättre resultat än chestpress, men jag använder det som komplement när jag kan. Det är svårt utan bänk, dock. Man måste ha någon som hjälper till att få upp den och sen att få ner den.

Nej, jag är bara nyfiken på varför vissa övningar är så höjda till skyarna... =)

Jag har hört det, undrar varför det mest är halsen man brukar prata om?
Ja, jag ska nog göra någon sorts bänk... Just nu kör jag inga pressar alls, men får se sen.

Jag har en skivstånd på G, hemmagjord. Bad min kära far fixa 140cm rostfri propelleraxel... Då får man rejäla prylar iaf. :D

Nytt schema:

Pass 1: Underarmar, Bröst, Triceps

Skull crushers
Golvflyes
Tricepsextensioner
Armhävningar
Hantelbröstpress
Handledscurl
Reverse Handledscurl

Pass 2: Lats, Biceps, Mage, Rygg

Stångrodd
Pull-ups/Chin-ups
Marklyft
Bicepscurls
Raka Marklyft
Hängande Benlyft
Stolcrunches

Pass 3: Ben, Axlar

Ev. rotatorcuffträning
Drag till hakan
Militärpress
Framåtlutande Hantellyft
Axelpress
Hantellyft åt sidan
Knäböj
Vadpress
Utfall

Rate my schema! Vet inte om det blir för mycket axlar i pass tre, men det får tiden visa... Börjar med detta pass när jag har en skivstång. Alla åsikter/kritik/wuteva mottages tacksamt!

Wiktor
2008-09-28, 21:30
Nej, det stämmer inte. Att träna på golvet är som Trashcan säger: säkrare men mindre effektiv träning. Lite billigare också, då man slipper bänk...
Sen är alla olika känsliga (i axlarna också), och att göra full ROM på bänk skadar vissa mer än andra. Jag tror de flesta är OK med det. Men som sagt, om man failar då? Ska man ha två högar med böcker att avlasta på eller någon som är med en varje gång man tränar och är spotter?
Jag tror fortfarande inte att det är säkrare. En kortare ROM gör att du får stelare axlar och du riskerar att skada dig om du senare provar att gå djupare.
Det diskuteras lite i denna tråden:
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=118440

Vart har du fått schemat ifrån?

Wiktor
2008-09-28, 21:52
Som ett tillägg: Jag tycker inte schemat ser något vidare ut, misstänker att du har gjort det själv, stämmer det?

Trashcan
2008-09-28, 22:14
Jag tror fortfarande inte att det är säkrare. En kortare ROM gör att du får stelare axlar och du riskerar att skada dig om du senare provar att gå djupare.
Det diskuteras lite i denna tråden:
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=118440

Vart har du fått schemat ifrån?

Sant, men jag tror tanken är att man ska låta bli att gå så djupt överhuvudtaget eftersom risken är såpass stor att man skadar sig där, enligt denna filosofi alltså. Jag är själv egentligen inte mer "lagd" åt något håll, men just nu har jag ju ingen bänk, och då är det uppenbart vad jag väljer :P.

Gjort själv såklart. Färdiggjorda scheman är för mesar! :hbang: ;) Något speciellt att anmärka på?

Trashcan
2008-09-28, 22:19
Som ett tillägg: Jag tycker inte schemat ser något vidare ut, misstänker att du har gjort det själv, stämmer det?

Berätta varför! =) Alltid villig att lära mig något nytt.

Wiktor
2008-09-28, 22:28
Jag ser inte varför du skulle skada dig för att du kör djupare...

Färdiggjorda scheman är för nybörjare, vilket du är, jag länkade ju till ett färdigt 3-split, kör på det istället. När du har tränat i 3-4år så kanske du kan börja fundera på att göra ett eget.

Trashcan
2008-09-28, 22:45
Jag ser inte varför du skulle skada dig för att du kör djupare...

Färdiggjorda scheman är för nybörjare, vilket du är, jag länkade ju till ett färdigt 3-split, kör på det istället. När du har tränat i 3-4år så kanske du kan börja fundera på att göra ett eget.

Nej jag vet inte, bara något jag har läst.

Ser du något konkret fel/Mindre bra grej i schemat jag själv gjort? Visst är jag nybörjare, men jag tycker nästan att halva nöjet ligger i att planera övningar etc, annars tror jag att jag tappar lusten rätt fort.

Wiktor
2008-09-28, 23:08
Det är många saker. 9 övningar på en dag låter mycket, och att köra knäböjj som övning nr 7 tycker jag låter jättedumt. Samma sak gäller marklyft, basövningar ska köras först på schemat.
Varför köra raka marklyft på ryggdagen när det är en benövning?
Finns fler saker, men jag ser ingen anledning till att sitta här och räkna upp alla fel/rätt när jag har redan har länkat till ett bra schema.
Du behöver nog inse att du är nybörjare och inte kapabel till att skapa ett eget schema. Jag skulle inte våga göra ett eget schema till mig själv, anser att jag kan för lite för att göra det.

Trashcan
2008-09-28, 23:46
Det är många saker. 9 övningar på en dag låter mycket, och att köra knäböjj som övning nr 7 tycker jag låter jättedumt. Samma sak gäller marklyft, basövningar ska köras först på schemat.
Varför köra raka marklyft på ryggdagen när det är en benövning?
Finns fler saker, men jag ser ingen anledning till att sitta här och räkna upp alla fel/rätt när jag har redan har länkat till ett bra schema.
Du behöver nog inse att du är nybörjare och inte kapabel till att skapa ett eget schema. Jag skulle inte våga göra ett eget schema till mig själv, anser att jag kan för lite för att göra det.

Kör ju redan 7 st på ett pass, tycker inte det är så märkvärdigt, och inte tror jag två övningar till skulle göra så stor skillnad, dessutom nämnde jag att vissa axelövningar kanske är lite överflödiga, till exempel vetetusan om jag behöver köra både militärpress och hantelpress iom att båda siktar in sig på samma muskel. Schemat du länkade till kör för övrigt 8,8 och 7 övningar på varje pass. Inte är en övning till något att höja på ögonbrynen över.

Varför ska basövningarna köras först? Jag upplever efter en tung övning att jag är tvärslut och vill ta min gainer och dö typ. Att börja med en sån övning skulle ta musten ur hela passet tycker jag.

Att raka marklyften hamnade på ryggdagen beror på att jag tycker den tar mer i Erector Spinae än i hamstrings. Om det tyder på fel utförande vet jag inte, men om jag flyttade den till bendagen skulle ryggen bli överkörd två gånger per cykel... Står också här att "target" är Erector Spinae. (http://www.exrx.net/WeightExercises/ErectorSpinae/BBStraightLegDeadlift.html) Du kanske tänker på denna övning (http://www.exrx.net/WeightExercises/Hamstrings/BBStrBackStrLegDeadlift.html) där ryggen hålls stel...

Tycker för övrigt att mitt schema är ganska likt det du länkade till, med skillnaden att det precis som du sa tar dom tunga basövningarna först i passet. Finns det någon vettig anledning till det som jag inte har tänkt på lyssnar jag såklart. =)
Visst är jag väl lite nybörjare även om jag tränat till och från i lite över två år, men dom här senaste mer seriösa månaderna har mitt egna schema fungerat alldeles ypperligt, det tyckte du ju själv av min bild. ;) Sen finns det ju en anledning till att jag började med eget schema överhuvudtaget, dvs bristen på utrustning när man gymmar hemma, och då blir ju schemat bristfälligt för att det saknas övningar för vissa muskelgrupper istället...

Om du har tid att ge lite mer konstruktiv kritik så är jag all ears, som man säger, jag kan kanske vara lite svårövertygad ibland. :P Uppskattar i alla fall att du tar dig tid. =)

Wiktor
2008-09-29, 08:12
Jag tänker inte lägga ner tid på att försöka övertyga dig, jag ger dig tips, vill du inte följa dom så är det upp till dig. Lycka till med träningen.

NickeSthlm
2008-09-29, 08:44
Jag är iofs nybörjare själv men jag skulle nog kasta om lite i schemat.

Försök lägga axlar, triceps, bröst på samma dag då många övningar aktiverar "samma muskler". Känns tungt att köra skiten ur axlarna i pass 3 och sedan börja om med pass 1 som kör triceps+bröst.

I det upplägg som Wiktor länkar till så kör dom ju

Bröst/Axlar/Triceps/Rotatorcuffs
Rygg/Biceps
Ben/Mage

Kör du tre pass så är nog det upplägget att föredra.
Sen kör du 5 övningar för axlarna. Dra ner till 3 och lägg in axlarna och rotatorcuffarna på pass 1.
Flytta underarmarna till pass 2 då underarmar även aktiveras under bicepsövningarna.
För att inte få hej kom och hjälp mig-många övningar på pass 2 så flyttar du ner magen till pass 3.

Jag vet.. Det blir precis det träningschema som jag nämnde ovan och som även Wiktor förespråkar men jag hoppas att jag med mina kommentarer även får fram varför!

Hoppas att du blir frisk snart Trashcan!

Trashcan
2008-09-29, 21:39
Jag tänker inte lägga ner tid på att försöka övertyga dig, jag ger dig tips, vill du inte följa dom så är det upp till dig. Lycka till med träningen.

Mmkay. Tack

Jag är iofs nybörjare själv men jag skulle nog kasta om lite i schemat.

Försök lägga axlar, triceps, bröst på samma dag då många övningar aktiverar "samma muskler". Känns tungt att köra skiten ur axlarna i pass 3 och sedan börja om med pass 1 som kör triceps+bröst.

I det upplägg som Wiktor länkar till så kör dom ju

Bröst/Axlar/Triceps/Rotatorcuffs
Rygg/Biceps
Ben/Mage

Kör du tre pass så är nog det upplägget att föredra.
Sen kör du 5 övningar för axlarna. Dra ner till 3 och lägg in axlarna och rotatorcuffarna på pass 1.
Flytta underarmarna till pass 2 då underarmar även aktiveras under bicepsövningarna.
För att inte få hej kom och hjälp mig-många övningar på pass 2 så flyttar du ner magen till pass 3.

Jag vet.. Det blir precis det träningschema som jag nämnde ovan och som även Wiktor förespråkar men jag hoppas att jag med mina kommentarer även får fram varför!

Hoppas att du blir frisk snart Trashcan!

Alltså:

Pass 1: Bröst, Triceps, Axlar

Ev. rotatorcuffträning
Framåtlutande Hantellyft
Axelpress
Hantellyft åt sidan
Skull crushers
Golvflyes
Tricepsextensioner
Armhävningar
Hantelbröstpress

Pass 2: Lats, Biceps, Underarmar, Rygg

Stångrodd
Pull-ups/Chin-ups
Marklyft
Bicepscurls
Raka Marklyft
Handledscurl
Reverse Handledscurl

Pass 3: Ben, Mage

Hängande Benlyft
Stolcrunches
Knäböj
Vadpress
Utfall

Om jag inte virrade bort något... Utan inbördes ordning, det brukar komma fram under passet vilka övningar som inte passar före vilka.
Tack som fan för tips och pedagogik! Nu fattar jag mycket bättre, du får definitivt fram ett varför. :)
Tack för det, mår sådär nu. :( Önskar att jag fortfarande gick på gymnasiet så man kunde ringa in sjuk och ligga och sova en vecka eller så...

Om någon tycker att något saknas eller om nåt bör läggas om, please tell. Bara det finns en anledning. *rolleyes* :)

Trashcan
2008-10-03, 16:56
Fredag 3 oktober

1½ mått Rage

Golvhantelflyes [PB]
6,6 @ 12kg, 6@10kg
Följde först förra gångens råd om ökad vikt, men det var lite oskönt i axlarna och jag kom på att jag kanske borde ta det lite lugnt efter förkylningen. Drog därför ner 2 kg.

Skull crushers
7,7,7@12kg [PB]
No comment.

Hantellyft åt sidan
7, 7, 7 @ 5 kg
No comment

Tricepsextentioner
7, 7, 8 @ 7 kg
Borde ju klara 6x3 på ett kg till ändå.

7,7,9 Fötter ~40 cm upp på stol.
Nåo kåmment

Hantelpress axlar
7, 6, 8 @ 7 kg
Idag orkade vänstra axeln två rep mer än högra. Najs.

Utfall
-
Valde bort den här idag, den är skitjobbig för hela kroppen och jag känner mig inte helt kärnfrisk än.

Sådär, första träningen efter förkylningen. Kändes bra och jag verkar inte alls ha förlorat någon styrka. Tvärtom gick det ju faktiskt än sist bättre på dom flesta övningarna! Det trots att jag har känt mig ganska "tömd" på allt vad kraft heter de senaste dagarna... Nu ska jag köra i mig lite juice och snabba kolisar i väntan på middag!

Trashcan
2008-10-04, 07:36
Fredag 3 oktober
Golvhantelflyes [PB]
6,6 @ 12kg, 6@10kg
Följde först förra gångens råd om ökad vikt, men det var lite oskönt i axlarna och jag kom på att jag kanske borde ta det lite lugnt efter förkylningen. Drog därför ner 2 kg.

Var inte alls PB, skrev nog lite fel där...

Trashcan
2008-10-07, 11:47
Tisdag 7 Oktober

Lite extra rage idag, typ 1 4/5 skopor. Får se hur det slår... =)

Stående hantelrodd [PB]
8,7,8@16kg
Ska börja med några lättviktsrepetitioner nästa gång för att få till en bra form och känna var det tar.

Chinups
4,4,3 @ 7.5 kg ballast, 5 till utan.
Hahah, vad lätt det kändes utan ryggsäcken i sista setet... Ska satsa på att köra så jag precis klarar 6x3 nästa gång. 4.5 kg ballast(3x petflaska med vatten) kanske blir lagom.

Bicepscurls
7,7,6 @ 9 kg
Strikt form, dock svår att hålla vid sista repsen.

Stolcrunches
Ett gängx3
Jag var duttig!

Raka marklyft
7,7,8@28kg
No comment.

Skönt att träna på lediga dagar när man har gott om tid och kan förbereda sig och "efterbereda" sig precis som man vill. :D Rage la sig lite snällt i bakgrunden och kändes inte av så mycket, men motivationen kom ändå och det är ändå den jag är ute efter, så det blev jetepra. Nu ska jag smälla i mig en stoooor gainer och en jävla massa makaroner! :hbang:

zeroqp
2008-10-07, 20:41
Hm... lite RAGE-holic?:devil:

Grattis till PB. Men jag undrar, när du skriver saker som Bicepscurls @ 9kg, ska jag anta att det är per arm i hantlar, eller kan det verkligen vara en stång som sammanlagt väger 9kg? Förtydliga gärna. Jag hoppas det är hantlar. *flex*

Trashcan
2008-10-07, 23:48
Hm... lite RAGE-holic?:devil:

Grattis till PB. Men jag undrar, när du skriver saker som Bicepscurls @ 9kg, ska jag anta att det är per arm i hantlar, eller kan det verkligen vara en stång som sammanlagt väger 9kg? Förtydliga gärna. Jag hoppas det är hantlar. *flex*

Höhö, ja, lite. *cupid* Det är ju gott som fan också, skulle kunna dricka det bara för det!

Hade det varit 9kg stång hade jag blivit lite besviken på mig själv... Ja, det är hantlar som tur är, har ju ingen stång än. ;) Det kanske heter hantelcurls om man inte kör med curlstång? Jagvetinte. Byter till det nästa gång om jag kommer ihåg, det är ju lika bra för tydlighetens skull. Speciellt sen när jag faktiskt har stång... =)

Trashcan
2008-10-14, 07:28
Tisdag 14 oktober

1½+ mått Rage. Klockan är för för övrigt 07.11 och jag gick upp tidigt bara för att träna. Uäh... Kommer hem så sent från skolan nu att jag inte hinner annars... Titta, solen går upp...

Golvhantelflyes
6,7,7 @ 11 kg
Tuungt. Bröstkorgen gjorde ont.

Skull crushers
7,7,8@12kg
En repetition mer än förra gången. Hade dock svårt att hitta bra teknik.

Hantellyft åt sidan
7, 7, 8 @ 5 kg
Inte überbra form.

Tricepsextentioner
6, 7, 10 @ 8 kg [PB]
Klarar fan ett kg till.

Armhävningar
7,7,7 Fötter ~50 cm upp på stol.
Nåo kåmment

Hantelpress axlar
6, 6, 6 @ 8 kg [PB]
-

Nu känner jag mig fan spyfärdig. Illamåendet som slutade komma för ett tag sen verkar ha gjort en comeback...

Utfall
12,12,12 @ 18kg
Uääääääääääääääääääääähh.

Egentligen inte ett dåligt pass, men illamåendet var ju inte så kul att ha tillbaka. Förhoppningsvis är det bara en tillfällig grej, typ att det är astidigt på morgonen...*cry* Jag har haft ont i bröstkorgen ett tag, det är lite mysko. Idag blev det lite värre, small till när jag gjorde flyes(Ni vet som när man knäcker leder i fingrar etc.). Det gör ont i själva revbenen, centrerat runt en punkt där typ de andra uppifrån(Som i inte tredje eller första, inte som i "några andra") revbenen möts i mitten av bröstkorgen. Gör ont om man trycker där, speciellt om man tömmer lungorna. Har även en knöl där, dvs revbenen sticker liksom ut lite just där dom möts, kan inte minnas om den alltid varit där eller om den kom samtidigt som jag fick ont. Ingen som vet vad det kan bero på? Frukost, gainer och dusch på det här...

zeroqp
2008-10-16, 01:01
Wow, vilken disciplin, att träna så tidigt på morgonen. :thumbup:
Bra jobbat med träningen, men jag undrar om du inte gör dina hantelflys med dålig form. Du säger att du kör med 11kg, men i de övriga övningarna använder du (jämförelsevis) lätta vikter. Nu kanske du inte menar 11kg/hand som jag tror, men om du gör det tror jag du gör det med dålig form. Jag klarar knappt 10kg med väldigt strikt form (näst intill spikraka armar hela vägen, därav namnet fly). Grattis till PB. :D

Bröstknäcket känner jag igen. När jag sitter ner länge kan jag bli stel där, och då knäcka som man gör fingrar t.ex. Jag kan t.o.m. "knäcka" pelvis-området.:em:

Men prova att stretcha bort det. Jag brukar göra så att jag har armbågarna långt bak, och sen trycker jag bröstet fram smatidigt som jag trycker bak armbågarna, och på så sätt spänner och sträcker tills det knäcks, om det behövs. Tanken är väl att man ska försöka dra bröstet åt vänster och åt höger samtidigt. Knölsymptomet känner jag inte igen, fast det kan ju vara ett brutet revben? Fast det hade du kännt av.

Trashcan
2008-10-16, 15:16
Torsdag 16 Oktober

Stående hantelrodd
11,11,11@10kg
Det här kändes mycket bättre än sist. Satsar på... 12 kg nästa gång.

Chinups
6,6,5.99 @ 4.5 kg ryggsäck
ARRRRRRHH!!! Så jävla nära 3x6! *grr* Nästa gång klarar jag den sjätte....

Bicepscurls
6 @ 20kg(En hantel, båda armarna), 6,6 @ 9 kg/per arm
Mmmm... Schön!

Stolcrunches
Ett gängx2
5kgsskiva på bröstet.

Hängande benlyft
Några.
Äh. Jag är för klen i magen...

Raka marklyft
6,7,7@28kg
No comment.

Fan vad skönt pass. Kändes lugnt och lagom. Har varit skitstressigt i skolan den här veckan, har suttit så länge i skolan om dagarna att det blivit lite för lite käk och definitivt för lite träning. Har gått ner lite i vikt, men det tar jag igen... Så skönt att dom flesta stressgrejerna är klara nu. :cool: Kände mig sjukt jävla asmanlig, hahah. Joggade/snabbsprang hem från t-banan, körde i mig mitt rage, in i en stekhet dusch(Passet är alltid bättre efter en varm dusch.), rakning med nyinköpta rakkniven(MANLIGT), sen leka med järnet en trekvart, commando med shorts och raggsockor. Det kan man fan inte göra på gymmet. :hbang: En dag som till en början var rent skit känns nu minst hundra ggr bättre! =)

Trashcan
2008-10-16, 15:35
Wow, vilken disciplin, att träna så tidigt på morgonen. :thumbup:
Bra jobbat med träningen, men jag undrar om du inte gör dina hantelflys med dålig form. Du säger att du kör med 11kg, men i de övriga övningarna använder du (jämförelsevis) lätta vikter. Nu kanske du inte menar 11kg/hand som jag tror, men om du gör det tror jag du gör det med dålig form. Jag klarar knappt 10kg med väldigt strikt form (näst intill spikraka armar hela vägen, därav namnet fly). Grattis till PB. :D

Bröstknäcket känner jag igen. När jag sitter ner länge kan jag bli stel där, och då knäcka som man gör fingrar t.ex. Jag kan t.o.m. "knäcka" pelvis-området.:em:

Men prova att stretcha bort det. Jag brukar göra så att jag har armbågarna långt bak, och sen trycker jag bröstet fram smatidigt som jag trycker bak armbågarna, och på så sätt spänner och sträcker tills det knäcks, om det behövs. Tanken är väl att man ska försöka dra bröstet åt vänster och åt höger samtidigt. Knölsymptomet känner jag inte igen, fast det kan ju vara ett brutet revben? Fast det hade du kännt av.

TACK. Det behövde jag höra, för det var fan inte lite segt! :P
Jag tror inte jag har så dålig form, kör väldigt långsamt eftersom jag känner att det spänner och trycker lite oroande i axlarna, däremot kör jag inte med spikraka armar... Det tror jag dock inte man ska, har för mig jag har läst att man ska hålla en svag vinkel i armbågen som tjockisen med hår på bröstet här (http://www.exrx.net/WeightExercises/PectoralSternal/DBFly.html). Säkert därför jag tar mer än dig då(Jämfört med andra övningar och äh du fattar), blir ju lättare med böjda armar.
Hahah, hur fan knäcker man där? :laugh:
Grejen är att det känns inte stelt, snarare som -nu teoretiserar jag vilt- någon överbelastningsgrej från bröstövningar och liknande som har pressat ut revbenen där. Men jag vet ju inte. Jag vill typ trycka tillbaks den där knölen in i bröstkorgen, men det skulle förmodligen bara(Om jag lyckades) leda till massa ont, som när jag med våld försökte räta ut mina böjda armar (Dom är lite böjda i armbågsleden, med det går ju inte att göra något åt om man inte skulle få för sig att operera. :P). Hade ont i armbågarna ett tag sen...:smash:

Trashcan
2008-10-18, 19:23
Lördag den 18 oktober

Idag börjar jag med utfall, dels för att testa Wiktors råd om att basövningar ska köras först, och dels för att jag vill ha övningen överstökad så fort som möjligt.

Utfall
6,6,6/ben @ 18kg/hantel
Nu alternerade jag inte ben, så det var ungefär hälften så jobbigt eftersom jag bara behövde räkna till 6 på varje ben. Fan vad skönt! :hbang:

Golvhantelflyes
7,6,6 @ 10 kg
Kändes superbra. Hörde några oroande knak från bröstkorgen, men det gjorde aldrig ont.

Skull crushers
7,7,7@12kg
Nu känns den här bara konstig... Får inte alls till tekniken.

Hantellyft åt sidan
6,6,6 @ 5 kg
Bättre form, men jag lämnar inte 5 kg förrän formen är bra.

Tricepsextentioner
6, 6, 10 @ 9 kg [PB]
Jag klarar ett kg till! :thumbup:

Armhävningar
7,7,9 Fötter ~50 cm upp på stol.
Två fler än sist

Hantelpress axlar
6, 6, 7 @ 8.5 kg [PB]
FYFAN VAD SKÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖNT AXELPRESS ÄR!!!

And I'm feeeeeling gooooooooood.... Underbart pass! Nu vill jag ha min belöningsgainer, hejdåeh!

NickeSthlm
2008-10-20, 09:37
Lördag den 18 oktober
Hantelpress axlar
6, 6, 7 @ 8.5 kg [PB]
FYFAN VAD SKÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖNT AXELPRESS ÄR!!!

Håller med. Gillar Hantelpress :)

Idag är det vila för min del. Körde axlar/triceps igår.
I morgon är det rygg/mage men på onsdag får jag köra axlar igen. Lätt det som just nu är roligast att träna.

Tråkigast är biceps och mage. Fan kan man inte bara önska till sig en tränad mage? ;)

zeroqp
2008-10-20, 17:26

I morgon är det rygg/mage men på onsdag får jag köra axlar igen. Lätt det som just nu är roligast att träna.

Tråkigast är biceps och mage. Fan kan man inte bara önska till sig en tränad mage? ;)

Jag tror att hemligheten till en stark mage är att aktivera den ofta, inte bara i magövningar. Man ska spänna magen i många övningar för att ge korsryggen stöd. Men två övningar jag kan komma på som är viktiga att spänna magen i är skivstångsrodd (speciellt till höfterna) samt armhävningar, där man sträcker ut kroppen och det sätts en del press på ryggen. Jag kommer inte på fler övningar just nu, men jag tror att speciellt i övningar då ryggen är svag (t.ex. när man böjer sig fram) är det viktigt att spänna magen.

Jag har inget emot att träna magen. Det är skönt... men jag hatar tricepsextentioner! Det är obekvämt att få hanteln till och från positionen.

Trashcan
2008-10-22, 08:26
Onsdag 22 Oktober

Stående hantelrodd
8,7,7@12kg
No comment

Chinups
6,3 @ 4.5 kg ryggsäck, 3, 6 obelastad
Fan, nu är jag ännu längre ifrån... I'm gonna do it...

Bicepscurls
6,6,6 @ 9 kg/hantel
Mmmm... Schön!

Fuck Stolcrunches!

Hängande benlyft
3x~6
Bwahaha, det gick ju. Hemsk form, men jag hatar crunches, så jag tänker fortsätta med mina dåliga hänglyft tills jag har byggt upp nog med styrka för att göra dom ordentligt.

Raka marklyft
11,8,8@28kg
Vad bra det gick. Gjorde iofs kanske lite snabbare än vanligt.

Okej pass. Blev lite besviken på chinsen, hade hoppats på att nå 3x6 med ryggan. Better luck next time! Frukostgainer!

Trashcan
2008-10-22, 08:29

Ja, hantelpress är sjukt skön. :D Bröstträning har jag lite kärlek till också...
Ovanligt att inte gilla bicepsträning, det brukar ju vara mångas favorit, men magen, ja. Fyfan för det... :P

Trashcan
2008-10-25, 13:53
Lördag den 25 oktober
Fortsätter med utfallen först, så kan jag avsluta passet med favoriten som lämnar en god eftersmak...

Utfall
6,6,6/ben @ 19.75kg/hantel [PB]
Kan nog lägga på lite mer vikt nästa gång.

Golvhantelflyes
6,6,6 @ 11 kg
Kändes najs förutom lite ont i bröstkorgen.

Skippade Skull crushers
7,7,7@12kg
Vet inte om jag ska fortsätta med den här. Den känns inte jättebra, och dessutom har jag redan två övningar som tränar triceps rätt bra. Får fundera på saken...

Hantellyft åt sidan
6,6,7 @ 5 kg
Inte perfekt form än.

Tricepsextentioner
6, 7, 9 @ 10 kg [PB]
Jag klarar nog fan TVÅ kg till.

Armhävningar
6,6,6 @ Fötter ~50 cm upp på stol + 4.5 kg ryggsäck [PB]
Sjukt nära att jag inte klarade av den sista repetitionen.

Hantelpress axlar
6, 6, 7 @ 9.5 kg [PB]
Jag totaläger ju! Stannar nog på 9.5 kg i väntan på perfektare form. =)

Mitt högra öra gör mig tokig. Hörselgången som går till halsen verkar vara vidöppen. :P Hör varje andetag som en jävla orkan i örat, för att inte tala om när jag säger nåt, hahah. Skitsamma, det går ju som tur är över efter en stund...
Najs pass. Personbästa på mer än hälften av alla övningar. Helt okej. :hbang:
Styrkan verkar öka i rasande fart... Nu måste jag bara återta mina förlorade kilon, vet inte vad det är jag tappar. Det verkar ju inte vara muskler i alla fall. GAINER!

Morgonvikt: <66kg!

zeroqp
2008-10-25, 15:40
Grattis till PB. :) Angående Skull Crushers så fick jag tips om att dom inte är samma sak som French Press, som också kallas liggande tricepsextentioner. Skull Crushers ska vara dålig, men inte French Press. Jag återkommer med tråden...

zeroqp
2008-10-25, 15:43
Jag citerar istället:

Ja french press är helt ok men glöm skull crushers. Den övningen skall köras så stången går runt huvudet inte mot pannan, brukar kallas liggande tricepsextension (runt huvudet). Skullcrushers är en försämrad variant av LTErh.
LTErh är en mycket bra tricepsövning.

Trashcan
2008-10-26, 16:07
Söndag 26 Oktober

Stående hantelrodd
8,8,9@12kg
No comment

Chinups
6,6,[B]7[/B @] 4.5 kg ryggsäck
YEEEES! Klarade det! :hbang:

Bicepscurls
6,6,7 @ 9 kg/hantel
Mmmm... Schön! En repetition mer sen sist.

Fuck Stolcrunches!

Hängande benlyft
3x~8
I'll keep on trying.

Raka marklyft
8,8,8@28kg
No comment

Yes! Nådde mitt mål 3x6 med ryggsäcken. :thumbup:

Trashcan
2008-10-26, 16:08
Jag citerar istället:

Jamen det var typ så det kändes, att ROM blev lite kort på något vis... Tack för tipset! :thumbup:

paien
2008-10-27, 17:53
Grattis till alla PB:n :D (under lördagen..)
Kram!!
*cupid*

Trashcan
2008-10-27, 19:26
Grattis till alla PB:n :D (under lördagen..)
Kram!!
*cupid*

Tack sötnos, puss! =)

Trashcan
2008-10-29, 15:02
Onsdag den 29 oktober

Utfall
6,6,6/ben @ 20.25kg/hantel [PB]
Böööööööööh... Det svider i lungorna, måste skaffa lite kondis... Puh... Hanteln blev för övrigt full vid 20.25 kg, så jag kan inte lägga på något mer där. Det här var ändå jobbigt nog, så jag stannar på 20.25 till nästa gång.

Golvhantelflyes
6,6,4 @ 12 kg
Shit vad TUNGT det var! o_o Blev lika förvånad varje gång jag lyckades med nästa repetition, var helt säker på att det inte skulle gå hela tiden. Drar ner till 11 kg igen nästa gång...

Skippade Skull crushers

Hantellyft åt sidan
6,6,7 @ 5 kg
Meh vafan. Jag gör inga framsteg alls, går ner till 4 kg nästa gång, så jag kan köra med riktigt ordentlig form. Känns som att det behövs.

Tricepsextentioner
6,6,7 @ 11.5 kg [PB]
I are awesome.

Armhävningar
6,6 @ Fötter upp ~50 cm + 4.5 kg ryggsäck, 8 till utan ryggsäcken
Eftersom jag knappt klarade sista repetitionen sist körde jag sista setet utan ryggsäck. Det blev bra.

Hantelpress axlar
6, 6, 6 @ 9.5 kg
Håller mig på samma vikt även nästa gång.

Okej pass. Ska nog inte öka några vikter till nästa gång, för att låta kroppen "komma ikapp". Jag vet inte ens vad det skulle betyda, men det känns rätt. :P Ligger nog redan på gränsen ändå.
Jag nös för övrigt idag. Det small till i bröstkorgen och gjorde skitont. *grr* Får nog ringa sjukvårdsrådgivningen eller vad det heter någon gång och kolla om dom vet något...
Gainerdags!

Trashcan
2008-10-30, 11:20
Torsdag 30 Oktober

Stående hantelrodd
7,8,9@12kg
No comment

Chinups
7,7,7 @ Obelastat
Tar ett steg tillbaka och njuter av min seger i förra passet.:thumbup:

Bicepscurls
6,7,7 @ 9.5 kg/hantel
En repetition och ett halv kg mer än sist.

Fuck Stolcrunches!

Hängande benlyft
3x~8
I'll keep on trying.

Raka marklyft
8,8,8@28kg
No comment

Svagt illamående... No biggie. Kyckling till frukost och lite gainer nu, off to school!

Trashcan
2008-11-10, 09:37
Måndag den 10 November

Utfall
---

Golvhantelflyes
6,4,5 @ 10 kg
no comment

Skippade Skull crushers

Hantellyft åt sidan
6,6,6 @ 4 kg
No comment

Tricepsextentioner
7,6,7 @ 10 kg
No comment

Armhävningar
7,7,7 @ Fötter ~40 cm upp
No comment

Hantelpress axlar
6, 6, 6 @ 8 kg
No comment

Låga vikter idag... Blev stressigt i skolan och lite tid till träning, sen blev jag sjuk. Så det var ett tag sen sist. But now I'm back again!

Trashcan
2008-11-14, 15:28
Fredag 14 november

Stående hantelrodd
8,8,8@12kg
No comment

Chinups
7,7,7 @ Obelastat
Tar ett steg tillbaka och njuter av min seger i förra passet.:thumbup:

Bicepscurls
6,6,7 @ 10 kg/hantel
.5 kg mer än sist

Fuck Stolcrunches!

Hängande benlyft
3x~6
I'll keep on trying.

Raka marklyft
~8,8,8@28kg
No comment

Inken kåmentar!

Trashcan
2008-11-17, 16:50
Måndag den 17 November

Utfall
6,6,6@19.75kg
Gick väl bra.

Golvhantelflyes
6,6,6 @ 10 kg
Sista blev lite halvdan.

Skippade Skull crushers

Hantellyft åt sidan
6,6,8 @ 4 kg
Två reps mer än sist.

Tricepsextentioner
7,7,8 @ 10 kg
Två reps mer än sist.

Armhävningar
7,7,7 @ Fötter ~40 cm upp
Tungt!

Hantelpress axlar
6, 6, 7 @ 8 kg
Vänsterarmen var megaklen idag, den kändes lite sladdrig under övningen... Gick dock ändå bra!

Känner mig fortfarande lite risig och sliten, men inte mycket, så det överlever jag. Nu ska man nog ta och fixa lite middag istället för gainer. Har upptäckt att gainer gör mig sjukt illamående om jag börjar få lite yrselkänningar under passet, som nu. Inte mycket, men jag vet att jag kommer må skit om jag tar gainer nu. :P Skitsamma, har hört att gainer mest är till för dom som inte kan få i sig någon mat direkt efter passet, men det kan ju jag. :thumbup:

zeroqp
2008-11-17, 19:35
Jag blir fortfarande förvånad över hur vissa övningar görs med lätta vikter medan andra verkar skittunga. ^^ Jämför t.ex. utfall och armhävningarna med golvhantelflyes och hantellyft åt sidan.

På tal om armhävningar, jag undrar om det verkligen gör så mycket för dig att göra 3 sets med 7 reps. Variation är nyckeln! Armhävningar är roliga att göra, och det finns massor av sätt att göra dom på. Prova lite olika. Allt går så länge det inte gör ONT. Jag såg en video med en träningsinstruktör inom någon gren i amerikanska militären som visade hur man skulle förbättra sig inom armhävningar. Jag tror det var så att han visade att man först skulle göra jättebreda armhävningar, så många man orkade, sen utan vila ska man göra lite smalare så många man orkar och till sist vanlig bredd så många man orkar.

Själv använder jag mina push-up stands och gör 50st i olika många reps, max 3 sets. Det blev för lätt, så jag ändrade hur jag hade händerna. Jag tycker du borde prova åtminstone att vrida händerna. Om du inte har push-up stands, gör dom med knutna händer på något mjukt underlag. Skippa handikappet (stolen) och gör istället dom som vanligt, men gör dom så att händerna är vända mot dig (handflatorna vända mot din kropps håll, som när man gör pull-ups. Jag tycker det är sjukt jobbigt jämfört med när man har handflatorna vända mot varandra!

Och en sak till... skippa gainer säger jag. Du kanske tror du får ett övertag och kan nå målet snabbare, men som du skriver så är det bara om man inte får tillräckligt genom maten. Småkillar som du och jag är knappast muskelberg, så vi får gott om protein genom maten. Pengarna du sparar kan du kanske spendera på utrustning istället?

Trashcan
2008-11-18, 10:48
Tisdag 18 november

Stående hantelrodd
8,9,12@12kg
Nu drar det iväg med reps, höjer vikten nästa gång.

Chinups
7,7,6 @ Obelastat
Puh.

Bicepscurls
6,6,6 @ 10 kg/hantel
Jesus fakking apa vilken PUMP! *drool*

Hängande benlyft
2x~6
I'll keep on trying.

Stolcrunches
2x~6
Kör lite såna här också. Mer träning är ju bara bra, och dom här tar mycket bättre

Raka marklyft
~7,7,9@28kg
No comment

Får fixa lite mat då. =) Jisses, fick världens sjukaste pump efter curlsen. Notera att jag inte har intagit någon rage... Intressant.

Trashcan
2008-11-18, 11:30
Jag blir fortfarande förvånad över hur vissa övningar görs med lätta vikter medan andra verkar skittunga. ^^ Jämför t.ex. utfall och armhävningarna med golvhantelflyes och hantellyft åt sidan.

Vet inte riktigt vilka du menar är lätta och tunga, men gissar att du tycker mina utfall och flyes är tunga, och armhävningarna och hantellyften är lätta? Flyesen ÄR jävligt tunga, det är helt sjukt, tror jag ska gå sönder i bröstmusklerna varje gång, men det går ju att göra 3x6 med i stort sett raka armar(inte spikraka, då får jag ont i armbågen) med bra form, så ehh tja. Det är väl lagom då. :P När jag kommer till armhävningarna har jag gått igenom både flyes och tricepsextensioner, så det är väl inte mycket kvar då. Iofs tror jag inte att jag klarar så många fler om jag kör bara armhävningar, men det är en bra ursäkt. :P Dålig uthållighet men bra styrka? ehh... Jag vet inte.
Utfallen förklaras väl ganska lätt med att jag själv är rätt lätt, så det går åt mycket vikt för att pressa benen ordentligt... Cyklar ju rätt ofta också, och springer i stort sett alltid i trappor(Kan inte låta bli utmaningen att pressa benen lite...) och om jag ska ta mig till fots nånstans. Hatar att gå... Vet inte hur stor skillnad sånt gör, men det kan väl bidra en del.
Axlarna vet jag inte varför jag tar så lite i. Dom är väl klena. :P

På tal om armhävningar, jag undrar om det verkligen gör så mycket för dig att göra 3 sets med 7 reps. Variation är nyckeln! Armhävningar är roliga att göra, och det finns massor av sätt att göra dom på. Prova lite olika. Allt går så länge det inte gör ONT. Jag såg en video med en träningsinstruktör inom någon gren i amerikanska militären som visade hur man skulle förbättra sig inom armhävningar. Jag tror det var så att han visade att man först skulle göra jättebreda armhävningar, så många man orkade, sen utan vila ska man göra lite smalare så många man orkar och till sist vanlig bredd så många man orkar.

Själv använder jag mina push-up stands och gör 50st i olika många reps, max 3 sets. Det blev för lätt, så jag ändrade hur jag hade händerna. Jag tycker du borde prova åtminstone att vrida händerna. Om du inte har push-up stands, gör dom med knutna händer på något mjukt underlag. Skippa handikappet (stolen) och gör istället dom som vanligt, men gör dom så att händerna är vända mot dig (handflatorna vända mot din kropps håll, som när man gör pull-ups. Jag tycker det är sjukt jobbigt jämfört med när man har handflatorna vända mot varandra!

Jag hatar armhävningar. *gah!* Gillar inte så mycket när kroppen flänger omkring i en övning, och speciellt inte övningar på golvet. :/ Jag funderar på om man skulle kunna dra ett gummiband eller en cykelslang över ryggen som man håller i nävarna, det lär ju kunna öka belastningen en hel del. Man kan ju bara höja upp fötterna en viss bit innan man börjar träna axlar istället...
Gjorde ett tag med "push-up-stands"(La på stora skivor på hantlarna och höll i dom) men jag gillade inte känslan riktigt. Mycket skönare på knutna nävar. Jag kan tänka mig att man lägger mer vikt på någon mindre muskel om man vänder handflatorna mot sig istället, typ som när man lägger mer vikt på lilla armböjaren eller vad den heter med hammercurls kontra vanliga curls... Då lär det ju bli bra mycket jobbigare... Ska pröva nästa pass! =)

Och en sak till... skippa gainer säger jag. Du kanske tror du får ett övertag och kan nå målet snabbare, men som du skriver så är det bara om man inte får tillräckligt genom maten. Småkillar som du och jag är knappast muskelberg, så vi får gott om protein genom maten. Pengarna du sparar kan du kanske spendera på utrustning istället?

Hmm tja... Ofta handlar det om att jag inte orkar göra någon mat precis när jag har tränat, och då är det nog bra. Men visst, just nu sitter jag och tuggar glatt i mig en pastasallad, den duger säkert lika bra. =) Jag måste fan få i mig MER mat. Jag ökar ju nästan inget. Suck. Kroppen skriker efter mat var tredje timme ungefär, får fundera ut någon lösning...

Trashcan
2008-11-21, 15:38
Fredag den 21 November

Nästan två skopor rage(30 gram gissar jag) och två munfullar dextro.(Namnam!*rolleyes*)

Utfall
6,7,7@20.25kg/hantel
0.5 kg och två reps mer än sist.

Golvhantelflyes
6,6,6 @ 10 kg
Bra form och så.

Skippade Skull crushers

Hantellyft åt sidan
7,7,7 @ 4 kg
En rep. mer sen sist.

Tricepsextentioner
7,6,7 @ 11 kg
Kan nog öka till 12 kg nästa gång.

Armhävningar
6,6,6 @ På knogar, handflatorna inåt.
Klarade precis.

Hantelpress axlar
6, 6, 8 @ 8 kg
Vänsterarmen Känns fortfarande "sladdrig". Vet inte hur jag ska beskriva det, känns bara som att den gör som jag säger, och inte att det faktiskt är jag som lyfter vikten. Känns helt annorlunda mot högerarmen som ger en mer "kraftfull" känsla, men dom orkar lika mycket. Knasigt, konstigt.

Nu mår jag asbra! Inte ett spår av slitenhet eller gammal sjukdom. Eftersom det är lite för nära middagen kör jag i mig lite gainer så jag orkar äta sen...

Zeroqp, testade dina handflatorinåt-hävningar och det var definitivt väldigt annorlunda. Tyckte det kändes som att det blev mycket mer fokus på triceps, och kanske lite främre axlar. Vet inte om man kan blanda in den muskeln i en sån här rörelse, men tyckte iaf att det kändes så... Kanske ska köra ett tag på såna, blev ju absolut tyngre. =)

zeroqp
2008-11-21, 16:39
Armhävningar är en jättebra övning som tar mycket på överkroppen. Den SKA ta mest på triceps, axlar och bröst (liksom bänkpress). Sen är de inte "mina" armhävningar...:em: tekniken har funnits i flera tusen år, kan jag tänka mig. Jag själv lärde mig från dessa videos: http://www.youtube.com/user/scooby1961

Trashcan
2008-11-23, 15:18
Söndag 23 november

Stående hantelrodd
7,8,7,7@14kg
Vet inte om jag lyckades med full ROM, kör på 13 kg nästa gång. Körde ett set extra för att det inte kändes som om jag kom åt ordentligt.

7 Chin-ups, 6 Pull-ups, 6 Chin-ups, 5 Chin-ups.
Fyra set för att jag inte gör några framsteg alls...

Bicepscurls
6,6,6 @ 10 kg/hantel
Megapump igen!

Hängande benlyft
Inte idag. Var inte sugen.

Stolcrunches
3x~10
Fan vad det tar! puuuh.

Raka marklyft
~7,7,9@28kg
No comment

Har inget speciellt att säga om det här passet. Kanske ska låta chin-up-övningarna vara ett tag, dom har inte gett något ALLS under senaste halvåret... Ska nog byta ut mot dips istället.

zeroqp
2008-11-23, 16:16
Söndag 23 november

Stående hantelrodd
7,8,7,7@14kg
Vet inte om jag lyckades med full ROM, kör på 13 kg nästa gång. Körde ett set extra för att det inte kändes som om jag kom åt ordentligt.

7 Chin-ups, 6 Pull-ups, 6 Chin-ups, 5 Chin-ups.
Fyra set för att jag inte gör några framsteg alls...

Bicepscurls
6,6,6 @ 10 kg/hantel
Megapump igen!

Hängande benlyft

Stolcrunches
3x~10
Fan vad det tar! puuuh.

Raka marklyft
~7,7,9@28kg
No comment

Har inget speciellt att säga om det här passet. Kanske ska låta chin-up-övningarna vara ett tag, dom har inte gett något ALLS under senaste halvåret... Ska nog byta ut mot dips istället.

Du klagar mycket på chins, men dom är faktiskt en jättebra övning, och jag har t.o.m. hört att dom är obligatoriska om man vill ha "vingar". Hur utför du egentligen övningen?

Trashcan
2008-11-24, 15:58
Måndag den 24 November

Utfall
6,6,6@20.75kg/hantel
0.5 kg mer än sist, 20kg på en hantel börjar bli lite jobbigt för fingrarna :P

Golvhantelflyes
6,6,7 @ 10 kg
En rep mer än sist. Fan vad tungt det är. Skitskönt!

Hantellyft åt sidan
6,6,6 @ 4,5 kg
0.5 kg mer än sist

Tricepsextentioner
6,6,7 @ 13 kg
Ökade två kg, gick bara back en rep. ;D

Armhävningar
6,6,5 @ På hantlar(Push-up-stands, liksom),extra breda, extra djupa... Handflator inåt.
rghzn. Det var jobbigt...

Hantelpress axlar
6, 6, 8 @ 8 kg
Samma som sist. =)

Kapheeew. Åt lunch tillsammans med min rage. Måste äta mer.
Ökat på alla övningar utom hantelpressen! Armhävningarna vet jag inte heller hur jag ska tolka iofs, men jag är nöjd som fan. :hbang:

Trashcan
2008-11-24, 16:04
Du klagar mycket på chins, men dom är faktiskt en jättebra övning, och jag har t.o.m. hört att dom är obligatoriska om man vill ha "vingar". Hur utför du egentligen övningen?

Ja, jag tycker det borde vara en skitbra övning, men jag har inte ökat alls sen typ i maj. Det är ett halvår sen... Vet inte hur jag ska göra. Får köra extra tungt ett tag kanske, med ryggsäck.
Hänger mig i en stång, handflator mot kroppen, drar mig upp med armarna(Inget vevande med benen eller likn.) och sänker ner mig, lagom långsamt. Repeat. Kan inte tänka mig hur jag skulle kunna misslyckas med det. *gah!* Får både pump och träningsvärk. I know, träningsvärk är inget tecken på en lyckad övning, men det är i alla fall ett tecken på att man har använt rätt muskel. :P

zeroqp
2008-11-24, 16:12
Jag tror det handlar om att din kropp har vant sig vid den övningen. Du behöver kanske överraska ryggen med en helt ny övning? Med andra ord, komplemmentera. Det finns en övning som jag inte vet namnet på, men jag tycker att den tar jättemycket på ryggen. Kanske längre ner, men iallafall. Man använder en skivstång som står på golvet. Man står framför den med ganska börja knän (45 grader ca) och lyfter den. Sen ska man dra den till magen samtidigt som man spänner magen så hårt man kan. Upprepa 8-10 gånger i 3 sets så borde det kännas ganska bra. Gratis magövning också.

Trashcan
2008-11-24, 17:37
Jag tror det handlar om att din kropp har vant sig vid den övningen. Du behöver kanske överraska ryggen med en helt ny övning? Med andra ord, komplemmentera. Det finns en övning som jag inte vet namnet på, men jag tycker att den tar jättemycket på ryggen. Kanske längre ner, men iallafall. Man använder en skivstång som står på golvet. Man står framför den med ganska börja knän (45 grader ca) och lyfter den. Sen ska man dra den till magen samtidigt som man spänner magen så hårt man kan. Upprepa 8-10 gånger i 3 sets så borde det kännas ganska bra. Gratis magövning också.

Ja, det är det jag tänker också, därför jag tänkte byta till dips ett tag, och komma bort från slentrian-chins... Undrar om man kan köra både och? Alltså, chins på ena passet och dips på andra...
Låter som skivstångsrodd. =) Kan nog inte träna lats(Chinup-muskeln) så iaf, det uppnås ju genom att man roterar armarma uppifrån-framåt-neråt typ. Den borde ju ta mer på övre rygg och kanske trapezius...

Trashcan
2008-11-27, 13:23
Torsdag 27 november

Nu ska latsen få straffarbete, med 7.5 extrakilon i chinsen.

Chin-ups
6,6,6,2 @ 7.5kg ryggsäck
Ojrå, så tungt har jag nog aldrig klarat 6x3. Najs. Orkar inte hålla med med PB-grejerna längre, så jag skiter i det.

Stående hantelrodd
7,8,7,@10 kg
Ojojoj, det här blev helknasigt och kändes inte som om jag tränade nån muskel alls. Ska börja köra med en arm i taget i fortsättningen, annars blir det inge bra.

Raka marklyft
~7,7,8@28kg
No comment

Stolcrunches
3x~10
-

Bicepscurls
6,6,6 @ 10 kg/hantel
-

Hängande benlyft

Får fortsätta lägga på vikt in chinsen, så kanske det händer något!

zeroqp
2008-11-27, 14:50
Varning för att köra samma övning tyngre när du inte ser resultat. Det är en farlig sak att göra. Variera träningen istället och kör dina stående hantelroddar (till sidan av bröst, förstås) och Dumbell Rows. Jag vet inte vad den sistnämna heter på svenska, men googla eller kolla på Youtube annars.

Trashcan
2008-11-27, 15:23
Varning för att köra samma övning tyngre när du inte ser resultat. Det är en farlig sak att göra. Variera träningen istället och kör dina stående hantelroddar (till sidan av bröst, förstås) och Dumbell Rows. Jag vet inte vad den sistnämna heter på svenska, men googla eller kolla på Youtube annars.

Syftade du på chinsen? Varför inte öka belastningen? Har aldrig hört det förut, jag menar, att öka belastning hela tiden är väl vad kroppsbyggning handlar om?
Ja, dumbbell rows var precis det jag menade när jag bestämde mig för att bara köra på en arm istället, tror det blir mycket bättre! =)

zeroqp
2008-11-27, 15:39
Bättre och bättre, det är olika övningar... den tränar mycket men nackdelen är att den bara tar en sida i taget.

Ja, kroppsbyggning handlar om att öka belastningen, men bara för att du inte ser resultat betyder det inte att du ska använd det som utväg. Man ökar belastningen när ens egen kroppsvikt inte är räcker för att ge ryggen en utmaning.

Jag har läst att många stora namn ger det tipset till nybörjare att "bara träna hårdare" (just train harder) när dom frågar vad dom ska göra för att dom inte ser resultat. Det är sjukt farligt, för nybörjare vet oftast inte riktigt vad dom sysslar med till 100%, och om man (istället för att variera träningen för en muskelgrupp) helt enkelt kör samma gamla övning men med större belastning kommer så mycket mer tryck sättas på denna muskelgrupp. Du förstår säkert själv vad som kan hända om man fortsätter förlita sig på sånt bara... du har blivit varnad.

Trashcan
2008-11-27, 15:49
Bättre och bättre, det är olika övningar... den tränar mycket men nackdelen är att den bara tar en sida i taget.

Ja, kroppsbyggning handlar om att öka belastningen, men bara för att du inte ser resultat betyder det inte att du ska använd det som utväg. Man ökar belastningen när ens egen kroppsvikt inte är räcker för att ge ryggen en utmaning.

Jag har läst att många stora namn ger det tipset till nybörjare att "bara träna hårdare" (just train harder) när dom frågar vad dom ska göra för att dom inte ser resultat. Det är sjukt farligt, för nybörjare vet oftast inte riktigt vad dom sysslar med till 100%, och om man (istället för att variera träningen för en muskelgrupp) helt enkelt kör samma gamla övning men med större belastning kommer så mycket mer tryck sättas på denna muskelgrupp. Du förstår säkert själv vad som kan hända om man fortsätter förlita sig på sånt bara... du har blivit varnad.

Ja, "bättre" kan ju alltid diskuteras såklart, det är väl individuellt... Men jag testade att bara köra med ena armen för att känna efter och kände direkt att det tog där det skulle. Tror inte det passar mig något bra att få upp båda samtidigt, äh, vet inte hur jag ska förklara det. :P

Jo, jag fattar nog vad du menar. I'll be careful! =)

Trashcan
2008-11-28, 10:29
Fredag den 28 November

Utfall
6,6,6@20.75kg/hantel + 7.5 kg ryggsäck...
Åhasdhöbebrbsadl..... Totalt 49 kg extravikt, det här tog fan på kondisen... Helt slut... Känns som om jag sprintat ett par kilometer, bränner i lungorna... Har tokpump i benen!! :D

Golvhantelflyes
6,6,6 @ 10 kg
En rep mindre än sist. Sjukt tungt.

Hantellyft åt sidan
6,6,7 @ 4,5 kg
En rep mer än sist.

Tricepsextentioner
7,6,6 @ 13 kg
Samma som sist

Armhävningar
6,6,8 @ På hantlar(Push-up-stands, liksom),extra breda, extra djupa... Handflator bakåt.
Mina muskler hade klarat några rep till, men inte jag... *cry* Mår lite illa.

Hantelpress axlar
11,11,11,11 @ 6 kg
Massa reps! Tyckte att axlarna kunde ha lite högrep låg vikt. Trodde jag skulle få massa pump också, men icke... :(

Sådär. Nu har jag en portion snabbmakaroner som bara väntar på att få bli uppslukade. :hbang:

Trashcan
2008-11-30, 13:29
Söndag 30 november

Chin-ups
6,6,5 @ 7.5kg ryggsäck | 6,3 utan belastning | 5, 7 till med hjälp av benen
Det är bara att öka pressen på latsen... 38 reps totalt. Det ska man väl känna av imorgon i alla fall!

Stående hantelrodd, en arm i taget
7,8,7,7@10 kg
Kanske ska minska vikten till 8 kg för att se om jag får ordentligt ROM.

Raka marklyft
8,8,8@28kg
No comment

Stolcrunches
3x~10
Gick inge bra idag... :/

Bicepscurls
6,7,7,6 @ 10 kg/hantel
Saknade pumpen lite, så jag körde ett extra set, and there you go! :D

Hängande benlyft

Körde massa fyr-set idag. Kändes helrätt. Måste köpa den där skivstången snart, så jag kan köra lite nya övningar. Synd att det snart är jul och man måste ha pengar till julklappar också. bleh...
Har varit törstig som ett djur senaste dagarna, fattar inte varför. Druckit och druckit, men inte ens hälften har kommit ut... Hmm... Jag får lust att börja med kreatin igen. Det var så najs när man blev astörstig och hällde i sig en halvliter vatten....

Trashcan
2008-12-27, 15:50
Lördag den 27 December

Ojojoj... En månad sen förra passet. Fy fan alltså. Först var det tentor tentor plugga plugga, sen fick jag halsfluss mitt i allt. Snacka om bakslag. Gick ner 1.5-2kg, har inte riktigt kollat, och nu känner jag mig skitliten och alldeles urtömd. :P Nåja, upp på hästen igen... Känner mig inte så sugen på att träna... Kör halva vikten på allt idag och nästa (Låter dock gamla vikten stå kvar så jag vet var jag låg), så jag inte skadar mig, sen är det full fart! Efter att ha läst lite utökar jag till 4 set också.

Utfall
6,6,7,6@20.75kg/hantel + 7.5 kg ryggsäck... Delat på två.
Pumpis!

Golvhantelflyes
7,7,7,7 @ 10 kg Delat på två.
Härligt!

Hantellyft åt sidan
7,7,7,7 @ 4,5 kg Delat på två.
Rätt skönt.

Tricepsextentioner
8,8,7,7 @ 13 kg Delat på två.
Jobbigt ju...

Armhävningar
7,7,7,7 @ Vanliga på knogar. Handflator inåt.
Gick väl bra. Mår lite illa.

Hantelpress axlar
7,7,7,7 @ 6.5 kg
Uttröttande!

Läste att man för optimal muskelvolym bör köra mer åt 8 reps och 4-5 set, så jag ändrar min "idealövning" till 7x4 istället för 6x3, och jag har känt rätt många gånger att jag vill kör ett extra set, så det är nog skitbra. Första passet på megalänge gick hur bra som helst, och jag fick upp min något bristande motivation redan efter första övningen. Nu får jag ta i för att ta tillbaks det jag förlorat, jag har nästan tre veckor lov på mig, så det ska fan gå fort.
Nu vill jag ha en STOOOR premiärgainer! Out. :D

Trashcan
2008-12-30, 11:46
Tisdag 30 december

Chin-ups
7,7,7,7 @ Obelastat
Två minuter mellan seten. Mina fingar gör ont, hoppas lederna blir lite starkare snart...

7,8,8,8 @ 8 kg
Känns fortfarande inte helt hundra procent rätt...

Raka marklyft
8,9,8,8 @ 20 kg
På tok för lätt... Kanske ska byta till enhandade också...

Stolcrunches
14,11,12,11 @ Obelastat
Gick skitbra. Magen känns som sirap nu :P

Bicepscurls
6,6,6,6 @ 10 kg/hantel
Ingen pump, halvkass kontakt. Kändes ändå OK dock.

Hängande benlyft
Körde ju stolcrunches istället. Både och verkar overkill, och jag skulle nog för övrigt inte kunna göra några benlyft alls nu efter "cruncharna"...

Fyrset is the shit.
Jag kom igång fort igen! Nu känns det helt normalt att gå upp halv tio(Hade velat sova till två.) och träna. Inte minsta "orkar inte"-känsla. =)

Köpte maltodextrin igår, tänkte att det kunde vara min grej. Låter ju onekligen bra med massa kolisar som inte smakar någonting, rena rama tjockispulvret. Billigt som fan vare också, 25 spänn för en påse på 1kg, och butiken ligger i stort sett på väg till skolan. Funderade idag över hur dom bör ätas så jag tänkte att jag blandar ner dom i gainern(Fullt medveten om att den redan innehåller massa malto :P. More is better.)... 3,5dl mjölk, två dl gainer och 1,5dl(!)(75 gram) malto. Sjukt mycket malto, och ändå smakade gainern EXAKT likadant! :hbang: Det här gjorde jag innan passet och tänkte att det är skönt att gainern är klar sen när man har tränat klart, så jag ställde in i kylen och återvände efter passet. Döm till min förvåning när skiten hade förvandlats till en dallrig geléig smet typ chokladpudding när jag kom tebax. Dessutom lika full med luft som en klick vispgrädde. Det var minst sagt svårdrucket... :P Får blanda i pulvret lite försiktigare nästa gång...

Ryggövningen jag tänkte på istället för raka marklyft var Enarmade raka marklyft. (http://www.exrx.net/WeightExercises/ErectorSpinae/DBOneArmStraightLegDeadlift.html)
Förutom att det vore skönt att hålla i handeln ordentligt(Går inte att ha båda händerna på själva greppområdet på en hantel, så jag får hålla längst ut i "muttrarna" vid vanliga raka marklyft. Det är oskönt.) så verkar det som att fler muskler är inblandade("Obliques" och "Quadratus lumborum") i och med att man även roterar bålen. Tränar inte dom musklerna i någon annan övning så det kan ju bara innebära fördelar. Får testa den övningen nästa gång.

Trashcan
2009-01-02, 12:22
Fredag den 2 Januari

Utfall
6,6,6,6@ 20.75kg/hantel
Åh fy faaan vad jobbigt. Pulsen står på 168(Bevis för att det var jobbigt)...

Golvhantelflyes
6,6,6,6 @ 8 kg
Nä fy fan, det där kändes inge bra. Det var som att lyfta en bil eller något, trodde nåt skulle paja i axlarna. 6 kg nästa gång. Det är mycket mindre än förut, men jag tror inte det gör något.

Hantellyft åt sidan
6,7,7,7 @ 3kg
Höjer till 3.5kg nästa.

Tricepsextentioner
7,8,7,7 @ 8kg
Jag tror tre-set med lite högre vikt passar mig bättre här...

Armhävningar
7,7,7,7 @ Vanliga på knogar. Handflator bakåt
Gick väl bra.

Hantelpress axlar
6,6,7,7 @ 8 kg
Vad tungt det var. Gick ändå! =) Hade lite högt tempo kanske, som i "snabb" form, men ändå rätt bra.

Det här var ju inge roligt. Fick inte ens lite pump någon gång, det var bara slit och jobbigt. Trodde bröstkorgen skulle kollapsa också. Tryckte till lite extra i en armhävning så det small till i "överläget". Fan vad ont det gjorde. *grr*
Jag ska i alla fall ha min gainer... Hejsvejs.

Trashcan
2009-01-04, 18:02
Söndag 4 Januari

Chin-ups
7,7,6,6 @ Obelastat
Bröstkorgen brakade till riktigt smärtsamt första repetitionen, sen avtog det allt eftersom.

8,8,8,8,8 @ 6 kg
Klarar inte formen om jag kör tyngre, så det blir många set istället. Det känns ändå inge bra. Fan vet hur jag ska få min ryggträning...

Enhands Raka marklyft
8,8,8,8 @ 15.5 kg
Gick rätt bra! 20 kg klarar jag.

Stolcrunches
10,10,10,10 @ Obelastat
Färre reps än sist, men jag lyckades få lite högre belastning utan att ryggen gjorde ont. =)

Bicepscurls
7,7,7,7 @ 9 kg/hantel
Kändes inget speciellt det här heller. Får öka igen till nästa gång, det här var lite lätt.

Ganska tråkigt pass... Snart middag!
Jag har "hittat" var det är jag har ont, "Sternal angle" eller "manubriosternal junction" heter det visst. Står knappt något alls om smärta där någonstans. Det enda jag hittar i orsaksväg är graviditet och bilkrockar, och så står det att det är svårläkt, man ska vila. Meh. Har varit en månad utan träning iom halsflussen och inte fan hade jag mindre ont efter det...*bs* Jaja. Får väl leva med det sålänge.

Trashcan
2009-01-09, 00:11
Onsdag den 7 Januari

Två stora skopor rage. Kliade skönt, men jag tror inte det har så stor effekt på mig rent styrkemässigt... :/

Utfall
6,6,6,7@ 20.75kg/hantel
jåbiiiitt

Golvhantelflyes
7,7,7,8 @ 6 kg
Kändes snällare mot axlarna än sist. Ska röra mig mot 7 kg nästa gång.

Hantellyft åt sidan
7,8,7,8 @ 3.5kg
Kände för ovanlighetens skull att jag hade bra kontakt!

Tricepsextentioner
7,7,7 @ 12.5kg
Mer vikt! 14 kg nästa gång. Gick ner till 3 set.

Armhävningar
7,7,7,7 @ Vanliga på knogar. Handflator bakåt
Gick väl bra.

Hantelpress axlar
6,6,7,8 @ 8 kg
I'm ready for more. 9.5 kg nästa gång.

Bättre pass än sist. Mer pump, kraft och kontakt, mindre ont. Gainerdags!

Trashcan
2009-01-10, 14:10
Lördag den 10 Januari

Ingen rage idag.

Chin-ups
7,7,7,7 @ Obelastat
Skitsegt, vansinnigt psykiskt jobbigt... Tyckte jag kämpade på rätt bra ändå.

8,8,8,8,8 @ 6 kg
Samma som sist... Skulle behöva en roddmaskin :P

Enhands Raka marklyft
8,8,8,8 @ 20 kg
Nja, jag vet inte. Skulle nog vilja ha något tyngre för ryggen, men inte i den här övningen...

Stolcrunches
10,10,10,~10 @ Obelastat
Gick helt okej.

Bicepscurls
7,7,7,7 @ 10 kg/hantel
NAJS! Stoor pump! :D

Klar!

Trashcan
2009-01-11, 11:51
Söndag den 11 Januari

Ingen rage idag, drack lite whey-80 till frukost innan passet

Utfall
7,7,7,7@ 20.75kg/hantel
*cry* Hatar benträning... Jag var sjukt duktig dock. Bästa urkörningen för benen på länge.

Golvhantelflyes
7,7,8,8 @ 7 kg
1 kg mer än sist

Hantellyft åt sidan
7,7,7,7 @ 4
Gör en favorit i repris och går tillbaks till 3.5 kg nästa gång.

Tricepsextentioner
7,7,7 @ 14 kg
Shit vad tungt det var. Tyckte lite synd om armbågarna en stund, men det ger sig nog.

Armhävningar
7,7,7,7 @ På hantlar, handflator bakåt.
Gick oväntat bra!

Hantelpress axlar
7,7,7,6 @ 9.5 kg
Failade sista repetitionen.

Fan vad trevligt!! Börjar bli lite pumpig igen. Nu ska jag gå och äta ägg och malto!

Trashcan
2009-01-13, 09:57
Tisdag den 13 Januari

Ingen rage idag.

Chin-ups
7,7,7,7 @ Obelastat
Gick okej.

8,8,8,8,8 @ 6 kg
Samma som sist... Ökar till 8 kg nästa gång.

Enhands Raka marklyft
8,8,~5,8 @ 28 kg
Höjde belastningen rätt mycket, och det märktes. Failade på tredje setet, Vet inte vad som gav upp först, fingrarna, ryggen, eller hamstrings... Sjukt jobbigt att hålla 28kg i en hantel ju. Har dock duktig pump i ryggen! :D

Stolcrunches
10,10,~10@ Obelastat
Blev bara tre set, kände att magen skulle komma upp munvägen annars. :/

Bicepscurls
7,7,7,5 @ 10 kg/hantel
Ville uppnå pumpnirvana här, så jag körde 10 rep på 4 kg efter första setet, och jisses vilken fläskpump jag sitter med nu. :D Om det syntes utanpå lika mycket som det känns hade jag fan MINST varit hulken.

Passet gick jättebra förutom uppstötningarna som jag hade svårt att hålla borta när jag tränade magen... Geeejnerdax!

Trashcan
2009-01-16, 10:17
Fredag den 16 Januari

Tidig träning innan skolan. Uäh. Var sjukt nära på att bara säga "fuck it" och somna om igen, men mindes det det gamla talesättet "No pain, No gain!". Jaja, bara att gå upp och göra det... Stor skopa rage kickstartade dagen!

Utfall
7,7,7,7@ 20.75kg/hantel
Samma som sist, vilket betyder DUTTIG! Tror inte jag blev lika avgrundstrött som sist heller. Får bli ett par kg ryggsäck nästa gång då(:(), fullt på hantlarna!

Golvhantelflyes
8,8,8,8 @ 7 kg
Fler rep. än sist. Höjer till 8 kg nästa gång.

Hantellyft åt sidan
7,7,7,8 @ 3.5 kg
Kör 3.5 kg igen nästa gång, får sjukt bra kontakt(relativt).

Tricepsextentioner
7,7,7 @ 14 kg
Tungt igen, på det bra sättet. Armbågarna klagade inte alls som sist, så jag fortsätter på 14 kg nästa gång också.

Armhävningar
8,8,8,8 @ På hantlar, handflator bakåt.
Fan vad stark jag kände mig, trots att jag precis har tränat både triceps och bröst. Najs.

Hantelpress axlar
7,7,7,8 @ 9.5 kg
Failade INTE sista repetitionen och gjorde dessutom en till. :hbang:

SKÖÖÖNT pass. Inga jävla problem med ork eller smärtor alls, eller, lite lite småont här och var i kroppen, tror bl a att jag spände till nacken lite under flyesen. Men skitsamma, leder blir också starkare...

Läste en krönika/blogginlägg/ellervadfandetnuheter i någon tidning igår om träning. Det var "bara slöseri med tid", och "må bra? du mår bättre av att slippa" and so on. Titta, hittade länken också: HÄR! (http://www.metro.se/se/article/2009/01/14/14/3304-45/index.xml)
"Men det är ju så skönt efteråt, invänder ni. När det är över, då mår man bra." Fuck that, jag mår skit efter att jag har tränat. Och innan, och under. :P Gillar det inte alls, men jag är lite halvkär i resultatet däremot. Tyckte han i artikeln fokuserade på fel sorts tränare, men jag antar att majoriteten är såna "hobbytränare" eller vad man ska säga, som tränar "bara för att" eller för att man "ska". Påstår inte att jag är "hardcore" på något sätt, men inte fan tränar jag för att må bra. Jag vet inte ens vad jag vill säga, men jag var tvungen att skriva av mig. :ike Jaja. Min gainer är slut nu, så det blir maltodextrin och en proteinrik frukost á la tonfiskpasta. Hejhåpp

Trashcan
2009-01-18, 22:06
Söndag den 18 Januari

Imorse vid 12-tiden. Internet krånglade dock då, så det kommer upp nu...

Ingen rage idag.

Chin-ups
10,8,8,7 @ Obelastat
Många fler än sist, mycket pump =)

7,8,8,8,8 @ 8 kg
Mycket bättre, fortsätter så här ett tag.

Enhands Raka marklyft
8,6,8,8 @ 28 kg
Halvkass form och dålig disciplin...

Stolcrunches
10,9,8,10@ Obelastat
SIRAP I MAGEN

Bicepscurls
7,7,7,7 @ 10 kg/hantel
10 @ 3.5kg efter första setet för pumpens skull. It worked. :D

Bra pass. Använde en sk. hotpad för att värme upp min onda bröstbensvinkel eller vad det hette. Funkade utmärkt, hade inte ont alls. Dock knäppte den och knakade som fan, men det gjorde inte så mycket... Frukostdags!

Trashcan
2009-01-21, 17:33
Onsdag den 21 Januari

Höll på att hoppa över det här passet, kom precis hem från skolan och jag är TRÖTT. Men än en gång, "no pain, no gain". Det är bara att bita ihop. På med en heatpad på bröstet och träningskläder. Ska dessutom till Sälen imorgon och då blir det ingen styrketräning, så desto större anledning att se till att träna innan dess.

Utfall
7,7,7,7@ 20.75kg/hantel
Samma som sist. Så jävla slut. Sista setet var äckligt jobbigt. Trodde underarmarna skulle gå av, sjukt jobbigt att hålla i hantlarna, sjukt jobbigt för benen, jobbigt för lungorna. Nu är klar med den i alla fall.

Golvhantelflyes
7,8,8,9 @ 8 kg
Lika många reps som sist, ett kg till. Höjer därmed till 9 kg nästa gång.

Hantellyft åt sidan
7,7,7,9 @ 3.5 kg
PUMP!!! Jag vet inte om jag någonsin lyckats få pump i axlar! Fan vad nöjd jag är! :D Jag vill öka vikten, men jag tror det kommer ske på bekostnad av bra form. En gång till på 3.5 kg, sen kan jag höja till till 4.

Tricepsextentioner
7,7,7 @ 14 kg
En gång till på 14 kg sen. Pump i triceps!

Armhävningar
8,8,8,7 @ På hantlar, handflator bakåt.
Puh. Börjar bli lite utmattad. Failade sista rep. Massa pump i hela överkroppen!

Hantelpress axlar
6,6,6,7 @ 10 kg
0.5 kg mer än sist, dock för få repetitioner för att uppnå "idealset" på 4x7. Det löser sig till nästa gång...

Ovanligt mycket pump idag. Mycket trevligt... Nu är jag vrålhungrig, så jag ska gå och se vad jag kan hitta. Hejhej.

paien
2009-01-31, 18:55
träningsdags snart igen eller? *gah!*

Trashcan
2009-02-04, 22:03
Onsdag den 4 februari

Ja, det var ett tag sen. Har fixat gymkort på F&S nu, lyckades få ett av farsan om jag lovade att träna med honom. :hbang: Tränade bicepspass idag, men höll ingen vidare koll och kommer heller inte att göra det förrän jag har lite mer koll på läget så att säga. Out!

Trashcan
2009-02-06, 21:25
Onsdag den 21 Januari

Var på gymmet idag igen, and I think I like it. Mycket större frihet med övningar som dessutom tar precis där man vill.

Wireflyes
4x8 @ 10kg
Ohh vad bra den tog! Förut var jag begränsad i ROM eftersom jag låg gå golvet, här sitter man upp och kan gå hur långt bak man vill. Riktigt härlig.

Knäböj i maskin
4x8 @ 55kg
Fan vilken trevlig övning. Gillar redan knäböj! Skönt att göra det i en maskin också, så behöver man inte vingla runt med en stång heller. Går att göra riktigt djuuupt, så det tar ordentligt på röven. Och de, de e najs.

Drag till hakan
5x8 @ Lite varierande
Hade lite svårt att hitta rätt vikt eftersom det var första gången i övningen. Tror dock att 15kg känns som en vinnare. Riktigt skön övning som jag tyckte belastade axlarna mycket mindre på fel sätt och mycket mer på rätt sätt. Kunde annars göra lite lite ont vid hantellyft åt sidan.

Bröstpress
4x7 @ 33kg
Fruktansvärt jobbigt eftersom flyesen tog rätt bra.

Hantelpress axlar
4x7 @ 10kg
Samma övning som jag gjort hemma. Gick bra.

French press
3x7 @ 10kg
Hade lite svårt med formen, men det löser sig säkert framöver.

Jag har jävligt ont i lilla armböjaren(Brachioradialis) ellervaddenheter efter förra passet, massa träningsvärk, det tar 15 sekunder att räta ut armen, typ. Får alltid mycket träningsvärk just i den muskeln... Då tog jag inte ens i riktigt hundra procent, så jag bävar inför helgen. Misstänker att triceps kommer kännas helt fruktansvärt hemskt inflammerade och smärtsamma...*cry* Ska aldrig mer ta paus från träningen mer än en vecka... Vi får väl se. Har precis fått hem gainer och kreatin, så nu jävlar blir det extrakilon både på gymmet och på kroppen! Over and out

Trashcan
2009-02-07, 13:03
Onsdag den 21 Januari

blabla

Ska ju vara Fredag den 6 februari. :confused:
Är för övrigt inte helt ägd av träningsvärken än, ganska mild sådan, liksom lite skönt...

Trashcan
2009-02-09, 22:30
Måndag den 9 Februari

Sittande rodd
4x8 @ varierande
Håller mig till 40 kg nästa gång.

Pullups
3x8 @ Ett par plattor assist
Gjorde lite ont i axlarna, gillar inte det...

Raka marklyft
4x7 @ 35 kg
Äntligen kunde jag dra till med ordentlig vikt här! Skivstång is the shit

Wirecrunches
5x8 @ 8 kg
Vanliga crunchmaskinen var upptagen, så jag hittade någon sorts sittande wireversion. Ska testa den även nästa gång, den är fan aldrig upptagen.

Stångbicepscurls
4x7 @ 20 kg
Började bli redigt trött här, trots den ganska blygsamma mängden övningar...

KLAR. Tog en mumsig vaniljgainer till kvällsmål och nu lägger jag mig tidigt. Godnatt!

Trashcan
2009-02-12, 21:05
Torsdag 12 Februari

Smuttade på en flaska med lite mild rage under hela passet. Vet inte om det gjorde varken till eller från.

Knäböj i maskin
4x7 @ 55kg
Fick skitont i nacken. Jätteskumt.

Bröstpress
4x7 @ 40kg
Såg till att ta det här innan isolationsövningarna.

Drag till hakan
5x8 @ 15 kg
17.5 kg nästa gång.

Wireflyes
4x7 @ 10kg
Failade lite, fick ta pauser mellan sista repetitionerna. Puh.

Hantelpress axlar
4x7 @ 10kg
Gick bra.

Tricepsextensioner med stång
4x7 @ 10kg
Ingen jättebra isolationsövning. Får fundera på något annat.

Ganska bra pass, trots allmän hängighet och ett jävla nackont i början av passet. Vansinnigt skönt att dom har en bastu... Yes...

Trashcan
2009-02-16, 22:23
Måndag 16 Februari

Pullups
4x7 @ 15 kg assist
Gör ont i axlarna ju. *grr* Får väl anta att det går över någon gång.

Chinups
8 @ 27 kg assist
Bara för att ta ut mig ordentligt.

Sittande rodd
4x7 @ 40 kg
7 @ 56 kg
Varierade greppet lite. Tycker att armarna tar slut innan ryggen.

Raka marklyft
7x4 @ 40kg
Ptja. Gick inte skitbra, men inte dåligt heller.

Liggande lårcurls
2x9 @ varierande
Jag fasar för den här övningen... Kommer nog ihåg när jag gjorde lårcurls för första gången, fick sån jävla träningsvärk att jag inte kunde gå sen. Därav två ganska lätta set, jag kommer säkert få tillräckligt ont ändå...

Wirecrunches
2x8 @ 8kg
Vet inte om den här är något att hålla på med. Ska bara köra den här om den andra maskinen är upptagen...

Crunches i maskin
3x8 @ 32kg
Tog mycket bättre, men jag tycker den anstränger kroppen lite mer på fel sätt...

Hammer/Bicepscurls
4x8 @ 10kg
Hammer/Bicep/Hammer/Bicep. Tycker att brachioradialis begränsar lite i vissa övningar, så det är på tiden att den får lite fokus.

That's it for today! Nästa pass är lågvolympass. Siktar på två tunga set i varje övning. Det blir najs. :whipped:

Trashcan
2009-02-18, 23:05
Onsdag 18 Februari

Schema snott från programförslagtråden! Börjar med det nu och kör på det tills jag inte längre har lust.

Bänkpress
3x10 @ 30,40,35 kg
Gick bra, 35 kg genomgående nästa gång blir bra.

Axelpress
3x10 @ 10,8,8 kg
Phew, insåg inte att bänkpress tog så mycket på axlarna... Brukar ju ta 10 kg utan problem, men jag klarade knappt första setet nu.

Omvända flyes
2x10 @ 4,5 kg
Hade lite svårt med utförandet, men det löser sig...

Smal bänkpress
3x10 @ 20,25,25 kg
Inte klockrent utförande, men det löser sig också.

Tricepspress
2x10 @ 17.5 kg
Lite för tungt, 15 kg nästa gång...

Ropecrunches
3x10 @ 21.5 kg
Fan vad skön övning. Ser lite mongo ut, men den tar nåt sjukt i magen.

Crunches i maskin
2x10 @ 32 kg
Vågade inte köra tre set. Var så slut i magen vid det här laget att jag började bli lite rädd över träningsvärken. Hoppas jag överlever. *cry*

Rotatorcuff, inåtrotation
2x~13 @ 3.75 kg
Ingen kommentar

Rotatorcuff, utåtrotation
3x~10 @ 1.25 kg
Har aldrig känt mjölksyra på ett så konstigt ställe, hahah... Kändes skitskumt. Ska bli ännu mer intressant att se hur träningsvärken känns där...

Slut!

Black Star Abyss
2009-03-07, 15:05
Knäböj i maskin
4x8 @ 55kg
Fan vilken trevlig övning. Gillar redan knäböj! Skönt att göra det i en maskin också, så behöver man inte vingla runt med en stång heller. Går att göra riktigt djuuupt, så det tar ordentligt på röven. Och de, de e najs.

Jobba på!

Rätta mig om jag har fel någon, men tar inte grunda knäböj mer på röva?

ceejay
2009-03-07, 15:10
rättar dig gärna, djupa tar så in åt helvete på röv :D

Trashcan
2009-03-07, 21:10
Jobba på!

Rätta mig om jag har fel någon, men tar inte grunda knäböj mer på röva?

rättar dig gärna, djupa tar så in åt helvete på röv :D

Har egentligen aldrig kollat vad faktan säger, men det känns ju så, och rent anatomiskt sett så ser det ju ut så också. Skönt är det iaf att träna baken!

Trashcan
2009-03-07, 21:17
Lördag 7 Mars

Jag HAR tränat emellan, tre gånger, men jag glömde lägga upp och har ingen lust att göra det nu. :)

Bänkpress
3x8 @ 40 kg
Körde nu i "riktig" bänkpress, körde innan på en vanlig bänk utan ställning. Tyckte det kändes skitskumt med den dom hade. Hm.

Axelpress
3x10 @ 9 kg
Sjukt jobbigt!

Omvända flyes
2x10 @ 5 kg
Lyckades bra med utförandet idag tycker jag

Smal bänkpress
3x10 @ 25 kg
No comment

Tricepspress
2x10 @ 15 kg
Satan vad det tog...

Ropecrunches
3x10 @ ~25 kg
Sjukt skön övning.

Rotatorcuff, inåtrotation
2x15 @ 3.75 kg
Ingen kommentar

Rotatorcuff, utåtrotation
3x15 @ 1.25 kg
No comment

Ganska segt pass idag. Var inte speciellt sugen och så hade jag käkat dåligt innan. Skärpning... Ligger dock på runt 69 kg nu, med andra ord har jag gått upp 2-3 kg :thumbup:

Trashcan
2009-03-11, 19:01
Tisdag 10 Mars

Marklyft
9x3 @ 60 kg
Fick lite tips av en snubbe på gymmet. Har nu bättre teknik!:thumbup:

Stångrodd
10x3 @ 30 kg
No comment

Latsdrag
10x3 @ 20 kg
Hade bättre teknik idag!

Benböj i smith
8x3 @ 30 kg
No comment

Raka mark
9x3 @ 30 kg
Börjar blir redigt trött i ryggen här...

Bicepscurls stång
3x9 @ 25 kg
25 kg är liiiite för mycket. Jag vet inte om jag ska sänka eller inte...

Vadpress
-
Hann inte! Gymmet stängde. :P Skulle dock ha gjort...

Trashcan
2009-10-26, 14:59
Det här kan bli roligt! Har ju inte skrivit något alls här på jättelänge! Tränade ingenting under sommaren, men började igen för 5-6 veckor sen eller något sånt. Jämförelsedags!

Bänkpress: 55 kg +37%

Axelpress 12 kg +30%

Omvända flyes 8kg +60%

Marklyft 90 kg +50%

Latsdrag 56 kg +180%(oj)

Benböj 80 kg +160%

Bicepscurls stång 30 kg +33%

Sittande rodd 65 kg +62%

Vikt: 72kg +5%

Går ju rätt bra för mig! Börjar för första gången någonsin även se skillnad i spegeln. Sjukt härligt! =) Vikter är arbetsvikter för övrigt, inte maxvikter.
Får försöka ta någon bild att jämföra med också...

Trashcan
2009-11-17, 19:58
Fläskar på i jävligt kul takt! =)

Bänkpress: 55 kg -> 65 kg

Marklyft 90 kg -> 110 kg

Benböj 80 kg -> 100 kg

Bicepscurls stång 30 kg --

Sittande rodd 65 kg -> 75 kg

Vikt: 72 kg -> 74 kg

Är väldigt nära mitt delmål att ta min egen vikt i bänkpress, gjorde 4 reps på 70 kg senast. =) Även 120 kg i benböj 8 reps, men jag vet inte om jag godkänner utförandet, blev inte riktigt lika djupa som jag brukar. Biceps släpar som vanligt. =/
Snart bilddags!

Trashcan
2009-11-28, 00:05
Jaha, då var det bilddags! Blev lite besviken när jag satte ihop bilderna, fattar inte att det skiljer 10 kg på bilderna. 10 kg är mycket kött i charken, men jag tycker knappt att det syns. =/

Försökte medvetet att stå exakt likadant som originalbilderna för opti jämförelse, oavsett om posen var skit eller ej. :P

Trashcan
2009-11-28, 00:09
Mer... Hade velat använda den här bilden på benen, men jag insåg sen att jag står lite annorlunda med fötterna, så den kan inte riktigt användas för jämförelse då jag skjuter ut benmusklerna lite mer där. Slänger upp en ryggbild för framtida referens också!

Så vad sägs? Är det där 10 kg muskler eller har jag bara ätit något tungt? :smash:

Trashcan
2009-11-28, 13:31
Tränade idag! Fortfarande helkropp, och jag gillar det som fan. Har dock kört 4 pass i rad(Varannan dag) nu, så jag känner mig lite sliten. Kanske dags för en extra vilodag snart?
Drack 10g EAA och 40g maltodextrin före och efter passet, sen drog jag hem och åt 1kg ärtsoppa med 1L 3% mjölk till. Mer ärtsoppa åt folket! 1600 kcal och 100g protein i en enda måltid. För jävla nöjd med det! Duktigt buktryck nu. =) Dock inte riktigt mätt... Konstigt. Ligger alltså på nästan 2000 kcal redan för idag, och jag har bara ätit en måltid. Det här blir en bra bulkdag! :D

Kan även rapportera att jag har klarat ett av mina delmål! Tog min egen vikt(eller 75 kg) i bänkpress förra veckan! :hbang: Mäkta nöjd!

Edit: Borde poängtera att i jämförelsebilden i inlägget ovan är jag nytränad och uppumpad som fan på före-bilden till vänster, så det är väl inte riktigt en rättvis jämförelse kom jag på.

1684_
2009-11-29, 08:05
Nice, tycker de sr bättre ut, haha helt klart.
bara fortsätt, träna hårt som fan å ät på =) Kan inte bli mer än muskler, åh lite fett skadar inte i bröja ^^
Tycker du har fått en snyggare överkropp iaf, syns mkt över bröstpartiet.

chrilledude
2009-12-29, 00:11
Jag ser mycket skillnad :)
Bra jobbat!

zeusden1
2010-01-08, 18:25
Bra kämpat! Dags att uppdatera kanske! Anledning till att du får ont vid pull-up kan vara denna: Ang. Drag till hakan (http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=135458)

Trashcan
2010-01-11, 08:09
Bänkpress: 65 kg -> 75 kg

Marklyft 110 kg -> 120 kg

ATG Benböj 75 kg

Bicepscurls 30 kg STÅR STILL. Hatar biceps.

Vikt: 74 kg -> 73 kg

Har tappat lite lite vikt under julen, men det ordnar sig, är ju ändå starkare. *flex* Har börjat köra Ass To the Grass i knäböj, dvs djupa knäböj, vilket medför lite lägre vikt. Har tagit 120 kg som mest men då tycker jag att djupet var kass, vände ovanför läget där knäna är parallella med golvet. Det är ju roligt eftersom man kan ta mer vikt, men jag tycker det känns bättre med större djup. Skonsammare liksom, man utnyttjar vikten man har mer.

Nice, tycker de sr bättre ut, haha helt klart.
bara fortsätt, träna hårt som fan å ät på =) Kan inte bli mer än muskler, åh lite fett skadar inte i bröja ^^
Tycker du har fått en snyggare överkropp iaf, syns mkt över bröstpartiet.

Kul att höra. :)

Jag ser mycket skillnad :)
Bra jobbat!

Tack!

Bra kämpat! Dags att uppdatera kanske! Anledning till att du får ont vid pull-up kan vara denna: Ang. Drag till hakan (http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=135458)

Kanske det, jag gör väl det då. =)
Hmm, ja... Har bara kört chins(Alltså, handflator mot kroppen. Enl. det engelska ordet) på sistonde så jag har ingen koll om det gör ont längre att köra pullups. Ska läsa igenom där. Tack!

TehSaxo
2010-01-24, 22:42
Syns helt klart att du lagt på dig muskler, armarna mest tycker jag. ;)
Hade vart kul om du hade tagit mått osv och jämfört :P

Trashcan
2010-03-10, 22:46
Updateringsdags då. Har varit små framsteg senaste tiden, pga uteblivna pass, sjukdom, yaddayadda. Har i alla fall inte gått back. Ger knappast upp för det dock, jag köttar på och körde ett härligt kompakt pass idag. Kör en träningssprint för tillfället, har lyckats träna varannan dag 4 ggr i rad nu. Såna här perioder brukar jag öka bra, men dom brukar inte vara så länge. Jag lär ju försöka ändå. :D
* 5-6 set marklyft med ett par trevliga ryssar ~5-9 reps upp till 110 kg.
* 4 set chins ~6 reps
* 4 set bänkpress ~6 reps 50-60-60-55 kg. Måste ÖKA.
* 1 set magmaskin, men jag var helt slut i magen. Marklyften kanske.

300 gram stekt strömming med potatismos(SMÖÖÖÖR) efter träningen. Bra skit! Bilder snart kanske. Vet inte om det är ngn skillnad dock, vågen står ju rätt still. för närvarande är vikten 73-74 kg. Sovdags!

Trashcan
2010-03-16, 09:27
Fan också, nu är jag sjuk igen. Blev frisk för en vecka sen ungefär från en jobbig förkylning, och nu har jag dragit på mig ännu en. Tur att jag hann slänga in 4 pass emellan, så jag borde ju inte gå back i styrka i alla fall. Kul tillfälle att bli sjuk, mitt i tentorna. Kan ju säga att gårdagens tenta med feber kändes sådär...

Trashcan
2010-04-27, 21:29
Jag har gått ner ännu mer i vikt. På gymmet igår vägde jag 71 kg. =/ Slänger i nästa växel och tar i ännu mer. Mer mat, mer träning! Det blir nog bra. Jag har goda hopp för mina resultat fram till sommaren... Mitt största problem är nog att jag inte tränar tillräckligt ofta. Om jag får upp frekvensen tillräckligt byter jag till tvåsplit, men det är nog bara kontraproduktivt om jag tränar så sällan som jag gör nu. Siktar på varannan dag, men det blir snarare 1-2 ggr i veckan. :/

karlingen
2010-06-15, 15:50
Bicepscurls 30 kg STÅR STILL. Hatar biceps.

*flex*

Vill gärna se en video på dig när du lyfter 30kg med en arm..
EDIT: trodde det var hantelcurl

Trashcan
2010-06-23, 03:12
*flex*

Vill gärna se en video på dig när du lyfter 30kg med en arm..
EDIT: trodde det var hantelcurl

Hahah, det vore nåt :hbang:

Har jobbat mycket senaste tiden och haft svårt att hitta tid till träning. Dock har jag ändå lyckats få bristningar på framsidan av höger lår och baksidan av vänster. Det var som fan liksom. Det går bra för benen med andra ord!

Jag tänkte börja köra varannat pass pumpträning istället för tungt, för variationens skull. Repsantal kanske 8 eller så, förutom i marklyft, där gäller enbart tunga lyft. Många reps i marklyft leder hos mig till dålig form, och för övrigt allmän utmattning och det suger. :smash:

Jag har börjat öka progressivt för varje pass. Jag vet att det SKA gå, så jag ska öka med 2.5 kg för varje tungt pass i basövningarna. Kände mig ovanligt stark senaste passet, bland annat i chins som jag gjorde 8+8+7+5 reps i. Första setet kände jag mig helt jävla über. Måste börja hänga på extravikter nu. =)

Arbetsvikter ligger på följande:

Marklyft: 110 kg
Knäböj: 75 kg
Bänkpress: 65 kg
Militärpress: 30 kg

Kroppsvikten ligger på 70 prick, verkar som om det är mest fett som har försvunnit faktiskt(matslarv). Ser mer definierad ut.

To be continued...

Trashcan
2010-07-07, 13:34
Fortsätter att tappa vikt, har varit nere och nuddat 69 kg, men jag tror jag är på uppgång igen. Jobbet innebär massa spring hit och dit, jag måste försöka kompensera mer med mat! Har ju inte gjort några framsteg alls senaste halvåret liksom... Inte för att jag har bråttom, men det känns ju lite surt att tänka hur långt jag HADE kunnat komma på ett halvår jämfört med andra. Nåja, det löser sig.

Trashcan
2010-12-20, 00:09
Börjat ett seriöst 5x5 Starting Strength program. Behöver den strukturen eftersom jag inte gör några framsteg utom möjligen mycket långsamma sådana. Det var ungefär 4 veckor sedan jag började, har gått upp tre kilo igen så jag är tillbaka på matchvikt 72 kg. Efter det bär det uppåt, känns ju löjligt att jag känner så så ofta men äh. Huvudsaken är att jag inte ger mig, jag kommer definitivt nå dit jag vill en dag så länge jag inte ger upp. Det här blir bra! Långsiktiga målet är 80-85 kg med 10-13% kroppsfett. Jag ska nog komma dit en dag...

Trashcan
2011-02-27, 16:50
Börjar pressa kilogränsen igen. Ligger mellan 74-75 kg nu, men träningen har varit så oorganiserad att jag har dålig koll på eventuella styrkeökningar, men jag tror att det kan handla om ~10% ökning i basövningarna. Äter ordentligt och tränar ordentligt, det känns bra nu. För första gången i mitt liv besitter jag en liten liten fettvalk på magen, det ser jag bara som hälsosamt! =)

Jag är relativt skadefri(SKÖNT), men har fortfarande ont i handleden sedan 6-7 månader tillbaka. Det påverkar inte träningen, med det är frustrerande och hindrar i vardagen istället. Vårdcentralen kunde inte hjälpa(otippat? not.), skulle nog gå så långt som att säga att 90% på vårdcentralen är inkompetenta och ointresserade. Riktigt trött på att ge bort mina pengar till det tramset...

Nu påbörjas z_bumbis 3-split!

Trashcan
2011-03-29, 22:02
3-spliten gör underverk. Har börjat föra träningsdagbok så att jag kan se till att jag alltid går framåt i vikter eller reps. Har haft svårt att öka i vikt, försöker äta mer men det suger verkligen. *gah!* Kommer inte över 75 kg...
Tror jag håller på att bli sjuk dessutom. Skitkul!
Out

Trashcan
2011-04-19, 20:51
BAM! 75 kg-gränsen sprängd! Det var en jobbig viktplatå, men det verkar som om den är över nu. Gainer, massor av protein, mer mat, mer träning, zma och kreatin har lyckats bli något i alla fall.

Tänkte börja föra träningsdagbok även här, anteckningsblocket som jag haft med mig till gymet har verkligen gjort sitt jobb. Har sett till att försöka öka varje pass, och jag har aldrig ökat så här stadigt! Fortsätter med 3-spliten som verkligen känns bra.

Pass 1, Mars -> Nu

Knäböj 70 kg 4x7 -> 80 kg 4x6
Raka marklyft 50 kg 3x7 -> 60 kg 3x9
Benspark 27 kg 3x7 -> 41 kg 3x9
Lårcurl 22 kg 3x7 -> 27 kg 9,6,6
Mage(maskin) 46 kg 3x14 -> 59 kg 13,11,10

Pass 2, Mars -> Nu

Bänkpress 60 kg 4x7 -> 60 kg 4x6
Lutande Bänk 40 kg 8,8,7 -> 40 kg 7,7,8
Smalbänk 40 kg 10,10,8 -> 45 kg 9,8,7
Tricepspress 20 kg 8,8,8 -> 25 kg 3x8

Pass 3, Mars -> Nu

Marklyft 100 kg 3x6 -> 110 kg 3x7
Skivstångsrodd 35 kg 3x8 -> 45 kg 3x9
Chins 5,4,3 -> 7,6,6
Stångcurl 22,5 kg 3x8 -> 25 kg 9,8,9
Hammercurl 10 kg 3x8 -> 10 3x9

Under den här perioden har jag haft två träningsstopp dessutom, en fjällresa och en förkylning, så jag är riktigt nöjd med själv. Har ökat på dom flesta punkter för första gången på länge. Alltid kul att se att det händer grejer när man anstränger sig lite extra.
Kroppsvikten har gått från 73 kg till 75 kg senaste 5 veckorna. Bröst och triceps är det jag helst vill bygga nu, men dom går det absolut sämst för. Benen är jag nöjda med och tycker det räcker bra, men dom blir jag starkare i hela tiden. Typiskt. Tyvärr börjar jag känna mig lite tjock(Jag är inte tjock, bara fetare än jag någonsin varit förut..) också. :smash: Hade tänkt att det bara skulle vara bra men jag gillar det inte. Skitsamma, jag bulkar på, det verkar ju funka nu. Deff kommer jag aldrig ha problem med ändå. Lägger nog upp lite bilder inom några veckor.

Trashcan
2011-04-21, 12:59
Dagens pass:

Bänkpress: 60kg 9 9 9 7
Lutande Bänkpress: 40 kg 9 9 9
Militärpress: 27kg 8 7 6
Baksida Axlar: 9kg 9 9 9
Smal Bänkpress: 45kg 9 6 6
Tricepspress: 25kg 9 9 9

76 kg kroppsvikt. Det går bra nu.

Trashcan
2011-05-06, 16:09
28 April

Knäböj 80kg 8,8,8,8 [PB]
Raka marklyft 65kg 7,8,7
Enbent Benspark 46kg 9,9,9
Enbent Lårcurl 27kg 8,7,5
Mage(maskin) 59kg 15,11,8

Kroppsvikt 74kg

30 April

Marklyft 115kg 7,7,7
Skivstångsrodd 50kg 9,9,9
Pullups 74kg 9,9,8
Stångcurl 25kg 9,9,8
Hammercurl 10kgs 8,9,9

Kroppsvikt 74.5kg

3 Maj

Bänkpress 60kg 9,8
...............50kg 8,9
Lutande Bänk 45kg 6,8,5
Militärpress 27.5kg 8,8,7
Baksida axlar 10kgs 9,9,9
Smalbänk 45kg 9,8,6
Tricepspress 27.5kg 8,6,6

6 Maj

Marklyft 125kg 5,5
............130kg 4 [PB]
Skivstångsrodd 60kg 8,8,9 [PB]
Pullups 74+10kgs 6,6,6 [PB]
Stångcurl 30kg 8,6,8
Hammercurl 10kg 8,8,8

Kroppsvikt 74.5 kg.

Gick med stor ilska och bitterhet till gymmet idag. Fick återbud på examensarbetet, som redan är jättesent, ska flytta någon gång men det finns ju för fan inga bostäder, det är stökigt hemma och jag ligger efter med skolarbetet. Ökar heller inte ordentligt på gymmet och vikten står still igen. Allt är skit. Får vara sur när jag går till gymmet oftare, det blev rätt bra. :thumbup:

Trashcan
2011-05-15, 15:30
Marklyft 110kg 6
............130kg 4
............140kg 2 [PB]
Skivstångsrodd 70kg 8,7,6 [PB]
Pullups 74+10kgs 7,6,6 [PB]
Stångcurl 30kg 6,7,8
Hammercurl 10kg 6,7,6

Kroppsvikt 74.5 kg.

Fan, här lastas det i marklyften. Mycket nöjd med mig själv. =) Går inte upp i vikt ändå dock, så jag får äta mera. Puh.

NewGripper
2011-06-21, 11:31
Kul journal. Ska följas!
76kilo tung och hur lång?
Du kan ju skaffa en groddräkt så kan du trycka 140kg i bänken snart :laugh:

Trashcan
2011-06-21, 17:30
Kul journal. Ska följas!
76kilo tung och hur lång?
Du kan ju skaffa en groddräkt så kan du trycka 140kg i bänken snart :laugh:

=)
Kraschade lite a'la arbetslös/ångest/depression nyligen, så jag har inte tränat på ett par veckor, så jag har nog tappat några kilo. 178 cm lång. Kanske ska dra och träna ikväll bara för det? Börjar bli dags minst sagt.

Ja! Fast jag har sett på youtube att dom tar typ 300kg med dräkt på, så det borde jag ju fixa.

Trashcan
2011-06-30, 13:03
Så. Nu är skiten avbruten. Tränade igår och kände mig lyckligare än jag har varit på länge, nu kör vi för fan. Har tappat till 71-72 kg, men det kommer tillbaka. Ger aldrig upp.

mattilainen
2011-07-03, 23:16
nice! Kör hårt ;) Bättre att vara tillbaka nu än aldrig!

Trashcan
2011-07-04, 06:40
Tack!
Tränade ben i lördags, bröst och axlar igår. Ska eventuellt träna rygg idag, men det vete tusan om jag klarar av marklyft om benen ska kännas så här. Bra med träningsvärk när det var ett tag sen man tränade. *cry* Tänkte öka träningsvolymen, är arbetslös, så jag har ju inget bättre för mig som ursäkt. När jag är igång igen och träningsvärken inte känns så extrem tror jag att tre träningsdagar följt av en vilodag, två vid behov, kan fungera. Kan behöva lite högre volym.

Har tappat lite styrka, men inget märkvärdigt. Tar nog max ett par veckor att träna upp igen.

Trashcan
2011-07-04, 18:50
Ingen träning idag, hur fruktansvärt ont i benen. Marklyft, nej tack. Det får bli imorgon eller övermorgon, träningsvärken får styra...

Trashcan
2011-07-17, 16:22
Körde ben idag, med massor av energi. Framstegen är långsamma som vanligt, men det börjar kännas stabilt med träningen igen. Har tränat 5 ggr på två veckor nu, och det tycker jag är acceptabelt, även om det räknas som minimum för framsteg tycker jag.

Knäböj 3x8 @ 80kg. Tungt som fan var det. Lyckades hitta någon trevlig reserv under sista setet som hjälpte till med dom sista repsen. Det hjälper ganska mycket att spänna hela kroppen har jag märkt. Om jag tightar till ryggen riktigt ordentligt, och drar stången mot kroppen med armarna, så klarar man lite till. Fick träningsvärk i hela ryggen sist jag gjorde så. Mycket bra!
Enbenspark 3x8 @ 60kg.
Enbenslårcurl 8,8,6 @ 27kg.
Mage. Mosade järnet i magmaskinen och bekymrade mig inte så mycket om vikterna.

Känner mig fullkomligt spaghetti i benen. Det är vid benpassen jag blir lite ledsen över att maskindelen ligger på våning 2, så att jag måste gå ner för trappan när passet är slut... Får hålla mig i räcket för att inte stå på arslet. :smash:

Trashcan
2011-08-06, 09:26
Varit ute en vecka och seglat med familjen. Hejdå vikt! *gah!* 72 kg nu, men det går bra på gymmet. Tränade på 85 kg i böj igår, och det kändes bra. Höjer snart. Har av någon anledning mycket mer energi på passen, och orkar köra fler övningar, får se om det leder till något bra. Sedan bilen blev skrotad har jag börjat cykla, kanske är det som spelar in på konditionen.

Trashcan
2011-10-29, 16:46
Hej jag har ingen disciplin. :smash:

Jag kommer aldrig sluta träna, men jag börjar ana ett mönster som tyder på att jag aldrig kommer börja träna ordentligt och regelbundet heller. Har varit ganska deprimerad till och från senaste halvåret när jag var arbetslös. Har ju faktiskt haft hur mycket tid som helst att träna egentligen, men när man sitter där och känner sig värdelös och utan pengar känns det som att man inte har tid till något alls, för att man måste hinna med att göra inget.
Har blivit en riktig expert på undanflykter och att lura mig själv. Senaste tiden har det varit att jag måste ge mig själv ett break eftersom jag precis börjat på mitt nya jobb och det är stora omställningar i vardagen. Bullshit. Nu tränar jag ordentligt igen i alla fall. Jag får dessutom bra med pengar och lär kunna köpa massvis av god mat att äta upp mig på!

Har tappat en hel del. Väger 70-71 kg, och klarar knappt av att reppa på 70 kg i bänkpress. Har tappat mycket styrka på överkroppen, men ryggen verkar stabil i alla fall.

Jag får fokusera på att faktiskt gå och träna regelbundet. Jag ger allt på gymet när jag väl är där, men jag tror jag väntar med ett strikt schema tills jag faktiskt kan hålla det. 5 träningar på två veckor nu. Det får anses okej.

Out.

Trashcan
2012-01-06, 23:27
Har blivit väldigt lite fokus på träningen sen jag började jobba. Känns bättre nu, och det blir förhoppningsvis mer framöver. Ska försöka få in vardagsrutin och gå och träna innan lunch i närheten av jobbet. Är ju rätt najs att komma undan en stund från jobbet och rensa huvudet! Det borde kunna motivera mig lite. Flextid är fan bäst. God natt!

NickeSthlm
2012-08-23, 13:02
Följde dig och din journal här 2008, hoppas du kommer igång igen :)
Själv har jag varit riktig periodare med träningen men är igång igen nu, har haft mina anledningar till breaken ;)

Trashcan
2012-08-24, 15:54
Följde dig och din journal här 2008, hoppas du kommer igång igen :)
Själv har jag varit riktig periodare med träningen men är igång igen nu, har haft mina anledningar till breaken ;)

Det är rock bottom för mig just nu. Har inte haft tid alls, och har droppat till 66 kg. Har inte vägt så lite på flera år. Friskis och svettis nyöppnar ett gym här i närheten på onsdag, tänkte låta det bli en nystart!