handdator

Visa fullständig version : Måltider, blodsocker och insulin

Insulinus
2008-04-27, 10:01
Jag har precis gjort en blodsockerkurva över mitt senaste dygn. Antecknade även måltider och insulinmängd under hela dygnet.
Det jag blev mest chockad över var hur lite insulin jag tar nu under deffen. Brukar ligga runt 50 IE/dygn varav 14 av dessa är Lantus långtidsverkande insulin som jag tar en gång per dag.

Träning: 17.30 - 19.15 sprang 6 km därefter styrketräning 30 min
Gainer 400kcal 4 IE

Middag: 20.00 Ris, kyckling, broccoli, currysås 4 IE. Blodsocker 6,0
21.00 Blodsocker 7,0

Kvällsmat: 22.00 250gram kvarg, 0 IE. Blodsocker 7,9

Natt: 02.30 1 glas mjölk och 1 dextrosol. Blodsocker 3,4

Morgon: 06.00 2 dextrosol. Blodsocker 2,3

Frukost: 09.00 2dl gröt i micro med kanel, 1 banan och vaniljyoghurt 2%, 9 IE Blodsocker 6,7

10.00 Blodsocker 6,8

Mellanmål: 12.00 1 äpple 1 kopp kaffe, 0 IE Blodsocker 3,5
13.00 2 dextrosol

Lunch: 14.00 250gram kvarg, 2 skivor bröd, 1 kaffe och 1 apelsin, 0 IE Blodsocker 2,5
15.00 Blodsocker 12,2

Träning: 17.00 - 18.30 2 smörgåsar 1 glas mjölk innan träning 4 IE Blodsocker 13,2

18.30 14 IE Lantus långtidsverkande insulin

Middag: 19.00 500 gram kvarg, 200 gram potatissallad, 1 glas juice 7 IE
Blodsocker 13,1
20.00 Blodsocker 6,4

Kvällsmat: 22.00 2 äggmackor 0 IE Blodsocker 4,9

Morgon: 07.15 2 koppar kaffe, 3 dextrosol 0 IE Blodsocker 2,4
07.30 Promenad 50 min

Frukost: 08.45 2 mackor, 4 ägg, 8 köttbullar och 1 glas mjölk 7 IE Blodsocker 7,1

Ja, så här såg det ut. Maten som åts mellan 17.30 och 20.00 dagen efter hade ett energiinnehåll på 3000 kcal och till det togs sammanlagt 41 IE. Energiförbrukningen under samma tid var 4000 kcal. Hade alltså ett energiunderskott på 1000 kcal. Ligger oftast -500 till -1000 kcal/dygn.

Arbetar som truckförare så mitt arbete är mycket stillasittande så där går det inte åt många kcal.

Är förövrigt en Man på 23 år 75kg och 183 cm. Målet med deffen är 72-73 kg innan sommaren vilket jag hoppas jag klarar av. :)

Tänkte bara skriva ut värden och info så får ni gärna komma med synpunkter. Något som borde ändras, justeras osv.

// Tommy

Waggho
2008-04-27, 10:15
Låter lite mycket med energiförbrukning på 4000 kcal med ett stillasittande jobb?

Insulinus
2008-04-27, 10:23
Låter lite mycket med energiförbrukning på 4000 kcal med ett stillasittande jobb?

Förbrukningen räknade jag som jag skrev mellan 17.30 ena dagen fram till 20.00 andra dagen. Då ingick 2 styrketräningspass och 6 km löpning i dom 4000 kcal.

Sverker
2008-04-27, 11:10
Tveksamt ifall ditt blodsocker är ett ämne för ett forum ? Är det inte bättre att du ventilerar dina frågor med personer som känner dig bättre som t e x din läkare.
Du har blodsockerdippar mitt i natten och frågorna kring det lär du behöva resonera med din diabetesläkare. Han har större erfarenheter och säkert en bra koll på effekten av olika insuliner.

Annars är det ingen nyhet att kaloriunderskott kräver mycket mindre insulin än kaloribalans och kaloriöverskott.

Koloftw
2008-04-27, 11:15
Vill du ta ännu mindre insulin, så finns det folk som kunnat sluta med medicineringen helt när de övergått till ketogena högfettdieter.

Inget jag rekommenderar att testa (jag är inte läkare) men det är ju värt att kolla upp.

Sverker
2008-04-27, 11:49
Jag skulle vilja se stöd för en insulinfri kostbehandling för en person utan egen insulinproduktion.

Johan_P
2008-04-27, 12:15
Jag skulle vilja se stöd för en insulinfri kostbehandling för en person utan egen insulinproduktion.

Koloftw syftar väl på typ II-diabetiker (hoppas jag på, i alla fall)? Men ändå, det låter skumt, även om personen "bara" har nedsatt förmåga att producera insulin.

Insulinus
2008-04-27, 12:19
Nja, jag ville även ha lite kritik på matintaget. Om det såg bra ut som deffmat.
Sedan testade jag också blodsocker och skrev ut insulinnivåer eftersom jag hade det nedskrivet och klart på ett papper.

Blodsockret sjunker väldigt mycket varje natt efter träning. Bevis på att kroppen jobbar/återhämtar sig under sömnen. Men det är jag fullt medveten om, inget nytt direkt.

Ketogena högfettdieter låter inte som något för mig med 0% egen insulinproduktion. Däremot kan det säkert hjälpa för en typII diabetiker med en viss egenproduktion utav insulin.
Har mycket svårt att kroppen skulle må bra om man helt tog bort ett utav dens egna viktigaste hormon.

Davil
2008-04-29, 07:15
Du ligger lågt nattetid. Känner du inte av när du har ett blodsockervärde under 3 ?

Själv hade jag sett till att få i mig någon kolhydratskälla till kvällsmålet för att få ett högre blodsocker under natten.

Det är inte kul att vakna helt dyngblöt av kallsvett med känningar nattetid.
Eller ännu värre, att vakna upp med hjälp av ambulanspersonal i sitt sovrum...

Jag tar för givet att du diskuterar detta med din diabetesläkare.

Mvh.

Baha
2008-04-29, 10:11
märker precis samma sak, man kan ta sjukt lite när man "dietar"

har du ofta såpass lågt blodsocker på morgonen är det ju inte svårare ofta än att minska insulinet, troligtvis det långtidsverkande som du väl tar på kvällen?

lite mindre på det och då eventuellt kanske lite extra då du äter frukost, kolla noga som du gör är iaf det optimala sättet att lära sig om hur du själv skall göra för att få ett bra blodsocker.

Insulinus
2008-04-29, 12:28
Du ligger lågt nattetid. Känner du inte av när du har ett blodsockervärde under 3 ?

Själv hade jag sett till att få i mig någon kolhydratskälla till kvällsmålet för att få ett högre blodsocker under natten.

Det är inte kul att vakna helt dyngblöt av kallsvett med känningar nattetid.
Eller ännu värre, att vakna upp med hjälp av ambulanspersonal i sitt sovrum...

Jag tar för givet att du diskuterar detta med din diabetesläkare.

Klart det ska diskuteras med min läkare nästa gång jag träffar henne. Är ganska snart faktiskt.
Jag försöker alltid få i mig en hel del kolhydrater på kvällen också, inte bara gainern. Men jag får äta väldigt mycket så nu har jag precis sänkt Lantuset 1 IE till och hoppas det stabiliserar upp sig.

Lite otäckt, men jag har väldigt svårt att vakna trots att jag ligger lågt på natten. Är lite mer svårväckt utav väckarklockan på morgonen då jag ligger lågt men upp kommer jag alltid. Iaf de senaste 19 åren.

Tror jag är lite för lågt ställd och har lite dåliga receptorer för lågt blodsocker. Kan vakna med ett blodsocker på 1,7 och liknande, gå ur sängen. In i köket, ta 3 dextrosol och sen lite frukost.

Mvh.

märker precis samma sak, man kan ta sjukt lite när man "dietar"

har du ofta såpass lågt blodsocker på morgonen är det ju inte svårare ofta än att minska insulinet, troligtvis det långtidsverkande som du väl tar på kvällen?

lite mindre på det och då eventuellt kanske lite extra då du äter frukost, kolla noga som du gör är iaf det optimala sättet att lära sig om hur du själv skall göra för att få ett bra blodsocker.

Jo, jag tycker jag lär mig lite hela tiden, har så gjort i 19 års tid. ;)
Men har precis sänkt Lantuset lite och hopaps det blir bättre. Man får som vanligt prova sig fram.

Sverker
2008-04-30, 05:58
Tror jag är lite för lågt ställd och har lite dåliga receptorer för lågt blodsocker. Kan vakna med ett blodsocker på 1,7 och liknande, gå ur sängen. In i köket, ta 3 dextrosol och sen lite frukost.

Känsligheten för lågt blodsocker varierar hela tiden med blodsockret. Under en diet kommer man oftast att ligga lägre i blodsocker och känslan av lågt blodsocker kommer senare. Det är en stor risk eftersom marginalen ned till att man blir okontaktbar är mindre och risken för koma ökar.

På samma sätt kan man uppleva en snabb blodsockersänkning från kanske 15 ned till 8 som väldigt obehaglig eftersom kroppen vant sig vid ett blodsocker kring 15.

Insulinus
2008-04-30, 19:40
Känsligheten för lågt blodsocker varierar hela tiden med blodsockret. Under en diet kommer man oftast att ligga lägre i blodsocker och känslan av lågt blodsocker kommer senare. Det är en stor risk eftersom marginalen ned till att man blir okontaktbar är mindre och risken för koma ökar.

På samma sätt kan man uppleva en snabb blodsockersänkning från kanske 15 ned till 8 som väldigt obehaglig eftersom kroppen vant sig vid ett blodsocker kring 15.

Ok, inget jag visste. Bra att veta. Dock har jag alltid kunnat ligga väldigt lågt och ändå fungera hyfsat normalt, ingen som direkt märker något fast man själv känner att man är alldeles för låg.
Har ett HbA1C på 5,6 så mitt medelvärde är alldels utmärkt. Däremot känner jag väldigt snabbt om jag ligger för högt. Alla värden över 10 känner jag väldigt tydligt.

Förresten en annan fråga då. Någon som vet om ett överdrivet intag utav protein skadar njurarna på något sätt, speciellt för diabetiker. En annan person här på Kollo med diabetes fick höra det utav sin läkare.
Vet att man kan få proteinuri och liknande som diabetiker, dvs njurarna släpper ut för mycket protein (albuminuri) i blodet. Tycker detta låter lite konstigt, då våra njurar fungerar som reningsverk och knappast behöver bearbeta protein i någon större mängd. Speciellt inte hos en tränande individ. Spekulerar lite bara. Någon som sitter inne på lite mer kunskap? ;)

Sverker
2008-05-01, 05:54
Högt blodsocker leder till tjockare blod. För att få det tjockare blodet genom de finaste blodkärlen i näthinnan och i njurarna måste blodtrycket öka. Belastningen ökar på de finaste blodkärlen och tillsist spricker de och skador i ögonen och njurarna kommer.

Förebyggande behandlig är normalt blodsocker och normalt blodtryck:thumbup:

Jag har skrivit på många ställen på Kolozzeum att man behöver ca 1 liter vatten för varje 100 g protein man äter. Vattnet behövs för att lösa upp och utsöndra bildat urinämne. Finns inte tillräckligt med vatten i kroppen måste blodtrycket öka för att koncentrera upp och filtera ut urinämnet. Samma sak gäller för kreatinin och urinsyra.

Du har säkert märkt att protein inte är oskyldigt när det gäller blodsockret. Det går inte att äta extra protein till en måltid utan att blodsockret blir förhållandevis högre timmarna efteråt. Med en traditionell diabetesskost får du säkert redan 1.5 - 2 g protein / kg kroppsvikt så att äta stora mängder extra protein är onödigt.

Insulinus
2008-05-01, 07:06
Högt blodsocker leder till tjockare blod. För att få det tjockare blodet genom de finaste blodkärlen i näthinnan och i njurarna måste blodtrycket öka. Belastningen ökar på de finaste blodkärlen och tillsist spricker de och skador i ögonen och njurarna kommer.

Förebyggande behandlig är normalt blodsocker och normalt blodtryck:thumbup:

Jag har skrivit på många ställen på Kolozzeum att man behöver ca 1 liter vatten för varje 100 g protein man äter. Vattnet behövs för att lösa upp och utsöndra bildat urinämne. Finns inte tillräckligt med vatten i kroppen måste blodtrycket öka för att koncentrera upp och filtera ut urinämnet. Samma sak gäller för kreatinin och urinsyra.

Du har säkert märkt att protein inte är oskyldigt när det gäller blodsockret. Det går inte att äta extra protein till en måltid utan att blodsockret blir förhållandevis högre timmarna efteråt. Med en traditionell diabetesskost får du säkert redan 1.5 - 2 g protein / kg kroppsvikt så att äta stora mängder extra protein är onödigt.

Ok, tack för svaret Sverker. Du verkar ju ha koll på det här. :) Den här andra personens läkare sade till henne att hon absolut inte skulle äta så mycket protein som 2g/kg kroppsvikt. Det var där jag tyckte det lät lite konstigt. Speciellt då typII diabetiker brukar bli rekommenderade en proteinrik kost. Vet inte om man kan använda det argumentet för en typI diabetiker som jag och även hon den här andra personen.

Ps: Jag för absolut ingen traditionell diabeteskost, det tog mig 20 år att inse att min kropp fungerar precis lika bra på en vanlig svenssonkost med allt vad det innebär. Dock så har jag nu på sistonde börjat använda mig utav en Kollozeumkost och det är ju nästan samma sak som en diabeteskost. :D