handdator

Visa fullständig version : Börjar bli förbannat hård i magen en bit in i dieten!!

Troll
2008-04-29, 19:18
Har varit på diet sedan 1/1 08 och det har gått bra.
Tappat ca: 0,5kg i veckan, ungefär 8kg totalt så här långt.

Problemet är att jag den senaste veckan börjat bli riktigt hård i magen (i dag var en pina!!:cryout: *cry* )

Mina egna funderingar är om jag nu ligger på för högt proteinintag/kg kroppsvikt, ätit likvärdigt sedan dieten startade men väger ju mindre nu?.. .

Är det någon som känner igen sig eller har några andra ideer på vad det kan bero på?. :confused:

Lägger upp en normal vilo + träningsdag så behöver ni inte fråga om det :) :

Vilodag:

Frukost ca kl: 09:00

Stor portion gröt på fullkornshavregryn med en matsked olivolja, mellanmjölk, honung, russin, krossade linfrön, solroskärnor och hackad sötmandel.

1-2 knäckebröd med minikeso och tonfisk/makrill.

1 glas juice eller vatten.

1 frukt.

2 omega3 kapslar.

Ibland 1-2 kokta ägg (vanligtvis på helgerna).

Mellanmål ca kl: 12:00

Whey class+ med mellanmjölk.

1 frukt.

1-2 riskakor.

Middag ca kl: 15-16:00 (ett rejält lass, enda gången på dygnet jag blir mätt) :D

Kokt potatis eller fulkorns/ris/pasta/couscous.

Kycklingfile eller fisk.

Sallad, vanligen på broccoli, äpple, morot, majs, tomat, gurka, gröna oliver, fetaost grönsallad, eller ibland frysta grönsaker.

1 knäckebröd med bregott.

Vatten.

Kvällsmål ca kl: 19:00

3 knäckebröd med minikeso och tonfisk/makrill eller med tonfiskröra med kvarg.

2 frukter

1 glas mellanmjölk eller vatten.

Nattprotein ca kl: 21-22:00

kaseinprotein med mellanmjölk.

Träningsdag:

Frukost, mellanmål, middag är oförändrat.

Rage ca kl: 18-18:30.

Esa-Pro + malto ca kl: 18:30-19.

Träning ca kl: 18:30-19.

Vassle + malto efter träning ca kl: 19:30-20:30.

Kvällsmål som på vilodag men ca kl: 21-22:30.

Inget nattprotein träningsdagar.

Så här ser en normaldag ut.

Mental
2008-04-29, 19:31
Fiber vatten och fysisk aktivitet, typ det du kan göra

Sen är det bara att bita ihop och krysta!

Troll
2008-04-29, 19:38
Fiber vatten och fysisk aktivitet, typ det du kan göra

Sen är det bara att bita ihop och krysta!

Jo tack!! idag var det mer att försöka hålla emot som under en förlossning för att inte spricka!!! *gah!*

Tycker jag rör mig skapligt (konditionstränar även mer nu), fiber äter jag också gott om, möjligt att jag slarvar med vatten på vilodagar ibland.. .

überstarken
2008-04-29, 20:21
Men.. Kan inte för mycket fibrer vara orsaken till att du är hård i magen? Eller har jag fått allt bakom framfoten? :confused:

3eo
2008-04-29, 20:45
Tror med för mycket fibrer kan vara anledningen. Hade väldigt sparsamt med fett i maten i säkert 1-2år och åt mycket frukt/havregrynsgröt etc. Kan ju säga att mina tarmar har fortfarande inte återhämtat sig. Kan inte käka havregrynsgröt längre utan att bli förstoppad i några dagar. Nästan så man började få hemorojder ju.

machine gun
2008-04-29, 20:53
Men.. Kan inte för mycket fibrer vara orsaken till att du är hård i magen? Eller har jag fått allt bakom framfoten? :confused:

Jovisst. Iaf vad gäller olösliga fibrer, som de som finns i fullkornsprodukter. Lösliga fibrer, från t.ex. frukt är inte stoppande på samma sätt utan motverkar snarare förstoppning.

Katrinplommon i någon form (hela, puré, juice) är ett klassiskt knep. Det innehållet dels lösliga fibrer, men även ett ämne (vars namn jag glömt) som ökar tarmperistaltiken, dvs tarmrörelserna och motverkar på så sätt förstoppning. Psylliumfrön eller hela linfrön som legat i blöt är också bra huskurer. En annan klassiker är messmör (OBS! Undvik om du är känslig mot laktos!). Och drick rikligt med vätska.

cerial
2008-04-29, 20:58
Jag kan tipsa om Rage. Maginnehållet förvandlas till Oboy på en timma och förlöser sig snabbare du hinner säga tjilivippen.

Rahf
2008-04-29, 21:00
Jag kan tipsa om Rage. Maginnehållet förvandlas till Oboy på en timma och förlöser sig snabbare du hinner säga tjilivippen.

Fast då får man andra bieffekter i form av magknip och allmänt lågt välbefinnande.

Kör på machine guns knep, huskurer brukar funka bra när det gäller ej allvarliga magåkommor.

regus
2008-04-29, 21:26
Katrinplommon är verkligen jättebra när man är hård i magen.

katrinplommon och lite extra vatten. Fina saker.

JonasTL
2008-04-29, 21:46
Köp detta på apoteket.

http://www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp?NplID=19751008000056&DocTypeID=7&UserTypeID=2

Troll
2008-05-02, 22:18
Tack för svar!! :)

Visste inte att olika sorters fibrer ger olika effekt. (trodde bara det var proteinet som kunde vara boven)

Hur är det med krossade linfrön?
Ska man ta och blanda med hela också kanske.

Katrinplommon är jag lite tveksam till, har lite känslig mage när det kommer till plommon och framförallt bönor.
Blir så förbannat gasig av det att jag knappt får sova på flera dygn.. *spy* (inte frun heller för den delen!! *grr27* )

Kanske kan prova messmör men har för mig att det smakar ganska speciellt... .

Rage har jag hjälp av på träningsdagar. :thumbup: :D (men har varit mindre av dom nu ett tag pga mycket jobbande)

tilda
2008-05-02, 23:00
Om du käkar mycket protein under en deff är det otroligt viktigt att dricka tillrackligt med vatten, annars kan njurarna ta mycket stryk.
Prova att köpa matsmältningsenzymer på apoteket, de hjälper till att bryta ner maten samt underlättar för kroppen att ta upp vitaminer och mineraler....

Eddie Vedder
2008-05-03, 05:03
Hur är det med krossade linfrön?
Ska man ta och blanda med hela också kanske.

Skippa dom krossade helt. Lägg hela i blöt under natten och ha dom sedan i gröten på morgonen. Då går dom rakt igenom osmälta (förutsatt att du inte tuggar sönder dom) och kan sätta fart på magen.

Ingen garanti (funkar t.ex. inte på mig men det gör å andra sidan ingenting:Virro) men kan vara värt att testa.:) Krossade linfrön finns som sagt ingen anledning att äta alls.

Troll
2008-05-03, 20:18
Om du käkar mycket protein under en deff är det otroligt viktigt att dricka tillrackligt med vatten, annars kan njurarna ta mycket stryk.
Prova att köpa matsmältningsenzymer på apoteket, de hjälper till att bryta ner maten samt underlättar för kroppen att ta upp vitaminer och mineraler....

Skippa dom krossade helt. Lägg hela i blöt under natten och ha dom sedan i gröten på morgonen. Då går dom rakt igenom osmälta (förutsatt att du inte tuggar sönder dom) och kan sätta fart på magen.

Ingen garanti (funkar t.ex. inte på mig men det gör å andra sidan ingenting:Virro) men kan vara värt att testa.:) Krossade linfrön finns som sagt ingen anledning att äta alls.

Okej, tack!!

Får testas.
Ska även bli bättre på att dricka rikligt med vatten även på vilodagar.