handdator

Visa fullständig version : Fråga om muskeltillväxt

Ch4rles
2008-04-30, 21:51
Hej!

Jag har hört att det är under sömn som musklerna växer bäst, men hur är det med vanligt kontorsarbete och allmänt stillasittande? Växer musklerna bra vid sådan typ av vila, eller är det något speciellt med just sömn?

hasic
2008-04-30, 21:53
Har för mig att vid första timmen efter att ha somnat tillverkas största mängden tillväxthormon från hypofysen, rätta mig om jag har fel? :)

JockeKillen
2008-05-01, 01:02
Har för mig att vid första timmen efter att ha somnat tillverkas största mängden tillväxthormon från hypofysen, rätta mig om jag har fel? :)

Jag har ingen aning men det låter som att det stämmer rätt bra

JonasTL
2008-05-01, 09:09
Jag har ingen aning men det låter som att det stämmer rätt bra

Om du inte har någon aning, varför uttalar du dig!?

Rahf
2008-05-01, 09:13

Har hört andra siffror, runt tre timmar. Rätta mig om jag har fel :D

Mr. Moose
2008-05-01, 09:33
Hej!

Jag har hört att det är under sömn som musklerna växer bäst, men hur är det med vanligt kontorsarbete och allmänt stillasittande? Växer musklerna bra vid sådan typ av vila, eller är det något speciellt med just sömn?

Du växer vid all vila. Men din återhämtning styrs av hormoner så om hormonproduktionen är högre under vissa tider av dygnet går det naturligtvis lite snabbare vid just de tillfällena. Tror inte den praktiska skillnaden är direkt märkbar om du nu skulle få för dig att bara träna o sova. Aktiv vila snabbar också på återhämtningen.

muffe85
2008-05-01, 16:54
Det finns vissa processer i kroppen som endast återhämtar sig efter ett antal timmar sömn, olika frisättningar av ämnen tar olika lång tid. Det finns vissa ämnen som frisätts först efter 5-6 timmar eller så men nu minns jag inte exakt vilket ämne.

Men svaret på frågan är att muskelns återhämtning och uppbyggnad sker i större utsträckning vid nattens sömn än vid dagens stillasittande.

dyxeldoff
2008-05-01, 18:05
Det finns vissa processer i kroppen som endast återhämtar sig efter ett antal timmar sömn, olika frisättningar av ämnen tar olika lång tid. Det finns vissa ämnen som frisätts först efter 5-6 timmar eller så men nu minns jag inte exakt vilket ämne.

Men svaret på frågan är att muskelns återhämtning och uppbyggnad sker i större utsträckning vid nattens sömn än vid dagens stillasittande.

jag har ofta vaknat av en natts god sömn
klivigt upp (ingen tränigns värk)
ätit något
och lagt mig på soffan blick stilla i typ 2 h och sedan ställt mig upp med masssor av träningsvärk.

vore ju logiskt om kroppen känner att den är helt utvilad har fåt i sig energi och ändå är helt stilla att den då strategist väljer att bygga lite.
menar på att när man sover och är skit trött och sliten så kanske inte kroppen prioriterar musklerna lika mycket som då det jag nämnde tidigare.

tycker mäst om att komma med egna teorier :em:

muffe85
2008-05-01, 18:23
vore ju logiskt om kroppen känner att den är helt utvilad har fåt i sig energi och ändå är helt stilla att den då strategist väljer att bygga lite.
menar på att när man sover och är skit trött och sliten så kanske inte kroppen prioriterar musklerna lika mycket som då det jag nämnde tidigare.

tycker mäst om att komma med egna teorier :em:

Jag tycker mest om att komma med teorier som vilar på vetenskapliga studier.

Känslan av att muskelerna växer eller inte växer, är inte precis ngn indikator på ngt alls.
Efter ett träningspass av sådan intensitet att muskelfibrernas sarcomerer blir fler, blir det ärrvävnad där de nya sarcomererna växer fram. Att det gör ONT är inget bevis på att det för tillfället växer eller inte växer.
Det finns flera teorier om varför och när träningsvärken visar sig, eller inte visar sig, men de är inte entydiga.

dyxeldoff
2008-05-02, 10:57
Jag tycker mest om att komma med teorier som vilar på vetenskapliga studier.

Känslan av att muskelerna växer eller inte växer, är inte precis ngn indikator på ngt alls.
Efter ett träningspass av sådan intensitet att muskelfibrernas sarcomerer blir fler, blir det ärrvävnad där de nya sarcomererna växer fram. Att det gör ONT är inget bevis på att det för tillfället växer eller inte växer.
Det finns flera teorier om varför och när träningsvärken visar sig, eller inte visar sig, men de är inte entydiga.

när jag har haft ont klart känner jag mig iaf starkare.
men det kanske är väldigt ovanligt