handdator

Visa fullständig version : Kvinna hölls fången i källare i 24 år av sin far och födde sju barn.

Stoltz
2008-04-28, 12:33
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=148&a=764817

Jag kan inte ens tänka mig det, hon satt inlåst i källaren längre tid än vad jag ens levt, och blev sexuellt utnyttjad under hela den här tiden, samt födde sju barn som sedan adopterades bort.

Det har uppstått många frågor kring detta, men en som tidningarna inte tagit upp, men som var det första jag reagerade på var - Hur i hela helvetet är det möjligt att hustrun inte märkte någonting? Att inte märka av något sådant under en period på 24 år, det finns inte i min värld. Antingen har tidningarna utelämnat en grav psyikisk störning/skada hos hustrun eller så ljuger hon, för det kan inte vara möjligt. Jag vill inte att det ska vara möjligt.

Nitrometan
2008-04-28, 12:38
Tydligen var mannen en tyrann på alla möjliga sätt. Ingen fick gå ner i källaren.

Men tänk att polisen gick på det när han sa att hon hade stuckit till en sekt. De letade lite men köpte hans förklaring.

Sen dök ungarna upp en efter en med små brev "hej, jag är hos min sekt. Ta hand om mitt lilla bran. Snela." Och alla köpte det. Han och fruga fick adoptera eller ta hand om dem som fosterbarn.

F.ö. är det väl tredje liknande fallet på bara några år i Österrike?

Exdiaq
2008-04-28, 12:43
Tycker också att det skulle vara konstigt att frun inte märkt något under 24 år.

Prankie
2008-04-28, 12:48
Vore det inte lite konstig att pappa kunde ge mat till 6-7 personer utan att fru ska märka nåt? *screwy*

Solros
2008-04-28, 12:56
Enligt polisen ska de tre barnen, en 19-årig kvinna, en 18-årig pojke och en femårig pojke inte sett dagsljus under hela tiden i fångenskap.

Sjukt, som ur en bisarr skräckfilm. Hur fan ska man kunna anpassa de barnen till verkligheten.

Larsson85
2008-04-28, 13:09
har det stått något om ifall något av barnen blivit missbildade, det sägs ju att det ska vara rätt stor chans vid sådana familjefester.

demode
2008-04-28, 13:11
Fyfan vad vidrigt, värre än 42-åringen som tog englas liv ju.

Larsson85
2008-04-28, 13:16
Mr obvious *kissass*

Durre
2008-04-28, 13:38
Måste vara det sjukaste jag hört, hur fan kan man lyckas =S, maten, barnen ja allt...

demode
2008-04-28, 13:45
Mr obvious *kissass*

Man trodde ju inte att det kunde finnas värre människor. *screwy*

Exdiaq
2008-04-28, 14:06

Du skojjar? Trodde du på allvar att Engla-mordet är det absolut hemskaste som en människa gjort mot en annan människa? Vakna upp.

dared
2008-04-28, 14:11
Mr obvious *kissass*

:D

:laugh:

Deceiver85
2008-04-28, 14:13
Och så finns det dem som på allvar menar att vi människor innerst inne är goda varelser...

Vinter
2008-04-28, 14:17
Och så finns det dem som på allvar menar att vi människor innerst inne är goda varelser...

Jag är snel hest inuti med. Visar mest på att det verkligen existerar monster tycker jag, dock är de lyckligtvis sälsynta.

Exal
2008-04-28, 14:26
Omöjligt att inte märka eller misstänka något på 24(!) år.

Ypperligt klantigt detektiv arbete må jag också säga.

Deceiver85
2008-04-28, 14:27
Österrike avskaffade dödsstraffet 40 år för tidigt...

stargate
2008-04-28, 14:30
Jag är snel hest inuti med. Visar mest på att det verkligen existerar monster tycker jag, dock är de lyckligtvis sälsynta.

Vad är ett monster egentligen?

Godzilla? Karelin?

Tomten
2008-04-28, 14:44
Det har uppstått många frågor kring detta, men en som tidningarna inte tagit upp, men som var det första jag reagerade på var - Hur i hela helvetet är det möjligt att hustrun inte märkte någonting?

"Enligt uppgifter från den österrikiska polisen sent på söndagen ska mannen ha visat polisen hur man tog sin in i källarutrymmet med flera mindre rum via en trång hall och genom en kodlåst, dold dörr."

Kodlåst dold dörr är nog nyckelordet.

Slartibartfast
2008-04-28, 15:08
Life is stranger than fiction.

Hitler kom från Österrike! Och nu dethär! Ser ni ett mönster!1?

AlexanderYeah
2008-04-28, 15:24
Undrar om man kan föda någon inlåst i ett litet rum utan fönster, bara fyra väggar, och få dom att växa upp därinne och tro att världen bara består av det där rummet. Att det inte finns något annat.

MouZe
2008-04-28, 16:30
Undrar om man kan föda någon inlåst i ett litet rum utan fönster, bara fyra väggar, och få dom att växa upp därinne och tro att världen bara består av det där rummet. Att det inte finns något annat.

prova

krebbe
2008-04-28, 16:40
Vad är ett monster egentligen?

Godzilla? Karelin?

Micheal Stone utvecklade en ondskeskala från 1 till 22. Denna mannen som spärrade in sin dotter borde hamna någonstans 19-21 någonstans. Ganska intressant om du frågar mig.

http://en.wikipedia.org/wiki/Most_Evil

tjabon
2008-04-28, 16:42
Life is stranger than fiction.

Hitler kom från Österrike! Och nu dethär! Ser ni ett mönster!1?

Nånting är skumt hos Österrikarna...*screwy*
Vad är det för perverterade böjelser att låsa in folk
i dolda rum i sitt hus och ha som fångar i flera år?

Fodrar en grundlig analys (kom inte Freud från Österrike?)

Trance
2008-04-28, 17:23
Jag tycker folk inte ser detta ur alla vinklar och det kanske finns förmildrande omständigheter. Hon kanske var riktigt snygg?

Legend
2008-04-28, 17:31
Har någon kunnat få tag på bilder på psykopaten eller de drabbade?

Stoltz
2008-04-28, 17:36

Det beror en del på rummet och ifall det fanns någon närkontakt med andra människor i rummet, etc.
Personen hade inte mått bra dock.

Loke
2008-04-28, 17:39

Så att du ska känna igen honom när han knallar runt i gamla stan eller? ;)

petah
2008-04-28, 18:57
Ojojoj vad frun MÅSTE vara med på det säger jag. Om inte så måste hon ha någon slags diagnos.

Bahir
2008-04-28, 19:14
En skrämmande tanke är att om det tar så här lång tid att upptäcka en sådan sak, hur många andra sitter inte torterade, fängslade och sexuellt utnyttjade i liknande situationer, oupptäckta av omvärlden?

Nitrometan
2008-04-28, 19:52
Jupp.

http://www.independent.co.uk/multimedia/archive/00025/josefF_25862s.jpg
Josef F (bild från The Independent).

JoeyP
2008-04-28, 20:02
0MG vad sjukt!?????????????????????????????

Fyfan asså.

lectris
2008-04-28, 20:08
En skrämmande tanke är att om det tar så här lång tid att upptäcka en sådan sak, hur många andra sitter inte torterade, fängslade och sexuellt utnyttjade i liknande situationer, oupptäckta av omvärlden?

Har också tänkt på det. Är ju så sjukt så man vet inte riktigt hur man ska reagera.. och grannarna och FRUN som inte misstänkt ett dugg (om det nu stämmer)...

Då kommer ju frågan om man kan lita på någon förutom sig själv, egentligen? :confused:

Fyfan säger jag bara, snacka om att förstöra liv för ingenting. De inlåsta ungarna kan ju knappast få ett normalt liv, inte sett dagsljus eller träffat nån annan människa utanför sin närmaste familj under hela sin uppväxt.

joriice
2008-04-28, 20:11
Jättesjukt.

TcAnders
2008-04-28, 20:13
Fruktansvärt!.. Så otroligt sjukt gjort.

// Anders

Legend
2008-04-28, 20:18
Hela den här händelsen påminner mig om en film jag såg förut som handlade om en flicka i USA som blev inlåst i ett rum och fastbunden i en stol under sin uppväxt (baserad på en sann historia). Kommer tyvärr inte ihåg namnet på filmen.

Så att du ska känna igen honom när han knallar runt i gamla stan eller? ;)

Hehehe. Nääe, tänkte mer att det kunde vara intressant att se hur pass välmående man ser ut efter att ha vart inlåst i 24 år. ;)

Masdonne
2008-04-28, 20:22
Jupp.

http://www.independent.co.uk/multimedia/archive/00025/josefF_25862s.jpg
Josef F (bild från The Independent).

Ser inte ut som ett söndagsskolebarn direkt...

Tricklev
2008-04-28, 20:23
Just ja, någon som vet namnet på filmen Legend nämner?

Zacke
2008-04-28, 20:43
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=148&a=764817

Jag kan inte ens tänka mig det, hon satt inlåst i källaren längre tid än vad jag ens levt, och blev sexuellt utnyttjad under hela den här tiden, samt födde sju barn som sedan adopterades bort.

Det har uppstått många frågor kring detta, men en som tidningarna inte tagit upp, men som var det första jag reagerade på var - Hur i hela helvetet är det möjligt att hustrun inte märkte någonting? Att inte märka av något sådant under en period på 24 år, det finns inte i min värld. Antingen har tidningarna utelämnat en grav psyikisk störning/skada hos hustrun eller så ljuger hon, för det kan inte vara möjligt. Jag vill inte att det ska vara möjligt.

Låter som en kille helt i "Bolios" smak.

Eller hur var det han såg på kvinnor och slaveri?

Albatross
2008-04-28, 20:48
Inspirerande.

Legend
2008-04-28, 20:52
Just ja, någon som vet namnet på filmen Legend nämner?

Efter lite sökningar kom jag fram till att filmen heter Mockingbird Don't Sing.

http://en.wikipedia.org/wiki/Mockingbird_Don't_Sing
http://www.imdb.com/title/tt0273822/

Stoltz
2008-04-28, 20:52
Hela den här händelsen påminner mig om en film jag såg förut som handlade om en flicka i USA som blev inlåst i ett rum och fastbunden i en stol under sin uppväxt (baserad på en sann historia). Kommer tyvärr inte ihåg namnet på filmen.
Jag såg mini-dokumentären om den när jag läste om barn mellan 0 - 12 års utveckling. Det var otroligt hemskt att se, jag mådde fysiskt illa och var tvungen att ta pauser för att inte tappa fokus.

Bullen!
2008-04-28, 21:00
jag skrev ett långt inlägg här innan om vad man skulle göra med en som han men postade det aldrig. jag ska nämligen inte ens skänka han en tanke.

ha:cl
2008-04-28, 21:09
Skräckfilmsmaterial*spy*

Värsta jag hört,...nästan

Palm
2008-04-28, 21:39
Fy f**n... Vara inpärrad på några kvadratmeter och aldrig se solljus... En pappa som kommer ner med mat och sedan tar vad han vill ha, vecka efter vecka efter vecka efter vecka... Gång på gång tvingas föda sina inavlade barn i en jävla källare, få hälften av dem tagna från sig, alltmedan åren går... Det här var riktigt obehagligt *spy*

Jaws
2008-04-28, 22:11
Skumt. Detektiv Jaws försöker reda ut fruns inblandning:

1. De handskrivna breven verkar nästan komiskt. Hur kan man köpa en historia att hon stuckit till en sekt och sen lämna allt polisarbete åt sidan? Sen, borde inte hans handstil finnas någonstans så att man kan göra jämförelser? Män har väl oftast en mer "hård" skrivstil och kvinnor har lite "mjukare", kan antagligen vara så att frun har skrivit breven. Josef har säkert med sin tyranni tvingat henne skriva och sen fått henne att tiga.

2. Maten och kläderna till de drabbade är också lustigt. "Jag ska bara ta ner 7 portioner mat och lite kläder till mitt arbetsrum, älskling". Andra lilla bevis för att frun MÅSTE vara inblandad. Eller så blev hon tappad som liten och misstänker ingenting.

3. Josef byggde åtskilliga gånger om källaren för att lämna plats åt de nya barnen. En toalett, någon säng och byggmaterial. Jag kan köpa att hon inte hör vad han sysslar med, men allt bråte som han har släpat ner, WTF..*bs* trodde hon att han behöver toaletter och sängar i sitt arbetsrum? Nä, hon har garanterat hjälpt sin man att bära ner skiten i källaren. Återstår bara att hon kommer att förhöras och erkänna att hon är medbrottsling

Frantic
2008-04-28, 22:17
Skumt. Detektiv Jaws försöker reda ut fruns inblandning:

1. De handskrivna breven verkar nästan komiskt. Hur kan man köpa en historia att hon stuckit till en sekt och sen lämna allt polisarbete åt sidan? Sen, borde inte hans handstil finnas någonstans så att man kan göra jämförelser? Män har väl oftast en mer "hård" skrivstil och kvinnor har lite "mjukare", kan antagligen vara så att frun har skrivit breven. Josef har säkert med sin tyranni tvingat henne skriva och sen fått henne att tiga.
Han kan ha tvingat sin dotter att skriva breven

2. Maten och kläderna till de drabbade är också lustigt. "Jag ska bara ta ner 7 portioner mat och lite kläder till mitt arbetsrum, älskling". Andra lilla bevis för att frun MÅSTE vara inblandad. Eller så blev hon tappad som liten och misstänker ingenting.
Han kan ha gett dem ett lass mat om dagen när hon var på jobbet

3. Josef byggde åtskilliga gånger om källaren för att lämna plats åt de nya barnen. En toalett, någon säng och byggmaterial. Jag kan köpa att hon inte hör vad han sysslar med, men allt bråte som han har släpat ner, WTF..*bs* trodde hon att han behöver toaletter och sängar i sitt arbetsrum? Nä, hon har garanterat hjälpt sin man att bära ner skiten i källaren. Återstår bara att hon kommer att förhöras och erkänna att hon är medbrottsling

Han kan ha burit ner allt material när hon var på jobbet

Troll
2008-04-28, 22:23
Efter lite sökningar kom jag fram till att filmen heter Mockingbird Don't Sing.

http://en.wikipedia.org/wiki/Mockingbird_Don't_Sing
http://www.imdb.com/title/tt0273822/

När utspelade sig filmen?
Var det en kvinnlig psykolog som hjälpte flickan?.

Vet inte om det är denna jag såg för ganska många år sedan. (hemsk hur som hälst)

Finns väldigt många skrämmande fall!!
David Pelzer och Julie Gregory för att nämna några. (Pojken som kallades "Det" och Mamma sa att jag var sjuk om någon vill läsa böckerna)

Torey Hayden har också skrivit många bra och obehagliga böcker om barn hon jobbat med och försökt hjälpa.

On topic: Helt klart har frun vetat om det!!

tjabon
2008-04-28, 22:31

Det finns ju vissa länder me gubbar med skägg som "äger" sina kvinnor....
(bara för att ta ETT exempel)

Jaws
2008-04-28, 22:45
Han kan ha tvingat sin dotter att skriva breven

Han kan ha gett dem ett lass mat om dagen när hon var på jobbet

Han kan ha burit ner allt material när hon var på jobbet

Va lite realistisk för en gångs skull. Hon har väl inte jobbat varje dag i 24 år..Säkert degat hemma flera veckor om året den feta tanten.

AFanatic
2008-04-28, 22:51
Väldigt sjukt.

Sedan finns det ju naturligtvis ännu värre saker. Se på situationen i Kongo där barn och kvinnor blir våldtagna och misshandlade in i absurdum. Där de skjuts i underlivet, knivskurna, uppsprättade och våldtagna. Tydligen kan man finna 9-åringar i djungeln som blivit släppta från detta helvete när männen har lekt klart...om de inte dör innan.

Visst, det finns en del psykfall i Europa men i många afrikanska länder är det en helt annan situation...

Bara för att bredda diskussionen lite.

budadi
2008-04-28, 23:00
Man tror knappt det är sant, så jävla sjukt *screwy**gah!*

joriice
2008-04-28, 23:12
Väldigt sjukt.

Sedan finns det ju naturligtvis ännu värre saker. Se på situationen i Kongo där barn och kvinnor blir våldtagna och misshandlade in i absurdum. Där de skjuts i underlivet, knivskurna, uppsprättade och våldtagna. Tydligen kan man finna 9-åringar i djungeln som blivit släppta från detta helvete när männen har lekt klart...om de inte dör innan.

Visst, det finns en del psykfall i Europa men i många afrikanska länder är det en helt annan situation...

Bara för att bredda diskussionen lite.

Ja, nu tycker jag alla jäfla emos kan sluta gnälla över sina småproblem, om de hade vidgat sina vyer lite. :banned *mini

Har man det bra så har man!

Upptaget
2008-04-28, 23:16
Liksom bara VARFÖR?

Tricklev
2008-04-28, 23:44
Ja, nu tycker jag alla jäfla emos kan sluta gnälla över sina småproblem, om de hade vidgat sina vyer lite. :banned *mini

Jo tja, underbart inlägg, tala om att vidga sina vyer medans man dömmer ut tonvis med människor som mår illa.

Någon annans smärta förminskar inte det jag känner. (Rent hypotetiskt, jag mår inte illa.)

Chrillee
2008-04-28, 23:44
Ofattbart, vidrigaste på länge.
Människan är grym, bara att inse, tur att det även finns goda människor.

Svårt att ta till sig och greppa, och att frun inte har märkt nåt...yeah right...

mela
2008-04-29, 00:08
Jag funderade just på det om det fanns riktiga toaletter, och duschar? Snacka om hudsjukdommar annars.

Annars vet jag inte vad jag ska säga. Man vet att sånt här sker hela tiden, men det känns så långt bort och chockar alltid när man väl läser om det.

Kaboffastar
2008-04-29, 00:30
finns bilder från hålan på aftonbladet nånstans.. fanns toa och dusch/badkar till och med. Lite trånga gånger här och var men annars så.

Kan man få 6 välskapta OK barn med sin dotter? Någon som kan det där med inavel?

J de Koof
2008-04-29, 00:59
I min ungdom slukade jag Thomas Bernhard........... Jelinek har jag inte läst men fått intryck ändå...

Nu ska man ju inte dra alltför långtgående slutsatser, det finns andra sjuka samhällen.

(på tal om Hitlers ursprung)

AFanatic
2008-04-29, 06:17
Jo tja, underbart inlägg, tala om att vidga sina vyer medans man dömmer ut tonvis med människor som mår illa.

Någon annans smärta förminskar inte det jag känner. (Rent hypotetiskt, jag mår inte illa.)

Inlägget återkopplar till det ngn sa innan och ville bara visa att det finns "grymmare" saker människor gör mot varandra.

Jag har aldrig sagt ngt om att förminska någonting. Läser du inlägget igen kommer du kanske uppfatta nyansen av frekvens och omfång av händelser som den kritiska språngpunkten.

Legend
2008-04-29, 12:15
När utspelade sig filmen?
Var det en kvinnlig psykolog som hjälpte flickan?.

Vet inte om det är denna jag såg för ganska många år sedan. (hemsk hur som hälst)

Jag vet inte när filmen utspelades, men jag vet däremot att det var en kvinnlig psykolog med i handlingen. Så ja, antagligen den filmen du såg.

Kan inte mer än hålla med: filmen är väldigt hemsk.

Tricklev
2008-04-29, 12:19
Inlägget återkopplar till det ngn sa innan och ville bara visa att det finns "grymmare" saker människor gör mot varandra.

Jag har aldrig sagt ngt om att förminska någonting. Läser du inlägget igen kommer du kanske uppfatta nyansen av frekvens och omfång av händelser som den kritiska språngpunkten.

Har jag missat något, eller när sa jag dessa saker om ditt inlägg?

AFanatic
2008-04-29, 12:50
Har jag missat något, eller när sa jag dessa saker om ditt inlägg?

Du quotade joriice som hade quotat mig. Fast jag kan ju ha missat ngt...eller så är det bara solen som skiner i ögonen på mig.

Tricklev
2008-04-29, 12:53
Du quotade joriice som hade quotat mig. Fast jag kan ju ha missat ngt...eller så är det bara solen som skiner i ögonen på mig.

Kanske bara är jag som tolkar den fetmarkerade texten som om han tycker att folk borde hålla käft o inse att folk har det värre.

Jag säger inte emot ditt ursprungsinlägg, jag höll med om det du sa, däremot tyckte jag att joriice inlägg var ett korkat svar på ditt inlägg.

Shajjn
2008-04-29, 13:09
Var har alla inlägg fulla av empati, i Englafallet-stuk, tagit vägen? Bryr sej inegn, snela1?

AFanatic
2008-04-29, 16:53
Kanske bara är jag som tolkar den fetmarkerade texten som om han tycker att folk borde hålla käft o inse att folk har det värre.

Jag säger inte emot ditt ursprungsinlägg, jag höll med om det du sa, däremot tyckte jag att joriice inlägg var ett korkat svar på ditt inlägg.

Så här i efterhand kan man ju tycka att jag kunde quotat joriice istället för dig. Kan ha varit solen som ställde till det. Nåväl.

Stoltz
2008-05-08, 19:26
Aset har snackat lite:

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=148&a=768085

Nitrometan
2008-05-08, 20:10
Aset har snackat lite:

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=148&a=768085
Fy. Det var jobbigt att läsa.

Han säger sig vara fullt medveten om hur han skadade sin dotter, men kunde inte låta bli. Längtan att äntligen kunna göra det förbjudna blev för stor. De första barnen kom och Josef Fritzl gladde sig.

- Det var skönt att ha en riktig familj i källaren.

Snacka om att rationalisera sina handlingar.

Carolinew
2008-05-08, 21:16
Fyfan det är så JÄVLA SJUKT! *spy*

Ang. frun, det kan inte vara så att han varit förjävlig mot henne också? Hotat med diverse saker om hon skulle berätta?

Och vad menar rättspsykiatrikern med detta: "Mannen är inte psykiskt sjuk, men han är höggradigt störd." :confused:

FreCKo
2008-05-08, 21:19
Fyfan det är så JÄVLA SJUKT! *spy*

Ang. frun, det kan inte vara så att han varit förjävlig mot henne också? Hotat med diverse saker om hon skulle berätta?

Och vad menar rättspsykiatrikern med detta: "Mannen är inte psykiskt sjuk, men han är höggradigt störd." :confused:

= han ska inte in på psykiatrisk klinik, han är bara dum i huvudet,

Bolio
2008-05-08, 21:27
Hatar verkligen Ogge.

Carolinew
2008-05-08, 22:11
= han ska inte in på psykiatrisk klinik, han är bara dum i huvudet,

Misstänkte det men man vet aldrig med såna personer, "höggradigt störd" kanske var nån annan form av psykisk störning...

Tolkia
2008-05-08, 22:37
Misstänkte det men man vet aldrig med såna personer, "höggradigt störd" kanske var nån annan form av psykisk störning...
Man skiljer på psykisk "störning" och psykisk "sjukdom".

Jazen
2008-05-09, 08:09
Sjuka jävla människor det finns! Han har förstört ex antal liv , borde skjutas...

Richard85
2008-05-09, 08:20
Hade det varit Sverige hade han väl fått en skarp tillsägelse och ett år i fängelse alternativt psyket..

Stoltz
2008-05-09, 09:36
Hade det varit Sverige hade han väl fått en skarp tillsägelse och ett år i fängelse alternativt psyket..

Tror du på det själv?

petah
2008-05-09, 16:45
Tror du på det själv?

smisk också?

Sheogorath
2008-05-09, 16:56
Man kan bedöma en persons friskhet utifrån dennes handlingar. Allt annat är religion.

Stoltz
2008-05-10, 11:03
Man kan bedöma en persons friskhet utifrån dennes handlingar. Allt annat är religion.

Jag vet att du inte gillar religion men... nu förstod jag inte vad du ville åstadkomma?

Tolkia
2008-05-10, 11:06
Man kan bedöma en persons friskhet utifrån dennes handlingar.
Vem är "man"? Godtycke ftw, ja?

stefannn
2008-05-10, 11:14
Tror du på det själv?

ja ... kan man vara med och sparka ihjäl en kille och gå helt fri så varför inte--

Stoltz
2008-05-10, 11:25
ja ... kan man vara med och sparka ihjäl en kille och gå helt fri så varför inte--

För de två situationerna är precis desamma? Alla omständigheter är lika klara/oklara i båda fallen? Jag antar att du talar om Ricardo-fallet? Ifall du anser att alla omständigheter är lika klara/oklara så är det nog dags att kamma sig.

Nitrometan
2008-05-10, 11:34
Sheo är "man" i detta fall tror jag.

Sheo är duktig, han kan titta på dina handlingar (du skriver på ett tangentbord, ja?) och säga att du är frisk.

Sheogorath
2008-05-11, 19:52

Jag tycker det är ointressant att föra diskussionen i den riktningen eftersom alla sociala definitioner bygger på godtycke. Ful, snygg, intelligent, trendig, sexig, bootyliceous, you name it.

Det vi har idag när det görs en rättspsykriatrisk undersökning är en utredning, som självklart är godtycklig eftersom det görs en bedömning om huruvida en människa är frisk eller sjuk. Det är ingen naturlag som säger det, inget matematiskt problem som ska knäckas för att få svaret, utan en godtycklig bedömning. Vi människor, och i detta fall rättspsykriatriker drar gränser i ett spektra, och detta kan aldrig bli annat än godtycke. Kanske flera människors godtycke. Kanske något vi kan kalla för "välgrundat godtycke", men ändock godtycke.

Så detta "man" jag använde får bli du eller jag, eller rättspsykriatrikerna. Istället för att fokusera på om en människa var frisk eller sjuk när den brottsliga handlingen begicks, så borde rättspsykriatrikerna fokusera på att utreda om handlingen frivilligt (låt oss t.ex. definiera det som "ej under hot") kan utföras av en frisk människa, eller om människan måste definieras som sjuk p.g.a. handlingen i sig.

Ett exempel: Konsensus idag är att (diagnosticerade) psykopater inte är sjuka eftersom de är fullt medvetna om sina handlingar och deras konsekvenser. Låt oss ta den psykopat som torterade ett antal människor i sin stuga ute på glesbygden. Han visste att det han gjorde var avskyvärt och han kände mycket väl till personernas lidande, och vad som är norm: att man "får inte göra så". Men han skiter i det p.g.a. avsaknad av empati. Han är inte oförmögen till inkännande och han har inte bristande förståelse för hur lidande upplevs. Men han skiter i det helt enkelt.

Juridiskt sett är sådana människor friska. Jag säger att de är sjuka eftersom jag anser att empati är ett krav för att en människa ska vara frisk.

Sedan anser jag ju i grund och botten att ingen människa kan ansvara för sina handlingar, vilket är en oundviklig konsekvens av min syn på universum, men vi måste ju ha en fungerande rättsstat också. ;)

Sheogorath
2008-05-11, 19:57
Jag vet att du inte gillar religion men... nu förstod jag inte vad du ville åstadkomma?

Om vi anser att en frisk människa kan utföra en avskyvärd handling, är detta vad jag skulle definiera som ondska. Ondska är något religiöst.

Stoltz
2008-05-11, 20:03
Om vi anser att en frisk människa kan utföra en avskyvärd handling, är detta vad jag skulle definiera som ondska. Ondska är något religiöst.

På vilket sätt? Kan en ateist/ett ateistiskt samhälle inte inkludera ondska eller vad försöker du säga?

Huffo the A-LagaRe
2008-05-11, 20:40

Tänk om vi gjort så mot dig?

Du är inspärrad i "din" värld och tror att kolozzeum och allt sådant är erklighet... men det är fel!

Sheogorath
2008-05-11, 21:28
På vilket sätt? Kan en ateist/ett ateistiskt samhälle inte inkludera ondska eller vad försöker du säga?

Det blir ju naturligtvis en fråga om vad vi lägger i begreppet. Om man kontrasterar onda och goda människor, så ser jag inte annat än att man använder ett religiöst språkbruk. Vad vill du lägga in i begreppen?

Stoltz
2008-05-11, 21:31
Det blir ju naturligtvis en fråga om vad vi lägger i begreppet. Om man kontrasterar onda och goda människor, så ser jag inte annat än att man använder ett religiöst språkbruk. Vad vill du lägga in i begreppen?

Jag vet itne, för jag förstår inte riktigt din poäng. Du menar att kategorin "onda handlingar" har en relation till religion, för utan ett religiöst inslag skulle en ond handling inte vara ond, utan snarare en sjuk handling?

Nu kan det verka som om jag försöker provocera, men det är inte det jag gör, jag försöker bara förstå dig :)

Bolio
2008-05-11, 21:35
Jag vet itne, för jag förstår inte riktigt din poäng. Du menar att kategorin "onda handlingar" har en relation till religion, för utan ett religiöst inslag skulle en ond handling inte vara ond, utan snarare en sjuk handling?

Nu kan det verka som om jag försöker provocera, men det är inte det jag gör, jag försöker bara förstå dig :)

Han menar, om jag känner min käre Sheo rätt, att beteckningen "ond" och det värdeomdöme ur vilket det föds - "god och ond" - hänför till metafysiken och religionen. Och hör också hemma där, och bara där. De har inga som helst motsvarigheter i verkligheten. När vi säger att Englas mördare är "ond" så är det precis lika objektivt och sant som att solen och klockan är två damer.

Stoltz
2008-05-11, 21:36
Han menar, om jag känner min käre Sheo rätt, att beteckningen "ond" och det värdeomdöme ur vilket det föds - "god och ond" - hänför till metafysiken och religionen. Och hör också hemma där, och bara där. De har inga som helst motsvarigheter i verkligheten. När vi säger att Englas mördare är "ond" så är det precis lika objektivt och sant som att solen och klockan är två damer.

Vad är i sådana fall de rätta termerna? Sjuk och normal?

Bolio
2008-05-11, 21:38
Vad är i sådana fall de rätta termerna? Sjuk och normal?

God och ond är ju inte "felaktiga" termer, precis som "Gud" inte är en felaktig term. Gud finns, och likaså värdet och värderingen av människor och handlingar som goda och onda, men det är vi som har skapat dem.