handdator

Visa fullständig version : Digitalvågar och värme

Flos_Noctis
2008-04-26, 19:11
Hej, jag har en kanhända underlig fråga, men jag hoppas jag kan få svar ändå. :)

Just nu har jag ställt min digitalvåg på golvet i ett rum med nästan 30 grader värme i sig och värmen kommer från slingor installerade i just golvet... (plus att solen stått på idag)

Kom och tänka på att det kanske inte var så himla bra gjort av mig. Kan den ta skada av det? Skulle den kunna börja väga fel? Har läst instruktionsboken, och där står att den vill stå svalt och ofuktigt, men inte vad som kan hända annars. Rummet i fråga har åtminstone väldigt låg luftfuktighet.

Är det någon som vet hur det ligger till? Skulle jag kunna ställa mig på den meddetsamma och få ett rättvisande resultat eller bör jag rusa ut med den ur rummet illa kvickt (Vilket låter klokast och är det jag tänker göra med detsamma, men jag undrar ändå över eventuell skada)?

Tack på förhand
/Emelie

Cohen
2008-04-26, 22:54
Oroa dig inte. Verkar osannolikt att den skulle tagit skada. 30 grader varmt blir det ju ibland på sommarn, med värmegolv eller ej.

Sverker
2008-04-27, 06:24
Jag kan ingenting om elektroniken i just din tråd men de flesta elektriska komponenterna inkl. töjtrådsgivare brukar fungerar utan avvikelse mellan 10 - 40 grader C.

mattezor
2008-04-27, 06:28
Kan ju även vara så att LCD displayen kan gå sönder av för mycket fukt/värme.
Jag lyckades bränna sönder min display på stereon i bilen när jag körde maxvärme för att hålla pizzan varm en gång =)

Mvh // Mattias

Flos_Noctis
2008-04-27, 15:00
Det var skönt att höra. :) Fick flytta på den iaf, men testade den innan dess av oro och nyfikenhet. Höll på att bränna fötterna av mig på glasplattan :rolleyes:

Tack så mycket för svar, nu slipper jag oroa mig!

Cohen
2008-04-28, 20:05
Om du vill testa hur exakt den är kan du ju testa att väga någonting som du redan vet hur mycket det väger. Då är det lätt att se om den visar fel, och då slipper således att oroa dig.