Visa fullständig version : Hur hoppas man långt jämfota?
Super_Johan
2008-04-26, 20:01
Hola!
Hur hoppar man långt jämfota? Hur brett ska man ha mellan fötterna? Ska man böjja på bena? Ska man använda armarna?! Ska man försöka utföra hoppet "snabbt".
Skulle gärna behöva hoppa en bra bit över 2 meter...Jag kommer knappt 1.80m *gah!*
Tips tack
Jag vill ha den gröna baretten, som man kan "förtjäna" här, dock måste man uppfylla vissa krav för att få den. De flesta krav har jag, eller kommer jag att klara av. Men muskelkonditionstest är en del av kraven som jag har stora problem med :(. Man behöver 10 poäng från det. Och det består av 5 olika övningar, och samtliga övningar bedöms med poäng från 1-3.
Jag hade sammanlagt typ 5 poäng första gången jag utförde testet. Nu har vi knappt 2 månader före sista försöket. Och det ser inte ljust ut.
Om någon undrar, så är dom andra övningarna armhävningar, armpressar, situps, och en ryggövning.
Jag är som bäst i den finska militären, snart färdig kustjägare.
Gröna baretten
http://www.mil.fi/merivoimat/joukot/uudpr/historia_baretten_sv.dsp
Träna tunga knäböj och explosiva frivändningar, axelbrett med fötterna när du hoppar, kanske 100 grader i knäna för maximalkraft. Jag klarade 2.50m in the army. Nu skulle jag klara mer eftersom jag har ökat i knäböj och frivändningar.
Super_Johan
2008-04-26, 20:22
Träna tunga knäböj och explosiva frivändningar, axelbrett med fötterna när du hoppar, kanske 100 grader i knäna för maximalkraft. Jag klarade 2.50m in the army. Nu skulle jag klara mer eftersom jag har ökat i knäböj och frivändningar.
Vet inte hur mycket möjlighet jag har att gymma under den inkommande tiden, alltså nu förrän testet, men kan ju försöka prova hoppa då och då och prova olika tekniker kanske, justera lite. Thx
Har ni en svart barett annars?
Emil_Larsson
2008-04-26, 20:55
Måste bara nämna att jag vann guld, skolmästerskap i stående längdhopp (det är det ni pratar om va?) gick i sjätte klass, hoppade 2.02 cm.
Ryck och stöt, liksom varianter av dessa övningar.
Super_Johan
2008-04-26, 21:49
Har ni en svart barett annars?
Japp
Säger man inte basker och baskerprov längre?
När du lyckat få baretten så skall du se till att klara av att göra dig förtjänt av örnen på baretten också, min vän. :-) Då har du bara örnmarschen framför dig... Smärttaaaaaaaaaa!
Super_Johan
2008-04-27, 11:16
örnmarschen... alltså barettmarschen?... Den har vi 12 maj. Ska bli en "intressant" upplevelse!
Hoppas bara ryggen håller.
Är det svårt att lära sig och hoppa 2 meter jämnfota eller kan alla göra det med lite träning ?
Det är ett av proven för att bli brandman så jag måste lära mig det nån gång i framtiden.
örnmarschen... alltså barettmarschen?... Den har vi 12 maj. Ska bli en "intressant" upplevelse!
Hoppas bara ryggen håller.
Njaa egentligen skall man också gå en annan marsch som heter örnmarschen för att få örnen på mössan. Men det skiter man i nuförtiden och ingen behöv gå den. Dock så får man ännu gå den om man är i amfibieskolan. Men glöm det, det vara bara showoff från min sida för att jag klarat båda :-) Tips kan vara att ta med redigt med vaselin som du kan smörja in dig med... För det finns inget värre än att få Mansikka (jordgubb) i röven. Passa dig med att skita också.. Och humöret skall hållas uppe annors skiter det sig.
Sen finns det ännu en hård marsch kvar. Den heter Börjes krona och hålls av amfibieskolan den också. Fick dock avbryta den för jag blev underkyld och började spy upp blodiga spyor. Sen klockades jag på 34.8 grader kroppstemperatur på garnisionssjukhuset. Suger lite att jag inte klarade det men nu efteråt hänns det Hårdcore. :-)
Bästa sättet att bli bra på att hoppa jämnfota är väl att träna på det. Så det är bara at börja hoppa så kommer du lätt att klara 2m
Liten Men Fet
2008-04-27, 23:03
Bästa sättet att bli bra på att hoppa jämnfota är väl att träna på det. Så det är bara at börja hoppa så kommer du lätt att klara 2m
Ja att lägga nån timme på teknik träning lär göra mer än att kör knäböj på gymmet i ett halvår. Är man okoordinerad och inte testat innan spelar det ingen större roll hur starka ben man har.
explosiv styrka i all ära, men det man inte får glömma är att det krävs en hel del teknik också
jag kom rätt långt av att svinga med armarna, luta mig framåt och såklart: trycka ifrån som f-n!
lycka till
Ignatius72
2008-04-28, 07:06
jag såg nån youtube film där de visade skillnaderna i teknik. Om jag fattade det rätt så var inte djupa böj tricket, utan snarare mer det som chidde verkar beskriva. mer vader än lår alltså.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.