handdator

Visa fullständig version : Kan träning påverka höftbenet?

Yes
2008-04-28, 20:42
Som jag förstått det kan fetma påverka hur höftbenet formas och att det är därför många tjockisar får breda höfter(förutom fettet då ;) ). Något jag därför funderat på är om träning också kan påverka, med tanke på belastningen.

Någon som vet? Arne? :)

Guddi
2008-04-28, 22:19
Som jag förstått det kan fetma påverka hur höftbenet formas och att det är därför många tjockisar får breda höfter(förutom fettet då ;) ). Var har du hört/läst det?

Tolkia
2008-04-28, 22:20
Var har du hört/läst det?
Jag undrar också. :confused:

Yes
2008-04-29, 09:05
Var har du hört/läst det?
Det är något jag läst på många olika ställen. Någon direkt källa för det påståendet har jag dock inte och det kan ju vara frågan om en dum myt.

PiNG.
2008-04-29, 09:19
Jag googlade lite snabbt igår och fick av det fram slutsatsen att: Nej man kan inte förändra höften/skelettet genom träning.

Källa: Google

Tolkia
2008-04-29, 09:22
Det är något jag läst på många olika ställen. Någon direkt källa för det påståendet har jag dock inte och det kan ju vara frågan om en dum myt.
Jag tror att jag väljer att tro det tills jag blir överbevisad om motsatsen. Bentätheten påverkas ju av hur mycket man rör sig och vad man äter (malnutrition ger i längden benskörhet), och tillräckligt dålig kost kan i förlängningen ge förändringar i benstrukturen (rakitis, kompressionsfrakturer i rygg etc.) - men att fetma i sig skulle påverka höftbenets bredd hos vuxna individer ... nej, det tycker jag låter mycket konstigt (hur och varför skulle det ske?).

AsTfL
2008-04-29, 09:57
lamarckism?

Icke
2008-04-29, 11:08
http://www.vardguiden.se/Article.asp?ArticleID=2943

”Under graviditeten förbereder sig kroppen inför förlossningen genom att producera mer av ett hormon som heter relaxin. Hormonet gör att senor, ligament och bindväv mjukas upp, bland annat mjukas bäckenlederna upp och blir mer töjbara. Det sker för att bäckenet ska kunna utvidgas och kallas bäckenuppluckring eller foglossning.”

Frågan är om det finns något annat som kan påverka produktionen av relaxin?

Tolkia
2008-04-29, 11:44
Det finns säkert enstaka fall av något hormonellt fel där icke-gravida drabbas av symfysiolys, men det torde vara ytterst ovanligt. Inte ens alla gravida får det i sådan usträckning att de får besvär (smärta) av det. Dessutom handlar ju symfysiolys om en uppmjukning/utvidgning av bäckenligamenten för att dessa skall kunna töjas ut tillräckligt för att en unge skall kunna pressa sig igenom vid förlossningen (d.v.s. vid ett enstaka tillfälle), inte om att bäckenbenet hos gravida blir en decimeter bredare än normalt eller något. Att många gravida blir bredare om baken har mer med en inte helt oväntad viktuppgång att göra. Med reservation för att jag missuppfattat saken alldeles.

Icke
2008-04-29, 13:09
Förhöjda nivåer av tillväxthormon, som gör att bla. händer, fötter och hakan börjar växa även hos vuxna kanske får blygdbensfogen mellan höftbenen att växa?
Förbeningen av korsbenet är inte färdigt förens i 25-30års ålder men om korsbenet eller dess anslutning till höftbenen kan växa sig ”bredare” låter jag vara osagt.