handdator

Visa fullständig version : En löjlig fråga om hud

myggan
2008-04-24, 23:29
Jag har ett problem som säkert av många kan ses som fjantigt men som faktiskt stört mig ett bra tag nu, och jag tänkte höra om någon vis varelse på kolo har varit med om något liknande eller har en lösning.

Sen 1-2 år tillbaka (relativt osäker på när det artade sig) så har jag fått en röd nyans på baksidan på mina armar, likt en solbränna som liksom aldrig går bort.

Det börjar med en tydlig rand (likt att man solat med en tshirt och blir lite röd på kvällen, fast omvänt) och sträcker sig upp på i stort sett hela triceps och försvinner upp emot axeln.

Om jag blir solbränd på hela armen så är jag fortfarande klart mycket rödare där jag var röd innan så oavsett vad jag gör har jag alltid två röda markerade "fläckar" på armarna.

Kan det här vara någon gammal skada från att jag kanske solade för hårt någon sommar, så huden har blivit skadad eller har någon, någon annan teori?

Tror ni att det finns hopp om att få tillbaks den naturliga färgen igen så jag kan fixa en vettig bränna till sommaren *gah!*

Ps. Tacksam om jag får åtminstonde ett vettigt svar av 10. ;)

Sleigh
2008-04-24, 23:39
Du tänker inte på http://sv.wikipedia.org/wiki/Keratosis_pilaris ??

http://www.skincare4uonline.com/keratosis_pilaris_up_close.jpg

myggan
2008-04-24, 23:45
Du tänker inte på http://sv.wikipedia.org/wiki/Keratosis_pilaris ??

http://www.skincare4uonline.com/keratosis_pilaris_up_close.jpg

Efter att ha googlat lite är jag 99% säker på att det inte är något sådant.
Dels för att det har uppstått på senare tid samt att det inte är någon form av skrovliga utslag eller prickar utan huden är fortfarande slät, fast röd.. likt en solbränna som aldrig går bort.

Sleigh
2008-04-24, 23:53
Kliar det? Svider? Blöder? Hur reagerar det på solbränna, lotion, osv? Har du det jämt?

myggan
2008-04-25, 00:27
Kliar det? Svider? Blöder? Hur reagerar det på solbränna, lotion, osv? Har du det jämt?

Inga symptomer alls, det känns precis som övriga huden på alla sätt.
Ja det har funnits där permanent utan förändring en längre tid.
Osäker på när det uppkom men kanske under någon sommar sen.

Angel
2008-04-25, 08:30
Gör ett allerigitest?

Testa att byta tvättmedel.

Första gradens brännskada?

Testat vanlig kräm eller kortisonkräm?

läs på huden.nu

eller gå till VC och be om remiss till Hud.

dam00r
2008-04-25, 17:29
Psoriasis?

-C-
2008-04-25, 17:45
Om det inte hade vart för att du sa baksida armar hade jag frågat om det är ett område du brukar raka eller vaxa, och då kanske har irriterat hårsäckarna ordentligt.
Så länge det inte kliar är det lite svårare att gissa på något. Men det finns ju ett gäng krämer och salvor receptfritt på apoteket. Hydrokortison är en fet salva du smeta om du känner dig torr där.
Om det är så att det kliar kan du uppsöka en distriktsläkare och höra om du kanske till en början ska göra allergi-test, och om inte kanske kan få Locoid lipidkräm 0,1% som är en oerhört bra steriodkräm som dödar både kliandet och även torr irriterad hud.

Början till psoriasis är det sannolikt inte då det hade utvecklat sig till sårliknande kliande utslag.

Bönne
2008-04-25, 17:49
Hade något liknande förr, såg ut som ett blåmärke eller som man var bränd, både armarna. Upplevde att det blev värre av träningen, dock har de mer eller mindre försvunnit helt nu, lite annorlunda nyans på triceps, men inte som förr.

myggan
2008-04-25, 23:03
Gör ett allerigitest?

Testa att byta tvättmedel.

Första gradens brännskada?

Testat vanlig kräm eller kortisonkräm?

läs på huden.nu

eller gå till VC och be om remiss till Hud.

Om man får första gradens brännskada.. försvinner inte den med tiden då?

Och vad exakt gör kortisonkräm?

Jag läste något om att testa krämer med AHA syror. Vet inte exakt vad det skulle kunna förebygga men, det kanske är värt att testa.

Jag har aldrig upplevt att jag är torrare på baksida armarna än någon annanstans. Har aldrig flagnat eller så.

-C-
2008-04-26, 15:21
Om man får första gradens brännskada.. försvinner inte den med tiden då?

Och vad exakt gör kortisonkräm?

Jag läste något om att testa krämer med AHA syror. Vet inte exakt vad det skulle kunna förebygga men, det kanske är värt att testa.

Jag har aldrig upplevt att jag är torrare på baksida armarna än någon annanstans. Har aldrig flagnat eller så.

Första gradens brännskador läker i de allra flesta fallen självmant om man nu skulle få för sig att inte uppsöka vård i ett sånt scenario, men helt klart rekomenderat att göra det. Eller rättare sagt, det är upp till läkare att överhuvudtaget avgöra vilken grad av brännskada det är. Innan dess vet man inte. Och det man får som hjälp då är i stora drag kylkompresser som kyler ner området och sen förband som håller såret så rent som möjligt. Det ska finnas någon kylkräm man kan smörja på oxå, är dock inget vi har på jobbet förutom vanlig mjukgörande kräm för att minska risken för att huden spricker och dummar sig.
Ja alltså den exakta effekten av kortison får du gå in på www.fass.se och läsa om. Aktiv substans är i regel hydrokortison, om du ska söka på det på fass. Annars i korta drag är kortisonkräm lindring för klia och sveda. Kortison finns i flera olika krämer, t.ex Idomin som används på röda barnrumpor, men även i andra krämer som används för torr hud och "allergikrämer". Oftast behandlas själva kliandet med allergitabletter och själva rodnaden och torrheten på hudkostymen med någon lämplig kräm/salva.

Hoppas det gav lite svar iallafall:)

Någon sa något om aleovera krämer som går att köpa, aldrig provat det själv men tydligen ska det vara pra krejjer om man nu väljer att tro på det:)

myggan
2008-04-26, 15:25
Det underliga är att jag inte har haft något besvär av klåda eller irriterad hud alls, och huden där jag har rodnad skiljer sig inte på något sätt från resten av armarna.

Och eftersom jag har haft rodnaden så länge som i några år, kan det verkligen hjälpa att behandla med salva för att få bort den då ?

Jag får köpa någon aloe vera kräm nästa gång jag är i stan och testa antar jag.

-C-
2008-04-26, 15:29
Det underliga är att jag inte har haft något besvär av klåda eller irriterad hud alls, och huden där jag har rodnad skiljer sig inte på något sätt från resten av armarna.

Och eftersom jag har haft rodnaden så länge som i några år, kan det verkligen hjälpa att behandla med salva för att få bort den då ?

Jag får köpa någon aloe vera kräm nästa gång jag är i stan och testa antar jag.

Mest troligt är väl att en behandling med salva inte hjälper om det suttit så länge. Om det är något som du verkligen vill bli av med så hade jag nog bokat en tid på en vårdcentral och hört vilka alternativ det finns.
Lång väntetid till vårdcentral bara, men har du gått med detta i några år så är några veckor inte så mycket i sammanhanget:)