Visa fullständig version : Gå ner MYCKET i vikt snabbast möjligt
Hej, jag är då i grovt behov av hjälp.
Har gått i ett bra tag nu och planerat, tänkt runt osv.
Planen är då att jag nu då efter 3år av lathet (bröt stortån, sedan flera operationer där) så har jag lyckats gå upp ca 40kg, från 70-110kg dvs.
Så nu sitter jag på en hel del fett, vatten etc etc.
Min plan är då att försöka gå ner 15-25kg på 1½ månad, vet att det är fullt möjligt. Men det jag behöver hjälp av er är:
Träningsförslag?, Kostförslag ev hjälpmedel så man inte blir förstoppad.
Det jag tänkte på var ju eventuellt christian bales "viktnedgångs-plan" inför filmen the machinist, Då han gick ner från 169 till 120 pounds på 7 veckor.
Det han gjorde var då att träna kondition så mycket som möjligt och bara äta sallad samt kosttillskott. Är detta en bra plan?, Undrar om han blev förstoppad etc vilket det inte står så mycket om uppenbarligen :)
Tack på förhand, Med vänliga hälsningar Olles
AmericanDragon
2008-04-26, 01:56
Finns väl många nackdelar med att bara äta sallad och kosttillskott då man förmodligen kommer missa viktiga intag som kroppen bör ha för att funka bra.
Finns en jättebra guide HÄR! (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881)
Det finns ingen anledning att vara lika extrem som Christian Bale. Din viktnedgång kommer bli extremt mycket jobbigare för en liten tidsvinst och de flesta människor skulle inte klara av det eftersom deras karriär inte hänger på att de fixar det och för att de inte har det psyket.
Det som har visat sig funka bra på överviktiga som vill se snabba resultat är att de får gå en eller ett par veckor och äta i princip bara måltidsersättning och därefter övergå till en normal kalorirestriktiv nyttig kost. Då får de ett viktras i början som ger en motivationsboost. Det kanske skulle vara något för dig.
Jag lovar att du inte kommer vara lika sugen att fullfölja när du står där yrvaken dag 30, det knyter sig i magen av hunger och du är sugen på allt i matväg, vad som helst utom det jävla pulvret, men istället för att äta ska du upp på motionscykeln och köra i en och en halv timma och din kropp värker av trötthet eftersom du inte kunde somna igår kväll för du var så hungrig.
novaline
2008-04-26, 08:39
tänk vad som hade hänt om du brytit benet? ;)
Börja med att läsa här
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=26881
(såg att jag var #2)
Att gå ned så mycket är inget man gör på en månad eller ens ett år. Det handlar inte bara om att svälta bort extrakilona, utan även om att ändra dina vanor, så att du inte går upp dem igen direkt du inte tokkontrollerar allt du gör (vad idiotdieter kommer att göra med din förmåga att kontrollera dig har redan antytts ovan ...). Du kan också räkna med att det antagligen inte kommer att gå som på ett snöre hela bantningsperioden - livet går upp och ned, och det kommer att finnas perioder när det går bra, och perioder när det p.g.a stress, trubbel med partnern, sjukdom etc. etc. går mindre bra. I ett långsiktigt program är inte en dålig vecka/en dålig månad samma katastrof som i ett väldigt kortsiktigt.
Att se det hela som ett långtidsprojekt är förmodligen det som kommer att ge dig störst chans att lyckas gå ned och behålla den nya vikten. Det finns flera på forumet som lyckats med detta; sök lite och låt dig tipsas. Att ändra det i ditt beteende som gjort att du gått upp i vikt kommer antagligen att vara hälften av jobbet.
Istället för sallad kan du äta VLCD. Typ cambridge, nutrilett osv.
Eller så kör du en PSMF, en bra bok är Lyle Mcdonalds "Rapid fat loss handbook". Dvs. du äter enbart magra proteinkällor + vitamintillskott + fiskolja + några grönsaker för tarmfunktionerna.
Ifall du gick upp i vikt för att du var lat blir det inte bättre ifall du avsiktligt vill svälta dig. Du kommer inte att bli mer aktiv för det.
Du behöver en långsiktig plan över flera månader/år där du justerar kosten och blir mer aktiv i vardagen men även genom fysisk aktivitet efter förmåga.
Istället för sallad kan du äta VLCD. Typ cambridge, nutrilett osv.
Eller så kör du en PSMF, en bra bok är Lyle Mcdonalds "Rapid fat loss handbook". Dvs. du äter enbart magra proteinkällor + vitamintillskott + fiskolja + några grönsaker för tarmfunktionerna.
+1
PSMF klart bästa alternativet om man vill göra en snabb viktminskning som är relativt säker. Cambridge och nutrilett är bättre för den late som inte orkar laga egen mat.
Det jag försöker få fram i posten är att jag inte har kunnat träna utan då setat stilla, Spelade tidigare fotboll i div4 och innebandy i div3 så mina kostvanor när jag tränar etc är det inga fel på. Vill helt enkelt ha hjälp att gå ned i vikt fort, att sedan behålla denna vikt kanske kan bli svårt. Men planen är ju att när jag har gått ner säg 20kg så ska jag börja käka MYCKET igen, dvs protein etc och då också börja gymma igen enligt min egna gymplan :)
Så, jag är väl medveten om riskerna och att det kan bli svårt. Men motivationen är inget problem och behålla vikten sen ska jag inte riktigt heller då jag ska börja buffa upp mig igen ;).
Tack på förhand igen // olles
Super_Johan
2008-04-26, 17:16
Varför är det så bråttom?
Varför är det så bråttom?
Har man 40kgs övervikt så kanske man inte vill dieta i (40/0.5=80) 80 veckor bara för att man bara ska gå ner 0.5kg i veckan?
Dessutom är det nog väldigt viktigt för hälsan i det läget att bli av med alla överflödskilon.
Har man 40kgs övervikt så kanske man inte vill dieta i (40/0.5=80) 80 veckor bara för att man bara ska gå ner 0.5kg i veckan?
Dessutom är det nog väldigt viktigt för hälsan i det läget att bli av med alla överflödskilon.
Har man en gammal viktuppgång på 40 kg så har man fler saker än att bara skala av dem som måste ses över. Du borde också ta till dig och lära dig innebörden av uttrycket "sund livsstil" om man ser till dina vanor. Att blästra på med VLCD och hin håles alla tränings- samt dietsätt är inte vägen till god hälsa och en stabil kropp. Först ska man pröva något som inte är så extremt, misslyckas man där så tål VLCD att tänkas på men inte förr.
Har man en gammal viktuppgång på 40 kg så har man fler saker än att bara skala av dem som måste ses över. Du borde också ta till dig och lära dig innebörden av uttrycket "sund livsstil" om man ser till dina vanor. Att blästra på med VLCD och hin håles alla tränings- samt dietsätt är inte vägen till god hälsa och en stabil kropp. Först ska man pröva något som inte är så extremt, misslyckas man där så tål VLCD att tänkas på men inte förr.
För det första så vet jag nog precis lika bra som du vad en '"sund livsstil"' är.
För det andra så kan man visst inleda en bra livsstil med VLCD - men som du säger, livsstilen måste självklart ändras efter VLCD-kuren - bl.a. en av sveriges främsta professorer på övervikt, Stephan Rössner, rekommenderar VLCD till sina patienter.
Tacka gudarna för att man kan acceptera VLCD om man har fått professionell konsultering och råd. Jag anser inte slumpmässigt frågande på ett internetforum som professionell konsultering. Visst, man kan köra utan men detta är min åsikt och den är förbannat stark, det är så väldigt lätt att trilla tillbaka i gamla vanor och tro att livet är en dans på rosor bara för att man väger 35kg mindre än för fyra månader sedan.
Tacka gudarna för att man kan acceptera VLCD om man har fått professionell konsultering och råd. Jag anser inte slumpmässigt frågande på ett internetforum som professionell konsultering. Visst, man kan köra utan men detta är min åsikt och den är förbannat stark, det är så väldigt lätt att trilla tillbaka i gamla vanor och tro att livet är en dans på rosor bara för att man väger 35kg mindre än för fyra månader sedan.
Saken är ju att jag gick upp i vikt för att jag inte kunde träna som jag gjorde tidigare, Då jag var tvungen att käka som jag käkade för att inte gå ner i vikt, Då tränade jag 5ggr / vecka samt matcher 1-2ggr / vecka vilket gav mig ett rejält högt energiintag. Och jag vill inte dieta 0.5kg /vecka för att tappa 40kg som sägs här ovanför, Tack för era åsikter dock även om de inte var så speciellt hjälpsamma =D=D
Ska dock slänga upp bilder och visa er min viktnedgång under de 6 veckorna som ajg tänker köra detta under.
Klart att vi varit hjälpsamma. Du har t o m fått synpunkter med motiveringar på två helt olika ( motstående ? ) dieter.
Du vill gå ned i vikt för att därefter börja träna. Uppriktigt tror jag att det kommer att ta längre tid än att träna samtidigt som du justerar kosten. Varför inte starta en journal idag så kommer du säkert att få massor av tips och inspiration på träningen och på kosten:thumbup:
lamerica
2008-04-28, 14:12
Jag körde en juicefasta på en vecka som snabbt drog ner mig från 85 till 81 kg, för ca 3 veckor sedan. Sen lät jag bra kost och träning ta över och väger nu ca 79. Målet är 77...
Jag körde en juicefasta på en vecka som snabbt drog ner mig från 85 till 81 kg, för ca 3 veckor sedan. Sen lät jag bra kost och träning ta över och väger nu ca 79. Målet är 77...
Det lät jobbigt, drack du bara juice?
lamerica
2008-04-29, 10:20
Det lät jobbigt, drack du bara juice?
Japp! :) Ett strikt schema med ekologiska frukt och grönsaktsjuicer. En enda fasta födan var en matsked linfrön varje morgon.. Det var mkt jobbigt, speciellt dag 1-3. Men jag gick ner någr kilon, mådde mkt bättre efteråt, avgiftade mig själv från både kaffe och snus och blir mätt på mkt mindre portioner mat numera. Dessutom märkte jag att jag är MKT mer kräsen på vad jag stoppar i mig. Törsten efter helgsupen försvann oxo.
Japp! :) Ett strikt schema med ekologiska frukt och grönsaktsjuicer. En enda fasta födan var en matsked linfrön varje morgon.. Det var mkt jobbigt, speciellt dag 1-3. Men jag gick ner någr kilon, mådde mkt bättre efteråt, avgiftade mig själv från både kaffe och snus och blir mätt på mkt mindre portioner mat numera. Dessutom märkte jag att jag är MKT mer kräsen på vad jag stoppar i mig. Törsten efter helgsupen försvann oxo.
Låter som bra effekter. Detta ska testas!
Antar att du lät bli träning?
shut teh face
2008-04-29, 11:17
Det är ju t.o.m bevisat att VLCD fungerar för folk med fetma. Nu vet jag inte om man kan säga att 40kg övervikt är fetma? Förmodligen.
Jag har kört VLCD tidigare, och det funkar bra - för mig. Körde i samråd med läkare när jag var yngre och sedan har jag testat det själv. Det kräver ju självklart att man sköter kost och träning efter dieten. För om man börjar äta onyttigt igen så går man upp allting + lite till väldigt fort.
Det är ju t.o.m bevisat att VLCD fungerar för folk med fetma. Nu vet jag inte om man kan säga att 40kg övervikt är fetma? Förmodligen.
Jo, så länge du inte är typ tre meter lång. Fetma räknas som BMI över 30.
Har en vän som genomgick en VLCD och han tränade på han. Samtidigt så måste man ha klart för sig att de dagarna man ligger på enorma underskott (första dagen låg han på 500kcal, sedan 1000kcal etc) och tränar så kommer man inte må bra.
Men det har tydligen funkat prima ballerina för honom. :)
Krokodil
2008-05-05, 04:26
Hej, jag är då i grovt behov av hjälp.
Har gått i ett bra tag nu och planerat, tänkt runt osv.
Planen är då att jag nu då efter 3år av lathet (bröt stortån, sedan flera operationer där) så har jag lyckats gå upp ca 40kg, från 70-110kg dvs.
Så nu sitter jag på en hel del fett, vatten etc etc.
Min plan är då att försöka gå ner 15-25kg på 1½ månad, vet att det är fullt möjligt. Men det jag behöver hjälp av er är:
Träningsförslag?, Kostförslag ev hjälpmedel så man inte blir förstoppad.
Det jag tänkte på var ju eventuellt christian bales "viktnedgångs-plan" inför filmen the machinist, Då han gick ner från 169 till 120 pounds på 7 veckor.
Det han gjorde var då att träna kondition så mycket som möjligt och bara äta sallad samt kosttillskott. Är detta en bra plan?, Undrar om han blev förstoppad etc vilket det inte står så mycket om uppenbarligen :)
Tack på förhand, Med vänliga hälsningar OllesOm det tog tre år att gå UPP i vikt kan du väl tillåta dig att gå NER i lite mer moderat tempo än vad du föreslår.
Mitt tips är VLCD. Enkelt, effektivt och ganska smärtfritt.
lamerica
2008-05-27, 09:26
Lite lugnare promenader är allt man orkar med. Mot slutet pallade jag knappt gå upp mina 4 trappor till lyan. Kan meddela att jag så här ca 1 månad senare inte har gått upp vikten jag tappade och äter mkt mindre portioner mat. Kommer göra detta en gång per år, på vårkanten.
Fralleee
2008-06-21, 10:23
Tror du då det är nyttigt för hälsan att svälta sig?
King Grub
2008-06-21, 10:31
Man svälter inte om man har 350000 överskottskalorier lagrade i kroppen.
Att begränsa sig till en viktnedgångstakt på ett halvt kilo i veckan om man har 30, 40 eller fler kilos övervikt är hopplöst. Och onödigt.
Att begränsa sig till en viktnedgångstakt på ett halvt kilo i veckan om man har 30, 40 eller fler kilos övervikt är hopplöst. Och onödigt.
Men tycker du inte att 15-25kg på 6 veckor är lite i överkant?
King Grub
2008-06-21, 10:51
Det är vad jag skulle göra, om jag vaknade och fann mig 40 kilo fetare.
Är inte risken stor att man får mycket överflödigt skinn med en snabb vikt nedgång? Eller stämmer inte det? :Virro
King Grub
2008-06-21, 11:13
Jo, men det är av högst underordnad betydelse vid morbid övervikt, jämfört med hälsofördelarna viktförlusten för med sig.
Tycker ändå det låter lite väl häftigt. Max 2 kg i veckan borde väl ändå fort nog även för någon med 40kg övervikt?
Tycker ändå det låter lite väl häftigt. Max 2 kg i veckan borde väl ändå fort nog även för någon med 40kg övervikt?
Varför borde det det?
TylerDurden84
2008-06-21, 13:07
Kan starkt rekommendera VLCD från Xtravaganza. Kosten ska vara uppbyggd som alla andra VLCD-dieter, skillnaden är att man får hjälp av en utbildad coach som ger en motivation, feedback och förslag. För tanken är väl trots allt att du kan bibehålla vikten efteråt? Och Kolozzeum i all ära, man lär sig grymt mycket här, men att få hjälp av en utbildad coach, få träffa andra som har liknande mål som du är guld värt! På min träningsanläggning där jag arbetar tar kursplatserna slut med en gång de släppts. Och ca 90 % av alla jag träffat tappar önskad vikt. Ca 80 % bibehålla den efteråt OCKSÅ!
Dom har en hemsida.. vet inte om jag får skriva ut den här, men du kan nog gissa adressen dit!
Slartibartfast
2008-06-21, 14:51
Jo, men det är av högst underordnad betydelse vid morbid övervikt, jämfört med hälsofördelarna viktförlusten för med sig.
Jag skulle utan vidare låta dieten ta typ 40 veckor så att huden skulle hinna dra ihop sig bättre. Att stressbanta bort vikten och sen sitta där med hänghud ger antagligen noll hälsofördelar i det långa loppet gentemot att ta det långsammare.
King Grub
2008-06-21, 15:11
Morbid övervikt kan reducera livet med många år, och dödligheten ökar mest hos yngre.
Fifty of the 200 died during the course of the study. Life-table techniques, comparing the mortality among the obese with that among men in the general population, demonstrated a 12-fold excess mortality in the obese in the age group 25 to 34 years and a sixfold excess in the age group 35 to 44 years. This ratio diminished with advancing age.
JAMA Vol. 243 No. 5, February 1, 1980.
Är man så överviktig, är det troligt att man får överflödshud, oavsett takten man går ner i vikt.
Ser man inte snabba resultat, är risken större att dieten och viktnedgången misslyckas. Ett eller ett par kilo hit eller dit syns inte vid kraftig övervikt.
er ikke risikoen for å gå opp igjen i vekt stor med et velig lavt energiinntak? eller er det bare på grunn av at de som går ned så fort kanskje går tilbake til gamle vaner, og går opp igjen av den grunn? og ikke fordi de gikk på en lavkaloridiett.:)
Lavorini
2008-06-21, 16:22
er ikke risikoen for å gå opp igjen i vekt stor med et velig lavt energiinntak? eller er det bare på grunn av at de som går ned så fort kanskje går tilbake til gamle vaner, og går opp igjen av den grunn? og ikke fordi de gikk på en lavkaloridiett.:)
Det handlar om att hitta en diet/livsstil som man kan hålla sig till. Om man faller tillbaka till gamla vanor kommer man sannolikt att gå upp alla kilon igen och eventuellt lite till.
Folk som t.ex. kört ett VLCD-upplägg med en massa näringsdrinkar måste alltså fasas över till en kost som de trivs med och tycker om.
Varför borde det det?
Om det nu tagit lång tid att lägga på sig de där 40 kilona. Hur kommer det sig att man helt plötsligt måste få bort kilona så snabbt det bara går, kosta vad det kosta vill?
Går man ner 2 kg i veckan har man efter 5 veckor redan blivit av med 10 kg, dessutom får väl huden mer tid på sig att dra ihop sig (är väl inte bevisat men det kanske är så, varför chansa?) och det måste väl vara psykologiskt lättare att itne begränsa intaget allt för extremt?
Efter 20 veckor är man av med all övervikt om man håller det tempot, inte ens ett halvår för något som kanske tog 10 år att skaffa (tidigt tonår till vuxen exempelvis).
Det var så jag resonerade men det går säkert att gå ner fortare men varför så bråttom?
Jag säger inte att det är fel om det går snabbare, hade bara svårt att se meningen med att panikbanta när man dragits med övervikten så länge ändå.
edit: Såg grubs inlägg nu. Ja det kan väl iofs vara en motivation, det synliga resultatet när de går snabbt.
Eddie Vedder
2008-06-21, 20:49
Jag säger inte att det är fel om det går snabbare, hade bara svårt att se meningen med att panikbanta när man dragits med övervikten så länge ändå.
Därför att morbid övervikt är ett ganska akut tillstånd av ohälsa. Jag håller definitivt inte med Slarti om att det vore noll hälsovinst med att förlora vikten så snabbt.
Okej att det eventuellt kan bli fulare med mer överskottsskinn, men jag är övertygad att varje månad man kan skära ner på där man lider av rejäl fetma är en stor hälsovinst. Och det är ju knappast som att stora mängder överskottsskinn kan elimineras i vilket fall, går man från jättefet till mer normal kroppssammansättning blir det ju oundvikligt. Så VLCD kan nog vara väldigt klokt vid morbid obesitas.
Ja sakerna som sägs i den här tråden öppnar ju ögonen litegrann, och får en som mig själv jävligt deprimerad. Känns som att det man åstadkommit hitills är kasst endå. Och hur mycket av mitt liv är inte borta. Och hur förjävligt kommer det inte att se ut endå när man kommit fram.
Jacksatan
2008-06-21, 23:19
är det dålig självinsikt, eller varför är det alltid tjockisar som kommer med de mest extrema dietförslagen? Försök se nånting lite långsiktigt.
Då förstår jag hur Sniggel resonerar, även om jag inte riktigt håller med.
En rivstart med VLCD för att få se snabba resultat och sen en varaktig kostomläggning och sundare motionsvanor. Det är vad jag tror fungerar.
Jacksatan
2008-06-21, 23:20
Varför borde det det?
För att bibehålla någorlunda livskvalitet? Finns ju roligare saker att göra än att vara sanslöst hungrig hela tiden.
Jacksatan
2008-06-21, 23:25
Ja sakerna som sägs i den här tråden öppnar ju ögonen litegrann, och får en som mig själv jävligt deprimerad. Känns som att det man åstadkommit hitills är kasst endå. Och hur mycket av mitt liv är inte borta. Och hur förjävligt kommer det inte att se ut endå när man kommit fram.
sluta tycka synd om dig själv. Det kommer väl se bättre ut än vad det gör nu iaf.
Ja sakerna som sägs i den här tråden öppnar ju ögonen litegrann, och får en som mig själv jävligt deprimerad. Känns som att det man åstadkommit hitills är kasst endå. Och hur mycket av mitt liv är inte borta. Och hur förjävligt kommer det inte att se ut endå när man kommit fram.Du har gått ner 20kg, det är inget att må dåligt över.
Hejsan!
Små röda tomater bränner fett. Gick ner 4 kg på 4 veckor. Fick det tipset genom att läsa boken ''Supermat'' utav Helena Nyblom.
Osten
Morbid övervikt kan reducera livet med många år, och dödligheten ökar mest hos yngre.
JAMA Vol. 243 No. 5, February 1, 1980.
Är man så överviktig, är det troligt att man får överflödshud, oavsett takten man går ner i vikt.
Ser man inte snabba resultat, är risken större att dieten och viktnedgången misslyckas. Ett eller ett par kilo hit eller dit syns inte vid kraftig övervikt.
För att bibehålla någorlunda livskvalitet? Finns ju roligare saker att göra än att vara sanslöst hungrig hela tiden.
Vad får du för livskvalité när du är död?
Nu var du djupt ned i katakomberna
Jag tittade lite i din journal. Du har en plan. Du tänker långsiktigt. Du verkar äta det du trivs med. Du är aktiv och tränar kroppen. Du har gott ned en massa kg:thumbup:
En lågkaloridiet kommere att slå på din aktivitet och det kommer att begränsa ditt val av kalorier.
sluta tycka synd om dig själv. Det kommer väl se bättre ut än vad det gör nu iaf.
Tyckt synd om mig själv har jag väl gjort i stora delar av mina tonår, iaf varit deprimerad så det är svårt att sluta när saker som sägs i denna tråden kommer upp, trodde inte att vara fet var så hälsofarligt att jag förlorar år i livstid på att gå ned 1-2kg i veckan under ett år, mot att förlora allting snabbt.
Du har gått ner 20kg, det är inget att må dåligt över.
Men jag väger för mycket endå för att det ska ha varit en positiv grej för min kropp.
Nu var du djupt ned i katakomberna
Jag tittade lite i din journal. Du har en plan. Du tänker långsiktigt. Du verkar äta det du trivs med. Du är aktiv och tränar kroppen. Du har gott ned en massa kg:thumbup:
En lågkaloridiet kommere att slå på din aktivitet och det kommer att begränsa ditt val av kalorier.
Ja men tydligen var det en stor hälsofara att tänka långsiktigt. Mer också tillbackablickar på att jag förstört så mycket av mitt liv på att ha varit deprimerad och fet nästan hela mitt liv som fick mig djupt ner i katakomberna igen.
Lavorini
2008-06-22, 10:00
Varför ser du tillbaka på ditt liv? Blicka framåt istället och ta tag i det som du verkligen kan ta tag i. Det som har hänt är inget som du kan göra något åt ändå.
Du har gått ner i runda slängar 15% av din startvikt, vilket är EXTREMT bra jobbat och EXTREMT bra för hälsan. Fortsätt på samma väg bara så blir det här toppen :thumbup:
Varför jag ser tillbaka på mitt liv vet jag inte, men det är svårt att inte göra det.
- Att man gör framsteg är överordnat hur snabba framsteg man gör.
- Att man lever ett hälsosamt liv med träning och lagom med mat efter viktnedgången är överordnat hur snabb nedgången är.
Finns ingen anledning för dig att klanka ner på dig själv efter din fina viktnedgång Fogue. Lycka till båda två!
Varför jag ser tillbaka på mitt liv vet jag inte, men det är svårt att inte göra det.
Vi har alla våra minnen från äldre dar som svider att tänka på, men det gör inte livet lättare o dig lyckligare att älta det om och om igen.
Har själv en massa dåliga minnen som troligen påverkar/påverkat mig rejält i livet, men jag försöker att bara tänka framåt och leva här och nu, vilket gör mig lycklig(are).
Tyckt synd om mig själv har jag väl gjort i stora delar av mina tonår, iaf varit deprimerad så det är svårt att sluta när saker som sägs i denna tråden kommer upp, trodde inte att vara fet var så hälsofarligt att jag förlorar år i livstid på att gå ned 1-2kg i veckan under ett år, mot att förlora allting snabbt.
Det är inte alls så självklart som det framstår i tråden. Studien som postats är inte ens lönt att ta upp då 200 personer totalt i en studie känns alldeles för lågt för att man skall kunna dra några slutsatser när det gäller dödlighet. Speciellt när vi inte ens har hela studien och kan titta på vilka siffror och slutsatser den har. En ytterliggare sak som gör att det inte går att överföra är träningens stora påverkan på hälsan och vi vet inte om de tränade något alls i studien.
Det går inte säga att du förlorar år. Det går inte att säga att du har förhöjd risk för dödlighet. Det finns ingen grund för det. Jag anser att om du trivs med det du gjort nu så är den vägen absolut den bästa för dig. Det sista är självklart min outbildade åsikt enbart.
Vill du läsa mer så finns en metastudie som beskriver den ökade dödligheten och träningens förmodade påverkan:
http://qjmed.oxfordjournals.org/cgi/content/full/99/9/565
Jacksatan
2008-06-22, 20:48
Det är inte alls så självklart som det framstår i tråden. Studien som postats är inte ens lönt att ta upp då 200 personer totalt i en studie känns alldeles för lågt för att man skall kunna dra några slutsatser när det gäller dödlighet. Speciellt när vi inte ens har hela studien och kan titta på vilka siffror och slutsatser den har. En ytterliggare sak som gör att det inte går att överföra är träningens stora påverkan på hälsan och vi vet inte om de tränade något alls i studien.
Det går inte säga att du förlorar år. Det går inte att säga att du har förhöjd risk för dödlighet. Det finns ingen grund för det. Jag anser att om du trivs med det du gjort nu så är den vägen absolut den bästa för dig. Det sista är självklart min outbildade åsikt enbart.
Vill du läsa mer så finns en metastudie som beskriver den ökade dödligheten och träningens förmodade påverkan:
http://qjmed.oxfordjournals.org/cgi/content/full/99/9/565
200 var ju ovanligt många för att vara en studie som Grub länkat till. Inte så jävla konstigt att det hela tiden kommer nya undersökningar som säger emot gamla och nya rön kring allt förbannat inom kost. Studierna är helt enkelt skräpdåliga överlag inom det här området vilket gör att resultaten inte är särskilt tillförlitliga.
Tackar Spene och MrBoris för era ord, ska försöka tänka på det.
Trance, tack för upplysningen till en mindre vetande vettskrämd mig. Och tack för studien att läsa.
Och ber om ursäkt till trådskaparen att jag kommer in här med min olycka.
När du väl når den vikt du vill ha Fogue, kommer du att ha tränat under så lång tid att om du istället skulle ha kört på en VLCD och smackat bort kilona så snabbt som möjligt, hade du inte blivit lika tränad eller ha lika bra hälsa och vanor tillgodolagda som du nu kommer att ha om du håller dig till din plan. Du hade förmodligen inte tyckt upplevelsen varit så kul heller med så lågt kaloriintag.
Jag tycker inte du ska oroa dig utan fortsätt kör som du nu gör, det funkar ju uppenbarligen.
machine gun
2008-06-23, 10:38
Varför borde det det?
För att det är svårt att ligga på mer än 2000 kcal underskott per dag?
Ellis Wyatt
2008-06-23, 14:16
För att det är svårt att ligga på mer än 2000 kcal underskott per dag?
När man är redigt tjock är VLCD-dieter hur lätta som helst att följa. Man har till och med rätt mycket energi, i min mening. Av egen erfarenhet kan jag säga att det är ljusår mkt svårare att följa en diet på 500 kcal underskott med ~12-15% BF än vad det är att köra VLCD med 20%+
machine gun
2008-06-24, 10:01
När man är redigt tjock är VLCD-dieter hur lätta som helst att följa. Man har till och med rätt mycket energi, i min mening. Av egen erfarenhet kan jag säga att det är ljusår mkt svårare att följa en diet på 500 kcal underskott med ~12-15% BF än vad det är att köra VLCD med 20%+
Ok, hur kommer det sig då att det fungerat så pass dåligt inom obesitasbehandling att man nästan helt slutat med VLCD inom sjukvården?
King Grub
2008-06-24, 10:12
Ok, hur kommer det sig då att det fungerat så pass dåligt inom obesitasbehandling att man nästan helt slutat med VLCD inom sjukvården?
Det fungerar bra och är säkert.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/entrez?Db=pubmed&DbFrom=pubmed&Cmd=Link&LinkName=pubmed_pubmed&LinkReadableName=Related%20Articles&IdsFromResult=14618457&ordinalpos=1&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsP anel.Pubmed_RVDocSum
Vid riktigt extrem fetma är dock operation i princip det enda hållbara alternativet.
Körde själv igång något som kan likna en VLCD diet när jag var runt 15 år.
Inget pulver eller måltidsersättningstjosan utan jag käkade helt enkelt extremt lite.
Detta satte sig i huvudet och på mina 178 cm sjönk min vikt från ~82 kg till 66 kg på väldigt kort tid. Men även på 66 kg var jag missnöjd med hur formen på kroppen var.
Orken att hålla igång någon träning fanns heller inte.
En tid därefter hade jag gått upp en hel del av vikten igen.
Kör gärna igång med en VLCD om det känns rätt men om man inte lägger om sin kost och börjar träna regelbundet så känns det enligt min mening rätt meningslöst.
/S
King Grub
2008-06-24, 11:59
En VLC-det som 15-åring när man dessutom knappt är överviktig är inget man kan dra några slutsatser om huruvida dieten som sådan är bra. Det är ingen diet avsedd för någon som inte är överviktig, kraftigt överviktig, och som bara är 15 år till råga på allt. Att börja med en sådan diet under sådana förutsättningar på eget bevåg är inte en diet, det är vansinne.
Yes, vansinne vet jag att det var nu i efterhand.
Men det rörde sig helt andra tankar i huvudet när man var 15 år :).
Kan säga att formen och hälsan är 10 ggr bättre idag, 7 år senare.
Vad jag menade var att många ser VLCD som en gudagåva och tror att allt löser sig såfort man kör igång med det när det är en hel livsstil som man måste ändra på.
/S
200 var ju ovanligt många för att vara en studie som Grub länkat till. Inte så jävla konstigt att det hela tiden kommer nya undersökningar som säger emot gamla och nya rön kring allt förbannat inom kost. Studierna är helt enkelt skräpdåliga överlag inom det här området vilket gör att resultaten inte är särskilt tillförlitliga.
Det beror vad man vill få ut, vad jag förstått så är 200 helt godkännt om man vill t.ex. testa ett läkemedel eller liknande men det är lite för lite för att dra slutsatser om dödlighet för övervikt. Men det finns en del andra studier där miljoner människor är inblandade (som nämndes i min länk innan) och de pekar väl åt samma håll.
Grav fetma är inte bra men samtidigt verkar det svårt att peka ut att en ung person med fetma, utan diabetes och som är relativt tränad har högre risk för dödlighet. Så som jag förstått det då.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.