handdator

Visa fullständig version : Skulle ni vilja bada här?

DanielF
2008-04-27, 10:03
Så här smart blir man när man dricker öl i en uppblåsbar pool.
*screwy*

http://www.b0g.org/wsnm/uploads/_medium_DSCN7823.jpg

christian
2008-04-27, 10:04
Que?!

slappe
2008-04-27, 10:19
Que?!

http://i28.tinypic.com/2jcg3zp.jpg

DanielF
2008-04-27, 10:19
Men b*js, jag har inte tur med bildlänkar nuförtiden...
Nu då?

Emil_Larsson
2008-04-27, 10:20
Oh...My..God! nej tack.

Shajjn
2008-04-27, 10:22
Varför inte?

Kurash
2008-04-27, 10:27
Varför inte?

Inga brudar ju.

-C-
2008-04-27, 10:27
Ingen sol.

mystic[-_-]
2008-04-27, 10:28
Inga brudar ju.

Inge OLW :/

Slartibartfast
2008-04-27, 10:34
HAHAHah!1

Bra.

christian
2008-04-27, 10:35
Photoshoppat! För så dum kan väl ingen vara. Väl?

Slartibartfast
2008-04-27, 10:37

Ett alternativ till photoshop vore att inte ha i kontakten, no?

Stoltz
2008-04-27, 10:37

Välkommen till världen.

christian
2008-04-27, 10:39
Ett alternativ till photoshop vore att inte ha i kontakten, no?

Naturligtvis är mitt flickrop på photoshop bara en synonym till fejk som så ofta används av kidsen idag. *flex*

Välkommen till världen.

Tack!

spange
2008-04-27, 10:40
LOOOL jävla dårar:d

strong-man
2008-04-27, 11:06
Dom har väl jordfelsbrytare:D

Tabbe
2008-04-27, 11:55
det är alldäles för svagt för att göra någon riktig skada. På sin höjd får du en stöt, om ens det.

Gillar idén med bad tofflorna dock. :D

moment22
2008-04-27, 13:14
det är alldäles för svagt för att göra någon riktig skada. På sin höjd får du en stöt, om ens det.

Gillar idén med bad tofflorna dock. :D

va precis så jag tänkte, stämmer det ens att man dör om man slänger hårtorken i badkaret när man badar?

lectris
2008-04-27, 13:15
stämmer det ens att man dör om man slänger hårtorken i badkaret när man badar?

tror att mythbusters testade det och fick fram ett "confirmed" ;) så JA!

Tabbe
2008-04-27, 13:16
Nej det gör man faktiskt inte =)
stöt ja men farligt? Nej

Om det nu inte är en pytteliten babybalja.

Johan_P
2008-04-27, 13:23
Nej det gör man faktiskt inte =)
stöt ja men farligt? Nej

Om det nu inte är en pytteliten babybalja.

Får man fråga vad du sitter på för kunskap inom området? Själv är jag kass på ellära och önskar jag vore bättre :D Skulle trott det där var livsfarligt, hur som helst.

Tabbe
2008-04-27, 13:24
Dödlig dos av ström ligger en ganska bra bit över sverige 230 volts uttag.
Sen skulle vattenhalten i kroppen, vad man ätit och vart på kroppen det kommmer in spela roll.

Tabbe
2008-04-27, 13:25
Får man fråga vad du sitter på för kunskap inom området? Själv är jag kass på ellära och önskar jag vore bättre :D Skulle trott det där var livsfarligt, hur som helst.

är mest bara intresserad om sånt, har läst ganska mycket själv.

Micke-s
2008-04-27, 13:28
tror att mythbusters testade det och fick fram ett "confirmed" ;) så JA!

fick för mig att du inte dog av det .

Johan_P
2008-04-27, 13:30
Sen skulle vattenhalten i kroppen, vad man ätit och vart på kroppen det kommmer in spela roll.

Ah, mycket möjligt. Men det ser onekligen livsfarligt ut på bilden. Fan, jag måste bli bättre på ellära känner jag.

Tabbe
2008-04-27, 13:36
Ah, mycket möjligt. Men det ser onekligen livsfarligt ut på bilden. Fan, jag måste bli bättre på ellära känner jag.

mm klockren bild :D

jakke
2008-04-27, 13:42

Du vet inte vad du pratar om.
Lär dig skillnad mellan ström(mäts i ampere) och spänning (mäts i volt).
Det som dödar är strömstyrkan och det är inga problem att dö av ett vägguttag.

Bönne
2008-04-27, 13:52
Sen skulle vattenhalten i kroppen, vad man ätit och vart på kroppen det kommmer in spela roll.Nu är du ute och vandrar. En växelspänning på 50hz och 220volt är definitivt dödlig, 220 volt tillåter att en väldigt stor ström flyter igenom.

Dock har de absolut flesta svenska hemmen en jordfelsbrytare som löser blixtsnabbt redan vid en felström på 30mA vilket räddar liv.

Torwald
2008-04-27, 13:53
Du vet inte vad du pratar om.
Lär dig skillnad mellan ström(mäts i ampere) och spänning (mäts i volt).
Det som dödar är strömstyrkan och det är inga problem att dö av ett vägguttag.

+1

Rolig bild dock.

Tabbe
2008-04-27, 14:04
Vi har inte starktstöm i våra hus och starkström får det ju bara heta om den är dödlig.

svagström är inte dödlig.

Trance
2008-04-27, 14:09
Vi har inte starktstöm i våra hus och starkström får det ju bara heta om den är dödlig.

Vi har väl starkström i husen?

Nigle
2008-04-27, 14:10
Onödigt att diskutera om det är farligt eller inte då folk faktiskt har dött då det fått ström ur vägguttaget.

Bönne
2008-04-27, 14:11

svagström är inte dödlig.Du förväxlar uttryck nu.

Vi har lågspänning i våra hem, men även ur lågspänning (100-1000 V) kan man få ut dödliga strömmar, dvs starkström.

Motorbreath
2008-04-27, 14:12

10A och 50hz kan vara dödligt

Tabbe
2008-04-27, 14:14
Kollade uttrycken :D nu blev jag ägd.

aja man lär sig, danke.

HajduMan
2008-04-27, 14:24
-Vi har starkström i husen
-Det är inte volten som är dödlig
-Man kan dö av mindre än 1/2 ampere
-Ström leder ganska dåligt i stora ytor vatten om vattnet inte är destilerat(har jag för mig, eller så var det nått annat än destilerat)

Nigle
2008-04-27, 14:28
Destillerat vatten leder inte ström.. Det är de lösta jonerna i vattnet som transporterar elektronerna och rent vatten har inte den förmågan. (teoretiskt iaf). Så desto mera salter och dylikt i vattnet så desto bättre ledningsförmåga

Sparven från Minsk
2008-04-27, 15:31
Hm...tror jag avstår det badet. Känns dumt att chansa *screwy*

illuminaughty
2008-04-27, 15:32
-Man kan dö av mindre än 1/2 ampere

Inte för att du har fel här, men det var lite i underdrift med en halv ampere, det är rätt mycket ström för kroppen.
Som Bönne sa; en JF-brytare smäller vid 30mA. Till och med ännu lägre strömstyrkor kan vara dödliga om det träffar fel.

lectris
2008-04-27, 15:34
fick för mig att du inte dog av det .

va? nej jag har då bevisligen inte dött av nånting än.. ;)

sunkan
2008-04-27, 15:51
som sagt tidigare så är inte volten särskilt intressanta, jag har fått 20.000volt i mig ett antal gånger och jag är frisk. Men för det så skulle jag inte chansa å lägga mig i badet.

ArnoldOnLehmä
2008-04-27, 16:06
Min fysiklärare sa nåt om att svenskt kranvatten är så avjoniserat att det inte leder ström och det är därför vi har kontakter i toaletterna i nyare hus för det är ingen risk att man dör av hårtork i badkaret.

sunkan
2008-04-27, 16:11
Min fysiklärare sa nåt om att svenskt kranvatten är så avjoniserat att det inte leder ström och det är därför vi har kontakter i toaletterna i nyare hus för det är ingen risk att man dör av hårtork i badkaret.

sen så lär ju grabbarna suttit där och kissat så mycket nu så nu är risken rätt stor att det går ändå?:D

dared
2008-04-27, 16:14

Vem har en kontakt i sin toalett :smash: :D

Snabel
2008-04-27, 16:19
Tabbe:

Man får väl kramp i muskler redan vid strömstorlekar kring 10mA(minns inte exakt, men något i den storleksordningen), tänk er att en vanlig säkring bryter vid 10-16A.

Har de jordfelsbrytare lär den ha brutit för längesedan då det där känns som en väldigt fuktig miljö.

NiXPhoenix
2008-04-27, 16:38
Tycker det var riktigt fiffigt!
Att ha två badtofflor som flytetyg skulle nog inte alla komma på.
Sen att ni är så rädda, vet ni att det egentligen skulle vara farligt? Har ni testat liknande saker själva? Är ni elektriker med goda kunskaper i hur väl isolerade sladdar är?

NiXPhoenix
2008-04-27, 16:43
Funkar det så funkar det. :D
Sen om det nu skulle gå ut ström från en kabel i vattnet, skulle de i dö då? Jag tror inte det är tillräckligt kraftig ström, det är dessutom mycket vatten. Men mina kunskaper om ellära är ytterst begränsade. Vet en kille som gick i min kompis klass på mellanstadiet som stoppade in fingrarna i en kontakt på syslöjden (med hjälp av nålar antar jag), han for då iväg ett par meter och tuppade av helt kort. Ambulans tillkallades men killen klarade sig riktigt bra. Han var då 10 eller 11 år och följdaktligen liten kroppsmassa, kanske 35-40kg?

Jag tror dessutom han fick 10kr för besväret, kan varit mer, är inte säker på summan.

Edit: ah, de vettiga människorna kom fram på sid2. :)

Trance
2008-04-27, 16:49
Är ni elektriker med goda kunskaper i hur väl isolerade sladdar är?

Tänk på hur en kontakt är utformad.

NiXPhoenix
2008-04-27, 17:02
Tänk på hur en kontakt är utformad.

Mmm, okej, borde bli strömförande direkt när förlängningsdosan kommer ner under vatten... Finns ju skyddspluppar som åker undan men de är väl mest till för att skydda mot damm och annat smuts.
Tänkte inte på det.
Vad händer om det åker ner i vattnet då? Om vi bara antar att uttaget där sladden sitter är tätt och inte tar in vatten. (Jag vet att det antagligen inte är så) I ett sånt fall borde det väl inte bli någon kortslutning? Går ju bara ut ström i vattnet på måfå. Apparaten får fortfarande sin ström.

Nitrometan
2008-04-27, 17:04
Bra.
Perhaps they needed to put some chlorine the gene pool?

Tillräckligt med ointelligens så sorterar de bort sig själva.

http://www.darwinawards.com/

sunkan
2008-04-27, 17:05
Antar att det dessutom var en växelspänning med en väldigt hög frekvens.

testade om tändstiftet fungerade

Baan
2008-04-27, 17:05
Tycker det var riktigt fiffigt!
Att ha två badtofflor som flytetyg skulle nog inte alla komma på.
Sen att ni är så rädda, vet ni att det egentligen skulle vara farligt? Har ni testat liknande saker själva? Är ni elektriker med goda kunskaper i hur väl isolerade sladdar är?

Visade bilden för farsan som har lite elektrikerbehörighet och kunskap när jag var på besök idag (bra sammanträffande?). Han avrådde starkt från det.

Bönne
2008-04-27, 17:06
som sagt tidigare så är inte volten särskilt intressanta, jag har fått 20.000volt i mig ett antal gånger och jag är frisk. Men för det så skulle jag inte chansa å lägga mig i badet.Antar att det dessutom var en växelspänning med en väldigt hög frekvens.

Mmm, okej, borde bli strömförande direkt när förlängningsdosan kommer ner under vatten... Finns ju skyddspluppar som åker undan men de är väl mest till för att skydda mot damm och annat smuts.
Tänkte inte på det.
Vad händer om det åker ner i vattnet då? Om vi bara antar att uttaget där sladden sitter är tätt och inte tar in vatten. (Jag vet att det antagligen inte är så) I ett sånt fall borde det väl inte bli någon kortslutning? Går ju bara ut ström i vattnet på måfå. Apparaten får fortfarande sin ström.Det kommer bli en kortslutning och antingen löser det för jordfel eller för att det blir för stor ström. Det kommer smälla direkt vilket som, inget kokt fläsk alltså.

ante
2008-04-27, 18:08
Tabbe:

Man får väl kramp i muskler redan vid strömstorlekar kring 10mA(minns inte exakt, men något i den storleksordningen), tänk er att en vanlig säkring bryter vid 10-16A.

Har de jordfelsbrytare lär den ha brutit för längesedan då det där känns som en väldigt fuktig miljö.

Helt rätt!

Skulle personligen tro att de ställt dit elgrejerna bara för att ta bilden, som en kul grej. Kul bild iaf.

pojken
2008-04-27, 18:55

230V/1500Ohm (kroppens resistans) =153mA
Vid 30mA uppstår inre brännskador.

Så det är ganska så dödligt..

jakke
2008-04-27, 19:02
230V/1500Ohm (kroppens resistans) =153mA
Vid 30mA uppstår inre brännskador.

Så det är ganska så dödligt..

resistansen i vattnet då?

Whistler
2008-04-27, 20:10
Dom har väl jordfelsbrytare:D

+1

mangs
2008-04-27, 21:24
Bilden är ju fejk men det som skrämmer mig är det faktum att många som skriver i tråden har väldigt låg kunskap om elllära och inte själv inser vilken resik det skulle vara. Bönner har redan nämnt det som behöver nämnas.

Normalt sätt säger man att strömmar över 30mA kan döda en människa men detta varierar ju kraftigt beroende på massor av omständigheter men det är bla därför man har satt jordfelsbrytarna till 30mA.

Vi har 220-230V i 50Hz växelspänning i våra uttag och normalt sett är uttagen säkrade på 10A vilket gör att du kan bli rejält friterad om du vill. Hur stor strönm du kommer få igenom dig beror helt och hållet på hur stor resistans Spänningen ser. Jag har ingen siffra på en människa i en Swimmingpool men om vi säger att 30mA dödar så är lägsta "tillåtna" resistans: R=V/I=230/30mA=7700 ohm

Notera dock att beroende på situation kan du dö av mindre ström än så. I detta fallet när de småfeta grisarna ligger i poolen och troligtvis kommer få kramper utan dess like kommer de om de inte dör pga elen drunkna i poolen då de inte kan ta sig upp.

Eriken
2008-04-27, 21:33
Det verkar inte som att någon har diskuterat detta med att strömmen måste ha någonstans att ta vägen (till jord) för att det ska bli en ström, annars är det bara spänning.

Nu vet jag ju inte hur poolen leder ström mot jord men jag skulle iaf inte själv sätta mig i poolen.

pojken
2008-04-27, 21:57
Det verkar inte som att någon har diskuterat detta med att strömmen måste ha någonstans att ta vägen (till jord) för att det ska bli en ström, annars är det bara spänning.

Nu vet jag ju inte hur poolen leder ström mot jord men jag skulle iaf inte själv sätta mig i poolen.

Om polen inte är jordad så skulle jag tro att strömmen går från fasen, ut i polen och tillbaka genom kabelns nolla. Och då biter inte jordfelsbrytaren, men proppen lär gå pga kortslutning.

pojken
2008-04-27, 22:01
resistansen i vattnet då?

Det har jag inte riktigt koll på, men jag tror det finns en anledning till varför vattenbelyfning och bubbelpoler bara får drivas med max 24V (inte fullt säker men jag tror det)

Eriken
2008-04-27, 22:22
pojken: Sant, men är inte strömmen som jag? Dvs lat, den går kortaste vägen mot jord och om det i detta fall är nollan så borde väll inte strömmen gå ut i poländens kant och sedan tillbaka mot nollan utan endast kortaste väg mellan kontakterna?

PowPow
2008-04-27, 22:32
Som någon sa så testade de ju detta på mythbusters, och man dog fanska fett av alla möjligt elektronikprylar i badkaret. Men ett badkar har ju vissa andra egenskaper såklart... sen har jag för mig att innehållet i badkaret ändrade reaktionen ganska mycket.. salt och sånt..

Med andra ord hade jag bara kopplat in grillen på det sättet om jag var jäkligt hungrig.

Liten Men Fet
2008-04-27, 22:39
Om polen inte är jordad så skulle jag tro att strömmen går från fasen, ut i polen och tillbaka genom kabelns nolla. Och då biter inte jordfelsbrytaren, men proppen lär gå pga kortslutning.

Det skulle jag sätta mina slantar på också, visade den där bilden för en kompis som är färdigutbildad civilingenjör i elektroteknik och han tyckte att det inte borde vara så farligt. Strömmen går närmsta vägen till jord vilket är ut ur minus/plus och till jord"metalbiten" som sitter på sidan av hålen i kontakten. Man kanske känner ett visst pirrande i kroppen trodde han.
Sen sprider ju sig strömmen i ett klot ut från kabeln (om det skulle vara ojordat till exempel) och då avtar ju strömstyrka väldigt fort så om jag skulle sitta i poolen (det skulle jag inte för jag skulle ändå inte våga) så skulle jag hålla mig borta från kopplingen.

En liten anekdot:
Jag VET att dom provfiskade efter ål i Emån genom att slänga i en högspänningskabel (naturligtvis en mackapär som var konstruerad för ändåmålet) och när firrarna simmade förbi kabeln så tuppade dom av en stund och gick det att håva upp dom. Tror det var fiskevårdsstyrelsen eller liknande som gjorde inventeringen. Fiskarna klarade si visst hyffsat.

Alla ni gymnasieelever borde ta den här bilden till era el-lärare eller fysiklärare och så får dom säga sitt. Nämn gärna att strömstyrka borde avta snabbt med avståndet till kontakten.

För övrigt tycker jag att jag är underskattad på det här forumet.

joriice
2008-04-27, 22:43
Intressant att en sådan tråkig bild kan göra en sån här lång tråd. :P

pojken
2008-04-27, 22:45
pojken: Sant, men är inte strömmen som jag? Dvs lat, den går kortaste vägen mot jord och om det i detta fall är nollan så borde väll inte strömmen gå ut i poländens kant och sedan tillbaka mot nollan utan endast kortaste väg mellan kontakterna?

Så sant som det är sagt. Och jag är dum :smash:

Loke
2008-04-28, 00:07
En liten anekdot:
Jag VET att dom provfiskade efter ål i Emån genom att slänga i en högspänningskabel (naturligtvis en mackapär som var konstruerad för ändåmålet) och när firrarna simmade förbi kabeln så tuppade dom av en stund och gick det att håva upp dom. Tror det var fiskevårdsstyrelsen eller liknande som gjorde inventeringen. Fiskarna klarade si visst hyffsat.

Hmm, men var det själva strömmen då eller det elektromagnetiska fältet som skapade den effekten?

För övrigt tycker jag att jag är underskattad på det här forumet.

+1 *kissass*

Bönne
2008-04-28, 01:14
pojken: Sant, men är inte strömmen som jag? Dvs lat, den går kortaste vägen mot jord och om det i detta fall är nollan så borde väll inte strömmen gå ut i poländens kant och sedan tillbaka mot nollan utan endast kortaste väg mellan kontakterna?Det är sant att den går kortaste vägen möjligt, dock är det också så att så stor ström som möjligt försöker flytta sig, därför försvinner ström på mer än ett håll (om då möjligt ex. då igenom dig).

Är där inte mer resistans i vattnet än att du får dig en ordentlig chock när du sitter två meter där ifrån (möjligt att det är så hög resistans att inte ens en tillräckligt stor ström för att du ska känna det flyter igenom), så kommer det mellan fasen och nollan gå en så otroligt hög ström att även en 10A trög (normalt använd för vägguttag) säkringen brinner av nästan direkt. Går det dessutom en ström via dig, så blir det ett jordfel och då har vi även jordfelsbrytaren som kommer gå av väldigt snabbt. Jordfelsbrytaren bryter först...

Teoretiskt då alltså, i praktiken ska man aldrig förvänta sig att jordfelsbrytaren faktiskt bryter eller att strömmen som passerar igenom är tillräckligt stor för att lösa säkringen.

Troll
2008-04-28, 05:36
Men b*js, jag har inte tur med bildlänkar nuförtiden...
Nu då?

Cool bild!!
Killen längst bort ser så nöjd ut över uppfinningen! (flytande badtofflor) :laugh: :thumbup:

Jag kommer inte riktigt ihåg men på Mythbusters.
Kom dom inte fram till att det inte var dödligt att tappa elektronik i badet om man inte samtidigt välter ner en påse salt från köket av misstag?. *popcorn*