Logga in

Visa fullständig version : Anti doping policy på gym

Sidor : [1] 2

Larsson85
2008-04-29, 10:01
När jag läste i tråden Gymguide - terapi för massorna. så snubblade jag över följande inlägg.

Viktigast av allt
Skellefteå AK tar avstånd från doping, och stänger av medlemmar som använder sig av doping. Klubben är ansluten till riksidrottsförbundet vilket innebär att vi har oanmälda dopingtester, där man antingen kissar i burken eller blir av med medlemsskapet. Beter man sig illa alt. ojuste mot andra medlemmar kan man också räkna med en avstängning. Det ska vara trivsamt att träna.

Förövrigt är magnesium, dundrande marklyft, svordomar, och svett bara välkommet!

Varpå jag började undra och ställer nu följande fråga i en fristående tråd istället.

Varför har vissa gym en sådan policy, får dom någon form av bidrag om dom ansluter sig? Jag kan inte komma på vilka medlemmar det är som egentligen efterfrågar det. Jag som inte dopar mig vill inte ha det, jag tycker bara att det är störigt om jag ska behöva pissa för att få träna. Och de som dopar sig gillar det självklart inte. Det finns vissa som mer eller mindre öppet dopar sig på mitt gym, och det har aldrig varit problem med att de stör eller något sånt.

Rahf
2008-04-29, 10:04
När jag läste i tråden Gymguide - terapi för massorna. så snubblade jag över följande inlägg.

Varpå jag började undra och ställer nu följande fråga i en fristående tråd istället.

Varför har vissa gym en sådan policy, får dom någon form av bidrag om dom ansluter sig? Jag kan inte komma på vilka medlemmar det är som egentligen efterfrågar det. Jag som inte dopar mig vill inte ha det, jag tycker bara att det är störigt om jag ska behöva pissa för att få träna. Och de som dopar sig gillar det självklart inte. Det finns vissa som mer eller mindre öppet dopar sig på mitt gym, och det har aldrig varit problem med att de stör eller något sånt.

Riksidrottsförbundet har väl som regel att man måste ha regelbundna tester om man vill ha medlemskap?

Rex
2008-04-29, 10:07
Du har ju inget o vara rädd för ifall du inte dopar dig? Så w/e.. bara lite piss.

Mapa
2008-04-29, 10:08
jag skulle inte ha någonting mot att pinka i en kopp ett par gånger per år för ett dopingfritt gym

Ignatius72
2008-04-29, 10:17
Det är ju lite svårt det här. Även om jag är mot den här formen av manipulation så känns det samtidigt integritetskränkande att jag skulle behöva pinka i en mugg bara för att jag tränar.

Kurash
2008-04-29, 10:20
Hur ofta gör dom slumpmässiga dopingkontroller på folk som inte tävlar?

Larsson85
2008-04-29, 10:26
jag skulle inte ha någonting mot att pinka i en kopp ett par gånger per år för ett dopingfritt gym

Vad tjänar du på att ha ett dopingfritt gym?

z_bumbi
2008-04-29, 10:27

Att folk vill träna där.

walter_skepper
2008-04-29, 10:28

vad tjänar du på att ha ett drogfritt samhälle?

Rahf
2008-04-29, 10:28
vad tjänar du på att ha ett drogfritt samhälle?

Samhället slipper slösa pengar på problemen som uppstår med det.

Börje H
2008-04-29, 10:29
Varför har vissa gym en sådan policy....Jag kan inte komma på vilka medlemmar det är som egentligen efterfrågar det.

Menar du allvar? Svaret är väl helt uppenbart:
För att man inte vill ha preppare på sitt gym och för att medlemmarna som tränar där verkar för en dopingfri idrott.

Mapa
2008-04-29, 10:37

Att folk vill träna där.

bumbi :thumbup:

bilden av alla oss rena styrketränande blir sämre om doping sker öppet och accepteras, så fort någon blir stor/stark så kommer han/hon misstänkas för doping, de är enligt mig inte bra alls

hahavaffan
2008-04-29, 10:39
Att folk vill träna där.Det vill de ändå.

Larsson85
2008-04-29, 10:43
OK, det verkar uppenbarligen som att jag har underskattat problemen med doping, och att det tydligen kostar samhället massor av pengar på samma sätt som droger.

Dock förstår jag inte riktigt att folk fortfarande kämpar för en dopingfri sport, det tåget har väl gått för länge sen. Folk åker till sitt gym och har ett korståg mot doping, men sen kommer dom hem och postar filmer på när coleman kör marklyft på forumet. På samma sätt tycker jag att det är lite hyckleri på mitt gym där man skriver på ett dopingavtal, men samtidigt så bjuder dom in till ett seminarium med en proffs-bb som antagligen är allt annat än ren.

Börje H
2008-04-29, 10:48
Dock förstår jag inte riktigt att folk fortfarande kämpar för en dopingfri sport, det tåget har väl gått för länge sen.

Skärpning nu för fasiken.
När det gäller just gymverksamheten tycker jag nog att det hänt en hel del de sista 10-15 åren. Alltfler börjar uppmärksamma problemen även ur ett samhällspolitiskt perspektiv. Om vi sedan tar min egen sport, styrkelyft, så är det fler och fler som öppet tar avstånd mot missbruket och dessutom testas regelbundet :thumbup:

På vårat gym har de varit ner vid minst 2 tillfällen under de sista månaderna och testat såväl tävlande som motionärer.

Nitrometan
2008-04-29, 11:07
Nån eller några gånger per år brukar de komma till oss. Det beror lite på hur mycket pengar distriktet (Blekinge Idrottsförbund) har fått till testning och hur många större arrangemang det hålls i Blekinge under året (samt hur de finansieras).

Dessutom kommer de om vi arrangerar ett DM, de har t.o.m. varit och testat folk på en av våra serietävlingar.

PePPinO
2008-04-29, 11:28
Att folk vill träna där.

Är väll iofs delat, jag tränar gärna i ett fritt gym där doping förekommer!Bryr mig inte ett smack!

Tricce
2008-04-29, 12:29
Folk åker till sitt gym och har ett korståg mot doping, men sen kommer dom hem och postar filmer på när coleman kör marklyft på forumet. På samma sätt tycker jag att det är lite hyckleri på mitt gym där man skriver på ett dopingavtal, men samtidigt så bjuder dom in till ett seminarium med en proffs-bb som antagligen är allt annat än ren.

Tycker dock att han har en poäng här. Discuss.

Tricklev
2008-04-29, 12:33
Ja, Larsson har en poäng, kroppsbyggning är en enda stor sandlåda för diverse prepparat, men majoriteten av dom som tränar är inte kroppsbyggare, dom är vanliga motionärer som vill se lite finare ut nakna, eftersträvar Tyler Durdens kropp, eller bara vill vara hälsosamma, och deras tåg har inte avgått.

Sedan så finns det ju SL där inte alla är nerdopade än, rätt förståligt varför dom vill strida emot dopning.

joriice
2008-04-29, 12:41
Jag vill inte heller pissa i en kopp,

Nitrometan
2008-04-29, 12:47
Jag vill inte heller pissa i en kopp,
2 girls 1 cup?

Varför inte? Har du nåt problem med koppar?

PS. Du slipper.

joriice
2008-04-29, 12:55
2 girls 1 cup?

Varför inte? Har du nåt problem med koppar?

PS. Du slipper.

Nja, känns privat, jag kommer dit för att träna och inte pissa i en kopp.
Jag skulle kunna tänka mig pissa någon gång, bara för att få det gjort, men aldrig fler gånger en säg en gång per år :Virro

Det känns kränkande på nåt vis.

PS. tror jag med. ;P

Pepz
2008-04-29, 12:56
om jag ska generalisera- de flesta som dopar sig är inte bodybuilders. de flesta som dopar sig är periodande discogymmare som gör det för att se snygga ut på stranden. Om alla som dopar sig var "stora" så skulle sveriges bodybuildingscen vara mycket större ;)
Alltså är en dopingpolicy mest för att göra så dessa inte ens börjar med doping. Och det gör så att vi som har tränat och lagt på oss lite massa rena slipper att bli beskyllda för doping

bodybuilders kommer alltid att hålla på med detta oavsett.

Magnus
2008-04-29, 12:59
man ska dopingtesta folk och stänga av. i samma veva släpper man in folk med digra brottsregister, mord etc, ja jag har tränat på samma gym som en massmördare. ungdomsbrottslingar, vem vet vad dom gjort, slagit halvt ihjäl nån och rånat, dom är välkomna. detta är verkligheten.

dopingmotståndet bottnar mest i avundsjuka, och dra upp inte saker om hälsa etc. okunskapen är utbredd.

ja det är självupplevt.

Stoltz
2008-04-29, 13:01
Jag är lite nyfiken på en sak angående just det här -

Om man tar östrogenhämmande/testoboostande som medicin mot t. ex gyno, har de rätt att stänga av en pga det?

jwzrd
2008-04-29, 13:02
Jag är lite nyfiken på en sak angående just det här -

Om man tar östrogenhämmande/testoboostande som medicin mot t. ex gyno, har de rätt att stänga av en pga det?

Inte om du har läkarintyg av något slag.

jwzrd
2008-04-29, 13:03
man ska dopingtesta folk och stänga av. i samma veva släpper man in folk med digra brottsregister, mord etc, ja jag har tränat på samma gym som en massmördare. ungdomsbrottslingar, vem vet vad dom gjort, slagit halvt ihjäl nån och rånat, dom är välkomna. detta är verkligheten.

dopingmotståndet bottnar mest i avundsjuka, och dra upp inte saker om hälsa etc. okunskapen är utbredd.

ja det är självupplevt.

Det där är det dummaste någon skrivit på länge på det här forumet. Fattar du inte att det är lika underbyggt som att jag säger så här om ditt inlägg: Du skriver bara det du gör för att du slår din kvinna och för att du har liten pitt.

Ahead Of The Pack
2008-04-29, 13:08

ja det är självupplevt.

Öh va?? Jag har nog fattat lite fel innan. Det är allstå inte så att dom som tävlar i olika idrotter vill tävla på lika villkor med sina konkurenter utan att veta att man har förlorat mot en fuskare. Utan dom är dopingmotståndare bara för att dom är avundsjuka???:confused:

Stoltz
2008-04-29, 13:09
Inte om du har läkarintyg av något slag.

Ok, gott.

Knabb
2008-04-29, 13:19
Kan inte säga att jag bryr mig. Väldigt många som tävlar i någon idrott på hög nivå dopar sig ändå, kan kännas lite irriterande att vanliga medlemmar ska behöva betala för att discobyggare och eliten dopar sig. Det kostar mycket pengar med dessa tester och det är medlemmarna som betalar det i slutändan. Nåja ganska okej att betala några kronor extra men det känns som det kvittar.

jwzrd
2008-04-29, 13:25
Ok, gott.

Men kolla upp det där.

GymTT
2008-04-29, 13:25
Är väll iofs delat, jag tränar gärna i ett fritt gym där doping förekommer!Bryr mig inte ett smack!

Så resonerar långt ifrån alla.

Ahead Of The Pack
2008-04-29, 13:30
Kan inte säga att jag bryr mig. Väldigt många som tävlar i någon idrott på hög nivå dopar sig ändå, kan kännas lite irriterande att vanliga medlemmar ska behöva betala för att discobyggare och eliten dopar sig. Det kostar mycket pengar med dessa tester och det är medlemmarna som betalar det i slutändan. Nåja ganska okej att betala några kronor extra men det känns som det kvittar.
Vilka svenska utövare och i vilka idrotter menar du??
RF ansluta idrotter (dvs de flesta idrottsförund) testas av RF. Det är alltså till stor del med statliga pengar, dvs skattebetalarna som bekostar det.

PePPinO
2008-04-29, 14:03

Nej det vet jag inte om jag påstod heller?Men ville visa på att alla inte är
värnare av den höga moralen som finns här!
Jag tränar gärna i ett litet sunkingt gym i en källare bara jag slipper dopingkontrollanter!

Handcuff
2008-04-29, 14:07

ja det är självupplevt.

Ojdå..finns knappt några kända svenska massmördare. Och de som finns sitter förmodligen på livstid....vilket leder till - var det på ett fängelsegym du tränade på, eller överdrev du lite nu? :D

z_bumbi
2008-04-29, 14:13

Fråga någon av dina föräldrar eller mor/farföräldrar var de helst tränar.

PePPinO
2008-04-29, 14:14

Ja vi vet säkert det svaret båda två?Men fortfarande är svaret att alla inte föredrar ett gym där det e fritt från doping?!
Jag e fortfarande kvar samt flera ja känne som antingen inte bryr sig eller absolut inte vill träna på ett gym med kontroller, vare sig dom preppar eller inte!
Kanske en minoritet men iaf!

Stoltz
2008-04-29, 14:21

ja det är självupplevt.

Hm, så det säger du? Jag är väldigt nyfiken på vem det var i så fall då Matthias Flink och Tommy Zethraeus är inlåsta på livstid, och de är de enda massmördarna i Sverige som fortfarande lever.

z_bumbi
2008-04-29, 14:22
Ja vi vet säkert det svaret båda två?Men fortfarande är svaret att alla inte föredrar ett gym där det e fritt från doping?!
Jag e fortfarande kvar samt flera ja känne som antingen inte bryr sig eller absolut inte vill träna på ett gym med kontroller, vare sig dom preppar eller inte!
Kanske en minoritet men iaf!

Vill man tjäna pengar så är ju frågan om det är smartare att vända sig till 6 personer eller till en person? För en idrottsförening finns det dessutom flera aspekter på frågan så jag säger fortfarande samma sak som jag gjorde i första inlägget. Att det finns folk som tycker droger är okey berör ju inte den stora allmänhetens syn på var de vill träna.

mystic[-_-]

Där folk är trevliga och inte bryr sig så mycket om vad som är senast inom tränignsmodet.
Det svaret fick jag av farsan nu.

Han har varit och tränat på mitt gym som inte är ett testat gym samt kraftsportsklubben i stan. Han kan tänka sig att träna på båda

Handcuff
Kan inte se några som helst nackdelar med att gymen aktivt tar avstånd från doping.

PePPinO
2008-04-29, 14:25
Kan inte se några som helst nackdelar med att gymen aktivt tar avstånd från doping.

Vad spelar det för roll om den trevlige killen preppar som du slänger käft med varje gång på gymet?
Skadar han ingen annan så spelar det i mina ögon ingen roll!

PePPinO
2008-04-29, 14:26
Vill man tjäna pengar så är ju frågan om det är smartare att vända sig till 6 personer eller till en person? För en idrottsförening finns det dessutom flera aspekter på frågan så jag säger fortfarande samma sak som jag gjorde i första inlägget. Att det finns folk som tycker droger är okey berör ju inte den stora allmänhetens syn på var de vill träna.

Jo men finns fler än så som gärna har ett gym utan kontroller! Där jag tränar för tillfället finns inga kontroller! Men hur trevligt som helst för det

tp_88
2008-04-29, 14:29
Kan inte bli helt lätt att hitta gym.. :)

Vårt gym är RF-anslutet iaf, jag har förvisso inte sett någon testpatrull där under dom 2åren jag tränat där...

För mig personligen spelar det ingen roll huruvida det finns en sådan policy eller ej.

Handcuff
2008-04-29, 14:31
Vad spelar det för roll om den trevlige killen preppar som du slänger käft med varje gång på gymet?
Skadar han ingen annan så spelar det i mina ögon ingen roll!

Handlar mer om vad det ger för signaler till osäkra/förvirrade ev. mindre begåvade ungdomar som besöker gymet. Känns inte som om en dopingliberal miljö är det bästa alternativt. Även om Arne Anabola säkerligen kan vara en trevlig kille att slänga käft med. Fortfarande ett missbruk och olagligt.

PePPinO
2008-04-29, 14:36
Handlar mer om vad det ger för signaler till osäkra/förvirrade ev. mindre begåvade ungdomar som besöker gymet. Känns inte som om en dopingliberal miljö är det bästa alternativt. Även om Arne Anabola säkerligen kan vara en trevlig kille att slänga käft med. Fortfarande ett missbruk och olagligt.

Missbruk i dina ögon men inte mina!
Jag var inte med och satte upp lagarna runt doping och jag stödjer dom inte, inte så att jag bryter mot dom för det.
Men vuxna människor gör vad vuxna människor vill så länge man inte fysiskt eller psykist skadar sin omgivning!
Signaler till osäkra ja inte vet jag?Jag för min del sköter mig själv vad jag sen sänder ut för signaler till osäkra ungdomar kunde jag inte bry mig mindre om!

the_PL_man
2008-04-29, 14:44
Om man tränar i en förening som är ansluten till RF så kan man behöva lämna dopingprov, om RFs kontrollanter kommer på besök.

Hurvida de som dopar sig på ditt gym sköter sig eller ej är irrelevant om det är så att ditt gym är anslutet till RF. Då gäller idrottens regler.
Är det inte anslutet till RF så kan de bara testas av polisen, och då bara om misstanke finns, dvs polisen gör inga slumpmässiga tester på gym.

/the_PL_man

PePPinO
2008-04-29, 14:44
Om man tränar i en förening som är ansluten till RF så kan man behöva lämna dopingprov, om RFs kontrollanter kommer på besök.

Hurvida de som dopar sig på ditt gym sköter sig eller ej är irrelevant om det är så att ditt gym är anslutet till RF. Då gäller idrottens regler.
Är det inte anslutet till RF så kan de bara testas av polisen, och då bara om misstanke finns, dvs polisen gör inga slumpmässiga tester på gym.

/the_PL_man

Tackar!

the_PL_man
2008-04-29, 14:46
Man väljer om vill följa lagarna eller inte följa dem.
Följer man inte dem så får man vara beredd på att få ett straff om man ertappas.
Det är irellevant om du var med eller inte var med och stiftade dem.

/the_PL_man

Jag var inte med och satte upp lagarna runt doping och jag stödjer dom inte, inte så att jag bryter mot dom för det.
Men vuxna människor gör vad vuxna människor vill så länge man inte fysiskt eller psykist skadar sin omgivning!
Signaler till osäkra ja inte vet jag?Jag för min del sköter mig själv vad jag sen sänder ut för signaler till osäkra ungdomar kunde jag inte bry mig mindre om!

PePPinO
2008-04-29, 14:47
Man väljer om vill följa lagarna eller inte följa dem.
Följer man inte dem så får man vara beredd på att få ett straff om man ertappas.
Det är irellevant om du var med eller inte var med och stiftade dem.

/the_PL_man

Nej jag kan omöjligt stödja såna lagar!!!

the_PL_man
2008-04-29, 14:55
Jo, efter SM 1991 så började man städa ordentligt. Bland annat har SSF policyn att tidigare dopingavstängda lyftare icke någonsin tas ut till landslagsuppdrag.

/the_PL_man

Om vi sedan tar min egen sport, styrkelyft, så är det fler och fler som öppet tar avstånd mot missbruket och dessutom testas regelbundet :thumbup:

the_PL_man
2008-04-29, 14:58
Om man tittar på RFs testverksamhet som i huvudsak inriktar sig på de som tävlar på hög nivå, så skulle jag vilja säga att du är ute och cyklar. Huvuddelen som stängs av är motionärer och utövare på lägre nivå.

/the_PL_man

the_PL_man
2008-04-29, 15:00
Du behöver inte oroa dig för att du skall behöva pissa speciellt oft. På 20 år som tränande, varav 13 år som aktivt tävlande, har jag behövt lämna dopingprov en gång.

/the_PL_man

Nja, känns privat, jag kommer dit för att träna och inte pissa i en kopp.
Jag skulle kunna tänka mig pissa någon gång, bara för att få det gjort, men aldrig fler gånger en säg en gång per år :Virro

Det känns kränkande på nåt vis.

PS. tror jag med. ;P

the_PL_man
2008-04-29, 15:01
Jo, jag märker att okunskapen är utbredd....
*bs*

ja det är självupplevt.

the_PL_man
2008-04-29, 15:09
Dock förstår jag inte riktigt att folk fortfarande kämpar för en dopingfri sport, det tåget har väl gått för länge sen.

Nej, inom sporten så tycker jag snarast att tåget backat tillbaka till stationen.
Situationen idag inom idrotten jämfört med 1984 är mkt bättre IMO.

/the_PL_man

tp_88
2008-04-29, 15:16
PL_man; aldrig funderat på att börja använda multiquote? :)

the_PL_man
2008-04-29, 15:19
Jag har övervägt det, men det har inte blivit av......*jorgen*

PL_man; aldrig funderat på att börja använda multiquote? :)

Larsson85
2008-04-29, 16:18

Mor och farföräldrar är underrepresenterade i gymvärlden, och att någon vill ha något betyder inte att dom ska få det. Det är knappast någon hemlighet att det finns folk på kolozzeum som dopar sig, betyder det att kolozzeum är en olämplig plattform för mina mor/farföräldrar? Om det finns en riktig anledning till att mina mor/farföräldrar inte kan träna på ett gym där det inte är aktiv dopingkontroll så bör dom ha rätt till ett sådant gym. Men om det bara beror på spöken i deras tankar så kan dom inte kräva det.

Sen tror jag nog att alla kan vara överens om att vi ska skilja på droger/doping och bruk/missbruk.

Nitrometan
2008-04-29, 17:15
Nej jag kan omöjligt stödja såna lagar!!!
Det gäller alla våra lagar. Vissa av dem har funnits i flera hundra år. De har du inte ens haft chansen att vara med att stifta. Eller menar du att alla ska välja vilka lagar de vill följa?

Nitrometan
2008-04-29, 17:18
Sen tror jag nog att alla kan vara överens om att vi ska skilja på droger/doping och bruk/missbruk.
På vad sätt då?

Vad skulle vara skillnaden straffrättsligt mellan droger och doping tänker du?

Vem ska bestämma vad som är ett bruk eller missbruk?
Diagnos och recept från läkare?

tp_88
2008-04-29, 17:31
Att maxstraffet mig veterligen är 3ggr så långt för narkotika, t.ex.?

Larsson85
2008-04-29, 17:48
På vad sätt då?

Vem ska bestämma vad som är ett bruk eller missbruk?
Diagnos och recept från läkare?

Vad har straffrättslighet med något att göra? En drog är sinnesförändrande substans, typ alkohol, opiater m.fl. Ett doping preparat är ett prestations förbättrande preparat, som har blivit klassat som doping. Det kan vara intressant att diskutera droger också, men det hör inte hemma här.

Jag ser på wikipedia nu att stimulanter så som amfetamin och liknande räknas som doping också, men vi kan väl hålla oss till det man i vardagligt tal menar när man säger doping.

För mig är lagar i många fall ointressanta, jag håller 110km på motorvägen för min egna och andras skull, inte pga av att det är olagligt att köra snabbare. Jag undviker inte dopingpreparat pga att det är olagligt, utan eftersom det är skadligt för mig. Det finns lagar som jag ignorerar just eftersom jag inte står bakom dom, t.ex går jag mot röd gubbe ibland osv.

Ett bruk blir ett missbruk den dagen som antingen den som brukar känner att det är en last för honom, eller att bruket blir en last för samhället.

Arne Persson
2008-04-29, 17:48
Har inte alla välutrustade BB-gym en akut utrymmningsväg för stackars berörda om dopingpolisen skulle hälsa på? :)

Timme
2008-04-29, 17:51
Har inte alla välutrustade BB-gym en akut utrymmningsväg för stackars berörda om dopingpolisen skulle hälsa på? :)

Antagligen. Jag har dock aldrig varit på något sådant gym.

theoppositescollide
2008-04-29, 17:57
OK, det verkar uppenbarligen som att jag har underskattat problemen med doping, och att det tydligen kostar samhället massor av pengar på samma sätt som droger.

Kostar och kostar... det är en kostnad man lite skapar för sig själv, som är helt onödig egentligen. Hade man legaliserat simpla droger som marijuana hade man kunnat spara in ENORMA summor på polisarbete och fängelser, samt så hade man kunnat börja sälja legalt och staten hade därmed tjänat massor med pengar istället.

Jag är inte för spridandet av tunga droger, men jag tycker det är slöseri och dumt att ge sig på marijuana-brukare. Vore vettigare att följa Hollands exempel.

Jag är för mänskliga rättigheter och så lite inkränkande so möjligt i dem. Jag tycker inte att man personligen bör ge sig på folk som använder dopingpreparat och därmed tycker jag heller inte att gymmen ska lägga sig i, så länge ingen olaglig försäljning eller öppen användning bedrivs i anläggningen.
Vad folk gör hemma som påverkar dem själva är deras eget beslut, tycker jag.

Självklart bör man inte tillåta det i tävlingssammanhang, då det då inte längre påverkar en själv utan alla andra också.

Börje H
2008-04-29, 17:58
Ett bruk blir ett missbruk den dagen som antingen den som brukar känner att det är en last för honom, eller att bruket blir en last för samhället.

Grejen är ju den att som individ uppsluppen i ett missbruk är det ju helt omöjligt att veta just när man blir en belastning för samhället. Uppfattar man det är det ju redan för sent! Lite om de samhällsproblem som AAS skapar brukar Tommy Moberg prata om bla här i Luleå för ett tag sedan:

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=2694584&postcount=39

Tommy Moberg som är socionom och doktorand på Göteborgs Universitet (institutionen för socialt arbete) och expert i frågor kring doping och missbruk. Tommy har lång erfarenhet av samtalsbehandling för barn och ungdomar inom bl a narkomanvård. Därutöver handleder och utbildar han på högskola, socialtjänst och sjukvård mm. Just nu är han aktuell med boken ”Mandom, mod och morske män – Anabola androgena steroider – medicinskt rättsligt och socialt.
http://www.snpf.org/Literatur/mandom.htm

Nu är det ju så att dopingliberala ofta tar tillfället i akt och kritiserar Moberg för att han är enkelspårig men sanningen är ju den att han sitter på massvis med erfarenhet från vårdens sida, dvs baksidan...

Hmmm, blev väl lite off topic iof.

lastbil
2008-04-29, 18:04
Bra med sån Policy, alla uppsvällda AAS kids får gärna dra.

Knabb
2008-04-29, 18:10
Hahaha, skulle tro det :) Nationella förbund som underkänner internationella avstängningar med mer. Sen jagas discobyggarna med blåslampan och vanliga ärliga gymtränande får stå för notan.

747
2008-04-29, 18:14
Jag skulle gärna se att minst hälften att människorna i mitt gym försvann. Fast bara om det inte blir dyrare eller så...

Jacksatan
2008-04-29, 18:15

Det är inte riktigt så det funkar i ett samhälle. Väljer du att bo här, så har man accepterat lagarna som stiftats. Det håller inte riktigt att folk ska välja själva vilka lagar de gillar och sedan leva efter det.

tp_88
2008-04-29, 18:29
Du gör det ganska lätt för dig Börje. Moberg kommer med en massa korkade påstående, även om kanske merparten är korrekt. Jag har svårt för att känna något förtroende för en sådan "expert". Sen vet jag att t.ex. Timme tyckt väldigt illa om hans föreläsningar, kallar du honom dopingliberal också?

Samhällsproblemen är ju inte en piss i Atlanten jämfört med andra substanser, om du ska dra in det. Om det vore det SLare hade problem med, så förstår jag inte hur många av dom kan se sig själva i spegeln...

Whistler
2008-04-29, 18:29
Åsikter är i det här fallet helt irrelevanta. Dopingpreparat är illegala att inneha, använda, tillverka och sälja. Jag tycker inte det spelar någon roll om träningsanläggningen har policy eller inte angående missbruk, eller om de är anslutna till RF. Jag tycker dopingen ska bekämpas oavsett vart den påträffas!

Hur i hela friden kan det vara integritetskränkande att bli ombedd att lämna ett urinprov vid dopingtest? Säger ni nej till läkaren när han vill ha blodprov också när ni är inne på sjukhuset för att kolla upp något? Säger ni nej till polisen när de ber om körkort vid trafikkontroll? Säger ni nej till att lämna fram passet när ni är ute och reser?

Har man inget att dölja så ska man inte dölja det. Jag skulle gladeligen pissa i burken innan varje träningspass om det så krävdes för att få träna, liksom jag gärna skulle ha alkolås i bilen.

theoppositescollide
2008-04-29, 18:37
Åsikter är i det här fallet helt irrelevanta. Dopingpreparat är illegala att inneha, använda, tillverka och sälja. Jag tycker inte det spelar någon roll om träningsanläggningen har policy eller inte angående missbruk, eller om de är anslutna till RF. Jag tycker dopingen ska bekämpas oavsett vart den påträffas!

Hur i hela friden kan det vara integritetskränkande att bli ombedd att lämna ett urinprov vid dopingtest? Säger ni nej till läkaren när han vill ha blodprov också när ni är inne på sjukhuset för att kolla upp något? Säger ni nej till polisen när de ber om körkort vid trafikkontroll? Säger ni nej till att lämna fram passet när ni är ute och reser?

Har man inget att dölja så ska man inte dölja det. Jag skulle gladeligen pissa i burken innan varje träningspass om det så krävdes för att få träna, liksom jag gärna skulle ha alkolås i bilen.Du har rätt i att lagarna är viktigast och att "har man inget att dölja har man inget problem".

Problemet som jag ser det har egentligen inget med gymmet att göra, det är bara hur jag ser på det allt mer växande övervakningssamhället, där man ger sig på folk utan bevisning med mera. Redan idag har vi helt vansinnig lagstiftning i Sverige för övervakning, och än värre kommer det bli om vi accepterar Lissabon-fördraget.

tp_88
2008-04-29, 18:43
Att maxstraffet mig veterligen är 3ggr så långt för narkotika, t.ex.?
Inte helt rätt, men väl 2,5x.

3 § Är brott som avses i 1 § första stycket att anse som
grovt, skall för grovt narkotikabrott dömas till fängelse,
lägst två år och högst tio år.
3 a § Är ett brott som avses i 3 § första stycket att anse som grovt döms för grovt dopningsbrott till fängelse, lägst sex
månader och högst fyra år.

Börje H
2008-04-29, 18:54
Du gör det ganska lätt för dig Börje. Moberg kommer med en massa korkade påstående, även om kanske merparten är korrekt. Jag har svårt för att känna något förtroende för en sådan "expert". Sen vet jag att t.ex. Timme tyckt väldigt illa om hans föreläsningar, kallar du honom dopingliberal också?

Samhällsproblemen är ju inte en piss i Atlanten jämfört med andra substanser, om du ska dra in det. Om det vore det SLare hade problem med, så förstår jag inte hur många av dom kan se sig själva i spegeln...

Jag har väl rätt till min åsikt?
Jag tyckte att Moberg höll en alldeles strålande och intressant föreläsning. Vi pratade även vid sidan om också och vi hade samma uppfattningar om det mesta. Även Kåre Lundgren var åhörare vid denna föreläsning och han var liksom jag mycket intresserad av vad som sades.

Jag har inte, i denna tråd, jämförd sammhällsproblematiken i relation till annat. Det hör ju inte till sakfrågan. Sen vet jag inte vad du menar i sista stycket. "Om det vore det SLare hade problem med, så förstår jag inte hur många av dom kan se sig själva i spegeln.." Mina åsikter är mina åsikter. Att jag råkar hobbylyfta SL har inget med saken att göra. Denna inställning har jag haft i samtliga 15 år som jag tränat.

edit; Whistler har hajjat grejen :thumbup:

Nitrometan
2008-04-29, 19:01
Vad menar du?

Timme
2008-04-29, 19:02

Mobergs föreläsningar har inte varit mycket att hänga i granen. En oerhörd skräckpropaganda som inte gör det den är tänkt att göra.

Timme
2008-04-29, 19:07
Jag har varit på föreläsning med Moberg vid 2 tillfällen och båda har varit på min skola riktad till ungdomar. Jag vet inte hur föreläsningen var som han hade i Umeå för bla Börje och Kåre men den han hade här var inte så bra.

Börje H
2008-04-29, 19:16
Jag har varit på föreläsning med Moberg vid 2 tillfällen och båda har varit på min skola riktad till ungdomar. Jag vet inte hur föreläsningen var som han hade i Luleå för bla Börje och Kåre men den han hade här var inte så bra.

Det var riktat till folk inom kommunen, vi i sjukvården, föreningsfolk samt personal från olika gym och friskvårdsanläggningar. Det var en hel del yngre folk där också, från friskvårdsgymnasiet, som tagits dit av sin lärare. Sprunget ur diskussionerna runt detta har ett samarbete påbörjats mellan samtliga gym i Luleå. Exakt hur det kommer att gestalta sig är ej klart (ett möte genomfört) men i mitt tycke är det dock 100% positivt.

Kan någon påminna mig om exakt vad det är som skulle vara bra med dopingliberala gym?

Börje H
2008-04-29, 19:18
Vad menar du?

Sen vet jag inte vad du menar i sista stycket. "Om det vore det SLare hade problem med, så förstår jag inte hur många av dom kan se sig själva i spegeln.."

Tommy?

Handcuff
2008-04-29, 19:20
Kan någon påminna mig om exakt vad det är som skulle vara bra med dopingliberala gym?

Enkelt...

*dom som tränar där är trevliga

* ingen annan (i synnerhet inte staten) ska tala om för mig vad som är ok!!!

* jag gör vad jag vill med min kropp!!! stfu!!!

* doping är inte alls farligt - idiotisk lagstiftning!

* skiter i allt..FTL!!!!

* de vanliga argumenten osv osv osv.

:Virro

PePPinO
2008-04-29, 19:28
Det är inte riktigt så det funkar i ett samhälle. Väljer du att bo här, så har man accepterat lagarna som stiftats. Det håller inte riktigt att folk ska välja själva vilka lagar de gillar och sedan leva efter det.

Well inte sagt jag tar något!Jag anser bara att en vuxen gör vad en vuxen vill så länge det inte skadar andra som jag skrev tidigare!
Sen om man bryter får man helt enkelt ta straffet! Men stödja det o tycka det är en bra lag, det behöver jag verkligen inte!

Yankeee
2008-04-29, 19:29

Förhoppningsvis slipper man allt detta gråtande.

Börje H
2008-04-29, 19:40
Förhoppningsvis slipper man allt detta gråtande.

:thumbup:
Perfekt! Frågeställningen var således en aning mer seriös än ditt svar.

tp_88
2008-04-29, 19:48
Tommy?
Jag spelade och skrev i ettaper medans jag tabbade då jag fick läge, så det dröjde ett tag.
Jag har väl rätt till min åsikt?
Jag tyckte att Moberg höll en alldeles strålande och intressant föreläsning. Vi pratade även vid sidan om också och vi hade samma uppfattningar om det mesta. Även Kåre Lundgren var åhörare vid denna föreläsning och han var liksom jag mycket intresserad av vad som sades.

Jag har inte, i denna tråd, jämförd sammhällsproblematiken i relation till annat. Det hör ju inte till sakfrågan. Sen vet jag inte vad du menar i sista stycket. "Om det vore det SLare hade problem med, så förstår jag inte hur många av dom kan se sig själva i spegeln.." Mina åsikter är mina åsikter. Att jag råkar hobbylyfta SL har inget med saken att göra. Denna inställning har jag haft i samtliga 15 år som jag tränat.
Ja, klart du har. Jag har väl antytt något annat?

Inte jämfört, men påpekat det. Jag gjorde sedan "jämförelsen".

Vad jag menar är, att om ens problem är att aas påverkar individen/samhället negativt, så tycker jag det är en väldig dubbelmoral att samma personer tom på tävlingsresor (SM etc) super sig dyngraka, för att inte tala om andra helger. När alkoholen ställer till ofantligt (75% av alla våldsbrott, 6000 dödsfall/år, ~40% av alla dödsolyckor i trafiken etc) mycket mer än aas. Jag är samtidigt ganska säker att det tom skrivits om folk som tittat lite för djupt i flaskan på landslagsuppdrag på t.ex. JSKs forum?
Vad menar du?
Se ovan. Varför svarar du inte på mina tidigare quotar på ditt ursprungliga inlägg?

Larsson85
2008-04-29, 19:51

Det är inte ett dopingliberalt gym vi diskuterar här, vi diskuterar ifall ett gym ska kunna tvinga sina medlemmar att skriva på ett papper som ger de rätt att utföra dopingkontroller som inte ens polisen har rätt till. Och ifall det finns en vilja att ha ett sådant system hos de som tränar.

Kolozzeum är inte heller dopingliberalt, men likväl slipper vi ta pissprov för att få skriva här.

Yankeee
2008-04-29, 19:53
:thumbup:
Perfekt! Frågeställningen var således en aning mer seriös än ditt svar.

Mitt svar så seriöst ett svar kan bli. Jag förväntar mig hur som helst inte att du förstår vad jag menar.

Handcuff
2008-04-29, 19:56
Vad jag menar är, att om ens problem är att aas påverkar individen/samhället negativt, så tycker jag det är en väldig dubbelmoral att samma personer tom på tävlingsresor (SM etc) super sig dyngraka, för att inte tala om andra helger. När alkoholen ställer till ofantligt (75% av alla våldsbrott, 6000 dödsfall/år, ~40% av alla dödsolyckor i trafiken etc) mycket mer än aas. Jag är samtidigt ganska säker att det tom skrivits om folk som tittat lite för djupt i flaskan på landslagsuppdrag på t.ex. JSKs forum?

Bilar tar fler liv och skadar fler än aas gör. Män begår 80% av alla brott!!!!

Ska vi förbjuda bilar och män? Alltså när aas är förbjudet? Eller tillåta aas när bilar ändå är tillåtna?

Puckat resonemang...visst. Men det är ditt också.

EDIT: Sen tycker jag absolut inte att alkoholen har något att göra inom idrotten heller..särskilt inte på tävlingsresor...

Börje H
2008-04-29, 19:56

Jag är den första på att skriva under på att många SL:are super åt helvete för mycket. Ofta djävligt pinsamt. Att alkohol sedan länge ett accepterat samhällsproblem är ju ingen nyhet. Men jag tycker inte det rättfärdigar att låta ett annat problem blomma upp bara för att det än så länge är mindre. Tycker du det?

Nitrometan
2008-04-29, 19:59
Se ovan. Varför svarar du inte på mina tidigare quotar på ditt ursprungliga inlägg?
Så eftersom fler dricker och alkoholen är ett värre samhällsproblem ska vi även tillåta prepp?

Du svarade bra på min fråga, jag tycker inte jag behöver tillägga så mycket.

Polisen.se säger att det maximala straffvärdet skiljer 2,5 ggr. Bra så.

Båda brotten kan rendera fängelsestraff.

Sen tror jag inte vi kom fram till en skillnad mellan bruk och missbruk som alla kunde acceptera. Men om ett medicinskt preparat används till nåt det inte är avsett och i avsevärt högre dos kan det kanske ses som ett missbruk av detta?

tp_88
2008-04-29, 20:00
Bilar tar fler liv och skadar fler än aas gör. Män begår 80% av alla brott!!!!

Ska vi förbjuda bilar och män? Alltså när aas är förbjudet? Eller tillåta aas när bilar ändå är tillåtna?

Puckat resonemang...visst. Men det är ditt också.

EDIT: Sen tycker jag absolut inte att alkoholen har något att göra inom idrotten heller..särskilt inte på tävlingsresor...
Mitt resonemang gick ut på att om man tyckte något var så hemskt, därför att det har en fruktansvärt negativ inverkan på samhället och/eller individen, så förefaller det i min värld ganska märkligt att pyssla med något mycket värre. Var skrev jag något om att alkohol skulle förbjudas? Upplys mig.

Börje H
2008-04-29, 20:01
Jag förväntar mig hur som helst inte att du förstår vad jag menar.

Nej, det är klart.
Jag tar det ironiska svaret nedan som det mest troliga :thumbup:

*dom som tränar där är trevliga

* ingen annan (i synnerhet inte staten) ska tala om för mig vad som är ok!!!

* jag gör vad jag vill med min kropp!!! stfu!!!

* doping är inte alls farligt - idiotisk lagstiftning!

* skiter i allt..FTL!!!!

Yankeee
2008-04-29, 20:06
Nej, det är klart.
Jag tar det ironiska svaret nedan som det mest troliga :thumbup:

Du får ta det hur du vill. Men jag förstår inte riktigt varför du känner behovet av att insinuera att jag dopar mig eller tar förbjudna preparat (vilket jag antar är anledningen till att du postar ovanstående quote).

Jag har inget emot att bli testad på tävling (blev det senast i vintras, om du nu är intresserad). Däremot slipper jag gärna att pissa för att kunna träna och jag slipper gärna att höra folk gnälla om random bs när jag tränar. Sådan mentalitet är bara jobbig.

Börje H
2008-04-29, 20:09
Du får ta det hur du vill. Men jag förstår inte riktigt varför du känner behovet av att insinuera att jag dopar mig eller tar förbjudna preparat (vilket jag antar är anledningen till att du postar ovanstående quote).

Nej för faan. Jag menar den allmänna uppfattningen om varför man föredrar ett sådant gym. Ironiskt liksom quoten jag använde. Ber naturligtvis om ursäkt om du tolkat det på annat sätt, håller med om att det var en aning klumpigt designat :thumbup:

the_PL_man
2008-04-29, 20:09
Pappret spelar ingen roll, genom att bli medlem i en RF-ansluten förening godkänner du att du kan testas.

Vad som händer på privata icke RF-anslutna gym är en sak mellan polisen och de som missbrukar, det lägger sig inte RF i.

/the_PL_man

Det är inte ett dopingliberalt gym vi diskuterar här, vi diskuterar ifall ett gym ska kunna tvinga sina medlemmar att skriva på ett papper som ger de rätt att utföra dopingkontroller som inte ens polisen har rätt till. Och ifall det finns en vilja att ha ett sådant system hos de som tränar.

Kolozzeum är inte heller dopingliberalt, men likväl slipper vi ta pissprov för att få skriva här.

mystic[-_-]
2008-04-29, 20:13
Kan en aktivt tävlande styrkelyftare köra alla sina pass på ett icke rf-anslutet låst gym?

Börje H
Däremot slipper jag gärna att pissa för att kunna träna och jag slipper gärna att höra folk gnälla om random bs när jag tränar.

Låt säga att man får pissa 2 ggr/år. Om man drar iväg 150-200 pass/år så känns det ju inte helt oöverkomligt att ställa upp på.

tp_88
Jag är den första på att skriva under på att många SL:are super åt helvete för mycket. Ofta djävligt pinsamt. Att alkohol sedan länge ett accepterat samhällsproblem är ju ingen nyhet. Men jag tycker inte det rättfärdigar att låta ett annat problem blomma upp bara för att det än så länge är mindre. Tycker du det?
Bra. Att det just är accepterat känns dock helt irrelevant i den här frågan, det är en drog som har en fruktansvärd inverkan på såväl samhället som individen, och om det verkligen är DET man ogillar, och inte hycklar, så bör det inte göra någon skillnad huruvida den är accepterad eller ej, imo. Givetvis rättfärdigar det inte, men om man ska prata om det på samhällsnivå så känns det kanske som att man ska börja att ta i tu med dom större problemen först. Inom idrotten har jag många gånger påpekat vad jag tycker, och jag vill självfallet inte tävla mot folk som preppar.
Så eftersom fler dricker och alkoholen är ett värre samhällsproblem ska vi även tillåta prepp?

Du svarade bra på min fråga, jag tycker inte jag behöver tillägga så mycket.

Polisen.se säger att det maximala straffvärdet skiljer 2,5 ggr. Bra så.

Båda brotten kan rendera fängelsestraff.

Sen tror jag inte vi kom fram till en skillnad mellan bruk och missbruk som alla kunde acceptera. Men om ett medicinskt preparat används till nåt det inte är avsett och i avsevärt högre dos kan det kanske ses som ett missbruk av detta?
Samma tolkningsmiss som Handcuff, var skriver jag det?

Jag tyckte bara att när du ändå skrev till mig, så kunde du väl svara på allt. Speciellt då du inte brukar ha några problem med att skriva inlägg i allmänt.

Hur man officiellt definierar missbruk vet jag inte, jag har alltid fått det till att det är när man brukar något som man far väldigt illa av, och har blivit beroende av.

Börje H
2008-04-29, 20:15
;2961096']Kan en aktivt tävlande styrkelyftare köra alla sina pass på ett icke rf-anslutet låst gym?

Är nog upp till klubben denne representerar. I de föreningar jag representerat är det en omöjlighet. Är man med på topp 30-listan så måste man dessutom ange vart man tränar och vara tillgänglig för test i vilket fall som helst.

Timme
2008-04-29, 20:17
Det var riktat till folk inom kommunen, vi i sjukvården, föreningsfolk samt personal från olika gym och friskvårdsanläggningar. Det var en hel del yngre folk där också, från friskvårdsgymnasiet, som tagits dit av sin lärare. Sprunget ur diskussionerna runt detta har ett samarbete påbörjats mellan samtliga gym i Luleå. Exakt hur det kommer att gestalta sig är ej klart (ett möte genomfört) men i mitt tycke är det dock 100% positivt.

Jag tycker inte att det finns något positivt med dopingliberala gym.

Timme
2008-04-29, 20:21
;2961096']Kan en aktivt tävlande styrkelyftare köra alla sina pass på ett icke rf-anslutet låst gym?

Ja det kan man.

Jag tränar ju i mitt garage.

Sparven från Minsk
2008-04-29, 20:22
Visst är det bra med anti dopingpolicy på gym, men tycker ändå det är fel att "tvinga" personer att pinka i en mugg. Känns lite integritetskränkande.
Svårt problem att lösa....

Börje H
2008-04-29, 20:24
Ja det kan man.

Jag tränar ju i mitt garage.

Just det ja!
En rolig anekdot i ämnet är att för ett par månader sedan blev Pinglan testad hemma i hennes lada :D Man kan ju lugnt säga att testpatrullerna gör sitt yttersta ibland :thumbup:

mini
2008-04-29, 20:30
Visst är det bra med anti dopingpolicy på gym, men tycker ändå det är fel att "tvinga" personer att pinka i en mugg. Känns lite integritetskränkande.

Inte svårt: Vill man inte lämna pissprov, träna inte på ett RF-anslutet gym.

polaren
2008-04-29, 20:32
Jämföra alkohol med doping... pssst.

Doping är olagligt, räcker inte det?

polaren
2008-04-29, 20:34

Man blir inte tvingad. Är man medlem i ett gym som är anslutet till riksidrottsförbundet så har man gått med på att bli testad.

EDIT: Man kan ju vägra också, men då blir man avstängd (lika långt straff som om man skulle avge ett positivt prov).

tp_88
2008-04-29, 20:38
Jämföra alkohol med doping... pssst.

Doping är olagligt, räcker inte det?
Ok...

polaren
2008-04-29, 20:49
Ok...

Alkhol är ju ett problem som gäller hela samhället till skillnad från doping, det är väl ganska naturligt att det är ett större problem?

Doping är ett specifikt problem för kraftsport, tycker inte du att vi kan hålla oss till problemen inom våra styrkerelaterade idrotter istället för att konstatera självklara saker?

Det känns dumt om vi ska bredda diskussionen så att vi tillslut pratar om hiv och avgasutsläpp...

tp_88
2008-04-29, 20:57
Alkhol är ju ett problem som gäller hela samhället till skillnad från doping, det är väl ganska naturligt att det är ett större problem?

Doping är ett specifikt problem för kraftsport, tycker inte du att vi kan hålla oss till problemen inom våra styrkerelaterade idrotter istället för att konstatera självklara saker?

Det känns dumt om vi ska bredda diskussionen så att vi tillslut pratar om hiv och avgasutsläpp...
Man uppskattar att 50-100.000 i Sverige använder aas, känns det som att alla dom är aktiva inom någon kraftsport tycker du?

Förövrigt verkar även du helt missuppfattade vad jag skrivit.

polaren
2008-04-29, 21:02
Man uppskattar att 50-100.000 i Sverige använder aas, känns det som att alla dom är aktiva inom någon kraftsport tycker du?

Förövrigt verkar även du helt missuppfattade vad jag skrivit.

Förlåt, hade varit mer passande att skriva idrott istället för kraftsport.
Dock finns det ju även folk som inte idrottar som dopar sig, tex bodybuilders och vanliga motionärer som vill ha snabba resultat. Det som jag menade var i alla fall att doping är ett specifikt problem för idrotten/erna, till skillnad från alkohol som är alltäckande och dessutom inte olagligt.

walter_skepper
2008-04-29, 21:03

är ju så att AAS florerar ganska rikligt bland kriminella också.

tp_88
2008-04-29, 21:09
Förlåt, hade varit mer passande att skriva idrott istället för kraftsport.
Dock finns det ju även folk som inte idrottar som dopar sig, tex bodybuilders och vanliga motionärer som vill ha snabba resultat. Det som jag menade var i alla fall att doping är ett specifikt problem för idrotten/erna, till skillnad från alkohol som är alltäckande och dessutom inte olagligt.
...och alkohol är ett specifikt problem för personer som andas? Tycker du inte att det bör räknas som ett samhällsproblem när så många som upp till 100.000 använder det? Bara för att personerna (oftast) har en sak, träning i någon form, gemensam så är det inget samhällsproblem? Trots att människorna i övrigt är helt vanliga svenssons med allt vad det innebär, utspridda över hela landet? Tycker du inte det är dubbelmoral att avsky doping med motiveringen att det förstör samhället/individen och sedan supa sig dyngrak och tycka det är skitballt?

tp_88
2008-04-29, 21:21
Vad spelar det förresten för roll om drogen är lagligt eller inte? Det intressanta tycker jag är vad det ställer till med. Enligt mig är det förjävligt att ett gäng ungdomar årligen dör i överdoser av lagliga droger som internet kryllar av. (alltså utöver alkohol; dxm, bromo-drgf etc)

Att t.ex. 5-7000pers dör varje år pga spriten tycker jag känns lite viktigare än huruvida dom begick lagbrott eller ej, men det kanske bara är jag. Vad gör hembränd sprit (vi förutsätter att den är som den ska, och inte innehåller metanol etc) så mkt hemskare än systemet-sprit?

Tolkia
2008-04-29, 21:24
Hm ... "två fel gör inte ett rätt", comes to mind. Så konstigt.

polaren
2008-04-29, 21:25
...och alkohol är ett specifikt problem för personer som andas? Tycker du inte att det bör räknas som ett samhällsproblem när så många som upp till 100.000 använder det? Bara för att personerna (oftast) har en sak, träning i någon form, gemensam så är det inget samhällsproblem? Trots att människorna i övrigt är helt vanliga svenssons med allt vad det innebär, utspridda över hela landet?
Menar du doping eller alkohol? Jag antar att du menar alkohol men bara idrottande "alkoholbrukare". Det är ett samhällsproblem, men det ger inga fördelar i idrott och det är inte olagligt. Det är också accepterat och etablerat. Doping kan man fortfarande göra något åt, om vill.

Tycker du inte det är dubbelmoral att avsky doping med motiveringen att det förstör samhället/individen och sedan supa sig dyngrak och tycka det är skitballt?

Ja, om man bara har dom åsikterna så är det dubbelmoral. Men jag har fler åsikter ang. doping än att det försör samhället. Det är även prestationshöjande (fusk), farligt (farligare än alkohol), olagligt, osv.

Nu har jag en fråga till dig, du skrev tidigare att du inte vill tävla mot folk som dopar sig, varför får jag då intrycket av att du försvarar doping? Du borde ju istället vara emot det!

tp_88
2008-04-29, 21:36
Menar du doping eller alkohol? Jag antar att du menar alkohol men bara idrottande "alkoholbrukare". Det är ett samhällsproblem, men det ger inga fördelar i idrott och det är inte olagligt. Det är också accepterat och etablerat. Doping kan man fortfarande göra något åt, om vill.

Ja, om man bara har dom åsikterna så är det dubbelmoral. Men jag har fler åsikter ang. doping än att det försör samhället. Det är även prestationshöjande (fusk), farligt (farligare än alkohol), olagligt, osv.

Nu har jag en fråga till dig, du skrev tidigare att du inte vill tävla mot folk som dopar sig, varför får jag då intrycket av att du försvarar doping? Du borde ju istället vara emot det!
Jag menade aas. Det är 100k användare ur i så gott som alla samhällsklasser, varför skulle det inte vara ett samhällsproblem?

Vilket som är farligast ska vi nog låta vara osagt, då varken du eller jag kommer kunna reda ut det. Forskningsrapporten från England hävdar t.ex. raka motsatsen...

Jag tycker det är förjävligt att folk preppar i IPF, Allsvenskan, Elitserien eller vad du vill. Däremot har jag inga större problem med att hobbytränande preppar, sålänge dom sköter sig. Det jag har problem med är dubbelmoralen och folk far illa av droger, lagliga såväl som olagliga.

Deceiver85
2008-04-29, 21:36
Doping är olagligt, borde inte det räcka som argument? Har man rent mjöl i påsen så kan man gott ta en paus för att pissa i en kopp, utan att gnälla och tjura.

tp_88
2008-04-29, 21:37
Doping är olagligt, borde inte det räcka som argument?
Man ska alltså porta alla som man kan visa har gjort något olagligt, är det rätt uppfattat?

polaren
2008-04-29, 21:42
Man ska alltså porta alla som man kan visa har gjort något olagligt, är det rätt uppfattat?

Återigen handlar det om att doping går så mycket hand i hand med gymträning.

Deceiver85
2008-04-29, 21:44

Nej, det är inte rätt uppfattat.

Om man tar doping och blir påkommen så ska man bli portad från gymmet (inte för alltid kanske, men en kännbar tid). Detta är egentligen inget konstigt förfarande att man blir portad från ett ställe om man bryter mot ställets uppsatta regler. Kända tjuvar är portade från butiker, snuskgubbar från badhus, pedofiler från skolor osv...

tp_88
2008-04-29, 21:48
Återigen handlar det om att doping går så mycket hand i hand med gymträning.
Antingen är jag löjligt obegåvad eller så har jag helt enkelt bara gigantiska problem med att förstå, och göra mig förstådd...

Doping är olagligt, borde inte det räcka som argument?
Jag tolkar det som att har man gjort något olagligt så räcker det som argument för att man inte ska få träna på "den här" typen av gym? Vad är det jag missuppfattar denna gången?

747
2008-04-29, 21:50
Att t.ex. 5-7000pers dör varje år pga spriten tycker jag känns lite viktigare än huruvida dom begick lagbrott eller ej, men det kanske bara är jag. Vad gör hembränd sprit (vi förutsätter att den är som den ska, och inte innehåller metanol etc) så mkt hemskare än systemet-sprit?
Fördomar och skrämselpropaganda.

tp_88
2008-04-29, 21:51
Nej, det är inte rätt uppfattat.

Om man tar doping och blir påkommen så ska man bli portad från gymmet (inte för alltid kanske, men en kännbar tid). Detta är egentligen inget konstigt förfarande att man blir portad från ett ställe om man bryter mot ställets uppsatta regler. Kända tjuvar är portade från butiker, snuskgubbar från badhus, pedofiler från skolor osv...
Aight. Alltså räcker det inte med att det är olagligt, som argument. För att besvara din fråga i tidigare inlägg.

Deceiver85
2008-04-29, 21:59
Jag tolkar det som att har man gjort något olagligt så räcker det som argument för att man inte ska få träna på "den här" typen av gym? Vad är det jag missuppfattar denna gången?

Vill du ha fuskare på din "n0 haxxz"-server? Om vi ska lyfta ner det på en oskyldig nivå som fuskande i dataspel: det finns servrar för icke-fuskande spelare, speciellt upplagda för att de som spelar där skall vara någorlunda säkra på att ingen använder wall-hacks eller Aimbots. Om man fuskar i andra spel än det spel som gäller på servern, eller ägnar sig åt att göra datavirus, spelar egentligen ingen roll, såvidare man inte gör något av detta på servern.

Det är samma sak på gymmet. Doping är olagligt och därför vill offentliga gym hålla doping borta från gymmet. Däremot kan du fuska med bostadsbidrag, skita i att betala TV-licens eller andra kriminella aktiviteter, och det kommer inte påverka ditt gymmande.

Jag förstår inte ens varför jag tar mig tid att förklara något så uppenbart...

polaren
2008-04-29, 21:59
Jag menade aas. Det är 100k användare ur i så gott som alla samhällsklasser, varför skulle det inte vara ett samhällsproblem?

Vilket som är farligast ska vi nog låta vara osagt, då varken du eller jag kommer kunna reda ut det. Forskningsrapporten från England hävdar t.ex. raka motsatsen...

Jag tycker det är förjävligt att folk preppar i IPF, Allsvenskan, Elitserien eller vad du vill. Däremot har jag inga större problem med att hobbytränande preppar, sålänge dom sköter sig. Det jag har problem med är dubbelmoralen och folk far illa av droger, lagliga såväl som olagliga.

Aha, du menade så! Jag menade inte att doping inte är ett samhällsproblem, utan att alkoholbruk var spritt över ett större antal människor (hela samhället). Dopingen förkommer (nästan) bara inom idrotten.

Ok tack för svaret. Det är lättare att hålla folk borta från doping (tex styrkelyftare, hockeyspelare, osv) om man försöker se till att ha en dopingfri miljö runt om kring dom.

Deceiver85
2008-04-29, 22:01
Sen vill jag tillägga att problemet med gym som vill att folk pissar i muggar inte skulle finnas ifall folk kunde hålla sig ifrån doping och droger.

Ahead Of The Pack
2008-04-29, 22:02

Har man inget att dölja så ska man inte dölja det. Jag skulle gladeligen pissa i burken innan varje träningspass om det så krävdes för att få träna, liksom jag gärna skulle ha alkolås i bilen.

Jag tycker Whistler's åsikt i ämnet är synerligen klockren. :thumbup:

tp_88
2008-04-29, 22:03
Vill du ha fuskare på din "n0 haxxz"-server? Om vi ska lyfta ner det på en oskyldig nivå som fuskande i dataspel: det finns servrar för icke-fuskande spelare, speciellt upplagda för att de som spelar där skall vara någorlunda säkra på att ingen använder wall-hacks eller Aimbots. Om man fuskar i andra spel än det spel som gäller på servern, eller ägnar sig åt att göra datavirus, spelar egentligen ingen roll, såvidare man inte gör något av detta på servern.

Det är samma sak på gymmet. Doping är olagligt och därför vill offentliga gym hålla doping borta från gymmet. Däremot kan du fuska med bostadsbidrag, skita i att betala TV-licens eller andra kriminella aktiviteter, och det kommer inte påverka ditt gymmande.

För 4363e gången; dom flesta som preppar är inte tävlande atleter, och på vilket sett fuskar dom då? Sprintar före något i kön på ICA?

Jag skrev som jag gjorde eftersom du frågade om det inte räckte som argument att det var olagligt, nu har du besvarat din egen fråga med att det inte räckte. Om det hade räckt, så hade det förefallit märkligt att det inte skulle gälla andra brott, tyckte jag.

polaren
2008-04-29, 22:05

+1

Men dock kan det ju vara trevligt att slippa tjuvar och våldtäcksmän i gymmet också =)

polaren
2008-04-29, 22:08
För 4363e gången, dom flesta som preppar är inte tävlande atleter, och på vilket sett fuskar dom då? Sprintar före något i kön på ICA?

Men det finns ju tävlande atleter i gymmen. Det är nog ganska vettigt att försöka hålla dom med en dopingfri miljö.

Deceiver85
2008-04-29, 22:14
För 4363e gången; dom flesta som preppar är inte tävlande atleter, och på vilket sett fuskar dom då? Sprintar före något i kön på ICA?

Jag skrev som jag gjorde eftersom du frågade om det inte räckte som argument att det var olagligt, nu har du besvarat din egen fråga med att det inte räckte. Om det hade räckt, så hade det förefallit märkligt att det inte skulle gälla andra brott, tyckte jag.

De flesta som fuskar i CS är inte signade till något team och kan tjäna pengar på det, men nog är det störande. De förstör kanske inte för några tävlande CS-spelare, men de förstör spelupplevelsen för andra.

Angående brottsligheten så gäller de regler som gymmet satt upp, har man problem med att följa dessa så får man vackert pallra sig iväg till ett annat gym. Samma sak på Kolozzeum, följ de uppsatta regler som finns och kissa i muggen när valfri moderator kommer på hembesök :D

jwzrd
2008-04-29, 22:14
Bra att ingen förstår vad tp_88 skriver. Jag håller med om andemeningen i det. (Även om jag öht inte har något emot att någon vill pinka mig på gymmet).

regus
2008-04-29, 22:15
Jag tycker vi ska legalisera cannabis.

Kekekekekekekek

tp_88
2008-04-29, 22:16
Men det finns ju tävlande atleter i gymmen. Det är nog ganska vettigt att försöka hålla dom med en dopingfri miljö.
Jag tror inte idrottsmän börjar preppa för att det finns motionärer på samma gym som gör det, men återigen kanske det inte är någon som delar min åsikt.

polaren
2008-04-29, 22:17
Jag tror inte idrottsmän börjar preppa för att det finns motionärer på samma gym som gör det, men återigen kanske det inte är någon som delar min åsikt.

Varför inte? Många börjar dopa sig genom bekantskaper i gymmet.

jwzrd
2008-04-29, 22:17
De flesta som fuskar i CS är inte signade till något team och kan tjäna pengar på det, men nog är det störande. De förstör kanske inte för några tävlande CS-spelare, me de förstör spelupplevelsen för andra.

Angående brottsligheten så gäller de regler som gymmet satt upp, har man problem med att följa dessa så får man vackert pallra sig iväg till ett annat gym. Samma sak på Kolozzeum, följ de uppsatta regler som finns och kissa i muggen när valfri moderator kommer på hembesök :D

Du jämför olika saker. Plucke som bara tränar utom tävlan eller i en "sport" som står för doping så som byggning och bestämmer att AAS är för honom är att jämföra med mig som bara spelar datorspel själv på mitt PSP eller på datorn. Vill jag fuska med PSP:t genom att fixa custom firmware och/eller köra fuskkoder så är det upp till mig. Berra som tävlar i OL däremot ger fan i doping eftersom det handlar om tävling och eftersom doping är förbjudet där. Som att tävla mot varandra i CS på en server "utan" fusk.

mini
2008-04-29, 22:18

Klart att det är lättare att börja om man vet var det finns/om det finns nära. Jmf alkohol på Ica.

Deceiver85
2008-04-29, 22:18
Bra att ingen förstår vad tp_88 skriver. Jag håller med om andemeningen i det. (Även om jag öht inte har något emot att någon vill pinka mig på gymmet).

Du får gärna förklara för oss trögtänkta vad han menar. Borde inte gym få definiera sin egen verksamhet, även om det inkluderar raden "dopningsfritt gym" i verksamhetsbeskrivningen?

polaren
2008-04-29, 22:19
Du jämför olika saker. Plucke som bara tränar utom tävlan eller i en "sport" som står för doping så som byggning och bestämmer att AAS är för honom är att jämföra med mig som bara spelar datorspel själv på mitt PSP eller på datorn. Vill jag fuska med PSP:t genom att fixa custom firmware och/eller köra fuskkoder så är det upp till mig. Berra som tävlar i OL däremot ger fan i doping eftersom det handlar om tävling och eftersom doping är förbjudet där. Som att tävla mot varandra i CS på en server "utan" fusk.

Sen blir Berra kompis med Plucke genom ett spelforum på internet, och snart har Berra börjat fuska i CS.

Deceiver85
2008-04-29, 22:22

Och din jämförelse haltar, eftersom du utför ditt PSP-fuskande ensam, medan Plucke kanske tränar på samma gym som den lokala styrkelyftklubben. Vill Plucke dopa sig så får han helt enkelt söka sig till ett gym som tillåter det, och inte vråla ut genomskinliga anklagelser om "integritetskränkande" när han blir ombedd att pissa i muggen när dopingpatrullen kommer på besök.

tp_88
2008-04-29, 22:23
De flesta som fuskar i CS är inte signade till något team och kan tjäna pengar på det, men nog är det störande. De förstör kanske inte för några tävlande CS-spelare, men de förstör spelupplevelsen för andra.

Skillnaden är ju att även i ett public-game finns det ett direkt tävlingsmoment, du ska döda motståndarna och spränga/säkra ett par bombplatser.

Återigen, jag försökte reda ut den frågan du ställde.
Bra att ingen förstår vad tp_88 skriver.
Ja, även jag misstänker att det är bäst så. :/

Deceiver85
2008-04-29, 22:27
Skillnaden är ju att även i ett public-game finns det ett direkt tävlingsmoment, du ska döda motståndarna och spränga/säkra ett par bombplatser.

Återigen, jag försökte reda ut den frågan du ställde.

Precis! Även på gymmet finns det ett direkt tävlingsmoment, vem som är mest grov och vem som kan curla tyngst vikter. Tack för att du förklarade för dig själv varför dopingfritt på offentliga gym är oschysst...

Flykt
2008-04-29, 22:28
Precis! Även på gymmet finns det ett direkt tävlingsmoment, vem som är mest grov och vem som kan curla tyngst vikter.
Det är absolut inte mitt mål med träning i alla fall, är det ditt?

jwzrd
2008-04-29, 22:28
Sen blir Berra kompis med Plucke genom ett spelforum på internet, och snart har Berra börjat fuska i CS.

Du känner till många på Internet som dopat sig. Har du svalt första tabletten än?

Deceiver85
2008-04-29, 22:30
Det är absolut inte mitt mål med träning i alla fall, är det ditt?

Nej, men det är bara dumt att förneka att vissa ser sådana tävlingsmoment. Jag skulle kunna tänka mig att det t.o.m skulle kunna vara en anledning till att dopa sig, störst på krogen...

polaren
2008-04-29, 22:32
Du känner till många på Internet som dopat sig. Har du svalt första tabletten än?

Nej, men jag vet en annan som har det *rolleyes*

tp_88
2008-04-29, 22:32
Precis! Även på gymmet finns det ett direkt tävlingsmoment, vem som är mest grov och vem som kan curla tyngst vikter. Tack för att du förklarade för dig själv varför dopingfritt på offentliga gym är oschysst...
Du påstår alltså på fullaste allvar att att det eventuella tävlingsmoment du beskriver finns på gymmet mellan "främlingar", är lika självklart som det på en CS-server där i princip allt kretsar runt det? Good for you, man.

Jag kan inte minnas att jag skulle ha förklarat det för mig själv, att besvara sina egna frågar etc verkar du vara så pass duktigt på att jag lämnar det till dig.

jwzrd
2008-04-29, 22:33
Nej, men det är bara dumt att förneka att vissa ser sådana tävlingsmoment. Jag skulle kunna tänka mig att det t.o.m skulle kunna vara en anledning till att dopa sig, störst på krogen...

Ja det är garanterat så, jag "vet" att det är så, att det finns folk som dopar sig av den anledningen. Men då är egentligen "doping" fel ord. Det är ett drogmissbruk bland andra och JAG blir då jävlar inte sugen på att äta några tabletter av att se grov-Plucke på krogen. Lika lite som jag blir sugen på att röka gräs eller supa mig aprak av att se andra göra det. Alla fungerar givetvis inte lika.

jwzrd
2008-04-29, 22:33
Nej, men jag vet en annan som har det *rolleyes*

Någon annan som svalt första tabletten av att ha snackat med andra dopade på Internet? Men då så. Om det fungerade som du sa så borde du vara illa ute online då. Snart faller du för frestelsen.

Mats Loefstroem
2008-04-29, 22:36
Jag tycker inte vi ska legalisera cannabis, men jag tycker att det är fel, fel, fel att man kan åka på en tvåårsavstängning om man rökt jazztobak. Det kan väl ändå inte finnas någon son tror att man blir starkare eller snabbare av att tjoffa på en hövding?

polaren
2008-04-29, 22:39
Någon annan som svalt första tabletten av att ha snackat med andra dopade på Internet? Men då så. Om det fungerade som du sa så borde du vara illa ute online då. Snart faller du för frestelsen.

Nej, jag gör inte det, för jag har cojones (som du så fint brukar säga) till skillnad från andra Internetkillar.

Deceiver85
2008-04-29, 22:39
Du påstår alltså på fullaste allvar att att det eventuella tävlingsmoment du beskriver finns på gymmet mellan "främlingar", är lika självklart som det på en CS-server där i princip allt kretsar runt det? Good for you, man.

För mig är det obegripligt varför man dopar sig om man inte tävlar eller ska tävla i framtiden, så jag kan helt ärligt inte säga varför folk skulle dopa sig.

Ja det är garanterat så, jag "vet" att det är så, att det finns folk som dopar sig av den anledningen. Men då är egentligen "doping" fel ord. Det är ett drogmissbruk bland andra och JAG blir då jävlar inte sugen på att äta några tabletter av att se grov-Plucke på krogen. Lika lite som jag blir sugen på att röka gräs eller supa mig aprak av att se andra göra det. Alla fungerar givetvis inte lika.

Då så, vad bråkar vi om? :)

Trance
2008-04-29, 22:40
Gymmen får väl göra vad de vill.

I relaterade nyheter så verkar det som skaparen av LSD Albert Hofmann (http://en.wikipedia.org/wiki/Albert_Hofmann) dog idag.

Lick one for ones homies!

Trance
2008-04-29, 22:41
För mig är det obegripligt varför man dopar sig om man inte tävlar eller ska tävla i framtiden, så jag kan helt ärligt inte säga varför folk skulle dopa sig.

För man vill få större och/eller starkare muskler är nog det vanligaste.

Deceiver85
2008-04-29, 22:42
För man vill få större och/eller starkare muskler är nog det vanligaste.

Vilket i sig inte är ett argument eftersom det går att få om man äter rätt och tränar effektivt.

the_PL_man
2008-04-29, 22:44
Mats, jag förstår ditt resonemang, och i mina ögon så är det bättre att vara avstängd pga cannabis än AAS.

Men vederbörande kunde lätt kollat in den röda listan & insett att det kanske inte är så lysande att missbruka sådana varor samtidigt som han tävlar.
Det står klart & tydligt på den "förbjudna" listan.

mvh
the_PL_man

Jag tycker inte vi ska legalisera cannabis, men jag tycker att det är fel, fel, fel att man kan åka på en tvåårsavstängning om man rökt jazztobak. Det kan väl ändå inte finnas någon son tror att man blir starkare eller snabbare av att tjoffa på en hövding?

Stoltz
2008-04-29, 22:44

De kanske är non-responders...

Ja, jag försöker bara reta Allan lite.

Trance
2008-04-29, 22:45
Vilket i sig inte är ett argument eftersom det går att få om man äter rätt och tränar effektivt.

Va? Klart det är ett argument. Man vill bli större och har inga problem med doping så då dopar man sig. Jag ser inte hur detta kan vara svårt att förstå.

Mats Loefstroem
2008-04-29, 22:49
Mats, jag förstår ditt resonemang, och i mina ögon så är det bättre att vara avstängd pga cannabis än AAS.

Men vederbörande kunde lätt kollat in den röda listan & insett att det kanske inte är så lysande att missbruka sådana varor samtidigt som han tävlar.
Det står klart & tydligt på den "förbjudna" listan.

mvh
the_PL_man

Vederbörande överklagade inte, utan står för att han klantat sig Big Time. Problemet nu är att straffet uppgraderats, och i mina ögon lite hipp-som-happ. Jag tycker mig också minnas en friidrottare som blev testad för samma sak men som inte alls fastnade lika hårt i nätet.

Ska det vara, så ska det vara lika. Bara för att killen i fråga är lyftare är han ingen slagpåse, inget automatiskt offer att statuera exempel på.

Deceiver85
2008-04-29, 22:50
Va? Klart det är ett argument. Man vill bli större och har inga problem med doping så då dopar man sig. Jag ser inte hur detta kan vara svårt att förstå.

Jo, men det är ett dåligt argument eftersom man kan bli stor och stark utan doping. Det tar bara längre tid...

Trance
2008-04-29, 22:54
Jo, men det är ett dåligt argument eftersom man kan bli stor och stark utan doping. Det tar bara längre tid...

Man kan bli stor och stark utan att äta kött och man kan ha kul utan alkohol. Inget av de gör att mina argument för köttätande och öldrickande dåliga.

backflash
2008-04-29, 22:55
I relaterade nyheter så verkar det som skaparen av LSD Albert Hofmann (http://en.wikipedia.org/wiki/Albert_Hofmann) dog idag.

:(

the_PL_man
2008-04-29, 22:56
Vad har man från klubbens sida gjort för att hjälpa killen med processen vs RF & SSF?

Jag reagerade också på att straffet hade höjts från 6 månader till två år.

Vederbörande överklagade inte, utan står för att han klantat sig Big Time. Problemet nu är att straffet uppgraderats, och i mina ögon lite hipp-som-happ. Jag tycker mig också minnas en friidrottare som blev testad för samma sak men som inte alls fastnade lika hårt i nätet.

Ska det vara, så ska det vara lika. Bara för att killen i fråga är lyftare är han ingen slagpåse, inget automatiskt offer att statuera exempel på.

mvh
the_PL_man

Deceiver85
2008-04-29, 22:57
Man kan bli stor och stark utan att äta kött och man kan ha kul utan alkohol. Inget av de gör att mina argument för köttätande och öldrickande dåliga.

Skillnaden är att äta kött och dricka alkohol (om du är över 18 år) inte är olagligt...

Man and Machine
2008-04-29, 22:58

Nej, det va ett väldigt bra argument eftersom det är största anledningen till att folk gör det. Hur tänkte du egentligen?

Mats Loefstroem
2008-04-29, 23:05
Vad har man från klubbens sida gjort för att hjälpa killen med processen vs RF & SSF?

Jag reagerade också på att straffet hade höjts från 6 månader till två år.

mvh
the_PL_man

Vi tvekade först i om vi överhuvud taget skulle agera, för är det förbjudet så är det, men i och med den här straffhöjningen så känns det hela väldigt absurt så nu sätter vi fart på apparaten så långt vi mäktar.

Du är ju inte den enda som reagerat, så jag hoppas det kan bli någon rim och reson på förhållandet mellan förseelse och straff. Vi talar alltså om en kille som alltid varit en stor dopingmotståndare, i alla fall vad gäller steroider, tillväxt och annan dynga - men som uppenbarligen föll offer för "Campus-andan" eller vad vi nu ska kalla studentfestrelaterad haschrökning.

Som sagt, vår klubb kommer aldrig att stå bakom doping och stöder alla insatser för en ren i idrott, men man måste kunna se rimliga proportioner mellan brott och straff och att ge en ung lyftare en dom som innebär att han aldrig får tävla för ett landslag för att han rökt något som man blir hängig i huvudet och slapp i musklerna av - det känns bara inte rätt.

Deceiver85
2008-04-29, 23:27
Nej, det va ett väldigt bra argument eftersom det är största anledningen till att folk gör det. Hur tänkte du egentligen?

Den största anledningen till att folk misshandlar varandra är att de är förbannade, men det gör knappast handlingen "bra". Hur tänkte DU egentligen?

Man and Machine
2008-04-30, 01:24
Den största anledningen till att folk misshandlar varandra är att de är förbannade, men det gör knappast handlingen "bra". Hur tänkte DU egentligen?

Den största anledningen till att folk preppar är för att dom vill bli stora och starka, men det gör inte handlingen bra. Jag tänkte: Argumentet att bli stora och starka är bra i bemärkelsen att det är sant, men inte som en anledning att preppa. Det finns inga argument för att preppa. Jag tänkte att du tänkte: Det är inget bra argument för man kan äta sig stor och stark, bara därför. Annars hade det varit okej. Ungefär så.

Jag tyckte argumentet var bra för det speglade verkligeheten inte för att jag tycker det är en anledning att preppa. Det finns som sagt inga sådana.

Ignatius72
2008-04-30, 07:29

Du missar poängen med några kilometer här. Du kan ju rimligen inte jämföra dopingkontrollantens krav på att jag som helt vanlig snubbe som går på ett gym ska avkrävas pisseprov med att jag själv går till läkaren för att kolla upp något??
Jag har absolut inget att dölja men det innebär inte att jag har lust att hala fram dolmen till var och en som vill kolla på den när den fyller en mugg. Du/ni förstår väl att det är övervakade besök? Jag vill inte ens att min fru kollar när jag pinkar, att random snubbe ska göra det är liksom inte ok.
Nu finns det ju visserligen salivprov åtminstone för annan typ av drog, jag vet inte om det även tar dopingpreparat. Det är mindre integritetskränkande.

Nitrometan
2008-04-30, 07:31
Jag har absolut inget att dölja men det innebär inte att jag har lust att hala fram dolmen till var och en som vill kolla på den när den fyller en mugg. Du/ni förstår väl att det är övervakade besök? Jag vill inte ens att min fru kollar när jag pinkar, att random snubbe ska göra det är liksom inte ok.
Väljer du att träna på ett RF-anslutet gym så har du godkänt att de kan komma att vilja ha ett pisseprov av dig.

Jag tycker inte heller om att folk tittar på mig när jag kissar, men att lämna dopingprov har inte varit nåt problem.

jwzrd
2008-04-30, 07:32
Nej, jag gör inte det, för jag har cojones (som du så fint brukar säga) till skillnad från andra Internetkillar.

Men då faller ju ditt argument om hur folk står helt handlingsförlamade inför folk i sin närhet som dopar sig. Eller menar du att du själv är den enda?

Ignatius72
2008-04-30, 07:35
Väljer du att träna på ett RF-anslutet gym så har du godkänt att de kan komma att vilja ha ett pisseprov av dig.

Jag tycker inte heller om att folk tittar på mig när jag kissar, men att lämna dopingprov har inte varit nåt problem.

Dubbelmoralen blir som tydligast när jag definitivt skulle undvika ett gym där anabola killarna härjar. Mao så skulle jag med största säkerhet pinka i muggen också-fast fortfarande med uppfattningen att det är integritetskränkande. Nu tror jag iofs inte att det är någon risk att jag blir utplockad när de ser hur mycket jag lastat på stången.

Liliaceae
2008-04-30, 07:39
Herregud vilken sorglig diskussion...
Jag trodde i min enfald att folk på det här forumet stod för hälsosam träning - att doping var ett självklart tabu. Nu sitter jag och läser att det finns tomtar här inne som "inte bryr sig" och "tycker det är ok så länge de inte skadar någon annan"??!!
Att påstå att anabola är ofarligt är bara urbota idiotiskt!
Handen på hjärtat alla ja-sägare; skulle ni låta lillasyster dejta någon som trycker steroider?

mystic[-_-]
2008-04-30, 09:27
Men då faller ju ditt argument om hur folk står helt handlingsförlamade inför folk i sin närhet som dopar sig. Eller menar du att du själv är den enda?

polaren är neo

polaren
2008-04-30, 10:19

Dåligt... du kan bättre

Whistler
2008-04-30, 10:40
Handen på hjärtat alla ja-sägare; skulle ni låta lillasyster dejta någon som trycker steroider?

+1

Det här med integritet tycker jag är fantastiskt roligt. Jag förstår helt enkelt inte begreppet. Jag kan inte förstå hur man kan känna sig kränkt av en procedur som är lika för alla, även om det nu eventuellt skulle gälla stickprov.

tp_88
2008-04-30, 10:58
Jag trodde i min enfald att folk på det här forumet stod för hälsosam träning - att doping var ett självklart tabu. Nu sitter jag och läser att det finns tomtar här inne som "inte bryr sig" och "tycker det är ok så länge de inte skadar någon annan"??!!
Användarna på det här forumet är förhoppningsvis inte en homogen grupp med identiska åsikter/värderingar, känns lite som att hela idén med ett diskussionsforum skulle bli ganska meningslös då.

Jag skulle iaf inte vilja klassa min träning som hälsosam, snarare tvärtom, trots att aas inte är inblandat.

Vem har påstått att steroider är ofarligt, menar du?

Nu har jag ingen lillasyster men rent hypotetiskt; ja, om det är en bra kille skulle jag inte ha några problem med det. Du vet, bara för att man kurar/t blir man inte djävulen personifierad.

jwzrd
2008-04-30, 10:59
Dåligt... du kan bättre

Här ska man läsa din linje annars? Ingen klarar av att se dopade atleter i sin omgivning utan att börja missbruka själv... utom du?

Ignatius72
2008-04-30, 10:59
+1

Det här med integritet tycker jag är fantastiskt roligt. Jag förstår helt enkelt inte begreppet. Jag kan inte förstå hur man kan känna sig kränkt av en procedur som är lika för alla, även om det nu eventuellt skulle gälla stickprov.

Det är rätt så uppenbart.

jwzrd
2008-04-30, 11:01

Du verkar ha problem med text och sånt. Jag bryr mig inte om du skulle gilla att onanera med sandpapper. Farligt eller ej. Jag bryr mig inte om Coleman använder AAS. Farligt eller ej. Jag påstår i inget av fallen att sandpapper och AAS är ofarligt. Min lillasyster gör och har gjort väldigt många saker som är bland det sämsta man kan göra för sin hälsa och välbefinnande. Vad hon gör är hennes ensak och ditt försök att emo-argumentera faller platt.

Tabu-beläggning är dåligt i precis alla fall det förekommer.

Handcuff
2008-04-30, 11:10
Ok..nu verkar det gått över till krigande för krigandes skull...gulligt *cupid*

Blir spännande se vem som plockar hem priset (vad tusan vinner man???)

Nitrometan
2008-04-30, 11:17
Du vet väl vad man säger om att kriga på nätet?

tp_88
2008-04-30, 11:28
Ok..nu verkar det gått över till krigande för krigandes skull...gulligt *cupid*

http://content.ytmnd.com/content/5/5/d/55d493713dd2209a924785ae05ac494c.jpg

Deceiver85
2008-04-30, 11:55
+1

Som sagt, har man inget att inget att dölja så har man inget att frukta. Istället för att gnälla på lagarna, hur vore det ifall ni gnällde på brottslingarna?

polaren
2008-04-30, 14:42
Här ska man läsa din linje annars? Ingen klarar av att se dopade atleter i sin omgivning utan att börja missbruka själv... utom du?

När har jag sagt det? Riskerna att fler börjar dopa sig är överhängande om man har dopade personer i gymmet.

Las
2008-04-30, 17:05
Jag är för att ett total förbjud för AAS etc ska finnas. Detta för det är inte roligt med folk vänder på en flemöring och hotar en för minsta gilla. Och jag har varit med om det. Det är ju så att alla som går på AAS drabbas av den bieffekten men när den risken finns så riskerar det förstöra hela stämningen i gymmet och risken att folk blir nedslagna. Så borde man ju ett totalt förbjud råda för sådana droger.

Och ja, jag är även för förbjud för andra droger som är lagliga i dag som alkohol. Då jag vill inte heller ha risken att bli nedsagen när jag går genom stan på fredagskväll.....

WHITEFOLKS
2008-04-30, 17:13
Så du tycker inte att AAS ska få användas för att behandla sjukdomar och åkommor osv?

theoppositescollide
2008-04-30, 18:20
Jag är för att ett total förbjud för AAS etc ska finnas. Detta för det är inte roligt med folk vänder på en flemöring och hotar en för minsta gilla. Och jag har varit med om det. Det är ju så att alla som går på AAS drabbas av den bieffekten men när den risken finns så riskerar det förstöra hela stämningen i gymmet och risken att folk blir nedslagna. Så borde man ju ett totalt förbjud råda för sådana droger.

Och ja, jag är även för förbjud för andra droger som är lagliga i dag som alkohol. Då jag vill inte heller ha risken att bli nedsagen när jag går genom stan på fredagskväll.....

Vi borde även sluta sälja knivar, så ingen kan skära sig. Vi borde även förbjuda alla sorts fordon, eftersom dom kan riskera olyckor. Vi borde även förbjuda att folk cyklar, för dom kan trilla. Vi borde förbjuda badhus, för folk kan drunkna.
Osv?

Eller kanske låta folk helt enkelt ha ett eget omdöme och stå för sina handlingar?

Vill folk bli snorpackade varje fredag-kväll och hänga på krogen får dom väl göra det, jag tycker inte någon här har rätt att säga något annat eftersom dom inte skadar någon annan.

Att förbjuda saker funkar aldrig. Det funkade inte när man försökte förbjuda alkohol sist och det funkar inte att förbjuda tex marijuana nu heller, det kostar bara samhället enorma summor att upprätthålla förbudet som inte funkar, det bara sprider sig.

Vad folk gör i sitt eget hem anser jag är deras ensak och inte något som någon annan ska lägga sig i, så länge man inte skadar någon annan.

Mats Loefstroem
2008-04-30, 18:41
Vi borde även sluta sälja knivar, så ingen kan skära sig. Vi borde även förbjuda alla sorts fordon, eftersom dom kan riskera olyckor. Vi borde även förbjuda att folk cyklar, för dom kan trilla. Vi borde förbjuda badhus, för folk kan drunkna.
Osv?

Eller kanske låta folk helt enkelt ha ett eget omdöme och stå för sina handlingar?

Vill folk bli snorpackade varje fredag-kväll och hänga på krogen får dom väl göra det, jag tycker inte någon här har rätt att säga något annat eftersom dom inte skadar någon annan.

Att förbjuda saker funkar aldrig. Det funkade inte när man försökte förbjuda alkohol sist och det funkar inte att förbjuda tex marijuana nu heller, det kostar bara samhället enorma summor att upprätthålla förbudet som inte funkar, det bara sprider sig.

Vad folk gör i sitt eget hem anser jag är deras ensak och inte något som någon annan ska lägga sig i, så länge man inte skadar någon annan.

Du kan inte ha gått många varv runt granen.

Varje dag får folk stryk för att någon slagits på fyllan, varje dag riskerar bortkollrade ungdomar sin hälsa genom att dra i sig doping, varje dag blir ett helt gäng ljusskygga killar i stora SUVar och med dreglande kamphundar rikare och rikare på att sälja skiten. De kommer aldrig att plocka upp någon som fallit, de kommer aldrig att pröjsa en spänn i onödan till sjukvård, hela vägar, ljus på gångvägar, mat till dagisbarn eller renare luft åt pippifåglarna.

Så kom inte dragande med någon slags "sköt dig själv och skit i andra".

Deceiver85
2008-04-30, 18:49
Du kan inte ha gått många varv runt granen.

Varje dag får folk stryk för att någon slagits på fyllan, varje dag riskerar bortkollrade ungdomar sin hälsa genom att dra i sig doping, varje dag blir ett helt gäng ljusskygga killar i stora SUVar och med dreglande kamphundar rikare och rikare på att sälja skiten. De kommer aldrig att plocka upp någon som fallit, de kommer aldrig att pröjsa en spänn i onödan till sjukvård, hela vägar, ljus på gångvägar, mat till dagisbarn eller renare luft åt pippifåglarna.

+ Plus stort jävla ett!

Sen, allt snack om att doping och droger borde vara okej ifall man inte skadar någon annan är bara löjligt. Det skadar vårt samhälle.

Jag skulle iofs kunna tänka mig att "sköta mig själv och skita i andra", men då ska knarkare, pundare och gyno-byggare inte få ta del av skattefinanserad sjukvård.

EDIT: Är man så jävla dum och korkad att man dopar/drogar sig så ska man inte få ha rätt till någon sjukvård alls! :furious:

theoppositescollide
2008-04-30, 18:54
Jag har jobbat på nattklubben The Tivoli i Helsingborg (plus diverse ställe i Landskrona, Lund, Malmö, Ängelholm osv) i 2 år som Black Jack croupier. Jag är mycket medveten om vilka effekter alkohol har på folks liv och hur mycket onödigt skit som händer på grund av alkohol.

Men, jag inser också att det är ett så överväldigande stort behov av alkohol i vårt samhälle att ett förbud hade varit HELT omöjligt (som sagt, vi har redan provat det och det gick katastrofalt) och hade bara lett till ännu värre saker, det hade kostat samhället helt orealistiskt mycket pengar att utreda och bekämpa alla dessa "brott", och det hade kostat kanske ännu mer att spärra in alla "brottslingar". Det funkar helt enkelt inte.

Kul att du drar in droger och dealing i diskussionen också, eftersom drog-kriget är just ett sånt misslyckande vi borde undvika.

Hade vi legaliserat de realistiska drogerna som Marijuana hade vi sparat samhället hur många miljoner som helst på utredning och fängsling av EJ VÅLDSAMMA brottslingar, samt så hade staten fått in mycket mer pengar då man hade kunnat sälja marijuana lagligt i affär.

Att försöka dra upp argument som att det skulle sluta i drogkaos är bara att lura sig själva. Kolla på Holland. Hade man legaliserat det hade man kunnat reglera det, precis som alkoholen. Det vill säga, införa åldersgränser med mera, precis som man har med alkohol numera.
Dealers på gatan bryr sig inte om dom säljer till en 20-åring eller 14-åring.

I ett utopia hade kanske inte droger och/eller alkohol funnits, men jag anser att vi helt enkelt får acceptera situationen och göra det bästa av den. Utbilda folk om drogers effekter istället och gör det ointressant, istället för denna hetsjakt och propagandamaskin som förs idag, som bara kostar oss skattebetalare pengar och inte minimerar användningen ett dugg.

Trance
2008-04-30, 18:54
varje dag riskerar bortkollrade ungdomar sin hälsa genom att dra i sig doping, varje dag blir ett helt gäng ljusskygga killar i stora SUVar och med dreglande kamphundar rikare och rikare på att sälja skiten. De kommer aldrig att plocka upp någon som fallit, de kommer aldrig att pröjsa en spänn i onödan till sjukvård, hela vägar, ljus på gångvägar, mat till dagisbarn eller renare luft åt pippifåglarna.

Är det ett argument för legalisering?

Trance
2008-04-30, 18:57
EDIT: Är man så jävla dum och korkad att man dopar/drogar sig så ska man inte få ha rätt till någon sjukvård alls! :furious:

Att säga en sådan sak är bra mycket dummare än att ta droger.

Deceiver85
2008-04-30, 18:58
Utbilda folk om drogers effekter istället och gör det ointressant, istället för denna hetsjakt och propagandamaskin som förs idag, som bara kostar oss skattebetalare pengar och inte minimerar användningen ett dugg.

Drogers effekter? Som att drogmissbruk gör dig dum i huvudet? Behöver folk utbildning för att fatta det?

Deceiver85
2008-04-30, 18:59
Att säga en sådan sak är bra mycket dummare än att ta droger.

Varför går du in i försvarställning?

Yankeee
2008-04-30, 18:59
Drogers effekter? Som att drogmissbruk gör dig dum i huvudet? Behöver folk utbildning för att fatta det?

Vilka droger och vilka effekter pratar vi om nu egentligen?

Deceiver85
2008-04-30, 19:02
Vilka droger och vilka effekter pratar vi om nu egentligen?

Det finns negativa effekter med i princip alla droger...välj en själv.

Yankeee
2008-04-30, 19:03
Det finns negativa effekter med i princip alla droger...välj en själv.

Vilken effekt gör en dum i huvudet?

Trance
2008-04-30, 19:04
Varför går du in i försvarställning?

Det var inget försvarsställning. Det var helt enkelt en attack. Det är ett vansinnigt dumt argument och att söka efter en civilisation som vägrar vissa sjukvård är något som jag verkligen ser ner på. Jag vet att det är en reflex som vissa tar till, ungefär som "döts straf för våltektsmän!!" men tänk efter på vad du faktiskt föreslår.

theoppositescollide
2008-04-30, 19:09

Haha, det låter som du behöver rejält med utbildning i marijuana, dess effekter, dess bi-effekter osv. Vi jämför lite med alkohol:

"Alcohol is deadly; marijuana is not. According to the U.S. Centers for Disease Control and Prevention, approximately 20,000 Americans die every year as the direct result of alcohol consumption. The number for marijuana is zero. In addition, alcohol overdose deaths are not just possible, but an all-too-frequent occurrence"

"Unlike alcohol, marijuana has never been shown to have caused an overdose death, nor does it share the addictive properties of tobacco. The short-term health effects of marijuana are inconsequential compared to the long-term effects of criminal records."

"Tvert conceded, "but we don't encourage the use of marijuana -- just policies that make sense. Still, if kids are smoking pot instead of drinking, they're causing themselves far less harm."

http://blog.austindefense.com/2006/10/articles/marijuana-controlled-substances/marijuana-vs-alcohol-which-is-harmful/
http://www.progress.org/2005/drc68.htm

Hirvis
2008-04-30, 19:11
Blir ganska förvånad när vissa här på fullaste allvar påstår att det inte är integritetskränkande att bli tvingad att visa upp könet för en oftast vilt främmande människa. Hur många av er har egentligen varit med om detta?

Jag kan dra hur många historier som helst kring detta, ja alltså sanna självupplevda sådana, Tex fick jag på ett VM klä av mig spritt språngande naken i ett rum med flera åskådare och pissa i en mugg. Hur detta INTE kan vara integritetskränkande skulle jag gärna se någon försöka förklara. Har också varit med om att kontrollanten (=den som observerar penisen på nära håll) varit av motsatt kön. Utan att vara direkt blyg så kan jag inte påstå att det var särskilt roligt.

Innan någon gör misstaget att tro att jag är emot dopingkontroller så ska jag säga att så definitivt inte är fallet. Jag har nog blivit dopingtestad flest gånger av alla på kolo och på min nivå är det liksom bara att gilla läget. Men jag kan för mitt liv inte fatta hur någon kan tycka att det inte är integritetskränkande.

Baan
2008-04-30, 19:13
Blir ganska förvånad när vissa här på fullaste allvar påstår att det inte är integritetskränkande att bli tvingad att visa upp könet för en oftast vilt främmande människa. Hur många av er har egentligen varit med om detta?

Jag kan dra hur många historier som helst kring detta, ja alltså sanna självupplevda sådana, Tex fick jag på ett VM klä av mig spritt språngande naken i ett rum med flera åskådare och pissa i en mugg. Hur detta INTE kan vara integritetskränkande skulle jag gärna se någon försöka förklara. Har också varit med om att kontrollanten (=den som observerar penisen på nära håll) varit av motsatt kön. Utan att vara direkt blyg så kan jag inte påstå att det var särskilt roligt.

Innan någon gör misstaget att tro att jag är emot dopingkontroller så ska jag säga att så definitivt inte är fallet. Jag har nog blivit dopingtestad flest gånger av alla på kolo och på min nivå är det liksom bara att gilla läget. Men jag kan för mitt liv inte fatta hur någon kan tycka att det inte är integritetskränkande.

Vadå, det fanns ju så bra argument tidigare i tråden mot varför det inte är integritetskränkande såsom "Men om alla blir behandlade dåligt är det ju ok." :)

theoppositescollide
2008-04-30, 19:14
För övrigt, för er som faktiskt är intresserade av vilken effekt dagens drogpolicys har på samhället, hur mycket det kostar osv, jämförelser med bland annat Hollands system, samt lite andra löjliga saker som hur CIA importerade droger till USA för att betala för Contra-kriget i Nicaragua kolla gärna in dokumentären "American drug war"

http://www.imdb.com/title/tt1033467/

Deceiver85
2008-04-30, 19:15
Jag skulle kunna tänka mig att köpa den här boken till flera av debattörerna i den här tråden...

http://img180.imageshack.us/img180/6042/commonsensefordummiesvm7.jpg

Yankeee
2008-04-30, 19:16
Skärp dig nu Receiver. Förklara vad du menar istället för att misslyckas med att vara rolig / vara en översittare.

theoppositescollide
2008-04-30, 19:18
Deceiver: Det enda du gör med dina korkade inlägg, som alla saknar debattunderlag, argument eller fakta-uppbackning är att du får dig själv att se ännu dummare ut.

Det är total sandlådenivå, "Det är såhär för att jag säger att det är så". Tänk lite för dig själv istället.

Osten80
2008-04-30, 19:22

Det är nästan så att jag hoppas att något av dina framtida barn, fastnar i ett drogmissbruk och behöver vård för att hålla sin sargade kropp vid liv.
Jag vill se dig upprepa din mening när det inträffar.
Hur fan kan man tänka på det sättet som du gör?
Jag förstår det inte.

Deceiver85
2008-04-30, 19:22
Skärp dig nu Receiver. Förklara vad du menar istället för att misslyckas med att vara rolig / vara en översittare.

Som jag ser det, så har vi redan problem med missbruk av alkohol, doping och diverse andra droger (folk överdoserar ta mig fasiken allt, t.o.m alvedon). Samhället har redan svårt nog att hantera de befintliga drogerna, så hur skulle det bli bättre om vi legaliserade en rad droger?

Visst, vi kanske tjänar in pengar på att man inte behöver utreda händelser som inte längre klassas som brott, men den allmänna sjukvården kommer bli nedtyngd av knarkare och pundare.

Mest av allt är det dock en etisk fråga, vill vi verkligen ha ett samhälle där folk är så deprimerade att de behöver syntetisk hjälp för att må bra? Det är definitivt inte ett samhälle jag skulle vilja leva i.

Yankeee
2008-04-30, 19:24
Som jag ser det, så har vi redan problem med missbruk av alkohol, doping och diverse andra droger (folk överdoserar ta mig fasiken allt, t.o.m alvedon). Samhället har redan svårt nog att hantera de befintliga drogerna, så hur skulle det bli bättre om vi legaliserade en rad droger?

Visst, vi kanske tjänar in pengar på att man inte behöver utreda händelser som inte längre klassas som brott, men den allmänna sjukvården kommer bli nedtyngd av knarkare och pundare.

Mest av allt är det dock en etisk fråga, vill vi verkligen ha ett samhälle där folk är så deprimerade att de behöver syntetisk hjälp för att må bra? Det är definitivt inte ett samhälle jag skulle vilja leva i.

Jättefina ord och tankar. Frågan kvarstår dock.
Vilka effekter blir man dum i huvudet av?

Deceiver85
2008-04-30, 19:26
Det är nästan så att jag hoppas att något av dina framtida barn, fastnar i ett drogmissbruk och behöver vård för att hålla sin sargade kropp vid liv.
Jag vill se dig upprepa din mening när det inträffar.
Hur fan kan man tänka på det sättet som du gör?
Jag förstår det inte.

Att fastna i ett drogmissbruk är ingen olycka, det är ett aktivt val man gör när man tar drogerna. Det är skitsamma om man börjar med "lätta partydroger", man borde fan veta bättre.

Jag till exempel kommer aldrig fastna i ett drogmissbruk eftersom jag är oerhört negativ till droger samt har och kommer aldrig att prova. Och mina barn skall uppfostras i samma anda.

EDIT: Det är nästan så att jag hoppas att något av dina framtida barn förlorar sina fingrar i en bandsåg så att de inte kan välja en halvnaken Christer Pettersson som avatar på ett nätforum. Morbida skämt åsido, hur fan kan du önska mina framtida barn olycka för något jag har sagt? Jag förstår det inte.

Osten80
2008-04-30, 19:29
Att fastna i ett drogmissbruk är ingen olycka, det är ett aktivt val man gör när man tar drogerna. Det är skitsamma om man börjar med "lätta partydroger", man borde fan veta bättre.

Jag till exempel kommer aldrig fastna i ett drogmissbruk eftersom jag är oerhört negativ till droger samt har och kommer aldrig att prova. Och mina barn skall uppfostras i samma anda.

Jag tror inte att du inser vad det är du sitter och skriver. Jag vet faktiskt inte vad jag ska svara dig.

Trance
2008-04-30, 19:30

Ja, det är helt klart svaret och har aldrig slagit fel.

Morbida skämt åsido, hur fan kan du önska mina framtida barn olycka för något jag har sagt? Jag förstår det inte.

Medan det är helt ok att vägra folk sjukvård och låta dem plågsamt dö på gatan.

Yankeee
2008-04-30, 19:30
Jag tror inte att du inser vad det är du sitter och skriver. Jag vet faktiskt inte vad jag ska svara dig.

Livet är lätt när man bor i en småstad och är tjugo år gammal.

Deceiver85
2008-04-30, 19:31
Jättefina ord och tankar. Frågan kvarstår dock.
Vilka effekter blir man dum i huvudet av?

Tja, THC (som finns i cannabis) påverkar minne och inlärning negativt, på lekmannasvenska, du blir dum i huvudet.

Osten80
2008-04-30, 19:32
Livet är lätt när man bor i en småstad och är tjugo år gammal.

Brist på perspektiv kan få ganska tråkiga konsekvenser.

tp_88
2008-04-30, 19:33
Jag till exempel kommer aldrig fastna i ett drogmissbruk eftersom jag är oerhört negativ till droger samt har och kommer aldrig att prova.
Det är gulligt att du inte klassar alkohol som en drog. Jag gillar det. :)

Yankeee
2008-04-30, 19:33
Tja, THC (som finns i cannabis) påverkar minne och inlärning negativt, på lekmannasvenska, du blir dum i huvudet.

Okey, det var en effekt från en substans. Det räcker tyvärr inte för komma undan med "drogmissbruk gör dig dum i huvudet".

Deceiver85
2008-04-30, 19:34
Osten80, Yankeee, Trance, mm

Jag orkar inte svara inte sitta och försvara något som är självklart, man ska inte ta droger. Eftersom ni verkar så ivriga att försvara pundare och drogmissbruk, så kan ni förklara varför.

Yankeee
2008-04-30, 19:35

Jag orkar inte svara inte sitta och försvara något som är självklart, man ska inte ta droger. Eftersom ni verkar så ivriga att försvara pundare och drogmissbruk, så kan ni förklara varför.

Vad är det som är självklart? Vi har alla glömt bort det och någon måste påminna oss.

Deceiver85
2008-04-30, 19:35
Det är gulligt att du inte klassar alkohol som en drog. Jag gillar det. :)

Det gör jag, men den är så socialt accepterat att det i det närmaste är värdelöst att bekämpa. Ungefär som att åka till Holland och förespråka cannabis-förbud...

tp_88
2008-04-30, 19:36
M'kay. T.ex.

"Belmont, MA: Heavy, long-term use of cannabis appears to have a negligible impact on cognition and memory, according to clinical trial data published in the current issue of the American Journal of Addictions.

Researchers at Harvard Medical School performed magnetic resonance imaging on the brains of 22 long-term cannabis users (reporting a mean of 20,100 lifetime episodes of smoking) and 26 controls (subjects with no history of cannabis use). Imaging displayed "no significant differences" between heavy cannabis smokers compared to controls."

Trance
2008-04-30, 19:37

Jag anser att det är viktigt att alla människor har tillgång till vissa grundläggande funktioner, som sjukvård, och att man inte bedriver en häxjakt med orimiliga proportioner baserat på dålig information och kulturellt arv.

tp_88
2008-04-30, 19:38
Det gör jag, men den är så socialt accepterat att det i det närmaste är värdelöst att bekämpa. Ungefär som att åka till Holland och förespråka cannabis-förbud...
Du sa att du aldrig skulle använda droger, fast att du uppenbarligen gjort det. Den enda anledningen till att du inte använder andra droger är alltså att dom inte är socialt accepterade?

theoppositescollide
2008-04-30, 19:46

1) Jag har gett dig fakta om och om igen. Kolla på den Holländska modellen. Dom har mindre problem med droger än vi har och MARKANT mindre problem med droger än vad till exempel USA har. Detta eftersom dom inte har en inställning att tunga pundare är brottslingar, utan att dom är sjuka. Hur ofta tittar vi på en alkolist och tänker att han/hon borde sättas i finkan för alkohol-konsumption?

2) Som sagt, du hittar bara på igen, så är det inte. Anlendingen till att dom flesta inte använder olagliga droger idag är inte för att dom är olagliga, utan för att man inte vill ta del av substanser som bryter ner kroppen och skadar en. Den inställningen kommer inte ändras för att man inte burar in alla som fastnat i missbruk.

3) Det har vi redan.
Ta och gör lite läxa nu och titta vilka det är som promotar drog-kriget.

Framförallt 3 olika faktorer:

Tobaksindustrin, Alkoholindustrin, Läkemedelsindustrin

...eftersom det är dessa som tjänar absolut mest på att man har lagar mot marijuana.

Det finns hur många hemska droger som helst som legalt givs ut som smärtstillande som är EXTREMT beroendeframkallande och vidriga. Men det görs av "läkemedelsföretag". Man hade kunnat uppnå samma effekt med marijuana som man kunnat växa i trädgården, men nu vill man istället bura in döende cancer-patienter för att dom vill bota sin olidliga smärta.
Smart!

För att göra det extra tydligt att jag inte är någon junkie som bara vill komma över droger lättare vill jag betona att jag aldrig, aldrig någonsin använder droger. Jag tycker bara systemet är helt vansinnigt, och jag kämpar för individers rättigheter att göra vad dom vill i alla former, som sagt, så länge det inte skadar någon annan.

Ni som säger "okej, legalisera droger, men då ska dom fan inte ha någon sjukvård heller!" tänker inte långt heller.
Hur är det då med rökare? Folk som dricker? Överviktiga? Folk som fått en sexuellt överförbar sjukdom för att dom glömde kondomen?

Ska vi neka dom sjukvård eftersom dom har självförvållade skador?
Ska vi passa på att neka folk sjukvård om dom tex trillar med skateboarden? Det är ju självförvållat? Eller?

Deceiver85
2008-04-30, 19:57
För att göra det extra tydligt att jag inte är någon junkie som bara vill komma över droger lättare vill jag betona att jag aldrig, aldrig någonsin använder droger. Jag tycker bara systemet är helt vansinnigt, och jag kämpar för individers rättigheter att göra vad dom vill i alla former, som sagt, så länge det inte skadar någon annan.

Det är en rejäl fantasi-värld du drömmer om, där alla kan hantera droger på rätt sätt, där man vet när man har druckit tillräckligt, hur många cm av kokain-linan man skall dra in för att inte dö av överdos osv. Drogmissbruk skadar alltid andra, oavsett ifall det är lagliga eller olagliga droger, genom att samhället alltid får betala för de som inte kan ta hand om sig själva. Vi kan knappt hantera alkohol, så varför skulle vi kunna hantera andra droger?

Sen, om du är så för individens rättighet att alltid får göra som den själv vill i alla lägen och former, varför inte då använda droger själv?

Trance
2008-04-30, 20:01
Sen, om du är så för individens rättighet att alltid får göra som den själv vill i alla lägen och former, varför inte då använda droger själv?

Seriöst råd nu. Läs igenom vad du faktiskt skriver innan du postar.

Deceiver85
2008-04-30, 20:01
Du sa att du aldrig skulle använda droger, fast att du uppenbarligen gjort det. Den enda anledningen till att du inte använder andra droger är alltså att dom inte är socialt accepterade?

Jag ser inte alkohol som andra droger, jag uttryckte mig klumpigt. Dessutom dricker jag väldigt sällan, och ytterst sällan till berusning. Sen är alkohol mer än bara en drog, för inte skulle du väl jämställa ett glas vin till maten som att röka en joint till eftermiddagskaffet?

tp_88
2008-04-30, 20:07
Jag ser inte alkohol som andra droger, jag uttryckte mig klumpigt. Dessutom dricker jag väldigt sällan, och ytterst sällan till berusning. Sen är alkohol mer än bara en drog, för inte skulle du väl jämställa ett glas vin till maten som att röka en joint till eftermiddagskaffet?
Jag ser det som i princip vilken farlig drog som helst, dessutom som en drog som dödar fler än alla andra droger tillsammans. Jämställa, hur då?

Yankeee
2008-04-30, 20:10
Alkohol brukas av svenskar. Maruhuana brukar av jamaicaner, opium av afganer, cat av somalier osv osv. Det är antagligen där problemet ligger hos receiver.

Nitrometan
2008-04-30, 20:10
Jag ser det som i princip vilken farlig drog som helst, dessutom som en drog som dödar fler än alla andra droger tillsammans. Jämställa, hur då?
Men! Du röker ju en joint, medan du dricker ett glas vin.

Inte samma sak ju!

:D

Jag försöker bara hjälpa receiver med argument. Han behöver det.

Fast det är rätt roligt att se honom försöka i den här debatten. Han hade kunant läsa några av de gamla och se vilka argument som har funkat eller inte funkat innan.

tp_88
2008-04-30, 20:11
Alkohol brukas av svenskar. Maruhuana brukar av jamaicaner, opium av afganer, cat av somalier osv osv. Det är antagligen där problemet ligger hos receiver.
It's funny because it's true.

Nitrometan
Asch. Yankee hittade det rätta svaret.

Där var det.

Tack, Yankee.

Insulinus
Hur lyckades den här tråden som började så bra med diskussioner om anti doping policy på gym spåra ur totalt och folk börjar argumentera för/emot droger (lagliga eller ej)

Alkohol är som sagt en drog även den, fast ej olaglig, socialt accepterad om den används utav folk över 18 år och förutom en del statliga ganska hårda restriktioner enkel att få tag på.
Alkoholförsäljningen drar in miljarder till staten varje år, där en ganska stor del utav dessa pengar går till att bekosta kliniker för alkoholavvänjning, AA, reklam och kampanjer mot alkoholanvändning i för tidig ålder osv.
Tack vare att det är statligt styrt och att användningen hålls inom hyfsat strikta ramar förlorar staten inga pengar på alkoholbekymren då de pengar dom tjänar på försäljning är så gott som öronmärkta går runt i ett litet kretslopp för att ta hand om problemen/negativa effekterna som uppstår ute i samhället. Tänker bla på slagsmål, misshandel, förstörd egendom, rattfylla m.m. m.m.

Men de utav staten icke godkända eller för den delen lagliga drogerna ligger bara på minus då de absolut inte drar in en krona för att bekosta problemen som dom ställer till med. Alla dopingpreparat ligger under denna kategorin och bör således aldrig accepteras utav oss. Tycker att en strikt anti doping policy är hur bra som helst.

En ren och ärlig sport är vad vi vill ha! :)

tp_88
2008-04-30, 20:15
Insulinus, siffror på att man får in lika mycket pengar som alkoholen kostar samhället, plx. Jag vill se.

Att det t.ex. sedan ligger bakom 5-7000 dödsfall/år i Sverige (samt 75% av alla våldsbrott etc), rättfärdigas av att det produceras 5-7000 fler barn/år pga folk som gökar på fyllan eller?

Fogue
2008-04-30, 20:18
Att påstå att anabola är ofarligt är bara urbota idiotiskt!Handen på hjärtat alla ja-sägare; skulle ni låta lillasyster dejta någon som trycker steroider?

Fördomar deluxe eller?

Steroiderna i sig skulle inte göra så att jag ogillade min syrras pojkvän, om han kan ta sterioder och uppföra sig på ett sjyst sätt mot min syrra skulle jag inte ha några problem med han alls. Det är hans problem och hans kropp. Alla blir inte hubba bubba aggressiva av steroider.

Trance
2008-04-30, 20:24
Hur lyckades den här tråden som började så bra med diskussioner om anti doping policy på gym spåra ur totalt och folk börjar argumentera för/emot droger (lagliga eller ej)

Alkohol är som sagt en drog även den, fast ej olaglig, socialt accepterad om den används utav folk över 18 år och förutom en del statliga ganska hårda restriktioner enkel att få tag på.
Alkoholförsäljningen drar in miljarder till staten varje år, där en ganska stor del utav dessa pengar går till att bekosta kliniker för alkoholavvänjning, AA, reklam och kampanjer mot alkoholanvändning i för tidig ålder osv.
Tack vare att det är statligt styrt och att användningen hålls inom hyfsat strikta ramar förlorar staten inga pengar på alkoholbekymren då de pengar dom tjänar på försäljning är så gott som öronmärkta går runt i ett litet kretslopp för att ta hand om problemen/negativa effekterna som uppstår ute i samhället. Tänker bla på slagsmål, misshandel, förstörd egendom, rattfylla m.m. m.m.

Men de utav staten icke godkända eller för den delen lagliga drogerna ligger bara på minus då de absolut inte drar in en krona för att bekosta problemen som dom ställer till med. Alla dopingpreparat ligger under denna kategorin och bör således aldrig accepteras utav oss. Tycker att en strikt anti doping policy är hur bra som helst.

En ren och ärlig sport är vad vi vill ha! :)

Enligt de mest konservativa bedömningarna så kostar alkoholen runt 20 gånger mer än inkomsten man får från systembolaget och vin och sprit innan. Andra uppgifter är nog mer uppåt 100 gånger mer.

Doris
2008-04-30, 20:52
alltås vill man ge sig in på djupet med problemen på att ha droger olagliga så kan man börja härifrån utifrån krimonologisk marknadsteori.

Organiserade kriminalitet är beroende av marknaden

Olagliga droger skapar denna marknad, drogen olaglig stora vinstmarginaler = stort intresse i marknadsandelar på distributering av denna drog.

Om droger vore statligt distributerade så skulle den organiserade kriminaliteten tappa sin marknad, därmed så kan vi dra slutsatesen att organiserad kriminalitet och dess kring aktiviteter skulle minska.

Dock så måste vi ju räkna ut, skulle det vara värre för samhället att ha droger legaliserade eller inte.

skulle skadan av legalisering av droger vara större ur samhälls perspektiv än nuvarande organiserade kriminaliteten?

Svåra kanske omöjliga frågor att svara på, jag tycker man ska styra lagstiftning för största möjliga samhällsnytta alla faktorer inräknade.

oavsett hur mycket vi lagstiftar hot och dit säger vad som är rätt och fel, så tycker jag att låsa in knarkare i fängelse för deras knarkandes skull är stört, dom är offer för sitt beroende inte "onda personer" dom ska ha rehabilitering sen idioterna som distributerar skiten det är dom som ska ha dom hårda straffen.

Insulinus
2008-04-30, 20:54
Hittade siffor på att staten förlorar 30-35 miljarder kronor/år på alkoholen. Så jag tar tillbaks det om att det bekostar sig själv. Men det rättfärdigar inte på något sätt användning utav andra droger. Förlorar staten pengar på en accepterad drog betyder inte det att de icke lagliga drogerna borde bli mer accepterade pga att de kostar mindre. Även om jag inte är säker på detta då jag inte orkade leta efter siffror på detta.

Finns absolut INGET som rättfärdigar användande utav olagliga droger i Sverige. Förstår inte hur folk har mage att argumentera för något som är olagligt.
Tycker dock inte att någon ska argumentera för alkohol heller då det är lika illa det fast åtminstonde lagligt. Men det kostar fortfarande alldeles för mycket pengar.

Ignatius72
2008-04-30, 21:02
oavsett hur mycket vi lagstiftar hot och dit säger vad som är rätt och fel, så tycker jag att låsa in knarkare i fängelse för deras knarkandes skull är stört, dom är offer för sitt beroende inte "onda personer" dom ska ha rehabilitering sen idioterna som distributerar skiten det är dom som ska ha dom hårda straffen.

Nu blir man väl som regel inte inlåst för sitt knarkande utan för det som de gör för att få ihop stålars till sitt knark.

polaren
2008-04-30, 21:04
Sluta diskutera knark och alkohol. Läs trådtiteln.

Osten80
2008-04-30, 21:21
Nu blir man väl som regel inte inlåst för sitt knarkande utan för det som de gör för att få ihop stålars till sitt knark.

Nej, men lik förbannat så straffas drogmissbrukaren för sin sjukdom, när han åker dit på ringa narkotikabrott, för att han har det i blodet.
Jämför med att straffa en alkoholist för att han är full. Det är samma sjukdom.
Den här frågan är större är traditioner och lagar. Det handlar helt enkelt om människovärde. En del åsikter i den här tråden äcklar mig faktiskt.

Ignatius72
2008-04-30, 21:29
Nej, men lik förbannat så straffas drogmissbrukaren för sin sjukdom, när han åker dit på ringa narkotikabrott, för att han har det i blodet.
Jämför med att straffa en alkoholist för att han är full. Det är samma sjukdom.
Den här frågan är större är traditioner och lagar. Det handlar helt enkelt om människovärde. En del åsikter i den här tråden äcklar mig faktiskt.

Om jag drabbas av sjukdom så hoppas jag verkligen att det är av en sort som jag själv kan besluta om ifall jag vill bli frisk.
Om man är full på fel ställen, i fel sammanhang, eller helt enkelt för mycket så kan man mycket väl drabbas av liknande bekymmer hos ordningsmakten.

Yankeee
2008-05-01, 06:43
Sluta diskutera knark och alkohol. Läs trådtiteln.

Det är ju dopingklassade substanser som diskuteras.

Larsson85
2008-05-01, 14:49

Ja, det kan man fråga sig. Men det känns som att jag har fått svar på min fråga iaf. Det finns tydligen ett stöd som är större än jag trodde bland de som tränar för detta, men det verkar som att majoriteten rycker på axlarna och inte bryr sig. Sen är det självklar lite vinklat beroende på var man frågar. Om jag hade frågat på t.ex flashback så tror jag att många fler hade tyckt att det är kass att behöva testas utan misstanke.

Nitrometan
2008-05-01, 14:57
Jag tycker att det är jobbigt med särskrivningar. Det heter "antidopingpolicy" i ett ord, inte "anti doping policy". *gah!*

Att jag bara orkar... ;)

Larsson85
2008-05-01, 15:00
Jag tycker att det är jobbigt med särskrivningar. Det heter "antidopingpolicy" i ett ord, inte "anti doping policy". *gah!*

Att jag bara orkar... ;)

agreed. Jag såg det när jag hade skapat tråden, men då var det för sent för att editera *gah!*

(jag som själv brukar vara vän av ordning när det gäller sär skriv ningar)

skaparn
2008-05-01, 15:48
agreed. Jag såg det när jag hade skapat tråden, men då var det för sent för att editera *gah!*

(jag som själv brukar vara vän av ordning när det gäller sär skriv ningar)

Nu skrev du ju doping, så du kan ju hävda att det var engelska.

Honken
2008-05-01, 16:37

MYTHS

Marijuana causes brain damage
The most celebrated study that claims to show brain damage is the rhesus monkey study of Dr. Robert Heath, done in the late 1970s. This study was reviewed by a distinguished panel of scientists sponsored by the Institute of Medicine and the National Academy of Sciences. Their results were published under the title, Marijuana and Health in 1982. Heath's work was sharply criticized for its insufficient sample size (only four monkeys), its failure to control experimental bias, and the misidentification of normal monkey brain structure as "damaged". Actual studies of human populations of marijuana users have shown no evidence of brain damage. For example, two studies from 1977, published in the Journal of the American Medical Association (JAMA) showed no evidence of brain damage in heavy users of marijuana. That same year, the American Medical Association (AMA) officially came out in favor of decriminalizing marijuana. That's not the sort of thing you'd expect if the AMA thought marijuana damaged the brain. (1)

Marijuana impairs short-term memory
This is misleading. Any impairment of short-term memory disappears when one is no longer under the influence of marijuana. Often, the short-term memory effect is paired with a reference to Dr. Heath's poor rhesus monkeys to imply that the condition is permanent. (2)

(1) Marijuana and Health, Institute of Medicine, National Academy of Sciences, 1982. Note: the Committee on Substance Abuse and Habitual Behavior of the "Marijuana and Health" study had its part of the final report suppressed when it reviewed the evidence and recommended that possession of small amounts of marijuana should no longer be a crime (TIME magazine, July 19, 1982). The two JAMA studies are: Co, B.T., Goodwin, D.W., Gado, M., Mikhael, M., and Hill, S.Y.: "Absence of cerebral atrophy in chronic cannabis users", JAMA, 237:1229-1230, 1977; and, Kuehnle, J., Mendelson, J.H., Davis, K.R., and New, P.F.J.: "Computed tomographic examination of heavy marijuana smokers", JAMA, 237:1231-1232, 1977.
(2) See Marijuana and Health, ibid. Also see "Marijuana, Memory, and Perception", ibid.

Att tillägga så förekommer cannaboider och anandamid (molekyl med samma kemiska sammansättning som THC, delta-9 tetrahydrocannabinol) naturligt i kroppen.

R1ck
2008-05-01, 16:51
bumbi :thumbup:

bilden av alla oss rena styrketränande blir sämre om doping sker öppet och accepteras, så fort någon blir stor/stark så kommer han/hon misstänkas för doping, de är enligt mig inte bra alls

Been there, been that

Så jävla sänkande när man hör att det går rykten om att man har använt sig av anabola steroider när man är ren. Speciellt när ryktena når famjlekretsen och man börjar bli utfrågad, och man känner att folk börjar "kolla" på en och man får en känsla av dåliga vibbar...

Ahead Of The Pack
2008-05-01, 21:16

Jag kan dra hur många historier som helst kring detta, ja alltså sanna självupplevda sådana, Tex fick jag på ett VM klä av mig spritt språngande naken i ett rum med flera åskådare och pissa i en mugg. Hur detta INTE kan vara integritetskränkande skulle jag gärna se någon försöka förklara. Har också varit med om att kontrolanten (=den som observerar penisen på nära håll) varit av motsatt kön. Utan att vara direkt blyg så kan jag inte påstå att det var särskilt roligt.

Jag har själv blivit testad ca3ggr de senaste 5-6åren. Testerna har skett i våran vanliga träningslokal och av RF's kontrolanter. Jag vill inte påstå att jag någon gång under dessa tester har känt mig speciellt kränkt, utan kontrolanten har noga förklarat alla moment innan testet påbörjas så att ingen olustig situation ska uppstå.
Men utomlands under dessa förhållanden du beskriver så skulle jag nog mycket väl kunna uppleva testet som kränkande.
Sen kan det ju vara lite svårt att klämma fram rätt mängd urin bara så på befallning, men man får ju den tid det krävs.