Visa fullständig version : Linser med "fel" baskurva
Hade tänkt att beställa nya linser och är inne på ett par dygnetrunt-linser. Oavsett var jag letar så hittar jag inte min baskruva. Det finns däremot dom som diffar med 0.1 mot mig. Vet någon om det går bra när det är så pass liten skillnad?
Vad är baskurva för något?
Nått mått för kupigheten på ögat.
Nått mått för kupigheten på ögat.
mm, nått sånt. Tror att om du har fel baskurva så kan linsen glida runt.
mm, nått sånt. Tror att om du har fel baskurva så kan linsen glida runt.
Jo, det säger väl sig själv egentligen. Det jag tänkte på är ju om 0.1 är så pass lite samt att linsen är så pass flexibel att den tänjs rätt.
Linsen lär sitta kvar ävenom den inte passar jätterätt (åtminstone har mina gjort det), men den lär bli obekväm.
Linsen lär sitta kvar ävenom den inte passar jätterätt (åtminstone har mina gjort det), men den lär bli obekväm.
Har man dygnet runt linser så lär det vara ganska viktigt att dom sitter rätt. Lite drygt iom att mitt mått inte finns.
Jag hade linser förut med baskurva 8.7. Har nu 8.6 och märker stor skillnad på passform. Mina gamla lossnade ganska ofta från ögat, medans mina nuvarande aldrig lossnat, haft dem i ca 12-18 månader. Så jag skulle åtminstone inte rekommendera byte av baskurva om dina nuvarande sitter bra.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.