Visa fullständig version : minska på fettet eller inte?
Fotbollspojke90
2008-04-27, 11:31
Hejsan
jag undrar när ni vill tappa i fett drar ni ner på erat fettintag eller äter ni bara så ni hamnar på - i kcal?
jag har problemet när jag minskar på fettet så börjar jag frysa väldigt lätt
vill tappa några kilon i vikt nu helst i så mycket fett som möjligt
jag tänkte börja äta så här nu
frukost:
en tallrik fil med havreflingor och en frukt
Lunch: skollunch, möjligen två tallrikar av vad som serveras utan sås till det.
mellanmål: precis som frukost
lunch: Kyckling med ris och kesella
Kvällsmål: möjligen något på kvällen också.
Drar ner på både fettintaget och kolhydratintaget. Främst kolhydrat då jag äter mest kolhydrat när jag bulkar.
Eddie Vedder
2008-04-27, 11:41
Det var inte mycket till kostupplägg det där. Väldigt dålig variation, inga grönsaker och nästintill fettfritt. Eventuellt att din skollunch "räddar upp" litegrann. Där är det ju olika mat varje dag och troligtvis en salladsbuffé. Att käka så lite fett som du verkar vilja sträva efter är definitivt inte bra i alla fall. Men som sagt, skollunchen kanske innehåller lite köttfärs, kycklinggryta o.s.v. så åtminstone lunchen inte blir så fettsnål.
Nu vet jag inte hur länge du planerat det här dåliga upplägget men blir det under väldigt lång tid bör du nog i alla fall revidera litegrann. Ytterst små tillägg kan göra stor skillnad. Lägg till ett ägg om dagen, ät en rejäl portion broccoli varje dag, kanske lite sojabönor någon dag i veckan samt fet fisk två-tre gånger per vecka. Då ser helt plötsligt maten betydligt bättre ut skulle jag säga:)
jag har problemet när jag minskar på fettet så börjar jag frysa väldigt lätt
Kan bero på att ämnesomsättningen sjunker
Fotbollspojke90
2008-04-27, 12:11
Det var inte mycket till kostupplägg det där. Väldigt dålig variation, inga grönsaker och nästintill fettfritt. Eventuellt att din skollunch "räddar upp" litegrann. Där är det ju olika mat varje dag och troligtvis en salladsbuffé. Att käka så lite fett som du verkar vilja sträva efter är definitivt inte bra i alla fall. Men som sagt, skollunchen kanske innehåller lite köttfärs, kycklinggryta o.s.v. så åtminstone lunchen inte blir så fettsnål.
Nu vet jag inte hur länge du planerat det här dåliga upplägget men blir det under väldigt lång tid bör du nog i alla fall revidera litegrann. Ytterst små tillägg kan göra stor skillnad. Lägg till ett ägg om dagen, ät en rejäl portion broccoli varje dag, kanske lite sojabönor någon dag i veckan samt fet fisk två-tre gånger per vecka. Då ser helt plötsligt maten betydligt bättre ut skulle jag säga:)
hehe kommer väl inte exakt se ut så där.
när jag kollat igenom trådarna här på kolozzeu med matbilder etc
så har jag märkt att de flesta äter sin mat väldigt torr, jag undrar vad deras fett källa är då?, när jag gick ner mina 30 kilo för 3 år sedan så åt jag absolut inget fett alls.
King Grub
2008-04-27, 12:13
Du går inte ner mer i kroppsfettvikt av att dra ner på fett i maten. Kanske tvärtom. Du går inte ner mer av att äta en kost som består av X kcal men med 10% av energin från fett i stället för 30%.
Fotbollspojke90
2008-04-27, 12:15
skrev inte klart mitt förra inlägg när jag gick ner de där 30 kilona för 3 år sedan så började jag frysa något fruktansvärt och det var jobbigt. men vill gå ner dessa kilon på "rätt sätt"
Eddie Vedder
2008-04-27, 12:16
hehe kommer väl inte exakt se ut så där.
när jag kollat igenom trådarna här på kolozzeu med matbilder etc
så har jag märkt att de flesta äter sin mat väldigt torr, jag undrar vad deras fett källa är då?,
Bra att du lär variera dig i alla fall. Ät skolmaten ordentligt och försök få lite ytterligare variation som sagt.:)
Angående matbilderna så vet jag inte vilken tråd du hittat, själv har jag aldrig sett en med mestadels torr och fettfri mat. Aldrig faktiskt.
när jag gick ner mina 30 kilo för 3 år sedan så åt jag absolut inget fett alls.
Jo att man kan gå ner rejält i vikt råder det ingen tvekan om. Men det per automatik innebär ju inte att upplägget är särskilt hälsosamt precis.
EDIT: Såg ditt tillägg nu. Vill du gå ner på "rätt sätt" (enligt mitt subjektiva sätt att se på det) så krävs som sagt inga stora förändringar alls. Din mat i grundposten har sina brister och jag tycker själv den är otillräcklig för en längre tids upplägg. Inga bestående men kommer du drabbas av såklart, du lär inte bli sjuk o.s.v. men den ät fortfarande otillräcklig ur näringssynpunkt även under deff anser jag.
Jag nämnde ju några eventuella tillägg/förändringar och det skulle helt plötlsigt göra stor skillnad. Sedan bör du se upp med superstora underskott, du är det ju en fördel att träna ordentligt, att prioritera näringstimingen runt träningen och att försöka hålla proteinintaget relativt högt. Lycka till!:thumbup:
Du går inte ner mer i kroppsfettvikt av att dra ner på fett i maten. Kanske tvärtom. Du går inte ner mer av att äta en kost som består av X kcal men med 10% av energin från fett i stället för 30%.
Varför?
Fotbollspojke90
2008-04-27, 12:34
Bra att du lär variera dig i alla fall. Ät skolmaten ordentligt och försök få lite ytterligare variation som sagt.:)
Angående matbilderna så vet jag inte vilken tråd du hittat, själv har jag aldrig sett en med mestadels torr och fettfri mat. Aldrig faktiskt.
Jo att man kan gå ner rejält i vikt råder det ingen tvekan om. Men det per automatik innebär ju inte att upplägget är särskilt hälsosamt precis.
EDIT: Såg ditt tillägg nu. Vill du gå ner på "rätt sätt" (enligt mitt subjektiva sätt att se på det) så krävs som sagt inga stora förändringar alls. Din mat i grundposten har sina brister och jag tycker själv den är otillräcklig för en längre tids upplägg. Inga bestående men kommer du drabbas av såklart, du lär inte bli sjuk o.s.v. men den ät fortfarande otillräcklig ur näringssynpunkt även under deff anser jag.
Jag nämnde ju några eventuella tillägg/förändringar och det skulle helt plötlsigt göra stor skillnad. Sedan bör du se upp med superstora underskott, du är det ju en fördel att träna ordentligt, att prioritera näringstimingen runt träningen och att försöka hålla proteinintaget relativt högt. Lycka till!:thumbup:
så ingen större förändringen med andra ord :). Vad kan hända om man får i sig för lite fett?
tack så mycket för svaren hittils :)
Eddie Vedder
2008-04-27, 12:39
Vad kan hända om man får i sig för lite fett?
Du får i dig otillräckliga mängder av essentiella fettsyror (livsnödvändiga fettsyror med andra ord), du riskerar att gå miste om fettlösliga vitaminer (även dom livsnödvändiga) eftersom dom enbart kan absorberas tillsammans med fett, hormonell balans lär kunna störas, fett är väsentligt för cellmembranstrukturer, kolesterolsyntes etc.
Det är helt enkelt otroligt viktigt med ett adekvat fettintag och direkt farligt med lång tid av på tok för fettsnål kost. Utöver alla direkta negativa följder p.g.a. av att du riskerar att gå miste om fettets egna funktioner i kroppen föreligger ju även risken för bristsymptom till följd av inadekvat intag av fettlösliga vitaminer.:(
King Grub
2008-04-27, 13:29
Varför?
Det var bara en eller ett par veckor sedan du frågade samma sak.
Du får i dig otillräckliga mängder av essentiella fettsyror (livsnödvändiga fettsyror med andra ord), du riskerar att gå miste om fettlösliga vitaminer (även dom livsnödvändiga) eftersom dom enbart kan absorberas tillsammans med fett, hormonell balans lär kunna störas, fett är väsentligt för cellmembranstrukturer, kolesterolsyntes etc.
Det är helt enkelt otroligt viktigt med ett adekvat fettintag och direkt farligt med lång tid av på tok för fettsnål kost. Utöver alla direkta negativa följder p.g.a. av att du riskerar att gå miste om fettets egna funktioner i kroppen föreligger ju även risken för bristsymptom till följd av inadekvat intag av fettlösliga vitaminer.:(
Finns det några faktorer som skulle märkas ifall man låg underskott av fett?
Eddie Vedder
2008-04-28, 05:10
Finns det några faktorer som skulle märkas ifall man låg underskott av fett?
Om du läser citatet så inverkar fettintage på HUR mycket som helst i kroppen så att peka på "fettbrist" för att t.ex. synen försämras, att man drabbas av benskörhet, att man får nedsatt immunförsvar o.s.v, går ju inte. Det kan ju bero på flera saker i den livsstilen som oftast ingår för en person som undviker fett (såsom allmänt värdelösa matvanor som personen fått för sig är att "äta rätt", maniskt tränande o.s.v.).
Men ett tydligt symptom är ju att man så småningom troligtvis dör om essentiella fettsyror och/eller fettlösliga vitaminer aldrig intas ens i minimumkvantiteter under en lång tid.
Acquiescence
2008-04-28, 15:01
Men ett tydligt symptom är ju att man så småningom troligtvis dör...
Ja, det skulle vara ett tydligt symtpom.
Ledsen, tyckte det lät så himla roligt.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.