Visa fullständig version : Bredden på hållningen i marklyft
Har bredden på hållningen någon positiv eller negativ betydelse när man kör mark?
Om man tex. håller axelbrett eller bredare.
bredare grepp = längre lyftväg
Antingen kör du axelbrett och gör vanliga mark eller så håller du ryckfattning (dubbel axelbrett ungefär) och kör ryckmark. Det är då två distinkta variationer där den förra är lättare än den senare eftersom lyftvägen är mindre. Ryckmark borde man nog inte leka med om man inte spikar tekniken i vanlig mark.
bredare grepp = längre lyftväg
borde det inte vara tvärtom, för man "når" ju längre fram när man har händerna ihop än vad man gör när man håller dom bredare isär?
(eller är det bara jag som är snurrig?)
borde det inte vara tvärtom, för man "når" ju längre fram när man har händerna ihop än vad man gör när man håller dom bredare isär?
(eller är det bara jag som är snurrig?)
Ja :), om man når längre ner behöver man inte resa sig så långt upp.
Tänk dig att du ska göra ett marklyft med armar som är 50cm längre än vad dina är nu. Du skulle knappt behöva böja ryggen.
Ja :), om man når längre ner behöver man inte resa sig så långt upp.
Tänk dig att du ska göra ett marklyft med armar som är 50cm längre än vad dina är nu. Du skulle knappt behöva böja ryggen.
Jaaa, nu fattar jag. Jag tänkte tvärtom.
Personligen hade jag inte velat köra marklyft med bredare grepp än axelbrett främst för att spara axlarna. Påfrestningen där torde bli större vid bredare grepp. Dock irrelevant vid låga vikter..
Jag har tidigare kört marklyft med händerna vid ringarna på stången, och har tyckt att det känts hur naturligt som helst. Fick dock som tekniktips idag att hålla mycket smalare, strax utanför benen, och det blev lite lättare. Men tydligen går det att hålla brett och lyfta helt okej ändå.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.