Visa fullständig version : Deff - 3 dagar KCAL - & 1 dag KCAL +
Endeavour
2008-04-23, 22:53
Har studerat en tid och tränat själv i 5 år nu så man borde ju fatta en del, en sak som jag undrar över är:
Har nån av er testat att gå ner 500-700 kcal under normalt, och sen var 3:e eller 4:e dag dra upp kalorierna +500 över normalt..
Detta förespråkar ju Tom Venuto starkt i sina texter och böcker, vad tror ni??
Hur stor skillnad att köra på ett konstant underskott eller att köra och växla lite?
Detta förstås för att kroppen inte ska gå i "svältläge" och spara på fettet.. Det skulle ju oxå vara anledningen till varför många har sina ätardagar..
Kroppen går inte in i svältläge om du inte har ett extremt underskott, däremot drar den ner på ämnesomsättningen i proportion till hur stort underskott du har (ju större underskott, desto större effekt på ämnesomsättningen).
Du beskriver i princip ett relativt vanligt upplägg med skillnaden att det brukar vara en ätardag på en vecka, alltså sex dagar underskott och en dag balans/överskott.
Har studerat en tid och tränat själv i 5 år nu så man borde ju fatta en del, en sak som jag undrar över är:
Har nån av er testat att gå ner 500-700 kcal under normalt, och sen var 3:e eller 4:e dag dra upp kalorierna +500 över normalt..
Detta förespråkar ju Tom Venuto starkt i sina texter och böcker, vad tror ni??
Hur stor skillnad att köra på ett konstant underskott eller att köra och växla lite?
Detta förstås för att kroppen inte ska gå i "svältläge" och spara på fettet.. Det skulle ju oxå vara anledningen till varför många har sina ätardagar..
En s.k. "refeed" mao? Dvs dessa +500 består till största delen av kolhydrat?
Lyle Mcdonald kör mycket med sånt. Typ såhär:
Dag 1 -700
Dag 2 -700
Dag 3 -700
Dag 4 Helkroppspass, +1000. Så stor del som möjligt av energin efter träning. Minimalt med fett.
Dag 5 -700
Dag 6 -700
Dag 7 Helkroppspass, +1000. Så stor del som möjligt av energin efter träning. Minimalt med fett. Minimalt med fett
Det ger ett totalt av -1500 i veckan, med med tanke på hur man fördelar kalorierna så ger det nog en bättre effekt på kroppsammansättningen än -214.285714 per dag som ger -1500 på en vecka.
Det blir bara två pass i det där exemplet som jag visade men det går ju att köra fler pass om man känner att det krävs för att behålla musklerna.
Endeavour
2008-04-27, 10:36
En s.k. "refeed" mao? Dvs dessa +500 består till största delen av kolhydrat?
Lyle Mcdonald kör mycket med sånt. Typ såhär:
Dag 1 -700
Dag 2 -700
Dag 3 -700
Dag 4 Helkroppspass, +1000. Så stor del som möjligt av energin efter träning. Minimalt med fett.
Dag 5 -700
Dag 6 -700
Dag 7 Helkroppspass, +1000. Så stor del som möjligt av energin efter träning. Minimalt med fett. Minimalt med fett
Det ger ett totalt av -1500 i veckan, med med tanke på hur man fördelar kalorierna så ger det nog en bättre effekt på kroppsammansättningen än -214.285714 per dag som ger -1500 på en vecka.
Det blir bara två pass i det där exemplet som jag visade men det går ju att köra fler pass om man känner att det krävs för att behålla musklerna.
Exakt, ligger själv på -500 ca varje dag och just de dagarna jag går upp i kcal så kör tar jag stora delar av de kalorienra efter min träning.
Men detta system ser bra ut, liten rapport nu efter ngn vecka:
v. 1 99kg
v. 6 94 kg
Ser även att musklerna blivit synligare
Och styrka håller i sig bra, har inte märk nån muskelförlust ännu direkt..
Men kör tunga pass på gymet 5-6dagar i vecka men mycket protein...'
Morgonpromenaderna håller jag till max 45min, ca 60% av maxpulsen..
Denna vecka kommer jag att börja sätta in lite intervallträning också, 2st 20min pass och åkar intervallpassen vecka för vecka, men max 30min / gång för att inte slita musklerna allt för mycket..
Kosttillskott:
Nytro-Pro AST
VP2 protein AST
MYO-D AST
BCAA AST
Glutamin AST
Multipro 32X AST
massor med antioxidanter
Vatten har jag fuskat med, måste köra högre vattenintag / dag, måste upp 3 l rent vatten varje dag..
Återkommer!
Det låter som ett optimerat upplägg för att deffa utan att förlora muskler eller t.om. öka i muskelmassa under perioden. Men psykologiskt måste det vara rätt krävande.
Psykologiskt skulle det nog kännas väldigt krävande för mig. Dels så tar deffen längre tid. Sedan så chockar man ju sig väl psykologiskt dagarna efter ätardagarna med att behöva svälta igen. Hur upplever du det som provat?
Kan tänka mig att detta upplägg är bäst för någon med redan låg bodyfat som bara ska deffa en kortare tid och inte vill förlora det minsta muskelmassa.
Endeavour
2008-04-27, 23:33
Det låter som ett optimerat upplägg för att deffa utan att förlora muskler eller t.om. öka i muskelmassa under perioden. Men psykologiskt måste det vara rätt krävande.
Psykologiskt skulle det nog kännas väldigt krävande för mig. Dels så tar deffen längre tid. Sedan så chockar man ju sig väl psykologiskt dagarna efter ätardagarna med att behöva svälta igen. Hur upplever du det som provat?
Kan tänka mig att detta upplägg är bäst för någon med redan låg bodyfat som bara ska deffa en kortare tid och inte vill förlora det minsta muskelmassa.
Går riktigt bra nu, i början var det svårt och visst finns frestelsen, ännu mer eftersom jag har många vänner och bekanta som jag umgås med som äter skräpmat och festar mycket.. Men det går en mer stolt t.ex. dagen efter att känna att man tagit ett bra beslut =)
Och ätardagarna är inte laddat med skräpmat utan för det mesta så kör jag aningen större portioner med hälsosam mat..
Du nämner att deffen tar längre tid.. varför tror du det, skulle vara intresserad av hur du resonerar, jag menar inte att du har rätt/fel, är bara intresserad av andra med erfarenheter och vilka synpunkter alla har. Är det för att jag har en ätardag mer än andra?
Kan förklara varför jag gör det, det är taget ur Tom Venutos bok "Burn the fat, Feed the muscle" intressant läsning där annars.. Det är det jag testar helt enkelt. Enligt honom skulle kroppen gå i svältläge om man kör underskott på kalorier i mer än 3-4 dagar och skulle då inte bränna lika mycket fett som annars.. Den som testar får se.. =)
Hittills har iallafall muskelmassan inte direkt försämrats, jag ökar inte direkt nu i de tunga basövningarna utan ligger på ungefär samma resultat från vecka till vecka.
Jepp, och du har rätt, det är en rätt kort deff på några veckor till och jag kommer att öka kardioträningen hela tiden, så underkottet kommer att bli större, därför tror jag att ätardagarna kan komma att spela stor roll i slutet..
Men jag kommer att rapportera med en veckas mellanrum ungefär.. Kommentera gärna mitt upplägg!
Nu ska man kasta sig i säng, blev sent ikväll, ska upp på en morgonpromenad om 7 timmar. Gonatt!
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.