Visa fullständig version : Hur ser ni på kiropraktik och akupunktur?
Är det något som bör accepteras som riktig medicinsk behandling (och då subventioneras i vissa fall) eller är det pseudovetenskapligt kvacksalveri?
såg ett program på national geographic tror jag det var där de sa att det inte fanns några vetenskapliga belägg för att akupunktur fungerar på något vis.
hur det är med kiropraktik har jag inte någon koll på.
Akupunktur works.
Everybody knows that
Finns mängder med studier om akupunktur. Jag tror det fungerar, men inte på allt.
För att vara dryg svarar jag på en annan frågeställning.
Naprapati känner jag kärlek och tilltro till.
Zonterapi har jag denna erfarenheten ifrån: Min morfar skulle utföra det på mig, (skeptiker), han frågade om jag fått min första mens än (ja, detta var på stenåldern). Det hade jag inte, då sa han att den var på gång och att han skulle sätta igång den. (ja det var fötterna han klämde på). När jag gick därifrån var mina brallor helt nerblodade. Jävla gubbjävel.
Så svar ja, jag tror på sånt där då man trycker på punkter.
Som om det inte var nog att jag inte riktigt svarade på frågan så skriver jag lite vit text här. Pussåkram.
Edit: Jag har fått akupunktur vid förlossning. Det enda jag märkte var att jag har som en knappnål i huvet på första fotona med sonen. Det var allt.
Akupunktur works.
Everybody knows that
ironisk?
Jag har åtminstone väldigt goda erfarenheter av min kriopraktor, det är det enda jag kan uttala mig om.
Kiropraktik kan ju vara både och, dels så finns den kiropraktik som ägnar sig åt rygg och nackproblem, sen finns ju den kiropraktik som påstår sig kunna bota i princip alla sjukdomar och besvär i hela kroppen, t.ex. cancer etc. genom att gå och knäcka ryggen 1 gång i veckan, den typen är dock vanligare i USA.
de där med morfar och mens kändes lite fel på nått sätt...
Zonterapi har jag denna erfarenheten ifrån: Min morfar skulle utföra det på mig, (skeptiker), han frågade om jag fått min första mens än (ja, detta var på stenåldern). Det hade jag inte, då sa han att den var på gång och att han skulle sätta igång den. (ja det var fötterna han klämde på). När jag gick därifrån var mina brallor helt nerblodade. Jävla gubbjävel.
Känns som att morfar såg en fläck och spelade ett spratt med dig. Fast vem vet.
Granatgiraffen
2008-05-01, 17:57
Nice skämt av morfar då.
Haha, om det inte vore för att min morfar är typ halvblind så.. :D Men det hade varit lite kul, enda tillfället min puckade morfar hade uppvisat lite humor isf.
Men såhär: det gjorde sjukt ont. Principen är nåt i stil med att där det gör ont, el känns konstigt, det stället på foten motsvarar ngt organ el liknande. Jag kan fråga honom mer exakt, om ni är väldans intresserade. Av mens eller morföräldrar. Eller zonterapi. Eller jehovas vittnen. Eller halvblinda äldre män.
obesogen
2008-05-01, 19:38
Tycker frågan är lite konstigt ställd...
Jag svarar att det beror helt på. Som allt annat så finns det ett helt spektra där kiropraktik fungerar ibland och akupunktur ibland.
Tycker frågan är lite konstigt ställd...
Jag svarar att det beror helt på. Som allt annat så finns det ett helt spektra där kiropraktik fungerar ibland och akupunktur ibland.
Akupunktur är ju subventionerad med skattepengar vad jag vet, trots ganska dålig koll på vad som faktiskt sker eller om det sker något alls. Jag anser ju att evidensbaserad medicin bör vara ett krav för att staten skall subventionera och uppmuntra behandling.
En statligt sponsrad sjukvård som testar akupunktur på allt möjligt för att det kanske fungerar, även om man inte vet hur, är inte något jag anser vara bra.
Både akupunktur och kiropraktik har ju tveksam historia full med pseudovetenskap och även om jag antar att de i Sverige för det mesta gått ifrån det (även om kiropraktik.edu döljer historien totalt) så i fallet kiropraktik så är det enda som är kvar är någon massagekult. En där de rationella gör vanliga manipulationer av ryggraden till de mer udda som tror på hela grejen. Värsta är ju de idioter (en som jag kom i kontakt med) som envisades med att hålla på att vilja knäcka nacken på folk. Trots inget vetenskapligt stöd för att det hjälper och ignorerande det faktum att det finns en stroke-risk med att göra så.
akupunktur fungerar ungeför lika bra som healing stenar och magneter *rolleyes*
det var det vetenskapsmännen jämförde det med på programmet på National Geographics jag såg.
Men såhär: det gjorde sjukt ont. Principen är nåt i stil med att där det gör ont, el känns konstigt, det stället på foten motsvarar ngt organ el liknande. Jag kan fråga honom mer exakt, om ni är väldans intresserade.
Det krävs väl inte mycket mer än grundläggande kunskap om anatomi för att förstå att det där är rent skitsnack :S
med kiropraktik är jag inte helt säker om det är pseudo eller ej.
tror att det kan fungera på det sättet att nerver i kläm kan frigöras. men har ingen 100% säker åsikt om det.
Det finns evidens för akupunktur mot nacksmärtor och även vissa former av migrän/huvudvärk.
Använder själv en del akupunktur i mina behandlingar och har fått mycket goda resultat av det.
Det finns evidens för akupunktur mot nacksmärtor och även vissa former av migrän/huvudvärk.
var?
Tror det kan funka mot vissa värkproblem som beror på nerv-meck.
thatkrillesshow
2008-05-01, 20:58
Jag fick hjälp med smärta i axlarna av en naprapat som använde akupunktur. Funka skitbra och mina axlar e top notch nu:thumbup:
Det krävs väl inte mycket mer än grundläggande kunskap om anatomi för att förstå att det där är rent skitsnack :S
Sant. Men mens fick jag. Låter nästan lite som att även du råkat ut för hur min morfar får skitsnack att verka logiskt.. ;)
Hm, istället för det där sista borde jag ha skrivit: hehe, fan lite pinsamt att jag inte ifrågasatt det sedan det hände när jag var 11½ år. Men jag hade inte mens när jag la mig ner. Men när jag tänker på det skäms jag över just zonterapitilltron. :em:
Men naprapat har min röst iaf. (vänta 18 ½ år så kanske jag har tänkt över det också;) ).;)
Granatgiraffen
2008-05-01, 22:00
Hm, istället för det där sista borde jag ha skrivit: hehe, fan lite pinsamt att jag inte ifrågasatt det sedan det hände när jag var 11½ år. Men jag hade inte mens när jag la mig ner. Men när jag tänker på det skäms jag över just zonterapitilltron. :em:
Men naprapat har min röst iaf. (vänta 18 ½ år så kanske jag har tänkt över det också;) ).;)
vad gammal du är.:hbang:
vad gammal du är.:hbang:
*slap* Vet hut.
Perfekt ålder ju *kissass*
Det intressanta med just akupunktur är ju att det är så svårt att veta om det är placebo. Blindtester har ju historiskt sett varit väldigt svåra att göra och även om man sticker nålar på fel ställen eller inte tillräckligt djupt på kontrollgruppen så finns det ju de som anser att det räcker.
En annan sak är ju att om en sak sägs lindra smärta och patienten säger att det lindrar, då är det ju lite dumt att säga "Nähä, du har lika ont". Patienten borde ju vara expert på sin egen smärta tycker man. Fast det blir ju än mer komplicerat om man tittar på detta exemplet:
Akupunktur verkar användas relativt ofta när det gäller illamående som cancerpatienter får utav sin behandling. En studie undersökte om akupunktur faktiskt kunde lindra detta. Patienterna förde en dagbok där det rapporterades hur de mådde och man noterade hur ofta de spydde. Det intressanta är att objektivt sett så blev både de som fick akupunktur och de som fick placebobehandlingen lika dåliga och illamående. Men subjektivt så trodde de att akupunktur hade hjälpt mot illamåendet och var positiva till behandlingen.
http://www.sciencedaily.com/releases/2007/09/070926100551.htm
Det är ju rätt intressant och det skulle vara intressant att så om de faktiskt mådde bättre än de som inte fick någon behandling alls eller bara trodde de mådde bättre. Skrivs lite om det på den mycket bra bloggen sciencebased medicine:
http://www.sciencebasedmedicine.org/?p=107
Den har även lite om kiropraktik och generellt om akupunktur. En metaanalys av akupunktur finner här om ni är intresserade:
http://www.blackwell-synergy.com/action/showFullText?submitFullText=Full+Text+HTML&doi=10.1111%2Fj.1365-2796.2005.01584.x&cookieSet=1
tror det var discovery jag såg programmet på försten inte NG
kan vara denna men går segt att ladda ner
http://thepiratebay.org/tor/3667720/Discovery_Science_Critical_Eye_Alternative_Medicin e_PDTV_XViD_So
Placeboeffekten är väldigt intressant. Såg något program där de tog upp den här studien: http://www.sciencedaily.com/releases/2002/07/020712075415.htm
En grupp fick sina knän opererade för att bli av med smärtorna ("osteoarthritis"), en annan grupp fick genomgå en fejkad operation. Bägge grupper blev ungefär lika mycket bättre efter operationen. Vet inte om det finns några studier där man jämfört kiropraktikpatienter med patienter som tror att de blivit behandlade av en kiropraktor.
var?
Kan leta efter specifika studier imorrn men jag läser i SBU's Sammanfattningar och slutsatser "Metoder för behandling av långvarig smärta". Det är en stor litteraturöversikt där alla studier såklart är peer reviewed.
"Akunktur har bättre smärtlindrande effekt än placebo vid lånvarig ländryggssmärta och vid smärta från nacke och skuldror".
"Vid epikondylit ger akupunktur bättre smärtlindring än laserbehandling eller placebo). Det har också visats att aku. är effektivare än placeboaku. för behandling av ländryggssmärta samt att aku är effektivare än ingen behandling alls för ansiktssmärta och whiplash-relaterad smärta."
Kan hitta mkt mer imorrn om du vill.
Har du förresten någon aning om varför akupunktur skulle kunna fungera? Vilken effekt det har på vårt descenderande och ascenderande bansystem samt på cirkulation? Har man insyn i anatomi och fysiologi är det inte speciellt svårt att se varför det skulle fungera.
Shakemynuts
2008-05-01, 23:29
Jag skriver av från Illustrerad vetenskap. Hur pålitligt det är vet jag inte riktigt, får väl nån annan svara på. Men såhär står det i korta drag (tidningen är från 2005):
Effekten godkänd!
En ny stor amerikansk undersökning visar att akupunktur verkar positivt på artros i knäet. I försöket behandlades två grupper av patienter med akupunkturnålar, men patienterna i ena gruppen blev lurade. De fick enbart så kallad placeboakupunktur.
190 person i varje grupp fick akupunkturbehandlingar under 24 tillfällen på en 6 månaderstid.
Grupp 1, riktig akupunktur:
4 veckor - 67% trodde de tillhörde gruppen som fick riktig akupunktur.
8 veckor - Klart bättre funktion i knät, mycket större rörlighet.
26 veckor - 40% hade mindre smärtor och knät fungerade 40% bättre.
Grupp 2, placebo:
4 veckor - 58% trodde de tillhörde gruppen som fick riktig akupunktur.
8 veckor - Något större rörlighet.
26 veckor - Bara lätt förbättrad rörlighet och något mindre smärtor.
Varför det inte fanns med någon procent i placebogruppens 26 veckor vet jag inte. Det följde även med ett tjusigt diagram som klart visar skillnaderna.
:naughty:
Har du förresten någon aning om varför akupunktur skulle kunna fungera? Vilken effekt det har på vårt descenderande och ascenderande bansystem samt på cirkulation? Har man insyn i anatomi och fysiologi är det inte speciellt svårt att se varför det skulle fungera.
Jag har inte insyn i anatomi och kan knappt några häftiga termer alls. Däremot så är jag ganska säker på det absolut inte finns något konsensus hur eller om det fungerar. Det finns massor av olika hypoteser om vad det påverkar eller hur.
Jag har inte insyn i anatomi och kan knappt några häftiga termer alls. Däremot så är jag ganska säker på det absolut inte finns något konsensus hur eller om det fungerar. Det finns massor av olika hypoteser om vad det påverkar eller hur.
Inlägget var inte riktat mot dig. Det finns bra studier och bra underlag för att det fungerar för vissa typer av smärta, självklart inte mot alla sorter. Därför kan man inte säga att akupunktur fungerar, det fungerar ibland och ibland inte. Det beror mycket på terapeuten att välja rätt behandling och ibland är akupunktur helt rätt.
I stort sett har du två typer av förklaringssystem: Det västerländska och det kinesiska. Om vi inriktar oss på det västerländska så är förklaringsmodellerna bla bansystem som jag nämnt. Ett stimuli som nålarna ger kan ge smärtlindring på ryggmärgsnivå genom det som kallas Gate Control Theory som är skapat av Wall-Melzack. Signalerna till hjärnan får den att producera smärthämmande substanser som ger lindring via det descenderande (nedåtstigande) bansystemet. Cirkulation ger nålarna också, utan tvekan, gå till en akupunktör och testa får du själv känna. Cirkulationen i sig kan absolut verka smärtlindrande ungefär som fysisk aktivitet.
Hoppas det klarnade lite. Jag vill påpeka att jag är mkt skeptisk mot många behandlingsformer som laser, ultraljud, zonterapi, kristaller osv osv. När det gäller akupunktur finns det dock bra underbyggt med studier att det hjälper vid vissa smärtor samt att det finns en bra förklaringsmodell som backar upp. Mina praktiska erfarenheter av akupunktur är också att det fungerar och jag skulle inte vilja vara utan det i min roll som sjukgymnast.
Inlägget var inte riktat mot dig. Det finns bra studier och bra underlag för att det fungerar för vissa typer av smärta, självklart inte mot alla sorter. Därför kan man inte säga att akupunktur fungerar, det fungerar ibland och ibland inte. Det beror mycket på terapeuten att välja rätt behandling och ibland är akupunktur helt rätt.
I stort sett har du två typer av förklaringssystem: Det västerländska och det kinesiska. Om vi inriktar oss på det västerländska så är förklaringsmodellerna bla bansystem som jag nämnt. Ett stimuli som nålarna ger kan ge smärtlindring på ryggmärgsnivå genom det som kallas Gate Control Theory som är skapat av Wall-Melzack. Signalerna till hjärnan får den att producera smärthämmande substanser som ger lindring via det descenderande (nedåtstigande) bansystemet. Cirkulation ger nålarna också, utan tvekan, gå till en akupunktör och testa får du själv känna. Cirkulationen i sig kan absolut verka smärtlindrande ungefär som fysisk aktivitet.
Hoppas det klarnade lite. Jag vill påpeka att jag är mkt skeptisk mot många behandlingsformer som laser, ultraljud, zonterapi, kristaller osv osv. När det gäller akupunktur finns det dock bra underbyggt med studier att det hjälper vid vissa smärtor samt att det finns en bra förklaringsmodell som backar upp. Mina praktiska erfarenheter av akupunktur är också att det fungerar och jag skulle inte vilja vara utan det i min roll som sjukgymnast.
det är klart att du förespråkar det. det är ju en del av ditt levebröd right ;)
det är klart att du förespråkar det. det är ju en del av ditt levebröd right ;)
Jobbar man inom landstinget är det ju samma månadslön ändå. För övrigt arbetar jag inte som sjukgymnast nu utan inom en helt annan sektor.
Var det något fel med de studier och förklaringar jag lade fram?
det kanske kan ha en smärtstillande effekt på det sättet att smärtan/uppmärksamheten avleds till nålarna, samtidigt placeboeffekt, att personen tror att smärtan försvinner bara för att man gör något med personen..
tror inte att det har någon som helst läkande effekt.
ladda ner den här:
http://thepiratebay.org/tor/3667720/Discovery_Science_Critical_Eye_Alternative_Medicin e_PDTV_XViD_So
det kanske kan ha en smärtstillande effekt på det sättet att smärtan/uppmärksamheten avleds till nålarna, samtidigt placeboeffekt, att personen tror att smärtan försvinner bara för att man gör något med personen..
tror inte att det har någon som helst läkande effekt.
ladda ner den här:
Tack för tipset, ska tanka den sen.
Grejen är att akupunktur i många studier visat sig bättre än placebo.
Läkande effekt är en helt annan femma. Vid all behandling är dock smärta prio ett. Alla terapeuter riktar in sig på smärtlindring först. Tänk då t.ex. på en person som haft långvarig ryggsmärta. Smärta har gett ett onormalt rörelsemönster vilket gett ökade spänningar och kanske sekundära problem. Om man använder t.ex. akupunktur kan man lindra eller kanske ta bort smärtan helt vilket kan ge personen ett nytt rörelsemönster och även möjlighet att komma igång med träning, promenader och rehabilitering.
Jag tror att det mesta av dessa metoder fungerar (de 3 ni pratar om).
Men att det beror på vem som utför "behandlingen" för det är långt ifrån alla som det blir skillnad av efter.
En bump med mer inlägg i debatten om akupunktur från Dr. Novella.
Why I Am Skeptical of Acupuncture (http://www.theness.com/neurologicablog/?p=362)
An Acupuncture Debate (http://www.theness.com/neurologicablog/?p=371)
samt ett äldre inlägg som är bra:
Acupuncture and Misdirection (http://www.theness.com/neurologicablog/?p=103)
Vad jag läst om akupunktur och liknande behandlingar har fått mig att anse att det är riktigt tragiskt att alternativ medicin har fått sådan "makt" och att det trycker undan evidensbaserad medicin. Speciellt när den försöker verka vettiga (inte helt oväntat så kommer det massor av positiva "studier" från Kina).
Jag skiter fullkomligt i om det finns bevis eller inte. Jag fick hjälp omedelbart av akupunktur efter åratal av smärtstillande - det räckte för mig. Och kom inte och snacka om placeboeffekt - det var en bestående effekt som förundrade den där kvackaren som ville byta ut mina knän.
När det gäller kiropraktik och naprapati kan man ge sig till Skadorforumet där en del folk försöker ge sken av att det skulle vara kvacksalveri. Nå, det är det inte.
Är det tragiskt att folk får hjälp, Trance?
Jag skiter fullkomligt i om det finns bevis eller inte. Jag fick hjälp omedelbart av akupunktur efter åratal av smärtstillande - det räckte för mig. Och kom inte och snacka om placeboeffekt - det var en bestående effekt som förundrade den där kvackaren som ville byta ut mina knän.
När det gäller kiropraktik och naprapati kan man ge sig till Skadorforumet där en del folk försöker ge sken av att det skulle vara kvacksalveri. Nå, det är det inte.
det finns massor av folk som hävdar att de har läkts av helande stenar och magneter också allan. :)
akupunktur = kinesiskt förhistoriskt hokus pokus
lol
Måste man komma fram till varför saker fungerar innan man kan acceptera dem som behandlingsmetod?
Om det har faktiskt effekt jämfört med placebo borde det väl räcka?
Sen kan man väl forska kring varför det fungerar och kanske eventuellt utveckla metoden eller hitta andra sätt att använda den nya kunskapen man eventuellt får fram.
obesogen
2008-09-07, 20:56
Intressant!
Vad hade du för problem med dina knän?
Måste man komma fram till varför saker fungerar innan man kan acceptera dem som behandlingsmetod?
Om det har faktiskt effekt jämfört med placebo borde det väl räcka?
Sen kan man väl forska kring varför det fungerar och kanske eventuellt utveckla metoden eller hitta andra sätt att använda den nya kunskapen man eventuellt får fram.
Man måste komma fram till om det fungerar och vad det fungerar för genom riktiga studier.
Jag var på en kurs om smärtfysiologi och han som pratade där sa att man kan inte bara "dra isär" ihoplåsta diskar för hand så som k.p anses sig göra utan det skulle krävas mycket mer än en människas kraft för att dra isär en ryggrad. Det som gör att det känns gott är att det blir lite "bedövat" när man knäcker till ett tag efteråt men det är inget bestående för någon med tex smärtproblem i ryggen.
obesogen
2008-09-07, 22:05
Jag var på en kurs om smärtfysiologi och han som pratade där sa att man kan inte bara "dra isär" ihoplåsta diskar för hand så som k.p anses sig göra utan det skulle krävas mycket mer än en människas kraft för att dra isär en ryggrad. Det som gör att det känns gott är att det blir lite "bedövat" när man knäcker till ett tag efteråt men det är inget bestående för någon med tex smärtproblem i ryggen.
Att det är något bestående är det nog ingen som påstår, hoppas jag.
qi-gong funkar ju, utövar de själv och de hjälper mig dagligen. akupunktur är ju samma princip med denn "livsenergi" om det är kemi i kroppen vet jag inte, men den tanke jag för fungerar som smärtstillande och prestationshöjare flera gånger om.
Muaytudd
2008-09-08, 14:11
Den där mensbiten kändes lite snuskig faktiskt (och inte på det bra sättet heller).
Kunde han inte bara fråga om du hade ont i huvudet eller ngt?
Kom hit så ska jag trycka på dina fötter så blodet flödar. Låter som en vriden snuskhistoria *spy*
Det behöver inte vara placebo, det kan helt enkelt vara att du blev bättre under tiden du gick på akupunktur. Kroppen återhämtar sig rätt bra och det är väl samma mekanism som när folk tror att huskur nummer 32 lyckades hela deras förkylning.
Kiropraktik är i grunden kvacksalveri, men den svenska varianten har till största delen gått ifrån det vad jag vet. Nu blandar de lite saker som har vetenskapligt stöd och andra saker som inte har det. Det krävs en rejäl upprensning tycker jag om man skall ta det seriöst.
Slutligen så tycker jag inte det är tragiskt när folk får hjälp, jag tycker det är tragiskt när synen på medicin blir mindre vetenskaplig och mer mystisk, att folk inte har problem med att skattepengar används till behandlingar som kan vara helt bogus. Vi bör röra oss iväg från åderlåtningstiden och mot den.
Snarare är det väl så att moderna läkare gärna tar hjälp av både kiropraktik, naprapati, sjukgymnastik, massage, kostvetenskap eller akupunktur - eftersom patienterna upplever smärtlindring och bättring. I själva verket är det nog så att denna misstro frodas utanför den medicinska sektorn.
Snarare är det väl så att moderna läkare gärna tar hjälp av både kiropraktik, naprapati, sjukgymnastik, massage, kostvetenskap eller akupunktur - eftersom patienterna upplever smärtlindring och bättring. I själva verket är det nog så att denna misstro frodas utanför den medicinska sektorn.
För det första är inte läkare immuna mot pseudovetenskap, speciellt inte någon som har så starka lobbygrupper som alternativmedicin. Men jag är hyfsat säker på att läkare är bra mycket mer skeptisk till alternativmedicin än allmänheten, de är trots allt utbildade inom området. Dessutom så verkar allmänheten ha någon misstro för den "västerländska medicinen" och istället sväljer allt som det står naturligt på.
Sedan så förstår jag inte varför du räknar upp vad det du gör. Det finns mängder av bra studier om vad man skall äta, smärtlindring och återhämtning genom sjukgymnastik, massage eller till och med elbehandling med nålar (något som lätt förväxlas med akupunktur). Läkare (med rätt inriktning) använder väl det dagligen i sitt arbete vad jag förstått?
Vi kan ta nackmanipulationer som vissa kiropraktiker gör som exempel. Det finns inget stöd alls bland studier för att det skall vara positivt eller fungera alls, ändå är det ganska populärt. Det som däremot kan ske när de knäcker nacken är att en eller flera artärer går av och orsakar en stroke. Visst det är väldigt sällsynt men hur lite risken än är så är det för stor då det inte finns någon fördel med det.
Kan sjukgymnastik verkligen jämföras med kiropraktik då? Känns inte riktigt som det är samma sak..
Vad är orsaken till de här utfallen? Tror inte Trance att folk i gemen är kapabla att avgöra om de blir hjälpta eller inte?
Är det något som bör accepteras som riktig medicinsk behandling (och då subventioneras i vissa fall) eller är det pseudovetenskapligt kvacksalveri?
Hurr
Vilken inställning.
Ska skolmedicinen enligt dig accepteras som riktig medicinsk behandling och subventioneras? Hur många hjälps av den, undantaget traumabehandling (och några andra grenar)? Betänk tex det faktum som jag anat länge och som kom ut i nyheterna i veckan - 1/3 äldre på sjukhus ligger där pga biverkningar från mediciner! Har själv gått igenom medicinlistor på geriatriken och inte ett dugg förvånad - de är i princip gjorda av kemikalier - en och samma person kan ha 30+ läkemedel samtidigt. Det finns en extrem övertro på att balansera upp kroppens brister med kemikalier.
Sedan så tycker jag inte det handlar om antingen eller - och det gäller både våran skolmedicin och den österländska traditionella. Det finns en väldig övertro bland många alternativare också på deras behandlingsmetoder men i princip handlar det om en och samma sak - ocker - och de västerländska läkemedelsbolagen ligger inte en tum bättre till där.
Hurr
Vilken inställning.
Ska skolmedecinen enligt dig accepteras som riktig medicinsk behandling och subventioneras? Hur många hjälps av den, undantaget traumabehandling (och några andra grenar)? Betänk tex det faktum som jag anat länge och som kom ut i nyheterna i veckan - 1/3 äldre på sjukhus ligger där pga biverkningar från medeciner! Har själv gått igenom medecinlistor på geriatriken och inte ett dugg förvånad - de är i princip gjorda av kemikalier - en och samma person kan ha 30+ läkemedel samtidigt. Det finns en extrem övertro på att balansera upp kroppens brister med kemikalier.
Sedan så tycker jag inte det handlar om antingen eller - och det gäller både våran skolmedecin och den österländska traditionella. Det finns en väldig övertro bland många alternativare också på deras behandlingsmetoder men i princip handlar det om en och samma sak - ocker - och de västerländska läkemedelsbolagen ligger inte en tum bättre till där.
Anledningen till det är ju oftast en dålig kontinuitet i vården av äldre. Dom träffar olika distriksläkare varje gång som sätter in nya saker. Sen när dom hamnar på en vårdavdelning så är oftast läkarna där väldigt duktiga på att rensa upp i deras medicinlistor.
Men jag förstår inte, hur ska man behandla en övervätskad hjärtsviktpat utan furix,sticka hål på den? En uvi utan zinacef, dricka tranbärsjuice? En multisjuk RA pat utan ketogan, massage? En njursviktpatient utan dialys, healing?
Det handlar inte om att sätta metoder mot varandra, utan att acceptera komplementen. Jag inbillar mig att jag efter alla dessa år har en rätt bra koll på hur min kropp fungerar. Oavsett nivå är det en egenskap tränande delar, både på elit- och amatörnivå. Det är mycket, mycket svårt att få någon med god kroppskännedom att erhålla placeboeffekt av mekanisk manipulation. Om det ens går.
Idrottare använder sig av, och tror uppenbarligen också på, de alternativa behandlingsformerna. Det kan ju ha att göra med att man upplever förbättringar/smärtlindring som den traditionella medicinen inte klarar av. Så var det i mitt eget fall - och jag är rätt less på att vara den som kan mest anatomi och rörelseapparat vid läkarkonsultationen
Det finns en väldig övertro bland många alternativare också på deras behandlingsmetoder men i princip handlar det om en och samma sak - ocker - och de västerländska läkemedelsbolagen ligger inte en tum bättre till där.1. Om det var ocker skulle medicinbolagen alltid gå med vinst. De drabbas av förluster precis som alla andra företag.
2. Läkemedel har studier bakom sig som bekräftar deras effekt.
Jag hade en patient en gång som hade haft jäkligt ont i vaden och trodde det var något med muskeln så han gick till någon alternativmedicinare (minns ej exakt, vilken sort). Alternativaren hade masserat och knådat och grejjar på vaden, han hade på något sätt lyckats få den djupa ventrombosen patienten hade i vaden att lossna och bli en lungemboli. Det var lite olyckligt.
Jag hade en patient en gång som hade haft jäkligt ont i vaden och trodde det var något med muskeln så han gick till någon alternativmedicinare (minns ej exakt, vilken sort). Alternativaren hade masserat och knådat och grejjar på vaden, han hade på något sätt lyckats få den djupa ventrombosen patienten hade i vaden att lossna och bli en lungemboli. Det var lite olyckligt.
Jag hade en kompis som fick en blodpropp av medicinen han ordinerades. Lite olyckligt...
Jag hade en kompis som fick en blodpropp av medicinen han ordinerades. Lite olyckligt...
Vad fick han för medicin då och emot vad?
Anledningen till det är ju oftast en dålig kontinuitet i vården av äldre. Dom träffar olika distriksläkare varje gång som sätter in nya saker. Sen när dom hamnar på en vårdavdelning så är oftast läkarna där väldigt duktiga på att rensa upp i deras medicinlistor.
30 mediciner var efter upprensningen.
Men jag förstår inte, hur ska man behandla en övervätskad hjärtsviktpat utan furix,sticka hål på den? En uvi utan zinacef, dricka tranbärsjuice? En multisjuk RA pat utan ketogan, massage? En njursviktpatient utan dialys, healing?
Intressanta frågor (*låtsas förstå allt*) - men jag säger ingenstans att allt inom kemoterapi är dåligt - bara att det finns en extrem övertro på det vilket bevisas av att de proppas så fulla med medicin att de blir sjuka av det.
Det handlar inte om att sätta metoder mot varandra, utan att acceptera komplementen.
Det är ju så alternativare alltid velat få det att framstå. Vilket läkare inte gillar alls - alla läkare är ju gud. Men jag menar att det måste till minst ett till synsätt - bland annat att det ibland bara gör mer skada än nytta att sätta in olika behandlingar, vilka det än må vara. Min syn på läkare - särskilt efter att ha varit på KI ett tag - är definitivt att de intresserar sig mer för de medicinska effekterna på patienterna än av patienterna. Hade inte tänkt tanken innan men fick en ny fördom där. Det finns en galen vetenskapare i varje läkare...
1. Om det var ocker skulle medicinbolagen alltid gå med vinst. De drabbas av förluster precis som alla andra företag.
2. Läkemedel har studier bakom sig som bekräftar deras effekt.
Känner du till att läkare i vissa fall betalas för att pusha ut mediciner?
Vad fick han för medicin då och emot vad?
Inte en aning. Och är det viktigt? Historien om massören som skakar fram en värre händelse har vi hört förr
På Axelsons, Sveriges största utbildare av massörer, varnas det rätt rejält för just detta med ventromboser i vader och massage.
Inte en aning. Och är det viktigt? Historien om massören som skakar fram en värre händelse har vi hört förr
Det är ju intressant för sammanhanget om inte annat, var det en medicin som var livsnödvändig för personen där man tog trombosrisken i betanke eftersom utan medicinen hade patienten blivit värre, var trombosen verkligen bara medicinframkallas eller hade personen lika gärna kunnat få den utan medicinen? Finns det bevis på att det var medicinen som framkallade trombosen? Vad för sorts trombos var det? Vad fick den för följder? Och hur lyckades kiropraktorn få bort den?
På Axelsons, Sveriges största utbildare av massörer, varnas det rätt rejält för just detta med ventromboser i vader och massage.
Det är bra faktiskt, en hård och ömmande vad skall alltid kollas upp.
Tja, min mor går hos en homeopat och anser sig bli hjälpt, har även besökt kinesolog(?) och är nöjd med att betala 600kr per session.
Jag tror inte på det, men det gör hon, och det är hennes pengar. Jag kan dock inte hjälpa att jag tycker hon blir lurad. Men samtidigt håller jag med Allan, funkar det så spelar det väl ingen roll vad vetenskapen säger.
Här har vi en av kinesologens mojänger, jag har läst runt 20p fysiologi och liknande kurser, men jag kan inte för mitt liv begripa hur mackapären skall rena kroppen från "div gifter"
http://www.lund.bostream.se/tarja/AquaDetox.htm
Rena fötter kan jag tro man får dock?
"Kinesiologi är en teknik där man kommunicerar med en persons centrala nervsystem med hjälp av en muskeltest. Man kan avläsa om det testade är i balans beroende om muskeln är svag, har normal tonus eller ökad tonus (spänning).
Obalansen kan bero på t.ex. störningar i akupunktursystemet, psykiska orsaker, näringsmässiga eller organmässinga orsaker.
En kinesiolog arbetar med helhetssyn dvs. tar hänsyn till både fysiska, psykiska och näringsmässiga aspekter för att stimulera kroppens självläkande förmåga.
Kroppen vet precis vad som skall rättas till/lagas bara den har alla resurser som den behöver, tänk på sårläkningen där blodet levrar sig, sårkanterna växer ihop osv. utan medveten hjälp."
Jag är skeptisk dock, men det hjälper mor min så jag ska väl inte klaga.
Nu vet jag inte var jag fick kemoterapi ifrån men ni vet vad jag menar. Invärtesmediciner...
Det är ju intressant för sammanhanget om inte annat, var det en medicin som var livsnödvändig för personen där man tog trombosrisken i betanke eftersom utan medicinen hade patienten blivit värre, var trombosen verkligen bara medicinframkallas eller hade personen lika gärna kunnat få den utan medicinen? Finns det bevis på att det var medicinen som framkallade trombosen? Vad för sorts trombos var det? Vad fick den för följder? Och hur lyckades kiropraktorn få bort den?
Jag har inte en aning om vad det var. Men han var sjukskriven i flera månader. Överhuvudtaget kryllar det av felmedicineringar, som trots "evidens" ger folk en jävla massa bekymmer.
Fatalist
2008-09-08, 21:04
Jag skulle gärna se studier som visar inom vilka plan akupunktur fungerar. Att man kan stilla smärta med hjälp av rätt placerade nålar tvivlar jag inte på, sen har det väl hänt att jag har råkat ut för akupunktörer (ja vad heter det?) som svävat ut lite mer och påstått kunna bota både det ena och det andra.
Jag är skeptisk till att akupunktur t ex kan verka inflammationshämmande eller läkande, och det är jag p g a egen erfarenhet. För min del var det rent djävla kvacksalveri och en förolämpning mot min egen intelligens att gå till kvinnan som utförde akupunktur på mig som för övrigt även var utbildad sjukgymnast. Jag gav det hursomhelst en chans. Det enda som hände var att jag hade lite extra ont i några veckor under behandlingen i mina värkande benhinnor med tillhörande stressfrakturer, sedan avbröt jag behandlingen och kontaktade en riktig läkare istället.
Kan nämna att denna person är anställd inom försvaret. Helt sjukt.
Vad är orsaken till de här utfallen? Tror inte Trance att folk i gemen är kapabla att avgöra om de blir hjälpta eller inte?
Nej, viljan att tro är enormt stark. Finns flera historier om hur folk med allvarlig cancer har vägrat den onda västerländska behandlingen och istället sökt sig till alternativmedicinen och känt hur "cancern lämnat kroppen". Tyvärr har det endast resulterat till att en tidigt upptäckt bröstcancer som var opererbar fick växa obehindrat i några år och spred sig till en dödssdom.
Dessutom så är det klart att som går till diverse personer som ger smärtstillande behandlingar medan det självläker tror att det är på grund av behandlingarna det blev bättre.
Hurr
Vilken inställning.
Ska skolmedicinen enligt dig accepteras som riktig medicinsk behandling och subventioneras? Hur många hjälps av den, undantaget traumabehandling (och några andra grenar)? Betänk tex det faktum som jag anat länge och som kom ut i nyheterna i veckan - 1/3 äldre på sjukhus ligger där pga biverkningar från mediciner! Har själv gått igenom medicinlistor på geriatriken och inte ett dugg förvånad - de är i princip gjorda av kemikalier - en och samma person kan ha 30+ läkemedel samtidigt. Det finns en extrem övertro på att balansera upp kroppens brister med kemikalier.
Sedan så tycker jag inte det handlar om antingen eller - och det gäller både våran skolmedicin och den österländska traditionella. Det finns en väldig övertro bland många alternativare också på deras behandlingsmetoder men i princip handlar det om en och samma sak - ocker - och de västerländska läkemedelsbolagen ligger inte en tum bättre till där.
Hur många som blir hjälp av "skolmedicinen"? Alla som någonsin har haft lunginflammation, alla som aldrig ens hört talas om att någon har haft polio, alla etc.
Det handlar om antingen eller. Det står mellan evidensbaserad medicin mot anekdoter och tradition.
Det handlar om antingen eller. Det står mellan evidensbaserad medicin mot anekdoter och tradition.
Hur förklarar du att akupunkturen delvis hamnat inom skolmedicinen?
Handlar det inte lite om att personen ofta känner sig mera sedd och uppmärksammad efter en timma hos naprapaten också då? Istället för 10min hos läkaren?
En sak man skall hålla i minnet är att smärtlindring och bot är två skilda saker och att det ena inte kräver det andra. Smärtlindring medan ett tillstånd som orsakar handikappande smärta självläker tycker jag personligen kan vara en mycket god sak, även om det inte botar grundorsaken. Det är ju också funktionen hos flitigt använda, receptfria smärtstillande läkemedel, vilkas berättigande ingen bestrider (nej, antiinflammatorika botar inte på långa vägar så mycket som man tror). Trots att de har en hel del biverkningar.
När det gäller just smärtlindring tror jag faktiskt att det finns viss, om än begränsad, evidens för att akupunktur kan fungera. Eftersom det, vad jag vet, inte finns några indikationer på att akupunktur skulle ha farliga biverkningar, är det ju också tämligen riskfritt att prova (t.ex. för folk vilkas magslemhinna inte pallar NSAID); om smärtlindring inte fungerar märker man det ju ganska fort och kan prova annan behandling.
En sak man skall hålla i minnet är att smärtlindring och bot är två skilda saker och att det ena inte kräver det andra. Smärtlindring medan ett tillstånd som orsakar handikappande smärta självläker tycker jag personligen kan vara en mycket god sak, även om det inte botar grundorsaken. Det är ju också funktionen hos flitigt använda, receptfria smärtstillande läkemedel, vilkas berättigande ingen bestrider (nej, antiinflammatorika botar inte på långa vägar så mycket som man tror). Trots att de har en hel del biverkningar.
När det gäller just smärtlindring tror jag faktiskt att det finns viss, om än begränsad, evidens för att akupunktur kan fungera. Eftersom det, vad jag vet, inte finns några indikationer på att akupunktur skulle ha farliga biverkningar, är det ju också tämligen riskfritt att prova (t.ex. för folk vilkas magslemhinna inte pallar NSAID); om smärtlindring inte fungerar märker man det ju ganska fort och kan prova annan behandling.
Absolut, men jag tycker man ska ta reda på och försöka behandla smärtorsaken innan man ger sig på det.
Hur förklarar du att akupunkturen delvis hamnat inom skolmedicinen?
Dels finns det ganska stor lobbying för akupunktur och dels så finns det en del studier som säger sig stöda det (speciellt från Kina). Problemet med de studierna är vad jag förstått att ofta så saknar de vettiga kontrollgrupper eller förändrar vad akupunktur är t.ex. man tillsätter svag ström till nålarna. Något det finns stöd för att det är lokalt smärtlindrande vad jag vet.
Jag vet inte någon studie där man faktiskt hittat någon skillnad mellan akupunktur och "fejk-akupunktur", antingen nålar insatta på fel ställe eller sådana som bara känns som de går igenom huden.
Absolut, men jag tycker man ska ta reda på och försöka behandla smärtorsaken innan man ger sig på det.
Jag kan inte se att jag argumenterar mot det någonstans; innan man sätter in NÅGON typ av behandling skall man ha utrett och ha ett syfte med behandlingen. Dock finns det ju jävligt mycket som behandlas med s.k. expektans/konservativ behandling a.k.a. vänta och se vad som händer. Och lite värktabletter vid sidan om för att patienten skall ha en dräglig tillvaro.
Jag kan inte se att jag argumenterar mot det någonstans; innan man sätter in NÅGON typ av behandling skall man ha utrett och ha ett syfte med behandlingen. Dock finns det ju jävligt mycket som behandlas med s.k. expektans/konservativ behandling a.k.a. vänta och se vad som händer. Och lite värktabletter vid sidan om för att patienten skall ha en dräglig tillvaro.
Nej, du behöver inte inta försvarställning, jag bara sa det. Ja, wait-and-see doctors är ju ett känt fenomen, och ibland funkar det, och ibland måste dom ta ställning. Allt är hela tiden på en balansgång inom sjukvården. Jag tycker det är superintressant att sitta med och höra hur läkarna resonerar med varandra för och emot vissa saker. Ibland flyger det kaffekoppar nästan.
Dels finns det ganska stor lobbying för akupunktur och dels så finns det en del studier som säger sig stöda det (speciellt från Kina). Problemet med de studierna är vad jag förstått att ofta så saknar de vettiga kontrollgrupper eller förändrar vad akupunktur är t.ex. man tillsätter svag ström till nålarna. Något det finns stöd för att det är lokalt smärtlindrande vad jag vet.
Jag vet inte någon studie där man faktiskt hittat någon skillnad mellan akupunktur och "fejk-akupunktur", antingen nålar insatta på fel ställe eller sådana som bara känns som de går igenom huden.
"Ok"
666 sidor med träffar på acupuncture i pubmed
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/entrez
Jag vill helst inte att studier på akupunktur görs någon annan stans än i Kina än så länge eftersom de riktiga akupunktörerna i princip håller till där.
"Ok"
666 sidor med träffar på acupuncture i pubmed
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/entrez
Jag vill helst inte att studier på akupunktur görs någon annan stans än i Kina än så länge eftersom de riktiga akupunktörerna i princip håller till där.
Ja, jag vet att det finns 13 000-någonting studier på pubmed som nämner akupunktur. Men jag ser inte riktigt hur det spelar någon roll. Det viktiga borde väl vara att de mest väldesignade studierna kan upprepa resultat och påståenden?
Det viktiga borde väl vara att de mest väldesignade studierna kan upprepa resultat och påståenden?
Har du ens kapacitet att avgöra det bland 13 000 studier?
Har du ens kapacitet att avgöra det bland 13 000 studier?
Nej, det låter jag andra göra.
Nej, det låter jag andra göra.
Ja då beror det alltså på vem du väljer att lyssna på.
Det är verkligen inte många generationer sedan en behandling av en läkare skolad i den "västerländska evidensbaserade traditionen" var en säker dödsdom. Att tro att denna skola nu vet så mycket att man kategoriskt kan bortse från alla andra medicinska skolor och traditioner är naivt.
text.
Ja
Jag har alltid varit fundersam när det gäller halvmesyrerna - korta akupunkturutbildningar av svenskar som kanske halvt tror på det halvt inte. Finns inte en möjlighet att få big picture utan en riktig akupunkturutbilning i så fall. Och i österländsk medicin handlar det om just helhetsbilden. I alla fall så förklarar detta varför du fått svammel - kanske inte varför inte benhinnorna blev bättre.
finns inga seriösa forskare innom medecin som stöttar "alternativmedecin"
akupunktur är medeltida skrön bs.
det bygger på något som kallas "qi", de hävdar att man har flödesbanor som går igenom kroppen och i dessa banorna sätter man nålarna *rolleyes* fattar ni hur löjligt det låter eller.
det finns ju uppenbarligen inte några flödesbanor "qi" i kroppen...
orka argumentera sådan här *bs*
Hade en sambo som gick på akutpunktur, rent skit!
Ja, wait-and-see doctors är ju ett känt fenomen, och ibland funkar det, och ibland måste dom ta ställning. Allt är hela tiden på en balansgång inom sjukvården. Jag tycker det är superintressant att sitta med och höra hur läkarna resonerar med varandra för och emot vissa saker. Ibland flyger det kaffekoppar nästan.
Jag tänkte egentligen inte på wait-and-see-doctors som fenomen, mer på åkommor där behandlingen s.a.s. ÄR att låta tiden gå och kroppen läka efterhand - t.ex. många lindrigare idrottsskador och onda ryggar. Där tycker jag att t.ex. akupunktur som smärtlindring har en plats, då det ju uppenbarligen hjälper många och har få eller inga biverkningar. Foglossningsbesvär är också ett bra exempel; är man gravid kanske man inte vill ta smärtstillande medicin om man kan slippa, (och magen är ändå rätt så uppfuckad som det är, utan att man behöver hjälpa på traven med små arga piller).
Bärs har en poäng. Därmed inte sagt att jag tycker att man oreflekterat skall ta över vad som helst varifrån som helst.
F.ö. anser jag att den övertro på medicinen, och i synnerhet då läkemedel, som finns idag är något av ett problem. Det finns mycket man inte kan göra något åt, och många mediciner som inte fungerar särskilt bra, alt. fungerar men har tusen jobbiga biverkningar. Att framställa skolmedicinen som helt utan vank är osant, och hjälper ingen. En detalj att ha i minnet är att väldigt många behandlingsformer som idag är accepterad standard har börjat med vi-testar-och-ser-vad-som-händer i enskilda fall, de föll inte ned från himlen som färdiga koncept.
Sedan är det inte heller sant att beskriva helaalternativmedicindiskussionen som något slags de goda och toleranta alternativmedicinarnas Davids krig mot de onda och intoleranta skolmedicinarnas Goliat. Fördomar, konspirationstänkande och tjurskallighet finns i rikt mått på båda sidor.
Det är verkligen inte många generationer sedan en behandling av en läkare skolad i den "västerländska evidensbaserade traditionen" var en säker dödsdom. Att tro att denna skola nu vet så mycket att man kategoriskt kan bortse från alla andra medicinska skolor och traditioner är naivt.
Nej, det du syftar på är nog den medicin som är "traditionell" och vi till stor del kommit ifrån, även om den traditionella medicinen kommer tillbaka i form av mystiska saker som kristallterapi och akupunktur.
Något som folk missar är att man inte skall kategoriskt avfärda alla historiska behandlingar utan enbart utsätta dem för samma tester och krav som man skall kräva all medicinsk behandling på. Det finns t.ex. en kinesisk "herbal medicine" med det nu sexiga namnet FAHF-2 som eventuellt kan hjälpa mot jordnötsallergi enligt preliminära studier, men fortsättningen är inte att börja sälja det utan självklart fler och bättre kliniska studier.
Tänk om ett läkemedelsbolag lanserade ett sockerpiller som de sålde (ja, akupunktur är inte direkt gratis för skattebetalarna) som smärtstillande, skulle det vara ok att ge människor i smärta det?
obesogen
2008-09-09, 09:29
Kopierar in lite text från SBU - rapport 177, 2006, finns mer där för er som vill fördjupa er.
(SBU är en statlig myndighet som utvärderar sjukvårdens metoder. SBU analyserar nytta och kostnader för olika medicinska metoder och jämför vetenskapens ståndpunkt med svensk vårdpraxis. Målet är ett bättre beslutsunderlag för alla som avgör vilken sjukvård som ska bedrivas. .)
• Vid långvarig ländryggssmärta ger västerländsk akupunktur bättre smärtlindrande effekt än placebo (Evidensstyrka 1).
• Vid smärtor i nacke, skuldror och knäleder är det vetenskapliga underlaget begränsat (Evidensstyrka 3).
• Det finns starkt vetenskapligt underlag för att akupunktur har smärtlindrande effekt jämförbar med annan behandling vid ländryggssmärta, vid tennisarmbåge och vid nack-/skuldersmärta (Evidensstyrka 1).
• Det finns starkt vetenskapligt underlag för att akupunktur har en smärtlindrande effekt jämfört med ingen behandling vid ländryggssmärta och nack-/skuldersmärta (Evidensstyrka 1). Vid ansiktssmärta och whiplashrelaterad smärta är det vetenskapliga underlaget begränsat (Evidensstyrka 3).
Evidensgrad används inom bl.a. medicinsk forskning att klassificera metoder och rekommendationer. Enligt en överenskommelse mellan Socialstyrelsen, Läkemedelsverket och SBU indelas evidensgraden enligt följande steg:
Evidensgrad 1: Minst två oberoende studier med högt bevisvärde eller en systematisk översikt av högt bevisvärde.
Evidensgrad 2: En studie med högt bevisvärde plus minst två med medelhögt bevisvärde och entydiga resultat.
Evidensgrad 3: Minst två studier med medelhögt bevisvärde och entydigt resultat.
Evidensgrad 4: Enbart studier med lågt bevisvärde eller avsaknad av studier. Expertutlåtanden eller konsensusutlåtanden utan explicit systematisk genomgång.
MasterChief
2008-09-09, 09:46
Bra text obesogen. En fråga, är det akut smärtlindring som avses eller är det långvarig smärtlindring?
Det går att läsa hela texten här; http://www.sbu.se/upload/Publikationer/Content0/1/smarta_fulltext.pdf . Sidan 399+.
Där ser man ganska tydligt att i så gott som alla fall så är det ingen skillnad mellan akupunktur och placebo. Vid ländryggssmärtan så fanns det eventuellt en kortvarig effekt men skillnaden var liten mot ingen behandling och än mindre mot placebo.
Överlag så har vad jag vet de nyare studierna med mer trovärdig placebo varit negativa.
Det känns som exakt detta är vad som krävs. Speciellt att man går ifrån den mystiska delen med akupunktur som fortfarande är ganska stark.
"1) Ger akupunktur effektivare smärtlindring än en trovärdig placebo?
Genom strikta studier med användning av så kallade placebonålar eller
annan liknande metodik skulle effekten av placebo kunna utvärderas
mer tillförlitligt [2,50]. Ett överväldigande antal studier har för få individer
i grupperna för att möjliggöra meningsfulla jämförelser mellan
grupperna. Stora multicenterstudier är därför att rekommendera."
obesogen
2008-09-09, 10:03
Bra text obesogen. En fråga, är det akut smärtlindring som avses eller är det långvarig smärtlindring?
Nu är du allt lite lat :)
Vid långvarig ländryggssmärta ger västerländsk akupunktur bättre smärtlindrande effekt än placebo (Evidensstyrka 1).
Det finns starkt vetenskapligt underlag för att akupunktur har smärtlindrande effekt jämförbar med annan behandling vid ländryggssmärta, vid tennisarmbåge och vid nack-/skuldersmärta (Evidensstyrka 1).
Rapporten heter "Metoder för behandling av långvarig smärta. En systematisk litteraturöversikt" (2006
Granatgiraffen
2008-09-09, 10:06
Nu är du allt lite lat :)
Rapporten heter "Metoder för behandling av långvarig smärta. En systematisk litteraturöversikt" (2006
Fast det där svarar ju inte på om smärtlindringen är långvarig eller inte.
ps
Jag är också lat
Det var smärtan som var långvarig, inte smärtlindringen.
obesogen
2008-09-09, 10:11
Oj my bad! Jag skyller på hög feber *spy* :smash:
En annan läsvärd länk (http://www.sbu.se/sv/Press/Pressmeddelanden/Samordnad-behandling-bast-vid-langvarig-smarta/):
en till (http://www.dagensmedicin.se/nyheter/2006/09/07/allt-vanligare-att-smartpat/)
Tack obesogen, även om artikeln var lite väl positiv mot akupunktur enligt mig då så är det framför allt det här som jag ogillar:
"Men i fallet akupunktur har praktiken sedan länge sprungit förbi teorin. Den kartläggning som Dagens Medicin gjort i samtliga Sveriges landsting och regioner visar att användandet redan är utbrett långt utanför de bevisat effektiva områdena, även om mycket forskning fortfarande återstår för att bevisa akupunkturens effekt som smärtlindrare."
Hippies som sticker nålar i kvinnor som föder, de sticker i öronen för att bota magsmärtor och allt möjligt. Dumt att skattepengar går till sådant och dumt att sjukvården litar på personer som får göra lite vad de känner för och tror.
obesogen
2008-09-09, 10:46
Tack obesogen, även om artikeln var lite väl positiv mot akupunktur enligt mig då så är det framför allt det här som jag ogillar:
"Men i fallet akupunktur har praktiken sedan länge sprungit förbi teorin. Den kartläggning som Dagens Medicin gjort i samtliga Sveriges landsting och regioner visar att användandet redan är utbrett långt utanför de bevisat effektiva områdena, även om mycket forskning fortfarande återstår för att bevisa akupunkturens effekt som smärtlindrare."
Hippies som sticker nålar i kvinnor som föder, de sticker i öronen för att bota magsmärtor och allt möjligt. Dumt att skattepengar går till sådant och dumt att sjukvården litar på personer som får göra lite vad de känner för och tror.
Det håller jag definitivt med om. Jag jobbar inte med akupunktur men jag har en del kollegor som gör det och jag tror jag kommer gå någon kurs i framtiden. Diskuterade ämnet senast igår med en kollega som använt sig av akupunktur sen 1993. Han sticker endast för smärtlindring när smärtan ger begränsningar för den manuella behandlingen tex i form av nedsatt rörelseutslag osv, det tycker jag är ett bra upplägg.
På min vårdcentral här har dom NADA. Dock mot sömnsvårigheter och inte missbruk. Jag frågade sjuksköterskan som håller i det (jag jobbade där) hur hon hade lärt sig det och hon sa att hon hade gått en kurs. Och om man kollar in NADAs imponerande hemsida så ser man att dom faktiskt har 2dagars kurser. Så det verkar ju inte så skitsvårt att lära sig.
På min vårdcentral här har dom NADA. Dock mot sömnsvårigheter och inte missbruk. Jag frågade sjuksköterskan som håller i det (jag jobbade där) hur hon hade lärt sig det och hon sa att hon hade gått en kurs. Och om man kollar in NADAs imponerande hemsida så ser man att dom faktiskt har 2dagars kurser. Så det verkar ju inte så skitsvårt att lära sig.
Lära sig akupunktur på 2 dagar?
Nej, det du syftar på är nog den medicin som är "traditionell" och vi till stor del kommit ifrån, även om den traditionella medicinen kommer tillbaka i form av mystiska saker som kristallterapi och akupunktur.
Förklara inte för mig vad jag syftar på om jag redan sagt att jag syftar på den vetenskapliga medicinen.
Som vetenskapsintresserad känner du säkert till Semmelweishistorien. Det var mindre än 150 år sedan.
Som vetenskapsintresserad känner du säkert till Semmelweishistorien. Det var mindre än 150 år sedan.
Ja, jag känner till Semmelweis. Det är väl mer eller mindre standard att läsa om honom om man läser någon vetenskapshistoria i samband med uppsatsskrivande på högskolan. Men jag ser väl honom mer som en pionjär inom den vetenskapliga metoden då hans arbete visar tydligt på värdet av hypoteser som testas med empiri.
Att han inte var populär då talar inte direkt mot användandet av den vetenskapliga metoden utan istället för.
Lära sig akupunktur på 2 dagar?
Ja, NADA
Ja, NADA
Jaja jag är inte så insatt i branschen, man kanske får praktisera öron-näsa-hals efter en tvådagarskurs också.
F.ö. anser jag att den övertro på medicinen, och i synnerhet då läkemedel, som finns idag är något av ett problem. Det finns mycket man inte kan göra något åt, och många mediciner som inte fungerar särskilt bra, alt. fungerar men har tusen jobbiga biverkningar. Att framställa skolmedicinen som helt utan vank är osant, och hjälper ingen. En detalj att ha i minnet är att väldigt många behandlingsformer som idag är accepterad standard har börjat med vi-testar-och-ser-vad-som-händer i enskilda fall, de föll inte ned från himlen som färdiga koncept.
För det första har jag nog inte sett någon som framställer skolmedicinen utan brister och sedan så vet jag inte riktigt vad du argumenterar mot. Det finns säkert dåliga behandlingar och läkare som använder medicin för mycket, men lösningen på det är inte att sluta ha krav på evidens. På samma sätt som självklart så börjar många behandlingsformer i små fall, men innan man går ut och rekommenderar det skall det upprepas i större och större grupper.
Helt galet att skattepengar går åt sådant.
Jaja jag är inte så insatt i branschen, man kanske får praktisera öron-näsa-hals efter en tvådagarskurs också.
Vad skall man lära sig på en akupunkturkurs där man lär sig att bota missbruk eller sömnlöshet genom att sticka nålar i öronsnibben som tar mer än två dagar?
Att han inte var populär då talar inte direkt mot användandet av den vetenskapliga metoden utan istället för.
Intressant. Plötsligt handlar detta om man är för eller emot den vetenskapliga metoden som sådan.
Vad skall man lära sig på en akupunkturkurs där man lär sig att bota missbruk eller sömnlöshet genom att sticka nålar i öronsnibben som tar mer än två dagar?
Ah
Vi snackar auriculoterapi. Men nej det tvivlar jag på att de blir särskilt duktiga på två dagars träning.
Hövdingen
2016-10-19, 19:21
Playboy model Katie May died from a simple visit to a chiropractor for an adjustment, which ultimately left her with a fatal tear to an artery in her neck ... according to the L.A. County Coroner.
http://www.tmz.com/2016/10/19/model-katie-may-chiropractor-cause-of-death/
Där ser man. Det är livsfarligt att gå till en kotknäckare.
Agitator
2016-10-19, 20:03
Fyfan.
It also says the injury was sustained during a "neck manipulation by chiropractor." Her death is listed as accidental.
svenbanan
2016-10-19, 20:36
Allt är farligt!
http://www.steadyhealth.com/topics/girl-dies-after-coma-from-dental-visit
Diomedea exulans
2016-10-19, 21:01
Fan vad knäckande.
MantisToboggan
2016-10-19, 23:03
Min inställning är att en behandling bör vara evidensbaserad innan vården ska systematiskt utföra behandlingen. Skattepengar bör inte slösa på icke-grundade behandlingar - det görs dock en hel del baserat på traditioner och att man vill "göra något". Att skriva ut Acetylcystein som slemlösande är inte evidensbaserat (om jag inte missminner mig), men görs regelbundet t.ex.. Dock erhåller vi ju åtminstone placeboeffekten om inte annat.
Min erfarenhet från min profession inom vården är att läkare i regel har en ganska neutral inställning till akupunktur och naprapati osv, dock är det ju anekdotiskt uppenbarligen. "Om du tycker det funkar så fortsätt" ungefär.
För att lägga till lite kött till diskussionen kan vi ju se vad Cochrane har att säga om akupunktur (för er som inte känner till Cochrane är det en organisation från Storbritannien (tror jag) som utför systematiska reviews inom medicin):
http://www.cochrane.org/search/site/acupuncture?f[0]=bundle%3Areview
Axelsmärta:
There is not enough evidence to say whether acupuncture works to treat shoulder pain or whether it is harmful. From the little evidence that there is, acupuncture may improve pain and function over the short term (2 to 4 weeks).
Nackåkommor:
The quality of the evidence used to determine whether acupuncture is helpful remains low or moderate. Limitations in the evidence include few study participants, the tendency of researchers to not keep track of who dropped out of the study and they did not make sure that patients who entered the study were randomly assigned to a group.
Armbågssmärta:
There is insufficient evidence to either support or refute the use of acupuncture (either needle or laser) in the treatment of lateral elbow pain. This review has demonstrated needle acupuncture to be of short term benefit with respect to pain, but this finding is based on the results of 2 small trials, the results of which were not able to be combined in meta-analysis.
Ländryggssmärta:
The data do not allow firm conclusions about the effectiveness of acupuncture for acute low-back pain. For chronic low-back pain, acupuncture is more effective for pain relief and functional improvement than no treatment or sham treatment immediately after treatment and in the short-term only. Acupuncture is not more effective than other conventional and "alternative" treatments. The data suggest that acupuncture and dry-needling may be useful adjuncts to other therapies for chronic low-back pain. Because most of the studies were of lower methodological quality, there certainly is a further need for higher quality trials in this area.
Den översta länken är alla sökresultat för "acupuncture" på Cochrane. När jag ögnade snabbt verkar det som att det har varit svårt att få till bra, systematiska granskningar pga bristfälliga studier.
Men som sagt: whatever floats your boat. Men kanske inte för skattepengar så till vida att de faktiska, evidensbaserade alternativen har prövats först.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.