handdator

Visa fullständig version : äta eller inte äta,det är frågan

greken
2003-05-28, 12:56
jag undrar när man ska inta sin sista portion protein innan man ska sova, men inte direkt innan för då förhindrar man väll att kroppen går i katabolt läge och det vill man väll när man deffar?

ex 1:

man jobbar från 17-22 och man har tränat styrka innan och tagit sig en gainer, runt 19 tar men en fulkornsmacka med mycket kalkon och ingen ost (eller?) ... när man väl är hemma vid 22.30 bestämer man sig för att gå ut och jogga/HIIT i ca 30 min... när man kommer hem ska man då äta ngt eller bara dusha och sová och sedan på morgonen kanske gå rn liten M P .

Frågan hur/vad/när äter man ngt. Målet är viktminskning.

ex 2 :

man tränar styrka 1 timme sedan cardio 1 timme direkt efter och tar sin hemmagjorde gainer :hbang: .. man kommer hem runt 20-

Fråga: hur/vad/när äter man ngt. Målet är viktminskning.

tacksam för svar.... har försökt leta och läsa på forumet men inte lyckats bli klokare.

/ greken

King Grub
2003-05-28, 13:12
Katabolt läge vill du inte hamna i. Det är muskelnedbrytande läge. Det är det du försöker undvika, vare sig det är bulk eller deff. Det är inga problem att äta alldeles innan man går och lägger sig, tycker jag, om du minskar ner rejält på kolhydraterna och baserar måltiden på protein och fett. Men har du tränat innan bör du inkludera kolhydrater också. Att utesluta dem efter träningen vore bara att försämra återhämtningen. Det viktigaste är att du ligger på energiunderskott under hela dagen sammantaget.

greken
2003-05-28, 14:35
Originally posted by King Grub
Katabolt läge vill du inte hamna i. Det är muskelnedbrytande läge. Det är det du försöker undvika, vare sig det är bulk eller deff. Det är inga problem att äta alldeles innan man går och lägger sig, tycker jag, om du minskar ner rejält på kolhydraterna och baserar måltiden på protein och fett. Men har du tränat innan bör du inkludera kolhydrater också. Att utesluta dem efter träningen vore bara att försämra återhämtningen. Det viktigaste är att du ligger på energiunderskott under hela dagen sammantaget.

så om jag förstår dig rätt nu så kan jag dricka en proteinshake baserad på vatten och lite nötter varje kväll, men de gångar jag cardio tränat innan kan jag äta lite snabba kolisar ( godis :hbang: )

/greken

King Grub
2003-05-28, 14:59
Originally posted by greken

så om jag förstår dig rätt nu så kan jag dricka en proteinshake baserad på vatten och lite nötter varje kväll, men de gångar jag cardio tränat innan kan jag äta lite snabba kolisar ( godis :hbang: )

/greken

Japp. Du kan (bör) äta kolhydrater även om du kört styrka, om du har gjort det på kvällen.

Ozz
2003-05-28, 17:16
katabolt läge= även fettnedbrytande. :smokin: (besserwisser hehe, sorry)