Visa fullständig version : Varför sväller gryn olika i micron??
Allt som oftast på morgonen så kör jag me 3dl rågflingor/axa grynblandning, men idag så testa jag med dom fiberberikade grynen i min skål som jag körde i micron och när jag kom tillbaks efter X antal minuter så hade allting svällt över som en jävla sörja, händer aldrig me rågflingorna!
Skall sägas att min skål är rätt djup så ja trodde d skulle funka, hoppas någon kan svara på detta typ Eddie som säkert vet:D???
Du ska få en kvalificerad gissning nu på morgonen:D
Det är proteinet i havren som fångar in ångblåsorna som bildas i gröten. Proteinet omsluter bubblorna. Nu är blåsorna sega och stiger till ytan utan att gå sönder. Alltså kokar gröten över helt efter samma princip som när man kokar mjölk. Havre är proteinrikt och bildande av bubblor är stort.
Råggröt är inte lika proteinrikt och vattenångan rusar istället genom gröten i små kanaler.
Du ska få en kvalificerad gissning nu på morgonen:D
Det är proteinet i havren som fångar in ångblåsorna som bildas i gröten. Proteinet omsluter bubblorna. Nu är blåsorna sega och stiger till ytan utan att gå sönder. Alltså kokar gröten över helt efter samma princip som när man kokar mjölk. Havre är proteinrikt och bildande av bubblor är stort.
Råggröt är inte lika proteinrikt och vattenångan rusar istället genom gröten i små kanaler.
Fan vad schyst, alltid lär man sig nått nytt men man vill ha d så praktiskt som möjligt, därför får ja köra på råggröten å grynblandningen framöver ingen större skillnad i smak ändå....
Tack för svaret...
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.