handdator

Visa fullständig version : Riskfaktorer vid b-vitamin supplementering?

Death-Metal
2008-04-30, 21:45
Fick nyligen konstaterat vid en hälsoanalys att jag lider av b-vitaminbrist. Har även haft diverse symptom som tyder på detta som håravfall och smärta i smalbenen/underbenen en längre tid.

Jag fick således rådet att börja supplementera med b-vitamin och till min fasa upptäcker jag att den (som de flesta vitaminprepp) innehåller tokhöga mängder av RDI. Produkten innehåller följande per tablett (1 om dagen) :

B1 Tiamin 50 mg (RDI 1,2 mg)
B2 Riboflavin 50 mg (RDI 1,4 mg)
B5 Pantotensyra 50 mg (RDI 5 mg)
B6 Pyridoxin 50 mg (RDI 1,4 mg)
B12 Kobalamin 50 µg (RDI 2 µg)
Biotin 200 µg (RDI 200 µg)
Folsyra 300 µg (RDI 300 µg)
Niacinamid 50 mg (RDI 16 mg)

PABA paraaminobensoesyra 50 mg
Kolin kolintartrat 50 mg
Inositol myo-inositol 50 mg
Drageringsmedel: risprotein
Fyllnadsmedel: Dikalciumfosfat, mikrokristallin cellulosa.

Som synes så är det en hel del och jag undrar om det finns risker med att få i sig så stora mänder dagligen? Överväger att bryta tabletten på mitten och bara ta halva, fast då blir det ju ändå ganska mycket. Det bör kanske tillägas att jag äter så varierat och hälsosamt som jag bara kan.

Sverker
2008-05-01, 05:37
B-vitaminbrist:confused:

uppriktigt så låter det som om du av någon anledning inte ätit som du borde göra. Har du B-vitaminbrist borde du ha brist på många andra vitaminer och mineraler också.

Det första vitaminet man skulle kunna ha brist på är rimligen folsyra och din tablett innehåller bara dagsbehovet av det viktiga vitaminet.

Snabbt in med nöt- och fläskkött, mjölk och ägg ( för kolin och inositol ) så behöver du inte bekymra dig något mer.

Death-Metal
2008-05-01, 09:14
B-vitaminbrist:confused:

Jo jag tyckte också att det lät lite lustigt. Nu äter jag inte så mycket nöt och fläskkött, utan nästan uteslutande älgkött, kyckling och fisk. (lax, makrill och tonfisk). Inte så mycket mjölk heller, utan andra mejeriprodukter som naturell yogurt, keso, kesella. Ägg äter jag runt fyra per dag.

Så det kan ju vara där problemet ligger kanske?

Eddie Vedder
2008-05-01, 09:19
Så det kan ju vara där problemet ligger kanske?

Den kosten är också B-vitaminrik. Nu vet jag ju inte hur du lever i övrigt och inte heller hur mycket du äter, en svältkost kan ju alltid inebära brist.

Men livsmedeln du räknar upp skvallrar ju faktiskt om en viss kostmedvetenhet så det förefaller grymt konstigt att du skulle lida av B-vitaminbrist sålänge du inte svälter dig och toksuper t.ex. Alternativt om det föreligger något kliniskt fel, då bör du uppsöka sjukvård.

Vad var det för hälsoanalys?

Mental
2008-05-01, 09:19
Då skulle jag snarare tro på att du har någon sorts absorptionsproblem.
Har de undersökt tarmfunktionen hos dig?

Ligger du i energibalans?

Sverker
2008-05-01, 09:23
Nej, problemet är inte där. Älgkött är vad jag kan se på SLVs Livsmedelstabell klart jämförbar med nötkött.

Mjölk eller youghort spelar ingen roll. Vitaminmängden är samma.

4 ägg per dag ger dig GARANTERAT tillräckligt med kolin och inositol.

Kosten är inget fel bara du äter över 1 500 - 2 000 kcal per dag.

Death-Metal
2008-05-01, 09:28
Ligger du i energibalans?

Ja. Jag ligger stadigt i vikt + - något kilo och har gjort en längre tid. Aldrig tänkt i tankar som deff eller bulk.

Har dock inte fått tarmfunktionen undersökt. Lustigt att det inte ens blev nämt att det kunde vara en möjlighet under undersökningen? Får bara konstaterat b-vitaminbrist (inte varför), och sen vill dom sälja dyra piller åt mig *screwy*

Eddie Vedder
2008-05-01, 09:31
Får bara konstaterat b-vitaminbrist (inte varför), och sen vill dom sälja dyra piller åt mig *screwy*

Du verkar ha missat mitt inlägg men den där meningen gör mig nyfiken och får mig att bumpa min egen fråga:

Death-Metal
2008-05-01, 09:38

Det är en Leg. Sjuksköterska/Distriktssköterska som driver en en privat distriktssköterskemottagning. Analysen består av bla :

* Blodtrycksmätning, puls
* Urinprov
* Blodprov: Blodvärde, blodsocker, blodfetter, sänka
Svar ges direkt på proverna.
* Hälsorådgivning

Alla värden var bra, förutom järnvärdet som låg på 138 (referens för män är väll 135 - 160 om jag inte minns fel) Så jag fick i och med det även konstaterat att jag låg i underkant vad gällde järn. Och jag har för mig att det kan påverka b-vitaminupptaget? Gick hursomhelst även hem med järntabletter.

Jag dricker inte alkohol, och ligger på energibalans.